Recomandarea 2585/06-oct-2023 privind îmbunătăţirea ratei de returnare a telefoanelor mobile, a tabletelor şi a laptopurilor uzate şi a deşeurilor de astfel de echipamente

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 20 Noiembrie 2023
Recomandarea 2585/06-oct-2023 privind îmbunătăţirea ratei de returnare a telefoanelor mobile, a tabletelor şi a laptopurilor uzate şi a deşeurilor de astfel de echipamente
Dată act: 6-oct-2023
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 292,
întrucât:
(1)Deşeurile de echipamente electrice şi electronice ("DEEE") reprezintă unul dintre fluxurile de deşeuri cu cea mai rapidă creştere din Uniune, de 2 % pe an în prezent, şi generează riscuri grave atât pentru sănătatea umană, cât şi pentru mediu, dacă nu sunt tratate în mod corespunzător. În 2019, în Europa au fost generate în medie 16,2 kg de DEEE pe cap de locuitor (1), în timp ce în Uniune, în 2020, au fost colectate separat aproximativ 10,5 kg de DEEE pe cap de locuitor (2) pentru a fi tratate în mod corespunzător, în conformitate cu articolul 8 din Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3), şi reciclate. În cadrul acestor DEEE colectate separat, produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni, cum ar fi telefoanele mobile, tabletele, laptopurile şi încărcătoarele acestora, colectate separat au o pondere deosebit de scăzută. De exemplu, rata de colectare a telefoanelor mobile în statele membre este, conform raportărilor, sub 5 %, iar în gospodăriile din întreaga Uniune sunt stocate un număr estimat de 700 de milioane de telefoane mobile neutilizate şi deşeuri de telefoane mobile.
(1)The Global E-waste Monitor 2020: Quantities, flows, and the circular economy potential: https://ewastemonitor.info/wp-content/uploads/2020/11/GEM_2020_def_july1_low.pdf
(2)Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste_statistics_-_electrical_and_electronic_equipment
(3)Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) (JO L 197, 24.7.2012, p. 38).
(2)Colectarea şi reciclarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni sunt, de asemenea, deosebit de dificile, deoarece acestea sunt eliminate în mod necorespunzător prin intermediul deşeurilor menajere municipale, exportate ilegal sau tratate în alt mod necorespunzător. De exemplu, se estimează că rata de reciclare a telefoanelor mobile variază în Uniune între 12 % şi 15 %.
(3)Produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni, cum ar fi telefoanele mobile, tabletele şi laptopurile, au o valoare integrată ridicată de interes pentru o economie circulară, deoarece conţin o mare varietate de materii prime, inclusiv materii prime critice importante, care pot fi reciclate sau valorificate atunci când deşeurile sunt gestionate în mod eficace. Modelele circulare, cum ar fi reutilizarea, repararea sau refabricarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni, precum şi reciclarea materiilor prime preţioase şi critice pe care le conţin contribuie, prin urmare, la prevenirea generării de deşeuri prin reintroducerea în economie a produselor, a componentelor şi a materiilor prime secundare. În plus, repararea şi reutilizarea echipamentelor electrice şi electronice, precum şi pregătirea pentru reutilizare şi reciclare a DEEE pot stimula crearea de locuri de muncă verzi în economia circulară. De exemplu, activităţile de reutilizare a echipamentelor electrice şi electronice pot crea între 60 şi 140 de locuri de muncă la 1 000 de tone colectate în vederea reutilizării (4).
(4)RREUSE (2021) Job creation in the re-use sector: data insights from social enterprises.
(4)Analizând durata de viaţă a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni, cum ar fi telefoanele mobile, tabletele sau laptopurile, impactul lor social şi asupra mediului este asociat în principal cu faza de producţie. Extracţia materiilor prime, inclusiv producerea metalelor şi extracţia materiilor prime critice (5), cum ar fi metalele din grupa platinei, cobaltul, indiul, antimoniul, beriliul, litiul, pământurile rare, tungstenul şi tantalul, au adesea efecte semnificative asupra mediului, a sănătăţii şi a societăţii. Printre efectele conexe asupra mediului şi asupra sănătăţii publice se numără cele care decurg din emisiile de poluanţi atmosferici şi de gaze cu efect de seră, utilizarea substanţelor periculoase şi producţia de deşeuri, în timp ce efectele sociale ale extracţiei materiilor prime critice includ efecte precum conflictele sociale, încălcarea drepturilor omului, munca copiilor sau deposedarea de terenuri (6). Aplicarea principiilor circularităţii la întregul ciclu de viaţă şi extinderea longevităţii produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni pot, prin urmare, să genereze beneficii semnificative în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a resurselor, decarbonizarea şi depoluarea, precum şi sprijinirea unei pieţe a materiilor prime secundare.
(5)Propunerea de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 şi (UE) 2019/1020, COM(2023) 160 include o listă de materii prime critice în anexa II.
(6)Studiu privind impactul social şi asupra mediului al activităţilor miniere în UE: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/729156/IPOL_STU(2022)729156_EN.pdf
(5)Reciclarea şi valorificarea materiilor prime critice conţinute în produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni sunt deosebit de importante, având în vedere cererea tot mai mare de astfel de materii prime la nivel mondial şi posibilele întreruperi ale aprovizionării. În plus, Uniunea se bazează în prezent aproape exclusiv pe importuri pentru multe dintre aceste materii prime. Îmbunătăţirea atât a cantităţii, cât şi a calităţii colectării de produse electronice de larg consum de mici dimensiuni, prin intermediul unor sisteme funcţionale de preluare care să le permită consumatorilor să returneze dispozitivele atunci când sunt deşeuri sau nu mai sunt utilizate este, prin urmare, esenţială pentru valorificarea economică a componentelor şi a materiilor prime aferente.
(6)În Comunicarea Comisiei din 2019 privind Pactul verde european (7) se subliniază că tranziţia către o economie circulară trebuie să se concentreze asupra sectoarelor cu o utilizare intensivă a resurselor, cum ar fi sectorul produselor electronice. Printre acţiunile relevante propuse s-a numărat o evaluare a beneficiilor sprijinirii sistemelor de preluare pentru a stimula returnarea dispozitivelor nedorite, cum ar fi telefoanele mobile, tabletele şi încărcătoarele. Acest lucru este detaliat în continuare în Comunicarea Comisiei din 2020 privind un plan de acţiune pentru economia circulară (8), în care se solicită îmbunătăţirea colectării şi tratării DEEE, inclusiv prin explorarea opţiunilor de sisteme de preluare pentru returnarea telefoanelor mobile, a tabletelor şi a încărcătoarelor uzate şi a deşeurilor de astfel de echipamente. În plus, în Comunicarea Comisiei din 2021 privind Planul de acţiune pentru reducerea la zero a poluării (9) se solicită prevenirea generării de deşeuri şi o reciclare de înaltă calitate, sprijinind obiectivele Uniunii privind utilizarea eficientă a resurselor şi recunoscând totodată că DEEE se află printre fluxurile de deşeuri cu cea mai rapidă creştere.
(7)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, Pactul verde european, COM(2019) 640 final.
(8)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, "Un nou Plan de acţiune privind economia circulară - Pentru o Europă mai curată şi mai competitivă", COM(2020) 98 final.
(9)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, Calea către o planetă sănătoasă pentru toţi - Plan de acţiune al UE: "Către reducerea la zero a poluării aerului, apei şi solului", COM(2021) 400 final.
(7)Propunerea de regulament privind securitatea aprovizionării cu materii prime critice (10) urmăreşte să ofere un cadru care să asigure o aprovizionare sigură şi durabilă cu materii prime critice în Uniune. Acesta este destinat să ofere sprijin proiectelor strategice, inclusiv în domeniul reciclării, şi pune accentul pe creşterea colectării atât a bunurilor uzate, cât şi a fluxurilor de deşeuri care conţin cantităţi relevante de materii prime critice.
(10)Propunerea de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui cadru pentru asigurarea unei aprovizionări sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 şi (UE) 2019/1020, COM(2023) 160 final.
(8)Regulamentul (UE) 2023/1670 al Comisiei (11) conţine norme menite să facă telefoanele inteligente, alte telefoane mobile decât cele inteligente, telefoanele fără fir şi tabletele de tip "slate" mai eficiente din punct de vedere energetic, mai durabile şi mai uşor de reparat şi de reciclat. Mai precis, cerinţele referitoare la disponibilitatea actualizărilor versiunii sistemului de operare, la ştergerea datelor şi transferul funcţionalităţilor şi la informaţiile privind cantitatea de anumite materii prime critice (cobalt, tantal, neodim şi aur) şi procentul de conţinut reciclat (dacă există) au obiectivul, în sinergie cu prezenta recomandare, de a încuraja reutilizarea şi reciclarea telefoanelor mobile şi a tabletelor.
(11)Regulamentul (UE) 2023/1670 al Comisiei din 16 iunie 2023 de stabilire a cerinţelor în materie de proiectare ecologică pentru telefoane inteligente, alte telefoane mobile decât cele inteligente, telefoane fără fir şi tablete de tip "slate" în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) 2023/826 al Comisiei (JO L 214, 31.8.2023, p. 47).
(9)DEEE, inclusiv deşeurile provenite de la produsele electronice de larg consum de dimensiuni mici, sunt reglementate de Directiva 2012/19/UE. Articolul 3 alineatul (1) litera (e) din Directiva 2012/19/UE stabileşte o definiţie pentru "deşeurile de echipamente electrice şi electronice", în timp ce la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (12)"deşeurile" sunt definite ca fiind "orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul le aruncă sau are intenţia sau obligaţia să le arunce".
(12)Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive (JO L 312, 22.11.2008, p. 3).
(10)Directiva 2012/19/UE obligă statele membre să asigure reducerea la minimum a eliminării DEEE ca deşeuri municipale nesortate, atingerea unui nivel ridicat de colectare separată şi asigurarea tratării corespunzătoare a tuturor DEEE colectate separat. Directiva respectivă stabileşte un obiectiv anual de colectare a DEEE de 65 %, aplicabil începând din 2019, pe baza greutăţii medii a echipamentelor electrice şi electronice introduse pe piaţă în cei 3 ani precedenţi în fiecare stat membru sau, alternativ, un obiectiv de 85 % din DEEE generate anual pe teritoriul fiecărui stat membru. În plus, directiva respectivă stabileşte obiective minime de valorificare, inclusiv un obiectiv privind reciclarea şi pregătirea pentru reutilizare pentru diferite categorii de echipamente electrice şi electronice.
(11)Directiva 2012/19/UE stabileşte, de asemenea, obligaţii specifice de preluare pentru a asigura colectarea separată a DEEE. Statele membre sunt obligate să asigure instituirea unor sisteme care să prevadă returnarea gratuită a DEEE de uz casnic. Distribuitorii trebuie să accepte returnarea DEEE atunci când vând echipamente electrice şi electronice similare. Distribuitorii trebuie, de asemenea, să asigure colectarea gratuită în magazinele cu o anumită suprafaţă (13) a DEEE foarte mici de la utilizatorii finali, fără ca utilizatorul final să fie obligat să cumpere echipamente electrice şi electronice de tip echivalent, cu excepţia cazului în care o evaluare arată că este probabil ca sistemele de colectare alternative existente să fie cel puţin la fel de eficace.
(13)Cu spaţii de vânzare în domeniul echipamentelor electrice şi electronice de cel puţin 400 m2.
(12)Conform articolului 14 alineatul (2) din Directiva 2012/19/UE, statele membre trebuie să se asigure că utilizatorii de echipamente electrice şi electronice din gospodăriile particulare primesc informaţiile necesare în legătură cu sistemele de returnare şi colectare puse la dispoziţia lor şi, de asemenea, să încurajeze coordonarea informaţiilor privind centrele de colectare disponibile.
(13)Deşi s-au înregistrat unele progrese de la prima directivă privind DEEE, Directiva 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (14) adoptată în 2003, şi chiar şi mai multe de la adoptarea Directivei 2012/19/UE, ratele de pregătire pentru reutilizarea, colectarea şi valorificarea deşeurilor din produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni rămân scăzute în statele membre. Cantităţi semnificative de astfel de produse electronice de larg consum de mici dimensiuni, atât funcţionale, cât şi în stare de deşeu, sunt păstrate în gospodării din cauza dimensiunii lor reduse, pentru a fi utilizate ca rezervă sau ca mijloc de stocare a datelor sau pentru potenţialul lor de revânzare. Lipsa de informare cu privire la opţiunile de preluare disponibile, împreună cu preocupările legate de confidenţialitatea datelor cu caracter personal în cazul returnării unor astfel de dispozitive pentru o posibilă reutilizare sau pregătire pentru reutilizare, contribuie, de asemenea, la ratele scăzute de returnare.
(14)Directiva 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 ianuarie 2003 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) (JO L 37, 13.2.2003, p. 24).
(14)Pentru a identifica problemele legate de gestionarea DEEE în statele membre şi pentru a le sprijini în soluţionarea acestor probleme, Comisia a lansat o iniţiativă de promovare a respectării Directivei DEEE, oferind recomandări statelor membre pentru a facilita creşterea gradului de colectare a DEEE (15). Statelor membre li se recomandă, în special, să dezvolte o infrastructură suficientă pentru a le permite consumatorilor să elimine DEEE şi să informeze consumatorii cu privire la opţiunile de preluare pe care le au la dispoziţie. Acest lucru include asigurarea faptului că distribuitorii îşi respectă obligaţiile de preluare prevăzute la articolul 5 din Directiva 2012/19/UE şi oferirea posibilităţii consumatorilor de a returna gratuit dispozitivele.
(15)Iniţiativa de promovare a respectării Directivei DEEE: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/09c7215a-49c5-11e8-be1d-01aa75ed71a1/language-en.
(15)În cadrul unui studiu realizat de Comisie în 2022 pentru a explora opţiunile din Uniune în ceea ce priveşte sistemele de returnare a telefoanelor mobile, a tabletelor şi a altor echipamente electrice şi electronice de mici dimensiuni (16) s-a identificat un set de măsuri de politică menite să îmbunătăţească rata de returnare a unor astfel de produse electronice de larg consum uzate şi a deşeurilor de astfel de produse, în special prin stimulente financiare, măsuri de reglementare şi îmbunătăţirea confortului consumatorilor. Astfel de măsuri, fie individual, fie combinate, ar putea îmbunătăţi eficacitatea sistemelor de preluare pentru valorificarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni.
(16)Study on options for return schemes of mobile phones, tablets and other small electrical and electronic equipment in the EU: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f049cf4f-ed23-11ec-a534-01aa75ed71a1/language-en.
(16)Ar trebui să se permită ca sistemele de preluare să fie operate de distribuitori, furnizori de telecomunicaţii, întreprinderi private, întreprinderi sociale şi entităţi din sectorul economiei sociale, organizaţii de caritate, producători de echipamente electrice şi electronice sau organizaţii care pun în aplicare obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor în numele acestora (organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor) şi platforme online.
(17)Utilizarea stimulentelor financiare sub formă de reduceri, bonuri valorice, sisteme-depozit şi recompense monetare oferite consumatorilor la returnarea dispozitivelor a fost identificată ca o măsură eficientă de îmbunătăţire a ratei de returnare a dispozitivelor uzate şi a deşeurilor de dispozitive. Astfel cum s-a observat în sistemele de preluare existente, recompensa financiară depinde de posibilitatea ca dispozitivul să fie reutilizat sau reciclat. Dispozitivele uzate care sunt adecvate pentru reutilizare, reparare şi recondiţionare au o valoare de revânzare mai mare şi, prin urmare, se disting de cele care au devenit deşeuri şi care sunt colectate în vederea reciclării. Ofertele specifice de recompense financiare facilitează colectarea şi valorificarea eficientă atât a dispozitivelor uzate, cât şi a deşeurilor de dispozitive şi se preconizează că vor stimula consumatorii să returneze produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni pe care nu le mai folosesc, dar pe care le stochează acasă. Experienţa a demonstrat că astfel de sisteme sunt, de obicei, mai eficace şi mai eficiente atunci când sunt concepute pentru o perioadă limitată.
(18)În cazul în care, pentru returnarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni, se oferă o recompensă financiară prin intermediul unei opţiuni de răscumpărare, ar trebui să se permită asistarea consumatorilor cu instrumente şi mecanisme adecvate, de exemplu prin furnizarea mijloacelor de calculare a valorii de răscumpărare a dispozitivelor lor, pentru ca aceştia să ia decizii în cunoştinţă de cauză.
(19)În unele state membre s-au înregistrat experienţe pozitive în ceea ce priveşte utilizarea infrastructurii şi a reţelei de servicii poştale şi de curierat la domiciliu pentru colectarea echipamentelor electrice şi electronice uzate sau a deşeurilor de astfel de echipamente pe teritoriul lor. În cazul în care într-un stat membru există astfel de modalităţi, consumatorii din statul membru respectiv pot utiliza oficiile poştale ca puncte de predare sau serviciile poştale şi de curierat pentru a-şi expedia produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate sau deşeurile de astfel de produse la punctele de colectare stabilite în statul membru respectiv de către operatorii de preluare sau de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. S-a constatat că astfel de modalităţi uşurează considerabil returnarea de către consumatori a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni.
(20)Ţintele în materie de reutilizare şi pregătire pentru reutilizare au fost identificate ca factori determinanţi şi indicatori-cheie ai unei economii circulare. Stabilirea unor astfel de ţinte poate încuraja reutilizarea prin măsuri adecvate. Ţintele ar putea fi stabilite fie ca obiectiv naţional legat de monitorizare, fie ca ţintă obligatorie pentru anumiţi operatori de sisteme de preluare, cum ar fi distribuitorii sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
(21)Este esenţial să se acorde prioritate reutilizării faţă de reciclare, având în vedere potenţialul său de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră şi utilizarea resurselor, precum şi potenţialul de a crea locuri de muncă. Conform Directivei 2008/98/CE, statele membre au obligaţia de a lua măsuri pentru a încuraja reutilizarea, ca parte a programelor lor de prevenire a generării de deşeuri, şi de a monitoriza şi a evalua punerea în aplicare a măsurilor respective prin măsurarea gradului de reutilizare pe baza unei metodologii comune, stabilită în Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/19 a Comisiei (17). Echipamentele electrice şi electronice reprezintă una dintre categoriile de produse incluse în respectiva decizie de punere în aplicare şi pentru care statele membre ar trebui să măsoare reutilizarea cel puţin o dată la 3 ani.
(17)Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/19 a Comisiei din 18 decembrie 2020 de stabilire a unei metodologii comune şi a unui format pentru raportarea privind reutilizarea în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 10, 12.1.2021, p. 1).
(22)Ţintele în materie de valorificare stabilite în anexa V la Directiva 2012/19/UE sunt stabilite ca ţintă combinată atât în ceea ce priveşte pregătirea pentru reutilizare, cât şi reciclarea categoriilor respective de echipamente electrice şi electronice. Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2193 a Comisiei (18) le impune statelor membre să raporteze Comisiei cantităţile de DEEE pregătite pentru reutilizare, în plus faţă de cantităţile reciclate. Raportarea separată privind pregătirea pentru reutilizare le permite statelor membre să aibă o imagine de ansamblu asupra cantităţilor relevante şi, eventual, să ia iniţiative pentru a stabili ţinte separate în materie de pregătire pentru reutilizare pentru a promova această operaţiune de valorificare şi, de asemenea, pentru a majora ţintele combinate atât în materie de pregătire pentru reutilizare, cât şi de reciclare.
(18)Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2193 a Comisiei din 17 decembrie 2019 de stabilire a normelor pentru calculul, verificarea şi raportarea datelor şi de stabilire a formatelor de date în sensul Directivei 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) (JO L 330, 20.12.2019, p. 72).
(23)Parteneriatele dintre organizaţiile specializate în reutilizare şi operatorii sistemelor de preluare, cum ar fi distribuitorii, întreprinderile private, organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, întreprinderile sociale şi entităţile din sectorul economiei sociale şi organizaţiile de caritate, ar trebui să contribuie la maximizarea pregătirii pentru reutilizare, de exemplu prin încurajarea separării DEEE care urmează să fie pregătite pentru reutilizare de alte DEEE colectate separat şi prin acordarea accesului la DEEE colectate separat personalului din centrele de reutilizare. Astfel de parteneriate ar trebui, de asemenea, să încurajeze măsurarea fluxurilor de reutilizare a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni.
(24)Îmbunătăţirea confortului de utilizare şi a vizibilităţii punctelor de colectare şi de preluare poate determina consumatorii să returneze produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni pe care nu le mai folosesc, dar pe care le stochează acasă. Bazele de date ar trebui să faciliteze şi să îmbunătăţească vizibilitatea punctelor de preluare atât pentru echipamentele electrice şi electronice uzate, cât şi pentru deşeurile de astfel de echipamente, prin furnizarea de informaţii cu privire la cele mai apropiate puncte de preluare prin intermediul unor hărţi şi instrumente de căutare uşor de utilizat. Bazele de date ar trebui, de asemenea, să fie folosite pentru a încuraja reutilizarea prin cartografierea punctelor de reutilizare, reparare sau recondiţionare a echipamentelor electrice şi electronice.
(25)Pentru a răspunde preocupărilor legate de securitatea datelor şi pentru a se asigura că toate datele cu caracter personal stocate în produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni sunt gestionate şi şterse în mod corect în vederea oricărei operaţiuni ulterioare de reutilizare sau de valorificare, unele sisteme de preluare sunt certificate ca îndeplinind anumite standarde de manipulare a datelor. Exemple de astfel standarde sunt, printre altele, standardul european EN50614 referitor la cerinţele aferente pregătirii pentru reutilizare a DEEE şi standardul R2/Ready for Reuse ("R2/Pregătit pentru reutilizare").
(26)Diverse studii au identificat eforturile de comunicare sau campaniile de informare specifice de la nivel naţional, regional sau local drept mijloace utile de sensibilizare cu privire la importanţa returnării produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni care conţin materii prime critice, de informare a consumatorilor cu privire la opţiunile de returnare pe care le au la dispoziţie, precum şi la beneficiile potenţiale ale acestora (de exemplu, stimulente financiare) şi de îmbunătăţire a ratei generale de returnare a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni.
(27)Experienţa statelor membre în ceea ce priveşte punerea în aplicare a obligaţiilor de preluare prevăzute la articolul 5 alineatul (2) literele (b) şi (c) din Directiva 2012/19/UE a arătat că ratele de conformitate şi de returnare pot fi îmbunătăţite printr-o monitorizare mai strictă şi prin inspecţii pentru a stabili dacă distribuitorii, inclusiv distribuitorii online, care vând echipamente electrice şi electronice oferă astfel de modalităţi de preluare.
(28)Operatorii sistemelor de preluare a echipamentelor electrice şi electronice uzate ar trebui să poată acoperi mai multe mărci şi modele, iar informaţiile privind preluarea şi posibilitatea de a returna produse electronice de larg consum de mici dimensiuni trebuie să fie vizibile şi comunicate consumatorului la punctul de vânzare, inclusiv pentru vânzările online.
(29)Schimbul de cunoştinţe şi de bune practici între statele membre permite identificarea şi compararea metodelor celor mai adecvate şi mai eficace pentru abordarea provocărilor specifice legate de colectarea DEEE, în special în ceea ce priveşte produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni. Există diverse iniţiative şi programe puse la dispoziţie, în special de către Comisie, pentru a facilita învăţarea reciprocă între autorităţile de mediu şi pentru a oferi sprijin adaptat autorităţilor statelor membre care pun în aplicare politica şi legislaţia în domeniul mediului. Comisia a instituit un program de învăţare reciprocă (19) care ar putea fi utilizat pentru schimbul de bune practici în ceea ce priveşte colectarea şi tratarea DEEE, împreună cu schimburi privind măsurile care stimulează preluarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate,
(19)Programul TAIEX-EIRPEER2 PEER.
ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:
-****-
1.Statele membre ar trebui să sprijine instituirea de stimulente financiare pentru returnarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni, şi anume telefoane mobile, tablete şi laptopuri, fie prin acordarea unei finanţări specifice operatorilor de sisteme de preluare, fie prin impunerea unor cerinţe operatorilor de sisteme de preluare, în special organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, de a oferi astfel de stimulente sau prin ambele măsuri. Stimulentele financiare, care ar putea consta în reduceri, cupoane valorice sau recompense monetare, ar trebui să vizeze oricare dintre următoarele:
(a)produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni nefuncţionale care constituie deşeuri, în special cele stocate în gospodării, care urmează să fie colectate în vederea reciclării şi a valorificării componentelor şi materiilor prime pe care le conţin;
(b)produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni funcţionale, pe care consumatorii nu le mai utilizează, dar care pot fi revândute, reutilizate, reparate sau recondiţionate.
2.Statele membre sunt invitate să examineze, prin intermediul unor studii şi proiecte-pilot specifice, fezabilitatea punerii în aplicare a unui sistem de returnare a garanţiei atât pentru produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni funcţionale, cât şi pentru cele nefuncţionale.
3.Statele membre ar trebui să încurajeze crearea şi utilizarea unor instrumente care să le permită consumatorilor să calculeze valoarea de răscumpărare a dispozitivului lor electronic de larg consum de mici dimensiuni de către operatorii sistemelor de preluare. Calcularea ratei de răscumpărare a unor astfel de dispozitive ar trebui să fie facilitată şi pusă la dispoziţia consumatorilor prin diverse instrumente, cum ar fi calcule efectuate în magazine, online, în mod automat printr-un proces de scanare sau prin utilizarea unui sistem de paşapoarte ale produselor. Criteriile utilizate pentru calcularea ratei de răscumpărare ar trebui să fie transparente şi să se bazeze pe starea şi modelul dispozitivului.
4.Statele membre sunt încurajate să promoveze şi să sprijine includerea serviciilor poştale şi de curierat în măsurile care contribuie la colectarea separată şi la preluarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni pe teritoriul lor. Returnarea şi colectarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni ar trebui facilitate prin măsuri specifice prin care operatorii sistemelor de preluare să coopereze cu serviciile poştale şi de curierat în vederea realizării următoarelor obiective:
(a)oficiile poştale să devină puncte de predare şi de colectare pentru produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate şi pentru deşeurile de astfel de produse;
(b)fără a aduce atingere articolului 33 din Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (20), să ofere consumatorilor opţiunea de a expedia, prin serviciile poştale şi de curierat, produsele lor electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate sau deşeurile de astfel de produse către anumiţi operatori sau puncte de colectare stabilite pe teritoriul fiecărui stat membru de către operatorii sistemelor de preluare sau de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor care sunt autorizate să colecteze sau să trateze echipamentele electrice şi electronice uzate şi deşeurile de astfel de echipamente. Opţiunea de expediere oferită consumatorilor poate lua forma unor etichete de expediere, plicuri sau pachete preplătite, care să le permită consumatorilor să returneze gratuit dispozitivele sau poate consta în oferirea unor tarife reduse de expediere pentru consumatorii care trimit produse electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate sau deşeuri de astfel de produse în vederea reutilizării sau reciclării.
(20)Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri (JO L 190, 12.7.2006, p. 1).
5.Statele membre sunt invitate să stabilească ţinte în materie de reutilizare şi pregătire pentru reutilizare pentru telefoanele mobile, tablete şi laptopuri. Ţintele respective ar putea fi stabilite pentru grupe individuale de produse sau, în sens mai larg, pentru categoria 6, "Echipamente informatice şi de telecomunicaţii de dimensiuni mici", din anexa III la Directiva 2012/19/UE. Ţintele în materie de reutilizare ar trebui să fie incluse în planurile naţionale de prevenire a generării de deşeuri şi să fie direcţionate către furnizorii de servicii de reparaţii şi de recondiţionare sau către organizaţiile specializate în reutilizare. Ţintele în materie de pregătire pentru reutilizare ar trebui incluse în planurile de gestionare a deşeurilor sau în autorizaţiile ori alte cerinţe stabilite pentru organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. Atunci când stabilesc ţintele în materie de reutilizare şi de pregătire pentru reutilizare, statele membre trebuie să utilizeze metodologia comună pentru calcularea reutilizării prevăzută în Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/19 şi normele pentru calcularea pregătirii pentru reutilizare prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2193.
6.Statele membre ar trebui să încurajeze şi să sprijine operatorii sistemelor de preluare să stabilească parteneriate cu organizaţiile specializate în reutilizare pentru a le oferi acces la produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni colectate, cu scopul de a permite separarea celor care pot fi pregătite pentru reutilizare de cele trimise spre reciclare.
7.Statele membre sunt încurajate să permită, prin punerea la dispoziţie a resurselor adecvate, dezvoltarea şi îmbunătăţirea bazelor de date şi a instrumentelor de căutare destinate consumatorilor în ceea ce priveşte punctele de colectare şi de preluare a echipamentelor electrice şi electronice uzate şi a deşeurilor de astfel de echipamente. Acest lucru ar putea include cerinţa ca producătorii, prin intermediul organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau prin propriile modalităţi de implementare a răspunderii lor extinse, să acopere costurile unei astfel de acţiuni. Bazele de date şi instrumentele de căutare ar trebui să fie deschise tuturor punctelor de preluare şi reparatorilor, în conformitate cu dreptul Uniunii, ar trebui să fie disponibile gratuit pentru consumatori şi uşor de utilizat. Acţiunea ar trebui să includă atât dezvoltarea de noi baze de date, cât şi îmbunătăţirea funcţionalităţii bazelor de date existente. Bazele de date şi instrumentele de căutare care furnizează în prezent informaţii numai cu privire la punctele de colectare şi de preluare a DEEE ar trebui să includă locurile în care consumatorii îşi pot duce produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni în vederea reparării, a reutilizării şi a refabricării.
8.Statele membre ar trebui să desfăşoare ele însele sau să solicite organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor să desfăşoare periodic campanii de sensibilizare a consumatorilor la nivel naţional, regional şi/sau local, cu scopul de a spori gradul de colectare separată a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni. Campaniile ar trebui să se concentreze pe îmbunătăţirea vizibilităţii atât a punctelor de preluare şi de colectare a echipamentelor electrice şi electronice uzate şi a deşeurilor de astfel de echipamente, precum şi pe potenţialele beneficii directe pentru consumatori (de exemplu, stimulente financiare). Obiectivul ar trebui să fie sensibilizarea publicului cu privire la opţiunile disponibile în materie de returnare, reutilizare sau eliminare a produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni, precum şi cu privire la importanţa colectării separate şi a valorificării acestor dispozitive valoroase, având în vedere implicaţiile asupra mediului şi a resurselor.
9.Statele membre ar trebui să încurajeze operatorii sistemelor de preluare să utilizeze sisteme de certificare care să garanteze că toate datele cu caracter personal stocate în produsele electronice de larg consum de mici dimensiuni sunt gestionate şi şterse în mod corespunzător. Când returnează dispozitivele, consumatorii ar trebui să fie informaţi că pentru gestionarea datelor cu caracter personal vor fi utilizate un astfel de sistem de certificare sau modalităţi echivalente care urmează să fie specificate.
10.Statele membre ar trebui să asigure îndeplinirea într-o mai mare măsură a obligaţiei de preluare prevăzute la articolul 5 alineatul (2) literele (b) şi (c) din Directiva 2012/19/UE prin inspecţii şi monitorizări sistematice şi periodice ale distribuitorilor.
11.Statele membre sunt invitate să solicite distribuitorilor să îi informeze pe consumatorii care achiziţionează produse electronice de larg consum de mici dimensiuni cu privire la posibilitatea de a returna echipamentele electrice şi electronice uzate sau deşeurile de astfel de echipamente. Aceste informaţii ar trebui furnizate la punctul de vânzare într-un mod clar şi vizibil sau, în cazul vânzărilor online, ar trebui incluse în informaţiile furnizate odată cu oferta.
12.Statele membre sunt încurajate să utilizeze instrumente, inclusiv cele instituite de Comisie, care să faciliteze învăţarea reciprocă între autorităţile de mediu şi să ofere sprijin adaptat, în special prin schimbul de bune practici cu alte state membre în ceea ce priveşte colectarea deşeurilor de produse electronice de larg consum de mici dimensiuni şi preluarea produselor electronice de larg consum de mici dimensiuni uzate.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 6 octombrie 2023.

Pentru Comisie

Virginijus SINKEVICIUS

Membru al Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 20 noiembrie 2023