Recomandarea 907/22-mar-2024 privind monitorizarea nichelului în alimente
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 26 Martie 2024
Recomandarea 907/22-mar-2024 privind monitorizarea nichelului în alimente
Dată act: 22-mar-2024
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 292,
întrucât:
(1)Nichelul este o componentă răspândită a scoarţei terestre şi este omniprezent în biosferă. Prezenţa sa în alimente poate proveni atât din surse naturale, cât şi din surse antropice.
(2)În 2015, Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară (denumită în continuare "autoritatea") a adoptat un aviz ştiinţific privind riscurile pentru sănătatea publică legate de prezenţa nichelului în alimente şi în apa potabilă (1). Avizul a identificat toxicitatea pentru reproducere şi dezvoltare ca efect critic pentru caracterizarea riscurilor legate de o expunere orală cronică la nichel. O erupţie eczematoasă şi agravarea reacţiilor alergice au fost identificate ca efect critic pentru expunerea orală acută la nichel în cazul persoanelor cu sensibilitate la acest metal.
(1)Grupul EFSA pentru contaminanţii din lanţul alimentar (CONTAM); Aviz ştiinţific privind riscurile pentru sănătatea publică legate de prezenţa nichelului în alimente şi în apa potabilă. EFSA Journal 2015;13(2):4002, https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2015.4002.
(3)Date referitoare la prezenţa nichelului în alimente şi în apa potabilă au fost disponibile în 15 state membre UE. Cu toate acestea, având în vedere că 80 % din totalul de date colectate au fost colectate într-un singur stat membru, autoritatea a concluzionat că ar fi necesar un set de date mai extinse din punct de vedere geografic pentru a verifica prezenţa nichelului în alimente în întreaga Uniune.
(4)Pentru a colecta mai multe date privind prezenţa nichelului în alimente, prin Recomandarea (UE) 2016/1111 a Comisiei (2), statelor membre li s-a recomandat să efectueze monitorizarea prezenţei nichelului în alimente în 2016, 2017 şi 2018.
(2)Recomandarea (UE) 2016/1111 a Comisiei din 6 iulie 2016 privind monitorizarea nichelului în alimente (JO L 183, 8.7.2016, p. 70, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2016/1111/oj).
(5)Luând în considerare aceste noi date privind prezenţa şi noile informaţii ştiinţifice, la 24 septembrie 2020, autoritatea a adoptat o actualizare a evaluării riscurilor prezentate de nichelul din alimente şi din apa potabilă (3).
(3)Grupul EFSA pentru contaminanţii din lanţul alimentar (CONTAM); Aviz ştiinţific privind actualizarea evaluării riscurilor prezentate de nichel în alimente şi în apa potabilă. EFSA Journal 2020;18(11):6268, https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2020.6268.
(6)Autoritatea a concluzionat că nichelul poate provoca atât efecte cronice, cât şi efecte acute. Pe baza efectului cronic critic al pierderii sarcinii, a fost stabilită o doză zilnică tolerabilă (DZT) de 13
g/kg greutate corporală, iar autoritatea a concluzionat că această DZT a fost depăşită la copiii de vârstă mică, la copiii cu vârste cuprinse între 36 de luni şi 10 ani şi, de asemenea, în unele cazuri, la sugari. Chiar dacă pierderea sarcinii nu este un efect relevant pentru grupele de vârstă mică, DZT protejează şi împotriva altor efecte relevante pentru grupele de vârstă mai mică, cum ar fi efectele neurotoxice. Prin urmare, autoritatea a concluzionat că depăşirea DZT poate ridica probleme de sănătate în aceste grupe de vârstă tânără. Autoritatea a confirmat că efectul critic acut este reprezentat de reacţiile de erupţie eczematoasă la nivelul pielii care apar la persoanele cu sensibilitate la nichel, care afectează aproximativ 15 % din populaţie. Autoritatea a concluzionat că nivelul cel mai scăzut pentru care este observat un efect advers pentru acest efect este de 4,3
g nichel/kg greutate corporală şi că este necesară o marjă de expunere ("MdE") de 30 sau mai mare pentru a oferi protecţie împotriva acestui efect. Această MdE de 30 nu este atinsă la expunerea medie şi la expunerea la cea de a 95-a percentilă, ceea ce ridică o problemă de sănătate pentru persoanele cu sensibilitate la nichel.
g/kg greutate corporală, iar autoritatea a concluzionat că această DZT a fost depăşită la copiii de vârstă mică, la copiii cu vârste cuprinse între 36 de luni şi 10 ani şi, de asemenea, în unele cazuri, la sugari. Chiar dacă pierderea sarcinii nu este un efect relevant pentru grupele de vârstă mică, DZT protejează şi împotriva altor efecte relevante pentru grupele de vârstă mai mică, cum ar fi efectele neurotoxice. Prin urmare, autoritatea a concluzionat că depăşirea DZT poate ridica probleme de sănătate în aceste grupe de vârstă tânără. Autoritatea a confirmat că efectul critic acut este reprezentat de reacţiile de erupţie eczematoasă la nivelul pielii care apar la persoanele cu sensibilitate la nichel, care afectează aproximativ 15 % din populaţie. Autoritatea a concluzionat că nivelul cel mai scăzut pentru care este observat un efect advers pentru acest efect este de 4,3
g nichel/kg greutate corporală şi că este necesară o marjă de expunere ("MdE") de 30 sau mai mare pentru a oferi protecţie împotriva acestui efect. Această MdE de 30 nu este atinsă la expunerea medie şi la expunerea la cea de a 95-a percentilă, ceea ce ridică o problemă de sănătate pentru persoanele cu sensibilitate la nichel.(7)Ţinând seama de datele disponibile privind prezenţa, în Regulamentul (UE) 2023/915 al Comisiei (4) au fost stabilite niveluri maxime pentru nichelul din diferite produse alimentare.
(4)Regulamentul (UE) 2023/915 al Comisiei din 25 aprilie 2023 privind nivelurile maxime pentru anumiţi contaminanţi din produsele alimentare şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1881/2006 (JO L 119, 5.5.2023, p. 103, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/915/oj).
(8)Cu toate acestea, pentru anumite produse alimentare, care contribuie în mod relevant la expunerea la nichel, datele disponibile privind prezenţa au fost insuficiente pentru a permite determinarea nivelurilor maxime adecvate. Prin urmare, ar trebui colectate date suplimentare privind prezenţa în ceea ce priveşte respectivele produse alimentare. În special, pentru a stabili contribuţia diferitelor specii de peşte şi de fructe de mare la conţinutul de nichel al alimentelor pentru copii, peştele şi alte fructe de mare utilizate pentru fabricarea acestor alimente ar trebui monitorizate.
(9)Pentru a se asigura că eşantioanele sunt reprezentative pentru lotul eşantionat şi că rezultatele analizelor sunt fiabile şi comparabile, ar trebui respectat Regulamentul (CE) nr. 333/2007 al Comisiei (5),
(5)Regulamentul (CE) nr. 333/2007 al Comisiei din 28 martie 2007 de stabilire a metodelor de prelevare a probelor şi de analiză pentru controlul nivelurilor de oligoelemente şi de contaminanţi rezultaţi în urma prelucrării din produsele alimentare (JO L 88, 29.3.2007, p. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2007/333/oj).
RECOMANDĂ:
-****-
1.Este necesar ca statele membre, în colaborare cu operatorii din sectorul alimentar, să monitorizeze pe parcursul anilor 2025, 2026 şi 2027 prezenţa nichelului în alimente.
2.Monitorizarea ar trebui să includă suplimentele alimentare, ciocolata, pasta de ciocolată tartinabilă, produsele tartinabile din fructe cu coajă lemnoasă, boabele de cacao, produsele pe bază de cereale (în special cereale pentru micul dejun, fulgi de cereale şi produse rezultate din măcinarea ovăzului), supele gata pentru consum, cafeaua, ceaiul, legumele, algele marine, seminţele oleaginoase, produsele pe bază de soia, cum ar fi băuturi pe bază de tofu şi băuturi pe bază de soia, leguminoasele, fructele cu coajă lemnoasă, peştele şi alte fructe de mare.
3.Statele membre ar trebui, acolo unde este necesar, să colecteze informaţii cu privire la măsurile de atenuare pentru reducerea nivelurilor de nichel din alimente. Statele membre ar trebui, de asemenea, să se asigure că metodele de atenuare cunoscute sunt promovate şi comunicate în mod eficace fermierilor şi operatorilor din sectorul alimentar şi că aceste măsuri de atenuare sunt puse în aplicare treptat de fermieri şi de operatorii din sectorul alimentar.
4.Procedurile de prelevare a probelor şi de analiză ar trebui efectuate în conformitate cu cerinţele privind prelevarea probelor şi analiza prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 333/2007.
5.Este necesar ca statele membre şi operatorii din sectorul alimentar să furnizeze autorităţii datele de monitorizare în mod regulat, împreună cu informaţiile şi în formatul electronic de raportare stabilit de autoritate, pentru a fi compilate într-o singură bază de date. Pentru eşantioanele de ciocolată, trebuie specificat conţinutul de substanţă uscată de cacao din eşantion. Pentru eşantioanele de ceai, ar trebui să se specifice tipul sau specia de ceai, inclusiv denumirea sa latină. Pentru algele marine, trebuie raportată specia, inclusiv denumirea sa latină, precum şi faptul dacă datele se referă la alge marine proaspete sau uscate.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 22 martie 2024.
Pentru Comisie Stella KYRIAKIDES Membră a Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 26 martie 2024