Directiva 70/220/CEE/20-mar-1970 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la măsurile ce trebuie luate împotriva poluării aerului cu emisii de la autovehicule.
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare
enverkehrs-Zulassungs-Ordnung" a fost publicat în Germania în "Bundesgesetzblatt" Partea I din 18 octombrie 1968; întrucât decretul menţionat conţine dispoziţii cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva poluării aerului provocate de motoarele autovehiculelor cu aprindere prin scânteie; întrucât dispoziţiile menţionate intră în vigoare la 1 octombrie 1970;ANEXA I: | DOMENIUL DE APLICARE, DEFINIŢII, CERERE DE OMOLOGARE CE DE TIP, ACORDAREA OMOLOGĂRII CE DE TIP, DISPOZIŢII SI TESTE, EXTINDEREA OMOLOGĂRII CE DE TIP, CONFORMITATEA PRODUCŢIEI SI A AUTOVEHICULELOR ÎN CIRCULAŢIE, SISTEME DE DIAGNOSTICARE LA BORD (OBD) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele l:Verificarea conformităţii producţiei(prima metodă statistică) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 2:Verificarea conformităţii producţiei (a doua metodă statistică) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 3:Controlul conformităţii în circulaţie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 4:Procedură statistică pentru testele de conformitate în circulaţie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA II: | FISĂ DE INFORMAŢII | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendice:Informaţii privind condiţiile de testare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA III: | TESTUL DE TIP I (Verificarea emisiei medii la eşapament după pornire la rece) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 1:Ciclul de funcţionare utilizat pentru testul de tip I | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 2:Bancul cu cilindri | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 3:Metoda de măsurare pe pistă - simulare pe banc cu cilindri | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 4:Verificarea altor inerţii decât cele mecanice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 5:Descrierea sistemelor de prelevare a gazelor de eşapament | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 6:Metoda de etalonare a aparaturii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 7:Controlul ansamblului sistemului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 8:Calculul emisiilor masice de agenţi poluanţi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA IV: | TESTUL DE TIP II (Controlul emisiilor de monoxid de carbon în regim de ralanti) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA V: | TESTUL DE TIP III (Verificarea emisiilor de gaze de carter) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA VI: | TESTUL DE TIP IV (Determinarea emisiilor prin evaporare ale autovehiculelor echipate cu motor cu aprindere comandată) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 1:Frecvenţa şi metodele de etalonare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 2:Profilul temperaturilor ambiante diurne pentru testul de emisii diurne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA VII: | TESTUL DE TIP VI (Verificarea emisiilor medii la eşapament, la temperatură ambiantă joasă, de monoxid de carbon şi de hidrocarburi după pornire la rece) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA VIII: | TESTUL DE TIP V (Testul de anduranţă pentru verificarea durabilităţii dispozitivelor antipoluare) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA IX: | SPECIFICAŢIILE CARBURANŢILOR DE REFERINŢĂ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA X: | MODEL DE FISĂ DE OMOLOGARE CE DE TIP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendice:Addendum la fişa de informaţii CE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANEXA XI: | SISTEME DE DIAGNOSTICARE LA BORD (OBD) PENTRU AUTOVEHICULE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele l:Funcţionarea sistemelor de diagnosticare la bord (OBD) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apendicele 2: Caracteristici principale ale familiei de autovehicule | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- ANEXA IXa: Specificaţii privind carburanţii gazoşi de referinţă - ANEXA XII: Omologarea CE de tip pentru vehicule care funcţionează cu GPL sau cu gaz natural cu privire la emisii - ANEXA XIII: Omologarea CE de tip a convertizoarelor catalitice de înlocuire ca unităţi tehnice separate Apendicele 1: fişă de informaţii Apendicele 2: certificat de omologare CE de tip Apendicele 3: marcă de omologare CE de tip. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pentru Consiliu Preşedintele P. HARMEL |
Test de omologare de | Vehicule cu motor cu aprindere comandată din categoriile M şiN | Vehicule cu motor cu aprindere prin comprimare din categoriile M1 şiN1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vehicule care funcţionează cu benzină | Vehicule bicarburant | Vehicule monocarburant | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip I | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (încercare cu ambele tipuri de carburant) (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip II | Da | Da (încercare cu ambele tipuri de carburant) | Da | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip III | Da | Da (încercare numai cu benzină) | Da | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip IV | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (încercare numai cu benzină) (masă maximă < = 3,5 t) | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip V | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (încercare numai cu benzină) (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip VI | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) (încercare numai cu benzină) | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Extindere | Punctul 6 | Punctul 6 | Punctul 6 | Punctul 6; M2 şi N2 cu o masă de referinţă < = 2 840 kg (1) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnosticare la bord | Da, în conformitate cu punctul 8.1.1 sau 8.4 | Da, în conformitate cu punctul 8.1.2 sau 8.4 | Da, în conformitate cu punctul 8.1.2 sau 8.4 | Da, în conformitate cu punctele 8.2, 8.3 sau 8.4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Comisia va studia în detaliu problema extinderii încercării de omologare la vehicule din categoriile M2 şi N2 cu o masă de referinţă mai mică sau egală cu 2 840 kg şi va înainta propuneri până în anul 2004, în conformitate cu procedura stabilită în articolul 13 din Directiva 70/156/CEE, pentru măsurile care urmează a fi aplicate în 2005. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Încercare de omologare de tip | Vehicule echipate cu motoare cu aprindere comandată din categoriile M şi N | Vehicule echipate cu motoare cu aprindere prin comprimare din categoriile M1 şi N1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Tip VI | Da (masă maximă < = 3,5 t) | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Categoria/clasa vehiculului | Valori limită | ||||||
Masa de referinţă RW (kg) | Masa monoxidului de carbon L1 (g/km) | Masa combinată a hidrocarburilor şi oxizilor de azot L2 (g/km) | Masa particulelor L3 (g/km) | ||||
Categoria | Clasa | Benzină | Motorină | Benzină | Motorină (1) | Motorină (1) | |
M(2) | - | toate | 2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 |
N1(3) | I | RW < 1 250 | 2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 |
II | 1 250 < RW < 1 700 | 4,0 | 1,25 | 0,6 | 1,0 | 0,12 | |
III | 1 700 < RW | 5,0 | 1,5 | 0,7 | 1,2 | 0,17 | |
L2 | L3 | |
- categoria M (2) şi N1 (3) clasa I: | 0,9 | 0,10 |
- categoria N1 (3) clasa II: | 1,3 | 0,14 |
- categoria N1 (3) clasa III: | 1,6 | 0,20 |
Temperatură de încercare 266 K (-7 °C) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Categorie | Clasă | Masa monoxidului de carbon (CO) L1 (g/km) | Masa hidrocarburilor (HC) L2 (g/km) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"M1 (1) | - | 15 | 1,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
N1 | I | 15 | 1,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
N1 (2) | II | 24 | 2,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III | 30 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Cu excepţia vehiculelor proiectate să transporte mai mult de şase pasageri şi a vehiculelor a căror masă maximă este mai mare de 2 500kg. (2)Şi a vehiculelor din categoria M1 care sunt menţionate la nota 1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Categoria de motor | Factorul de deteriorare | ||||
CO | HC | HC + NOx (1) | Particule | ||
Motor cu aprindere comandată | 1,2 | 1,2 | 1,2 | - | - |
Motor cu aprindere prin compresie | 1,1 | - | 1,0 | 1,0 | 1,2 |
(1)În cazul autovehiculelor echipate cu motor prin compresie. | |||||
Mărime cumulată a eşantionului | Prag de acceptare | Prag de refuz |
3 | 0 | - |
4 | 1 | - |
5 | 1 | 5 |
6 | 2 | 6 |
7 | 2 | 6 |
8 | 3 | 7 |
9 | 4 | 8 |
10 | 4 | 8 |
11 | 5 | 9 |
12 | 5 | 9 |
13 | 6 | 10 |
14 | 6 | 11 |
15 | 7 | 11 |
16 | 8 | 12 |
17 | 8 | 12 |
18 | 9 | 13 |
19 | 9 | 13 |
20 | 11 | 12 |
Componentă | Cod de avarie | Dispozitiv de monitorizare | Criterii de detectare a defectelor | Criterii de activare aMI | Parametri secundari | Precondiţionare | Încercare demonstrativă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Catalizator | P0420 | Semnale ale sondei pentru oxigen 1 şi 2 | Diferenţa dintre semnalele sondei 1 şi cele ale sondei 2 | Al treilea ciclu | Turaţia motorului, sarcina motorului, modul A/F, temperatura catalizatorului | Două cicluri tip I | Tip I | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Treaptă de viteză | Raportul de angrenare internă (raportul de randament al rotaţiilor arborelui între motor şi cutia de viteze) | Raportul de conducere final (raportul între randamentul cutiei de viteze şi turaţia roţii motoare) | Raportul total de transmisii |
Maxim pentru TVC (*) | |||
1 | |||
4 | |||
3 | |||
...... | |||
Minim pentru TVC (*) | |||
Marşarier | |||
(*)Transmisie variabilă continuă | |||
Masa de referinţă a autovehiculului RW (kg) | Inerţia echivalentă I (kg) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RW < = 480 | 455 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
480 < RW < = 540 | 510 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
540 < RW < = 595 | 570 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
595 < RW < = 650 | 625 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
650 < RW < =710 | 680 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
710 < RW < = 765 | 740 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
765 < RW < = 850 | 800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
850 < RW < = 965 | 910 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
965 < RW < = 1 080 | 1 020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 080 < RW < = 1 190 | 1 130 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 190 < RW < = 1 305 | 1 250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 305 < RW < = 1 420 | 1 360 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 420 < RW < = 1 530 | 1 470 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 530 < RW < = 1 640 | 1 590 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 640 < RW < = 1 760 | 1 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 760 < RW < = 1 870 | 1 810 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 870 < RW < = 1 980 | 1 930 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 980 < RW < = 2 100 | 2 040 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 100 < RW < = 2 2 102150 | 2 150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 210 < RW < = 2 380 | 2 270 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 380 < RW < = 2 610 | 2 270 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 610 < RW | 2 270 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
În timp (s) | În procente (%) | |
Ralanti | 60 | 30,8 - 35,4 |
Ralanti, autovehicul în mers, ambreiaj ambreiat într-o treaptă de viteză | 9 | 4,6 - 35,4 |
Schimbări de viteză | 8 | 4,1 |
Accelerări | 36 | 18,5 |
Mers în viteză stabilizată | 57 | 29,2 |
Decelerări | 25 | 12,8 |
195 | 100 |
În timp (s) | În procente (%) | |
Ralanti | 60 | 30,8 - 35,4 |
Ralanti, autovehicul în mers, ambreiaj ambreiat într-o treaptă de viteză | 9 | 4,6 - 35,4 |
Schimbări de viteză | 8 | 4,1 |
Prima treaptă de viteză | 24 | 12,3 |
A doua treaptă de viteză | 53 | 27,2 |
A treia treaptă de viteză | 41 | 21 |
195 | 100 |
În timp (s) | În procente (%) | |
Ralanti | 20 | 5,0 |
Ralanti, autovehicul în mers, ambreiaj ambreiat într-o treaptă de viteză | 20 | 5,0 |
Schimbări de viteză | 6 | 1,5 |
Accelerări | 103 | 25,8 |
Mers cu viteză stabilizată | 209 | 52,2 |
Decelerări | 42 | 10,5 |
400 | 100 |
În timp (s) | În procente (%) | |
Ralanti | 20 | 5,0 |
Ralanti, autovehicul în mers, ambreiaj ambreiat într-o treaptă de viteză | 20 | 5,0 |
Schimbări de viteză | 6 | 1,5 |
Prima treaptă de viteză | 5 | 1,3 |
A doua treaptă de viteză | 9 | 2,2 |
A treia treaptă de viteză | 8 | 2,0 |
A patra treaptă de viteză | 99 | 24,8 |
A cincea treaptă de viteză | 233 | 58,2 |
400 | 100 |
Masa de referinţa a autovehiculelor | Inerţia echivalenta | Puterea şi sarcina absorbite de dinamometru ia 80 km/oră | Coeficienţi | ||
RW (kg) | kg | kw | N | a | b |
N | N7(km/h)2 | ||||
RW < = 480 | 455 | 3,8 | 171 | 3,8 | 0,0261 |
480 < RW < = 540 | 510 | 4,1 | 185 | 4,2 | 0,0282 |
540 < RW < = 595 | 570 | 4,3 | 194 | 4,4 | 0,0296 |
595 < RW < = 650 | 625 | 4,5 | 203 | 4,6 | 0,0309 |
6 50 < RW < = 710 | 680 | 4,7 | 212 | 4,8 | 0,0323 |
710 < RW < = 765 | 740 | 4,9 | 221 | 5,0 | 0,0337 |
765 < RW < = 850 | 800 | 5,1 | 230 | 5,2 | 0,0351 |
850 < RW < = 965 | 910 | 5,6 | 252 | 5,7 | 0,0385 |
965 < RW < = 1 080 | 1 020 | 6,0 | 270 | 6,1 | 0,0412 |
1 080 < RW< = 1 190 | 1 130 | 6,3 | 284 | 6,4 | 0,0433 |
1 190 < RW< = 1 305 | 1 250 | 6,7 | 302 | 6,8 | 0,0460 |
1 305 < RW < = 1 420 | 1 360 | 7,0 | 31 5 | 7,1 | 0,0481 |
1 420 < RW < = 1 5 30 | 1 470 | 7,3 | 329 | 7,4 | 0,0502 |
1 530 < RW< = 1 640 | 1 590 | 7,5 | 338 | 7,6 | 0,0515 |
1 640 < RW< = 1 760 | 1 700 | 7,8 | 351 | 7,9 | 0,0536 |
1 760 < RW < = 1 870 | 1 810 | 8,1 | 36 5 | 8,2 | 0,05 57 |
1 870 < RW < = 1 980 | 1 930 | 8,4 | 378 | 8,5 | 0,0577 |
1 980 < RW< = 2 100 | 2 040 | 8,6 | 387 | 8,7 | 0,0591 |
2 100 < RW< = 2 210 | 2 150 | 8,8 | 396 | 8,9 | 0,0605 |
2 210 < RW < = 2 380 | 2 270 | 9,0 | 405 | 9,1 | 0,0619 |
2 380 < RW< = 2 610 | 2 270 | 9,4 | 423 | 9,5 | 0,0646 |
2 610 < RW | 2 270 | 9,8 | 441 | 9,9 | 0,0674 |
V (km/h) | a | b | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 7,24 x 10-5 | 0,82 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40 | 1,59 x 10-4 | 0,54 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
60 | 1,96 x 10-4 | 0,33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
80 | 1,85 x 10-4 | 0,23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
100 | 1,63 x 10-4 | 0,18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 | 1,57 x 10-4 | 0,14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Eşantion de gaze de evacuare diluate | Eşantion de aer de diluţie | |
HC (1) | 92 ppm | 3,0 ppm |
CO | pm0 ppm | 0 ppm |
NOx | 70 ppm | 0 ppm |
CO2 | 1,6 % în volum | 0,03 % în volum |
(1)În ppm echivalent carbon. | ||
Nr. | Viteza autovehiculului, în km/h |
1 | Ralanti în gol |
2 | 50 ± 2 (în a 3-a treaptă sau "drive") |
3 | 50 ± 2 (în a 3-a treaptă sau "drive") |
Nr. | Puterea absorbită de frână |
1 | Nulă |
2 | Cea corespunzătoare reglărilor pentru încercările de tipul I |
3 | Cea corespunzătoare condiţiei nr. 2 înmulţită cu coeficientul 1,7 |
Timp (ore) | Temperatură (°C) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Calibrare | Încercare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 0/24 | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 1 | 20,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 2 | 20,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 3 | 21,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 4 | 23,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 5 | 25,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 6 | 27,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 7 | 29,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 8 | 31,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | 9 | 33,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | 10 | 34,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24/0 | 11 | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 12 | 34,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 13 | 33,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 14 | 32 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 15 | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 16 | 28,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 17 | 26,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 18 | 25,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 19 | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 20 | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 21 | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 22 | 20,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 23 | 20,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timp | Temperatură | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(ore) | (°Ci) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 35,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 35,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 34,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 33,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 31,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 29,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 28,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 27,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 26,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 25,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 24,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 23,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 23,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 22,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 22,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 22,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 22,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 24,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 26,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 29,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 31,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 33,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | 35,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | 35,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 | 35,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ciclu | Viteza ciclului în km/h |
1 | 64 |
2 | 48 |
3 | 64 |
4 | 64 |
5 | 56 |
6 | 48 |
7 | 56 |
8 | 72 |
9 | 56 |
10 | 89 |
11 | 113 |
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metoda de încercare | |
Minimă | Maximă | |||
Cifra octanică «Research», RON | 95,0 | - | EN 25164 | |
Cifra octanică motor, MON | 85,0 | - | EN 25163 | |
Densitate la 15 °C | kg/rn3 | 748 | 762 | ISO 3675 |
Presiunea de vapori «Reid» | kPa | 56,0 | 60,0 | EN 12 |
Rata de distilare | ||||
- punct de fierbere iniţial | °C | 24 | 40 | EN-ISO 3405 |
- evaporare la 100 °C | % v/v | 49,0 | 57,0 | EN-ISO 3405 |
- evaporare la 150 °C | % v/v | 81,0 | 87,0 | EN-ISO 3405 |
- punct de fierbere final | °C | 190 | 215 | EN-ISO 3405 |
Reziduuri | % v/v | - | 2 | EN-ISO 3405 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. | ||||
Conţinutul de hidrocarburi: | ||||
- olefine | % v/v | - | 10 | ASTM D 1319 |
- aromatice | % v/v | 28,0 | 40,0 | ASTM D 1319 |
- benzen | % v/v | - | 1,0 | Pr. EN 12177 |
- saturate | % v/v | - | rest | ASTM D 1319 |
Raport carbon/hidrogen | valoare declarată | valoare declarată | ||
Perioadă de inducţie (2) | minute | 480 | - | EN-ISO 7536 |
Conţinut de oxigen | % m/m | - | 2,3 | EN 1601 |
Conţinutul de gume prezente | mg/ml | - | 0,04 | EN-ISO 6246 |
Conţinutul de sulf (3) | mg/kg | - | 100 | Pr. EN ISO/DIS 14596 |
Coroziune pe lama de cupru, clasa I | - | 1 | EN-ISO 2160 | |
Conţinutul de plumb | mg/l | - | 5 | EN 237 |
Conţinutul de fosfor | mg/l | - | 1,3 | ASTM D 3231 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Carburantul poate conţine inhibitori de oxidare şi inhibitori de cataliză metalică utilizaţi în mod obişnuit pentru stabilizarea circuitelor de benzină din rafinării, dar nu sunt autorizate adaosurile de aditivi detergenţi/dispersivi şi uleiuri solvente. (3)Trebuie declarat conţinutul real de sulf al carburantului folosit la încercarea tip I. | ||||
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metoda de încercare | |
Minimă | Maximă | |||
Cifra cetanică (2) | 52,0 | 54,0 | EN-ISO 5165 | |
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 833 | 837 | EN-ISO 3675 |
Rata de distilare | ||||
- punct 50 % | °C | 245 | - | EN-ISO 3405 |
- punct 95 % | °C | 345 | 350 | EN-ISO 3405 |
- punct de fierbere final | °C | - | 370 | EN-ISO 3405 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Intervalul pentru cifra cetanică nu este conform cu cerinţele unui interval minim de 4R. Cu toate acestea, în caz de conflict între furnizorul şi utilizatorul carburantului, se pot aplica condiţiile standardului ISO 4259 pentru a rezolva conflictele, cu condiţia să se efectueze măsurători repetate în număr suficient pentru a atinge precizia necesară, acestea fiind preferate în locul măsurătorilor unice. | ||||
Punct de inflamabilitate | °C | 55 | - | EN 22719 |
CFPP | °C | - | - 5 | EN 116 |
Vâscozitate la 40 °C | mm2/s | 2,5 | 3,5 | EN-ISO 3104 |
Hidrocarburi policiclice aromatice | % m/m | 3 | 6,0 | IP 391 |
Conţinutul de sulf (2) | mg/kg | - | 300 | Pr. EN-ISO/DIS 14596 |
Coroziune pe lama de cupru | - | 1 | EN-ISO 2160 | |
Conţinutul de carbon Conradson (10 % DR) | % m/m | - | 0,2 | EN-ISO 10370 |
Conţinutul de cenuşă | % m/m | - | 0,01 | EN-ISO 6245 |
Conţinutul de apă | % m/m | - | 0,02 | EN-ISO 12937 |
Indice de neutralizare (acid tare) | mg KOH/g | - | 0,02 | ASTM D 974-95 |
Stabilitate la oxidare (3) | mg/ml | - | 0,025 | EN-ISO 12205 |
Metodă nouă şi îmbunătăţită în curs de elaborare pentru hidrocarburi policiclice aromatice | % m/m | - | - | EN 12916 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare ş i la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Trebuie declarat conţinutul real de sulf al carburantului utilizat la încercarea tip I. (3)Cu toate că stabilitatea la oxidare este controlată, este probabil ca durata de depozitare a produsului să fie limitată. Se recomandă consultarea furnizorului cu privire la condiţiile şi durata de depozitare. | ||||
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metoda de încercare | |
Minimă | Maximă | |||
Cifra octanică «Research», RON | 95,0 | - | EN 25164 | |
Cifra octanică motor, MON | 85,0 | - | EN 25163 | |
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 740 | 754 | ISO 3675 |
Presiunea de vapori «Reid» | kPa | 56,0 | 60,0 | PrEN ISO 13016-1 (DVPE) |
Rata de distilare: | ||||
- evaporare la 70 °C | % v/v | 24,0 | 40,0 | EN-ISO 3405 |
- evaporare la 100 °C - evaporare la 150 °C | % v/v % v/v | 50,0 83,0 | 58,0 89,0 | EN-ISO 3405 EN-ISO 3405 |
- punct de fierbere final | °C | 190 | 210 | EN-ISO 3405 |
Reziduuri | % v/v | - | 2,0 | EN-ISO 3405 |
Conţinutul de hidrocarburi | ||||
- olefine | % v/v | - | 10,0 | ASTM D 1319 |
- aromatice | % v/v | 29,0 | 35,0 | ASTM D 1319 |
- benzen | % v/v | - | 1,0 | ASTM D 1319 |
- saturate | % v/v | valoare declarată | Pr. EN 12177 | |
Raport carbon/hidrogen | valoare declarată | |||
Perioadă de inducţie (2) | minute | 480 | - | EN-ISO 7536 |
Conţinutul de oxigen | % m/m | - | 1,0 | EN 1601 |
Conţinutul de gume prezente | mg/ml | - | 0,04 | EN-ISO 6246 |
Conţinutul de sulf (3) | mg/kg | - | 10 | ASTM D 5453 |
Coroziune a cuprului clasa I | - | clasa 1 | EN-ISO 2160 | |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Carburantul poate conţine inhibitori de oxidare şi inhibitori de cataliză metalică utilizaţi în mod obişnuit pentru stabilizarea circuitelor de benzină din rafinării, dar nu sunt autorizate adaosurile de aditivi detergenţi/dispersivi şi uleiuri solvente. (3)Trebuie declarat conţinutul real de sulf al carburantului utilizat la încercarea tip I. | ||||
Conţinutul de plumb | mg/l | - | 5 | EN 237 |
Conţinutul de fosfor | mg/l | - | 1,3 | ASTM D 3231 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare ş i la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. | ||||
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metoda de încercare | |
Minimă | Maximă | |||
Cifra cetanică (2) | 52,0 | 54,0 | EN-ISO 5165 | |
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 833 | 837 | EN-ISO 3675 |
Rata de distilare: | ||||
- punct 50 % | °C | 245 | - | EN-ISO 3405 |
- punct 95 % | °C | 345 | 350 | EN-ISO 3405 |
- punct de fierbere final | °C | - | 370 | EN-ISO 3405 |
Punct de inflamabilitate | °C | 55 | - | EN 22719 |
CFPP | °C | - | -5 | EN 116 |
Vâscozitate la 40 °C | mm2/s | 2,3 | 3,3 | EN-ISO 3104 |
Hidrocarburi policiclice aromatice | % m/m | 3,0 | 6,0 | IP 391 |
Conţinutul de sulf (3) | mg/kg | - | 10 | ASTM D 5453 |
Coroziune pe lama de cupru | - | clasa 1 | EN-ISO 2160 | |
Conţinutul de carbon Conradson (10 % DR) | % m/m | - | 0,2 | EN-ISO 10370 |
Conţinutul de cenuşă | % m/m | - | 0,01 | EN-ISO 6245 |
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Intervalul pentru cifra cetanică nu este conform cu cerinţele unui interval minim de 4R. Cu toate acestea, în caz de conflict între furnizorul şi utilizatorul carburantului, se pot aplica condiţiile standardului ISO 4259 pentru a rezolva conflictele, cu condiţia să se efectueze măsurători repetate în număr suficient pentru a atinge precizia necesară, acestea fiind preferate în locul măsurătorilor unice. (3)Trebuie declarat conţinutul real de sulf al carburantului utilizat la încercarea tip I. | ||||
Conţinutul de apă | % m/m | - | 0,02 | EN-ISO 12937 |
Indice de neutralizare (acid tare) | mg KOH/g | - | 0,02 | ASTM D 974 |
Stabilitate la oxidare (2) | mg/ml | - | 0,025 | EN-ISO 12205 |
Onctuozitate (diametrul petei de uzură la testul HFFR la 60 °C) | µm | - | 400 | CEC F-06-A-96 |
Esteri metilici ai acizilor graşi (FAME) | Interzişi | |||
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Cu toate că stabilitatea la oxidare este controlată, este probabil ca durata de depozitare a produsului să fie limitată. Se recomandă consultarea furnizorului cu privire la condiţiile şi durata de depozitare. | ||||
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metoda de încercare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minimă | Maximă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cifra octanică «Research», RON | 95,0 | - | EN 25164 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cifra octanic motor, MON | 85,0 | - | EN 25163 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 740 | 754 | ISO 3675 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Presiunea de vapori «Reid» | kPa | 56,0 | 95,0 | Pr. EN ISO 13016-1 (DVPE) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rata de distilare: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- evaporare la 70 °C | % v/v | 24,0 | 40,0 | EN-ISO 3405 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- evaporare la 100 °C | % v/v | 50,0 | 58,0 | EN-ISO 3405 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- evaporare la 150 °C | % v/v | 83,0 | 89,0 | EN-ISO 3405 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- punct de fierbere final | °C | 190 | 210 | EN-ISO 3405 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare şi la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reziduuri | % v/v | - | 2,0 | EN-ISO 3405 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de hidrocarburi: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- olefine | % v/v | - | 10,0 | ASTM D 1319 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- aromatice | % v/v | 29,0 | 35,0 | ASTM D 1319 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- benzen | % v/v | - | 1,0 | ASTM D 1319 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- saturate | % v/v | valoarea declarată | Pr. EN 12177 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Raport carbon/hidrogen | valoarea declarată | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perioadă de inducţie (2) | minute | 480 | - | EN-ISO 7536 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de oxigen | % m/m | - | 1,0 | EN 1601 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de gumă prezent | mg/ml | - | 0,04 | EN-ISO 6246 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de sulf (3) | mg/kg | - | 10 | ASTM D 5453 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coroziune pe lama de cupru | - | clasa 1 | EN-ISO 2160 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de plumb | mg/l | - | 5 | EN 237 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de fosfor | mg/l | - | 1,3 | ASTM D 3231 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Valorile indicate în specificaţii sunt «valori reale». La stabilirea valorilor lor limită s-au aplicat condiţiile standardului ISO 4259 Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea datelor de fidelitate relativă a metodelor de încercare ş i la fixarea unei valori minime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2R peste zero; la fixarea valorii maxime şi minime, diferenţa minimă este de 4R (R = reproductibilitatea). Fără a aduce atingere acestei măsuri, care este necesară din motive tehnice, producătorul de carburanţi ar trebui totuşi să vizeze o valoare nulă atunci când valoarea maximă stipulată este de 2R şi o valoare medie atunci când sunt specificate limitele minimă şi maximă. În cazul în care este necesară clarificarea problemei conformităţii unui carburant cu cerinţele specificaţiilor, ar trebui să se aplice condiţiile prescrise de ISO 4259. (2)Carburantul poate conţine inhibitori de oxidare şi inhibitori de cataliză metalică utilizaţi în mod obişnuit pentru stabilizarea circuitelor de benzină din rafinării, dar nu sunt autorizate adaosurile de aditivi detergenţi/dispersivi şi uleiuri solvente. (3)Trebuie declarat conţinutul real de sulf al carburantului utilizat la încercarea tip VI. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametru | Unitate | Carburant A | Carburant B | Metoda de încercare |
Compoziţie: | ISO 7941 | |||
Conţinutul de C3 | % vol. | 30 ± 2 | 85 ± 2 | |
Parametru | Unitate | Carburant A | Carburant B | Metoda de încercare |
Conţinutul de C4 | % vol. | rest | rest | |
< C3, > C4 | % vol. | maximum 2 | maximum 2 | |
Olefine | % vol. | maximum 12 | maximum 15 | |
Reziduu la evaporare | mg/kg | maximum 50 | maximum 50 | ISO 13757 |
Apa la 0 °C | fără | fără | inspecţie vizuală | |
Conţinutul total de sulf | mg/kg | maximum 50 | maximum 50 | EN 24260 |
Hidrogen sulfurat | deloc | deloc | ISO 8819 | |
Coroziune pe lama de cupru | estimare | clasa 1 | clasa 1 | ISO 6251 (1) |
Miros | caracteristic | caracteristic | ||
Cifra octanică motor | minimum 89 | minimum 89 | EN 589 Anexa B | |
(1)Această metodă poate să nu determine cu precizie prezenţa materialelor corosive atunci când mostra conţine inhibitori de coroziune sau alte substanţe chimice care reduc acţiunea corosivă a mostrei pe lama de cupru. Prin urmare, este interzis adaosul de asemenea compuşi în simplul scop de a influenţa metoda de testare. | ||||
Parametru | Unitate | Carburant A | Carburant B | Metoda de încercare |
Compoziţie: | ISO 7941 | |||
Conţinutul de C3 | % vol. | 30 ± 2 | 85 ± 2 | |
Conţinutul de C4 | % vol. | rest | rest | |
< C3 , > C4 | % vol. | maximum 2 | maximum 2 | |
Olefine | % vol. | maximum 12 | maximum 15 | |
Reziduu la evaporare | mg/kg | maximum 50 | maximum 50 | ISO 13757 |
Apa la 0 °C | fără | fără | inspecţie vizuală | |
Conţinutul total de sulf | mg/kg | maximum 10 | maximum 10 | EN 24260 |
Hidrogen sulfurat | deloc | deloc | ISO 8819 | |
Parametru | Unitate | Carburant A | Carburant B | Metoda de încercare |
Coroziune pe lama de cupru | estimare | clasa 1 | clasa 1 | ISO 6251 (1) |
Miros | caracteristic | caracteristic | ||
Cifra octanică motor | minimum 89 | minimum 89 | EN 589 Anexa B | |
(1)Această metodă poate să nu determine cu precizie prezenţa materialelor corosive atunci când mostra conţine inhibitori de coroziune sau alte substanţe chimice care reduc acţiunea corosivă a mostrei pe lama de cupru. Prin urmare, este interzis adaosul de asemenea compuşi în simplul scop de a influenţa metoda de testare. | ||||
Caracteristici | Unităţi | Baza | Limite | Metoda de încercare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
minimă | maximă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carburant de referinţă G20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Compoziţie: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metan | % mol | 100 | 99 | 100 | ISO 6974 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alte gaze (1) | % mol | - | - | 1 | ISO 6974 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
N2 | % mol | ISO 6974 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de sulf | mg/m3 (2) | - | - | 10 | ISO 6326-5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indicele Wobbe (net) | MJ/m3 (3) | 48,2 | 47,2 | 49,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carburant de referinţă G25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Compoziţie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metan | % mol | 86 | 84 | 88 | ISO 6974 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alte gaze (1) | % mol | - | - | 1 | ISO 6974 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
N2 | % mol | 14 | 12 | 16 | ISO 6974 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conţinutul de sulf | mg/m3 (2) | - | - | 10 | ISO 6326-5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indicele Wobbe (net) | MJ/m3 (3) | 39,4 | 38,2 | 40,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Gaze inerte (diferite de N2) + C2 + C2+. (2)Valoarea se determină la 293,2 K (20 °C) şi 101,3 kPa. (3)Valoarea se determină la 273,2 K (0 °C) şi 101,3 kPa. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip I | CO (g / km) | THC(3) (g / km) | Nox(g / km) | THC+ Nox (2) (g / km) | Particule (2) (g / km) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Măsurat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Calculat cu FD | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip I | CO (g/km) | HC(g/km) |
Valoare măsurată |
Test | Valoare CO (% vol) | Lambda (1) | Viteza motorului (min-1) | Temperatura uleiului de motor (°C) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ralanti (regim scăzut) | N/A | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ralanti (regim ridicat) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)Formulă lambda:anexa I punctul 5.3.7.3 nota de subsol 1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Componentă | Cod de avarie | Dispozitiv de monitorizare | Criterii de detectare a defectelor | Criterii de activare a MI | Parametri secundari | Precondiţio-nare | Încercare demonstrativă | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Catalizator | P0420 | Semnale ale sondei pentru oxigen 1 şi 2 | Diferenţa dintre semnalele sondei 1 şi cele ale sondei 2 | Al treilea ciclu | Turaţia motorului, sarcina motorului, modul A/F, temperatura catalizatorului | Două cicluri tip I | Tip I | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. pentru Germania | 12 pentru Austria |
2. pentru Franţa | 13 pentru Luxemburg |
3. pentru Italia | 17 pentru Finlanda |
4. pentru Ţările de Jos | 18 pentru Danemarca |
5. pentru Suedia | |
6. pentru Belgia | 21 pentru Portugalia |
9. pentru Spania | 23 pentru Grecia |
11. pentru Regatul Unit | 24 pentru Irlanda |
Categoria motorului | Factori de deteriorare | ||||
CO | HC (1) | NOx (1) | HC + NOx | Particule | |
Cu aprindere comandată | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 (2) | - |
Cu aprindere prin comprimare | 1,1 | - | 1,0 | 1,0 | 1,2 |
(1)Se aplică numai vehiculelor omologate în conformitate cu Directiva 70/220/CEE, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/69/CE sau prin directive de modificare ulterioare. (2)Se aplică numai vehiculelor cu motor cu aprindere comandată omologate în conformitate cu Directiva 70/220/CEE, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/69/CE sau prin directive anterioare. | |||||