Capitolul 1 - DISPOZIŢII GENERALE - Directiva 2005/29/CE/11-mai-2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piaţa internă faţă de consumatori şi de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE şi 2002/65/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului (''Directiva privind practicile comerciale neloiale'')
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 26 Martie 2024
CAPITOLUL 1:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiectiv
Obiectivul prezentei directive este de a contribui la buna funcţionare a pieţei interne şi de a realiza un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor prin apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre privind practicile comerciale neloiale care aduc atingere intereselor economice ale consumatorilor.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive:
(a)"consumator" înseamnă orice persoană fizică ce acţionează, în legătură cu practicile comerciale reglementate de prezenta directivă, în scopuri care nu se încadrează în activitatea sa comercială, industrială, artizanală sau liberală;
(b)"comerciant" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ce acţionează, în legătură cu practicile comerciale reglementate de prezenta directivă, în scopuri care se încadrează în activitatea sa comercială, industrială, artizanală sau liberală şi orice persoană care acţionează în numele sau în beneficiul unui comerciant;
(c)«produs» înseamnă orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale şi conţinut digital, precum şi drepturi şi obligaţii;
(c1)«bunuri» înseamnă bunuri în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European şi a Consiliului (*1);
(*1)Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 şi a Directivei 2009/22/CE şi de abrogare a Directivei 1999/44/CE (JO L 136, 22.5.2019, p. 28).
(d)"practici ale întreprinderilor faţă de consumatori" (denumite în continuare practici comerciale) înseamnă orice acţiune, omisiune, comportament, demers sau comunicare comercială, inclusiv publicitatea şi comercializarea, efectuată de un comerciant, în directă legătură cu promovarea, vânzarea sau furnizarea unui produs către consumatori;
(e)"a denatura în mod semnificativ comportamentul economic al consumatorilor" înseamnă a folosi o practică comercială pentru a afecta apreciabil abilitatea consumatorului de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză, determinându-l astfel să ia o decizie comercială pe care nu ar fi luat-o altfel;
(f)"cod de conduită" înseamnă un acord sau un set de reguli ce nu sunt impuse de acte cu putere de lege şi acte administrative ale unui stat membru, care defineşte comportamentul comercianţilor care îşi asumă angajamentul respectării acestuia în legătură cu una sau mai multe practici comerciale speciale sau cu unul sau mai multe sectoare de activitate;
(g)"responsabil de cod" înseamnă orice entitate, inclusiv un comerciant sau un grup de comercianţi, responsabilă pentru formularea şi revizuirea unui cod de conduită şi/sau pentru monitorizarea respectării respectivului cod de către cei care şi-au asumat obligaţia respectării acestuia;
(h)"diligentă profesională" înseamnă nivelul de competenţă specializată şi de consideraţie pe care comerciantul poate să îl exercite în mod rezonabil faţă consumatori, în conformitate cu practica comercială loială şi/sau principiul general al bunei-credinţe în domeniul de activitate al comerciantului;
(i)"invitaţie de a cumpăra" înseamnă o comunicare comercială care arată caracteristicile unui produs şi preţul într-o manieră corespunzătoare mijloacelor de comunicare comercială folosite şi care îl determină pe consumator să cumpere un produs;
(j)"influenţă nejustificată" înseamnă exploatarea unei poziţii de putere în raport cu consumatorul pentru a aplica o presiune asupra acestuia, chiar şi fără a recurge la forţa fizică sau a ameninţa cu aceasta, într-o manieră care reduce semnificativ abilitatea consumatorului de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză;
(k)"decizie comercială" înseamnă orice decizie luată de un consumator cu privire la oportunitatea, modalităţile şi condiţiile cu privire la cumpărarea unui produs, efectuarea unei plăţi integrale sau parţiale pentru un produs, păstrarea sau renunţarea la un produs sau exercitarea unui drept contractual în raport cu produsul; o astfel de decizie determină consumatorul să acţioneze sau nu;
(l)"profesie reglementată" înseamnă o activitate profesională sau un grup de activităţi profesionale în legătură cu care există acte cu putere de lege şi acte administrative privind deţinerea unor calificări profesionale determinate care reglementează accesul, desfăşurarea sau una din modalităţile de exercitare ale acestor activităţi.
(m)«ierarhie» înseamnă vizibilitatea relativă conferită produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de către comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare;
(n)«piaţă online» înseamnă un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicaţie gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu alţi comercianţi sau consumatori.
(o)«afirmaţie legată de mediu» înseamnă orice mesaj sau reprezentare care nu este obligatorie în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, sub orice formă, inclusiv text, imagine, reprezentare grafică sau simbolică, cum ar fi etichete, mărci, denumiri de societăţi sau denumiri de produse, în contextul unei comunicări comerciale, şi care afirmă sau implică faptul că un produs, o categorie de produse, o marcă sau un comerciant are un impact pozitiv sau nu are niciun impact asupra mediului sau este mai puţin dăunător pentru mediu decât alte produse, categorii de produse, mărci sau alţi comercianţi ori şi-a îmbunătăţit impactul în timp;
(p)«afirmaţie generică legată de mediu» înseamnă orice afirmaţie legată de mediu formulată în scris sau verbal, inclusiv prin intermediul mijloacelor audiovizuale, care nu este inclusă pe o etichetă de durabilitate şi în cazul în care specificaţia afirmaţiei nu este furnizată în termeni clari şi vizibili pe acelaşi suport;
(q)«etichetă de durabilitate» înseamnă orice marcă de încredere voluntară, marcă de calitate sau echivalent al acestora, publică sau privată, care urmăreşte să distingă şi să promoveze un produs, un proces sau o întreprindere prin referire la caracteristicile sale de mediu sau sociale sau ambele, şi care exclude orice etichetă obligatorie necesară în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern;
(r)«sistem de certificare» înseamnă un sistem de verificare de către o parte terţă care certifică faptul că un produs, un proces sau o întreprindere respectă anumite cerinţe, care permite utilizarea unei etichete de durabilitate corespunzătoare, şi ai cărui termeni, inclusiv cerinţele, sunt disponibili publicului şi îndeplinesc următoarele criterii:
(i)sistemul este deschis în condiţii transparente, echitabile şi nediscriminatorii tuturor comercianţilor care doresc şi sunt în măsură să respecte cerinţele sistemului;
(ii)cerinţele sistemului sunt elaborate de proprietarul sistemului în consultare cu experţii şi părţile interesate relevante;
(iii)sistemul stabileşte proceduri de abordare a nerespectării cerinţelor sistemului şi prevede retragerea sau suspendarea utilizării etichetei de durabilitate de către comerciant în cazul nerespectării cerinţelor sistemului; şi
(iv)monitorizarea respectării de către comerciant a cerinţelor sistemului face obiectul unei proceduri obiective şi este efectuată de o parte terţă a cărei competenţă şi independenţă atât faţă de proprietarul sistemului, cât şi faţă de comerciant se bazează pe standarde şi proceduri internaţionale, ale Uniunii sau naţionale;
(s)«performanţă de mediu excelentă recunoscută» înseamnă performanţa de mediu în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 66/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2) sau cu sisteme naţionale sau regionale de etichetare ecologică EN ISO 14024 tipul I recunoscute oficial în statele membre sau cu cele mai bune performanţe de mediu în conformitate cu alte acte legislative aplicabile ale Uniunii;
(*2)Regulamentul (CE) nr. 66/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind eticheta UE ecologică (JO L 27, 30.1.2010, p. 1).
(t)«durabilitate» înseamnă durabilitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 13 din Directiva (UE) 2019/771;
(u)«actualizare de software» înseamnă o actualizare, necesară pentru a menţine conformitatea bunurilor cu elemente digitale, conţinut digital şi servicii digitale în conformitate cu Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European şi a Consiliului (*3) şi Directiva (UE) 2019/771, inclusiv o actualizare de securitate, sau o actualizare a funcţionalităţilor;
(*3)Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conţinut digital şi de servicii digitale (JO L 136, 22.5.2019, p. 1).
(v)«consumabil» înseamnă orice componentă a unui bun care este utilizată în mod repetat şi care trebuie înlocuită sau reîncărcată pentru ca bunul să funcţioneze conform destinaţiei;
(w)«funcţionalitate» înseamnă funcţionalitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 9 din Directiva (UE) 2019/771;
Art. 3: Domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă se aplică practicilor comerciale neloiale ale întreprinderilor faţă de consumatori definite la articolul 5 înainte, în timpul şi după o tranzacţie comercială în legătură cu un produs.
(2)Prezenta directivă nu aduce atingere dreptului contractual şi nici, în special, normelor privind valabilitatea, formarea profesională sau efectele contractelor.
(3)Prezenta directivă nu aduce atingere dispoziţiilor comunitare sau de drept intern în legătură cu sănătatea şi siguranţa produselor.
(4)În cazul în care dispoziţiile prezentei directive şi alte norme comunitare care reglementează aspecte specifice ale practicilor comerciale neloiale sunt în conflict, normele comunitare prevalează şi se aplică respectivelor aspecte specifice.
(5)Prezenta directivă nu împiedică statele membre să adopte dispoziţii care să protejeze interesele legitime ale consumatorilor în ceea ce priveşte practicile comerciale sau de vânzare agresive sau înşelătoare în contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasărilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor. Astfel de dispoziţii trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi justificate de motive privind protecţia consumatorului.
(6)Statele membre notifică fără întârziere Comisiei dispoziţiile de drept intern adoptate în temeiul alineatului (5), precum şi orice modificare ulterioară a acestora. Comisia publică aceste informaţii pe un site specific de internet, asigurându-se că sunt accesibile cu uşurinţă consumatorilor şi comercianţilor.
(7)Prezenta directivă nu aduce atingere normelor ce reglementează competenţa instanţelor judecătoreşti.
(8)Prezenta directivă nu aduce atingere condiţiilor de stabilire sau măsurilor de autorizare sau codurilor de conduită deontologică sau altor dispoziţii speciale privind profesiile reglementate pe care statele membre le pot impune comercianţilor, în conformitate cu legislaţia comunitară, pentru a garanta faptul că aceştia îndeplinesc un nivel ridicat de integritate.
(9)În legătură cu "serviciile financiare" în sensul Directivei 2002/65/CE şi bunurile imobile, statele membre pot impune cerinţe mai restrictive sau mai riguroase decât cele prevăzute de prezenta directivă în domeniul în care aceasta din urmă are ca obiect apropierea dispoziţiilor în vigoare.
(10)Prezenta directivă nu vizează aplicarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative din statele membre în materie de certificare şi indicare a standardului de fineţe a articolelor din metale preţioase.
Art. 4: Piaţa internă
Statele membre nu limitează libertatea de a presta servicii, nici nu limitează libera circulaţie a mărfurilor din motive care se încadrează în domeniul în care prezenta directivă vizează apropierea dispoziţiilor în vigoare.