Directiva 542/05-apr-2022 de modificare a Directivelor 2006/112/CE şi (UE) 2020/285 în ceea ce priveşte cotele taxei pe valoarea adăugată

Acte UE

Jurnalul Oficial 107L

În vigoare
Versiune de la: 6 Aprilie 2022
Directiva 542/05-apr-2022 de modificare a Directivelor 2006/112/CE şi (UE) 2020/285 în ceea ce priveşte cotele taxei pe valoarea adăugată
Dată act: 5-apr-2022
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 113,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
(1)Avizul din 9 martie 2022 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (2),
(2)JO C 283, 10.8.2018, p. 35.
hotărând în conformitate cu o procedură legislativă specială,
întrucât:
(1)Normele privind cotele taxei pe valoarea adăugată (TVA), astfel cum sunt prevăzute în Directiva 2006/112/CE a Consiliului (3) vizează menţinerea funcţionării pieţei interne şi evitarea denaturării concurenţei. Respectivele norme au fost concepute cu peste două decenii în urmă, pe baza principiului originii. În comunicările sale din 7 aprilie 2016, referitoare la un plan de acţiune privind TVA - Către un spaţiu unic pentru TVA în UE - Momentul deciziei, şi din 4 octombrie 2017, privind continuarea Planului de acţiune privind TVA - Către un spaţiu unic pentru TVA în UE - Momentul acţiunii, Comisia şi-a anunţat intenţia de a ajusta normele respective pentru un sistem definitiv de TVA pentru comerţul transfrontalier de bunuri între întreprinderi între statele membre, care să se bazeze pe impozitarea în statul membru de destinaţie.
(3)Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (JO L 347, 11.12.2006, p. 1).
(2)În cadrul unui sistem în care livrarea de bunuri şi prestarea de servicii ar fi impozitată în statul membru de destinaţie, furnizorii nu obţin niciun beneficiu semnificativ din a-şi avea sediul într-un stat membru cu o cotă de TVA mai mică. Într-un asemenea sistem, o mai mare diversitate a cotelor TVA nu ar perturba funcţionarea pieţei interne, nici nu ar duce la denaturarea concurenţei. În aceste condiţii, ar fi oportun să se acorde statelor membre o mai mare flexibilitate în ceea ce priveşte stabilirea cotelor.
(3)La stabilirea bunurilor şi serviciilor eligibile pentru aplicarea de cote reduse ar trebui să urmărească interesul consumatorului final, precum şi obiective de interes general. Pentru a evita o complexitate inutilă şi o creştere ulterioară a costurilor pentru întreprinderi, în special în ceea ce priveşte comerţul intracomunitar, după ce statele membre selectează în mod corespunzător astfel de bunuri şi servicii, cotele reduse ar urma să fie aplicabile, în condiţii normale, de-a lungul întregului lanţ comercial.
(4)Cadrul juridic care permite aplicarea de cote reduse ar trebui să fie în general coerent cu alte politici ale Uniunii, cum ar fi cele reflectate în Regulamentul (UE) 2021/522 al Parlamentului European şi al Consiliului (4), şi în comunicarea Comisiei din 11 decembrie 2019 privind Pactul verde european. Pentru a permite statelor membre să aplice cote reduse în vederea consolidării rezilienţei sistemelor lor sanitare, este oportun să se extindă sfera bunurilor şi serviciilor considerate a fi esenţiale pentru a sprijini furnizarea de îngrijiri de sănătate şi pentru a compensa şi a depăşi handicapurile. În plus, statelor membre ar trebui să li se ofere posibilitatea de a contribui la o economie verde şi neutră din punct de vedere climatic, prin aplicarea unor cote reduse pentru livrările şi prestările care respectă mediul, pregătind, în acelaşi timp, eliminarea treptată a tratamentului preferenţial existent pentru livrările şi prestările dăunătoare mediului.
(4)Regulamentul (UE) 2021/522 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a unui program de acţiune a Uniunii în domeniul sănătăţii ("programul «UE pentru sănătate»") pentru perioada 2021-2027 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 282/2014 (JO L 107, 26.3.2021, p. 1).
(5)Toate statele membre sunt tratate în mod egal şi, prin urmare, ar trebui să dispună de aceleaşi posibilităţi de a aplica cote reduse, care ar trebui să rămână totuşi o excepţie de la cota standard. Un astfel de tratament egal poate fi realizat permiţând tuturor statelor membre să aplice bunurilor şi serviciilor eligibile, în limite definite, maximum două cote reduse de minimum 5%, o cotă redusă mai mică decât cota minimă de 5% şi o scutire cu drept de deducere a TVA achitată anterior.
(6)Ţinând seama de necesitatea de a evita proliferarea cotelor reduse din motive bugetare şi de principiul egalităţii de tratament, statelor membre ar trebui să li se permită să aplice cote reduse cel puţin egale cu cota minimă de 5% livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii pentru maximum 24 dintre punctele cuprinse în anexa III la Directiva 2006/112/CE. Din aceleaşi motive, statele membre ar trebui să fie libere să aplice o cotă redusă mai mică decât cota minimă de 5% şi o scutire cu drept de deducere a TVA achitată anterior, dar numai pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii din maximum şapte dintre punctele cuprinse în anexa III la Directiva 2006/112/CE pe care acestea le-au ales dintre livrările de bunuri şi prestările de servicii considerate a acoperi nevoile de bază, şi anume cele legate de livrări sau prestări pentru alimente, apă, medicamente, produse farmaceutice, produse sanitare şi de igienă, servicii de transport de persoane şi de anumite bunuri culturale (cărţi, ziare şi periodice) sau dintre alte livrări de bunuri şi prestări de servicii enumerate în anexa III la Directiva 2006/112/CE pentru care alte state membre aplică cote reduse mai mici decât cota minimă de 5% sau scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior, cu condiţia ca acestea să respecte termenele aplicabile. Este oportun ca statelor membre care aplică deja astfel de cote reduse sau scutiri să li se acorde timpul necesar pentru a se adapta la limitele menţionate.
(7)Este oportun să se includă panourile solare printre cele şapte puncte, în conformitate cu angajamentele de mediu ale Uniunii privind decarbonizarea şi cu Pactul verde european, precum şi să se ofere statelor membre posibilitatea de a promova utilizarea surselor regenerabile de energie şi prin intermediul unor cote reduse de TVA. Pentru a sprijini tranziţia către utilizarea surselor regenerabile de energie şi pentru a promova autonomia Uniunii în ceea ce priveşte energia, este necesar să se permită statelor membre să îmbunătăţească accesul consumatorilor finali la energia din surse regenerabile.
(8)Exercitarea oricăreia dintre opţiunile respective de către un stat membru ar trebui considerată drept o măsură integrată în logica sistemului cotelor de TVA şi adoptată din motive sociale clar definite, în interesul consumatorului final sau în interesul general.
(9)Pe lângă normele generale privind cotele de TVA, există o serie de derogări care permit anumitor state membre să aplice cote mai mici. Respectivele cote mai mici sunt justificate de caracteristici geografice specifice sau de motive sociale în interesul consumatorului final ori în interesul general. Astfel de cote mai mici ar putea fi relevante pentru alte state membre. Prin urmare, în conformitate cu principiul egalităţii de tratament, este oportun să se prevadă o opţiune, deschisă tuturor statelor membre, de a aplica cote mai mici pentru aceleaşi bunuri şi servicii ca acelea cărora li se aplică cote mai mici în alte state membre şi în aceleaşi condiţii. Pentru a respecta plafonul de şapte puncte, statele membre care aplicau astfel de cote mai mici livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii prevăzute în mai mult de şapte dintre punctele din anexa III la Directiva 2006/112/CE la 1 ianuarie 2021 ar trebui să limiteze aplicarea cotelor reduse mai mici decât cota minimă de 5% şi acordarea scutirilor cu drept de deducere a TVA achitată anterior pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii prevăzute în şapte dintre punctele din anexa III la Directiva 2006/112/CE până la 1 ianuarie 2032 sau până la data adoptării regimului definitiv, în funcţie de data care survine mai întâi. Respectivele modificări nu aduc atingere modalităţilor de derogare privind aplicarea scutirilor fără drept de deducere a TVA achitată anterior prevăzute în anexa X la Directiva 2006/112/CE.
(10)În plus, o serie de alte derogări permit în prezent anumitor state membre să aplice cote reduse de cel puţin 12% unor bunuri şi servicii care nu sunt enumerate în anexa III la Directiva 2006/112/CE. Având în vedere, în ceea ce priveşte nivelul cotelor reduse respective, apropierea faţă de cota standard şi în conformitate cu principiul egalităţii de tratament, este oportun să se prevadă o opţiune, deschisă tuturor statelor membre, de a aplica cote reduse de cel puţin 12% pentru aceleaşi bunuri şi servicii ca acelea cărora li se aplică cote reduse de cel puţin 12% în alte state membre şi în aceleaşi condiţii.
(11)Alte state membre ar trebui să poată aplica cote reduse de cel puţin 12% pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care nu sunt enumerate în anexa III la Directiva 2006/112/CE şi cote reduse mai mici de 5% şi scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior pentru oricare dintre punctele din anexa III la Directiva 2006/112/CE, în afară de punctele 1-6 şi 10c, cu condiţia ca acestea să respecte structura cotelor de TVA prevăzută de prezenta directivă şi condiţiile corespunzătoare aplicate de statele membre în care se aplicau la 1 ianuarie 2021 cote reduse sau scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior. Respectivele state membre ar trebui să includă statele membre care aplică în prezent cote reduse şi scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior şi ar dori să aplice cote reduse de cel puţin 12% pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii care nu sunt enumerate în anexa III la Directiva 2006/112/CE, cote reduse mai mici de 5% sau scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior pentru alte livrări de bunuri şi prestări de servicii decât cele pe care le aplică în prezent.
(12)Statele membre care, la 1 ianuarie 2021, aplicau cote reduse sau acordau scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior pe baza unor derogări ar trebui să comunice comitetului TVA principalele dispoziţii şi condiţii privind derogările din legislaţia lor naţională care erau aplicate la 1 ianuarie 2021 şi la care va fi deschis accesul pentru alte state membre. Pentru a asigura securitatea juridică şi a permite accesul egal la aceste derogări pentru toate statele membre şi pe baza informaţiilor furnizate de statele membre în cauză până la termenul stabilit, Comisia urmează să elaboreze şi să distribuie tuturor statelor membre, imediat după primirea informaţiilor respective, o listă completă a bunurilor şi serviciilor cărora li se aplică respectivele cote reduse sau scutiri. Pentru a se asigura accesul egal al tuturor statelor membre la derogări este esenţial ca statele membre să respecte termenul pentru comunicarea informaţiilor menţionate.
(13)Pe baza informaţiilor transmise de Comisie, statele membre ar trebui să poată aplica cote reduse şi scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii pentru care alte state membre aplică cotele şi scutirile respective, cu condiţia ca cotele reduse şi scutirile să se aplice în aceleaşi condiţii ca acelea aplicabile în statele membre care aplică deja cotele şi scutirile respective. Pentru exercitarea acestor opţiuni, statele membre ar trebui să adopte norme detaliate şi să comunice comitetului TVA textul dispoziţiilor adoptate. Pe baza acestor comunicări, Comisia ar trebui să prezinte Consiliului un raport cu o listă completă, care să indice bunurile şi serviciile pentru care statele membre aplică cote reduse şi scutiri cu drept de deducere a TVA achitată anterior.
(14)Având în vedere necesitatea de a moderniza şi actualiza lista bunurilor şi serviciilor eligibile pentru cote reduse, Directiva 2006/112/CE ar trebui modificată pentru a permite aplicarea de cote reduse pentru obiective specifice de politică socială, pentru a se asigura claritatea şi pentru a se ţine seama de principiul neutralităţii, şi anume prin asigurarea aceluiaşi tratament, în ceea ce priveşte cotele de TVA, pentru închirierea sau leasingul şi livrarea anumitor bunuri.
(15)Pentru a oferi statelor membre posibilitatea de a sprijini tranziţia către utilizarea unor sisteme de încălzire care respectă mediul şi în conformitate cu angajamentele de mediu ale Uniunii privind decarbonizarea, ar trebui, de asemenea, inclusă în anexa III la Directiva 2006/112/CE posibilitatea ca statele membre să aplice o rată redusă pentru livrarea şi instalarea de sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficienţă care îndeplinesc criteriile legislaţiei de mediu.
(16)Digitalizarea joacă un rol esenţial în crearea de valoare şi în promovarea competitivităţii. Indicele economiei şi societăţii digitale măsoară şi clasează performanţele digitale ale statelor membre pe baza unor indicatori predefiniţi care arată discrepanţe semnificative în ceea ce priveşte dezvoltarea digitală. Pentru a depăşi acoperirea deficitară a serviciilor de acces la internet şi pentru a promova dezvoltarea acestora, statele membre ar trebui să poată aplica o cotă redusă în cazul acestor servicii. Aplicarea unei cote reduse în cazul serviciilor de acces la internet ar trebui să fie adaptată la obiectivele stabilite în politica naţională de digitalizare şi, în consecinţă, să aibă o sferă limitată. În conformitate cu Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), serviciile de acces la internet oferă conectivitate, dar nu acoperă şi conţinutul furnizat prin internet.
(5)Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor măsuri privind accesul la internetul deschis şi tarifele cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE reglementate şi de modificare a Directivei 2002/22/CE şi a Regulamentului (UE) nr. 531/2012 (JO L 310, 26.11.2015, p. 1).
(17)În plus, având în vedere transformarea digitală a economiei, statele membre ar trebui să poată să prevadă acelaşi tratament pentru activităţile care sunt transmise în direct pe internet, inclusiv evenimentele, ca şi pentru acelea care, atunci când implică prezenţa fizică a participanţilor, sunt eligibile pentru cote reduse.
(18)Pentru a asigura impozitarea în statul membru de consum, este necesar ca toate serviciile care pot fi prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul este stabilit, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită. Prin urmare, este necesar să se modifice normele care reglementează locul de prestare a serviciilor aferente unor astfel de activităţi.
(19)Pentru a asigura securitatea juridică, este necesar să se clarifice faptul că, în cazul organizaţiilor dedicate bunăstării sociale, atunci când se evaluează cerinţele pentru aplicarea unei cote reduse, ar trebui luate în considerare activitatea şi obiectivele generale ale organizaţiei în ansamblu, independent de beneficiarul final al livrărilor de bunuri sau al prestărilor de servicii.
(20)În plus, Directiva 2006/112/CE ar trebui modificată pentru a permite aplicarea de cote reduse într-un număr limitat de situaţii specifice din motive sociale, în beneficiul consumatorului final şi în vederea atingerii unui obiectiv de interes general. Prin urmare, ar trebui să se extindă lista bunurilor şi serviciilor eligibile pentru cote reduse din anexa III la Directiva 2006/112/CE pentru a include un număr limitat de astfel de derogări existente.
(21)Pandemia de COVID-19 a demonstrat că este necesar să se adapteze Directiva 2006/112/CE pentru a asigura capacitatea cadrului juridic de a aborda crizele viitoare şi, prin urmare, pentru a permite statelor membre să reacţioneze rapid la circumstanţe excepţionale, cum ar fi pandemiile, crizele umanitare şi dezastrele naturale. În acest scop, statele membre care au fost autorizate de Comisie să aplice o scutire de TVA pentru bunurile importate în beneficiul victimelor dezastrelor ar trebui să aibă posibilitatea de a aplica, în aceleaşi condiţii, o scutire cu drept de deducere a TVA achitată anterior pentru achiziţiile intracomunitare şi livrările interne ale bunurilor respective şi prestările serviciilor legate de astfel de bunuri către organismele eligibile, astfel încât acestea să poată ajuta victimele unor astfel de dezastre. În cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru scutiri, livrările unor astfel de bunuri şi prestările unor astfel de servicii ar trebui să fie supuse TVA.
(22)Întrucât obiectivele principale ale prezentei directive, şi anume actualizarea listei de bunuri şi servicii eligibile pentru cote reduse şi stabilirea bazelor pentru a se asigura că statele membre au acces egal la aplicarea cotelor reduse, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere limitările existente, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezenta directivă nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea acestor obiective.
(23)Directiva 2006/112/CE a fost modificată prin Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului (6). Având în vedere structura diferită a cotelor de TVA prevăzută în prezenta directivă, trimiterile din Directiva (UE) 2020/285 ar trebui să fie modificate.
(6)Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce priveşte regimul special pentru întreprinderile mici şi a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce priveşte cooperarea administrativă şi schimbul de informaţii în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici (JO L 62, 2.3.2020, p. 13).
(24)În conformitate cu Declaraţia politică comună din 28 septembrie 2011 a statelor membre şi a Comisiei privind documentele explicative (7), statele membre s-au angajat ca, în cazuri justificate, să însoţească notificarea măsurilor lor de transpunere cu unul sau mai multe documente care să explice relaţia dintre componentele unei directive şi părţile corespunzătoare din instrumentele naţionale de transpunere. În ceea ce priveşte prezenta directivă, legiuitorul consideră că este justificată transmiterea unor astfel de documente.
(7)JO C 369, 17.12.2011, p. 14.
(25)Prin urmare, Directivele 2006/112/CE şi (UE) 2020/285 ar trebui să fie modificate în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificări la Directiva 2006/112/CE
Directiva 2006/112/CE se modifică după cum urmează:
1.La articolul 53 se adaugă următorul paragraf:
"Prezentul articol nu se aplică accesului la evenimentele menţionate la primul paragraf în cazul în care prezenţa este virtuală."
2.La articolul 54 alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:
"În cazul în care serviciile principale şi auxiliare se referă la activităţi care sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziţie printr-o altă modalitate virtuală, locul prestării este, cu toate acestea, locul în care persoana neimpozabilă este stabilită, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită."
3.La articolul 59a, teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Pentru a evita dubla impozitare, neimpozitarea sau denaturarea concurenţei, statele membre pot considera, în ceea ce priveşte serviciile al căror loc de prestare este reglementat de articolele 44 şi 45, articolul 54 alineatul (1) al doilea paragraf şi articolele 56, 58 şi 59:."
4.La articolul 81, primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Statele membre care, la 1 ianuarie 1993, nu îşi exercitau opţiunea în temeiul articolului 98 de a aplica o cotă redusă pot prevedea, în cazul în care îşi exercită opţiunea în temeiul articolului 89, că, pentru livrarea de obiecte de artă, astfel cum se prevede în anexa III punctul 26, este necesar ca baza de impozitare să fie egală cu o fracţiune din suma stabilită în conformitate cu articolele 73, 74, 76, 78 şi 79."
5.Articolul 94 se modifică după cum urmează:
a)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Cota aplicabilă importului de bunuri este cea aplicată livrării de bunuri similare pe teritoriul statului membru."
b)se adaugă următorul alineat:
"(3) Prin derogare de la alineatul (2) din prezentul articol, statele membre care aplică o cotă standard pentru livrările de obiecte de artă, de obiecte de colecţie şi de antichităţi enumerate în anexa IX părţile A, B şi C pot aplica o cotă redusă, astfel cum se prevede la articolul 98 alineatul (1) primul paragraf, la importul bunurilor respective pe teritoriul statului membru."
6.Articolul 98 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 98
(1) Statele membre pot aplica maximum două cote reduse.
Cotele reduse se fixează ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%, şi se aplică numai livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii prevăzute în anexa III.
Statele membre pot aplica cotele reduse livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii pentru maximum 24 dintre punctele cuprinse în anexa III.
(2) Pe lângă cele două cote reduse menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre pot aplica o cotă redusă mai mică decât cota minimă de 5% şi o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii pentru maximum şapte dintre punctele cuprinse în anexa III.
Cota redusă mai mică decât cota minimă de 5% şi scutirea cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pot fi aplicate livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii numai în cazul următoarelor puncte din anexa III:
a) punctele 1-6 şi 10c;
b) orice alt punct din anexa III care intră sub incidenţa opţiunilor prevăzute la articolul 105a alineatul (1).
În sensul celui de-al doilea paragraf litera (b) din prezentul alineat, operaţiunile privind locuinţele menţionate la articolul 105a alineatul (1) al doilea paragraf sunt considerate a se încadra la punctul 10 din anexa III.
Statele membre care aplicau, la 1 ianuarie 2021, cote reduse mai mici decât cota minimă de 5% sau care acordau scutiri cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii pentru mai mult de şapte dintre punctele cuprinse în anexa III îşi limitează aplicarea respectivelor cote reduse sau acordarea respectivelor scutiri pentru a se conforma primului paragraf din prezentul alineat până la 1 ianuarie 2032 sau până la adoptarea regimului definitiv prevăzut la articolul 402, în funcţie de data care survine mai întâi. Statele membre sunt libere să stabilească la care livrări de bunuri sau prestări de servicii vor continua să aplice aceste cote reduse sau pentru care dintre acestea vor continua să acorde scutirile respective.
(3) Cotele reduse şi scutirile menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol nu se aplică serviciilor prestate pe cale electronică, cu excepţia celor enumerate în anexa III la punctele 6, 7, 8 şi 13.
(4) La aplicarea cotelor reduse şi a scutirilor prevăzute în prezenta directivă, statele membre pot utiliza Nomenclatura combinată sau clasificarea statistică a produselor în funcţie de domeniul de activitate, sau ambele, pentru a stabili acoperirea exactă a categoriei în cauză."
7.Se introduce următorul articol:
"- Art. 98a
Cotele reduse şi scutirile menţionate la articolul 98 alineatele (1) şi (2) nu se aplică livrărilor de obiecte de artă, de obiecte de colecţie şi de antichităţi cărora li se aplică regimul special de la titlul XII capitolul 4."
8.Articolul 99 se elimină.
9.Articolul 100 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 100
Până la 31 decembrie 2028 şi ulterior la fiecare cinci ani, Comisia prezintă Consiliului un raport asupra domeniului de aplicare al anexei III, însoţit de orice propuneri adecvate care ar fi necesare."
10.Articolul 101 se elimină.
11.La titlul VIII capitolul 2 se introduce următoarea secţiune:
"SECŢIUNEA 2a: Situaţii excepţionale
Art. 101a
(1) În cazul în care Comisia a acordat unui stat membru, în conformitate cu articolul 53 primul paragraf din Directiva 2009/132/CE a Consiliului (*1), o autorizaţie de aplicare a unei scutiri pentru bunurile importate în beneficiul victimelor dezastrelor, statul membru respectiv poate acorda o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară, în aceleaşi condiţii, pentru achiziţiile intracomunitare şi livrarea bunurilor respective şi prestarea serviciilor legate de astfel de bunuri, inclusiv serviciile de închiriere.
(*1)Directiva 2009/132/CE a Consiliului din 19 octombrie 2009 de stabilire a domeniului de aplicare a articolului 143 literele (b) şi (c) din Directiva 2006/112/CE în ceea ce priveşte scutirea de la taxa pe valoarea adăugată a anumitor importuri finale de bunuri (JO L 292, 10.11.2009, p. 5).
(2) Un stat membru care doreşte să aplice măsura menţionată la alineatul (1) informează comitetul TVA.
(3) În cazul în care bunurile sau serviciile achiziţionate de organizaţiile care beneficiază de scutirea prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol sunt utilizate în alte scopuri decât cele prevăzute în titlul VIII capitolul 4 din Directiva 2009/132/CE, utilizarea bunurilor sau serviciilor respective este supusă TVA în condiţiile aplicabile în momentul în care încetează să mai fie îndeplinite condiţiile pentru scutire."
12.Articolele 102 şi 103 se elimină.
13.Articolul 104 se înlocuieşte cu următorul text:
"Art. 104
(1) Austria poate să aplice, în comunele Jungholz şi Mittelberg (Kleines Walsertal), o a doua cotă standard mai mică decât cota corespunzătoare aplicată în restul Austriei, dar nu mai mică de 15%.
(2) Grecia poate să aplice cote cu până la 30% mai mici decât cotele corespunzătoare aplicate în Grecia continentală în departamentele Lesbos, Chios, Samos, în insulele Dodecaneze, Ciclade, Thassos, Samothrace şi Skiros, precum şi în arhipelagul Sporadelor de Nord.
(3) Portugalia poate să aplice, în cazul operaţiunilor efectuate în regiunile autonome Azore şi Madeira şi al importurilor directe în aceste regiuni, cote mai mici decât cele aplicabile pe continent.
(4) Portugalia poate să aplice una dintre cele două cote reduse prevăzute la articolul 98 alineatul (1) taxelor pentru utilizarea podurilor din zona Lisabonei."
14.Articolele 104a şi 105 se elimină.
15.Se introduc următoarele articole:
"Art. 105a
(1) Statele membre care, în conformitate cu dreptul Uniunii, la 1 ianuarie 2021 aplicau cote reduse mai mici decât cota minimă prevăzută la articolul 98 alineatul (1) sau acordau scutiri cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii enumerate în anexa III, cu excepţia celor de la punctele 1-6 şi 10c pot continua, în conformitate cu articolul 98 alineatul (2), să aplice cotele reduse respective sau să acorde scutirile respective, fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol.
Statele membre care, în conformitate cu dreptul Uniunii, la 1 ianuarie 2021 aplicau cote reduse mai mici decât cota minimă prevăzută la articolul 98 alineatul (1) pentru operaţiunile privind locuinţele care nu fac parte dintr-o politică socială pot continua, în conformitate cu articolul 98 alineatul (2), să aplice cotele reduse respective.
Statele membre comunică comitetului TVA textul principalelor dispoziţii de drept intern şi condiţiile de aplicare a cotelor reduse şi a scutirilor de la articolul 98 alineatul (2) al doilea paragraf litera (b) până 7 iulie 2022.
Fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol, cotele reduse inferioare cotei minime prevăzute la articolul 98 alineatul (1) sau scutirile cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pot fi aplicate de alte state membre, în conformitate cu articolul 98 alineatul (2) primul paragraf, pentru aceleaşi livrări de bunuri sau prestări de servicii menţionate la primul şi al doilea paragraf din prezentul alineat şi în aceleaşi condiţii ca acelea aplicabile la 1 ianuarie 2021 în statele membre menţionate la primul şi al doilea paragraf din prezentul alineat.
(2) Statele membre care, în conformitate cu dreptul Uniunii, la 1 ianuarie 2021 aplicau cote reduse mai mici de 12%, inclusiv cote reduse mai mici decât cota minimă prevăzută la articolul 98 alineatul (1), sau acordau scutiri cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii decât cele enumerate în anexa III pot continua, în conformitate cu articolul 98 alineatele (1) şi (2), să aplice cotele reduse respective sau să acorde scutirile respective până la 1 ianuarie 2032 sau până la adoptarea regimului definitiv prevăzut la articolul 402, în funcţie de data care survine mai întâi, fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol.
(3) Statele membre care, în conformitate cu dreptul Uniunii, la 1 ianuarie 2021 aplicau cote reduse de cel puţin 12% pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii decât cele enumerate în anexa III pot continua, în conformitate cu articolul 98 alineatul (1) primul paragraf, să aplice cotele reduse respective, fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol.
Statele membre comunică comitetului TVA textul principalelor dispoziţii de drept intern şi condiţiile de aplicare a cotelor reduse menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat până la 7 iulie 2022.
Fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol, cotele reduse de cel puţin 12% pot fi aplicate de alte state membre, în conformitate cu articolul 98 alineatul (1) primul paragraf, pentru aceleaşi livrări de bunuri sau prestări de servicii ca cele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat şi în aceleaşi condiţii ca acelea aplicabile la 1 ianuarie 2021 în statele membre menţionate la primul paragraf din prezentul alineat.
(4) Prin derogare de la alineatele (1), (2) şi (3), cotele reduse sau scutirile cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară privind combustibilii fosili, alte bunuri cu un impact similar asupra emisiilor de gaze cu efect de seră, cum ar fi turba, şi lemnul utilizat ca lemn de foc încetează să se aplice cel târziu la 1 ianuarie 2030. Cotele reduse sau scutirile cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară privind pesticidele chimice şi îngrăşămintele chimice încetează să se aplice cel târziu la 1 ianuarie 2032.
(5) Statele membre care, în conformitate cu alineatul (1) al patrulea paragraf din prezentul articol şi alineatul (3) al treilea paragraf din prezentul articol, precum şi cu articolul 105b, doresc să aplice cotele reduse de cel puţin 12%, cotele reduse mai mici decât cota minimă prevăzută la articolul 98 alineatul (1) sau scutirile cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară, până la 7 octombrie 2023, adoptă normele detaliate care reglementează exercitarea respectivelor opţiuni. Acestea comunică comitetului TVA textul principalelor dispoziţii de drept intern pe care le-au adoptat.
(6) Până la 1 iulie 2025, pe baza informaţiilor furnizate de statele membre, Comisia prezintă Consiliului un raport cu o listă completă, care să indice bunurile şi serviciile menţionate la alineatele (1) şi (3) din prezentul articol şi la articolul 105b pentru care se aplică, în statele membre, cotele reduse, inclusiv cotele reduse mai mici decât cota minimă prevăzută la articolul 98 alineatul (1), sau scutirile cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară.
Art. 105b
Statele membre care, în conformitate cu dreptul Uniunii, la 1 ianuarie 2021 aplicau cote reduse cel puţin egale cu cota minimă de 5% pentru operaţiunile privind locuinţele care nu fac parte dintr-o politică socială pot continua, în conformitate cu articolul 98 alineatul (1) primul paragraf, să aplice cotele reduse respective. Într-un astfel de caz, cota redusă care se aplică unor astfel de operaţiuni nu poate fi mai mică de 12% începând cu 1 ianuarie 2042.
Statele membre comunică comitetului TVA textul principalelor dispoziţii de drept intern şi condiţiile de aplicare a cotelor reduse menţionate la primul paragraf până la 7 iulie 2022.
O cotă redusă de cel puţin 12% poate fi aplicată de alte state membre, în conformitate cu articolul 98 alineatul (1) primul paragraf, pentru operaţiunile menţionate la primul paragraf din prezentul articol, în aceleaşi condiţii ca acelea aplicabile la 1 ianuarie 2021 în statele membre menţionate la primul paragraf din prezentul articol.
În sensul articolului 98 alineatul (1) al treilea paragraf, operaţiunile menţionate în prezentul articol sunt considerate ca încadrându-se la punctul 10 din anexa III."
16.În titlul VIII, capitolul 4 se elimină.
17.Articolele 123, 125, 128 şi 129 se elimină.
18.La articolul 221, alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Statele membre pot scuti persoanele impozabile de la obligaţia prevăzută la articolul 220 alineatul (1) sau la articolul 220a de a emite o factură pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii pe care le-au efectuat pe teritoriile lor şi care sunt scutite, cu sau fără drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară, în temeiul articolului 98 alineatul (2), al articolelor 105a şi 132, al articolului 135 alineatul (1) literele (h)-(l), al articolelor 136, 371, 375, 376 şi 377, al articolului 378 alineatul (2), al articolului 379 alineatul (2) şi al articolelor 380-390c."
19.La articolul 288 primul paragraf, punctul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"2. valoarea operaţiunilor care sunt scutite, cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară, în temeiul articolului 98 alineatul (2) sau al articolului 105a;"
20.La articolul 316, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Sub rezerva neaplicării vreunei cote reduse pentru obiecte de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi livrate către un comerciant-persoană impozabilă sau importate de acesta, statele membre acordă comercianţilor-persoane impozabile dreptul de a opta pentru aplicarea regimului marjei pentru următoarele operaţiuni:
a) livrarea de obiecte de artă, obiecte de colecţie sau antichităţi, pe care însuşi comerciantul-persoană impozabilă le-a importat;
b) livrarea de obiecte de artă către comerciantul-persoană impozabilă de către autori sau succesorii în drepturi ai acestora;
c) livrarea de obiecte de artă către comerciantul-persoană impozabilă de către o persoană impozabilă, alta decât un comerciant-persoană impozabilă."
21.La articolul 387, litera (c) se elimină.
22.În anexa III, titlul se înlocuieşte cu următorul text:
"Lista livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii cărora le pot fi aplicate cotele reduse şi scutirile cu drept de deducere a TVA prevăzute la articolul 98."
23.Anexa III se modifică în conformitate cu anexa la prezenta directivă.
Art. 2: Modificarea Directivei (UE) 2020/285
La articolul 1 din Directiva (UE) 2020/285, punctul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"15. Articolul 288 se înlocuieşte cu următorul text:
«Art. 288
(1) Cifra de afaceri anuală ce serveşte drept referinţă în scopul aplicării scutirii prevăzute la articolul 284 se constituie din următoarele sume, exclusiv TVA:
a) valoarea livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii, în măsura în care ar fi impozitate dacă ar fi livrate sau prestate de o persoană impozabilă nescutită;
b) valoarea operaţiunilor care sunt scutite, cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară, în temeiul articolului 98 alineatul (2) sau al articolului 105a;
c) valoarea operaţiunilor care sunt scutite în temeiul articolelor 146-149 şi al articolelor 151, 152 şi 153;
d) valoarea operaţiunilor care sunt scutite în temeiul articolului 138, în cazul în care se aplică scutirea prevăzută la articolul respectiv;
e) valoarea operaţiunilor imobiliare, a operaţiunilor financiare prevăzute la articolul 135 alineatul (1) literele (b)-(g) şi valoarea serviciilor de asigurare şi reasigurare, cu excepţia cazului în care aceste operaţiuni au caracterul de operaţiuni accesorii.
(2) Cesiunile de active fixe corporale sau necorporale ale unei persoane impozabile nu se iau în considerare în scopul calculării cifrei de afaceri menţionate la alineatul (1).»"
Art. 3: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică până la 31 decembrie 2024 actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma articolului 1 punctele 1, 2, 5, 7, 12 în ceea ce priveşte eliminarea articolului 103 din Directiva 2006/112/CE şi punctul 20, precum şi articolului 2.
Statele membre aplică dispoziţiile respective de la 1 ianuarie 2025.
Statele membre pot aplica actele cu putere de lege şi actele administrative referitoare la anexa III punctele 7 şi 13, cu privire la accesul la transmisiunea în direct pe internet a evenimentelor sau vizitelor la care fac referire punctele respective şi punctul 26 din Directiva 2006/112/CE, enumerate în anexa la prezenta directivă, de la 1 ianuarie 2025.
(2)Comisiei îi sunt imediat comunicate de către statele membre textele dispoziţiilor actelor cu putere de lege şi ale actelor administrative pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
(3)Atunci când statele membre adoptă dispoziţiile menţionate la alineatele (1) şi (2), acestea conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Art. 4: Revizuire
Pe baza unei evaluări care să stabilească dacă sunt posibile soluţii adaptate exigenţelor viitorului şi la era digitală şi în concordanţă cu obiectivul unui sistem de TVA bazat pe destinaţie, Comisia prezintă, dacă este cazul, o propunere legislativă de modificare a dispoziţiilor relevante ale prezentei directive în ceea ce priveşte regimul marjei prevăzut la titlul XII capitolul 4 din Directiva 2006/112/CE.
Art. 5: Intrare în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 6: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Luxemburg, 5 aprilie 2022.

Pentru Consiliu

Preşedintele

B. LE MAIRE

ANEXĂ:
- Anexa III la Directiva 2006/112/CE se modifică după cum urmează:
1.Punctele 3-8 se înlocuiesc cu următorul text:
"3. produsele farmaceutice utilizate în scopuri medicale şi veterinare, inclusiv produsele folosite în scopul contracepţiei şi protecţiei igienice feminine, precum şi produsele igienice absorbante;
4. echipamentele medicale, aparatele, dispozitivele, articolele, accesoriile şi echipamentele de protecţie, inclusiv măştile medicale de protecţie, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunurile esenţiale pentru compensarea şi depăşirea handicapurilor, precum şi adaptarea, repararea, închirierea şi leasingul unor astfel de bunuri;
5. transportul de persoane şi transportul bunurilor care le însoţesc, cum ar fi bagajele, bicicletele, inclusiv bicicletele electrice, autovehiculele sau alte vehicule, sau prestarea de servicii legate de transportul de persoane;
6. livrarea, inclusiv împrumutul de către biblioteci, de cărţi, ziare şi periodice, fie pe suport fizic, fie pe cale electronică, ori ambele (inclusiv broşuri, pliante şi imprimate similare, albume, cărţi de desenat sau de colorat pentru copii, partituri imprimate sau în manuscris, hărţi şi hărţi hidrografice sau similare), altele decât publicaţiile destinate în totalitate sau în mod predominant publicităţii şi altele decât publicaţiile care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio; producerea de publicaţii ale organizaţiilor fără scop lucrativ şi serviciile legate de această producţie;
7. dreptul de intrare la spectacole, teatre, circuri, târguri, parcuri de distracţii, concerte, muzee, grădini zoologice, cinematografe, expoziţii şi manifestări şi instituţii culturale similare sau accesul la transmisiunea în direct pe internet a respectivelor evenimente sau vizite sau ambele;
8. receptarea serviciilor de radiodifuziune şi televiziune şi difuzarea pe internet a astfel de programe furnizate de un furnizor de servicii media; serviciile de acces la internet furnizate ca parte a politicii de digitalizare, definită de statele membre;"
2.Punctele 10 şi 10a se înlocuiesc cu următorul text:
"10. livrarea şi construirea de locuinţe, ca parte a unei politici sociale, astfel cum este definită de statele membre; renovarea şi modificarea, inclusiv demolarea şi reconstrucţia, precum şi repararea locuinţelor şi a locuinţelor private; închirierea de bunuri imobile pentru uz rezidenţial;
10a. construirea şi renovarea clădirilor publice şi a altor clădiri utilizate pentru activităţi de interes public;"
3.Se introduce următorul punct:
"10c. livrarea şi instalarea de panouri solare pe locuinţe şi locuinţe private, precum şi pe clădiri publice şi alte clădiri utilizate pentru activităţi de interes public şi în proximitatea acestora;"
4.Punctul 11 se înlocuieşte cu următorul text:
"11. livrarea de bunuri şi prestarea de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, cu excepţia bunurilor de capital, precum utilajele sau clădirile; şi, până la 1 ianuarie 2032, furnizarea de pesticide chimice şi de îngrăşăminte chimice;"
5.Se introduce următorul punct:
"11a. cabaline vii şi prestarea de servicii legate de cabaline vii;"
6.Punctul 13 se înlocuieşte cu următorul text:
"13. drepturile de intrare la evenimente sportive sau accesul la transmisiunea în direct pe internet a acestor evenimente sau ambele; drepturile de utilizare a instalaţiilor sportive şi furnizarea de ore de sport sau de ore de exerciţii fizice inclusiv atunci când sunt transmise în direct pe internet;"
7.Punctul 14 se elimină.
8.Punctul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"15. livrarea de bunuri şi prestarea de servicii de către organizaţii implicate în activităţi de asistenţă şi securitate socială, astfel cum sunt definite de statele membre şi recunoscute ca având drept obiectiv bunăstarea socială de către statele membre, în măsura în care respectivele operaţiuni nu sunt scutite în temeiul articolelor 132, 135 şi 136;"
9.Punctele 18 şi 19 se înlocuiesc cu următorul text:
"18. prestarea de servicii furnizate pentru canalizare, curăţarea străzilor, colectarea deşeurilor menajere şi tratarea sau reciclarea deşeurilor, altele decât prestarea acestor servicii de către organismele prevăzute la articolul 13;
19. prestarea de servicii de reparare a aparatelor de uz casnic, a încălţămintei şi articolelor din piele, a îmbrăcămintei şi ţesăturilor folosite în gospodării (inclusiv lucrări de reparare şi modificare);"
10.Punctul 21 se înlocuieşte cu următorul text:
"21. coafură;"
11.Se adaugă următoarele puncte:
"22. livrarea de energie electrică, de încălzire centralizată şi de răcire centralizată, precum şi de biogaz produs din materiile prime enumerate în anexa IX partea A la Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului (*1); livrarea şi instalarea de sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficienţă care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de PM stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei (*2) şi în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei (*3) şi cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a UE pentru a demonstra întrunirea criteriului menţionat la articolul 7 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4); şi, până la 1 ianuarie 2030, de gaze naturale şi de lemn utilizat ca lemn de foc;
(*1)Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82).
(*2)Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de proiectare ecologică aplicabile cazanelor cu combustibil solid (JO L 193, 21.7.2015, p. 100).
(*3)Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid (JO L 193, 21.7.2015, p. 1).
(*4)Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică şi de abrogare a Directivei 2010/30/UE (JO L 198, 28.7.2017, p. 1).
- 23. plante vii şi alte produse de floricultură, inclusiv bulbi, bumbac, rădăcini şi produse similare, flori tăiate şi frunziş ornamental;
- 24. îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru copii; livrarea de scaune auto pentru copii;
- 25. livrarea de biciclete, inclusiv biciclete electrice; servicii de închiriere şi reparare a acestor biciclete;
- 26. livrarea de obiecte de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi enumerate în anexa IX părţile A, B şi C;
- 27. servicii juridice prestate persoanelor cu contract de muncă şi şomerilor în cadrul procedurilor judiciare pentru litigii de muncă şi servicii juridice prestate în cadrul sistemului de asistenţă juridică, astfel cum este definit de statele membre;
- 28. unelte şi alte echipamente de tipul celor destinate în mod normal utilizării în serviciile de salvare sau de prim ajutor, atunci când sunt livrate organismelor publice sau organizaţiilor fără scop lucrativ active în domeniul protecţiei civile sau comunitare;
- 29. prestarea de servicii legate de exploatarea navelor-far, a farurilor sau a materialelor auxiliare pentru navigaţie şi de servicii de salvare, inclusiv organizarea şi întreţinerea serviciului de bărci de salvare."
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 107L din data de 6 aprilie 2022