Nou Orientarea BCE/2025/40/10-dec-2025 privind abordarea în materie de supraveghere adoptată de autorităţile naţionale competente în ceea ce priveşte acoperirea expunerilor neperformante deţinute de entităţi supravegheate mai puţin semnificative ((UE) 2025/2595)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Orientarea BCE/2025/40/10-dec-2025 privind abordarea în materie de supraveghere adoptată de autorităţile naţionale competente în ceea ce priveşte acoperirea expunerilor neperformante deţinute de entităţi supravegheate mai puţin semnificative ((UE) 2025/2595)
Dată act: 10-dec-2025
Emitent: Consiliul Guvernatorilor Bancii Centrale Europene
CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit (1), în special articolul 6 alineatul (1) şi articolul 6 alineatul (5) literele(a) şi (c),
(1)JO L 287, 29.10.2013, p. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj.
Întrucât:
(1)Banca Centrală Europeană (BCE) este responsabilă de funcţionarea eficace şi consecventă a Mecanismului unic de supraveghere (MUS). Aceasta monitorizează funcţionarea sistemului şi asigură aplicarea consecventă a unor standarde înalte de supraveghere şi consecvenţa rezultatelor activităţilor de supraveghere în cadrul statelor membre participante. BCE poate emite orientări pentru autorităţile naţionale competente (ANC), în conformitate cu care ANC trebuie să desfăşoare atribuţiile de supraveghere şi trebuie să adopte decizii în materie de supraveghere.
(2)BCE asigură aplicarea consecventă a cerinţelor prudenţiale pentru instituţiile de credit din statele membre participante, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi cu Regulamentul (UE) nr. 468/2014 al Băncii Centrale Europene (BCE/2014/17) (2).
(2)Regulamentul (UE) nr. 468/2014 al Băncii Centrale Europene din 16 aprilie 2014 de instituire a cadrului de cooperare la nivelul Mecanismului unic de supraveghere între Banca Centrală Europeană şi autorităţile naţionale competente şi cu autorităţile naţionale desemnate (Regulamentul-cadru privind MUS) (BCE/2014/17) (JO L 141, 14.5.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/468/oj).
(3)Deşi ANC sunt principalele responsabile de revizuirea cadrului, proceselor, mecanismelor şi strategiilor puse în aplicare de instituţiile de credit care sunt clasificate ca fiind mai puţin semnificative, pentru a asigura o gestionare şi acoperire solidă a riscurilor acestora - inclusiv în ceea ce priveşte politicile acestora de provizionare şi tratamentul de către acestea al activelor în ceea ce priveşte cerinţele de fonduri proprii - BCE, în virtutea rolului său de monitorizare în cadrul MUS, ar trebui să promoveze aplicarea consecventă a unor standarde înalte de supraveghere în efectuarea unor astfel de revizuiri. În acest context, aplicarea consecventă a unor standarde înalte de supraveghere în procesul de supraveghere a gestionării şi acoperirii expunerilor neperformante (non-performing exposures) în ceea ce priveşte entităţile supravegheate mai puţin semnificative din cadrul MUS contribuie la obiectivele mai ample care vizează asigurarea: (a) punerii în aplicare a unei abordări coerente şi eficace în materie de supraveghere prudenţială în ceea ce priveşte toate instituţiile de credit din statele membre participante; (b) aplicării consecvente a cadrului unic de reglementare pentru serviciile financiare în cazul tuturor instituţiilor de credit din statele membre participante; şi (c) faptului că toate instituţiile de credit din statele membre participante sunt supuse unei supravegheri de cea mai bună calitate.
(4)Asigurarea unei gestionări şi a unei acoperiri adecvate a expunerilor neperformante a reprezentat o prioritate importantă în cadrul MUS de la crearea acestuia. BCE a avut o abordare în materie de supraveghere cu privire la expunerile neperformante bazată pe cadrul elaborat de legiuitorul Uniunii şi care a ţinut seama de orientările interpretative adoptate de Autoritatea Bancară Europeană. Ca parte a acestei abordări în materie de supraveghere, BCE a comunicat aşteptările în materie de supraveghere privind acoperirea expunerilor neperformante deţinute de entităţile supravegheate semnificative. Aceste aşteptări se referă la expunerile neperformante în cazul cărora expunerea a fost iniţiată înainte de 26 aprilie 2019 şi care, prin urmare, nu fac obiectul cerinţei de deducere prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (3). Pentru entităţile supravegheate mai puţin semnificative, acoperirea unor astfel de expuneri neperformante nu a făcut, până în prezent, obiectul unor practici uniforme de supraveghere în cadrul MUS. Acoperirea expunerilor neperformante a făcut obiectul abordărilor definite de ANC pentru activităţile lor de supraveghere respective.
(3)Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
(5)După cum reiese din experienţa dobândită de BCE în contextul abordării în materie de supraveghere urmate cu privire la entităţile supravegheate semnificative, acoperirea suficientă şi în timp util a expunerilor neperformante promovează gestionarea proactivă a expunerilor respective, reducerea stocurilor acestora, precum şi niveluri de provizionare care sunt proporţionale cu riscurile asociate vechimii lor şi evoluţiei sumelor recuperabile.
(6)Prin urmare, abordarea ANC în materie de supraveghere cu privire la acoperirea expunerilor neperformante deţinute de entităţi supravegheate mai puţin semnificative ar trebui să includă revizuirea politicilor de provizionare şi a tratamentului activelor din perspectiva cerinţelor de fonduri proprii ale entităţilor supravegheate respective.
(7)O astfel de abordare în materie de supraveghere a acoperirii expunerilor neperformante este considerată a fi un instrument eficace de atenuare a două riscuri principale. Primul constă în persistenţa stocurilor semnificative de expuneri neperformante cu o vechime lungă (denumite şi expuneri neperformante moştenite) şi o acoperire limitată a provizioanelor, care constituie surse durabile de potenţiale pierderi suplimentare şi care restricţionează capacitatea băncilor de a acorda noi împrumuturi. Al doilea constă în posibilitatea existenţei unor neconcordanţe în tratamentul prudenţial al expunerilor neperformante care fac obiectul cerinţei de deducere prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi al celor care nu fac obiectul cerinţei respective, în cazul în care neconcordanţele respective nu sunt justificate de circumstanţe specifice.
(8)Aceste două riscuri principale sunt semnificative. Ratele agregate ale expunerilor neperformante atât pentru entităţile supravegheate semnificative, cât şi pentru cele mai puţin semnificative au prezentat, în general, o tendinţă descendentă susţinută încă de la înfiinţarea MUS. Această tendinţă a fost mai pronunţată în cazul entităţilor supravegheate semnificative şi s-a încheiat în 2024. Având în vedere posibilitatea creşterii ratelor expunerilor neperformante, se consideră că, având în vedere nivelurile globale satisfăcătoare de capital şi perioada lungă de timp în care entităţile supravegheate mai puţin semnificative au trebuit recent să facă din proprie iniţiativă progrese în ceea ce priveşte reducerea şi acoperirea expunerilor neperformante moştenite, o abordare armonizată în materie de supraveghere a ANC în ceea ce priveşte acoperirea expunerilor neperformante deţinute de entităţi mai puţin semnificative este proporţională cu obiectivul de supraveghere de a aborda cele două riscuri principale legate de aceste expuneri neperformante, pentru a consolida rezilienţa entităţilor supravegheate mai puţin semnificative la potenţialele evoluţii negative ale mediului macroeconomic şi la deteriorările asociate ale calităţii creditului.
(9)Pentru a evalua acoperirea de către entităţile supravegheate mai puţin semnificative a expunerilor neperformante care intră în sfera de aplicare a acestei orientări este necesar ca ANC să obţină date detaliate cu privire la acoperirea unor astfel de expuneri. Astfel de date nu sunt incluse în prezent informaţiile pe care instituţiile trebuie să le raporteze conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/451 al Comisiei (4), prin urmare ANC ar trebui să solicite entităţilor supravegheate mai puţin semnificative să le raporteze pentru fiecare dată de raportare de referinţă,
(4)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 al Comisiei din 17 decembrie 2020 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte raportarea în scopuri de supraveghere a instituţiilor şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 (JO L 97, 19.3.2021, p. 1, ELI://http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/451/oj).
ADOPTĂ PREZENTA ORIENTARE:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
Prezenta orientare stabileşte abordarea în materie de supraveghere pe care ANC trebuie să o utilizeze pentru revizuirea politicilor de provizionare şi a tratamentului activelor din perspectiva cerinţelor de fonduri proprii ale entităţilor supravegheate mai puţin semnificative stabilite în acelaşi stat membru ca ANC relevantă.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei orientări, se aplică definiţiile cuprinse la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 468/2014 (BCE/2014/17). Se aplică, de asemenea, următoarele definiţii:
(5)Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012 (JO L 347, 28.12.2017, p. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2402/oj).
1."dată de raportare de referinţă" înseamnă data de 31 decembrie a unui anumit an calendaristic;
2."expunere neperformantă care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări" înseamnă o expunere care îndeplineşte condiţiile pentru derogare de la articolul 36 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, astfel cum se prevede la articolul 469a din regulamentul respectiv;
3."garanţie tehnică" înseamnă, în legătură cu o expunere, o garanţie care garantează capacitatea debitorului de a respecta obligaţiile contractuale neeconomice, cum ar fi furnizarea de bunuri sau executarea de lucrări către un terţ şi care nu are caracterul unui substitut de credit.
Art. 3: Instituţii care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări
(1)ANC aplică abordarea în materie de supraveghere prevăzută în prezenta orientare în ceea ce priveşte toate entităţile supravegheate mai puţin semnificative la cel mai înalt nivel de consolidare din statele membre participante.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), o ANC poate decide să nu aplice abordarea în materie de supraveghere prevăzută în prezenta orientare în cazul unei entităţi supravegheate mai puţin semnificative pentru o anumită dată de raportare de referinţă dacă acea entitate supravegheată mai puţin semnificativă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii la cel mai înalt nivel de consolidare:
a)valoarea contabilă brută totală a creditelor şi avansurilor neperformante ale entităţii supravegheate mai puţin semnificative reprezintă mai puţin de 5//% din valoarea contabilă brută totală a creditelor şi avansurilor entităţii supravegheate mai puţin semnificative. La calcularea raportului unic care trebuie evaluat în raport cu pragul de 5//%, creditele şi avansurile clasificate drept deţinute în vederea vânzării, soldurile în numerar la bănci centrale şi alte depozite la vedere sunt excluse atât de la numitor, cât şi de la numărător;
b)valoarea totală a expunerilor neperformante ale entităţii supravegheate mai puţin semnificative care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 2, reprezintă o parte nesemnificativă din valoarea totală a expunerilor neperformante ale entităţii supravegheate mai puţin semnificative;
c)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă face obiectul unui proces de lichidare ordonată;
d)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă face obiectul unei fuziuni în curs cu o altă entitate supravegheată sau al unei achiziţii în curs de către o altă entitate supravegheată;
e)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă este o "entitate specializată de restructurare a datoriei", astfel cum este definită la articolul 36 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
f)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă face obiectul unor circumstanţe specifice şi factuale care, în opinia ANC relevante, fac ca aplicarea prezentei orientări să fie inadecvată, ţinând seama de obiectivele şi principiile Regulamentului (UE) nr. 1024/2013 şi, în special, de necesitatea de a asigura aplicarea consecventă a unor standarde înalte de supraveghere.
(3)În urma evaluării lor efectuate în temeiul alineatului (2) literele (a)-(f), ANC informează entităţile supravegheate mai puţin semnificative stabilite în statele lor membre respective cu privire la care cadrul stabilit în prezenta orientare şi cerinţele de raportare aferente definite la articolul 7 se aplică pentru o anumită dată de raportare de referinţă.
(4)ANC informează periodic BCE cu privire la aplicarea derogărilor aplicate în temeiul alineatului (2), inclusiv cu privire la evaluările subiacente efectuate de ANC în cauză.
Art. 4: Expuneri care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări
(1)ANC aplică abordarea în materie de supraveghere prevăzută în prezenta orientare în ceea ce priveşte expunerile neperformante care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări.
(2)Expunerile-suport ale securitizărilor tradiţionale sau sintetice rămân în afara sferei de acoperire a prezentei orientări dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii în ceea ce priveşte expunerile respective:
a)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă a realizat un transfer semnificativ al riscului (significant risk transfer) în conformitate cu articolul 244 alineatul (1) litera (a) sau cu articolul 245 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
b)entitatea supravegheată mai puţin semnificativă aplică metoda deducerii integrale în conformitate cu articolul 244 alineatul (1) litera (b) sau cu articolul 245 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(3)La cererea unei entităţi supravegheate mai puţin semnificative, ANC pot decide să nu aplice articolul 5 în cazul expunerilor individuale sau portofoliilor de expuneri în temeiul unor circumstanţe specifice demonstrate de dovezi detaliate şi solide prezentate de entitatea supravegheată mai puţin semnificativă. Pe baza acestor dovezi, ANC evaluează şi decid cu privire la cererea entităţii supravegheate mai puţin semnificative.
(4)În sensul alineatului (3), circumstanţele specifice includ oricare dintre următoarele situaţii:
a)plăţile periodice curente ale principalului şi ale dobânzii, bazate pe fluxurile de numerar ale debitorului oficial, vor conduce la rambursarea integrală;
b)acoperirea expunerilor neperformante, în combinaţie cu cerinţele de capital din pilonul 1 pentru riscul de credit, ar conduce la acoperirea a peste 100//% din expunere;
c)expunerea se referă la garanţii tehnice.
Art. 5: Evaluarea acoperirii expunerilor neperformante
(1)ANC evaluează acoperirea de către entităţile supravegheate mai puţin semnificative a expunerilor neperformante care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări pe baza cuantumului determinat în conformitate cu articolul 47c alineatul (1) litera (a) coroborat cu articolul 47c alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(2)Pentru a determina cuantumurile de acoperire ale entităţilor supravegheate mai puţin semnificative care trebuie evaluate în raport cu cuantumul specificat la alineatul (1), ANC iau în considerare elementele enumerate la articolul 47c alineatul (1) litera (b) punctele (i)-(vi) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Art. 6: Utilizarea în procesul de supraveghere
(1)ANC utilizează rezultatele evaluărilor pe care le-au efectuat cu privire la acoperirea de către entităţile supravegheate mai puţin semnificative a expunerilor neperformante care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări în cadrul procesului de supraveghere şi evaluare menţionat la articolul 97 din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (6).
(6)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/36/oj).
(2)În cazul în care, după ce a acordat atenţia cuvenită circumstanţelor specifice prezentate de o entitate supravegheată mai puţin semnificativă, o ANC constată că acoperirea expunerilor neperformante care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări este insuficientă, aceasta ia în considerare adoptarea unei măsuri de supraveghere pe baza legislaţiei naţionale de transpunere a articolului 104 din Directiva 2013/36/UE sau a unor competenţe de supraveghere echivalente de care dispune în temeiul legislaţiei naţională.
Art. 7: Cerinţe de raportare
(1)În scopul efectuării evaluării descrise la articolul 5, ANC solicită entităţilor supravegheate mai puţin semnificative să raporteze date detaliate privind acoperirea expunerilor lor neperformante care intră în sfera de acoperire a prezentei orientări pentru fiecare dată de raportare de referinţă.
(2)Modelele care trebuie utilizate pentru raportarea menţionată la alineatul (1) sunt elaborate de BCE în cooperare cu ANC.
(3)ANC pune la dispoziţia BCE informaţiile menţionate la alineatul (1) care le-au fost transmise de entităţile supravegheate mai puţin semnificative, pentru a fi utilizate de BCE pentru îndeplinirea mandatului său de supraveghere.
Art. 8: Dispoziţii tranzitorii
(1)ANC evaluează acoperirea expunerilor neperformante în conformitate cu articolul 5 din prezenta orientare începând cu data de raportare de referinţă de 31 decembrie 2028.
(2)Prin derogare, pentru primele trei date de raportare de referinţă după notificarea prezentei orientări către ANC se aplică următoarele:
a)în scopul evaluării acoperirii expunerilor neperformante menţionate la articolul 5 alineatul (1) pentru data de raportare de referinţă de 31 decembrie 2025
(i)factorul specificat la articolul 47c alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,60;
(ii)factorii specificaţi la articolul 47c alineatul (3) literele (d)-(i) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuiesc cu 0,60;
(iii)factorul de 1 specificat la articolul 47c alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,60;
b)în scopul evaluării acoperirii expunerilor neperformante menţionate la articolul 5 alineatul (1) pentru data de raportare de referinţă de 31 decembrie 2026
(i)factorul specificat la articolul 47c alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,70;
(ii)factorii specificaţi la articolul 47c alineatul (3) literele (e)-(i) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuiesc cu 0,70;
(iii)factorul de 1 specificat la articolul 47c alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,70;
c)în scopul evaluării acoperirii expunerilor neperformante menţionate la articolul 5 alineatul (1) pentru data de raportare de referinţă de 31 decembrie 2027
(i)factorul specificat la articolul 47c alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,80;
(ii)factorii specificaţi la articolul 47c alineatul (3) literele (g)-(i) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuiesc cu 0,80;
(iii)factorul de 1 specificat la articolul 47c alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se înlocuieşte cu 0,80.
(3)Prin derogare de la articolul 6 din prezenta orientare, pentru prima dată de raportare de referinţă după notificarea prezentei orientări către ANC, o ANC poate decide să nu utilizeze rezultatele evaluării acoperirii expunerilor neperformante de către entităţile supravegheate mai puţin semnificative ca parte a procesului de supraveghere şi evaluare.
Art. 9: Producerea de efecte
Prezenta orientare produce efecte din ziua notificării sale către ANC ale statelor membre participante.
-****-
Adoptată la Frankfurt pe Main, 10 decembrie 2025.
Pentru Consiliul guvernatorilor BCE Preşedinta BCE Christine LAGARDE |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 decembrie 2025