Regulamentul 1028/11-apr-2024 privind colectarea şi schimbul de date referitoare la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 29 Aprilie 2024
Regulamentul 1028/11-apr-2024 privind colectarea şi schimbul de date referitoare la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724
Dată act: 11-apr-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 146, 27.4.2023, p. 29.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (2),
(2)JO C 188, 30.5.2023, p. 19.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (3),
(3)Poziţia Parlamentului European din 29 februarie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 18 martie 2024.
Întrucât:
(1)Serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt oferite de gazde există de mulţi ani ca o completare a altor servicii de cazare, cum ar fi cele oferite de hoteluri, hosteluri sau pensiuni. Volumul serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt este într-o creştere semnificativă în întreaga Uniune ca urmare a dezvoltării economiei platformelor. Deşi serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt creează numeroase oportunităţi pentru oaspeţi, gazde şi întregul ecosistem turistic, dezvoltarea lor rapidă a generat, de asemenea, preocupări şi provocări, în special pentru comunităţile locale şi autorităţile publice, printre altele prin contribuţia acestora la scăderea disponibilităţii locuinţelor destinate închirierii pe termen lung şi la creşterea chiriilor şi a preţurilor la locuinţe. Prezentul regulament se axează pe una dintre principalele provocări, şi anume lipsa unor informaţii fiabile cu privire la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt, cum ar fi cele despre identitatea gazdei, locul în care sunt oferite aceste servicii şi durata lor. Lipsa unor astfel de informaţii îngreunează evaluarea de către autorităţi a impactului real al acestor servicii, precum şi elaborarea şi punerea în aplicare a unor răspunsuri de politică adecvate şi proporţionale.
(2)Autorităţile publice de la nivel naţional, regional şi local iau din ce în ce mai multe măsuri pentru a obţine informaţii de la gazde şi de la platformele online de închiriere pe termen scurt, impunând sisteme de înregistrare şi alte cerinţe în materie de transparenţă, inclusiv pe platformele online de închiriere pe termen scurt. Cu toate acestea, obligaţiile legale privind generarea şi schimbul de date diferă considerabil pe teritoriul statelor membre şi de la un stat membru la altul în ceea ce priveşte domeniul de aplicare şi frecvenţa acestora, precum şi în ceea ce priveşte procedurile conexe. Marea majoritate a platformelor online care intermediază prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt îşi oferă serviciile la nivel transfrontalier şi, într-adevăr, la nivelul pieţei interne. Ca urmare a cerinţelor divergente în materie de transparenţă şi de schimb de date, realizarea deplină a potenţialului serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt este împiedicată, iar buna funcţionare a pieţei interne este afectată în mod negativ. Pentru a se asigura prestarea echitabilă, lipsită de ambiguitate şi transparentă a serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt în cadrul pieţei interne, ca parte a unui ecosistem turistic echilibrat care oferă oportunităţi pentru platforme, respectând în acelaşi timp obiectivele politicilor publice, ar trebui să fie stabilit un set de norme uniforme şi specifice la nivelul Uniunii.
(3)În acest scop, ar trebui să fie stabilite norme armonizate privind generarea şi schimbul de date pentru serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt, care să îmbunătăţească atât accesul autorităţilor publice la date referitoare la prestarea acestor servicii, cât şi calitatea respectivelor date, ceea ce, la rândul său, ar trebui să le permită autorităţilor publice să elaboreze şi să pună în aplicare politici privind aceste servicii într-un mod efectiv şi proporţional.
(4)Ar trebui să fie stabilite norme de armonizare a cerinţelor în materie de transparenţă pentru prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt prin intermediul platformelor online de închiriere pe termen scurt în cazul în care statele membre decid să instituie astfel de cerinţe în materie de transparenţă. De asemenea, ar trebui să fie prevăzute norme armonizate pentru sistemele de înregistrare şi pentru cerinţele privind schimbul de date care vizează platformele online de închiriere pe termen scurt, în cazul în care statele membre decid să instituie astfel de sisteme sau de cerinţe. Pentru a realiza o armonizare eficace şi pentru a asigura aplicarea uniformă a normelor respective, statele membre ar trebui să nu poată legifera cu privire la accesul la datele provenite de la platformele online de închiriere pe termen scurt în afara regimului specific prevăzut în prezentul regulament. Această prevedere este necesară pentru a se asigura faptul că statele membre nu reglementează cererile privind schimbul de date fără a institui sistemele de înregistrare, bazele de date şi punctele de intrare digitale unice necesare şi că statele membre facilitează transmiterea datelor de către platformele online de închiriere pe termen scurt din cadrul pieţei interne în mod proporţional, sigur şi cu respectarea vieţii private. Prezentul regulament nu aduce atingere competenţei statelor membre de a adopta şi de a menţine cerinţe de acces pe piaţă în ceea ce priveşte prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt de către gazde, inclusiv cerinţe în materie de sănătate şi de siguranţă, standarde minime de calitate sau restricţii cantitative, cu condiţia ca aceste cerinţe să fie necesare şi proporţionale pentru a proteja obiectivele de interes public, în conformitate cu dispoziţiile Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene şi ale Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (4). În contextul serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt, combaterea penuriei de locuinţe destinate închirierii a fost recunoscută de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (denumită în continuare "Curtea de Justiţie") ca fiind un motiv imperativ de interes general, care justifică adoptarea unor măsuri nediscriminatorii şi proporţionale cu obiectivul urmărit. Disponibilitatea unor date fiabile pe o bază uniformă ar trebui să sprijine eforturile statelor membre de a elabora politici şi reglementări conforme cu dreptul Uniunii. De fapt, după cum a clarificat jurisprudenţa Curţii de Justiţie, statele membre sunt obligate să justifice eventualele restricţii de acces pe piaţă pentru gazde pe baza datelor şi a probelor.
(4)Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (JO L 376, 27.12.2006, p. 36).
(5)Prezentul regulament nu urmăreşte să asigure respectarea normelor vamale sau fiscale şi nu aduce atingere competenţelor statelor membre în materie de infracţiuni. În consecinţă, regulamentul nu aduce atingere competenţei statelor membre sau a Uniunii în domeniile respective sau oricăror instrumente de drept al Uniunii sau de drept intern adoptate în temeiul acestei competenţe în ceea ce priveşte accesul la date, schimbul de date şi utilizarea datelor în domeniile respective. Prin urmare, posibila utilizare în viitor a datelor cu caracter personal prelucrate în temeiul regulamentului în scopul asigurării respectării legii sau în scopuri fiscale şi vamale ar trebui să respecte dreptul Uniunii şi pe cel intern.
(6)Prezentul regulament ar trebui să se aplice serviciilor care constau în închirierea pe termen scurt a unor spaţii mobilate, prestate în schimbul unei remuneraţii, fie cu titlu profesional, fie cu titlu neprofesional şi astfel cum sunt definite în dreptul intern. Având în vedere abordările diferite existente în statele membre, serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt pot să aibă ca obiect, de exemplu, o cameră din reşedinţa principală sau secundară a gazdei, o locuinţă întreagă, fie pe pământ, fie pe apă, închiriată pentru un număr limitat de zile pe an, sau una sau mai multe proprietăţi cumpărate de gazdă ca investiţie în vederea închirierii pe termen scurt, în mod normal pentru o perioadă mai mică de un an, pe tot parcursul anului. Punerea la dispoziţie de spaţii mobilate pentru o utilizare mai permanentă, de obicei pentru o perioadă de un an sau pentru o perioadă mai lungă, nu ar trebui să fie considerată furnizare pe termen scurt. Serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt nu ar trebui să se limiteze la unităţile închiriate în scopuri turistice sau de agrement, ci ar trebui să includă şederi de scurtă durată în alte scopuri, cum ar fi în scopuri profesionale sau de studiu.
(7)Normele prevăzute în prezentul regulament nu ar trebui să se aplice hotelurilor şi altor unităţi de cazare turistică similare, inclusiv hotelurilor din staţiunile de odihnă, hotelurilor cu apartamente, hostelurilor sau motelurilor, deoarece datele cu privire la respectivele tipuri de cazare sunt de obicei disponibile şi bine documentate. Cazările oferite pe terenuri de camping sau în locuri de parcare pentru vehicule de agrement şi locuri de parcare pentru rulote, cum ar fi corturi, rulote sau vehicule de agrement, nu ar trebui să fie reglementate nici ele de aceste norme, având în vedere că aceste locuri de cazare se găsesc în mod normal în zone dedicate, cum ar fi campingurile sau locurile de parcare pentru rulote, şi nu afectează locuinţele rezidenţiale, comparativ cu serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(8)Normele prevăzute în prezentul regulament ar trebui să se aplice platformelor online în sensul articolului 3 litera (i) din Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), care permit oaspeţilor să încheie contracte la distanţă cu gazdele pentru prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt. Prin urmare, paginile web sau alte mijloace electronice care pun în legătură gazdele cu oaspeţii şi care nu au niciun alt rol în încheierea unor tranzacţii directe ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament. Platformele online care intermediază prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt fără remuneraţie, de exemplu, platformele online care intermediază schimburi de locuinţe, nu ar trebui să facă obiectul acestor norme, cu excepţia cazului în care, datorită modului specific în care sunt concepute, acestea implică o remuneraţie, inclusiv orice formă de compensaţie economică.
(5)Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale) (JO L 277, 27.10.2022, p. 1).
(9)Procedurile de înregistrare permit autorităţilor competente să colecteze informaţii privind gazdele şi unităţile, referitoare la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt. Numărul de înregistrare, care este un identificator unic al unei unităţi închiriate, ar trebui să asigure faptul că datele colectate şi transmise de platformele online de închiriere pe termen scurt pot fi atribuite în mod corespunzător gazdelor şi unităţilor. Respectivul număr de înregistrare ar trebui să fie inclus într-un registru public şi uşor accesibil, iar statele membre ar trebui să se asigure că respectivul număr de înregistrare nu include date cu caracter personal. Prin urmare, autorităţile competente din statele membre care au impus platformelor online de închiriere pe termen scurt obligaţia de a transmite date ar trebui să instituie sau să menţină proceduri de înregistrare pentru gazde şi unităţile lor. Pentru a evita situaţii în care unei unităţi i se atribuie mai mult de un număr de înregistrare pentru o listare, fiecare unitate ar trebui să facă obiectul unei singure proceduri de înregistrare într-un stat membru, la nivel naţional, regional sau local. Obligaţiile de înregistrare, stabilite în temeiul prezentului regulament, nu ar trebui să aducă atingere altor eventuale obligaţii de informare care decurg din dreptul Uniunii sau din dreptul intern şi care decurg din fiscalitate, recensământul populaţiei şi colectarea de statistici.
(10)Pentru a se asigura că autorităţile competente obţin informaţiile şi datele de care au nevoie, fără a impune sarcini disproporţionate platformelor online de închiriere pe termen scurt şi gazdelor, este necesar să fie stabilită o abordare comună a procedurilor de înregistrare în statele membre, care să se limiteze la informaţii de bază ce permit identificarea precisă a unităţii şi a gazdei. În acest scop, statele membre ar trebui să se asigure că, în momentul transmiterii tuturor informaţiilor şi documentelor relevante, gazdele şi unităţile primesc un număr de înregistrare. Gazdele ar trebui să fie în măsură să se identifice şi să se autentifice utilizând mijloace de identificare electronică emise în cadrul unui sistem de identitate electronică notificat în temeiul Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) pentru a finaliza respectivele proceduri de înregistrare. Înregistrarea ar trebui, dacă este posibil, să fie gratuită sau la un cost rezonabil şi proporţional, care nu ar trebui să depăşească costul procedurii administrative în cauză. Ar trebui, de asemenea, să se asigure faptul că gazdele pot depune toate documentele necesare în format digital. Cu toate acestea, ar trebui pus la dispoziţie în continuare un serviciu offline pentru a ţine seama de nevoile utilizatorilor care au competenţe sau echipamente digitale mai slabe, în special persoanele în vârstă.
(6)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(11)Gazdele ar trebui să furnizeze informaţii cu privire la ele însele, la unităţile pe care le oferă pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt, precum şi alte informaţii necesare, astfel încât autorităţile competente să cunoască identitatea şi datele de contact ale gazdei, precum şi adresa specifică a unităţii, tipul (de exemplu, casă, apartament, cameră, cameră partajată sau alte categorii relevante) prevăzut în dreptul intern şi caracteristicile unităţii. Pentru a face posibilă identificarea exactă a unităţii, ar trebui să i se solicite gazdei informaţii specifice, cum ar fi numărul apartamentului şi al cutiei poştale, etajul la care se află unitatea sau referinţa cadastrală. Acolo unde este cazul, gazdele pot fi, de asemenea, obligate să indice dacă au obţinut de la autorităţile relevante o autorizaţie pentru prestarea serviciului menţionat în Directiva 2006/123/CE, cu condiţia ca această cerinţă de autorizare să fie în conformitate cu dreptul Uniunii. Informaţiile privind aplicabilitatea regimului de autorizare, drepturile gazdelor în ceea ce priveşte regimul de autorizare şi, în special, căile de atac disponibile în caz de litigiu, ar trebui să fie uşor accesibile gazdelor, astfel cum se prevede în Directiva 2006/123/CE. Prezentul regulament nu aduce atingere cerinţelor de acces pe piaţă care s-ar putea aplica separat şi ar putea afecta furnizarea de servicii de închiriere pe termen scurt. Emiterea automată a unui număr de înregistrare nu aduce atingere evaluării de către autorităţile competente a respectării de către gazde a cerinţelor de acces pe piaţă în conformitate cu dreptul Uniunii. Descrierea caracteristicilor unităţii ar trebui să menţioneze, printre altele, dacă unitatea este oferită integral sau parţial şi dacă gazda utilizează unitatea în scopuri rezidenţiale, ca reşedinţă principală sau secundară, sau în alte scopuri. De asemenea, gazdele ar trebui să furnizeze informaţii cu privire la numărul maxim de locuri de dormit pe care le poate oferi unitatea şi numărul maxim de oaspeţi pe care aceasta îi poate găzdui.
(12)Statele membre ar trebui să poată impune gazdelor obligaţia să prezinte informaţii şi documente suplimentare care să ateste conformitatea cu cerinţele stabilite de dreptul intern, cum ar fi cerinţele în materie de sănătate şi siguranţă şi de protecţie a consumatorilor. În special, pentru a asigura accesul egal şi incluziunea, care sunt esenţiale pentru a permite persoanelor cu dizabilităţi să trăiască independent şi să participe pe deplin la toate aspectele vieţii, statele membre ar putea impune gazdelor obligaţia să furnizeze informaţii privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi în unităţilor oferite pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt în raport cu cerinţele în materie de accesibilitate de la nivel naţional, regional sau local. Statele membre ar trebui să le poată permite gazdelor să declare dacă sunt furnizate servicii suplimentare în schimbul unei remuneraţii. Cu toate acestea, toate obligaţiile ar trebui să respecte principiile nediscriminării şi proporţionalităţii, ceea ce înseamnă că trebuie să fie adecvate şi necesare pentru atingerea unui obiectiv legitim de reglementare, precum şi să respecte Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi Directiva 2006/123/CE. Obligaţia de a prezenta informaţii şi documente suplimentare nu ar trebui să fie utilizată pentru a eluda normele aplicabile regimurilor de autorizare în temeiul Directivei 2006/123/CE. În plus, statele membre ar trebui să poată impune gazdelor obligaţii de informare conforme cu dreptul Uniunii în ceea ce priveşte aspecte care nu sunt reglementate de prezentul regulament, cum ar fi şederile neremunerate, inclusiv în cazul în care modalităţile de găzduire vizează persoane vulnerabile, cum ar fi refugiaţii sau beneficiarii de protecţie temporară.
(13)În cazul în care informaţiile şi documentele furnizate de gazde prin intermediul procedurii de înregistrare sunt valabile pentru o perioadă limitată, de exemplu în cazul unui document de identitate, al unui certificat de securitate la incendiu sau al unui alt tip de certificat de securitate, gazdele ar trebui să aibă poată actualiza informaţiile sau documentele respective. În cazul în care o gazdă nu transmite informaţiile şi documentele actualizate, autorităţile competente ar trebui să aibă competenţa de a suspenda valabilitatea numărului de înregistrare până la transmiterea informaţiilor sau a documentelor actualizate. Informaţiile şi documentele transmise de gazdă ar trebui să fie păstrate pe întreaga perioadă de valabilitate a numărului de înregistrare şi pentru o perioadă maximă de 18 luni de la data cererii depuse de gazdă pentru radierea din registru a unei unităţi, pentru a permite autorităţilor competente să efectueze cu eficacitate orice verificare relevantă chiar şi după radierea unităţii din registru, cu excepţia cazului în care aceste informaţii şi documente sunt necesare în alte scopuri, conform prevederilor legale, de exemplu în proceduri judiciare în curs, şi sub rezerva unor garanţii de protecţie a datelor în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (7).
(7)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(14)Informaţiile şi documentele furnizate de gazde prin intermediul procedurii de înregistrare ar trebui să fie verificate de autorităţile competente numai după emiterea numărului de înregistrare. Ar trebui să se permită gazdelor să rectifice, într-un termen rezonabil stabilit de autorităţile competente, informaţiile şi documentele transmise pe care o autoritate competentă le consideră incomplete sau inexacte. Autoritatea competentă ar trebui să aibă competenţa de a suspenda valabilitatea numărului de înregistrare în cazul în care constată că există suspiciuni vădite şi grave în ceea ce priveşte autenticitatea şi valabilitatea informaţiilor sau a documentelor furnizate de gazdă. În aceste cazuri, autorităţile competente ar trebui să informeze gazdele cu privire la intenţia lor de a suspenda valabilitatea numărului de înregistrare şi la motivele care stau la baza unei astfel de suspendări. În cazul în care, dintr-o abatere săvârşită cu intenţie sau dintr-o neglijenţă gravă, gazda nu a rectificat informaţiile solicitate sau a furnizat informaţii neadevărate sau neconforme, autorităţile competente ar trebui, de asemenea, să poată retrage numărul de înregistrare sau să ia măsuri suplimentare, de exemplu pentru a împiedica comercializarea unei unităţi, astfel cum se prevede în dreptul intern. În cazul în care se stabileşte că gazda a acţionat cu intenţie sau din neglijenţă gravă sau nu a rectificat informaţiile incorecte, autorităţile competente ar trebui, de asemenea, să poată lua măsuri suplimentare pentru a împiedica comercializarea unei unităţi, cum ar fi retragerea numărului de înregistrare. Gazdele ar trebui să aibă posibilitatea de a fi audiate şi, după caz, de a rectifica informaţiile şi documentele furnizate într-un termen rezonabil. În cazul în care valabilitatea numărului de înregistrare a fost suspendată sau acest număr a fost retras, autorităţile competente ar trebui să aibă competenţa de a emite un ordin prin care să solicite platformelor online de închiriere pe termen scurt să elimine sau să blocheze accesul la listarea referitoare la unitatea în cauză fără întârzieri nejustificate. Aceste ordine ar trebui să includă toate informaţiile necesare pentru identificarea listării, inclusiv localizatorul uniform de resurse (URL) al fiecărei listări în parte.
(15)În cazul în care se aplică o procedură de înregistrare, gazdele ar trebui să aibă obligaţia de a furniza platformelor online de închiriere pe termen scurt numerele lor de înregistrare, de a afişa fiecare număr de înregistrare la unitatea corespunzătoare şi de a furniza oaspeţilor numărul de înregistrare al unităţii. Statele membre ar trebui să se asigure că, în cazul în care se aplică o procedură de înregistrare, dreptul intern permite autorităţilor competente să solicite platformelor online de închiriere pe termen scurt să furnizeze informaţii suplimentare privind o anumită unitate şi să elimine listările aferente unităţilor oferite care nu au un număr de înregistrare sau care au un număr de înregistrare nevalabil sau în cazul utilizării abuzive a unui număr de înregistrare. Utilizarea abuzivă poate fi înţeleasă ca fiind utilizarea necorespunzătoare a unui număr de înregistrare, de exemplu utilizarea unui singur număr pentru mai mult de o unitate.
(16)În prezent, platformele online de închiriere pe termen scurt constituie principalul canal pentru oferirea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi este necesar să se asigure un mediu online sigur, previzibil şi de încredere, precum şi să se contribuie la împiedicarea ofertelor ilegale de astfel de servicii pentru a proteja consumatorii, a asigura o concurenţă loială şi a contribui, după caz, la combaterea fraudei aferente. Articolul 31 din Regulamentul (UE) 2022/2065 stabileşte anumite cerinţe în materie de diligenţă pe care trebuie să le respecte furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii. Cerinţele respective se aplică platformelor online de închiriere pe termen scurt în ceea ce priveşte serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt oferite de gazde care se califică drept comercianţi. Cu toate acestea, sectorul serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt se caracterizează prin faptul că gazdele sunt adesea persoane fizice care oferă servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt ocazional, de la persoană la persoană, şi care nu îndeplinesc neapărat condiţiile pentru a fi clasificate drept "comercianţi" în temeiul dreptului Uniunii. Prin urmare, în conformitate cu conceptul şi obiectivul de "conformitate din momentul conceperii" prevăzute la articolul 31 din Regulamentul (UE) 2022/2065 şi pentru a permite autorităţilor competente să verifice dacă obligaţiile de înregistrare aplicabile sunt respectate, ar trebui să se aplice condiţii specifice de "conformitate din momentul conceperii" pentru serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt, inclusiv pentru cele oferite de gazde care nu se califică drept comercianţi în temeiul dreptului Uniunii. Platformele online de închiriere pe termen scurt ar trebui să se asigure că nu sunt oferite servicii în cazul în care nu a fost furnizat niciun număr de înregistrare, în cazurile în care o gazdă declară că se aplică un astfel de număr de înregistrare şi că, în cazul în care a fost furnizat un număr de înregistrare, respectivul număr de înregistrare este afişat. Această prevedere nu ar trebui să constituie o obligaţie pentru platformele online de închiriere pe termen scurt de a monitoriza în general serviciile oferite de gazde prin intermediul platformelor lor şi nici o obligaţie generală de verificare în fapt menită să evalueze exactitatea numărului de înregistrare înainte de publicarea ofertei de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt. În acest context, ţinând seama de faptul că, după caz, gazda ar trebui să respecte obligaţiile de înregistrare înainte ca unitatea să fie oferită pe platformele online de închiriere pe termen scurt şi pentru a completa cadrul prevăzut în prezentul regulament pentru evitarea listărilor care nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern aplicabil, ar trebui să se aplice cerinţe suplimentare specifice în contextul serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt. Platformele online de închiriere pe termen scurt, la primirea declaraţiei pe propria răspundere a gazdelor cu privire la faptul dacă unitatea oferită pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt este situată într-o zonă în care a fost instituită sau se aplică o procedură de înregistrare, şi înainte de a permite gazdei în cauză să le utilizeze serviciile, prin intermediul listelor puse la dispoziţie de statele membre şi de punctele de intrare digitale unice, ar trebui să depună toate eforturile pentru a evalua dacă declaraţia pe propria răspundere, pentru a cărei exactitate gazdele sunt responsabile în sensul prezentului regulament, este completă, cu condiţia ca evaluarea să poată fi efectuată în mod proporţional prin instrumente automatizate.
(17)Autorităţile competente din statele membre care au impus platformelor online de închiriere pe termen scurt obligaţia de a transmite date cu privire la activităţile gazdelor şi care dispun de sisteme de înregistrare ar trebui să aibă posibilitatea de a obţine în mod regulat date privind activitatea de la platformele online de închiriere pe termen scurt. Tipurile de date care pot fi obţinute ar trebui să fie pe deplin armonizate şi să includă informaţii privind numărul de nopţi pentru care a fost închiriată o unitate înregistrată, numărul de oaspeţi cărora le-a fost închiriată unitatea pe noapte, ţara de reşedinţă a oaspeţilor, ţinând seama de eventualele modificări ale rezervării iniţiale, adresa specifică a unităţii, numărul de înregistrare şi URL-ul listării unităţii, pentru a permite identificarea gazdei. Obligaţia de a furniza datele privind activitatea, numărul de înregistrare şi URL-ul listării unităţii revine numai platformele online de închiriere pe termen scurt care au facilitat efectiv încheierea de tranzacţii directe între gazde şi oaspeţi, deoarece numai aceste platforme sunt în măsură să colecteze date, cum ar fi numărul de nopţi pentru care este închiriată o unitate şi numărul de oaspeţi cărora le-a fost închiriată unitatea pe noapte. În cazul unei probleme tehnice care afectează transmiterea datelor de către platformele online de închiriere pe termen scurt, autoritatea competentă ar trebui să aibă dreptul să solicite platformei online de închiriere pe termen scurt să retransmită datele pe care le deţine. Statele membre nu ar trebui să menţină sau să introducă măsuri care impun platformelor online de închiriere pe termen scurt să transmită informaţii cu privire la prestatorii de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi la activităţile acestora şi care diferă de măsurile prevăzute în prezentul regulament, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în dreptul Uniunii. Informaţiile respective ar trebui să reflecte situaţia de fapt din perioada de referinţă, ţinând seama de eventualele modificări ale rezervării iniţiale. În cazul în care o unitate este oferită pe diferite platforme online de închiriere pe termen scurt, numai platformei online de închiriere pe termen scurt pe care se încheie contractul cu gazda ar trebui să aibă obligaţia să furnizeze informaţiile menţionate, pentru a se evita transmiterile multiple ale aceloraşi informaţii de pe platforme online de închiriere pe termen scurt diferite. Fără a aduce atingere exonerării de răspundere prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2065, platformele online de închiriere pe termen scurt ar trebui să asigure exhaustivitatea şi acurateţea seturilor de date transmise autorităţilor competente în temeiul prezentului regulament. În acest sens, acestea ar trebui să se bazeze pe informaţiile furnizate de gazdă atunci când oferă unitatea pe platformele online de închiriere pe termen scurt respective. Deşi este esenţial să se asigure că platformele online de închiriere pe termen scurt îşi concep interfeţele într-un mod care să faciliteze transmiterea de informaţii, astfel încât să se asigure că gazdele pot furniza toate informaţiile relevante înainte de listare, gazdele ar trebui, în acelaşi timp, să rămână responsabile pentru conformitatea activităţii lor cu normele aplicabile.
(18)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679, pentru a se asigura că prelucrarea datelor cu caracter personal este adecvată, relevantă şi limitată la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate respectivele date, platformele online de închiriere pe termen scurt nu ar trebui să aibă obligaţia de a transmite informaţii suplimentare cu privire la identitatea gazdelor şi la unităţi, având în vedere că astfel de informaţii sunt deja colectate de autorităţile competente prin intermediul procedurilor de înregistrare aplicabile gazdelor.
(19)Platformele online de închiriere pe termen scurt care se califică drept întreprinderi mici sau microîntreprinderi în sensul Recomandării 2003/361/CE a Comisiei (8) nu ar trebui să aibă obligaţia de a utiliza mijloace de comunicare de tip maşină-maşină pentru schimbul de date, cu condiţia ca acestea să nu atingă, în trimestrul anterior, o medie lunară de 4 250 de listări în Uniune. Prin faptul că se permite unor astfel de platforme online de închiriere pe termen scurt să utilizeze mijloace manuale pentru a transmite date punctului de intrare digital unic se reduce sarcina lor de asigurare a conformităţii şi se ţine seama de resursele lor financiare sau tehnice, asigurându-se, în acelaşi timp, că autorităţile competente obţin datele relevante. Se prezumă că platformele online de închiriere pe termen scurt care sunt întreprinderi mici sau microîntreprinderi în sensul Recomandării 2003/361/CE şi care ating sau depăşesc pragul respectiv ar trebui să dispună deja de sisteme care să permită respectarea cerinţelor de transmitere de tip maşină-maşină.
(8)Recomandarea Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii [notificată ca documentul C(2003) 1422] (2003/361/CE) (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
(20)Platformelor online de închiriere pe termen scurt ar trebui să li se solicite să îndeplinească obligaţiile de raportare în ceea ce priveşte serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt pe care le intermediază pentru unităţile situate într-o zonă în care a fost instituită o procedură de înregistrare şi cu condiţia ca punctul de intrare digital unic să fi fost instituit de statul membru. Colectarea şi transmiterea informaţiilor respective sunt necesare pentru a le permite autorităţilor competente să monitorizeze respectarea procedurilor de înregistrare aplicabile gazdelor şi pentru a le permite statelor membre să elaboreze şi să pună în aplicare politici adecvate şi proporţionale în domeniul serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(21)Pentru a se evita situaţia ca platformele online de închiriere pe termen scurt să se confrunte cu cerinţe tehnice divergente şi cu o varietate de puncte de acces pentru schimbul de date în cadrul unui stat membru, ar trebui să fie instituit un punct naţional de intrare digital unic ca portal pentru transmiterea electronică a datelor între platformele online de închiriere pe termen scurt şi autorităţile competente, asigurându-se procese de schimb de date în timp util, fiabile şi eficiente.
(22)Punctele de intrare digitale unice ar trebui să faciliteze capacitatea platformelor online de închiriere pe termen scurt de a verifica în mod aleatoriu valabilitatea unui număr de înregistrare sau exactitatea declaraţiilor pe propria răspundere, pentru a reduce erorile şi inconsecvenţele în ceea ce priveşte transmiterea datelor şi pentru a le reduce sarcina de conformare. Fără a impune stocarea efectivă a numărului de înregistrare, punctul de intrare digital unic ar trebui să permită efectuarea de verificări aleatorii, fie în mod automat, prin intermediul unei interfeţe de programare a aplicaţiilor care să permită verificarea unui număr de înregistrare în raport cu înregistrările corespunzătoare din registru ale procedurilor individuale de înregistrare dintr-un stat membru, fie manual. În special, atunci când un stat membru acordă acces la un sistem centralizat şi gratuit care permite verificarea automată a zonelor în care se aplică o procedură de înregistrare sau a valabilităţii numerelor de înregistrare, se poate presupune că interconectarea regulată cu astfel de funcţionalităţi şi utilizarea acestora pentru evaluări şi controalele ex post, extinse în mod voluntar la toate listările, respectă obligaţia platformei online de închiriere pe termen scurt de a efectua evaluări şi verificări aleatorii în temeiul prezentului regulament. Platformele online de închiriere pe termen scurt ar trebui să aibă libertatea de a efectua verificări suplimentare prin intermediul punctului de intrare digital unic. Statele membre ar trebui să asigure în continuare respectarea obligaţiilor de înregistrare, utilizând instrumentele de care dispun deja. Statele membre care nu au instituit o procedură de înregistrare şi/sau care nu le-au impus platformelor online de închiriere pe termen scurt obligaţia de a transmite date autorităţilor competente la intrarea în vigoare a prezentului regulament pot face acest lucru ulterior, cu condiţia să instituie un punct de intrare digital unic în conformitate cu prezentul regulament.
(23)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a soluţiilor tehnice care sprijină schimbul de date şi în vederea promovării interoperabilităţii punctului de intrare digital unic, ar trebui să fie conferite competenţe de executare Comisiei pentru a stabili, acolo unde este cazul, cerinţele de interoperabilitate şi standardele aplicabile. Respectivele competenţe ar trebui exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (9). Este deosebit de important ca, după caz, Comisia să organizeze consultări adecvate cu privire la puncte specifice în cursul lucrărilor sale pregătitoare, ca parte a activităţii care urmează să fie desfăşurată în cadrul grupului de coordonare a punctelor de intrare digitale unice.
(9)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(24)Ar trebui să se asigure corelarea între diferitele registre dintr-un stat membru, precum şi interoperabilitatea acestora cu punctul de intrare digital unic, pentru a se elimina barierele semantice şi tehnice din calea schimbului de date şi pentru a se asigura proceduri administrative mai eficace şi mai eficiente. Entităţile responsabile cu crearea punctelor de intrare digitale unice la nivel naţional şi Comisia ar trebui să faciliteze punerea în aplicare la nivel naţional şi cooperarea dintre statele membre.
(25)Pentru schimbul transparent de date privind activitatea şi de numere de înregistrare, în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) 2016/679, este necesar un cadru proporţional, limitat şi previzibil la nivelul Uniunii. În acest scop, statele membre ar trebui să întocmească liste cu autorităţile competente de la nivel naţional, regional şi local care au instituit sau menţin o procedură de înregistrare pentru a solicita date privind activitatea pentru unităţile situate pe teritoriul lor. Datele respective ar trebui să fie prelucrate numai cu scopul de a monitoriza respectarea procedurilor de înregistrare sau de a asigura punerea în aplicare şi respectarea normelor privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii. În acest din urmă caz, o astfel de prelucrare ar trebui să fie permisă numai dacă normele în cauză nu încalcă principiile nediscriminării şi proporţionalităţii, astfel cum sunt prevăzute în dreptul Uniunii, şi dacă normele respective respectă dreptul Uniunii, inclusiv normele privind libera circulaţie a serviciilor, libertatea de stabilire şi normele stabilite prin Directiva 2006/123/CE, astfel cum sunt interpretate de Curtea de Justiţie. În scopul respectării dreptului Uniunii privind protecţia datelor, toate normele privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii ar trebui să stabilească scopul prelucrării datelor relevante în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. Datele referitoare la activitate, care nu includ date cu caracter personal, sunt şi ele esenţiale pentru autorităţile care elaborează astfel de norme ca parte a eforturilor de promovare a unui ecosistem turistic echilibrat, inclusiv norme efective şi proporţionale privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii. Cu toate acestea, în cazuri specifice şi pentru a le permite autorităţilor să îşi îndeplinească cu eficacitate sarcinile, justificate de obiective de interes public, şi anume să permită evaluări bazate pe dovezi pentru elaborarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind accesul la servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii, autorităţilor respective ar trebui să li se pună la dispoziţie de către gazdă informaţii relevante, care ar putea include date cu caracter personal, sub rezerva unor garanţii adecvate pentru protecţia datelor şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. O perioadă de păstrare de maximum 18 luni a unor astfel de informaţii referitoare la activitate ar trebui să permită autorităţilor competente să asigure cu eficacitate respectarea normelor şi a reglementărilor aplicabile gazdelor sau unităţilor închiriate şi pentru elaborarea de politici, cu excepţia cazului în care datele referitoare la activitate sunt necesare în alte scopuri, conform prevederilor legale, de exemplu în cadrul procedurilor judiciare în curs, şi sub rezerva unor garanţii privind protecţia datelor în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.
(26)Datele referitoare la activitate ar fi, de asemenea, importante pentru elaborarea de statistici oficiale. Datele respective, împreună cu informaţiile furnizate de gazde în temeiul unei proceduri de înregistrare însoţite de numărul de înregistrare, ar trebui să fie transmise lunar institutelor naţionale şi, după caz, regionale de statistică şi către Eurostat, în scopul elaborării de statistici în conformitate cu cerinţele aplicabile altor prestatori de servicii din sectorul cazării, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 692/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (10) privind statisticile europene referitoare la turism. Statele membre ar trebui să desemneze entitatea naţională responsabilă cu transmiterea datelor. De asemenea, autorităţile competente ar trebui să aibă posibilitatea de a face schimb de date referitoare la activitate, cu excepţia oricăror date care ar putea permite identificarea unităţilor sau gazdelor individuale, cum ar fi numerele de înregistrare, adresele specifice şi URL-urile, cu entităţi şi persoane, atunci când acest schimb este necesar pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică sau de activităţi analitice, sau pentru a crea noi modele de afaceri şi servicii. În aceleaşi condiţii, datele de activitate ar putea fi puse la dispoziţie prin intermediul spaţiilor de date sectoriale, în cazul în care acestea sunt instituite.
(10)Regulamentul (UE) nr. 692/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 iulie 2011 privind statisticile europene referitoare la turism şi de abrogare a Directivei 95/57/CE a Consiliului (JO L 192, 22.7.2011, p. 17).
(27)Statele membre ar trebui să furnizeze informaţiile necesare pentru a le permite autorităţilor publice, platformelor online de închiriere pe termen scurt, gazdelor şi cetăţenilor să înţeleagă legile, procedurile şi cerinţele referitoare la prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt pe teritoriul lor, inclusiv procedurile de înregistrare, precum şi oricare cerinţe privind accesul la servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(28)Pentru a facilita punerea în aplicare a prezentului regulament, fiecare stat membru ar trebui să desemneze o autoritate care să fie responsabilă de monitorizarea aplicării regulamentului. Autoritatea respectivă ar trebui să prezinte Comisiei rapoarte la fiecare doi ani.
(29)Statele membre ar trebui să asigure aplicarea efectivă a prezentului regulament. Autorităţile însărcinate cu asigurarea respectării Regulamentului (UE) 2022/2065 ar trebui să asigure respectarea de către furnizorii de platforme online de închiriere pe termen scurt a obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament cu privire la proiectarea interfeţei acestor platforme în ceea ce priveşte numărul de înregistrare al gazdelor, astfel cum prevede prezentul regulament, în conformitate cu competenţele şi procedurile prevăzute în capitolul IV din Regulamentul (UE) 2022/2065. Prin urmare, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2065, coordonatorul serviciilor digitale competent sau alte autorităţi competente sau Comisia ar trebui să fie împuternicite să asigure respectarea obligaţiei de "conformitate din momentul conceperii", prevăzută în prezentul regulament, în conformitate cu repartizarea competenţelor prevăzută în capitolul IV din Regulamentul (UE) 2022/2065. În consecinţă, Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte măsuri directe de asigurare a respectării normelor numai în ceea ce priveşte platformele online foarte mari desemnate în temeiul Regulamentului (UE) 2022/2065.
(30)Statele membre ar trebui să asigure aplicarea efectivă a prezentului regulament în ceea ce priveşte verificarea de către autorităţile competente a rezultatelor verificărilor aleatorii, obligaţia de a include o trimitere la informaţiile care trebuie puse la dispoziţie de statele membre cu privire la normele care reglementează prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi obligaţiile platformelor online de închiriere pe termen scurt privind schimbul de date. Având în vedere natura specifică a acestor obligaţii, autorităţile desemnate de statul membru al punctului de intrare digital unic în care este situată unitatea relevantă ar trebui să asigure respectarea acestor obligaţii. De asemenea, statele membre ar trebui să stabilească norme prin care să instituie sancţiuni pentru încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament care li se aplică platformelor online de închiriere pe termen scurt şi ar trebui să se asigure că respectivele sancţiuni sunt aplicate şi notificate în conformitate cu Directiva 2000/31/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (11). Sancţiunile respective ar trebui să fie efective, proporţionale şi cu efect de descurajare. Sancţiunile respective ar trebui să asigure aplicarea efectivă a prezentului regulament, în special în ceea ce priveşte obligaţiile privind schimbul de date.
(11)Directiva 2000/31/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2000 privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societăţii informaţionale, în special ale comerţului electronic, pe piaţa internă ("Directiva privind comerţul electronic") (JO L 178, 17.7.2000, p. 1).
(31)Pentru a le permite cetăţenilor şi întreprinderilor să beneficieze în mod direct de avantajele pieţei interne, fără a suporta o sarcină administrativă suplimentară inutilă, Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului (12), prin care s-a înfiinţat portalul digital unic, prevede norme generale cu privire la furnizarea de informaţii online, procedurile şi serviciile de asistenţă relevante pentru funcţionarea pieţei interne. Cerinţele şi procedurile de informare reglementate de prezentul regulament ar trebui să fie în concordanţă cu cerinţele Regulamentului (UE) 2018/1724. În special, procedurile privind înregistrarea de către gazde şi emiterea numărului de înregistrare menţionat în prezentul regulament ar trebui să fie incluse în anexa II la Regulamentul (UE) 2018/1724, astfel încât toate gazdele să aibă posibilitatea de a beneficia de proceduri în întregime online. Prin urmare, Regulamentul (UE) 2018/1724 ar trebui să fie modificat în consecinţă.
(12)Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind înfiinţarea unui portal digital unic (gateway) pentru a oferi acces la informaţii, la proceduri şi la servicii de asistenţă şi de soluţionare a problemelor şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (JO L 295, 21.11.2018, p. 1).
(32)În plus, în conformitate cu principiul "doar o singură dată", gazdele care deţin unităţi într-unul sau mai multe state membre ar trebui să poată reutiliza datele şi dovezile pe care le-au prezentat deja în scopul unei prime înregistrări, reducând astfel sarcina de asigurare a conformităţii pentru gazde. Această funcţionalitate ar putea fi furnizată prin utilizarea infrastructurii "sistemului tehnic «doar o singură dată»" instituit prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1463 al Comisiei (13).
(13)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1463 al Comisiei din 5 august 2022 de stabilire a specificaţiilor tehnice şi operaţionale ale sistemului tehnic pentru schimbul transfrontalier automatizat de elemente justificative şi aplicarea principiului "doar o singură dată" în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 231, 6.9.2022, p. 1).
(33)Comisia ar trebui să evalueze periodic prezentul regulament şi să monitorizeze efectele acestuia asupra prestării de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt oferite prin intermediul platformelor online de închiriere pe termen scurt din Uniune. Această evaluare ar trebui să includă toate efectele asupra furnizorilor de platforme online de închiriere pe termen scurt, efectele unei disponibilităţi şi utilizabilităţi mai mari a datelor legate de prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt, şi, în special, măsura în care datele respective pot fi accesate şi folosite la elaborarea de politici şi la punerea lor în aplicare, precum şi toate efectele asupra conţinutului şi proporţionalităţii normelor naţionale, regionale şi locale referitoare la prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt. Pentru a obţine o imagine de ansamblu a evoluţiilor din acest sector, evaluarea ar trebui să ţină seama de experienţele statelor membre şi ale părţilor interesate relevante, inclusiv de eficacitatea mecanismelor transfrontaliere de asigurare a respectării normelor şi de cooperare.
(34)Pentru a le acorda statelor membre suficient timp pentru a institui proceduri de înregistrare, pentru a adapta procedurile de înregistrare existente la prezentul regulament şi pentru a institui puncte de intrare digitale unice, precum şi pentru a le permite platformelor online de închiriere pe termen scurt şi gazdelor să se adapteze la noile cerinţe, aplicarea prezentului regulament ar trebui să fie amânată cu 24 de luni de la data intrării sale în vigoare.
(35)Deoarece obiectivul prezentului regulament, şi anume de a contribui la buna funcţionare a pieţei interne în ceea ce priveşte prestarea de servicii de către platformele online de închiriere pe termen scurt, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea sau efectele lui, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este definit la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este definit la articolul menţionat, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului menţionat.
(36)Dreptul fundamental la protecţia datelor cu caracter personal este garantat în special prin Regulamentul (UE) 2016/679. Regulamentul menţionat oferă baza pentru normele şi cerinţele privind prelucrarea datelor cu caracter personal, inclusiv în cazul în care seturile de date includ o combinaţie de date cu caracter personal şi de date fără caracter personal, iar aceste date sunt legate în mod indisolubil. Orice prelucrare a datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament trebuie să respecte Regulamentul (UE) 2016/679. Prin urmare, autorităţile de supraveghere pentru protecţia datelor ar trebui să fie responsabile cu supravegherea prelucrării datelor cu caracter personal efectuate în contextul prezentului regulament.
(37)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (14) şi a emis un aviz la 16 decembrie 2022 (15),
(14)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(15)JO C 60, 17.2.2023, p. 14.
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament stabileşte norme privind colectarea de date de către autorităţile competente şi furnizorii de platforme online de închiriere pe termen scurt şi privind transmiterea de date de către platformele online de închiriere pe termen scurt către autorităţile competente cu privire la prestarea serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt oferite de gazde prin intermediul platformelor online de închiriere pe termen scurt.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică furnizorilor de platforme online de închiriere pe termen scurt care oferă servicii gazdelor care prestează servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt în Uniune, indiferent de locul lor de stabilire, şi gazdelor care prestează servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(2)Prezentul regulament nu aduce atingere:
a)normelor naţionale, regionale sau locale care reglementează accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt sau prestarea acestor servicii de către gazde, cu respectarea dreptului Uniunii, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament;
b)normelor naţionale, regionale sau locale care reglementează dezvoltarea sau utilizarea terenurilor, amenajarea teritoriului urban şi rural, standardele de construcţie, locuinţele şi închirierea;
c)dreptului Uniunii sau dreptului intern care reglementează prevenirea, investigarea, depistarea sau urmărirea penală a infracţiunilor sau executarea pedepselor;
d)dreptului Uniunii sau dreptului intern care reglementează administrarea, colectarea, executarea şi recuperarea impozitelor, a taxelor vamale şi a altor taxe;
e)dreptului Uniunii sau dreptului intern care reglementează dezvoltarea, elaborarea şi difuzarea statisticilor europene sau a statisticilor naţionale oficiale.
(3)În plus, prezentul regulament nu aduce atingere normelor prevăzute de alte acte juridice ale Uniunii care reglementează alte aspecte ale prestării de servicii de către platformele online de închiriere pe termen scurt şi ale prestării de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt, în special:
a)Regulamentului (UE) 2019/1150 al Parlamentului European şi al Consiliului (16);
(16)Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echităţii şi a transparenţei pentru întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online (JO L 186, 11.7.2019, p. 57).
b)Regulamentului (UE) 2022/2065;
c)Regulamentului (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului (17);
(17)Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (JO L 265, 12.10.2022, p. 1).
d)Directivei 2000/31/CE;
e)Directivei 2006/123/CE;
f)Directivei (UE) 2015/1535 a Parlamentului European şi a Consiliului (18);
(18)Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informaţii în domeniul reglementărilor tehnice şi al normelor privind serviciile societăţii informaţionale (JO L 241, 17.9.2015, p. 1).
g)Directivei 2010/24/UE a Consiliului (19); şi
(19)Directivei 2010/24/UE a Consiliului din 16 martie 2010 privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor legate de impozite, taxe şi alte măsuri (JO L 84, 31.3.2010, p. 1).
h)Directivei 2011/16/UE a Consiliului (20).
(20)Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi de abrogare a Directivei 77/799/CEE (JO L 64, 11.3.2011, p. 1).
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."unitate" înseamnă un spaţiu de cazare mobilat situat în Uniune şi care face obiectul prestării unui serviciu de închiriere de locuinţe pe termen scurt, fără ca prezenta definiţie să includă următoarele:
(a)hoteluri şi cazări similare, inclusiv hoteluri din staţiuni de odihnă, hoteluri cu apartamente şi moteluri, astfel cum sunt descrise în NACE Rev. 2, grupa 55.1 ("hoteluri şi cazări similare") şi hosteluri astfel cum sunt descrise în NACE Rev. 2, grupa 55.2 ("cazări turistice şi alte cazări de scurtă durată") din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (21);
(21)Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice (JO L 393, 30.12.2006, p. 1).
(b)punerea la dispoziţie de locuri de cazare pe terenuri de camping, locuri de parcare pentru rulote şi locuri pentru vehicule de agrement, astfel cum sunt descrise în NACE Rev. 2, grupa 55.3 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1893/2006;
2."gazdă" înseamnă o persoană fizică sau juridică care prestează sau intenţionează să presteze, cu titlu profesional sau cu titlu neprofesional, în mod obişnuit sau temporar, un serviciu de închiriere de locuinţe pe termen scurt în schimbul unei remuneraţii, prin intermediul unei platforme online de închiriere pe termen scurt;
3."oaspete" înseamnă o persoană fizică găzduită într-o unitate;
4."serviciu de închiriere de locuinţe pe termen scurt" înseamnă închirierea pe termen scurt a unei unităţi, în schimbul unei remuneraţii, fie cu titlu profesional, fie cu titlu neprofesional, în mod obişnuit sau temporar, astfel cum este definită în dreptul intern;
5."platformă online de închiriere pe termen scurt" înseamnă o platformă online în sensul articolului 3 litera (i) din Regulamentul (UE) 2022/2065, care permite oaspeţilor să încheie contracte la distanţă cu gazdele pentru prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt;
6."platformă de mici dimensiuni sau microplatformă online de închiriere pe termen scurt" înseamnă o platformă online de închiriere pe termen scurt, care se califică drept întreprindere mică sau microîntreprindere în sensul Recomandării 2003/361/CE;
7."număr de înregistrare" înseamnă un identificator unic emis de autoritatea competentă, care identifică o unitate în statul membru respectiv;
8."procedură de înregistrare" înseamnă orice procedură prin care gazdele trebuie să furnizeze autorităţilor competente informaţii şi documente specifice pentru a obţine un număr de înregistrare pentru a oferi servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt prin intermediul platformelor online de închiriere pe termen scurt;
9."regim de autorizare" înseamnă un "regim de autorizare", în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 6 din Directiva 2006/123/CE;
10."listare" înseamnă trimiterea la o unitate oferită pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi publicată pe website-ul unei platforme online de închiriere pe termen scurt;
11."autoritate competentă" înseamnă o autoritate naţională, regională sau locală a unui stat membru care are competenţa de a gestiona procedurile de înregistrare sau de a asigura respectarea acestora ori de a colecta date privind serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt sau care răspunde de asigurarea respectării normelor aplicabile ale statelor membre privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestora;
12."date privind activitatea" înseamnă numărul de nopţi pentru care este închiriată o unitate, numărul de oaspeţi cărora unitatea le-a fost închiriată pe noapte şi ţara de reşedinţă a fiecărui oaspete, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 692/2011;
13."municipalitate" înseamnă o unitate administrativă locală în sensul articolului 4 din Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (22).
(22)Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (JO L 154, 21.6.2003, p. 1).
CAPITOLUL II:ÎNREGISTRARE
Art. 4: Proceduri de înregistrare
(1)Orice procedură de înregistrare stabilită de un stat membru la nivel naţional, regional sau local pentru unităţile situate pe teritoriul său trebuie să respecte dispoziţiile de la prezentul capitol.
(2)Un stat membru care impune platformelor online de închiriere pe termen scurt obligaţia de a transmite autorităţilor competente date în conformitate cu prezentul regulament instituie sau menţine o procedură de înregistrare pentru unităţile situate în zonele de pe teritoriul său în care se aplică o astfel de obligaţie de a transmite date.
(3)Statele membre se asigură că:
a)procedurile de înregistrare se desfăşoară pe baza declaraţiilor făcute de gazde;
b)procedurile de înregistrare sunt disponibile online şi, atunci când este posibil, gratuit sau la un cost rezonabil şi proporţional, şi permit emiterea automată şi imediată, pentru o anumită unitate, a unui număr de înregistrare care nu include date cu caracter personal, după transmiterea de către gazdă a informaţiilor menţionate la articolul 5 alineatul (1) şi, acolo unde este cazul, a oricărui document justificativ necesar în temeiul articolului 5 alineatul (2);
c)procedurile de înregistrare fac obiectul unor căi de atac eficiente în statul membru;
d)o unitate nu face obiectul mai multor proceduri de înregistrare;
e)există mijloace tehnice care îi permit gazdei să actualizeze informaţiile şi documentele;
f)există mijloace tehnice pentru a evalua valabilitatea numerelor de înregistrare;
g)există mijloace tehnice care îi permit gazdei să elimine o unitate din registrul menţionat la alineatul (5); şi
h)gazdelor le revine obligaţia, atunci când oferă servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt prin intermediul unei platforme online de închiriere pe termen scurt, de a declara platformei online de închiriere pe termen scurt dacă unitatea oferită face obiectul unei proceduri de înregistrare şi, în caz afirmativ, de a furniza numărul de înregistrare.
(4)Statele membre se asigură că gazdele au posibilitatea de a solicita reutilizarea informaţiilor sau a documentelor furnizate în temeiul articolului 5 alineatele (1) şi (2) în scopul unor înregistrări ulterioare.
(5)Statele membre se asigură că numerele de înregistrare sunt incluse într-un registru public şi uşor accesibil. Autoritatea competentă care emite numărul de înregistrare răspunde de crearea şi menţinerea registrului, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.
(6)Statele membre se asigură că gazdele pot depune toate documentele solicitate ca parte a procesului de înregistrare în format digital.
Art. 5: Informaţii pe care trebuie să le furnizeze gazdele
(1)Atunci când se înregistrează în temeiul unei proceduri de înregistrare menţionate la articolul 4, gazda prezintă o declaraţie care conţine următoarele informaţii:
a)pentru fiecare unitate:
(i)adresa specifică a unităţii, inclusiv, dacă este cazul, numărul acesteia, numărul cutiei poştale, dacă este diferit, etajul la care se află unitatea, referinţa cadastrală sau orice alt tip de informaţii care permit identificarea exactă a acesteia;
(ii)tipul unităţii;
(iii)dacă unitatea este oferită ca parte a reşedinţei principale sau secundare a gazdei sau dacă este oferită în totalitate sau în alte scopuri;
(iv)numărul maxim de locuri de dormit disponibile pe care le oferă unitatea şi numărul maxim de oaspeţi pe care aceasta îi poate găzdui;
(v)după caz, dacă unităţii i se aplică o cerinţă de autorizare în virtutea căreia gazda are obligaţia să obţină autorizaţie pentru a oferi servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt de la autoritatea competentă relevantă şi, în acest caz, dacă gazda a obţinut o astfel de autorizaţie;
b)în cazul în care gazda este o persoană fizică:
(i)numele;
(ii)numărul naţional de identificare sau alte informaţii care să permită identificarea persoanei respective;
(iii)adresa;
(iv)numărul de telefon de contact;
(v)adresa de e-mail pe care autoritatea competentă o poate utiliza pentru comunicarea scrisă;
c)în cazul în care gazda este o persoană juridică:
(i)denumirea acesteia;
(ii)numărul naţional de înregistrare în registrul comerţului;
(iii)numele unui reprezentant legal;
(iv)adresa sediului său social;
(v)numărul de telefon de contact al cel puţin unui reprezentant al persoanei juridice respective;
(vi)o adresă de e-mail pe care autoritatea competentă o poate utiliza pentru comunicarea scrisă.
(2)Statele membre pot impune ca informaţiile transmise în temeiul alineatului (1) să fie însoţite de documente justificative corespunzătoare. În ceea ce priveşte informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (a) punctul (v), în cazul în care gazda declară că unitatea face obiectul autorizării sau în cazul în care celelalte informaţii menţionate la alineatul (1) permit să se stabilească automat că se aplică o cerinţă de autorizare, statele membre pot solicita o copie a autorizaţiei sau o trimitere clară la aceasta.
(3)În cazul în care un stat membru le solicită gazdelor să prezinte informaţii şi documente suplimentare, inclusiv informaţii şi documente referitoare la respectarea normelor menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (a), transmiterea informaţiilor şi a documentelor respective nu aduce atingere emiterii numărului de înregistrare în conformitate cu articolul 4 alineatul (3) litera (b). După caz, statele membre le pot permite, de asemenea, gazdelor să declare servicii suplimentare care sunt auxiliare serviciilor de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(4)Fără a aduce atingere articolului 6, în cazul în care intervine o modificare semnificativă a situaţiei justificate prin informaţiile şi documentele furnizate în temeiul alineatelor (1) şi (2), gazdele actualizează informaţiile şi documentele respective, iar statele membre se asigură că actualizarea respectivă se realizează prin intermediul funcţionalităţii menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (e).
(5)Statele membre se asigură că informaţiile sau documentele transmise în temeiul unei proceduri de înregistrare menţionate la articolul 4 sunt păstrate în mod securizat şi numai pentru perioada care este necesară pentru identificarea unităţii şi pentru o perioadă de maximum 18 luni ulterior datei la care gazda a indicat, prin intermediul funcţionalităţii menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (g), că unitatea ar trebui să fie radiată din registru. Statele membre se asigură că informaţiile şi documentele furnizate de gazdă în temeiul alineatelor (1) şi (2) sunt prelucrate numai în scopul emiterii numărului de înregistrare şi al asigurării conformităţii cu normele aplicabile ale statului membru în ceea ce priveşte accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii.
(6)Gazdele sunt responsabile pentru exactitatea informaţiilor pe care le furnizează autorităţilor competente în temeiul prezentului articol şi a informaţiilor pe care le furnizează platformelor online de închiriere pe termen scurt în temeiul articolului 7 din prezentul regulament.
Art. 6: Verificarea de către autorităţile competente
(1)Autorităţile competente pot verifica, în orice moment după emiterea unui număr de înregistrare, declaraţia şi orice document justificativ transmis de o gazdă în temeiul articolului 5 alineatele (1) şi (2).
(2)În cazul în care, după verificarea efectuată în temeiul alineatului (1), o autoritate competentă constată că informaţiile sau documentele transmise în temeiul articolului 5 alineatele (1) şi (2) sunt incomplete sau incorecte, autoritatea respectivă are competenţa de a-i solicita gazdei să rectifice informaţiile şi documentele furnizate prin intermediul funcţionalităţii menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (e), într-un termen rezonabil care urmează să fie specificat de autoritatea competentă.
(3)În cazul în care o gazdă nu rectifică informaţiile sau documentele solicitate în temeiul alineatului (2), autoritatea competentă are competenţa de a suspenda valabilitatea numărului sau a numerelor de înregistrare afectate şi de a emite un ordin prin care să le solicite platformelor online de închiriere pe termen scurt să elimine sau să blocheze accesul, fără întârzieri nejustificate, la orice listare referitoare la unitatea sau unităţile în cauză.
(4)În cazul în care, după verificarea efectuată în temeiul alineatului (1), o autoritate competentă constată că există suspiciuni vădite şi serioase în ceea ce priveşte autenticitatea şi valabilitatea informaţiilor sau documentelor transmise în temeiul articolului 5 alineatele (1) şi (2), autoritatea respectivă are competenţa de a suspenda valabilitatea numărului sau a numerelor de înregistrare afectate şi de a emite un ordin prin care să le solicite platformelor online de închiriere pe termen scurt să furnizeze informaţii suplimentare pentru a le permite autorităţilor competente să verifice autenticitatea şi valabilitatea numărului sau a numerelor de înregistrare în cauză sau de a elimina sau bloca accesul, fără întârzieri nejustificate, la orice listare referitoare la unitatea sau unităţile în cauză.
(5)În cazul în care o autoritate competentă intenţionează să suspende valabilitatea unui număr sau a unor numere de înregistrare în temeiul alineatului (3) sau (4), sau să retragă numărul sau numerele de înregistrare în temeiul alineatului (6), autoritatea respectivă îi comunică în scris gazdei acest lucru, precizând motivele intenţiei respective. Gazdei i se oferă posibilitatea de a fi ascultată şi, după caz, de a rectifica informaţiile sau documentele în cauză într-un termen rezonabil care urmează să fie specificat de autoritatea competentă. În cazul în care, după ascultarea gazdei, autoritatea competentă îşi confirmă intenţia de a suspenda sau de a retrage valabilitatea unui număr sau a unor numere de înregistrare, aceasta îi comunică în scris gazdei decizia de a suspenda valabilitatea unui număr sau a unor numere de înregistrare, împreună cu o copie a ordinului menţionat la alineatul (3) sau (4), sau decizia de a retrage numărul sau numerele de înregistrare însoţită de o copie a ordinului de a retrage numărul sau numerele de înregistrare în conformitate cu alineatul (6).
(6)Fără a aduce atingere alineatului (5), în cazul în care gazda nu a rectificat, dintr-o abatere săvârşită cu intenţie sau dintr-o neglijenţă gravă, informaţiile solicitate în conformitate cu alineatul (3) sau a furnizat informaţii neadevărate sau necorespunzătoare în conformitate cu alineatul (4), autorităţile competente au competenţa de a retrage numărul sau numerele de înregistrare şi de a emite un ordin prin care să le solicite platformelor online de închiriere pe termen scurt să elimine sau să blocheze accesul, fără întârzieri nejustificate, la orice listare referitoare la unitatea sau unităţile în cauză.
(7)Ordinele emise în temeiul alineatelor (3), (4), (6) şi (11) trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
a)o expunere a motivelor;
b)informaţii clare care să îi permită furnizorului platformei online de închiriere pe termen scurt să identifice şi să localizeze listarea sau listările în cauză, cum ar fi unul sau mai mulţi URL exacţi şi identitatea autorităţii competente;
c)dacă sunt disponibile, identitatea gazdei şi numărul de înregistrare al unităţii oferite pentru serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt sau, după caz, orice alte informaţii care ar putea contribui la identificarea gazdei şi a unităţii.
(8)Valabilitatea unui număr de înregistrare rămâne suspendată până când gazda rectifică informaţiile şi documentele relevante deţinute de autorităţile competente. După primirea, prin intermediul funcţionalităţii menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (e), şi după verificarea exactităţii, exhaustivităţii şi corectitudinii informaţiilor şi a documentelor furnizate de gazdă, autorităţile competente restabilesc numărul de înregistrare.
(9)Autoritatea competentă informează gazdele cu privire la căile de atac disponibile în legătură cu măsurile luate în temeiul alineatelor (2)-(6) şi a alineatului (8).
(10)În cazul în care un stat membru le solicită gazdelor să transmită informaţii şi documente suplimentare, astfel cum se menţionează la articolul 5 alineatul (3), iar autoritatea competentă constată că există suspiciuni serioase în ceea ce priveşte respectarea normelor naţionale, regionale sau locale menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (a), aceasta poate aplica dispoziţiile prezentului articol în cazul respectivelor informaţii sau documente, cu condiţia ca cerinţa în cauză să fie nediscriminatorie şi proporţională, şi conformă cu dreptul Uniunii.
(11)În cazul în care se aplică o procedură de înregistrare, statele membre se asigură că dreptul intern le permite autorităţilor competente să le solicite furnizorilor de platforme online de închiriere pe termen scurt să furnizeze informaţiile solicitate şi să elimine listările aferente unităţilor oferite care nu au un număr de înregistrare sau au un număr de înregistrare nevalid, sau în cazuri care implică utilizarea abuzivă a unui număr de înregistrare.
Art. 7: Conformitatea din momentul conceperii
(1)Platformele online de închiriere pe termen scurt:
a)îşi concep şi îşi organizează interfeţele online astfel încât să le impună gazdelor să declare pe propria răspundere dacă unitatea oferită pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt se află într-o zonă în care a fost instituită sau se aplică o procedură de înregistrare;
b)îşi concep şi îşi organizează interfeţele online astfel încât, atunci când gazdele declară că o unitate oferită pentru servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt este situată într-o zonă în care a fost instituită sau se aplică o procedură de înregistrare, utilizatorii să poată identifica unitatea printr-un număr de înregistrare şi să se asigure că gazdele au furnizat un număr de înregistrare, înainte de a le acorda permisiunea de a oferi serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt în legătură cu unitatea respectivă, şi că gazdele afişează numărul de înregistrare respectiv în mod clar ca parte integrantă a listării lor;
c)depun eforturi rezonabile pentru a verifica în mod aleatoriu şi periodic declaraţiile gazdelor cu privire la existenţa sau inexistenţa unei proceduri de înregistrare, ţinând seama de lista pusă la dispoziţie în temeiul articolului 13 alineatul (1) litera (a), şi, în cazul existenţei unei astfel de proceduri, valabilitatea numărului de înregistrare furnizat de gazdă, prin utilizarea funcţionalităţilor oferite de punctele de intrare digitale unice menţionate la articolul 10 alineatul (2) litera (b), după ce i-au acordat gazdei permisiunea de a oferi serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt.
(2)Platformele online de închiriere pe termen scurt informează fără întârzieri nejustificate autorităţile competente şi gazdele cu privire la rezultatele verificărilor aleatorii menţionate la alineatul (1) litera (c) privind declaraţiile incorecte ale gazdelor, utilizarea abuzivă a unui număr de înregistrare sau numerele de înregistrare nevalabile.
(3)Platformele online de închiriere pe termen scurt informează în mod adecvat gazdele cu privire la aplicabilitatea, într-o anumită zonă, a procedurilor de înregistrare, ţinând seama de listele menţionate la articolul 13 şi de informaţiile menţionate în a doua coloană rândul "N. Servicii" de la punctul 4 din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/1724, care trebuie puse la dispoziţie de statele membre.
Art. 8: Alte obligaţii pentru platformele online de închiriere pe termen scurt
Platformele online de închiriere pe termen scurt, la primirea informaţiilor menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) şi înainte de a-i permite gazdei în cauză să le utilizeze serviciile, depun toate eforturile utilizând listele puse la dispoziţie în temeiul articolului 13 alineatul (1) litera (a), pentru a evalua dacă declaraţia pe propria răspundere menţionată la articolul 7 alineatul (1) litera (a), pentru a cărei exactitate gazdele sunt exclusiv responsabile în sensul prezentului regulament, este completă, cu condiţia ca evaluarea să poată fi efectuată în mod proporţional prin instrumente automatizate, astfel cum se prevede la articolul 10. Aplicarea prezentului articol nu dă naştere niciunei obligaţii generale de supraveghere.
CAPITOLUL III:RAPORTAREA DATELOR
Art. 9: Obligaţia platformelor online de închiriere pe termen scurt de a transmite datele privind activitatea şi numerele de înregistrare
(1)Atunci când o listare se referă la o unitate situată într-o zonă inclusă pe lista menţionată la articolul 13 alineatul (1) litera (b), furnizorii de platforme online de închiriere pe termen scurt colectează şi transmit lunar punctului de intrare digital unic din statul membru în care este situată unitatea datele privind activitatea pentru fiecare unitate, împreună cu numărul de înregistrare corespunzător, astfel cum este furnizat de gazdă, adresa specifică a unităţii şi URL-ul aferent listării. Transmiterea se efectuează prin mijloace de comunicare de tip maşină-maşină.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), platformele de mici dimensiuni sau microplatformele online de închiriere pe termen scurt care nu au atins, în trimestrul anterior, o medie lunară de cel puţin 4 250 de listări transmit datele privind activitatea pentru fiecare unitate, împreună cu numărul de înregistrare corespunzător, adresa specifică a unităţii şi URL-ul aferent listării, la sfârşitul trimestrului, prin mijloace de comunicare de tip maşină-maşină sau manual în conformitate cu dreptul intern, către punctul de intrare digital unic din statul membru în care este situată unitatea.
(3)Platformele online de închiriere pe termen scurt se asigură, pe baza informaţiilor furnizate de gazde, că seturile de date pe care le transmit autorităţilor competente în temeiul prezentului articol sunt complete şi exacte.
Art. 10: Înfiinţarea şi funcţionalităţile punctelor de intrare digitale unice
(1)În cazul în care un stat membru a instituit una sau mai multe proceduri de înregistrare în temeiul articolului 4 alineatul (1), statul membru respectiv instituie un punct de intrare digital unic pentru primirea şi transmiterea datelor privind activitatea, a numărului de înregistrare relevant, a adresei specifice a unităţii şi a URL-urilor aferente listărilor furnizate de platformele online de închiriere pe termen scurt în temeiul articolului 9. Statul membru respectiv desemnează autoritatea care va fi responsabilă de funcţionarea punctului de intrare digital unic.
(2)Punctul de intrare digital unic menţionat la alineatul (1):
a)furnizează o interfaţă tehnică pentru platformele online de închiriere pe termen scurt care să permită transmiterea de tip maşină-maşină şi transmiterea manuală a datelor privind activitatea, a numărului de înregistrare şi a URL-urilor aferente listărilor; Pentru a asigura interoperabilitatea, această interfaţă tehnică este implementată utilizând o interfaţă de programare a aplicaţiilor bazată pe cerinţe tehnice, definite de Comisie;
b)facilitează verificările aleatorii efectuate de platformele online de închiriere pe termen scurt, în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (c);
c)furnizează o interfaţă tehnică pentru ca autorităţile competente menţionate la articolul 12 să primească datele privind activitatea, numărul de înregistrare relevant, adresa specifică a unităţii şi URL-urile aferente listărilor transmise de platformele online de închiriere pe termen scurt exclusiv în scopurile prevăzute la articolul 12 alineatul (2) pentru unităţile de pe teritoriul lor;
d)facilitează schimbul de informaţii menţionat la articolul 13.
(3)Statele membre se asigură că punctul de intrare digital unic menţionat la alineatul (1) prevede:
a)interoperabilitatea cu registrele menţionate la articolul 4 alineatul (5);
b)o bază de date online accesibilă în mod liber şi care poate fi citită automat sau o interfaţă online pentru verificările menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (c) şi pentru evaluarea menţionată la articolul 8;
c)posibilitatea de a reutiliza informaţiile sau documentele care urmează să fie furnizate de către gazde în temeiul articolului 5, în cazul în care aceleaşi informaţii sau documente sunt solicitate de mai multe registre menţionate la articolul 4 alineatul (5) în cadrul aceluiaşi stat membru;
d)confidenţialitatea, integritatea şi securitatea prelucrării datelor privind activitatea, a numerelor de înregistrare, a adresei specifice a unităţii şi a URL-urilor aferente listărilor transmise de platformele online de închiriere pe termen scurt în conformitate cu articolul 9.
(4)Punctul de intrare digital unic menţionat la alineatul (1) asigură prelucrarea automată, intermediară şi tranzitorie a datelor cu caracter personal care sunt strict necesare în scopul de a le acorda acces autorităţilor menţionate la articolul 12 la datele privind activitatea, numerele de înregistrare, adresele specifice ale unităţilor şi URL-urile aferente listărilor furnizate de platformele online de închiriere pe termen scurt.
(5)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care să stabilească specificaţii şi proceduri tehnice comune pentru a asigura interoperabilitatea soluţiilor pentru funcţionarea punctelor de intrare digitale unice şi schimbul continuu de date, inclusiv specificaţii comune pentru a stabili o structură standardizată a numerelor de înregistrare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 16 alineatul (2).
Art. 11: Coordonarea punctelor de intrare digitale unice
(1)Fiecare stat membru numeşte un coordonator naţional. Coordonatorii naţionali în cauză acţionează ca puncte de contact pentru administraţiile lor în ceea ce priveşte toate aspectele legate de punctul de intrare digital unic.
Coordonatorul naţional pentru fiecare stat membru este responsabil de contactele cu Comisia în ceea ce priveşte toate aspectele legate de punctul de intrare digital unic. Fiecare stat membru informează celelalte state membre şi Comisia cu privire la numele şi datele de contact ale coordonatorului naţional. Comisia păstrează şi menţine o listă a coordonatorilor naţionali şi a datelor de contact ale acestora.
(2)Se constituie grupul de coordonare a punctelor de intrare digitale unice (denumit în continuare "grupul de coordonare"). Grupul de coordonare este alcătuit din coordonatorii naţionali numiţi de fiecare stat membru şi este prezidat de Comisie. Grupul de coordonare îşi adoptă propriul regulament de procedură. Comisia sprijină funcţionarea grupului de coordonare. Grupul de coordonare poate, după caz, să consulte părţile interesate relevante cu privire la aspecte specifice, inclusiv formatul armonizat al schimbului de date.
(3)Grupul de coordonare sprijină punerea în aplicare a dispoziţiilor prezentului regulament referitoare la punctele de intrare digitale unice. În special, grupul de coordonare îndeplineşte următoarele sarcini:
a)facilitează schimbul de bune practici cu privire la aspecte legate de coordonarea punerii în aplicare la nivel naţional, în special în ceea ce priveşte dispoziţiile prevăzute la articolul 10;
b)sprijină Comisia în promovarea utilizării soluţiilor de interoperabilitate pentru funcţionarea punctelor de intrare digitale unice şi pentru schimbul de date, şi pentru verificările automate, inclusiv verificările tuturor listărilor şi numerelor de înregistrare;
c)sprijină Comisia în ceea ce priveşte elaborarea unei abordări comune cu privire la formatul mesajelor pentru transmiterea datelor privind activitatea şi a numerelor de înregistrare, precum şi, dacă este cazul, a unei structuri comune a numerelor de înregistrare.
Art. 12: Accesul la date
(1)Statele membre stabilesc o listă a autorităţilor competente responsabile pentru zonele în care se aplică o procedură de înregistrare în temeiul articolului 4.
(2)Accesul la informaţiile transmise în temeiul articolului 9 se acordă autorităţii competente numai în cazul în care scopul preconizat al prelucrării este unul dintre următoarele:
a)monitorizarea respectării procedurilor de înregistrare menţionate la articolul 4;
b)punerea în aplicare şi asigurarea respectării normelor care reglementează accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii în conformitate cu dreptul Uniunii.
(3)Autorităţile competente incluse pe listă în temeiul alineatului (1) păstrează datele privind activitatea în mod securizat atât timp cât este necesar pentru scopurile menţionate la alineatul (2) şi nu mai mult de 18 luni de la primirea acestora. Autorităţile competente respective pot, în conformitate cu legislaţia statului membru vizat, să transmită date cu privire la activitate care nu includ niciun fel de date care să permită identificarea unităţilor sau a gazdelor individuale, inclusiv numerele de înregistrare şi URL-urile aferente listărilor şi informaţiile relevante transmise în temeiul articolului 5 alineatul (1) litera (a) punctele (i)-(iv), în special:
a)autorităţilor însărcinate cu elaborarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii;
b)entităţilor sau persoanelor care desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică, activităţi analitice sau care dezvoltă noi modele de afaceri, în cazul în care acest lucru este necesar în scopul desfăşurării activităţilor respective.
Cu toate acestea, autorităţile competente respective pot transmite autorităţilor menţionate la litera (a) informaţiile prevăzute la articolul 5 alineatul (1) litera (a) punctele (i)-(iv), în conformitate cu legislaţia statului membru şi sub rezerva unor garanţii adecvate pentru protecţia datelor, inclusiv, după caz, a articolului 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2016/679.
(4)Statele membre desemnează entitatea naţională responsabilă cu transmiterea lunară, pentru fiecare unitate, a datelor cu privire la activitate şi a numerelor de înregistrare obţinute în temeiul articolelor 5 şi 9, a municipalităţii în care este situată unitatea şi a numărului maxim de locuri de dormit disponibile pe care le oferă unitatea institutelor de statistică naţionale, şi dacă este relevant, regionale şi pun aceste date la dispoziţia Eurostat în scopul elaborării de statistici în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (23). Accesul institutelor de statistică naţionale sau regionale la datele menţionate face obiectul unor garanţii adecvate pentru protecţia datelor.
(23)Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1101/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transmiterea de date statistice confidenţiale Biroului Statistic al Comunităţilor Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al Consiliului privind statisticile comunitare şi a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale Comunităţilor Europene (JO L 87, 31.3.2009, p. 164).
CAPITOLUL IV:INFORMARE, MONITORIZARE ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII NORMELOR
Art. 13: Obligaţii de informare
(1)Statele membre întocmesc şi pun la dispoziţie prin punctul de intrare digital unic şi actualizează periodic următoarele liste:
a)lista zonelor de pe teritoriul lor în care se aplică o procedură de înregistrare, în sensul articolului 7 alineatul (1) litera (c) şi al articolului 8;
b)lista zonelor pentru care autorităţile competente au solicitat date de la furnizorii de platforme online de închiriere pe termen scurt, în sensul articolului 9 alineatul (1).
(2)Autorităţile competente promovează sensibilizarea cu privire la drepturile şi obligaţiile care decurg din prezentul regulament pe teritoriile lor respective.
(3)Statele membre pun, de asemenea, la dispoziţia publicului, în mod gratuit, listele menţionate la alineatul (1).
Art. 14: Monitorizare
Fiecare stat membru desemnează o autoritate care să fie responsabilă cu monitorizarea punerii în aplicare a obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament pe teritoriul său. Autoritatea respectivă raportează Comisiei la fiecare doi ani cu privire la punerea în aplicare a obligaţiilor respective.
Art. 15: Asigurarea respectării normelor
(1)În scopul asigurării respectării articolului 7 alineatul (1) şi a articolului 8 din prezentul regulament, se aplică capitolul IV din Regulamentul (UE) 2022/2065, iar orice trimitere la respectarea dispoziţiilor relevante din Regulamentul (UE) 2022/2065 se consideră ca incluzând articolul 7 alineatul (1) şi articolul 8 din prezentul regulament. În măsura în care Comisiei i se conferă competenţe în temeiul capitolului IV din Regulamentul (UE) 2022/2065, competenţele respective includ şi aplicarea articolului 7 alineatul (1) şi a articolului 8 din prezentul regulament.
(2)Autorităţile desemnate de statul membru al punctului de intrare digital unic relevant au competenţa de a asigura respectarea articolului 6, a articolului 7 alineatele (2) şi (3) şi a articolului 9 din prezentul regulament.
(3)Statele membre stabilesc norme privind sancţiunile aplicabile în cazul încălcării articolului 6, a articolului 7 alineatele (2) şi (3) şi a articolului 9 de către platformele online de închiriere pe termen scurt şi, după caz, de către gazde. Statele membre se asigură că respectivele sancţiuni sunt efective, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(4)Până la 20 mai 2026, statele membre adoptă şi publică actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma alineatului (3) şi informează fără întârziere Comisia în acest sens.
CAPITOLUL V:DISPOZIŢII FINALE
Art. 16: Comitet
(1)Comisia este asistată de un comitet. Comitetul respectiv reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 17: Modificarea Regulamentului (UE) 2018/1724
Regulamentul (UE) 2018/1724 se modifică după cum urmează:
1.În anexa I, în a doua coloană, pe rândul "N. Servicii", se adaugă următorul punct 4:
"4. informaţii privind normele care reglementează prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt, inclusiv listele menţionate la articolul 13 din Regulamentul (UE) 2024/1028 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1)
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1028 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 privind colectarea şi schimbul de date referitoare la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (JO L, 2024/1028, 29.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1028/oj)."
2.Anexa II se modifică după cum urmează:
(a)în a doua coloană, pe rândul "Demararea, desfăşurarea şi închiderea unei activităţi comerciale", se adaugă următorul text ca rând nou:
"Declaraţii ale gazdelor pentru proceduri de înregistrare în legătură cu serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt;"
(b)în a treia coloană, pe rândul "Demararea, desfăşurarea şi închiderea unei activităţi comerciale", se adaugă următorul text ca rând nou:
"Emiterea unui număr de înregistrare"
Art. 18: Evaluarea şi revizuirea
(1)Până la 20 mai 2031, Comisia evaluează prezentul regulament şi prezintă Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor un raport conţinând principalele sale constatări. Raportul respectiv se bazează pe raportul prezentat de statele membre în temeiul articolului 14 şi, după caz, pe datele transmise către Eurostat în conformitate cu articolul 12 alineatul (4).
(2)Evaluarea efectuată în temeiul alineatului (1) analizează în special:
a)impactul prezentului regulament asupra obligaţiilor impuse platformelor online de închiriere pe termen scurt;
b)impactul prezentului regulament asupra disponibilităţii datelor referitoare la prestarea de servicii de închiriere de locuinţe pe termen scurt oferite în Uniune de către gazde prin intermediul platformelor online de închiriere pe termen scurt;
c)măsura în care platformele online de închiriere pe termen scurt respectă obligaţiile prevăzute în prezentul regulament, ţinând seama de raportarea realizată de autorităţile competente;
d)în măsura posibilului, impactul prezentului regulament asupra conţinutului, asigurării respectării şi proporţionalităţii dispoziţiilor legislative, de reglementare sau administrative naţionale privind accesul la serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt şi prestarea acestor servicii;
e)în măsura posibilului, impactul prezentului regulament asupra eficacităţii asigurării respectării normelor şi a cooperării dintre autorităţile competente la nivel transfrontalier în cazul în care serviciile de închiriere de locuinţe pe termen scurt sunt prestate la nivel transfrontalier; şi
f)necesitatea de a institui un punct de intrare digital unic centralizat la nivelul Uniunii pentru a asigura o interfaţă unică pentru platformele online de închiriere pe termen scurt şi pentru a facilita schimbul de date privind activitatea.
Art. 19: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 20 mai 2026.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 11 aprilie 2024.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

V. DE BUE

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 aprilie 2024