Nou Directiva 2456/26-nov-2025 de modificare a Directivei 2011/65/UE în ceea ce priveşte reatribuirea sarcinilor ştiinţifice şi tehnice Agenţiei Europene pentru Produse Chimice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 12 Decembrie 2025
Directiva 2456/26-nov-2025 de modificare a Directivei 2011/65/UE în ceea ce priveşte reatribuirea sarcinilor ştiinţifice şi tehnice Agenţiei Europene pentru Produse Chimice
Dată act: 26-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2024/3381, 31.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3381/oj.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 21 octombrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 13 noiembrie 2025.
Întrucât:
(1)Comunicarea Comisiei din 11 decembrie 2019 privind Pactul verde european stabileşte ca obiectiv faptul că evaluările securităţii chimice ar trebui să evolueze către o abordare de tipul "o substanţă, o evaluare", solicitând procese de evaluare a riscurilor mai transparente şi mai simple, pentru a reduce sarcina asupra tuturor părţilor interesate, a accelera procesul decizional şi a spori coerenţa şi previzibilitatea deciziilor şi avizelor ştiinţifice. Comunicarea Comisiei din 14 octombrie 2020, intitulată "Strategia pentru promovarea sustenabilităţii în domeniul substanţelor chimice - Către un mediu fără substanţe toxice", concluzionează că, pentru a atinge acest obiectiv, o parte dintre activităţile ştiinţifice şi tehnice privind substanţele chimice desfăşurate la nivelul Uniunii în sprijinul dreptului Uniunii trebuie să fie reatribuite celor mai potrivite agenţii ale Uniunii. Acest fapt ar simplifica structura actuală, ar îmbunătăţi calitatea şi coerenţa evaluărilor siguranţei în întregul drept al Uniunii şi ar asigura o utilizare mai eficientă a resurselor existente. De asemenea, se preconizează că această abordare va promova un mai bun raport cost-eficacitate şi competitivitate prin simplificarea procedurilor de reglementare şi prin reducerea sarcinilor administrative, pentru ca întreprinderile să se poată adapta în mod eficient la evoluţia cadrelor de reglementare.
(2)Reatribuirea anumitor sarcini ştiinţifice şi tehnice către Agenţia Europeană pentru Produse Chimice (denumită în continuare "agenţia") este necesară pentru a alinia procesele şi nivelurile de control ştiinţific şi digitalizare la standardele şi procesele actuale ale agenţiei. Reatribuirea acestor sarcini se impune, de asemenea, pentru a asigura un standard coerent de calitate ştiinţifică, transparenţă, posibilitate de căutare a datelor şi interoperabilitate, în conformitate cu abordarea "o substanţă, o evaluare". În plus, digitalizarea şi raţionalizarea proceselor vor reduce dublarea eforturilor şi întârzierile administrative, ceea ce le va permite statelor membre şi operatorilor economici să realizeze economii semnificative de costuri şi câştiguri în materie de eficienţă.
(3)Modificarea Directivei 2011/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) vizează extinderea sarcinilor, a volumului de muncă şi a competenţelor comitetelor ştiinţifice ale agenţiei. Pentru a putea pune la dispoziţie competenţe de specialitate adecvate, sprijin şi evaluări ştiinţifice amănunţite, ar trebui să se asigure resurse şi guvernanţă corespunzătoare şi stabile pentru comitetele ştiinţifice. În acest sens, este oportun să se prevadă o clauză privind revizuirea, pentru a se garanta că Comisia ţine seama de eventualele evoluţii viitoare în materie de reglementare referitoare la guvernanţa comitetelor ştiinţifice ale agenţiei pentru a revizui, dacă este necesar, Directiva 2011/65/UE în consecinţă.
(3)Directiva 2011/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind restricţiile de utilizare a anumitor substanţe periculoase în echipamentele electrice şi electronice (JO L 174, 1.7.2011, p. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/65/oj).
(4)Directiva 2011/65/UE conţine două proceduri legate de evaluarea substanţelor chimice: evaluarea cererilor operatorilor economici de acordare, reînnoire sau revocare a unei derogări de la restricţiile privind substanţele şi revizuirea substanţelor care urmează să fie adăugate pe lista substanţelor restricţionate. Este necesar să se sporească transparenţa prin stabilirea unor etape procedurale detaliate pentru procesul de revizuire a substanţelor în vederea unei posibile includeri pe lista substanţelor restricţionate.
(5)Datele şi informaţiile deţinute de agenţie în contextul proceselor de reglementare în temeiul titlurilor VII şi VIII din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) pot fi folosite în mod util pentru evaluarea eventualelor restricţii privind substanţele şi pentru evaluarea cererilor de derogare în temeiul Directivei 2011/65/UE. Structurile şi procedurile stabilite pot contribui la valorificarea bazei de cunoştinţe existente, la maximizarea sinergiilor şi la utilizarea optimă a competenţelor de specialitate şi a resurselor disponibile.
(4)Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei (JO L 396, 30.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj).
(6)Pentru a asigura coerenţa între evaluarea cererilor operatorilor economici de acordare, reînnoire sau revocare a unei derogări în temeiul articolului 5 din Directiva 2011/65/UE, precum şi pentru a valorifica competenţele de specialitate existente în domeniul substanţelor chimice, evaluarea tehnică a justificării unor astfel de cereri de derogare ar trebui să fie efectuată de agenţie şi de comitetele acesteia în strânsă coordonare cu Comisia.
(7)Informaţiile transmise în versiunea confidenţială a unei cereri de derogare ar trebui să facă obiectul unei evaluări de către agenţie. Această evaluare ar trebui să respecte dreptul Uniunii privind datele confidenţiale şi protecţia datelor cu caracter personal, în special în ceea ce priveşte criteriile de difuzare şi de confidenţialitate stabilite în Regulamentul (CE) nr. 1907/2006.
(8)Se preconizează că majoritatea cererilor de derogare vor necesita competenţa de specialitate a Comitetului pentru analiză socioeconomică, instituit în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006. Comisia ar trebui să consulte reprezentanţii statelor membre atunci când adoptă orientări privind implicarea Comitetului pentru evaluarea riscurilor.
(9)Pentru a se asigura că procesul de restricţionare menţionat în Directiva 2011/65/UE este în concordanţă cu procesele de restricţionare prevăzute de alte acte legislative referitoare la substanţele chimice, şi în special procesul de restricţionare a substanţelor prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, ar trebui modificată Directiva 2011/65/UE pentru a atribui în mod oficial agenţiei un rol în procesul de restricţionare. Având în vedere experienţa dobândită în cursul revizuirii substanţelor, folosirea informaţiilor şi a instrumentelor utilizate în contextul evaluărilor vizând restricţiile privind substanţele chimice în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 este crucială pentru calitatea evaluării tehnice aferente şi pentru crearea de sinergii.
(10)Lista substanţelor restricţionate menţionate în Directiva 2011/65/UE ar trebui să fie revizuită periodic, pentru a se asigura un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului şi un nivel ridicat al siguranţei consumatorilor. Este oportun ca o astfel de revizuire să fi efectuată din 4 în 4 ani, ţinându-se seama de evoluţiile pieţei, de progresele tehnice şi ştiinţifice, de faptul că dosarele de restricţionare pot fi depuse de statele membre în orice moment şi că pot fi iniţiate şi adoptate măsuri de restricţionare orizontale în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006, al Regulamentului (UE) 2019/1021 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) sau al altor acte legislative ale Uniunii privind criteriile de sustenabilitate pentru substanţele şi produsele chimice periculoase.
(5)Regulamentul (UE) 2019/1021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind poluanţii organici persistenţi (JO L 169, 25.6.2019, p. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1021/oj).
(11)Agenţia poate elabora orientări privind anexa la Directiva 2011/65/UE introdusă prin prezenta directivă. În plus, după caz, se poate face trimitere la orientările existente privind anexa XV la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 în ceea ce priveşte obiectivul specific al Directivei 2011/65/UE şi criteriile prevăzute la articolul 6 alineatul (1) din directiva respectivă.
(12)Cele două proceduri descrise la articolul 5 şi la articolul 6 din Directiva 2011/65/UE sunt aplicabile la nivelul Uniunii. Dispoziţiile naţionale nu ar trebui să se abată de la aceste articole.
(13)Pentru a garanta că prezenta directivă este coerentă cu eventualele modificări viitoare ale Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 şi cu alte acte juridice viitoare ale Uniunii privind criteriile de sustenabilitate pentru substanţele şi produsele chimice periculoase, Comisia ar trebui să aprecieze dacă sunt necesare noi modificări ale Directivei 2011/65/UE pentru modificarea normelor privind adaptarea anexelor la directiva menţionată la progresele ştiinţifice şi tehnice şi a normelor privind modificarea listei substanţelor restricţionate din anexa II la directiva menţionată. După caz, Comisia ar trebui să propună modificări ale Directivei 2011/65/UE în viitoare propuneri privind criteriile de sustenabilitate pentru substanţele şi produsele chimice periculoase sau în alte acte juridice viitoare ale Uniunii privind criteriile de sustenabilitate pentru substanţele şi produsele chimice periculoase.
(14)Pentru modificarea dispoziţiilor procedurale prevăzute în Directiva 2011/65/UE, este necesar să se prevadă o perioadă de tranziţie de 20 de luni, pentru a permite alocarea adecvată a resurselor şi a sarcinilor către agenţie. Termenul respectiv este considerat suficient pentru a permite potenţialilor solicitanţi sau statelor membre să se adapteze la etapele procedurale modificate prevăzute în directiva respectivă.
(15)Prin urmare, Directiva 2011/65/UE ar trebui să fie modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificări ale Directivei 2011/65/UE
Directiva 2011/65/UE se modifică după cum urmează:
1.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (3) şi (4) se înlocuiesc cu următorul text:
"(3) Cererile de acordare, de reînnoire sau de revocare a unei derogări se prezintă Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, înfiinţată în temeiul articolului 75 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (denumită în continuare «agenţia»), în conformitate cu anexa V.
(4) Agenţia:
a) confirmă primirea cererii în termen de 15 zile de la primirea acesteia, indicând data primirii cererii;
b) la primirea unei cereri, notifică Comisiei cererea şi o informează cu privire la orice etapă procedurală în temeiul literelor (c)-(g) şi al celui de al doilea, al treilea şi al patrulea paragraf;
c) verifică dacă cererea conţine toate elementele prevăzute în anexa V;
d) dacă este necesar, şi în termen de 45 de zile de la primirea cererii:
(i)cere solicitantului să completeze cererea; şi
(ii)stabileşte un termen adecvat de maximum 60 de zile pentru completarea cererii;
e) pune la dispoziţia statelor membre cererea şi orice informaţie suplimentară furnizată de solicitant;
f) pune la dispoziţia publicului pe site-ul agenţiei un rezumat şi o versiune neconfidenţială a cererii, precum şi data la care consideră că cererea este completă;
g) invită părţile interesate să transmită informaţii în termen de 3 luni de la publicarea cererii în conformitate cu litera (f).
În cazul în care volumul şi complexitatea cererii sunt de aşa natură încât agenţia nu poate respecta termenul de 45 de zile menţionat la primul paragraf litera (d), agenţia informează solicitantul cu privire la o orice prelungire a termenului şi la motivele acesteia, cât mai curând posibil, şi în orice caz înainte de sfârşitul termenului respectiv.
Agenţia poate prelungi termenul de 60 de zile menţionat la primul paragraf litera (d) punctul (ii), în cazul în care volumul şi complexitatea cererii sunt de aşa natură încât termenul respectiv nu poate fi respectat şi cu condiţia ca solicitantul să depună o cerere motivată de prelungire înainte de expirarea termenului de 60 de zile. Agenţia decide cu privire la o astfel de prelungire în termen de cinci zile lucrătoare de la depunerea solicitării.
În cazul în care solicitantul nu completează cererea, în conformitate cu anexa V, cu elementele lipsă identificate de agenţie în termenul stabilit în conformitate cu primul paragraf litera (d) punctul (ii) şi cu al doilea şi al treilea paragraf de la prezentul articol, agenţia respinge cererea. Agenţia stabileşte şi comunică solicitantului, fără întârziere, data la care cererea este considerată completă."
(b)se introduce următorul alineat:
"(4a) Odată ce consideră că cererea este completă, agenţia solicită avizul Comitetului pentru analiză socioeconomică, instituit în temeiul articolului 76 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (denumit în continuare «Comitetul pentru analiză socioeconomică»). Agenţia solicită, de asemenea, avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor, instituit în temeiul articolului 76 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (denumit în continuare «Comitetul pentru evaluarea riscurilor»), în cazul unei cereri pentru o nouă derogare sau în alte cazuri în care se consideră necesar.
Comitetul pentru analiză socioeconomică şi, după caz, Comitetul pentru evaluarea riscurilor:
a) elaborează proiecte de aviz în termen de 9 luni de la data la care cererea este considerată completă de către agenţie;
b) evaluează îndeplinirea criteriilor prevăzute la articolul 5 alineatul (1) litera (a);
c) oferă orientări clare Comisiei cu privire la acordarea, reînnoirea sau revocarea unei derogări;
d) poate cere solicitantului sau terţilor să prezinte, într-un anumit termen, informaţii suplimentare;
e) la adoptarea proiectelor de aviz, comunică aceste proiecte de aviz solicitantului şi îi oferă acestuia posibilitatea de a prezenta observaţii în termen de 4 săptămâni de la comunicarea respectivă;
f) adoptă avizele finale, ţinând seama de observaţiile solicitantului.
Fiecare comitet ia în considerare eventualele informaţii prezentate de terţi în conformitate cu al doilea paragraf litera (d).
Agenţia transmite Comisiei avizele finale ale comitetelor în termen de 12 luni de la data la care agenţia consideră că cerere a este completă.
Agenţia identifică părţile din avizele respective, inclusiv din eventualele anexe la acestea, care se pun la dispoziţia publicului pe site-ul său web. Agenţia pune la dispoziţia publicului pe site-ul său părţile respective, inclusiv eventualele cereri prezentate în conformitate cu al doilea paragraf litera (d).
În scopul adoptării avizelor în temeiul prezentului alineat, articolul 87 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 se aplică mutatis mutandis."
(c)alineatul (5) se înlocuieşte cu următorul text:
"(5) Orice cerere de reînnoire a unei derogări se depune cu cel puţin 18 luni înainte de expirarea derogării. Comisia adoptă decizia privind cererea în termen de nouă luni de la primirea avizelor agenţiei în conformitate cu alineatul (4a) al patrulea paragraf. Derogarea existentă rămâne în vigoare până la adoptarea de către Comisie a deciziei referitoare la cererea de reînnoire."
(d)alineatul (8) se înlocuieşte cu următorul text:
"(8) Agenţia, în acord cu Comisia, stabileşte un format armonizat pentru cererile menţionate la alineatul (3), precum şi orientări cuprinzătoare pentru cererile respective, ţinând seama de situaţia IMM-urilor. Orice cerere către agenţie se face utilizând formatul armonizat respectiv şi instrumentele de transmitere puse la dispoziţie de agenţie."
(e)se adaugă următorul alineat:
"(9) Comisia publică orientări pentru a facilita aplicarea armonizată a prezentului articol."
2.Articolul 6 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(i)primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Pentru realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 1 şi ţinând seama de principiul precauţiei, Comisia are în vedere periodic şi cel puţin o dată la patru ani o revizuire, bazată pe o analiză aprofundată, şi modificarea listei de substanţe restricţionate din anexa II, din proprie iniţiativă sau în urma prezentării unui dosar de restricţionare întocmit de un stat membru, care conţine informaţiile prevăzute la alineatul (2)."
(ii)al patrulea paragraf se elimină;
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Revizuirea şi modificarea listei substanţelor sau a unui grup de substanţe similare restricţionate, în anexa II se bazează pe dosarele de restricţionare întocmite de agenţie la cererea Comisiei sau întocmite de un stat membru.
La întocmirea dosarelor de restricţionare, agenţia sau un stat membru ia în considerare toate informaţiile disponibile şi orice evaluare relevantă prezentată în scopul aplicării altor dispoziţii ale actelor juridice ale Uniunii care acoperă orice parte a ciclului de viaţă al substanţei utilizate în echipamentele electrice şi electronice (EEE), în special etapa de deşeu. În scopul respectiv, alte organisme înfiinţate în temeiul dreptului Uniunii care exercită atribuţii similare furnizează, la cerere, informaţii agenţiei sau statului membru interesat.
Dosarele de restricţionare respectă cerinţele prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol şi conţine, în plus, informaţiile prevăzute în anexa Va."
3.Se introduc următoarele articole:
"Articolul 6a: Iniţierea unei proceduri de revizuire şi modificare a listei substanţelor restricţionate
(1) În termen de 12 luni de la primirea solicitării din partea Comisiei, menţionată la articolul 6 alineatul (2) primul paragraf, agenţia întocmeşte un dosar de restricţionare în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) şi propune restricţii în vederea iniţierii procedurii de revizuire şi modificare a listei substanţelor restricţionate (denumit în continuare «procesul de restricţionare»).
(2) În cazul în care un stat membru are intenţia de a întocmi un dosar de restricţionare, acesta notifică agenţia cu cel puţin 12 luni înainte de depunerea dosarului de restricţionare respectiv. În cazul în care dosarul de restricţionare demonstrează necesitatea unei acţiuni la nivelul întregii Uniuni, în plus faţă de orice altă măsură deja în vigoare, statul membru îl transmite agenţiei pentru a iniţia procesul de restricţionare.
(3) Agenţia publică fără întârziere pe site-ul său de internet intenţia Comisiei sau a statului membru de a iniţia procesul de restricţionare.
(4) Agenţia întocmeşte şi întreţine actualizată o listă a substanţelor pentru care este planificat sau în curs de elaborare, de către agenţie sau un stat membru, un dosar de restricţionare conform cerinţelor prevăzute la articolul 6 alineatul (2), în scopul propunerii unei restricţii.
(5) Agenţia consultă Comitetul pentru evaluarea riscurilor şi Comitetul pentru analiză socioeconomică. Comitetele verifică dacă dosarul de restricţionare prezentat respectă cerinţele menţionate la articolul 6 alineatul (2).
În termen de 30 de zile de la primirea dosarului de restricţionare, comitetele informează agenţia sau statul membru care a propus restricţii dacă dosarul respectă cerinţele menţionate la articolul 6 alineatul (2). În cazul în care dosarul nu respectă cerinţele respective, comitetele transmit agenţiei sau statului membru motivele în cauză, în scris, în termen de 45 de zile de la data primirii dosarului respectiv. Agenţia sau statul membru asigură conformitatea dosarului în termen de 60 de zile de la primirea motivelor de la comitete, în caz contrar procedura aplicată în temeiul prezentului articol se încheie.
(6) În cazul în care dosarul de restricţionare îndeplineşte cerinţele menţionate la articolul 6 alineatul (2), agenţia îl pune la dispoziţia publicului fără întârziere, indicând în mod clar data publicării. Agenţia invită toate părţile interesate, inclusiv operatori economici, întreprinderi de reciclare, întreprinderi de tratare, organizaţii de mediu şi asociaţii ale salariaţilor şi ale consumatorilor să prezinte, individual sau în comun, în termen de patru luni de la data publicării dosarului, următoarele:
a) observaţii cu privire la dosarul de restricţionare şi la restricţiile propuse;
b) o analiză socioeconomică, inclusiv o analiză a posibililor substituenţi şi a altor alternative, sau informaţii relevante pentru examinarea avantajelor şi dezavantajelor uneia dintre restricţiile propuse.
Analiza socioeconomică menţionată la primul paragraf litera (b) respectă cerinţele din anexa XVI la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 care se referă la criteriile prevăzute la articolul 6 alineatul (1) din prezenta directivă.
Articolul 6b: Avizul comitetelor agenţiei
(1) În termen de 12 luni de la data publicării menţionate la articolul 6a alineatul (6), Comitetul pentru evaluarea riscurilor adoptă un aviz în care precizează dacă restricţia este adecvată pentru a reduce efectele nocive şi expunerea menţionate la articolul 6 alineatul (1). Avizul respectiv ţine seama de dosarul de restricţionare întocmit de agenţie, la cererea Comisiei, sau de statul membru, şi de observaţiile părţilor interesate transmise în conformitate cu articolul 6a alineatul (6) litera (a).
(2) În termen de 15 luni de la data publicării menţionate la articolul 6a alineatul (6), Comitetul pentru analiză socioeconomică adoptă un aviz cu privire la restricţiile propuse, pe baza examinării pe care a realizat-o cu privire la părţile relevante ale dosarului şi la impactul socioeconomic al restricţiilor propuse, ţinând seama de orice analiză sau informaţie existentă transmisă în conformitate cu articolul 6a alineatul (6) litera (b).
Înainte de adoptarea avizului, Comitetul pentru analiză socioeconomică elaborează un proiect al avizului respectiv şi îl transmite agenţiei.
(3) Agenţia publică fără întârziere, pe site-ul său web, proiectul de aviz al Comitetului pentru analiză socioeconomică şi invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la proiectul de aviz, în termen de cel mult 60 de zile de la publicarea acestuia.
(4) Comitetul pentru analiză socioeconomică îşi adoptă fără întârziere avizul, luând în considerare observaţiile părţilor interesate, prezentate în conformitate cu articolul 6a alineatul (6) litera (a) şi cu alineatul (3) de la prezentul articol.
(5) În cazul în care avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor diferă semnificativ de restricţiile propuse, agenţia poate prelungi cu cel mult 90 de zile termenul stabilit pentru avizul Comitetului pentru analiză socioeconomică.
(6) În scopul adoptării avizelor în temeiul prezentului articol, articolul 87 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 se aplică mutatis mutandis.
Articolul 6c: Transmiterea unui aviz Comisiei
(1) Agenţia transmite Comisiei, fără întârziere, avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor şi pe cel al Comitetului pentru analiză socioeconomică adoptate în conformitate cu articolul 6b. În cazul în care avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor şi cel al Comitetului pentru analiză socioeconomică diferă semnificativ de restricţiile propuse, agenţia transmite Comisiei o notă explicativă în care oferă o explicaţie detaliată a motivelor care stau la baza divergenţelor respective. În cazul în care unul sau ambele comitete nu adoptă un aviz până la termenele menţionate la articolul 6b alineatele (1) şi (2), agenţia informează Comisia în consecinţă, precizând motivele.
(2) Agenţia publică avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor şi cel al Comitetului pentru analiză socioeconomică pe site-ul său web fără întârziere.
(3) La cerere, agenţia furnizează Comisiei sau statului membru toate documentele şi dovezile prezentate acesteia sau examinate de aceasta."
4.Articolul 20 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Competenţa de a adopta actele delegate menţionate la articolul 4 alineatul (2), la articolul 5 alineatul (1) şi la articolul 6 este conferită Comisiei pentru o perioadă de cinci ani, începând cu 21 iulie 2011. Comisia întocmeşte un raport privind competenţele delegate cel târziu cu 6 luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se reînnoieşte tacit pentru perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul o revocă, în conformitate cu articolul 21."
(b)se introduce următorul alineat:
"(1a) Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (*1).
(*1)JO L 123, 12.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj."
5.La articolul 24, se adaugă următorul alineat:
"(3) Ţinând seama în mod corespunzător de evoluţiile normative privind resursele şi guvernanţa comitetelor ştiinţifice ale agenţiei, Comisia monitorizează situaţia în ceea ce priveşte sarcinile, volumul de muncă şi mandatul comitetelor ştiinţifice şi, dacă este necesar, prezintă o propunere legislativă de modificare a prezentei directive în consecinţă."
6.La anexa V, se adaugă următorul paragraf:
"În cazurile menţionate la primul paragraf litera (h), solicitantul prezintă o versiune neconfidenţială a cererii."
7.Textul prezentat în anexa la prezenta directivă se adaugă ca anexa Va.
Art. 3: Intrare în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Strasbourg, 26 noiembrie 2025.
Pentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele M. BJERRE |
ANEXĂ:
"- ANEXA Va: Dosarele pentru propuneri de restricţionare
Propunerile de revizuire şi de modificare a listei de substanţe restricţionate sau a unui grup de substanţe similare din anexa II conţin cel puţin următoarele informaţii:
1.identitatea substanţei sau a substanţelor;
2.un limbaj precis şi clar atunci când se formulează restricţionarea propusă pentru anexa II;
3.trimiteri şi dovezi ştiinţifice care sprijină restricţionarea respectivă;
4.informaţii privind utilizarea substanţei sau a grupului de substanţe similare în EEE;
5.informaţii privind efectele negative şi expunerea, în special în cursul activităţilor de gestionare a deşeurilor de EEE;
6.informaţii privind posibilii substituenţi şi alte alternative, precum şi disponibilitatea şi fiabilitatea acestora;
7.motivele pentru care o restricţionare la nivelul Uniunii este considerată a fi măsura cea mai adecvată;
8.o evaluare socioeconomică."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 12 decembrie 2025