Capitolul i - DREPTUL DE ÎNCHIRIERE SI DE ÎMPRUMUT - Directiva 92/100/CEE/19-nov-1992 privind dreptul de închiriere şi de împrumut şi anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietăţii intelectuale
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
CAPITOLUL I:DREPTUL DE ÎNCHIRIERE SI DE ÎMPRUMUT
Art. 1: Obiectul armonizarii
(1)Conform dispozitiilor din prezentul capitol, statele membre prevad, sub rezerva articolului 5, dreptul de a autoriza sau de a interzice închirierea si împrumutul operelor originale si al copiilor protejate prin dreptul de autor, precum si al altor obiecte mentionate la articolul 2 alineatul (1).
(2)În sensul prezentei directive, "închiriere" înseamna punerea la dispozitie în vederea utilizarii, pentru o perioada limitata si pentru obtinerea unui avantaj economic sau comercial direct sau indirect.
(3)În sensul prezentei directive, "împrumut" înseamna punerea la dispozitie în vederea utilizarii, pentru o perioada limitata si nu pentru obtinerea unui avantaj economic sau comercial direct sau indirect, daca acesta este efectuat în institutii accesibile publicului.
(4)Drepturile mentionate în alineatul (1) nu se epuizeaza prin vânzare sau orice alt act de difuzare de originale si de copii de opere protejate de dreptul de autor sau de alte obiecte mentionate la articolul 2 alineatul (1).
Art. 2: Titularii si obiectul dreptului de închiriere si de împrumut
(1)Dreptul exclusiv de a autoriza sau de a interzice închirierea si împrumutul apartine:
- autorului, în ceea ce priveste originalul si copiile operei sale;
- artistului interpret sau executant, în ceea ce priveste fixarile executiei sale;
- producatorului de fonograme, în ceea ce priveste fonogramele sale si
- producatorului primei fixari, în ceea ce priveste originalul si copiile filmului sau. În sensul prezentei directive, "film" reprezinta o opera cinematografica sau audiovizuala sau o secventa de imagini în miscare, însotita sau nu de sunet.
(2)În sensul prezentei directive, realizatorul principal al unei opere cinematografice sau audiovizuale este considerat ca autor sau ca unul dintre autori. Statele membre pot sa prevada ca alte persoane sa fie considerate coautori.
(3)Prezenta directiva nu reglementeaza drepturile de închiriere si de împrumut în ceea ce priveste operele de arhitectura si operele de arta aplicata.
(4)Drepturile prevazute la alineatul (1) pot fi transferate, cedate sau pot face obiectul unei licente contractuale.
(5)Fara a aduce atingere alineatului (7), atunci când un contract privind producerea unui film este încheiat, individual sau colectiv, între artistii interpreti sau executanti si un producator de film, se prezuma ca artistul interpret sau executant parte în acest contract, sub rezerva unor clauze contractuale contrare, a cedat dreptul sau de închiriere, sub rezerva articolului 4.
(6)Statele membre pot prevedea o prezumtie similara celei prevazute în alineatul (5) în ceea ce priveste autorii.
(7)Statele membre pot sa prevada ca semnarea contractului încheiat între un artist interpret sau executant si un producator de film pentru realizarea unui film justifica autorizatia de închiriere, în masura în care acest contract prevede o remuneratie echitabila în sensul articolului 4. Statele membre pot sa prevada în egala masura ca prezentul alineat se aplica mutatis mutandis drepturilor incluse în capitolul II.
Art. 3: Închirierea programelor pentru calculator
Prezenta directiva nu aduce atingere dispozitiilor articolului 4 litera (c) din Directiva 91/250/CEE a Consiliului din 14 mai 1991 privind protectia juridica a programelor pentru calculator (1).
(1)JOL 122, 17.5.1991, p. 42.
Art. 4: Dreptul la o remuneratie echitabila nu poate face obiectul unei renuntari
(1)Daca un autor sau un artist interpret sau executant a transferat sau cedat dreptul sau de închiriere în ceea ce priveste o fonograma sau originalul sau o copie a filmului unui producator de fonograme sau de filme, acesta pastreaza dreptul de a obtine o remuneratie echitabila din închiriere.
(2)Dreptul de a obtine o remuneratie echitabila din închiriere nu poate face obiectul unei renuntari din partea autorilor sau a artistilor interpreti sau executanti.
(3)Gestionarea dreptului de a obtine o remuneratie echitabila poate fi încredintata unor organisme de gestiune colectiva reprezentând autori sau artisti interpreti sau executanti.
(4)Statele membre pot reglementa daca si în ce masura gestionarea prin organisme de gestiune colectiva a dreptului de a obtine o remuneratie echitabila poate fi impusa, precum si de la cine poate fi solicitata sau perceputa aceasta remuneratie.
Art. 5: Derogare de la dreptul exclusiv de împrumut public
(1)Statele membre pot deroga de la dreptul exclusiv pentru împrumutul public prevazut la articolul 1, cu conditia ca autorii sa obtina cel putin o remuneratie în temeiul acestui împrumut. Statele membre au libertatea de a determina aceasta remuneratie, tinând cont de obiectivele lor de promovare culturala.
(2)Daca statele membre nu aplica dreptul exclusiv de împrumut prevazut la articolul 1 cu privire la fonograme, filme si programe de calculator, acestea introduc o remuneratie cel putin pentru autori.
(3)Statele membre pot exonera anumite categorii de entitati de la plata remuneratiilor mentionate la alineatele (1) si (2).
(4)Comisia elaboreaza, în colaborare cu statele membre, înainte de 1 iulie 1997, un raport privind împrumutul public în Comunitate. Comisia transmite acest raport Parlamentului European si Consiliului.