Recomandarea 1004/14-iun-2021 de instituire a unei Garanţii europene pentru copii
Acte UE
Jurnalul Oficial 223 L
În vigoare Versiune de la: 22 Iunie 2021
Recomandarea 1004/14-iun-2021 de instituire a unei Garanţii europene pentru copii
Dată act: 14-iun-2021
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 292, coroborat cu articolul 153 alineatul (2) şi cu articolul 153 alineatul (1) litera (j),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)În conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană, Uniunea combate excluziunea socială şi discriminarea şi promovează egalitatea între femei şi bărbaţi şi protecţia drepturilor copilului.
(2)În conformitate cu articolul 9 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), în definirea şi punerea în aplicare a politicilor şi acţiunilor sale, Uniunea ţine seama de cerinţele privind promovarea unui nivel ridicat al ocupării forţei de muncă, garantarea unei protecţii sociale corespunzătoare, combaterea excluziunii sociale, precum şi de cerinţele privind un nivel ridicat de educaţie, de formare profesională şi de protecţie a sănătăţii umane.
(3)În conformitate cu articolul 151 din TFUE, Uniunea şi statele membre au ca obiective promovarea ocupării forţei de muncă, îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de muncă, o protecţie socială adecvată, dialogul social, dezvoltarea resurselor umane care să permită un nivel ridicat şi durabil al ocupării forţei de muncă şi combaterea excluziunii. În conformitate cu articolul 153 alineatul (1) litera (j) din TFUE, în vederea realizării obiectivelor menţionate, Uniunea susţine şi completează acţiunea statelor membre în domeniul luptei împotriva marginalizării sociale.
(4)Articolul 24 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (denumită în continuare "Carta") recunoaşte dreptul copiilor la protecţia şi îngrijirile necesare pentru asigurarea bunăstării lor şi că, în toate acţiunile referitoare la copii, indiferent dacă sunt realizate de autorităţi publice sau de instituţii private, interesul superior al copilului trebuie să fie considerat primordial. Articolul 33 din Cartă prevede că familia se bucură de protecţie juridică, economică şi socială.
(5)Articolul 17 din Carta socială europeană revizuită, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996, confirmă angajamentul de a lua toate măsurile adecvate şi necesare pentru a asigura copiilor îngrijirile, asistenţa, educaţia şi pregătirea de care au nevoie.
(6)Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului, adoptată la 20 noiembrie 1989 şi ratificată de toate statele membre ale Uniunii, prevede la articolele 2, 3, 6, 12, 18, 24, 27, 28 şi 31 că statele părţi la convenţie recunosc interesul superior al copilului ca fiind primordial şi mai recunosc dreptul copilului la participare şi la dezvoltare, inclusiv dreptul la protecţie împotriva tuturor formelor de discriminare, dreptul la viaţă, dreptul de a fi audiat în cadrul procedurilor judiciare şi administrative, dreptul de a se bucura de cea mai bună stare de sănătate posibilă, dreptul de acces la servicii de asistenţă medicală, dreptul la asistenţă din partea statului în vederea asigurării unui nivel de trai adecvat, dreptul la educaţie, dreptul la timp liber, dreptul de a practica activităţi recreative şi dreptul de a participa pe deplin la viaţa culturală şi artistică.
(7)Articolul 7 din Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu handicap (1), ratificată de Uniune şi de toate statele sale membre, prevede că statele părţi la această convenţie adoptă toate măsurile necesare pentru a garanta accesul deplin al copiilor cu handicap la toate drepturile omului şi libertăţile fundamentale, în condiţii egale cu ceilalţi copii.
(1)Decizia 2010/48/CE a Consiliului din 26 noiembrie 2009 privind încheierea de către Comunitatea Europeană a Convenţiei Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu handicap (JO L 23, 27.1.2010, p. 35).
(8)Împreună cu statele sale membre, Uniunea se angajează pe deplin să reprezinte un lider în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Agendei 2030 şi a obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, inclusiv a celor referitoare la eradicarea sărăciei, asigurarea unei vieţi sănătoase şi promovarea bunăstării, precum şi asigurarea unei educaţii de calitate incluzive şi echitabile.
(9)La 20 februarie 2013, Comisia a adoptat Recomandarea 2013/112/UE (2), intitulată "Investiţia în copii: ruperea cercului vicios al defavorizării". Această recomandare prevede o abordare integrată pentru reducerea sărăciei sau a excluziunii sociale în rândul copiilor şi îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora, bazându-se pe trei piloni: accesul la resurse, accesul la servicii de calitate şi dreptul copiilor la participare.
(2)Recomandarea 2013/112/UE a Comisiei din 20 februarie 2013, "Investiţia în copii: ruperea cercului vicios al defavorizării" (JO L 59, 2.3.2013, p. 5).
(10)În noiembrie 2017, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia au proclamat Pilonul european al drepturilor sociale, care stabileşte 20 de principii pentru a sprijini buna funcţionare şi echitatea pieţelor muncii şi a sistemelor de protecţie socială. Principiul 11 prevede dreptul copiilor la servicii de educaţie şi de îngrijire a copiilor preşcolari de calitate şi accesibile din punct de vedere financiar, la protecţia împotriva sărăciei şi la măsuri specifice de sporire a egalităţii de şanse pentru copiii proveniţi din medii defavorizate.
(11)Parlamentul European, în rezoluţia sa din 24 noiembrie 2015 (3), a solicitat Comisiei şi statelor membre să introducă o garanţie pentru copii, care să se axeze pe copiii afectaţi de sărăcie şi pe accesul acestora la servicii. În rezoluţia sa din 11 martie 2021 (4), Parlamentul European a invitat, de asemenea, Comisia să includă în Strategia UE privind drepturile copilului măsuri concrete de investiţii în copii în vederea eradicării sărăciei în rândul copiilor, inclusiv instituirea unei Garanţii europene pentru copii care să aibă resurse adecvate, şi să îşi prezinte propunerea de instituire a Garanţiei europene pentru copii în primul trimestru al anului 2021 şi a invitat statele membre să investească toate resursele posibile, inclusiv fondurile Uniunii, în lupta împotriva sărăciei şi a excluziunii sociale în rândul copiilor şi să stabilească planuri naţionale de acţiune privind Garanţia pentru copii.
(3)Rezoluţia Parlamentului European din 24 noiembrie 2015 referitoare la reducerea inegalităţilor, în special a sărăciei în rândul copiilor [2014/2237(INI)].
(4)Rezoluţia Parlamentului European din 11 martie 2021 referitoare la drepturile copiilor în perspectiva Strategiei UE privind drepturile copilului [2021/2523(RSP)].
(12)În declaraţia comună intitulată "Combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale - atenuarea impactului pandemiei de COVID-19 asupra familiilor - colaborarea pentru dezvoltarea de perspective pentru copii puternici" ("Overcoming poverty and social exclusion - mitigating the impact of COVID-19 on families - working together to develop prospects for strong children"), semnată în decembrie 2020 de 24 de miniştri în cadrul Consiliului Ocuparea Forţei de Muncă, Politică Socială, Sănătate şi Consumatori, s-a solicitat stabilirea unei Garanţii europene pentru copii, bazată pe principiile şi abordarea integrată din Recomandarea 2013/112/UE şi din Pilonul european al drepturilor sociale. Miniştrii au reafirmat că accesul la asistenţă medicală gratuită, la învăţământ gratuit, la educaţie şi îngrijire timpurie accesibile din punct de vedere financiar, la locuinţe decente şi la alimentaţie adecvată este esenţial pentru copiii expuşi riscului de sărăcie sau de excluziune socială.
(13)Planul de acţiune privind Pilonul european al drepturilor sociale (5) oferă un nou impuls pentru combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale în Uniune, în special prin stabilirea obiectivului pentru 2030 de a reduce cu 15 milioane numărul persoanelor expuse riscului de sărăcie sau de excluziune socială, printre care cel puţin 5 milioane de copii.
(5)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, "Plan de acţiune privind Pilonul european al drepturilor sociale", COM(2021)102 final.
(14)Strategia cuprinzătoare a Uniunii privind drepturile copilului (6) contribuie la consolidarea participării copiilor în societate, consideră interesul superior al copilului ca fiind primordial, protejează copiii vulnerabili, inclusiv cei expuşi riscului de excludere socioeconomică şi de marginalizare, protejează drepturile copiilor online, promovează justiţia în interesul copilului şi previne şi combate violenţa împotriva copiilor. De asemenea, strategia vizează combaterea discriminării împotriva copiilor, inclusiv din cauza genului sau a orientării lor sexuale ori din cauza genului sau a orientării sexuale a părinţilor lor.
(6)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor "Strategia UE privind drepturile copilului", COM(2021) 142 final.
(15)Obiectivul prezentei recomandări este de a preveni şi de a combate excluziunea socială prin garantarea accesului copiilor aflaţi în dificultate la un set de servicii esenţiale, inclusiv prin integrarea unei perspective de gen, pentru a se lua în considerare, diferitele situaţii cu care se confruntă fetele şi băieţii, în combaterea sărăciei în rândul copiilor şi în promovarea egalităţii de şanse. Copiii aflaţi în dificultate sunt persoane cu vârsta sub 18 ani care sunt expuse riscului de sărăcie sau de excluziune socială. Aceasta înseamnă copii care trăiesc în gospodării expuse riscului de sărăcie sau confruntate cu lipsuri grave pe plan material şi social sau caracterizate printr-o intensitate foarte redusă a muncii.
(16)Pentru a asigura accesul efectiv sau accesul efectiv şi gratuit la servicii esenţiale, statele membre - în funcţie de circumstanţele şi abordările naţionale - ar trebui fie să organizeze şi să furnizeze astfel de servicii, fie să ofere ajutoare adecvate, astfel încât părinţii sau tutorii copiilor aflaţi în dificultate să fie în măsură să acopere costurile acestor servicii. O atenţie deosebită este necesară pentru a se evita ca eventualele costuri aferente să constituie un obstacol în calea accesului deplin al copiilor aflaţi în dificultate din familii cu venituri mici la serviciile esenţiale.
(17)Aproape 18 milioane de copii sunt expuşi riscului de sărăcie sau de excluziune socială în Uniune (7), înregistrându-se diferenţe semnificative între statele membre. Gama factorilor de risc, care pot face ca unii copii să fie deosebit de vulnerabili şi expuşi sărăciei sau excluziunii sociale, variază considerabil. Prin urmare, abordările naţionale de punere în aplicare a prezentei recomandări ar trebui adaptate la circumstanţele şi nevoile specifice de pe teren. Unul dintre principalii factori determinanţi ai excluziunii sociale în rândul copiilor este accesul lor inegal la servicii esenţiale, care sunt extrem de importante pentru buna calitate a vieţii lor şi pentru dezvoltarea abilităţilor lor sociale, cognitive şi emoţionale. Copiii care trăiesc în sărăcie sau care provin din medii defavorizate sunt mai predispuşi să se confrunte cu obstacole în ceea ce priveşte accesul la educaţia şi îngrijirea timpurie, la educaţie incluzivă, la asistenţă medicală, la alimentaţie sănătoasă şi la locuinţe adecvate. Aceşti copii îşi încep viaţa dezavantajaţi, ceea ce poate avea implicaţii pe termen lung pentru dezvoltarea şi perspectivele lor viitoare.
(7)https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Children_at_risk_of_poverty_or_social_exclusion.
(18)Transmiterea între generaţii a excluziunii sociale pune în pericol coeziunea socială de-a lungul generaţiilor şi determină costuri mai mari pentru statele noastre sociale, constituind un obstacol în calea rezilienţei economice şi sociale. Îmbunătăţirea accesului egal al copiilor aflaţi în dificultate la serviciile esenţiale este, prin urmare, un mijloc important de intensificare a eforturilor de prevenire şi de combatere a excluziunii sociale. Acest lucru contribuie totodată la încurajarea egalităţii de şanse pentru copiii aflaţi în dificultate şi la combaterea sărăciei în rândul copiilor.
(19)Combaterea dezavantajelor încă de la o vârstă fragedă reprezintă o investiţie eficientă din punctul de vedere al costurilor, inclusiv pe termen lung, deoarece contribuie nu numai la incluziunea copiilor şi la îmbunătăţirea rezultatelor socioeconomice ale acestora atunci când devin adulţi, ci şi la situaţia economiei şi a societăţii, printr-o mai bună integrare pe piaţa muncii şi în viaţa socială şi prin îmbunătăţirea tranziţiei de la şcoală la locul de muncă, inclusiv prin punerea în aplicare deplină a Recomandării Consiliului din 30 octombrie 2020 privind "O punte către locuri de muncă - consolidarea Garanţiei pentru tineret" (8). Investiţia în egalitatea de şanse pentru copii pune bazele unei creşteri economice durabile şi favorabile incluziunii, în sprijinul unor societăţi echitabile şi reziliente şi al convergenţei sociale ascendente. Aceasta contribuie totodată la abordarea impactului evoluţiilor demografice nefavorabile prin reducerea deficitului de competenţe şi de forţă de muncă şi prin asigurarea unei acoperiri teritoriale mai bune, valorificând în acelaşi timp oportunităţile care decurg din tranziţia verde şi cea digitală.
(8)Recomandarea Consiliului din 30 octombrie 2020 privind "O punte către locuri de muncă - consolidarea Garanţiei pentru tineret" şi de înlocuire a Recomandării Consiliului din 22 aprilie 2013 privind înfiinţarea unei garanţii pentru tineret (JO C 372, 4.11.2020, p. 1).
(20)Accesul egal la educaţie şi îngrijire timpurie, precum şi la şcolarizare, de calitate şi incluzive este esenţial pentru a întrerupe transmiterea excluziunii sociale şi pentru a asigura şanse egale pentru copiii defavorizaţi. Cu toate acestea, disponibilitatea limitată şi costurile ridicate ale educaţiei şi îngrijirii timpurii pot constitui un obstacol pentru copiii care provin din familii cu venituri mici. Ratele de frecventare în cazul acestora sunt considerabil mai mici şi conduc mai târziu la rezultate şcolare mai slabe şi la rate de abandon şcolar mai ridicate, în special pentru copiii care provin dintr-un context de migraţie sau pentru copiii romi. Segregarea şi discriminarea în ceea ce priveşte accesul la învăţământul general al copiilor cu handicap sau cu nevoi educaţionale speciale rămân o provocare. Alegerea instituţiei de învăţământ trebuie să reflecte interesul superior al copilului. Numărul tot mai mare de copii care provin dintr-un context de migraţie în cadrul sistemelor de învăţământ necesită o prevenire a segregării mediilor şcolare şi adaptarea metodelor de predare, în conformitate cu dreptul intern şi cu obligaţiile ce le revin statelor membre în temeiul instrumentelor internaţionale relevante în domeniu.
(21)O parte importantă a învăţării, inclusiv dobândirea de competenţe sociale, se desfăşoară prin intermediul activităţilor sportive, recreative sau culturale. Astfel de activităţi s-au dovedit a fi benefice, în special pentru copiii care provin din medii defavorizate. Cu toate acestea, anumite grupuri de copii nu şi le pot permite financiar sau participarea lor este împiedicată de lipsa unei infrastructuri corespunzătoare, de un acces limitat sau de probleme lingvistice.
(22)Copiii aflaţi în dificultate întâmpină, în general, probleme de acces la anumite servicii de sănătate, cum ar fi îngrijirea stomatologică, sau la dispozitive medicale, cum ar fi aparatele dentare, lentilele de corecţie sau ochelarii. De asemenea, aceşti copii dispun de mai puţine oportunităţi şi resurse pentru a beneficia de programe de prevenire a bolilor şi de promovare a sănătăţii. Sărăcia veniturilor şi alţi factori sociali determinanţi afectează în mod semnificativ dezvoltarea generală şi sănătatea copiilor, inclusiv sănătatea lor mintală, şi amplifică riscul de apariţie a unor probleme de sănătate în anii următori. Intervenţia timpurie şi acţiunile preventive sunt esenţiale, la fel ca şi un acces mai bun la programe de sănătate publică axate pe prevenire şi pe promovare, inclusiv vaccinare, şi sprijinul acordat părinţilor, aspecte care pot contribui la obţinerea unor rezultate mai bune.
(23)Accesul la o alimentaţie sănătoasă şi sustenabilă reprezintă o provocare în special pentru familiile cu venituri mici. Programele de alimentaţie şi de nutriţie sănătoase pot ajuta la remedierea unor probleme ca alimentaţia deficitară, lipsa activităţilor fizice, obezitatea sau consumul de alcool şi de tutun, reducând astfel malnutriţia şi alimentaţia deficitară, care sunt mai răspândite în rândul copiilor care provin din medii defavorizate. Experienţa dobândită în urma pandemiei de COVID-19 a demonstrat importanţa programelor alimentare şcolare pentru unii copii, care, în perioadele de restricţii de deplasare a persoanelor, au fost brusc lipsiţi de o sursă de alimentaţie pe care se bazau (9). Asigurarea accesului copiilor aflaţi în dificultate la cel puţin o masă sănătoasă în fiecare zi de şcoală este, prin urmare, crucială şi ar putea fi realizată fie prin furnizarea unor astfel de mese, fie prin garantarea faptului că părinţii, tutorii sau copiii sunt în măsură să asigure mesele, ţinându-se seama de circumstanţele şi nevoile locale specifice.
(9)Analiza anuală a Comitetului pentru protecţie socială din 2020 a Monitorului performanţei în materie de protecţie socială (SPPM) şi a evoluţiilor politicilor de protecţie socială. Raport privind principalele provocări sociale şi principalele mesaje [2020 Social Protection Committee Annual Review of the Social Protection Performance Monitor (SPPM) and developments in social protection policies. Report on key social challenges and key messages], p. 58.
(24)Copiii care provin din familii cu venituri mici, dintr-un context de migraţie sau care au origine etnică minoritară sunt expuşi unui risc mai mare de privare severă de locuinţă, de supraaglomerare sau de sărăcie energetică şi sunt mai expuşi riscului lipsei de adăpost. Cheltuielile cu locuinţa reprezintă o povară grea pentru gospodăriile cu o singură persoană aducătoare de venit, mai ales pentru cele conduse de femei. Asigurarea unor locuinţe adecvate şi a unei cazări temporare adecvate pentru copii şi familiile acestora sunt mecanisme importante pentru combaterea excluziunii sociale în rândul copiilor şi pentru reducerea riscului lipsei de adăpost. În vederea dezinstituţionalizării copiilor, ar trebui să fie promovată îngrijirea comunitară sau familială de calitate. Ar trebui să se recurgă la plasarea copiilor în îngrijire instituţionalizată numai atunci când este în interesul superior al copilului, ţinându-se seama de situaţia generală a copilului şi luându-se în considerare nevoile individuale ale copilului. Este esenţial să se acorde sprijin copiilor la încheierea perioadei lor de îngrijire instituţionalizată sau în familie, pentru a-i ajuta să ducă o viaţă independentă şi să se integreze în societate.
(25)Criza provocată de pandemia de COVID-19 poate avea efecte profunde asupra bunăstării economice şi sociale a familiilor şi a copiilor şi este probabil să afecteze în mod disproporţionat copiii care provin din medii defavorizate. Grupurile cu venituri mici şi medii se confruntă cu un risc mai mare de pierdere a veniturilor, cu consecinţe potenţial semnificative asupra venitului disponibil al gospodăriilor din cauza creşterii numărului de şomeri şi a posibilităţilor reduse de telemuncă. Se preconizează că actuala criză va spori inegalităţile existente şi va duce probabil la creşterea numărului de gospodării expuse riscului de sărăcie sau de excluziune socială. De asemenea, această situaţie pune o presiune semnificativă pe disponibilitatea serviciilor. Copiii care se confruntă cu diferite forme de defavorizare sunt printre cei mai afectaţi de criză. Multor copii care trăiesc în gospodării lipsite de sprijin familial, competenţe sau echipamente adecvate le-a fost greu să înveţe la distanţă, în aceeaşi situaţie fiind şi copiii care locuiesc în zone izolate sau rurale cu infrastructură digitală inadecvată.
(26)Combaterea excluziunii sociale în rândul copiilor şi reducerea impactului socioeconomic al pandemiei de COVID-19 necesită o abordare integrată, axată pe persoană şi multidimensională, precum şi un cadru de politici favorabil. Consolidarea cooperării şi a coordonării între servicii la diferite niveluri garantează o prevenţie eficientă şi sprijină incluziunea socială a copiilor. Pe lângă asigurarea accesului la serviciile esenţiale, în toate regiunile şi teritoriile, inclusiv prin investiţii în infrastructura serviciilor şi în forţă de muncă, este, de asemenea, necesar să se îmbunătăţească eficacitatea şi relevanţa politicilor conexe, să se combine măsurile preventive şi de remediere şi să se valorifice la maximum instrumentele existente ale Uniunii.
(27)Procesul de coordonare a politicilor economice şi de ocupare a forţei de muncă din cadrul semestrului european, alimentat de tabloul de bord social (10), a evidenţiat problema sărăciei sau a excluziunii sociale în rândul copiilor, mai multe state membre primind recomandări specifice fiecărei ţări. Orientările privind ocuparea forţei de muncă subliniază importanţa asigurării accesului tuturor persoanelor, inclusiv al copiilor, la anumite servicii, cum ar fi educaţia şi îngrijirea timpurie, şcolarizarea şi asistenţa medicală, acest acces reprezentând o condiţie necesară pentru asigurarea egalităţii de şanse.
(10)https://ec.europa.eu/eurostat/web/european-pillar-of-social-rights/indicators/social-scoreboard-indicators.
(28)Sunt disponibile fonduri ale Uniunii pentru a sprijini punerea în aplicare a Garanţiei europene pentru copii şi a altor măsuri de susţinere. În cadrul Fondului social european Plus, toate statele membre vor aloca o sumă adecvată pentru combaterea sărăciei sau a excluziunii sociale în rândul copiilor. Pentru statele membre în care rata copiilor expuşi riscului de sărăcie sau de excluziune socială depăşeşte media Uniunii, această sumă trebuie să fie de cel puţin 5 % din alocarea naţională provenind din Fondul social european Plus. De asemenea, în conformitate cu principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii, Fondul european de dezvoltare regională şi programul InvestEU vor sprijini investiţiile în infrastructurile necesare, cum ar fi locuinţele sociale şi structurile de educaţie şi îngrijire timpurie, precum şi în echipamente şi în accesul la servicii de bază de bună calitate. Ca parte a Planului de redresare pentru Europa şi a instrumentului "Next Generation EU", Mecanismul de redresare şi rezilienţă oferă finanţare suplimentară din partea Uniunii pentru reforme, investiţii şi politici pentru generaţia următoare, copii şi tineri, de exemplu în educaţie şi în competenţe, care trebuie incluse în planurile naţionale de redresare şi de rezilienţă (11). Instrumentul de sprijin tehnic poate susţine statele membre în elaborarea şi punerea în aplicare a reformelor structurale în domeniile educaţiei, serviciilor sociale, justiţiei şi sănătăţii, inclusiv a reformelor transsectoriale pentru combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale în rândul copiilor.
(11)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
(29)De asemenea, statele membre pot beneficia de programul UE de încurajare a consumului de fructe, legume şi lapte în şcoli pentru perioada 2017-2023, pentru a spori accesul copiilor la produse sănătoase şi pentru a îmbunătăţi nivelul acestora de înţelegere a beneficiilor unei alimentaţii sănătoase şi sustenabile.
(30)Prezenta recomandare ar trebui pusă în aplicare prin planuri naţionale de acţiune adaptate la circumstanţele naţionale, regionale şi locale. Aceste planuri naţionale de acţiune ar trebui să permită identificarea copiilor aflaţi în dificultate şi a obstacolelor cu care se confruntă aceştia în ceea ce priveşte accesul la serviciile reglementate de prezenta recomandare şi utilizarea acestor servicii. În acest scop, statelor membre li se recomandă să implice părţile interesate relevante, inclusiv organizaţiile neguvernamentale care promovează drepturile copiilor. Progresele realizate în punerea în aplicare a prezentei recomandări ar trebui de asemenea monitorizate periodic, de exemplu ca parte a tabloului de bord social în contextul semestrului european, inclusiv prin elaborarea unor indicatori de monitorizare relevanţi.
(31)Prezenta recomandare completează Recomandarea 2013/112/UE a Comisiei, reprezintă un rezultat concret al Planului de acţiune privind Pilonul european al drepturilor sociale şi completează Strategia cuprinzătoare a Uniunii privind drepturile copilului.
(32)Prezenta recomandare respectă pe deplin principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii. Ea nu aduce atingere principiilor dreptului procedural naţional, nici tradiţiilor juridice ale statelor membre şi nu implică o extindere a competenţelor Uniunii,
ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:
-****-
OBIECTIVUL ŞI DOMENIUL DE APLICARE
1.Obiectivul prezentei recomandări îl constituie prevenirea şi combaterea excluziunii sociale prin garantarea accesului copiilor aflaţi în dificultate la un set de servicii esenţiale, contribuind astfel totodată la susţinerea drepturilor copiilor prin combaterea sărăciei în rândul acestora şi prin promovarea egalităţii de şanse.
2.Prezenta recomandare se aplică copiilor aflaţi în dificultate.
DEFINIŢII
3.În sensul prezentei recomandări, se aplică următoarele definiţii:
(a)"copii aflaţi în dificultate" înseamnă persoane cu vârsta sub 18 ani care sunt expuse riscului de sărăcie sau de excluziune socială;
(b)"copii care provin dintr-un context de migraţie" înseamnă copii resortisanţi ai unor ţări terţe, indiferent de statutul lor migratoriu, şi copii care au cetăţenia unui stat membru, dar care provin dintr-un context de migraţie dintr-o ţară terţă pentru că au cel puţin un părinte născut în altă ţară;
(c)"copii aflaţi în situaţii familiale precare" înseamnă copii expuşi la diferiţi factori de risc care ar putea duce la sărăcie sau la excluziune socială; printre care se regăsesc: copiii care trăiesc într-o gospodărie cu o singură persoană aducătoare de venit; copiii care locuiesc cu un părinte cu handicap; copiii care trăiesc într-o gospodărie în care există probleme de sănătate mintală sau boli cronice; copiii care trăiesc într-o gospodărie în care există abuz de droguri sau violenţă domestică; copiii unui cetăţean al Uniunii care s-a mutat într-un alt stat membru în timp ce ei înşişi au rămas în statul membru de origine; copiii care au o mamă adolescentă sau care sunt mame adolescente; şi copiii care au un părinte încarcerat;
(d)"acces efectiv" înseamnă o situaţie în care serviciile sunt disponibile imediat, abordabile ca preţ, accesibile, de bună calitate, furnizate în timp util şi în care potenţialii utilizatori au cunoştinţă de existenţa serviciilor şi de drepturile de a le utiliza;
(e)"acces efectiv şi gratuit" înseamnă o situaţie în care serviciile sunt disponibile imediat, accesibile, de bună calitate, furnizate în timp util şi în care potenţialii utilizatori au cunoştinţă de existenţa serviciilor şi de drepturile de a le utiliza, precum şi în care serviciile sunt gratuite, fie prin organizarea şi furnizarea unor astfel de servicii, fie prin oferirea de ajutoare adecvate pentru a acoperi costurile sau tarifele pentru aceste servicii, fie în alt mod în care circumstanţele financiare să nu constituie un obstacol în calea accesului egal;
(f)"activităţi şcolare" înseamnă învăţare prin intermediul unor activităţi sportive, recreative sau culturale care se desfăşoară în cadrul sau în afara orelor de şcoală obişnuite sau sunt organizate de comunitatea şcolară;
(g)"masă sănătoasă" sau "alimentaţie sănătoasă" înseamnă un consum echilibrat de alimente, care le oferă copiilor nutrienţii necesari pentru dezvoltarea lor fizică şi mintală şi pentru activităţi fizice ce corespund nevoilor fiziologice ale copiilor;
(h)"locuinţă adecvată" înseamnă o locuinţă care îndeplineşte standardele tehnice naţionale actuale, se află într-o stare de întreţinere adecvată, oferă un grad adecvat de confort termic, este disponibilă şi are un preţ accesibil.
ÎN CONFORMITATE CU COMPETENŢELE, CIRCUMSTANŢELE ŞI PRACTICILE NAŢIONALE ŞI CU RESPECTAREA DEPLINĂ A PRINCIPIILOR SUBSIDIARITĂŢII ŞI PROPORŢIONALITĂŢII, RECOMANDĂ:
PRINCIPALELE RECOMANDĂRI
4.Statelor membre li se recomandă să garanteze copiilor aflaţi în dificultate:
(a)accesul efectiv şi gratuit la educaţie şi îngrijire timpurie de înaltă calitate, la educaţie şi activităţi şcolare, la cel puţin o masă sănătoasă în fiecare zi de şcoală şi la asistenţă medicală;
(b)accesul efectiv la o alimentaţie sănătoasă şi la o locuinţă adecvată.
5.Statelor membre li se recomandă să identifice copiii aflaţi în dificultate şi, în cadrul acestui grup de copii, să ia în considerare, ori de câte ori este necesar pentru elaborarea măsurilor naţionale integrate, formele specifice de defavorizare cu care se confruntă în special:
(a)copiii fără adăpost sau copiii care se confruntă cu o privare severă de locuinţă;
(b)copiii cu handicap;
(c)copiii cu probleme de sănătate mintală;
(d)copiii care provin dintr-un context de migraţie sau care au origine etnică minoritară, în special romă;
(e)copiii aflaţi în îngrijire alternativă, în special instituţionalizată;
(f)copii aflaţi în situaţii familiale precare.
UN CADRU DE POLITICI FAVORABIL
6.Asigurând faptul că interesul superior al copilului este considerat primordial, statelor membre li se recomandă să stabilească un cadru de politici integrat şi favorabil pentru combaterea excluziunii sociale în rândul copiilor, care să se axeze pe întreruperea transmiterii între generaţii a sărăciei şi defavorizării şi pe reducerea impactului socioeconomic al pandemiei de COVID-19. În acest sens, pentru punerea în aplicare a prezentei recomandări, statelor membre li se recomandă:
(a)să asigure consecvenţa politicilor din domeniul social, al educaţiei, al sănătăţii, al alimentaţiei şi al locuinţelor la nivel naţional, regional şi local şi, ori de câte ori este posibil, să îmbunătăţească relevanţa acestor politici pentru susţinerea copiilor într-un mod integrat;
(b)să continue şi, acolo unde este necesar, să sporească investiţiile în educaţie, în sisteme adecvate de sănătate şi de protecţie socială pentru a răspunde efectiv nevoilor copiilor şi ale familiilor acestora, în special ale celor expuşi riscului de excluziune socială;
(c)să asigure politici şi resurse adecvate, inclusiv prin măsuri de integrare pe piaţa forţei de muncă, măsuri de sprijin pentru părinţi sau tutori şi sprijin pentru venit acordat familiilor şi gospodăriilor, astfel încât obstacolele de natură financiară să nu împiedice accesul copiilor la servicii de calitate;
(d)să abordeze dimensiunea teritorială a excluziunii sociale, luând în considerare nevoile specifice ale copiilor în funcţie de diversitatea zonelor urbane, rurale, izolate sau defavorizate, pe baza unei abordări integrate şi multidisciplinare;
(e)să consolideze cooperarea cu autorităţile naţionale, regionale şi locale, cu organizaţiile din domeniul economiei sociale, cu organizaţiile neguvernamentale care promovează drepturile copilului, cu copiii înşişi şi cu alte părţi interesate şi să sporească implicarea acestora în elaborarea, furnizarea şi monitorizarea politicilor şi a serviciilor de calitate pentru copii;
(f)să ia măsuri pentru promovarea incluziunii şi pentru evitarea şi combaterea discriminării şi a stigmatizării copiilor aflaţi în dificultate;
(g)să sprijine investiţiile strategice în servicii de calitate pentru copii, inclusiv în infrastructura necesară şi în forţă de muncă calificată;
(h)să aloce resurse adecvate şi să utilizeze în mod optim fondurile naţionale şi ale Uniunii, în special Fondul social european Plus, Fondul european de dezvoltare regională şi, după caz, REACT-EU, Invest-EU, Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi Instrumentul de sprijin tehnic;
(i)să ia în considerare o perspectivă de gen la nivelul întregului cadru favorabil.
EDUCAŢIA ŞI ÎNGRIJIREA TIMPURIE, EDUCAŢIA ŞI ACTIVITĂŢILE ŞCOLARE INCLUZIVE ŞI O MASĂ SĂNĂTOASĂ ÎN FIECARE ZI DE ŞCOALĂ
7.În scopul garantării accesului efectiv şi gratuit la educaţie şi îngrijire timpurie de înaltă calitate, la educaţie şi activităţi şcolare şi la o masă sănătoasă în fiecare zi de şcoală pentru copiii aflaţi în dificultate, statelor membre li se recomandă:
(a)să identifice şi să elimine obstacolele de natură financiară şi nefinanciară din calea participării la educaţia şi îngrijirea timpurie, la educaţie şi activităţi şcolare;
(b)să ia măsuri pentru prevenirea şi reducerea părăsirii timpurii a şcolii, ţinând seama de o perspectivă de gen, şi pentru reluarea procesului de educaţie în cazul copiilor expuşi riscului de abandon şcolar sau care au părăsit timpuriu sistemul de învăţământ sau de formare, inclusiv prin oferirea de îndrumare personalizată şi printr-o cooperare mai solidă cu familiile;
(c)să ofere sprijin pentru învăţare copiilor cu dificultăţi de învăţare pentru a compensa lacunele lingvistice, cognitive şi educaţionale ale acestora;
(d)să adapteze structurile şi materialele educaţionale pentru educaţia şi îngrijirea timpurie şi pentru instituţiile de învăţământ şi să ofere cel mai potrivit răspuns la nevoile specifice ale copiilor cu nevoi educaţionale speciale şi ale copiilor cu handicap, prin utilizarea de metode de predare şi de învăţare incluzive; în acest scop, să ia măsuri pentru a asigura că sunt disponibili profesori calificaţi şi alţi profesionişti, cum ar fi psihologi, logopezi, specialişti în reabilitare, lucrători sociali sau asistenţi didactici;
(e)să instituie măsuri pentru sprijinirea educaţiei incluzive şi evitarea segregării claselor în instituţiile de educaţie şi îngrijire timpurie şi în instituţiile de învăţământ; acestea pot să constea şi în acordarea de prioritate sau, atunci când este necesar, acordarea de acces timpuriu copiilor aflaţi în dificultate;
(f)să ofere cel puţin o masă sănătoasă în fiecare zi de şcoală;
(g)să asigure furnizarea de materiale educaţionale, inclusiv instrumente educaţionale digitale, cărţi, uniforme sau orice ţinută impusă, după caz;
(h)să ofere conectivitate de mare viteză, servicii digitale şi echipamente adecvate necesare învăţării la distanţă, pentru a asigura accesul la conţinut educaţional online, precum şi pentru a îmbunătăţi competenţele digitale ale copiilor aflaţi în dificultate şi ale cadrelor didactice şi să facă investiţiile necesare pentru a combate toate formele de decalaj digital;
(i)să asigure transportul către instituţiile de educaţie şi îngrijire timpurie şi instituţiile de învăţământ, după caz;
(j)să asigure acces egal şi incluziv la activităţile şcolare, inclusiv participarea la excursii şcolare şi la activităţi sportive, recreative şi culturale;
(k)să elaboreze un cadru de cooperare cu instituţiile de învăţământ, comunităţile locale, serviciile sociale, de sănătate şi de protecţie a copilului, familiile şi operatorii din sectorul economiei sociale pentru a sprijini educaţia incluzivă, pentru a oferi îngrijire după orele de şcoală şi posibilităţi de practicare a activităţilor sportive, recreative şi culturale, pentru a construi instituţii de învăţământ care să funcţioneze ca centre de incluziune şi participare şi pentru a investi în acestea.
ASISTENŢĂ MEDICALĂ
8.În vederea garantării accesului efectiv şi gratuit la servicii de asistenţă medicală de calitate pentru copiii aflaţi în dificultate, statelor membre li se recomandă:
(a)să faciliteze depistarea şi tratarea precoce a bolilor şi a problemelor de dezvoltare, inclusiv a celor legate de sănătatea mintală, să asigure accesul periodic la controale medicale, inclusiv stomatologice şi oftalmologice, şi la programe de screening; să asigure o monitorizare în timp util pe parcursul perioadelor de vindecare şi de recuperare, inclusiv accesul la medicamente, tratamente şi asistenţă şi accesul la programele de vaccinare;
(b)să ofere servicii specifice de reabilitare şi abilitare pentru copiii cu handicap;
(c)să pună în aplicare programe accesibile de promovare a sănătăţii şi de prevenire a bolilor pentru copiii aflaţi în dificultate şi pentru familiile acestora, precum şi pentru profesioniştii care lucrează cu copii.
ALIMENTAŢIE SĂNĂTOASĂ
9.În vederea garantării accesului efectiv la o alimentaţie suficientă şi sănătoasă pentru copiii aflaţi în dificultate, inclusiv prin programul UE de încurajare a consumului de fructe, legume şi lapte în şcoli, statelor membre li se recomandă:
(a)să susţină accesul la mese sănătoase şi în afara zilelor de şcoală, inclusiv prin sprijin în natură sau financiar, mai ales în situaţii excepţionale cum ar fi închiderea şcolilor;
(b)să se asigure că standardele de alimentaţie din cadrul instituţiilor de educaţie şi îngrijire timpurie şi din cadrul instituţiilor de învăţământ răspund nevoilor de alimentaţie specifice;
(c)să limiteze publicitatea şi să restricţioneze disponibilitatea alimentelor bogate în grăsimi, sare şi zahăr în instituţiile de educaţie şi îngrijire timpurie şi în instituţiile de învăţământ;
(d)să furnizeze copiilor şi familiilor informaţii adecvate cu privire la alimentaţia sănătoasă a copiilor.
LOCUINŢE ADECVATE
10.În vederea garantării accesului efectiv la locuinţe adecvate pentru copiii aflaţi în dificultate, statelor membre li se recomandă:
(a)să se asigure că copiii fără adăpost şi familiile acestora beneficiază de cazare adecvată, de un transfer rapid de la locuinţe temporare la locuinţe permanente şi de furnizarea de servicii sociale şi de consiliere relevante;
(b)să evalueze şi să revizuiască, dacă este necesar, politicile naţionale, regionale şi locale privind locuinţele şi să ia măsuri, inclusiv de combatere a sărăciei energetice şi de prevenire a riscului de a rămâne fără adăpost, pentru a se asigura că interesele familiilor copiilor aflaţi în dificultate sunt luate în considerare în mod corespunzător; aceste evaluări şi revizuiri ar trebui să se refere inclusiv la politicile privind locuinţele sociale sau privind asistenţa pentru locuinţe, precum şi la ajutoarele pentru locuinţe şi să îmbunătăţească şi mai mult accesibilitatea pentru copiii cu handicap;
(c)să asigure acces prioritar şi în timp util la locuinţe sociale sau la asistenţă pentru locuinţe pentru copiii aflaţi în dificultate şi familiile acestora;
(d)să ţină seama de interesul superior al copilului, precum şi de situaţia generală şi de nevoile individuale ale copilului atunci când plasează copiii în îngrijire instituţionalizată sau îngrijire în familie; să asigure tranziţia copiilor de la îngrijirea instituţionalizată sau în familie la o îngrijire comunitară sau familială de calitate şi să îi ajute să ducă o viaţă independentă şi să se integreze în societate.
GUVERNANŢĂ ŞI RAPORTARE
11.În vederea asigurării unei bune guvernanţe, monitorizări şi raportări şi ţinând seama în mod corespunzător de structurile şi mecanismele naţionale existente, statelor membre li se recomandă:
Coordonatorii naţionali ai Garanţiei pentru copii
(a)să desemneze un coordonator naţional al Garanţiei pentru copii, care să dispună de resurse adecvate şi să fie autorizat în mod corespunzător pentru a coordona şi a monitoriza efectiv punerea în aplicare a prezentei recomandări;
Identificarea copiilor aflaţi în dificultate
(b)în scopul asigurării unei orientări cât mai eficace a măsurilor către copiii aflaţi în dificultate şi luând în considerare modurile de organizare şi circumstanţele naţionale, regionale şi locale, să implice părţile interesate relevante în procesul de identificare a copiilor aflaţi în dificultate şi a obstacolelor cu care se confruntă aceştia în ceea ce priveşte accesul la serviciile vizate de prezenta recomandare şi utilizarea acestora;
Planuri naţionale de acţiune
(c)să prezinte Comisiei, în termen de nouă luni de la adoptarea prezentei recomandări, un plan de acţiune, aplicabil până în 2030, pentru punerea în aplicare a prezentei recomandări, luând în considerare circumstanţele naţionale, regionale şi locale, precum şi acţiunile şi măsurile de politici existente pentru sprijinirea copiilor aflaţi în dificultate. Planul de acţiune ar trebui să includă în special:
(i)categoriile de copii aflaţi în dificultate vizate pentru a face obiectul unor măsuri integrate corespunzătoare;
(ii)obiectivele cantitative şi calitative care trebuie atinse în ceea ce priveşte copiii aflaţi în dificultate care urmează să facă obiectul unor măsuri corespunzătoare, luând în considerare disparităţile regionale şi locale;
(iii)măsurile planificate sau luate pentru punerea în aplicare a prezentei recomandări, inclusiv la nivel regional şi local, precum şi resursele financiare şi calendarele necesare;
(iv)alte măsuri planificate sau luate pentru a combate excluziunea socială în rândul copiilor şi pentru a întrerupe transmiterea între generaţii a dezavantajelor, bazate în special pe cadrul de politici favorabil prevăzut la punctul 6;
(v)un cadru naţional pentru culegerea, monitorizarea şi evaluarea datelor legate de prezenta recomandare, inclusiv în vederea instituirii unui cadru comun de monitorizare, astfel cum se menţionează la punctul 12 litera (d).
Acţiuni de informare
(d)să elaboreze măsuri efective de informare a copiilor aflaţi în dificultate şi a familiilor acestora, în special la nivel regional şi local, prin intermediul instituţiilor de învăţământ, al lucrătorilor sociali instruiţi, al serviciilor de sprijinire a familiei, al societăţii civile şi al organizaţiilor din sectorul economiei sociale, cu scopul de a creşte gradul de sensibilizare, precum şi de a încuraja şi a facilita utilizarea serviciilor vizate de prezenta recomandare;
Implicarea părţilor interesate
(e)să asigure participarea autorităţilor regionale, locale şi a altor autorităţi relevante, a copiilor şi a părţilor interesate relevante care reprezintă societatea civilă, a organizaţiilor neguvernamentale, a instituţiilor de învăţământ şi a organismelor responsabile cu promovarea incluziunii şi integrării sociale, a drepturilor copiilor, a educaţiei incluzive şi a nediscriminării, inclusiv a organismelor naţionale de promovare a egalităţii, pe tot parcursul procesului de elaborare, implementare, monitorizare şi evaluare a planului de acţiune;
Raportarea către Comisie
(f)să prezinte Comisiei o dată la doi ani rapoarte privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a prezentei recomandări, în conformitate cu planul naţional de acţiune menţionat la litera (c).
PUNERE ÎN APLICARE, MONITORIZARE ŞI EVALUARE
12.Consiliul salută obiectivul Comisiei:
(a)de a monitoriza progresul punerii în aplicare a prezentei recomandări, inclusiv rezultatele acesteia şi impactul asupra copiilor aflaţi în dificultate, inclusiv ca parte a tabloului de bord social în contextul semestrului european, şi de a propune, dacă este necesar, recomandări specifice adresate fiecărui stat membru;
(b)de a colabora cu statele membre, coordonatorii naţionali ai Garanţiei pentru copii şi Comitetul pentru protecţie socială pentru a facilita învăţarea reciprocă, pentru a face schimb de experienţă şi de bune practici şi pentru a monitoriza acţiunile statelor membre întreprinse ca răspuns la prezenta recomandare, astfel cum sunt prevăzute în planurile naţionale de acţiune relevante;
(c)de a prezenta periodic Comitetului pentru protecţie socială rapoarte cu privire la progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a prezentei recomandări, pe baza rapoartelor statelor membre;
(d)de a colabora cu Comitetul pentru protecţie socială:
(i)pentru a stabili un cadru comun de monitorizare, care să utilizeze sursele de date şi indicatorii existenţi şi, dacă este necesar, pentru a perfecţiona indicatorii de rezultat cantitativi şi calitativi comuni asupra cărora s-a convenit pentru evaluarea punerii în aplicare a prezentei recomandări;
(ii)în vederea furnizării de date necesare pentru elaborarea politicilor, pentru a îmbunătăţi disponibilitatea, aria de acoperire şi relevanţa datelor comparabile la nivelul Uniunii, inclusiv cu privire la copiii aflaţi în dificultate şi accesul lor la servicii, precum şi cu privire la gradul de adecvare şi de acoperire al ajutoarelor destinate copiilor;
(e)pentru a examina progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a prezentei recomandări şi pentru a raporta Consiliului în termen de cinci ani de la data adoptării prezentei recomandări;
(f)pentru a consolida eforturile de sensibilizare şi de comunicare şi pentru a intensifica diseminarea rezultatelor şi a exemplelor de bune practici la nivelul Uniunii şi în rândul statelor membre şi al părţilor interesate relevante.
-****-
Adoptată la Luxemburg, 14 iunie 2021.
Pentru Consiliu Preşedintele A. MENDES GODINHO |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 223 L din data de 22 iunie 2021