Directiva 76/115/CEE/18-dec-1975 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la ancorajele centurilor de siguranţă ale autovehiculelor

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
Directiva 76/115/CEE/18-dec-1975 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la ancorajele centurilor de siguranţă ale autovehiculelor
Dată act: 18-dec-1975
Emitent: Consiliul Comunitatilor Europene
CONSILIUL COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene şi, în special, articolul 100 al acestuia,
având în vedere propunerea Comisiei,
având în vedere avizul Adunării parlamentare (1),
(1)JO C 5, 8.1.1975, p. 41.
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social (2),
(2)JO C 47, 27.2.1975, p. 45.
întrucât specificaţiile tehnice care trebuie respectate de autovehicule în temeiul legislaţiilor naţionale au în vedere, inter alia, ancorajele centurilor de siguranţă;
întrucât aceste specificaţii diferă de la un stat membru la altul; întrucât este necesar ca aceleaşi norme să fie adoptate de către toate statele membre, fie în completarea, fie în locul propriilor reglementări actuale, în special pentru a permite punerea în aplicare, pentru fiecare tip de vehicul, a procedurii de omologare CEE de tip care face obiectul Directivei 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind apropierea legislaţiei statelor membre referitoare la omologarea de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora (3);
(3)JO L 42, 23.2.1970, p. 1.
întrucât cerinţele comune privind amenajările interioare ale habitaclului, dispunerea comenzilor, plafonul, spătarul şi partea din spate a scaunelor au fost prevăzute de Directiva 74/60/CEE (4); întrucât cele care se referă la organizarea interioară, comportamentul mecanismului de direcţie în caz de şoc au fost prevăzute de Directiva 74/297/CEE (5); întrucât cele care se referă la rezistenţa scaunelor şi a dispozitivelor de fixare ale acestora au fost prevăzute de Directiva 74/408/CEE (6); întrucât sunt prevăzute ulterior celelalte norme privind amenajarea interioară şi în special cele referitoare la centurile de siguranţă, la tetiere şi identificarea comenzilor;
(4)JOL 38, 11.2.1974, p. 2.
(5)JOL 165, 20.6.1974, p. 16.
(6)JOL 221, 12.8.1974, p. 1.
întrucât apropierea legislaţiilor naţionale privind autovehiculele presupune recunoaşterea de către statele membre a controalelor efectuate de fiecare stat în parte pe baza dispoziţiilor comune; întrucât un astfel de sistem impune, pentru o bună funcţionare, ca aceste norme să fie aplicate de toate statele membre, începând de la aceeaşi dată,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
Prezenta directivă se aplică ancorajelor centurilor de siguranţă ale autovehiculelor destinate ocupanţilor adulţi ai scaunelor din faţă sau din spate.

Art. 2
În sensul prezentei directive, prin «vehicul» se înţelege orice autovehicul din categoriile M şi N, în conformitate cu anexa II A la Directiva 70/156/CEE , destinat circulaţiei rutiere, care are cel puţin patru roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h.

Vehiculele aparţinând categoriilor M2 şi M3 se împart în clase conform definiţiilor prevăzute la punctul 2 din anexa I la Directiva 2001/85/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 noiembrie 2001 privind dispoziţiile speciale aplicabile vehiculelor destinate transportului de pasageri, care au mai mult de opt locuri pe scaune în plus faţă de locul conducătorului auto (*).
(*)JO L 42, 13.2.2002, p. 1.

Art. 3
Statele membre nu pot refuza acordarea omologării CEE de tip sau a omologării naţionale unui vehicul din motive legate de ancorajele centurilor de siguranţă, dacă acestea corespund normelor din anexe.

Art. 4
Statele membre nu pot refuza sau interzice vânzarea, înmatricularea, introducerea în circulaţie sau utilizarea vehiculelor din motive legate de ancorajele centurilor de siguranţă, dacă acestea corespund cerinţelor din anexe.

Art. 5
Statul membru care acordă omologarea de tip adoptă măsurile necesare pentru a fi informat cu privire la orice modificare a uneia dintre componentele sau caracteristicile prevăzute la anexa I punctul 1.1. Autorităţile competente ale acelui stat decid dacă prototipul modificat trebuie supus unor încercări noi şi dacă este necesar un nou buletin de încercări. Dacă din aceste încercări rezultă neîncadrarea în dispoziţiile prezentei directive, modificarea nu se autorizează.
Art. 6
Modificările necesare pentru adaptarea specificaţiilor din anexe la progresul tehnic se adoptă în conformitate cu articolul 13 din Directiva 70/156/CEE.
Art. 7
(1)Statele membre adoptă şi publică, până la 1 octombrie 1976, dispoziţiile necesare pentru a se conforma prezentei directive şi informează de îndată Comisia cu privire la aceasta.
Statele membre aplică aceste dispoziţii începând cu 1 ianuarie 1977.
(2)De asemenea, de la notificarea prezentei directive, statele membre informează Comisia în timp util pentru ca aceasta să-şi prezinte observaţiile cu privire la cele mai importante acte cu putere de lege sau acte administrative pe care intenţionează să le adopte în domeniul reglementat prin prezenta directivă.
Art. 8
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 18 decembrie 1975.

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. TOROS

ANEXĂ:
LISTA ANEXELOR
- ANEXA I: Definiţii, cererea de omologare CEE de tip, acordarea omologării CEE de tip, specificaţii, încercări, conformitatea producţiei, instrucţiuni:
Apendice 1: Numărul minim de ancoraje
Apendice 2: Amplasarea ancorajelor inferioare, cerinţe unghiulare
Apendice 3: Fişă de informaţii
Apendice 4: Certificat de omologare de tip.
- ANEXA II: Amplasarea unor ancoraje eficiente ale centurilor de siguranţă.
- ANEXA III: Dispozitivul de tractare.

ANEXA I:DEFINIŢII, CEREREA DE OMOLOGARE CEE, OMOLOGAREA CEE, SPECIFICAŢII, ÎNCERCĂRI, CONFORMITATEA PRODUCŢIEI, INSTRUCŢIUNI
1.DEFINIŢII
În sensul prezentei directive, se înţelege prin:
1.1.tip de vehicul, în ceea ce priveşte ancorajele centurilor de siguranţă, vehiculele care nu prezintă diferenţe importante între ele, în special în raport cu următoarele puncte:
dimensiunile, formele şi materialele de construcţie ale elementelor cadrului vehiculului sau ale cadrelor scaunelor sau ale oricăror alte părţi ale vehiculului de care sunt ataşate ancorajele;
1.2.ancoraje, componentele cadrului vehiculului sau ale cadrelor scaunelor sau ale oricăror alte părţi ale vehiculului de care trebuie fixate centurile de siguranţă;
1.3.centură de siguranţă sau centură, un ansamblu de curele cu cataramă de închidere, cu dispozitive de reglare şi piese de fixare, care poate fi ancorat în interiorul unui vehicul şi conceput astfel încât să reducă riscul de rănire a utilizatorului în caz de coliziune sau de reducere bruscă a vitezei vehiculului, limitând posibilităţile de deplasare a corpului utilizatorului. Acest ansamblu este desemnat în general prin termenul "ansamblul centurii de siguranţă"; acest termen include, de asemenea, orice dispozitiv de absorbţie de energie sau de retragere a centurii;
1.4.dispozitivul de ghidare a curelei, un dispozitiv ce modifică poziţia curelei în funcţie de poziţia celui care poartă centura de siguranţă;
1.5.ancorajul efectiv, punctul utilizat pentru a determina unghiul fiecărei părţi a centurii de siguranţă în raport cu purtătorul acesteia, aşa cum se prevede la punctul 4.4, adică punctul unde o curea ar trebui să fie ataşată pentru a se obţine aceeaşi poziţie ca aceea prevăzută în timpul utilizării centurii, acest punct putând sau nu să fie ancorajul real, conform configuraţiei centurii şi modului în care centura a fost fixată de acesta;
1.5.1.în cazul în care o centură de siguranţă include o piesă rigidă instalată pe un ancoraj inferior şi care este fie fixă, fie pivotează liber, fixarea efectivă pentru toate poziţiile de reglare a scaunului este reprezentată de punctul unde este fixată cureaua de această parte rigidă;
1.5.2.atunci când un dispozitiv de ghidare al curelei este utilizat pe cadrul vehiculului sau al scaunului, punctul median al dispozitivului de ghidare în locul în care cureaua se detaşează de acesta pe partea celui care poartă centura este considerat drept ancorajul efectiv; trebuie respectată poziţia în linie dreaptă a centurii între ancorajul efectiv şi purtător;
1.5.3.dacă centura trece direct de la purtător într-un retractor fixat de cadrul vehiculului sau de structura scaunului, fără intervenţia unui dispozitiv de ghidare al curelei, ancorajul efectiv este considerat ca fiind intersecţia axei ruloului de stocare a curelei cu planul median al curelei pe rulou;
1.6.scaun, o structură care este sau nu parte integrantă din cadrul vehiculului, inclusiv garnitura sa, oferind un loc de stat pentru un adult, termenul desemnând, de asemenea, un scaun individual sau o parte a unei banchete care corespunde unui loc de stat pentru o persoană;
1.6.1.un «scaun de pasager din faţă» este orice loc unde «cel mai din faţă punct H» al scaunului în discuţie este în interiorul sau în faţa planului vertical transversal prin punctul R al şoferului.

1.7.banchetă, o structură completă, cu garnitura sa, oferind cel puţin două locuri de stat pentru ocupanţi adulţi;
1.8.grup de scaune, fie un scaun de tip banchetă, fie scaune separate dar montate unul lângă altul (adică fixate în aşa fel încât ancorajele din faţa unuia dintre scaune să corespundă alinierii ancorajelor din faţa sau din spatele unui alt scaun, sau între ancorajele acestuia) şi care oferă unul sau mai multe locuri aşezate pentru adulţi;
1.9.[textul din punctul 1., subpunctul 1.9.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 2., litera A. din Directiva 2005/41/CE/07-sep-2005]
1.10.tip de scaun, o categorie de scaune care nu prezintă între ele diferenţe în ceea ce priveşte aspecte importante precum:
1.10.1. forma şi dimensiunea cadrului scaunului şi materialele sale de construcţie;
1.10.2. tipul şi dimensiunile sistemelor de reglare şi ale tuturor sistemelor de blocare;
1.10.3. tipul şi dimensiunile ancorajelor centurii pe scaun, ale fixării scaunului şi părţilor luate în considerare din structura vehiculului;
1.11.fixarea scaunului, sistemul de fixare al ansamblului scaunului de cadrul vehiculului, inclusiv a părţilor luate în considerare din structura vehiculului;
1.12.sistem de reglare, dispozitivul ce permite reglarea scaunului sau a părţilor acestuia în vederea obţinerii unei poziţii a ocupantului adaptată morfologiei acestuia. Acest dispozitiv de reglare poate permite în special:
1.12.1. o deplasare longitudinală;
1.12.2. o deplasare în înălţime;
1.12.3. o deplasare unghiulară;
1.13.sistemul de deplasare, un dispozitiv ce permite o deplasare unghiulară sau longitudinală, fără poziţie intermediară fixă, a scaunului sau a uneia dintre părţile sale componente, pentru a facilita accesul pasagerilor;
1.14.sistem de blocare, un dispozitiv ce asigură menţinerea, în orice poziţie a utilizatorului, a scaunului şi a părţilor sale şi care include mecanisme de blocare a spătarului în raport cu scaunul şi a scaunului în raport cu vehiculul.
1.15.«Zona de referinţă» înseamnă spaţiul dintre două planuri longitudinale, situate la 400 mm distanţă între ele şi simetrice faţă de punctul (H) şi definite de rotaţia aparatului sferic descris în anexa II la Directiva 74/60/CEE, din plan vertical în plan orizontal. Aparatul trebuie să fie poziţionat conform cu anexa respectivă şi reglat la o lungime nu mai mare de 840 mm.

2.CEREREA DE OMOLOGARE CEE DE TIP
2.1.Cererea de omologare în ceea ce priveşte ancorajele centurilor de siguranţă, în conformitate cu articolul 3 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE pentru un tip de vehicul, se prezintă de către constructorul autovehiculului.

2.2.În apendicele 3 se prezintă un model de fişă de informaţii.

2.2.1.[textul din punctul 2., subpunctul 2.2.1.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
2.2.2.[textul din punctul 2., subpunctul 2.2.2.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
2.2.3.[textul din punctul 2., subpunctul 2.2.3.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
2.2.4.[textul din punctul 2., subpunctul 2.2.4.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
2.2.5.[textul din punctul 2., subpunctul 2.2.5.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
2.3.Constructorul trebuie să prezinte autorităţii de inspecţie tehnică responsabilă cu încercările de omologare fie un vehicul corespunzător tipului de vehicul ce trebuie omologat, fie părţile de vehicul considerate ca esenţiale pentru încercările efectuate de autoritatea tehnică în vederea acordării omologării.
3.ACORDAREA OMOLOGĂRII CE DE TIP
3.1.Dacă sunt satisfăcute cerinţele relevante, se acordă omologarea CE de tip conform articolului 4 alineatul (3) şi, dacă este cazul, articolului 4 alineatul (4) din Directiva 70/156/CEE.
3.2.În apendicele 4 este prezentat un model de certificat de omologare CEE de tip.
3.3.Fiecărui tip de vehicul omologat i se atribuie un număr de omologare în conformitate cu anexa II la Directiva 70/156/CEE. Acelaşi stat membru nu poate atribui acelaşi număr altui tip de vehicul.

4.SPECIFICAŢII
4.1.Definiţii (a se vedea anexa III)
4.1.1.Punctul H este un punct de referinţă definit la punctul 1.1 din anexa III la Directiva 77/649/CEE, stabilit conform procedurii indicate în această directivă.
4.1.1.1.Punctul H•8242; este punctul de referinţă corespunzător punctului H de la punctul 4.1.1 şi care se stabileşte pentru toate poziţiile normale de utilizare a scaunului.
4.1.1.2.Punctul R este punctul de referinţă al scaunului definit la punctul 1.2 din anexa III la Directiva 77/649/CEE.

4.1.2.Linia de referinţă este dreapta definită la punctul 3.4 din anexa III la Directiva 77/649/CEE.

4.1.3.Punctele L1 şi L2 sunt ancorajele efective inferioare.
4.1.4.Punctul C este un punct situat vertical la 450 mm deasupra punctului R. Cu toate acestea, în cazul în care distanţa S definită la punctul 4.1.6 este egală sau mai mare de 280 mm şi în cazul în care formula opţională BR = 280 mm + 0,8 S, de la punctul 4.4.4.3, este aleasă de constructor, distanţa verticală între C şi R trebuie să fie de 500 mm.

4.1.5.Unghiurile 1 şi 2 sunt, respectiv, unghiurile formate de un plan orizontal şi de planurile perpendiculare pe planul median longitudinal al vehiculului şi care trec prin punctul punctul H•8242 şi punctele L1 şi L2.

4.1.6.S reprezintă distanţa în milimetri ce separă ancorajul efectiv superior al centurii de un plan de referinţă P paralel cu planul median longitudinal al vehiculului definit în modul următor:
4.1.6.1.dacă poziţia de stat este bine definită de forma scaunului, planul P este planul median al acestui scaun;
4.1.6.2.în absenţa unei poziţii de stat bine definite:
4.1.6.2.1. planul P în raport cu conducătorul auto este planul paralel planului median longitudinal al vehiculului şi care trece vertical prin centrul volanului când acesta este în poziţie centrală, în cazul în care este reglabil.

4.1.6.2.2. planul P în raport cu pasagerul lateral faţă este simetric cu cel al conducătorului auto;
4.1.6.2.3. planul P în raport cu un loc lateral spate este cel specificat de constructor, cu condiţia să fie respectate următoarele limite pentru distanţa A dintre planul median longitudinal al vehiculului şi planul P:
A mai mare sau egal cu 200 mm dacă bancheta este prevăzută de constructor doar pentru 2 pasageri,
A •8805; 300 mm, în cazul în care bancheta este prevăzută pentru mai mult de doi pasageri.

4.2.Specificaţii generale
4.2.1.Ancorările ar trebui să fie concepute, construite şi plasate astfel încât:
4.2.1.1.să permită instalarea unei centuri de siguranţă adecvate. Ancorajele locurilor laterale faţă trebuie să permită instalarea centurilor de siguranţă, inclusiv a unui retractor şi a unui mecanism de transmisie, luând în considerare în special caracteristicile de rezistenţă ale ancorajelor, cu excepţia cazului în care producătorul furnizează vehiculul echipat cu alte tipuri de centuri care includ retractoare încorporate. Această prevedere nu se aplică în cazul vehiculelor pentru care, conform punctului 4.3, centurile de siguranţă subabdominale sunt permise numai pentru locurile pe scaun laterale faţă. Dacă ancorajele nu sunt compatibile decât cu anumite tipuri de centuri, configuraţia lor trebuie să fie indicată în fişa menţionată la punctul 3.1;

4.2.1.2.să reducă la minim riscul de alunecare a centurii pe timpul purtării corecte a acesteia;
4.2.1.3.să reducă la minim riscul de deteriorare a curelei prin contactul cu părţile rigide proeminente din structura vehiculului sau a scaunului.
4.2.2.Atunci când se pune problema ancorajelor ce iau diferite poziţii pentru a permite pasagerilor să intre în vehicul şi pentru a reţine pasagerii în caz de şoc, trebuie aplicate specificaţiile prezentei directive în cazul ancorajelor în poziţia de reţinere efectivă.
4.3.Numărul minim de ancoraje ale centurii care trebuie prevăzute

4.3.1.Vehiculele aparţinând categoriilor M1, M2 (din clasa III sau B), M3 (din clasa III sau B) şi N trebuie să fie echipate cu puncte de ancorare ale centurilor de siguranţă în conformitate cu cerinţele prezentei directive.

4.3.1.1.[textul din punctul 4., subpunctul 4.3.1.1.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 2., litera B. din Directiva 81/575/CEE/20-iul-1981]
4.3.1.2.[textul din punctul 4., subpunctul 4.3.1.2.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 2., litera B. din Directiva 81/575/CEE/20-iul-1981]
4.3.2.Numărul minim de ancoraje ale centurilor de siguranţă pentru fiecare loc în faţă şi în spate este prevăzut în apendicele 1.

4.3.3.În orice caz, pentru locurile laterale pe scaune - altele decât cele din faţă - ale vehiculelor ce fac parte din categoria M1; prezentată în apendicele 1 şi marcată cu simbolul POZĂ - a se vedea actul modificator, sunt permise doua ancoraje inferioare, dacă există un pasaj între un scaun şi cel mai apropiat perete lateral al vehiculului care este destinat să permită accesul pasagerilor la alte părţi ale vehiculului. Un spaţiu între scaun şi peretele lateral este considerat a fi un pasaj, dacă distanţa dintre acea parte a peretelui, cu toate uşile închise şi un plan longitudinal vertical care trece prin linia de centru a scaunului în discuţie - măsurat în punctul R şi perpendicular la planul longitudinal median al vehiculului - depăşeşte 500 mm.

4.3.4.Pentru locurile pe scaun centrale faţă prezentate în apendicele 1 şi marcate cu simbolul *, se consideră adecvate două ancoraje inferioare dacă parbrizul este situat în afara zonei de referinţă definită în anexa II la Directiva 74/60/CEE; dacă este situat în cadrul acestei zone de referinţă, sunt necesare trei ancoraje.
În ceea ce priveşte ancorajele centurilor, parbrizul este considerat ca parte a zonei de referinţă dacă este capabil să intre într-un contact static cu dispozitivul de încercare conform metodei descrise în anexa II la Directiva 74/60/CEE.

4.3.5.Pentru toate locurile pe scaun prezentate în apendicele 1 şi marcate cu simbolul #, fiecare loc pe scaun expus, în sensul definit la punctul 4.3.6, trebuie să fie echipat cu două ancoraje inferioare.
4.3.6.Un «loc pe scaun expus» este cel în care nu există «ecran protector» în faţa scaunului în cadrul următorului spaţiu definit:
- de către două planuri orizontale, din care unul trece prin punctul H şi celălalt la 400 mm deasupra primului,
- între două planuri verticale longitudinale care sunt simetrice în relaţie cu punctul H şi se află la o distanţă de 400 mm unul de celălalt,
- în spatele unui plan vertical transversal la o distanţă de 1,30 m de la punctul H.
În sensul acestei specificaţii, «ecran protector» reprezintă o suprafaţă de o duritate adecvată care nu prezintă discontinuităţi, astfel încât, dacă o sferă cu diametrul de 16 5 mm este proiectată geometric pe o direcţie orizontală longitudinală prin orice punct din spaţiul definit mai sus şi prin centrul sferei, să nu existe nici o deschizătură în ecranul protector prin care să poată trece proiecţia geometrică a sferei.
Un scaun este considerat a fi «un loc pe scaun expus» dacă ecranele protectoare din cadrul spaţiului definit mai sus au o suprafaţă cumulată mai mică de 800 cm2.
4.3.7.Pentru fiecare scaun din apendicele 1, marcat cu simbolul POZĂ - a se vedea actul modificator sunt prevăzute trei ancoraje, cu excepţia cazurilor când este îndeplinită una din următoarele condiţii:
- există un scaun sau alte părţi ale vehiculului conform punctului 3.5 din apendicele 1 din anexa III la Directiva 74/408/CEE, care sunt amplasate direct în faţă sau
- nici o parte a vehiculului nu se află în zona de referinţă sau, dacă vehiculul este în mişcare, nu se poate afla în zona de referinţă sau
- părţi ale vehiculului aflate în interiorul zonei de referinţă menţionate respectă cerinţele de absorbţie a energiei prevăzute în apendicele 6 din anexa III la Directiva 74/408/CEE,
situaţie în care pot fi prevăzute două ancoraje.
4.3.8.Pentru scaunele destinate utilizării doar în cazul staţionării vehiculului, precum şi pentru orice scaune ale oricărui vehicul care nu este inclus la punctele de la 4.3.1 la 4.3.5, nu sunt necesare puncte de ancorare ale centurilor. În cazul în care vehiculul este echipat cu puncte de ancorare pentru astfel de scaune, aceste puncte de ancorare trebuie să respecte dispoziţiile prezentei directive. Cu toate acestea, orice punct de ancorare destinat doar utilizării împreună cu centuri de siguranţă pentru persoanele cu handicap sau orice alt sistem de reţinere prevăzut la articolul 2a din Directiva 77/541/CEE a Consiliului din 28 iunie 1977 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la centurile de siguranţă şi la sistemele de reţinere ale autovehiculelor (*), nu este necesar să respecte cerinţele prezentei directive cu condiţia ca acest punct de ancorare să fie proiectat şi construit în conformitate cu cerinţele normele interne pentru a se asigura nivelul maxim de siguranţă.
(*)JO L 220, 29.8.1977, p. 95, directivă astfel cum a fost modificată ultima dată prin Actul de aderare din 2003.

4.3.9.În cazul punţii superioare a unui vehicul etajat, cerinţele pentru scaunul central din faţă se aplică şi scaunelor din faţă laterale.
4.3.10. În cazul scaunelor care pot fi rotite sau poziţionate în alte orientări, destinate utilizării atunci când vehiculul staţionează, cerinţele de la punctul 4.3.1 se aplică doar acelor orientări concepute pentru o utilizare normală, atunci când vehiculul circulă pe o cale rutieră, în conformitate cu prezenta directivă. Fişa de informaţii trebuie să conţină o notă în acest sens.

4.4.Amplasarea ancorajelor centurii
4.4.1.Amplasarea ancorajelor prevăzute la punctul 4.3 trebuie să respecte următoarele cerinţe:
4.4.2.Generalităţi
4.4.2.1.Ancorajele aceleiaşi centuri pot fi toate amplasate pe cadrul vehiculului, a scaunului sau a oricărei alte părţi a vehiculului sau pot fi repartizate între aceste amplasamente.
4.4.2.2.Acelaşi ancoraj poate cuprinde extremităţile a două centuri adiacente, cu condiţia să fie respectate specificaţiile indicate în cadrul încercărilor.
4.4.2.3.[textul din punctul 4., subpunctul 4.4.2.3.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de anexa 1 din Directiva 82/318/CEE/02-apr-1982]
4.4.3.Amplasarea ancorajelor inferioare efective (a se vedea apendicele 2)

4.4.3.1.Locurile din faţă la categoria de vehicule M1
La autovehiculele din categoria M1, unghiul POZĂ - a se vedea actul modificator 1 (partea opusPOZĂ - a se vedea actul modificator cataramei) trebuie să varieze în domeniul 30° la 80° iar unghiul POZĂ - a se vedea actul modificator 2 (partea cu cataramă) trebuie să fie între 45° şi 80°. Ambele cerinţe în privinţa unghiurilor sunt valabile pentru toate poziţiile normale de reglaj longitudinal ale scaunelor din faţă. În cazul când cel puţin unul dintre unghiurile POZĂ - a se vedea actul modificator 1 şi POZĂ - a se vedea actul modificator 2 este constant în toate poziţiile normale de utilizare, valoarea lui trebuie să fie 60 ± 10°.
În cazul scaunelor reglabile cu un dispozitiv de reglare ca acela descris la punctul 1.12, cu un unghi de înclinare a spătarului de mai puţin de 20° (a se vedea anexa III, figura 1), unghiul POZĂ - a se vedea actul modificator1 se poate situa sub valoarea minimă (30°) stabilită mai sus, cu condiţia să nu fie mai mică de 20° în orice poziţie normală de utilizare.

4.4.3.2.Locurile din spate la categoria de vehicule M1
La autovehiculele din categoria M1, unghiurile al şi POZĂ - a se vedea actul modificator 2 trebuie să se situeze în domeniul de la 30° la 80° pentru toate scaunele din spate. Dacă scaunele din spate sunt reglabile, unghiurile de mai sus sunt valabile pentru toate poziţiile normale de reglaj longitudinal.

4.4.3.3.Locurile din faţă la categoriile de vehicule altele decât M1
La vehiculele din alte categorii decât M1; unghiurile al şi a2 trebuie să se încadreze între 30° şi 80° pentru toate poziţiile normale de călătorie ale locurilor din faţă. Dacă în cazul locurilor din faţă ale vehiculelor cu o greutate maximă a vehiculului care nu depăşeşte 3,5 tone cel puţin unul dintre unghiurile al şi POZĂ - a se vedea actul modificator2 este constant în toate poziţiile de utilizare, valoarea lui trebuie să fie 60 ± 10°.

4.4.3.4.Locurile din spate şi locurile speciale din faţă sau spate, la categorii de vehicule altele decât M1
La vehiculele din alte categorii decât M1 în cazul:
- locurilor pe bancă,
- scaunelor reglabile (în faţă şi în spate) cu un dispozitiv de reglare conform descrierii de la punctul 1.12 cu un unghi al spătarului mai mic de 20° (a se vedea anexa III figura 1) şi
- altor locuri în spate,
unghiurile POZĂ - a se vedea actul modificator 1 ?i POZĂ - a se vedea actul modificator 2 se pot încadra între 20 şi 80° în orice poziţie de utilizare. Dacă în cazul locurilor din faţă ale vehiculelor cu masă maximă care nu depăşeşte 3,5 tone cel puţin unul dintre unghiurile POZĂ - a se vedea actul modificator 1 şi POZĂ - a se vedea actul modificator 2 este constant în toate poziţiile normale de utilizare, valoarea lui trebuie să fie de 60 ± 10°.

În cazul scaunelor, altele decât cele din faţă, ale vehiculelor din categoriile M2 şi M3, unghiurile POZĂ - a se vedea actul modificator 1 şi POZĂ - a se vedea actul modificator 2 trebuie să varieze între 45 şi 90 grade pentru toate poziţiile de utilizare normale.

4.4.4.Amplasarea ancorajelor efective superioare
4.4.4.1.Atunci când se utilizează un dispozitiv de ghidare al curelei sau un dispozitiv similar care afectează poziţia ancorajului efectiv superior, aceasta se stabileşte în mod normal presupunând că linia centrală longitudinală a curelei trece prin punctul J1 definit prin următoarele trei segmente, pornind de la punctul R:
RZ segment al liniei de referinţă care, măsurat de la punctul R în sus, are o lungime de 530 mm;
ZX segment perpendicular pe planul median longitudinal al vehiculului care, măsurat de la punctul Z spre latura ancorajului, are o lungime de 120 mm,
XJ1 segment perpendicular pe planul definit de segmentele RZ şi ZX care, măsurat de la punctul X spre înainte, are o lungime de 60 mm.
Punctul J2 se determină de la punctul J1 prin simetrie cu planul vertical longitudinal care trece prin linia de referinţă definită la punctul 4.1.2, de la manechinul poziţionat până la locul luat în considerare.

Dacă o configuraţie cu două uşi este utilizată pentru a asigura accesul atât la locurile din faţă, cât şi în spate şi ancorajul superior este montat în poziţia «B», sistemul trebuie astfel proiectat astfel încât să nu împiedice accesul în sau ieşirea din vehicul.

4.4.4.2.Ancorajul efectiv superior trebuie să fie sub planul FN, care este perpendicular pe planul median longitudinal al scaunului şi formează un unghi de 65° cu linia de referinţă. Unghiul poate fi redus la 60° în cazul scaunelor din spate. Planul FN se poziţionează astfel încât să intersecteze linia de referinţă într-un punct D, astfel încât DR =315 mm + 1,8 S. Cu toate acestea, în cazul în care S •8804; 200 mm, DR = 675 mm.

4.4.4.3.Ancorajul efectiv superior trebuie să fie situat în spatele planului FK, care este perpendicular pe planul median longitudinal al scaunului şi care intersectează linia de referinţă în punctul B într-un unghi de 120°, astfel încât BR = 260 mm + S. În cazul în care S •8805; 280 mm, este la latitudinea constructorului să utilizeze BR = 260 mm + 0,8 S.

4.4.4.4.Valoarea S nu trebuie să fie mai mică de 140 mm.
4.4.4.5.Ancorajul efectiv superior trebuie să fie plasat în spatele unui plan vertical perpendicular pe planul median longitudinal al vehiculului şi să treacă prin punctul R, aşa cum se indică în anexa III.

4.4.4.6.Ancorajul efectiv superior trebuie să fie situat deasupra unui plan orizontal care trece prin punctul C definit la punctul 4.1.4

4.4.4.7.În afară de ancorajul efectiv superior specificat la punctul 4.3.1, pot fi prevăzute şi alte ancoraje efective superioare în cazul în care este îndeplinită una din următoarele condiţii:
4.4.4.7.1. ancorajele suplimentare îndeplinesc cerinţele prevăzute la punctele 4.4.4.1-4.4.4.6;
4.4.4.7.2. ancorajele suplimentare pot fi utilizate fără ajutorul instrumentelor, sunt conforme cu cerinţele prevăzute la punctele 4.4.4.5 şi 4.4.4.6 şi sunt situate într-una din zonele stabilite prin deplasarea verticală a zonei descrise în anexa III, figura 1, cu 80 mm în sus sau în jos;
4.4.4.7.3. ancorajul sau ancorajele sunt destinate centurilor cu bretele, sunt conform conforme cu cerinţele prevăzute la punctul 4.4.4.6, sunt amplasate în spatele planului transversal care trece prin linia de referinţă şi sunt situate:
4.4.4.7.3.1. în cazul unui singur ancoraj, în interiorul ariei comune a două diedre, descrise de verticalele care trec prin punctele)x şi J2, definite la punctul 4.4.4.1 şi ale căror secţiuni orizontale sunt reprezentate de figura 2 din anexa III;
4.4.4.7.3.2. în cazul a două ancoraje, în interiorul oricăruia dintre diedrele definite mai sus, cu condiţia ca fiecare ancoraj să nu fie situat la o distanţă mai mare de 50 mm faţă de poziţia simetrică a celuilalt ancoraj în raport cu planul P, definit la punctul 4.1.6, al locului luat în considerare.

4.5.Dimensiunile găurilor filetate pentru ancoraje
4.5.1.Ancorajul trebuie să prezinte o gaură filetată de 11,11 mm (7/16) 20 UNF 2B.
4.5.2.Atunci când vehiculul este echipat de către constructorul acestuia cu centuri de siguranţă fixate în toate ancorajele prescrise pentru scaunul în cauză, nu este necesar ca ancorajele să respecte cerinţele prevăzute la punctul 4.5.1, în cazul în care sunt conforme cu celelalte dispoziţii ale prezentei directive. Nici cerinţele prevăzute la punctul 4.5.1 nu se aplică ancorajelor suplimentare prevăzute la punctul 4.4.4.7.3.
4.5.3.Centura de siguranţă trebuie să poată fi detaşată de ancoraj fără a cauza deteriorarea acestuia.

5.ÎNCERCĂRI
5.1.Generalităţi
5.1.1.Sub rezerva aplicării punctului 5.2 şi conform cererii constructorului:
5.1.1.1.încercările pot avea drept obiect fie un cadru de vehicul, fie un vehicul complet finisat;
5.1.1.2.Încercările pot fi restricţionate la ancorajele pentru un singur scaun sau un singur grup de scaune, cu condiţia ca:
- ancorajele respective să aibă aceleaşi caracteristici constructive ca şi ancorajele pentru alte scaune sau grupuri de scaune;
- dacă aceste ancoraje sunt montate total sau parţial pe scaun sau grupul de scaune, caracteristicile constructive ale scaunului sau grupului de scaune să fie aceleaşi ca şi cele pentru celelalte scaune sau grupuri de scaune.
5.1.1.3.ferestrele şi uşile pot fi montate sau nu, pot fi închise sau nu;
5.1.1.4.poate fi montat orice accesoriu prevăzut pentru tipul de vehicul şi care poate contribui la rezistenţa structurii vehiculului.

5.1.1.3.[textul din punctul 5., subpunctul 5.1.1.3.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 1. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
5.1.2.Scaunele trebuie montate şi amplasate în poziţia de conducere sau de utilizare desemnată de serviciul tehnic însărcinat cu încercările de omologare ca fiind cea mai defavorabilă din punct de vedere al rezistenţei. Poziţia scaunelor trebuie indicată în procesul-verbal. În cazul în care spătarul scaunului este reglabil, acesta trebuie blocat în conformitate cu specificaţiile constructorului sau, în absenţa unor astfel de specificaţii, trebuie blocat în aşa fel încât să formeze un unghi efectiv cât mai apropiat posibil de 25° pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1 şi de 15° pentru vehiculele din toate celelalte categorii.

5.2.Fixarea vehiculului
5.2.1.Metoda utilizată pentru a fixa vehiculul în timpul încercărilor nu trebuie să aibă drept consecinţă mărirea rezistenţei ancorajelor centurilor de siguranţă sau a zonelor de ancorare sau atenuarea deformării normale a structurii.
5.2.2.Un ancoraj este considerat ca satisfăcător atunci când nu exercită nici o acţiune asupra unei zone care se întinde pe toată lăţimea cadrului şi când vehiculul sau cadrul sunt blocate sau fixate în partea din faţă la o distanţă de cel puţin 500 mm de ancorajul ce trebuie încercat şi menţinute sau fixate în partea din spate la cel puţin 300 mm de acest ancoraj.
5.2.3.Este recomandabil ca structura să fie aşezată pe suporţi dispuşi aproximativ vertical pe axele roţilor sau, dacă acest lucru nu este posibil, vertical pe punctele de fixare a suspensiei.
5.2.4.Dacă este folosită o metodă de încercare diferită decât cea prevăzută la punctele 5.2.1-5.2.3 ale prezentei directive, trebuie să se aducă dovezi privind echivalenţa.

5.3.Metode generale de încercare
5.3.1.Toate ancorajele centurilor de siguranţă pentru acelaşi grup de scaune sunt încercate simultan. Cu toate acestea, dacă există riscul ca încărcarea nesimetrică a scaunelor şi/sau a ancorajelor să provoace defecţiuni, se poate efectua o încercare suplimentară cu încărcare nesimetrică.

5.3.2.Forţa de tracţiune trebuie aplicată spre înainte la un unghi de 10 ± 5 grade deasupra orizontalei într-un plan paralel cu planul median longitudinal al vehiculului.

5.3.3.Aplicarea completă a sarcinii trebuie realizată într-un interval cât mai scurt posibil. Ancorajele trebuie să reziste sarcinii specificate timp de cel puţin 0,2 secunde.
5.3.4.Dispozitivele de tracţiune care trebuie utilizate la încercarea descrisă la punctul 5.4 figurează în anexa III.

5.3.5.Ancorajele pentru locurile ce includ ancoraje superioare trebuie supuse încercărilor în următoarele condiţii:
5.3.2.Forţa de tracţiune se aplică într-o direcţie corespunzătoare poziţiei scaunului, la un unghi de 10° ± 5° deasupra orizontalei, într-un plan paralel cu planul longitudinal median al vehiculului.

5.3.5.2.Locurile laterale spate şi toate locurile centrale:
Ancorajele sunt supuse încercării prevăzute la punctul 5.4.2 în timpul căreia forţele de deformare le sunt transmise prin intermediul unui dispozitiv care reproduce geometria unei centuri de siguranţă în trei puncte, fără retractor, şi încercării prevăzute la punctul 5.4.3 în timpul căreia forţele de deformare sunt transmise prin intermediul unui dispozitiv care reprezintă geometria unei centuri de siguranţă subabdominale. Cele două încercări pot fi efectuate pe două cadre diferite, la cererea constructorului.
5.3.5.3.Dacă un constructor îşi dotează vehiculul cu centuri de siguranţă, la cererea fabricantului, ancorajele corespunzătoare ale centurii pot fi supuse numai unei încercări în care forţele sunt transmise către acestea prin intermediul unui dispozitiv care reproduce geometria tipului de centuri de siguranţă care urmează a fi ataşate la aceste ancoraje.

5.3.6.Dacă nu sunt prevăzute ancoraje în partea superioară a centurii pentru locurile laterale şi pentru locurile din centru, ancorajele inferioare trebuie să fie supuse încercării indicate la punctul 5.4.3 în care sarcinile sunt transmise la aceste ancoraje prin intermediul unui dispozitiv care reproduce geometria centurii de siguranţă subabdominale.

5.3.7.Dacă vehiculul este conceput şi pentru alte dispozitive care nu permit ataşarea curelelor direct de ancoraje fără ajutorul rulourilor etc., sau care necesită ancoraje în plus faţă de cele menţionate la punctul 4.3, centura de siguranţă sau un ansamblu de cabluri, rulouri etc., adecvate pentru echiparea centurii de siguranţă, este ataşată printr-un astfel de dispozitiv de ancorajele din interiorul vehiculului, iar acestea trebuie să fie supuse încercărilor conform punctului 5.4, după caz.
5.3.8.Poate fi utilizată şi o altă metodă de încercare decât cele prevăzute la punctul 5.3, dar trebuie demonstrată echivalenţa cu acestea.
5.4.Metode speciale de încercare
5.4.1.Încercare pentru configurarea centurilor de siguranţă în trei puncte incluzând un retractor cu mecanism de transmisie sau dispozitiv de ghidare fixat de ancorajul superior
5.4.1.1.Pe ancorajul superior este instalată o roată de scripete sau un mecanism de transmisie de cablu sau de curea special adaptate pentru a transmite forţele de deformare provenite de la dispozitivul de tracţiune, de la sau mecanismul de transmisie de la retractorul furnizat de producător.
5.4.1.2.Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1 se aplică o sarcină de încercare de 1 3 50 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 2) ataşat la ancorajele aceleiaşi centuri prin intermediul unui dispozitiv care reproduce geometria curelei pentru partea superioară a trunchiului unei astfel de centuri de siguranţă.
Pentru vehiculele din categoria M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 675 ± 20 daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 450 ± 20 daN.

5.4.1.3.Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1, se aplică simultan o forţă de tractare de 1 350 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 1) ataşat la cele două ancoraje inferioare.
Pentru vehiculele din categoriile M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 675 ± 20 daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 450 ± 20 daN.

5.4.2.Încercare pentru configurarea centurilor de siguranţă în trei puncte fără retractor sau cu un retractor la ancorajul superior
5.4.2.1.Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1 se aplică o sarcină de încercare de 1 350 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 2) ataşat la un ancoraj superior şi la ancorajul inferior opus al aceleiaşi centuri, utilizând, dacă este prevăzut de către fabricant, un retractor fixat la ancorajul superior al centurii.
Pentru vehiculele din categoria M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 675 ± 20daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 450 ± 20 daN.

5.4.2.2.Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1, se aplică simultan o forţă de tractare de 1 350 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 1) ataşat la ancorajele inferioare ale centurii.
Pentru vehiculele din categoria M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 675 ± 20 daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 450 ± 20 daN.

5.4.3.Încercarea în configuraţie a unei centuri de siguranţă subabdominale
Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1, se aplică o sarcină de încercare de 2 225 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 1), ataşat la cele două ancoraje inferioare ale centurii.

Pentru vehiculele din categoria M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 1 110 ± 20 daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 740 ± 20 daN.

5.4.4.Încercare pentru ancorajele amplasate în totalitate în cadrul scaunului sau repartizate între cadrul vehiculului şi cel al scaunului
5.4.4.1.Se efectuează, după caz, încercările specifice de la punctele 5.4.1, 5.4.2 şi 5.4.3, adăugându-se, pentru fiecare scaun şi pentru fiecare grup de scaune, forţa suplimentară indicată în continuare.
5.4.4.2.Sarcinile indicate la punctele 5.4.1, 5.4.2 şi 5.4.3 se suplimentează cu o forţă egală cu de 20 de ori greutatea scaunului complet.
În cazul vehiculelor din categoriile M2 şi N2, această forţă trebuie să fie egală cu de 10 ori greutatea scaunului complet; pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, ea trebuie să fie egală cu de 6,6 ori greutatea scaunului complet.

5.4.5.Încercări în configuraţia unei centuri de siguranţă de tip special
5.4.5.1.Se aplică o sarcină de încercare de 1 350 daN ± 20 daN unui dispozitiv de tracţiune (a se vedea anexa IV, figura 2) ataşat la ancorajele unui astfel de tip de centură de siguranţă prin intermediul unui dispozitiv care reproduce geometria curelei sau a curelelor situate în partea superioară a bustului.
5.4.5.2.Pentru vehiculele din categoriile M1 şi N1 se aplică simultan o forţă de tractare de 1 350 ± 20 daN la un dispozitiv de tractare (a se vedea anexa III, figura 3) ataşat la cele două ancoraje ale centurii inferioare.
Pentru vehiculele din categoria M2 şi N2, sarcina de încercare trebuie să fie 675 ± 20 daN. Pentru vehiculele din categoriile M3 şi N3, sarcina de încercare trebuie să fie 450 ± 20 daN.

5.4.6.Încercarea scaunelor orientate posterior:
5.4.6.1.Ancorajele sunt încercate în funcţie de forţele stabilite la punctul 5.4.1, 5.4.2 sau 5.4.3, după caz. În fiecare situaţie, sarcina de încercare trebuie să corespundă cu sarcina stabilită pentru vehiculele din categoriile M3 sau N3.
5.4.6.2.Sarcina de încercare este dirijată frontal în raport cu poziţia scaunului în cauză, corespunzător cu procedura menţionată la punctul 5.3.

5.4.5.3.[textul din punctul 5., subpunctul 5.4.5.3.. din anexa I a fost abrogat la 01-ian-2007 de anexa 1 din Directiva 90/629/CEE/30-oct-1990]
5.5.Rezultatele încercărilor
5.5.1.Toate ancorajele trebuie să poată rezista încercării prevăzute la punctele 5.3 şi 5.4. Se poate admite o deformare permanentă, inclusiv o ruptură parţială a unui ancoraj sau a zonei din jurul acestuia, cu condiţia ca forţa prevăzută să fi fost menţinută pe perioada de timp prevăzută. Pe parcursul încercărilor trebuie respectate distanţele minime pentru ancorajele efective inferioare discutate la punctul 4.4.3.3 şi cerinţele specificate şi la punctele 4.4.4.6 şi 4.4.4.7 în ceea ce priveşte ancorajele efective superioare.
5.5.2.În cazul vehiculelor echipate cu dispozitive de deplasare şi de blocare care le permit ocupanţilor tuturor scaunelor să părăsească vehiculul, aceste dispozitive trebuie să poată fi acţionate manual după încetarea forţei de tracţiune.

5.5.3.După încercări, se evidenţiază orice deteriorare a ancorajelor şi a structurilor ce au suportat sarcina în timpul încercărilor.
5.5.4.Prin derogare, ancorajele superioare montate pe unul sau mai multe scaune ale vehiculelor din categoriile M2 de peste 3,5 tone şi M3, care îndeplinesc cerinţele din anexa III la Directiva 74/408/CEE, nu trebuie să respecte cerinţele de la punctul 5.5.1 privind conformitatea cu punctul 4.4.4.6. Detaliile privind scaunul (scaunele) respective se menţionează în addendumul la certificatul de omologare la care se face trimitere în apendicele 4.

6.CONFORMITATEA PRODUCŢIEI
6.1.Ca regulă generală, măsurile adoptate în scopul asigurării conformităţii producţiei trebuie să fie conforme cu dispoziţiile stabilite în articolul 10 din Directiva 70/156/CEE.

6.2.Ca regulă generală, aceste verificări se limitează la măsurile dimensionale. Totuşi, dacă este necesar, vehiculele sunt supuse încercărilor conform specificaţiilor de la punctul 5.
7.MODIFICĂRI ALE TIPULUI ŞI OMOLOGĂRILOR
7.1.În conformitate cu prezenta directivă, modificările tipului se fac prin aplicarea dispoziţiilor articolului 5 din Directiva 70/156/CEE.
8.INSTRUCŢIUNI
Pentru fiecare vehicul corespunzător tipului omologat, constructorul trebuie să indice în mod clar la instrucţiunile vehiculului:
- amplasarea ancorajelor,
- tipurile de centuri pentru care sunt prevăzute ancoraje.

Apendicele 1
NUMĂRUL MINIM DE ANCORAJE

Categoriile de vehicule

Locuri laterale pe scaun

Locuri centrale pe scaun

Faţă

Altul decât frontal

Faţă

Altul decât faţă

Conducător auto

Pasager

M1

3

3

POZĂ - a se vedea actul modificator3

*

2

M2 ? 3,5 tone

3

3

#

*

#

M2 > 3,5 tone

3

3

#

2

#

M3

3

3

#

2

#

N1

3

3

#

*

#

N2

3

3

#

*

#

N3

3

3

#

*

#

Note:

2: două ancoraje inferioare care permit instalarea centurii subabdominale.

*: se referă la punctul 4.3.4.

#: se referă la punctele 4.3.5 şi 4.3.6.

3: două ancoraje inferioare şi un ancoraj superior care permit instalarea unei centuri de siguranţă în trei puncte, cu excepţia unui loc lateral faţă pe vehiculele din categoriile M1, N1 şi M2 cu masa maximă a vehiculului care să nu depăşească 3,5 tone pentru care ancorajele trebuie să permită instalarea unei centuri de siguranţă de tip A.

POZĂ - a se vedea actul modificator: se refera la punctul 4.3.3.

Apendicele 2
AMPLASAREA ANCORAJELOR INFERIOARE, NUMAI CERINŢELE REFERITOARE LA UNGHIURI: POZĂ - a se vedea actul modificator (°)
 

Cerinţe vechi

Cerinţe noi

M1

altul decât M1

M1

altul decât M1

Faţă (loc lateral sau la centru)

    

- partea cu cataramă

30-80

30-80

45-80

30-80

- alta decât partea cu cataramă

30-80

30-80

30-80

30-80

- unghiul constant

50-70

30-80

50-70

50-70

- banca:

30-80

20-80

  

- partea cu cataramă

  

45-80

20-80

- alta decât partea cu cataramă

  

30-80

20-80

- scaunul reglabil cu unghiul spătarului < 20°

20-80

20-80

45-80 (*)

20-80

Spate (lateral şi central)

20-80

20-80

30-80

20-80

Strapontină

Nu se impune nici un ancoraj al centurii. Dacă ancorajul este montat: a se vedea normele pentru unghiul pentru locurile din faţă şi din spate.

(*) «alta decât partea cu cataramă» (POZĂ - a se vedea actul modificator 1): 20-80° «partea cu cataramă» (POZĂ - a se vedea actul modificator 2): 45-80° (ambele cazuri: dacă unghiul nu este constant: a se vedea punctul 4.4.3.1.)

Apendicele 1
Numărul minim de ancoraje
POZĂ - a se vedea actul modificator
Apendicele 2
Amplasarea ancorajelor inferioare - exclusiv cerinţe unghiulare
POZĂ - a se vedea actul modificator
Apendicele 3 - Fişă de informaţii nr. ... în conformitate cu anexa I la Directiva 70/156/CEE a Consiliului (1) privind omologarea CE de tip a unui vehicul în ceea ce priveşte ancorajele centurilor de siguranţă (76/115/CEE), astfel cum a fost modificată de Directiva.../.../CEE
(1)Numerotarea punctelor şi notele de subsol utilizate în prezenta fişă de informaţii corespund celor stabilite în anexa I la Directiva 70/156/CEE. Punctele fără relevanţă pentru prezenta directivă se omit.
Următoarele informaţii sunt furnizate, după caz, în trei exemplare şi sunt însoţite de un cuprins. Orice desen trebuie transmis la scara corespunzătoare şi cu suficiente detalii în format A4 sau într-un dosar de format A4. Fotografiile, dacă există, trebuie să prezinte suficiente detalii.
Dacă sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate au elemente de control electronice, trebuie transmise informaţii privind performanţele acestora.

0. Informaţii generale

0.1. Marca (numele comercial al constructorului):..........................

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:.......................

0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă este marcat pe vehicul (b):...................

0.3.1. Amplasarea marcajului:...........................

0.4. Categoria vehiculului (c):.....................................

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:....................................

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:........................

1. Caracteristici constructive generale ale vehiculului

1.1. Fotografii şi/sau desene ale unui vehicul reprezentativ:.....................

9. Caroseria

9.10.3. Scaune

9.10.3.1. Număr:...........................

9.10.3.2. Poziţie şi dispunere:.......................

9.10.3.2.1. Locuri pe scaun destinate utilizării doar când vehiculul staţionează:.....................

9.10.3.3. Greutate:.........................

9.10.3.4. Caracteristici, descriere şi desene referitoare la:

9.10.3.4.1. scaunele şi ancorajele:..........................

9.10.3.4.2. sistemul de reglare:..........................

9.10.3.4.3. sistemele de deplasare şi de blocare:.......................

9.10.3.4.4. ancorajele centurii de siguranţă, dacă acestea sunt încorporate în structura scaunului:.......................

9.10.3.6. înclinarea nominală a torsului pentru:

9.10.3.6.1. scaunul şoferului:......................

9.10.3.6.2. toate celelalte locuri pe scaune:........................

9.10.3.7. Domeniul de reglare pentru:

9.10.3.7.1. scaunul şoferului:......................

9.10.3.7.2. toate celelalte locuri pe scaune:..........................

9.13. Ancorajele centurilor de siguranţă

9.13.1. Fotografii şi/sau schiţe ale caroseriei, care să indice poziţia şi dimensiunile ancorajelor propriu-zise şi efective, inclusiv punctele R:....................

9.13.2. Planuri ale ancorajelor centurilor şi ale părţilor din structura vehiculului unde sunt ataşate (cu indicarea materialului):........................

9.13.3. Indicarea tipului (1) centurilor de siguranţă autorizate pentru montarea pe ancorajele cu care este dotat vehiculul.

(1)Pentru simbolurile şi marcajele utilizate, a se vedea anexa III, punctele 1.1.3 şi 1.1.4 din Directiva 77/541/CEE. în cazul centurilor de siguranţă de tip "S", se specifică natura tipului (tipurilor).

Rândul

Scaunul

Poziţia ancorajului

Amplasarea ancorajului

Structura vehiculului

Structura scaunului

Primul rând de scaune

Scaun dreapta

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun central

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun stânga

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Al doilea rând de scaune #

Scaun dreapta

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun central

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun stânga

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

# Tabelul poate fi extins, după caz, dacă vehiculele au mai mult de două rânduri de scaune sau dacă există mai mult de 3 scaune pe lăţimea vehiculului.

9.13.4. Descrierea unui anumit tip de centură de siguranţă, dacă ancorajul este amplasat în spătarul scaunului sau are un dispozitiv de disipare a energiei încorporat:..

Data, dosarul

Apendice 4 - MODEL
[format maxim A4 (210 x 297 mm)]
CERTIFICAT DE OMOLOGARE CEE DE TIP
Ştampila autorităţii competente
Comunicare privind:
- omologarea de tip (1);
- prelungirea omologării de tip (1);
- respingerea omologării de tip (1);
- retragerea omologării de tip (1),
pentru un tip de vehicul/componentă/unitate tehnică separată (1) în temeiul Directivei 76/115/CEE, astfel cum a fost modificată de Directiva .../.../CE.
Numărul omologării de tip:
Motivul prelungirii:

SECŢIUNEA I

0.1. Marca (numele comercial al constructorului):

0.2. Tipul şi denumirea sau denumirile comerciale generale:

0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă este indicat pe vehicul/componentă/unitate tehnică separată (1) (2):

0.3.1. Amplasarea marcajului:

0.4. Categoria vehiculului (3):

0.5. Denumirea şi adresa constructorului:

0.7. În cazul componentelor şi unităţilor tehnice separate, amplasarea şi metoda de aplicare a mărcii de omologare CE de tip:

0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:

SECŢIUNEA II

1. Informaţii suplimentare (dacă este cazul) (a se vedea addendumul):

2. Serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor:

3. Data raportului de încercare:

4. Numărul raportului de încercare:

5. Observaţii (dacă este cazul) (a se vedea addendumul):

6. Locul:

7. Data:

8. Semnătura:

9. Se anexează cuprinsul dosarului descriptiv depus la autoritatea de omologare, care poate fi obţinut la cerere.

(1)Se taie menţiunile necorespunzătoare.

(2)Dacă mijlocul de identificare a tipului conţine caractere nerelevante pentru descrierea vehiculului, a componentelor sau a tipurilor de unităţi tehnice separate, aceste caractere sunt reprezentate în documentaţie cu simbolul"?" (de exemplu ABC??123??).

(3)În conformitate cu partea A din anexa II la Directiva 70/156/CEE.

Addendum la certificatul de omologare CEE de tip nr. ... privind omologarea unui vehicul conform Directivei 76/115/CEE, astfel cum a fost modificată de Directiva .../.../CEE
1.Informaţii suplimentare
1.1.Categoria vehiculului:
1.2.Amplasarea ancorajelor şi a centurilor de siguranţă prevăzute (1):
(1)Pentru simbolurile şi marcajele utilizate, a se vedea anexa III, punctele 1.1.3 şi 1.1.4 din Directiva 77/541/CEE. în cazul centurilor de siguranţă de tip "S", se specifică natura tipului (tipurilor).

Rândul

Scaunul

Poziţia ancorajului

Amplasarea ancorajului

Structura vehiculului

Structura scaunului

Primul rând de scaune

Scaun dreapta

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun central

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun stânga

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Al doilea rând de scaune #

Scaun dreapta

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun central

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

Scaun stânga

Ancoraj exterior inferior

  

Ancoraj interior inferior

  

Ancoraje superioare

  

# Tabelul poate fi extins, după caz, dacă vehiculele au mai mult de două rânduri de scaune sau dacă există mai mult de 3 scaune pe lăţimea vehiculului.

5.Observaţii:

ANEXA II:
[textul din anexa II a fost abrogat la 01-ian-2007 de punctul 3. din anexa 1 din Directiva 96/38/CE/17-iun-1996]
ANEXA II:AMPLASAREA UNOR ANCORAJE EFICIENTE PENTRU CENTURILE DE SIGURANŢĂ
Toate dimensiunile sunt în milimetri.
Figura 1
Zonele de amplasare a ancorajelor efective
POZĂ - a se vedea actul modificator
Figura 2
Ancoraje superioare efective conform punctului 4.4.4.7.3 din anexa I
POZĂ - a se vedea actul modificator

ANEXA III:DISPOZITIVUL DE TRACŢIUNE
Figura 1
Figura 2
Publicat în Ediţia Specială a Jurnalului Oficial cu numărul 0 din data de 1 ianuarie 2007