Nou Directiva 2459/26-nov-2025 de modificare a Directivei 1999/62/CE în ceea ce priveşte prelungirea perioadei în care vehiculele grele cu emisii zero pot beneficia de rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau ale taxelor de utilizare ori de scutiri de la plata acestora

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2025
Directiva 2459/26-nov-2025 de modificare a Directivei 1999/62/CE în ceea ce priveşte prelungirea perioadei în care vehiculele grele cu emisii zero pot beneficia de rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau ale taxelor de utilizare ori de scutiri de la plata acestora
Dată act: 26-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)Avizul din 18 septembrie 2025 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 7 octombrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 27 octombrie 2025.
Întrucât:
(1)Numărul înmatriculărilor de vehicule grele noi cu emisii zero în Uniune a crescut recent, dar rămâne prea scăzut pentru a atinge obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor, stabilite în Comunicarea Comisiei din 9 decembrie 2020 intitulată "Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă - înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului". Unul dintre principalele obstacole în calea utilizării pe scară mai largă a vehiculelor grele cu emisii zero este costul iniţial ridicat al achiziţionării unui astfel de vehicul. Asigurarea unui argument comercial mai puternic pentru a investi în vehicule cu emisii zero înseamnă orientarea către paritatea costurilor cu vehiculele convenţionale. Costul total al deţinerii constă în investiţia iniţială realizată pentru achiziţionarea vehiculului şi în costurile operaţionale suportate pe durata de viaţă a vehiculului. Diferenţa dintre costul total al deţinerii al vehiculelor convenţionale şi cel al vehiculelor cu emisii zero poate fi redusă prin scăderea costurilor operaţionale ale vehiculelor cu emisii zero. Costurile respective includ taxele rutiere.
(2)Directiva (UE) 2022/362 a Parlamentului European şi a Consiliului (3) a modificat Directiva 1999/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (4) făcând posibilă stabilirea taxelor rutiere în funcţie de emisiile de CO2 ale vehiculelor, printre alte modificări. Aceasta a introdus posibilitatea de a varia taxele de utilizare şi de utilizare a infrastructurii şi/sau de a internaliza costurile externe ale emisiilor de CO2. Ambele măsuri afectează costurile operaţionale ale vehiculelor. Variaţia taxelor reduce costurile operaţionale ale vehiculelor mai puţin poluante, în timp ce taxele bazate pe costurile externe cresc costurile operaţionale ale vehiculelor mai poluante. Ambele măsuri reduc decalajul dintre vehiculele cu emisii zero şi cele convenţionale în ceea ce priveşte costul total al deţinerii. Ambele măsuri sunt importante pentru consolidarea argumentelor economice pentru investiţiile în vehicule cu emisii zero.
(3)Directiva (UE) 2022/362 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE şi (UE) 2019/520, în ceea ce priveşte taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri (JO L 69, 4.3.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/362/oj).
(4)Directiva 1999/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri (JO L 187, 20.7.1999, p. 42, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1999/62/oj).
(3)Articolul 7ga alineatul (1) al cincilea paragraf din Directiva 1999/62/CE oferă în prezent statelor membre posibilitatea de a utiliza cote reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau taxe de utilizare fără a stabili niciun plafon pentru astfel de reduceri, sau de a aplica scutiri totale de astfel de taxe numai până la 31 decembrie 2025. Statele membre au avut obligaţia de a transpune Directiva (UE) 2022/362, în dreptul intern până la 25 martie 2024. Termenul de transpunere respectiv implică o perioadă de punere în aplicare foarte scurtă, de mai puţin de doi ani, care este prea scurtă pentru a stimula în mod semnificativ cererea de vehicule grele noi cu emisii zero. Prin urmare, respectiva perioadă de punere în aplicare ar trebui să fie prelungită pentru a crea condiţiile adecvate pentru utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor cu emisii zero.
(4)Variaţia taxelor rutiere afectează deciziile de investiţii ale operatorilor de transport care achiziţionează un vehicul nou. Prin urmare, aceasta are un efect asupra cererii de pe piaţa vehiculelor grele noi. Producătorii de vehicule grele constituie partea de ofertă de pe piaţa menţionată. Aceştia au un obiectiv de reducere a emisiilor de CO2 cu 43 % până în 2030, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului (5). Deşi vehiculele convenţionale eficiente contribuie, de asemenea, la realizarea obiectivului respectiv, este necesară utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor cu emisii zero pentru realizarea acestuia. Primul an în care producătorii urmează să realizeze respectivul obiectiv este perioada de raportare 2030, cu termen în 30 iunie 2031.
(5)Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 595/2009 şi (UE) 2018/956 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/53/CE a Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
(5)Pentru a asigura un cadru juridic clar şi coerent şi pentru a sprijini întreprinderile din Uniune din sectorul autovehiculelor să îşi realizeze obiectivele de reducere a emisiilor de CO2, calendarul măsurilor privind cererea şi oferta de pe piaţa vehiculelor grele ar trebui să fie aliniat. Prin urmare, data până la care este posibil ca statele membre să aplice rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau ale taxelor de utilizare sau să scutească vehiculele cu emisii zero de astfel de taxe ar trebui să fie amânată până la 30 iunie 2031.
(6)Caracterul opţional al dispoziţiei modificate înseamnă că statele membre nu sunt obligate să transpună prezenta directivă. Cu toate acestea, statele membre ar trebui să informeze imediat Comisia în cazul în care utilizează opţiunea de a acorda vehiculelor cu emisii zero rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii şi ale taxelor de utilizare sau scutiri de la plata acestora după 31 decembrie 2025,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
La articolul 7ga alineatul (1) al cincilea paragraf din Directiva 1999/62/CE, data de "31 decembrie 2025" se înlocuieşte cu "30 iunie 2031", iar data de "1 ianuarie 2026" se înlocuieşte cu "1 iulie 2031"
Art. 2
Statele membre informează de îndată Comisia cu privire la măsurile luate în aplicarea prezentei directive.
Art. 3
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 4
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Strasbourg, 26 noiembrie 2025.

Pentru Parlamentul European

Preşedinta

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. BJERRE

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 4 decembrie 2025