Directiva 96/36/CE/17-iun-1996 de adaptare la progresul tehnic a Directivei 77/541/CEE a Consiliului privind centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere ale autovehiculelor

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
Directiva 96/36/CE/17-iun-1996 de adaptare la progresul tehnic a Directivei 77/541/CEE a Consiliului privind centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere ale autovehiculelor
Dată act: 17-iun-1996
Emitent: Comisia Comunitatilor Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene,
având în vedere Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind omologarea de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora (1), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 95/54/CE a Comisiei (2) şi, în special, articolul 13 alineatul (2) al celei dintâi,
(1)JO L 42, 23.2.1970, p. 1.
(2)JOL 266, 8.11.1995, p. 1.
având în vedere Directiva 77/541/CEE a Consiliului din 28 iunie 1977 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere ale autovehiculelor (3), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 90/628/CEE a Comisiei (4), în special articolul 10,
(3)JOL 220, 29.8.1977, p. 95.
(4)JOL 341, 6.12.1990, p. 1.
întrucât Directiva 77/541/CEE este una dintre directivele speciale privind procedura de omologare tip CEE stabilită de Directiva 70/156/CEE; întrucât, prin urmare, dispoziţiile Directivei 70/156/CEE în legătură cu sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate ale vehiculelor se aplică în cazul prezentei directive;
întrucât, conform articolului 3 alineatul (4) şi articolului 4 alineatul (3) din Directiva 70/156/CEE, pentru fiecare directivă specială este necesar să se anexeze o fişă de informaţii care să cuprindă elementele relevante din anexa I la respectiva directivă, precum şi un certificat de omologare de tip bazat pe anexa VI la respectiva directivă, astfel încât omologarea de tip să poată fi înregistrată pe calculator;
întrucât, în lumina progresului tehnic, este posibilă ameliorarea protecţiei pasagerilor prin impunerea obligaţiei de a instala centuri de siguranţă în trei puncte retractabile pentru locurile din spate exterioare ale autovehiculelor din categoria M1;
întrucât toate locurile pasagerilor ar trebui prevăzute cu o avertizare cu privire la locul unde este instalată o pernă de aer pentru a informa utilizatorii vehiculului despre existenţa pernei de aer şi, în consecinţă, pentru locul respectiv nu ar trebui să existe o interdicţie de aşezare a unui copil cu faţa spre spatele autovehiculului; întrucât prezenta directivă ar trebui modificată atunci când se adoptă un model optim de pictogramă internaţională;
întrucât este posibilă optimizarea protecţiei pasagerilor pentru a nu fi proiectaţi prin parbriz, în caz de accident, prin impunerea unei obligaţii minime de utilizare a centurilor de siguranţă subabdominale pentru scaunele cu poziţie orientată către faţă şi spate în autovehiculele din categoriile M2 şi M3, şi, în cazul anumitor vehicule M2 centuri subabdominale şi diagonale conform Directivei 90/628/CEE (cu excepţia celor care sunt desemnate pentru uz urban şi pentru pasagerii care călătoresc în picioare);
întrucât intrarea în vigoare a unei modificări a prezentei directive pentru solicitarea de asemenea centuri pentru scaune în vehicule de tip M2 şi M3 este condiţionată de adaptarea la progresul tehnic a Directivei 76/115/CEE a Consiliului (5), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 90/629/CEE a Comisiei (6) privind ancorajul centurilor de siguranţă şi a Directivei 74/408/CEE a Consiliului (7) privind rezistenţa scaunelor;
(5)JOL 24, 30.1.1976, p. 6.
(6)JOL 341, 6.12.1990, p. 14.
(7)JOL 221, 12.8.1974, p. 1.
întrucât protecţia pasagerilor, în special în poziţia din spate centru a maşinilor, împotriva proiectării şi catapultării, în caz de accident, trebuie optimizată şi ar trebui să se aducă alte modificări prezentei directive în acest scop;
întrucât eficienţa măsurilor stabilite în prezenta directivă privind optimizarea protecţiei pasagerilor în autocare şi autobuze depinde de utilizarea centurilor prescrise; întrucât prezenta directivă trebuie să fie asociată cu o modificare a Directivei 91/671/CEE a Consiliului (8) privind utilizarea centurilor de siguranţă;
(8)JOL 373, 31.12.1991, p. 26.
întrucât se face trimitere la Directiva 74/60/CEE a Consiliului (9), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 78/632/CEE (10), privind amenajările interioare ale autovehiculelor;
(9)JOL 38, 11.2.1974, p. 2.
(10)JOL 206, 29.7.1978, p. 26.
întrucât dispoziţiile prezentei directive sunt conforme cu avizul Comitetului pentru adaptare la progresul tehnic instituit prin Directiva 70/156/CEE,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
Directiva 77/541/CEE se modifică după cum urmează:
1.- În articolul 2 primul alineat, cuvintele "sau reprezentantului său autorizat" se elimină;
- Articolul 4 se înlocuieşte cu următoarele:
 "Art. 4
Autorităţile competente din statele membre se informează reciproc, prin intermediul procedurii stabilite în articolul 4 alineatul (6) din Directiva 70/156/CEE, cu privire la fiecare tip de centură de siguranţă şi sistem de reţinere pentru care se acordă, se refuză sau se retrage o omologare."
- În articolul 9, "anexa I" se înlocuieşte cu "anexa II A".
2.Se introduce o listă a anexelor şi anexele la Directiva 77/541/CEE se modifică în conformitate cu anexa la prezenta directivă.
3.În alte limbi, termenul utilizat iniţial pentru "omologare de tip" se înlocuieşte cu un termen nou.
Art. 2
(1)De la 1 ianuarie 1997, statele membre:
- nu pot refuza, în ceea ce priveşte un tip de autovehicul, centura de siguranţă sau sistemul de reţinere, să acorde o omologare CE de tip sau o omologare de tip naţională;
- nu pot interzice înregistrarea, vânzarea sau intrarea în circulaţie a vehiculelor sau înregistrarea, vânzarea sau intrarea în circulaţie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de reţinere,
din motive legate de centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere, dacă acestea îndeplinesc cerinţele Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin prezenta directivă.
(2)Sub rezerva dispoziţiilor alineatului (5), de la 1 octombrie 1999, pentru vehiculele M2 de 3,5 tone sau mai puţin, şi de la 1 octombrie 1997, pentru orice alte vehicule, statele membre:
- nu mai acordă omologări CE de tip;
- pot refuza acordarea de omologări de tip naţionale
pentru un tip de vehicul din motive legate de centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere, precum şi pentru un tip de centuri de siguranţă şi sisteme de reţinere, dacă nu se respectă cerinţele Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin prezenta directivă.
(3.1) Sub rezerva dispoziţiilor alineatului (5), în cazul vehiculelor din categoria M2 cu o greutate maximă care nu depăşeşte 3,5 tone, începând cu 1 octombrie 1999 şi, pentru orice alt vehicul din categoria M, începând cu 1 octombrie 1999, statele membre:
- consideră certificatele de conformitate care însoţesc vehiculele noi, în conformitate cu dispoziţiile
Directivei 70/156/CEE, ca nefiind valabile în sensul articolului 7 alineatul (1) din directiva menţionată;
- pot refuza înregistrarea, vânzarea sau intrarea în circulaţie a vehiculelor care nu sunt însoţite de un certificat de conformitate conform Directivei 70/156/CEE;
- pot refuza vânzarea sau introducerea în circulaţie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de reţinere noi
din motive legate de centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere, dacă nu îndeplinesc cerinţele Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin prezenta directivă.
(3.2) Începând cu 1 octombrie 1999, cerinţele Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin prezenta directivă, referitoare la centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere ca unităţi componente, se aplică în sensul articolului 7 alineatul (2) din Directiva 70/156/CEE.
(4)Fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3.2) mai susmenţionate, în ceea ce priveşte piesele de schimb statele membre continuă să acorde omologări CE de tip şi să permită vânzarea şi intrarea în circulaţie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de reţinere în conformitate cu versiunile anterioare ale Directivei 77/541/CEE, cu condiţia ca centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere:
- să fie destinate montării în vehicule deja în circulaţie;
- să îndeplinească cerinţele din directiva mai sus-menţionată, aplicabile în momentul înmatriculării vehiculelor pentru prima dată.
(5)Fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3.1.) mai susmenţionate, în ceea ce priveşte prevederea unei etichete de atenţionare pentru perna de aer în conformitate cu articolul 3.1.11 din anexa I, prevederile acestor alineate se aplică începând cu 1 ianuarie 1997.
Art. 3
(1)Statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 31 decembrie 1996. Statele membre informează de îndată Comisia cu privire la aceasta.
Atunci când statele membre adoptă aceste dispoziţii, ele cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Comisiei îi sunt comunicate, de către statele membre, textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 4
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene.
Art. 5
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 17 iunie 1996.

Pentru Comisie

Martin BANGEMANN

Membru al Comisiei

ANEXĂ:
Se introduce următoarea listă de anexe:
LISTĂ DE ANEXE
- ANEXA I: Domeniul de aplicare, definiţii, omologări CEE de tip pentru componente, cerinţe de instalare
- ANEXA II: Documentaţia pentru omologare de tip
Apendicele 1. Fişă de informaţii (componentă)
Apendicele 2. Fişă de informaţii (vehicul)
Apendicele 3. Certificat de omologare de tip (componentă)
Apendicele 4. Certificat de omologare de tip (vehicul)
- ANEXA III: Mărci de omologare CEE de tip pentru componente
- ANEXA IV: Exemplu de aparat pentru testarea durabilităţii unui mecanism de retractare
- ANEXA V: Exemplu de aparat pentru testarea blocării unui retractor cu blocare în caz de urgenţă
- ANEXA VI: Exemplu de aparat pentru testarea rezistenţei la praf a retractoarelor
- ANEXA VII: Descrierea rolei de culisare, a scaunului, a ancorajelor şi a dispozitivului de blocare
- ANEXA VIII: Descrierea manechinului
- ANEXA IX: Curba de frânare a rolei de culisare
- ANEXA X: Instrucţiuni de utilizare
- ANEXA XI: Testul cataramei duble
- ANEXA XII: Testul de frecare şi microalunecare
- ANEXA XIII: Testul de coroziune
- ANEXA XIV: Programarea cronologică a testelor
- ANEXA XV: Instalaţia centurii de siguranţă identificând tipurile de centuri şi tipurile de retractor
- ANEXA XVI: Conformitatea producţiei
- Anexa I se modifică după cum urmează:
- punctul 0 se modifică, citindu-se după cum urmează:
"0.Domeniul de aplicare
Prezenta directivă se aplică pentru centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere care sunt proiectate pentru instalarea în vehicule conform definiţiei de la articolul 9 şi sunt destinate pentru uz separat, de exemplu, ca accesorii individuale, de persoanele adulte ce ocupă scaunele cu orientare în direcţia de mers sau în direcţie opusă."
- după punctul. 1.22 se adaugă cinci puncte noi după cum urmează:
"1.23.«Zona de referinţă» înseamnă spaţiul dintre două planuri longitudinale verticale, aflate la o distanţă de 400 mm şi simetric faţă de punctul (H), şi definite prin rotaţia aparatului descris în anexa II la Directiva 74/60/CEE din poziţie verticală în poziţie orizontală. Aparatul este poziţionat conform descrierii din anexa menţionată anterior şi fixat pentru o lungime maximă de 840 mm.
1.24.«Pernă de aer» înseamnă un accesoriu instalat pentru suplimentarea centurii de siguranţă şi a sistemelor de reţinere în autovehicule, şi anume sisteme care, în cazul unui impact sever al autovehiculului, declanşează automat o structură flexibilă destinată să limiteze, prin compresia gazului din interior, gravitatea contactelor uneia sau a mai multor părţi ale corpului ocupantului vehiculului cu interiorul compartimentului pentru pasageri.
1.25.«Pernă de aer pentru pasager» înseamnă un ansamblu destinat protejării ocupantului unui loc, altul decât conducătorul auto, în cazul unei coliziuni frontale.
1.26.«Dispozitiv de reţinere pentru copii» înseamnă un aranjament de componente care pot conţine o combinaţie de centuri sau componente flexibile, cu cataramă de siguranţă, dispozitive de ajustare, de conectare şi, în anumite cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut de impact ce poate fi fixat într-un vehicul. Este de asemenea proiectat pentru eliminarea riscului de rănire a purtătorului în cazul coliziunii sau al unei frânări bruşte a vehiculului, prin limitarea mobilităţii corpului pasagerului.
1.27.«Cu faţa în direcţia opusă celei de mers» înseamnă cu faţa în direcţia opusă direcţiei normale de mers a vehiculului."
- punctele 1.8.4.1 şi 1.8.4.2 se modifică după cum urmează:
"1.8.4.1.Decelerarea vehiculului (sensibilitate unică).
1.8.4.2.O combinaţie a decelerării vehiculului, mişcarea cordoanelor sau orice alt mijloc automat (sensibilitate multiplă).";
- punctul 2.1.1 se modifică după cum urmează:
"2.1.1.Cererea pentru omologarea CEE de tip pentru componentă conform articolului 3 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE pentru un tip de centură de siguranţă este depusă de către constructor.
Cererea pentru omologarea CEE de tip de componentă, conform articolului 3 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE pentru un tip de sistem de reţinere, este depusă de către constructor sau de către constructorul vehiculului în care este instalat.";
- punctul 2.1.2 se modifică după cum urmează:
"2.1.2.În apendicele 1 la anexa II se prezintă un model de fişă de informaţii. Următoarele mostre trebuie să fie prezentate serviciului tehnic care efectuează încercările de omologare de tip";
- punctul 2.1.2.1 se elimină;
- punctele "2.1.2.2, 2.1.2.3 şi 2.1.2.4" sunt renumerotate "2.1.2.1, 2.1.2.2, respectiv, 2.1.2.3";
- punctul 2.1.3 se modifică după cum urmează:
"2.1.3.În cazul sistemelor de reţinere, solicitantul prezintă două mostre serviciului tehnic pentru încercările de omologare. Acestea pot include două mostre de centuri menţionate în 2.1.2.1 şi, la alegerea constructorului, un vehicul reprezentativ al tipului de vehicul pentru care se solicită omologare sau partea sau părţile vehiculului considerate esenţiale de către serviciul tehnic respectiv."
- după punctul 2.4.1.4, se adaugă un punct nou după cum urmează:
"2.4.1.5.Utilizarea materialelor care are proprietăţile poliamidei 6 în ceea ce priveşte retenţia de apă este interzisă în toate părţile mecanice pentru care acest fenomen este susceptibil să aibă un efect advers asupra funcţionării lor."
- punctul 2.4.5.2.1 se modifică adăugându-se la sfârşit:
"În cazul unei sensibilităţi unice conform punctului 1.8.4.1 sunt valabile numai specificaţiile referitoare la decelerarea vehiculului."
- punctul 2.4.5.2.1.5 se modifică adăugându-se la sfârşit:
"Totuşi, această cerinţă nu trebuie să fie îndeplinită în cazul unui retractor cu sensibilităţi multiple, cu condiţia ca numai o sensibilitate să fie dependentă de un semnal extern sau o sursă de putere, iar nefuncţionarea semnalului sau a sursei îi este indicată conducătorului auto printr-un semnal optic şi/sau acustic."
- punctul 2.4.5.2.2 se modifică după cum urmează:
"2.4.5.2.2.când este testat în conformitate cu 2.7.7.2, un retractor cu blocare în caz de urgenţă, cu sensibilitate multiplă, inclusiv sensibilitatea curelei, trebuie să îndeplinească cerinţele specifice şi, de asemenea, să se blocheze când accelerarea la nivelul curelei, măsurată în direcţia de derulare, nu este mai mică de 2,0 G."
- după punctul 2.6.1.4.2 se adaugă un punct nou, după cum urmează:
"2.6.1.5.Prin derogare, în cazul unui sistem de reţinere deplasările pot fi mai mari decât cele menţionate la punctul 2.6.1.3.2. în cazul în care ancorajul superior fixat pe scaun beneficiază de derogarea prevăzută la punctul 5.5.4 din anexa I la Directiva 76/115/CEE. Detaliile sistemului de reţinere în cauză sunt incluse în addendum la certificatul de omologare de tip prevăzut în apendicele 3 şi 4 la anexa II."
- punctul 2.7.3: se înlocuieşte "2.1.2.4" cu "2.1.2.2";
- se renumerotează punctul "2.7.10" (raportul de încercare), care nu a fost renumerotat în Directiva 90/628/CEE, ca "2.7.11";
- ultima propoziţie de la punctul 2.7.11 se modifică după cum urmează:
"Dacă deplasarea înspre înainte a manechinului a depăşit valorile stabilite la 2.6.1.3.2, raportul declară dacă au fost respectate cerinţele de la 2.6.1.4.1."
- punctul 2.8.3 se modifică după cum urmează:
"2.8.3.Ca regulă generală, măsurile pentru asigurarea conformităţii produsului sunt luate în conformitate cu cele stabilite în articolul 10 din Directiva 70/156/CEE."
- punctul 2.8.3.1 se modifică după cum urmează:
"2.8.3.1.Dispoziţiile speciale de detaliere a încercărilor care trebuie efectuate şi a frecvenţei lor sunt stabilite în anexa XVI la prezenta directivă."
- punctele de la 2.8.3.2 până la 2.8.4.5 se elimină;
- punctul 3.1.1 se modifică după cum urmează:
"3.1.1.Cu excepţia strapontinelor (prevăzute în Directiva 76/115/CEE) şi a locurilor destinate utilizării numai în cazul în care vehiculul este staţionar, scaunele vehiculelor menţionate în articolul 9 din categoriile M şi N (cu excepţia vehiculelor din categoriile M2 şi M3 proiectate pentru uz urban şi pentru pasageri în picioare) trebuie echipate cu centuri de siguranţă sau sisteme de reţinere care îndeplinesc cerinţele prezentei directive."
- punctul 3.1.3 se modifică după cum urmează:
"3.1.3.(...) se permite instalarea unei centuri orizontale de tipul Br4m (......) («B, Br3 sau» se elimină);"
- după punctul. 3.1.9 se introduc patru puncte noi după cum urmează:
"3.1.10.Pentru fiecare scaun conform anexei XV, marcat cu simbolul se furnizează centuri diagonale de tipul stabilit în anexa XV dacă nu este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
- există un scaun sau alte componente ale vehiculului, conform punctului 3.5 din apendicele 1 la anexa III la Directiva 74/408/CEE, amplasat direct în faţă sau
- nici o parte a vehiculului nu se află în zona de referinţă sau, în cazul în care vehiculul se află în mişcare, poate fi în zona de referinţă sau
- părţile vehiculului aflate în zona de referinţă menţionată anterior sunt compatibile cu cerinţele de absorbţie a energiei stabilite în articolul 6 din anexa III la Directiva 74/408/CEE,
caz în care se pot furniza centuri de siguranţă în două puncte de tipul celei specificate în anexa XV.
3.1.11.Cu excepţia situaţiei de la punctul 3.1.12, pentru fiecare loc prevăzut cu pernă de aer se prevede o atenţionare cu privire la interdicţia de a utiliza un sistem de protecţie prin reţinere pentru un copil aflat cu faţa în poziţia opusă celei de mers. Eticheta de atenţionare, în formă de pictogramă care poate include un text explicativ, trebuie să fie fixată solid şi localizată astfel încât să fie vizibilă pentru persoana care ar dori să instaleze, pe locul în cauză, un sistem de protecţie prin reţinere pentru un copil aflat cu faţa în poziţia opusă celei de mers. Un exemplu de desen posibil al pictogramei este prezentat în figura 1. Ar trebui să existe o indicaţie vizibilă în mod continuu în acest sens, în cazul în care nota de atenţionare nu este vizibilă când uşa este închisă.
Figura 1
Pictogramă
3.1.12.Cerinţele de la punctul 3.1.11 nu se aplică dacă vehiculul are asamblat un mecanism care sesizează automat prezenţa unui sistem de protecţie prin reţinere pentru un copil cu faţa în direcţie opuse celei de mers şi asigură că perna de aer nu este declanşată când este prevăzut un astfel de sistem.
3.1.13.În cazul scaunelor care pot fi rabatate sau orientate diferit, pentru situaţiile când vehiculul este în staţionare, cerinţele de la punctul 3.1.1 se aplică numai în cazul orientărilor pentru uz normal când vehiculul se deplasează pe o şosea, în conformitate cu prezenta directivă. În documentul de informare se include o notă în acest sens."
- după punctul 3.2.2.4 se adaugă un punct nou, după cum urmează:
"3.2.2.5.Serviciul tehnic verifică dacă în condiţiile în care limba cataramei este fixată în cataramă şi în absenţa unui pasager pe scaun:
- posibila slăbire a curelei nu împiedică instalarea corectă a sistemelor de protecţie prin reţinere pentru copil, recomandate de către constructor şi
- în cazul centurilor diagonale, se poate stabili o tensiune de cel puţin 50 N în zona în care centura protejează partea inferioară a abdomenului, prin aplicarea externă a unei tensiuni în secţiunea diagonală a centurii."
- se adaugă trei puncte noi, după cum urmează:
"4.Cerere pentru omologarea CEE de tip pentru un tip de vehicul în legătură cu instalarea centurilor de siguranţă şi a sistemelor de reţinere
4.1.Cererea pentru omologare conform articolului 3 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE pentru un tip de vehicul privind instalarea centurilor şi a sistemelor de reţinere este depusă de către constructorul vehiculului.
4.2.În anexa II apendicele 2 se prezintă un model de fişă de informaţii.
4.3.Un vehicul reprezentativ pentru tipul pentru care se solicită omologarea este prezentat serviciului tehnic care efectuează încercările pentru omologarea de tip.
5.Acordarea omologării CEE de tip
5.1.Omologarea CEE de tip conform articolului 4 alineatul (3) şi, dacă este cazul, articolului 4 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE, se acordă dacă cerinţele relevante sunt îndeplinite.
5.2.Un model pentru certificatul de omologare CEE de tip este prezentat în:
5.2.1.Anexa II apendicele 3 pentru cererile prevăzute la punctul 2.1;
5.2.2.Anexa II apendicele 4 pentru cererile prevăzute la punctul 4.
5.3.Pentru fiecare tip de centură sau sistem de reţinere şi pentru fiecare tip de vehicul omologat se atribuie un număr de omologare în conformitate cu anexa VII la Directiva 70/156/CEE. Unul şi acelaşi stat membru nu atribuie acelaşi număr altui tip de centură de siguranţă sau sistem de reţinere sau unui alt tip de vehicul omologat.
6.Modificarea tipului şi modificări ale omologărilor
6.1.În cazul modificărilor tipului de vehicul sau ale centurilor sau sistemelor de reţinere omologate conform prezentei directive, se aplică dispoziţiile articolului 5 din Directiva 70/156/CEE."
- Anexa II se înlocuieşte cu următoarea anexă II:
 "ANEXA II: DOCUMENTAŢIA PENTRU OMOLOGAREA DE TIP
Apendicele 1 - Fişa de informaţii nr. ....... privind omologarea CEE de tip pentru componente pentru centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere (77/541/CEE), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 96/36/CE
Următoarele informaţii trebuie furnizate, dacă este cazul, în trei exemplare şi trebuie să includă un cuprins. Schiţele trebuie realizate la scară adecvată şi suficient de detaliată, în mărime A4 sau într-un dosar de format A4. Fotografiile, dacă există, trebuie să fie suficient de detaliate.
Dacă sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate dispun de controale electronice, trebuie furnizate informaţii privind caracteristicile lor.

0. Informaţii generale

0.1. Marca (numele comercial al constructorului):.......................

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:....................

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:............................

0.7. În cazul componentelor şi al unităţilor tehnice separate, localizarea şi metodele de fixare a elementului de identificare al omologării CEE:......................

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:....................

1. Lista vehiculelor cărora le este destinat dispozitivul (dacă este cazul)

2. Descrierea dispozitivului

2.1. Centura de siguranţă

2.1.1. Configuraţia centurii de siguranţă (în două puncte, în trei puncte, statică, automată):

2.1.2. Detaliile privind cordonul (material, ţesătură, dimensiuni, culoare):

2.1.3. Tipul de retractor (descrierea retractorului conform punctului 1.1.3.2.2 din anexa III la Directiva 77/541/CEE):

2.1.3.1. Informaţii privind funcţiile suplimentare, dacă e cazul:

2.1.4.1. Schiţe ale părţilor rigide (conform punctului 1.2.1 din anexa I la Directiva 77/541/CEE):

2.1.5. Diagrama ansamblului centură-scaun care permite identificarea şi localizarea părţilor rigide:

2.1.6. Instrucţiuni de montare care precizează, inter alia, instalarea retractorului şi a dispozitivului senzor al acestuia:

2.1.7. Dacă există un accesoriu pentru ajustarea centurii, se declară dacă acesta este considerat ca făcând parte din centură:

2.1.8. În cazul dispozitivului sau sistemului de preîncărcare, o descriere tehnică completă a mecanismului şi a funcţiilor, inclusiv orice accesoriu senzor, prin descrierea metodei de activare şi a oricăror metode necesare pentru evitarea activării eronate:

2.2. Sistem de reţinere:

În plus faţă de informaţiile de la punctul. 2.1 mai sus-menţionat:

2.2.1. Schiţe ale componentelor relevate ale structurii vehiculului şi orice întăriri de ancorare la nivelul scaunului

2.1.8. Schiţe ale scaunului, prezentând structura, sistemul de ajustare şi stabilind componentele de fixare, cu indicarea materialelor utilizate

2.2.3. Desenul sau fotografia sistemului de reţinere instalat:

Data, dosarul

Apendicele 2 - Fişă de informaţii nr. ....... în temeiul anexei I la Directiva 70/156/CEE a Consiliului (*) privind omologarea CEE de tip a unui vehicul în legătură cu centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere (77/541/CEE), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva .../.../CE
(*)Numerele punctelor şi ale notelor de subsol utilizate în acest document de informare corespund celor stabilite în anexa I la Directiva 70/156/CEE. Punctele fără relevanţă pentru prezenta directivă se omit.
Următoarele informaţii trebuie furnizate, dacă este cazul, în trei exemplare şi trebuie să includă un cuprins. Schiţele trebuie realizate la scară adecvată şi suficient de detaliată, în mărime A4 sau într-un dosar de format A4. Fotografiile, dacă există, trebuie să fie suficient de detaliate.
Dacă sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate dispun de controale electronice, trebuie furnizate informaţii privind caracteristicile lor.

0. Informaţii generale

0.1. Marca (numele comercial al constructorului):......................

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:.......................

0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă este marcat pe vehicul (b):.........................

0.3.1. Amplasarea marcajului:.....................

0.4. Categoria vehiculului (c):.....................................

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:................................

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:......................

1. Caracteristici generale de construcţie ale vehiculului

1.1. Fotografii şi/sau desene ale unui vehicul reprezentativ:................................

9. Caroseria

9.10.3. Scaune

9.10.3.1. Număr:.............................

9.10.3.2. Poziţie şi aranjare:............................

9.10.3.2.1 Locul (locurile) desemnat (desemnate) pentru utilizare numai când vehiculul staţionează:..............

9.10.3.4. Caracteristici, descriere şi desene referitoare la (1)

9.10.3.4.1. scaunele şi ancorajele:..........................

9.10.3.4.2. sistemul de reglare:.............................

9.10.3.4.3. sistemele de deplasare şi de blocare:.......................

9.10.3.4.4. ancorajele centurii de siguranţă, dacă acestea sunt încorporate în structura scaunului:.......................

9.12. Centuri de siguranţă şi/sau alte sisteme de reţinere

9.12.1. Numărul şi poziţia centurilor şi ale sistemelor de reţinere şi ale scaunelor pe care acestea pot fi utilizate:

 

Marcajul complet de omologare CEE de tip

Varianta (dacă este cazul)

Dispozitiv de reglare a înălţimii centurii (se indică da/nu/opţional)

Primul rând de scaune

D

   

C

   

S

   

Al doilea rând de scaune (2)

D

   

C

   

S

   

(D = scaunul din dreapta, C = scaunul din centru, S = scaunul din stânga)

9.12.2. Natura şi poziţia sistemului de reţinere suplimentar (se indică da/nu/opţional):
 

Perna de aer din faţă

Perna de aer laterală

Dispozitivul centurii de pre-încărcare

Primul rând de scaune

D

   

C

   

S

   

Al doilea rând de scaune (2)

D

   

C

   

S

   

(D = scaunul din dreapta, C = scaunul din centru, S = scaunul din stânga)

9.12.3. Numărul şi poziţia ancorajelor centurii de siguranţă şi dovada conformităţii cu Directiva 76/115/CEE (de exemplu, numărul omologării CEE de tip sau al raportului de încercare):

Data, dosarul

(1)Informaţiile furnizate conform punctului 9.10.3.4 pot fi înlocuite cu numărul de omologare de tip, dacă este disponibil. Dacă acest număr nu este disponibil, se ataşează raportul testului relevant conform Directivei 74/408/CEE.

(2)Tabelul poate fi dezvoltat pentru vehicule cu mai mult de două rânduri de scaune sau dacă există mai mult de trei scaune amplasate pe lăţimea vehiculului.

Apendicele 3 - MODEL
[format maxim: A4 (210 x 297 mm)]
CERTIFICAT DE OMOLOGARE CEE DE TIP
Ştampila autorităţii
Comunicare privind:
- omologarea de tip (1);
- prelungirea omologării de tip (1);
- respingerea omologării de tip (1);
- retragerea omologării de tip (1),
pentru un tip de vehicul/componentă/unitate tehnică separată (1) conform Directivei .../.../.../CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva .../.../.../CE.
Numărul omologării de tip:.............................
Motivul prelungirii:.............................

SECŢIUNEA I

0.1. Marcă (numele comercial al constructorului):...........................

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:..........................

0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă este indicat pe vehicul/componentă/unitate tehnică separată: (1) (2)....................

0.3.1. Amplasarea marcajului:........................

0.4. Categoria vehiculului (3):................................

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:...............................

0.7. În cazul componentelor şi unităţilor tehnice separate, amplasarea şi metoda de aplicare a mărcii de omologare CE de tip:................................

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:........................

SECŢIUNEA II

1. Informaţii suplimentare (dacă este cazul): (a se vedea addendumul)

2. Serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor:.............................

3. Data raportului de încercare:........................

4. Numărul raportului de încercare:...........................

5. Observaţii (dacă există): (a se vedea addendumul)

6. Locul:.......................

7. Data:....................

8. Semnătura:......................

9. Se anexează cuprinsul dosarului descriptiv depus la autoritatea de omologare, care poate fi obţinut la cerere.

(1)Se şterg menţiunile necorespunzătoare.

(2)Dacă mijlocul de identificare a tipului conţine caractere nerelevante pentru descrierea vehiculului, a componentelor sau a tipurilor de unităţi tehnice separate, aceste caractere sunt reprezentate în documentaţie cu simbolul "?" (de exemplu ABC??12 3??).

(3)În conformitate cu partea A din anexa II la Directiva 70/156/CEE.

Addendum la certificatul de omologare CEE de tip nr. ... privind omologarea de tip componentă pentru centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere conform Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva .../.../CE

1. Informaţii suplimentare

1.1. Configuraţie ........................

(se utilizează simboluri şi mărci conform punctelor 1.3 şi 1.4 din anexa III; dacă este cazul, se indică elemente suplimentare, cum ar fi dispozitivul pentru reglarea înălţimii, dispozitivul de preîncărcare etc.)

1.2. Vehiculul pentru care este proiectat dispozitivul:...........................

1.3. Poziţia la nivelul vehiculului unde se montează dispozitivul:...............................

5. Observaţii:...................................

Apendicele 4 - MODEL
[format maxim: A4 (210 x 297 mm)]
CERTIFICAT DE OMOLOGARE CEE DE TIP
Ştampila autorităţii
Comunicare privind:
- omologarea de tip (1);
- prelungirea omologării de tip (1);
- refuzarea omologării de tip (1);
- retragerea omologării de tip (1);
pentru un tip de vehicul/componentă/unitate tehnică separată (1) conform Directivei .../.../.../CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva .../.../.../CE.
Numărul omologării de tip:..................................
Motivul prelungirii:............................

SECŢIUNEA I

0.1. Marcă (numele comercial al constructorului):......................

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:..........................

0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă este indicat pe vehicul/componentă/unitate tehnică separată: (1) (2)...................

0.3.1. Localizarea marcajului:........................

0.4. Categoria vehiculului (1) (3):.................................

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:.............................

0.7. În cazul componentelor şi al unităţilor tehnice separate, locaţii şi metode de fixare a marcajului de omologare CEE de tip:.................................

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:..........................

SECŢIUNEA II

1. Informaţii suplimentare (dacă este cazul): (a se vedea addendumul)

2. Serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor:..........................

3. Data raportului de încercare:.........................

4. Numărul raportului de încercare:.............................

5. Observaţii (dacă există): (a se vedea addendumul)

6. Locul:.....................

7. Data:....................

8. Semnătura:.........................

9. Se anexează dosarului descriptiv depus la autoritatea de omologare, care poate fi obţinut la cerere.

(1)Se şterg menţiunile necorespunzătoare.

(2)Dacă mijlocul de identificare a tipului conţine caractere nerelevante pentru descrierea vehiculului, a componentelor sau a tipurilor de unităţi tehnice separate, aceste caractere sunt reprezentate în documentaţie cu simbolul "?" (de exemplu ABC??123??).

(3)În conformitate cu partea A din anexa II la Directiva 70/156/CEE.

Addendum la certificatul de omologare de tip nr. ... privind omologarea de tip a vehiculului conform Directivei 77/541/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva .../.../CE

1. Informaţii suplimentare

1.1. Descrierea centurii de siguranţă şi a sistemului de reţinere care pot fi asamblate în vehicul

1.1.1. Marca:..........................

1.1.2. Marcajul de omologare de tip a componentei:..........................

1.1.3. Poziţia la nivelul vehiculului:......................

1.2. Ancorajul centurii de siguranţă:............................

1.2.1. Numărul omologării de tip:..............................

1.3. Locuri:............................

1.3.1. Numărul omologării de tip, dacă este cazul:............................

5. Observaţii:.................................. ."

- Anexa III se modifică după cum urmează:
- punctul 1.1.2 se modifică după cum urmează:
"1.1.2.în vecinătatea dreptunghiului «numărul de omologare de bază» conţinut în secţiunea 4 a numărului de omologare de tip menţionat în anexa VII la Directiva 70/156/CEE precedat de două cifre ce indică numărul de succesiune atribuit ultimei modificări tehnice majore a Directivei 74/541/CEE la data la care a fost acordată omologarea CEE de tip pentru componentă. În prezenta directivă numărul de succesiune este 04."
- punctul 2: în cele patru diagrame, "2439" se înlocuieşte cu "04 2439";
- la punctele 2.1, 2.2, 2.3 şi 2.4, termenul "cu numărul 2439" se înlocuieşte cu "în conformitate cu prezenta directivă (04) conform numărului omologării de bază 2439";
- nota de la sfârşitul anexei III se modifică după cum urmează:
numărul omologării de bază şi simbolul(rile) să plasează aproape de dreptunghi.
- Anexa XV (a se vedea Directiva 90/628/CEE) se modifică după cum urmează:
Tabelul, împreună cu notele explicative, se modifică după cum urmează:
 "ANEXA XV
Tabel privind cerinţele minime pentru centuri de siguranţă şi retractoare
A: centură în trei puncte (subabdominală şi diagonală)
B: centură în două puncte (subabdominală)
r: retractor
m: retractor cu blocare de urgenţă cu sensibilitate multiplă
3: retractor cu blocare automată
4: retractor cu blocare de urgenţă
N: pragul de răspuns mai înalt (a se vedea anexa I, punctele 1.8.3 -1.8.5)
Notă: În toate cazurile se pot instala centuri de tip S în locul unei centuri de tip A sau B, cu condiţia să se utilizeze ancoraje care sunt conforme cu Directiva 76/115/CEE."
Publicat în Ediţia Specială a Jurnalului Oficial cu numărul 0 din data de 1 ianuarie 2007