Directiva 2020/07-dec-2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte măsurile temporare privind taxa pe valoarea adăugată aplicabilă vaccinurilor împotriva COVID-19 şi dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro aferente, ca răspuns la pandemia de COVID-19
Acte UE
Jurnalul Oficial 419L
În vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2020
Directiva 2020/07-dec-2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte măsurile temporare privind taxa pe valoarea adăugată aplicabilă vaccinurilor împotriva COVID-19 şi dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro aferente, ca răspuns la pandemia de COVID-19
Dată act: 7-dec-2020
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 113,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
(1)Avizul din 26 noiembrie 2020 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (2),
(2)Avizul din 2 decembrie 2020 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
hotărând în conformitate cu o procedură legislativă specială,
întrucât:
(1)La 30 ianuarie 2020, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a declarat epidemia de COVID-19 drept "urgenţă de sănătate publică de importanţă internaţională" şi la 11 martie 2020 a caracterizat-o drept pandemie.
(2)Uniunea şi-a unit forţele cu OMS şi cu un grup de actori globali într-un efort fără precedent de solidaritate globală pentru a combate pandemia. Acest efort urmăreşte să sprijine dezvoltarea şi distribuirea echitabilă a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro, a tratamentelor şi a vaccinurilor necesare pentru a controla şi a combate COVID-19.
(3)Având în vedere creşterea alarmantă a numărului de cazuri de COVID-19 în statele membre, în Comunicarea sa din 17 iunie 2020, Comisia a propus o strategie a UE privind vaccinurile împotriva COVID-19. Scopul respectivei strategii este de a accelera dezvoltarea, fabricarea şi livrarea vaccinurilor împotriva virusului, pentru a ajuta la protejarea persoanelor din Uniune. Deşi soluţia permanentă cea mai probabilă la pandemie este un vaccin eficace şi sigur împotriva COVID-19, testarea este indispensabilă pentru a ţine în frâu pandemia.
(4)În domeniul taxei pe valoarea adăugată (TVA), Comisia a luat măsuri excepţionale pentru a ajuta victimele pandemiei. La 3 aprilie 2020, Comisia a adoptat Decizia (UE) 2020/491 (3) prin care se permite statelor membre să exonereze temporar de TVA şi de taxe la import mărfuri vitale necesare pentru a combate efectele epidemiei de COVID-19, inclusiv dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19. Cu toate acestea, decizia respectivă se referă numai la importuri, nu şi la livrările intracomunitare sau naţionale.
(3)Decizia (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import şi exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru mărfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 în cursul anului 2020 (JO L 103 I, 3.4.2020, p. 1).
(5)Directiva 2006/112/CE a Consiliului (4) conţine instrumente care permit statelor membre să reducă parţial costul vaccinărilor şi testărilor aferente COVID-19, în special printr-o scutire de TVA fără drept de deducere pentru asistenţa spitalicească şi medicală, precum şi printr-o cotă redusă de TVA disponibilă pentru vaccinuri. Cu toate acestea, directiva respectivă nu permite statelor membre să aplice o cotă redusă de TVA pentru livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 sau pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de dispozitive. Aceasta nu permite statelor membre nici să acorde o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente sau pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive.
(4)Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (JO L 347, 11.12.2006, p. 1).
(6)În 2018, Comisia a prezentat o propunere de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte cotele de TVA (denumită în continuare "propunerea din 2018"). Dacă este adoptată de Consiliu, aceasta ar permite, printre altele, statelor membre, în anumite condiţii, să aplice o cotă redusă de TVA pentru livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19, precum şi pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de dispozitive. În plus, propunerea din 2018 ar permite statelor membre, în anumite condiţii, să acorde o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente, precum şi pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive. Propunerea din 2018 ar permite statelor membre să aplice aceste cote, în cazul în care această livrare sau prestare aduce beneficii numai consumatorului final şi urmăreşte un obiectiv de interes general.
(7)Cu toate acestea, întrucât adoptarea propunerii din 2018 este încă în curs de examinare la Consiliu, este necesar să se ia măsuri imediate pentru a se adapta Directiva 2006/112/CE la circumstanţele excepţionale cauzate de pandemia de COVID-19. Scopul acestei acţiuni este de a se asigura că livrarea vaccinurilor împotriva COVID-19 şi a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro aferente, precum şi prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive devin mai accesibile în Uniune cât de curând posibil.
(8)În acest scop, statelor membre ar trebui să li se permită să aplice o cotă redusă de TVA pentru livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 şi pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de dispozitive sau să acorde o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente, aprobate ca atare de Comisie sau de statele membre, precum şi pentru prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive.
(9)Posibilitatea de a aplica o cotă redusă de TVA în ceea ce priveşte livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 şi prestarea de servicii strâns legate de astfel de dispozitive sau de a acorda o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară în ceea ce priveşte livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente şi prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive ar trebui să fie limitată în timp. Această posibilitate ar trebui să se aplice numai în perioada marcată de circumstanţe excepţionale cauzate de pandemia de COVID-19. Având în vedere incertitudinea duratei acestor circumstanţe excepţionale, posibilitatea de a aplica o cotă redusă de TVA sau de a acorda o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară livrărilor respective ar trebui să rămână în vigoare până la 31 decembrie 2022. Înainte de sfârşitul perioadei respective, posibilitatea de a aplica reducerea sau de a acorda scutirea ar trebuie să fie reexaminată având în vedere situaţia actuală în ceea ce priveşte pandemia şi, dacă este necesar, ar trebui să fie posibilă prelungirea perioadei respective. Dacă propunerea din 2018 este adoptată şi devine aplicabilă înaintea expirării perioadei respective, aceste măsuri temporare menite să adapteze Directiva 2006/112/CE la pandemia de COVID-19 nu şi-ar mai avea scopul.
(10)Întrucât obiectivul prezentei directive de a asigura, cât de curând posibil, accesul la preţuri rezonabile la livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente, precum şi la prestarea de servicii strâns legate de astfel de vaccinuri şi dispozitive în Uniune nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea şi efectele acţiunii, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezenta directivă nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea acestui obiectiv.
(11)Prin urmare, Directiva 2006/112/CE ar trebui modificată în consecinţă.
(12)Având în vedere pandemia de COVID-19 şi urgenţa de a aborda criza de sănătate publică asociată cu aceasta, s-a considerat adecvat să se prevadă o excepţie de la perioada de opt săptămâni menţionată la articolul 4 din Protocolul nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană, la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice.
(13)Dat fiind caracterul urgent al situaţiei legate de pandemia de COVID-19, prezenta directivă ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
În Directiva 2006/112/CE se introduce următorul articol:
"- Articolul 129a
(1)Statele membre pot adopta una dintre următoarele măsuri:
a)să aplice o cotă redusă pentru livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 şi pentru prestarea de servicii strâns legate de aceste dispozitive;
b)să acorde o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrarea de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 şi pentru prestarea de servicii strâns legate de aceste dispozitive.
Numai dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro aferente COVID-19 care sunt în conformitate cu cerinţele aplicabile prevăzute în Directiva 98/79/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*) sau în Regulamentul (UE) 2017/746 al Parlamentului European şi al Consiliului (**) şi în alte acte aplicabile din legislaţia Uniunii sunt eligibile pentru măsurile prevăzute la primul paragraf.
(2)Statele membre pot să acorde o scutire cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară pentru livrarea de vaccinuri împotriva COVID-19 şi pentru prestarea de servicii strâns legate de aceste vaccinuri.
Numai vaccinurile împotriva COVID-19 autorizate de Comisie sau de statele membre sunt eligibile pentru scutirea prevăzută la primul paragraf.
(3)Prezentul articol se aplică până la data de 31 decembrie 2022."
Art. 2
(1)Atunci când statele membre decid să aplice o cotă redusă sau să acorde o scutire menţionate la articolul 1, actele cu putere de lege şi actele administrative care sunt adoptate şi publicate de acestea şi care sunt necesare pentru conformarea cu prezenta directivă conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă în termen de două luni de la adoptarea lor.
Art. 3
Prezenta directivă intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 7 decembrie 2020.
Pentru Consiliu Preşedintele M. ROTH |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 419L din data de 11 decembrie 2020