Directiva 2004/8/CE/11-feb-2004 privind promovarea cogenerării pe baza cererii de energie termică utilă pe piaţa internă a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 20 Aprilie 2009
Directiva 2004/8/CE/11-feb-2004 privind promovarea cogenerării pe baza cererii de energie termică utilă pe piaţa internă a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE
Dată act: 11-feb-2004
Emitent: Parlamentul European;Consiliul Uniunii Europene
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, în special articolul 175 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei (1),
(1)JO C 291 E, 26.11.2002, p. 182.
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (2),
(2)JO C 95, 23.4.2003, p. 12.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (3),
(3)JO C 244, 10.10.2003, p. 1.
hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat (4),
(4)Avizul Parlamentului European din 13 mai 2003 (nepublicat înca în Jurnalul Oficial), Pozitia comuna a Consiliului din 8 septembrie 2003 (nepublicata înca în Jurnalul Oficial) şi Pozitia Parlamentului European din 18 decembrie 2003 (nepublicata înca în Jurnalul Oficial).
întrucât:
(1)Potentialul de utilizare a cogenerarii ca masura de economisire a energiei este, în prezent, insuficient folosit în cadrul Comunitatii. Promovarea unei cogenerari cu randament ridicat, pe baza cererii de energie termica utila este o prioritate comunitara, având în vedere beneficiile potentiale ale cogenerarii din punct de vedere al economisirii energiei primare, al evitarii pierderilor în retele şi al reducerii emisiilor, în special de gaze cu efect de sera. De asemenea, folosirea eficienta a energiei produse prin cogenerare poate contribui pozitiv la securitatea aprovizionarii cu energie şi la pozitia concurentiala a Uniunii Europene şi a statelor membre. De aceea, este necesar sa se ia masuri pentru a garanta ca potentialul este exploatat mai bine în cadrul pietei interne de energie.
(2)Directiva 2003/54/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2003 (5) stabileste norme comune pentru producerea, transportul, distributia şi aprovizionarea cu energie electrica în cadrul pietei interne de electricitate. În acest context, dezvoltarea cogenerarii contribuie la intensificarea concurentei şi pentru noii actori de pe piata.
(5)JO L 176, 15.7.2003, p. 37.
(3)Cartea verde intitulata "Spre o strategie europeana pentru securitatea aprovizionarii cu energie electrica" subliniaza ca Uniunea Europeana depinde în foarte mare masura de sursele sale externe de energie, care reprezinta în prezent 50 % din necesarul total şi se estimeaza ca vor creste la 70 % pâna în anul 2030, daca se mentin tendintele actuale. Dependenta de import şi cresterea ratei importurilor fac sa creasca riscul de întrerupere a aprovizionarii sau de dificultati în aprovizionare. Cu toate acestea, securitatea aprovizionarii nu trebuie considerata doar o problema de reducere a dependentei de importuri şi de dinamizare a productiei interne. Securitatea aprovizionarii necesita o gama larga de initiative de politica energetica, care au drept scop, inter alia, diversificarea surselor şi tehnologiilor şi îmbunatatirea relatiilor internationale. Cartea verde subliniaza, de asemenea, faptul ca securitatea aprovizionarii cu energie electrica este esentiala pentru o dezvoltare durabila în viitor. Cartea verde concluzioneaza ca adoptarea de noi masuri pentru reducerea cererii de energie este esentiala atât pentru reducerea dependentei de import, cât şi pentru limitarea emisiilor de gaze cu efect de sera. În Rezolutia din 15 noiembrie 2001 privind cartea verde (6), Parlamentul European a solicitat stabilirea unor masuri de încurajare în favoarea unei schimbari în directia centralelor de producere a energiei electrice eficiente, inclusiv producerea combinata de energie electrica şi energie termica.
(6)JO C 140 E, 13.6.2002, p. 543.
(4)Comunicarea Comisiei intitulata "O Europa durabila pentru o lume mai buna - o strategie a Uniunii Europene pentru dezvoltare durabila", prezentata la Consiliul European de la Goteborg din 15 şi 16 iunie 2001, a identificat schimbarile climatice ca reprezentând una din principalele bariere în calea dezvoltarii durabile şi a accentuat necesitatea utilizarii în mai mare masura a energiei curate şi a unor actiuni clare pentru reducerea cererii de energie.
(5)Utilizarea mai intensa a cogenerarii, orientata în directia realizarii de economii de energie primara, ar putea constitui o parte importanta a pachetului de masuri necesare pentru respectarea Protocolului de la Kyoto anexat la Conventia-cadru a Organizatiei Natiunilor Unite privind schimbarile climatice, precum şi a oricarui pachet de masuri politice pentru respectarea angajamentelor viitoare. În comunicarea privind punerea în aplicare a primei faze a Programului european privind schimbarile climatice, Comisia a identificat promovarea cogenerarii ca fiind una dintre masurile necesare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera din sectorul energetic şi şi-a anuntat intentia de a prezenta o propunere pentru o directiva privind promovarea cogenerarii în 2002.
(6)În Rezolutia din 25 septembrie 2002 privind comunicarea Comisiei în legatura cu punerea în aplicare a primei faze a Programului european privind schimbarile climatice (7), Parlamentul European saluta ideea prezentarii unei propuneri de întarire a masurilor comunitare menite sa promoveze producerea combinata de energie electrica şi termica (CHP) şi cere adoptarea prompta a unei directive privind promovarea producerii combinate de energie electrica şi termica.
(7)JO C 273 E, 14.11.2003, p. 172.
(7)Importanta cogenerarii a fost recunoscuta, de asemenea, de Rezolutia Consiliului din 18 decembrie 1997 (1) şi de Rezolutia Parlamentului European din 15 mai 1998 (2) privind o strategie comunitara de promovare a producerii combinate de energie electrica şi termica.
(1)JO C 4, 8.1.1998, p. 1.
(2)JO C 167, 1.6.1998, p. 308.
(8)În concluziile din 30 mai 2000 şi din 5 decembrie 2000, Consiliul a aprobat planul de actiune al Comisiei privind randamentul energetic şi a identificat promovarea cogenerarii ca fiind unul din domeniile prioritare pe termen scurt. În rezolutia din 14 martie 2001 privind planul de actiune pentru randamentul energetic (3), Parlamentul a cerut Comisiei sa prezinte propuneri de stabilire a unor norme comune pentru promovarea cogenerarii, atunci când acest lucru este justificat din punct de vedere al mediului.
(3)JO C 343, 5.12.2001, p. 190.
(9)Directiva 96/61/CE a Consiliului din 24 septembrie 1996 privind prevenirea şi controlul integrat al poluarii (4), Directiva 2001/80/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti proveniti de la marile instalatii de ardere (5) şi Directiva 2000/76/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 decembrie 2000 privind incinerarea deseurilor (6) au evidentiat necesitatea de a evalua potentialul de cogenerare în instalatii noi.
(4)JO C 257, 10.10.1996, p. 26.
(5)JO L 309, 27.11.2001, p. 1.
(6)JO L 332, 28.12.2000, p. 91.
(10)Directiva 1002/91/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 2002 privind performanta energetica a cladirilor (7) impune statelor membre sa asigure ca pentru cladirile noi cu o suprafata totala utila de peste 1000 m2, sa se analizeaza şi sa se ia în considerare, înainte de începerea constructiei, fezabilitatea tehnica, de mediu şi economica a sistemelor alternative, cum ar fi cogenerarea de energie electrica şi termica.
(7)JO L 1,4.1.2003, p. 65.
(11)În prezenta directiva, cogenerarea cu randament ridicat este definita de economiile de energie obtinute prin producerea combinata fata de producerea separata de energie electrica şi termica. Economiile de energie mai mari de 10 % justifica folosirea expresiei "cogenerare cu randament ridicat". Pentru maximizarea economiilor de energie şi pentru a evita pierderea acestor economii, trebuie sa se acorde o importanta deosebita conditiilor de exploatare a unitatilor de cogenerare.
(12)În contextul evaluarii economiilor de energie primara, este important sa se ia în considerare situatia statelor membre în care cea mai mare parte din consumul de energie electrica este acoperita din importuri.
(13)Pentru transparenta, este important sa se adopte o definitie de baza armonizata a cogenerarii. Pentru emiterea unei garantii de origine şi pentru scopuri statistice, daca instalatiile de cogenerare sunt echipate pentru producerea separata de energie electrica sau energie termica, o astfel de productie nu trebuie sa fie specificata ca fiind cogenerare.
(14)Pentru a garanta ca suportul pentru cogenerare, în contextul prezentei directive, se bazeaza pe cererea de energie termica utila şi pe economiile de energie primara, este necesar sa se stabileasca criterii pentru determinarea şi evaluarea randamentului energetic al productiei prin cogenerare conform definitiei de baza.
(15)Obiectivul general al prezentei directive trebuie sa fie stabilirea unei metode armonizate de calculare a energiei electrice produse prin cogenerare şi a orientarilor necesare pentru punerea în aplicare a acesteia, luând în considerare metodologii precum cele care sunt puse la punct în prezent de catre organismele europene de standardizare. Aceasta metoda trebuie sa poata fi adaptata pentru a tine seama de progresul tehnic. Aplicarea calculelor din anexele II şi III la unitatile de microcogenerare se poate baza, în conformitate cu principiul proportionalitatii, pe valorile rezultate dintr-un proces de testare de tip, certificat de un organism competent şi independent.
(16)Definitiile cogenerarii şi cogenerarii cu randament ridicat utilizate în prezenta directiva nu aduc atingere utilizarii diferitelor definitii din legislatia interna, pentru alte scopuri decât cele stabilite de prezenta directiva. Este potrivit sa se foloseasca suplimentar definitiile relevante continute în Directiva 2003/54/CE şi în Directiva 2001/77/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului din 27 septembrie 2001 privind promovarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie pe piata interna a energiei electrice (8).
(8)JO L 283, 27.10.2001, p. 33.
(17)Masurarea producerii de energie termica utila în punctul de producere al centralei de cogenerare subliniaza necesitatea ca avantajele energiei termice utile produse prin cogenerare sa nu se iroseasca prin pierderi mari de energie termica în retelele de distributie.
(18)Raportul dintre energie electrica şi energie termica este o caracteristica tehnica ce trebuie definita pentru a calcula cantitatea de energie electrica produsa prin cogenerare.
(19)În sensul prezentei directive, definitia "unitatilor de cogenerare" poate include şi echipamente în care se poate produce doar energie electrica sau doar energie termica, cum ar fi camerele de ardere auxiliare şi cele de postardere. Productia provenita din astfel de echipamente nu trebuie considerata drept cogenerare pentru emiterea unei garantii de origine şi pentru scopuri statistice.
(20)Definitia "cogenerarii la scara redusa" cuprinde, între altele, unitatile de micro-cogenerare şi de cogenerare în retea distribuita, cum ar fi unitatile de cogenerare care aprovizioneaza cu energie zonele izolate sau care satisfac cereri limitate de energie pentru nevoi rezidentiale, comerciale sau industriale.
(21)Pentru a creste gradul de transparenta în ceea ce priveste optiunea consumatorului între energia electrica produsa prin cogenerare şi energia electrica produsa prin alte tehnici, este necesar sa se asigure ca, pe baza unor valori de referinta armonizate privind randamentul energetic, se poate garanta originea cogenerarii cu randament ridicat. Sistemele de garantare a originii nu implica, în sine, dreptul de a beneficia de pe urma mecanismelor nationale de sprijin.
(22)Este important ca toate formele de energie electrica produse prin cogenerare cu randament ridicat sa poata fi acoperite de garantii de origine. Este important sa se faca distinctia clara între garantiile de origine şi certificatele care pot fi preschimbate.
(23)Pentru a asigura cresterea penetrarii pe piata a cogenerarii pe termen mediu, este indicat sa se solicite tuturor statelor membre adoptarea şi publicarea unui raport de analiza a potentialului national pentru cogenerarea cu randament ridicat şi sa se includa în raport o analiza separata a barierelor în calea cogenerarii, precum şi a masurilor luate pentru a asigura fiabilitatea sistemului de garantare.
(24)Sprijinul public trebuie sa fie în concordanta cu dispozitiile orientarilor comunitare privind ajutorul de stat pentru protectia mediului (1), inclusiv în ceea ce priveste necumularea ajutoarelor. În prezent, aceste orientari permit acordarea anumitor tipuri de sprijin public, daca se poate demonstra ca masurile de sprijin sunt benefice din punct de vedere al protectiei mediului pentru ca randamentul conversiei este foarte ridicat, pentru ca masurile vor permite reducerea consumului de energie sau pentru ca procesul de productie va fi mai putin daunator pentru mediu. În unele situatii, un astfel de sprijin poate fi necesar pentru exploatarea în continuare a potentialului de cogenerare, în special pentru a tine seama de necesitatea de internalizare a costurilor externe.
(1)JO C 37, 3.2.2001, p. 3.
(25)Programele de sprijin public pentru promovarea cogenerarii trebuie sa se concentreze în principal pe sprijinirea cogenerarii pe baza unei cereri de energie termica şi energie de racire, care poate fi justificata din punct de vedere economic.
(26)Statele membre pun în aplicare diferite mecanisme de sprijin pentru cogenerare la nivel national, care includ ajutoare pentru investitii, scutiri sau reduceri de impozite, certificate verzi şi programe de sprijin direct al preturilor. Un mijloc important de atingere a scopului prezentei directive este garantarea functionarii corespunzatoare a acestor mecanisme, pâna la punerea în functiune a unui cadru comunitar armonizat, pentru a mentine încrederea investitorilor. Comisia intentioneaza sa monitorizeze situatia şi sa prezinte rapoarte cu privire la experienta câstigata în aplicarea programelor nationale de sprijin.
(27)Pentru transportul şi distributia energiei electrice produse prin cogenerare cu randament ridicat, se aplica dispozitiile articolului 7 alineatele (1), (2) şi (5) din Directiva 2001/77/CE, precum şi dispozitiile relevante din Directiva 2003/54/CE. Pâna când producatorul de energie prin cogenerare devine, în conformitate cu legislatia interna, client eligibil în întelesul articolului 21 alineatul (1) din Directiva 2003/54/CE, tarifele legate de achizitia de energie de completare de care au nevoie uneori producatorii de energie prin cogenerare trebuie sa fie stabilite tinând seama de criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii. În special pentru unitatile de cogenerare la scara redusa şi cele de microcogenerare, accesul la reteaua de energie electrica produsa prin cogenerare cu randament ridicat poate fi facilitat, sub rezerva notificarii Comisiei.
(28)În general, unitatile de cogenerare de pâna la 400 kW, care intra sub incidenta definitiilor din Directiva 92/42/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind cerintele de randament energetic pentru noile cazane de apa fierbinte aprovizionate cu combustibili lichizi sau gazosi (2) nu pot îndeplini conditiile minime de randament energetic impuse de acestea şi, prin urmare, trebuie excluse din domeniul de aplicare a directivei mentionate.
(2)JO L 167, 22.6.1992, p. 17. Directiva, astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 93/68/CEE (JO L 220, 30.8.1993, p. 1).
(29)Structura specifica a sectorului de cogenerare, care include multi producatori mici şi mijlocii, trebuie sa fie luata în considerare, în special atunci când se revizuiesc procedurile administrative pentru obtinerea autorizatiei de a construi o instalatie de cogenerare.
(30)În sensul prezentei directive, de creare a unui cadru pentru promovarea cogenerarii, este important sa se puna accentul pe necesitatea unui mediu economic şi administrativ stabil pentru investitiile în noi instalatii de cogenerare. Statele membre trebuie încurajate sa sustina aceasta necesitate prin proiectarea unor programe de sprijin cu o durata de minimum patru ani şi prin evitarea schimbarilor frecvente ale procedurilor administrative etc. De asemenea, statele membre trebuie sa fie încurajate sa garanteze ca programele de sprijin public respecta principiul retragerii treptate din functiune.
(31)Randamentul şi durabilitatea globala a cogenerarii depind de mai multi factori, cum ar fi tehnologia utilizata, tipurile de combustibil, curbele de sarcina, marimea unitatii, precum şi de proprietatile energiei termice. Din considerente practice şi având în vedere faptul ca utilizarea energiei termice produse în diferite scopuri necesita diferite niveluri de temperatura ale energiei termice şi ca aceste diferente, precum şi altele influenteaza randamentul cogenerarii, cogenerarea poate fi împartita în categorii cum ar fi: "cogenerare industriala", "cogenerare pentru încalzire" şi "cogenerare agricola".
(32)În conformitate cu principiile subsidiaritatii şi proportionalitatii, prevazute la articolul 5 din tratat, este necesar sa se stabileasca la nivel comunitar principii generale care sa ofere un cadru pentru promovarea cogenerarii pe piata interna de energie, dar detaliile punerii în aplicare trebuie lasate la latitudinea statelor membre, permitând astfel fiecarui stat membru sa aleaga regimul care corespunde cel mai bine situatiei sale particulare. Prezenta directiva se limiteaza la minimul necesar pentru atingerea acestor obiective, fara a depasi ceea ce este necesar în acest scop.
(33)Se impune adoptarea masurilor necesare pentru punerea în aplicare a prezentei directive în conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie de stabilire a normelor de exercitare a competentelor de executare conferite Comisiei (1),
(1)JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
-****-
Art. 1: Obiect
Obiectul prezentei directive este de a creste randamentul energetic şi de a îmbunatati securitatea de aprovizionare, prin crearea unui cadru pentru promovarea şi dezvoltarea cogenerarii cu randament ridicat a energiei electrice şi termice, pe baza cererii de energie termica utila şi a economiilor de energie primara pe piata interna de energie, tinând seama de împrejurarile nationale specifice, în special cele privind conditiile economice şi climatice.
Art. 2: Domeniu de aplicare
Prezenta directiva se aplica cogenerarii, astfel cum este definita la articolul 3, precum şi tehnologiilor de cogenerare enumerate în anexa I.
Art. 3: Definitii
În sensul prezentei directive, se aplica urmatoarele definitii:
a)"cogenerare" înseamna producerea simultana, în acelasi proces, a energiei termice şi a energiei electrice şi/sau mecanice;
b)"energie termica utila" înseamna energia termica produsa într-un proces de cogenerare, pentru a satisface o cerere de încalzire sau racire, justificata din punct de vedere economic;
c)"cerere justificata din punct de vedere economic" înseamna cererea care nu depaseste necesarul de încalzire sau racire şi care ar putea fi satisfacuta altfel în conditiile pietei, prin alte procese de producere a energiei, în afara de cogenerare;
d)"energie electrica produsa prin cogenerare" înseamna energia electrica produsa într-un proces legat de producerea de energie termica utila şi calculata în conformitate cu metodologia prezentata în anexa II;
e)"energie electrica de rezerva" înseamna energia electrica furnizata prin reteaua de energie electrica ori de câte ori procesul de cogenerare este întrerupt, inclusiv în perioadele de revizie sau în stare de avarie;
f)"energie electrica de completare" înseamna energia electrica furnizata prin reteaua de energie electrica în cazurile în care cererea de energie electrica depaseste productia de energie electrica din procesul de cogenerare;
g)"randament global" înseamna suma anuala a productiei de energie electrica şi mecanica şi a productiei de energie termica utila, împartita la cantitatea de combustibil folosita pentru producerea energiei termice într-un proces de cogenerare şi în productia bruta de energie electrica şi mecanica;
h)"randament" înseamna randamentul calculat pe baza "puterii calorifice nete" a combustibililor (numita şi "putere calorifica inferioara");
i)"cogenerare cu randament ridicat" înseamna cogenerarea care îndeplineste criteriile stabilite în anexa III;
j)"valoare de referinta a randamentului pentru producere separata" înseamna randamentul producerii separate alternative de energie electrica şi termica, pe care procesul de cogenerare este menit s-o înlocuiasca;
k)"raportul dintre energia electrica şi energia termica" înseamna raportul dintre energia electrica produsa prin cogenerare şi energia termica utila la functionare exclusiv în regim de cogenerare, utilizând datele operationale ale unei unitati specifice;
l)"unitate de cogenerare" înseamna acea unitate care poate functiona în regim de cogenerare;
m)"unitate de microcogenerare" înseamna o unitate de cogenerare cu o capacitate maxima sub 50 kWe;
n)"cogenerare la scara redusa" înseamna unitati de cogenerare cu capacitate instalata mai mica de 1 MWe;
o)"productie în cogenerare" înseamna suma dintre energia electrica şi mecanica şi energia termica utila produsa prin cogenerare.
Suplimentar, se aplica definitiile relevante din Directiva 2003/54/CE şi din Directiva 2001/77/CE.
Art. 4: Criterii de eficienta a cogenerarii
(1)În scopul determinarii randamentului cogenerarii în conformitate cu anexa III, nu mai târziu de 21 februarie 2006, Comisia stabileste valori de referinta armonizate ale randamentului pentru producerea separata a energiei electrice şi termice, în conformitate cu procedura mentionata la articolul 14 alineatul (2). Aceste valori de referinta armonizate ale randamentului constau dintr-o matrice de valori diferentiate prin factori relevanti, printre care anul constructiei şi tipurile de combustibil şi trebuie sa se bazeze pe o analiza bine fundamentata, care sa ia în considerare, între altele, datele de exploatare în conditii realiste, schimbul transfrontalier de energie electrica, combinatia de combustibili şi conditiile climatice, precum şi tehnologiile de cogenerare aplicate, în conformitate cu principiile enuntate în anexa III.
(2)Comisia analizează valorile de referinţă armonizate ale randamentului pentru producţia separată a energiei electrice şi termice menţionate la alineatul (1) pentru prima dată la 21 februarie 2011 şi apoi din patru în patru ani, pentru a ţine seama de evoluţiile tehnologice şi de schimbările intervenite în distribuţia surselor de energie. Orice măsuri rezultate din analiza menţionată, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 14 alineatul (2).

(3)Statele membre care pun în aplicare prezenta directiva înainte de stabilirea de catre Comisie a valorilor de referinta armonizate ale randamentului pentru producerea separata de energie electrica şi termica mentionate la alineatul (1) adopta, înainte de data prevazuta la alineatul (1), valorile de referinta nationale ale randamentului pentru producerea separata a energiei electrice şi termice, care urmeaza sa fie folosite pentru calculul economiilor de energie primara produse din cogenerare, în conformitate cu metodologia prevazuta la anexa III.
Art. 5: Garantia de origine pentru energia electrica produsa prin cogenerare cu randament ridicat
(1)Pe baza valorilor de referinta armonizate ale randamentului, prevazute la articolul 4 alineatul (1), statele membre, nu mai târziu de sase luni de la adoptarea acestor valori, se asigura ca originea energiei electrice produse prin cogenerare cu randament ridicat poate fi garantata în conformitate cu criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii stabilite de fiecare stat membru. Acestea iau masuri pentru ca aceasta garantie de origine a energiei electrice sa permita producatorilor sa demonstreze ca energia electrica pe care o vând este produsa prin cogenerare cu randament ridicat şi sa fie emisa în a acest scop, ca raspuns la o solicitare din partea producatorului.
(2)Statele membre pot desemna unul sau mai multe organisme competente, independente de activitatile de productie şi distributie, pentru a superviza emiterea garantiei de origine mentionate la alineatul (1).
(3)Statele membre sau organismele competente asigura mecanisme adecvate astfel încât garantia de origine sa fie atât corecta, cât şi fiabila şi specifica, în raportul prevazut la articolul 10 alineatul (1), masurile luate pentru asigurarea fiabilitatii sistemului de garantare.
(4)Programele pentru garantarea originii nu implica, de la sine, dreptul de a beneficia de mecanismele nationale de sprijin.
(5)O garantie de origine:
- precizeaza puterea calorifica inferioara a sursei de combustibil din care a fost produsa energia electrica, modul de utilizare a energiei termice produse împreuna cu energia electrica, precum şi datele şi locurile de producere;
- precizeaza cantitatea de energie electrica produsa prin cogenerare cu randament ridicat, în conformitate cu anexa II, pe care o reprezinta garantia;
- precizeaza economiile de energie primara calculate în conformitate cu anexa III, pe baza valorilor de referinta armonizate ale randamentului, stabilite de catre Comisie, astfel cum sunt prevazute la articolul 4 alineatul (1).
Statele membre pot include informatii suplimentare privind garantia de origine.
(6)Astfel de garantii de origine, emise în conformitate cu dispozitiile alineatului (1), trebuie sa fie recunoscute reciproc de statele membre, exclusiv ca dovada a elementelor mentionate la alineatul (5). Orice refuz de a recunoaste o garantie de origine ca astfel de dovada, în special din motive legate de prevenirea fraudelor, trebuie sa se întemeieze pe criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii.
În cazul refuzului de recunoastere a garantiei de origine, Comisia poate obliga partea care refuza sa recunoasca garantia, în special în ceea ce priveste criteriile obiective, transparente şi nediscriminatorii pe care se întemeiaza o astfel de recunoastere.
Art. 6: Potentiale nationale pentru cogenerare cu randament ridicat
(1)Statele membre efectueaza o analiza a potentialului national pentru aplicarea cogenerarii cu randament ridicat, inclusiv a microcogenerarii cu randament ridicat.
(2)Analiza:
- se întemeiaza pe date stiintifice bine documentate şi respecta criteriile enumerate în anexa IV;
- identifica întregul potential pentru cererile de energie termica utila şi de racire, pentru care se poate aplica cogenerarea cu randament ridicat, precum şi disponibilitatea combustibililor şi altor resurse energetice care ar urma sa fie folosite în cogenerare;
- include o analiza separata a barierelor care ar putea împiedica realizarea potentialului national pentru cogenerarea cu randament ridicat. Aceasta analiza trebuie sa ia în considerare, în mod deosebit, barierele legate de preturi şi costuri şi de accesul la combustibili, barierele legate de problemele sistemului energetic, barierele legate de procedurile administrative şi barierele legate de lipsa internalizarii costurilor externe în preturile energiei.
(3)Statele membre evalueaza progresul în directia cresterii ponderii de cogenerare cu randament ridicat, pentru prima data pâna la 21 februarie 2007 şi dupa aceea din patru în patru ani, ca urmare a unei solicitari din partea Comisiei cu cel putin sase luni înainte de data scadenta.
Art. 7: Programe de sprijin
(1)Statele membre se asigura ca sprijinul pentru cogenerare - unitati existente şi viitoare - se bazeaza pe cererea de energie termica utila şi economiile de energie primara, în lumina oportunitatilor disponibile pentru reducerea cererii de energie prin alte masuri fezabile din punct de vedere economic sau avantajoase pentru mediu, cum ar fi alte masuri de eficienta energetica.
(2)Fara a aduce atingere articolelor 87 şi 88 din tratat, Comisia evalueaza aplicarea mecanismelor de sprijin utilizate în statele membre, conform carora un producator de energie în cogenerare primeste, pe baza reglementarilor emise de autoritatile publice, sprijin direct sau indirect, care ar putea avea ca efect restrângerea schimburilor comerciale.
Comisia analizeaza daca aceste mecanisme contribuie la atingerea obiectivelor prevazute la articolul 6 şi la articolul 174 alineatul (1) din tratat.
(3)În raportul mentionat la articolul 11, Comisia prezinta o analiza bine fundamentata privind experienta dobândita din aplicarea şi coexistenta diferitelor mecanisme de sprijin mentionate la alineatul. (2) din prezentul articol. Raportul evalueaza succesul, inclusiv rentabilitatea, sistemelor de sprijin în promovarea utilizarii cogenerarii cu randament ridicat, în conformitate cu potentialele nationale mentionate la articolul 6. Raportul examineaza, de asemenea, în ce masura programele de sprijin au contribuit la crearea unor conditii stabile pentru investitii în cogenerare.
Art. 8: Probleme legate de reteaua electrica şi de tarifare
(1)În scopul asigurarii transportului şi distributiei energiei electrice produse prin cogenerare cu randament ridicat, se aplica dispozitiile articolului 7 alineatele (1), (2) şi (5) din Directiva 2001/77/CE, precum şi dispozitiile relevante din Directiva 2003/54/CE.
(2)Pâna când producatorul de energie prin cogenerare devine client eligibil în conditiile legislatiei interne, în întelesul articolului 21 alineatul (1) din Directiva 2003/54/CE, statele membre ar trebui sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca tarifele pentru achizitionarea de energie electrica drept energie de rezerva sau de completare sunt stabilite pe baza tarifelor, clauzelor şi conditiilor publicate.
(3)Sub rezerva notificarii Comisiei, statele membre pot facilita accesul la reteaua de energie electrica produsa prin cogenerare cu randament ridicat de catre unitati la scara redusa şi de microcogenerare.
Art. 9: Proceduri administrative
(1)Statele membre sau organismele competente desemnate de statele membre evalueaza cadrul legislativ şi normativ existent, cu privire la procedurile de autorizare sau celelalte proceduri prevazute la articolul 6 din Directiva 2003/54/CE, care se aplica unitatilor de cogenerare cu randament ridicat.
O astfel de evaluare are în vedere:
a)încurajarea proiectarii de unitati de cogenerare care sa raspunda cererilor, justificate din punct de vedere economic, de energie termica utila şi evitarea producerii unei cantitati de energie termica mai mare decât necesarul de energie termica utila;
b)reducerea barierelor normative şi de alt tip care stau în calea cogenerarii;
c)fluidizarea şi accelerarea procedurilor la nivelul administrativ adecvat şi
d)asigurarea ca normele sa fie obiective, transparente şi nediscriminatorii şi luarea în considerare pe deplin a particularitatilor diferitelor tehnologii de cogenerare.
(2)Statele membre ofera - când acest lucru este adecvat în contextul legislatiei interne - indicii privind etapa la care s-a ajuns, în mod special în ceea ce priveste urmatoarele aspecte:
a)coordonarea între diferite organisme administrative în ceea ce priveste termenele, receptia şi prelucrarea cererilor de autorizare;
b)elaborarea unor posibile orientari pentru activitatile mentionate la alineatul (1) şi fezabilitatea unei proceduri rapide de planificare pentru producatorii de energie în sistem de cogenerare;
c)desemnarea autoritatilor care sa actioneze ca mediatori în litigiile dintre autoritatile responsabile pentru eliberarea autorizatiilor şi solicitantii de autorizatii.
Art. 10: Raportarea de catre statele membre
(1)Nu mai târziu de 21 februarie 2006, statele membre publica un raport care cuprinde rezultatele analizei şi evaluarile efectuate în conformitate cu articolul 5 alineatul (3), articolul 6 alineatul (1), articolul 9 alineatele (1) şi (2).
(2)Nu mai târziu de 21 februarie 2007 şi apoi din patru în patru ani, la cererea Comisiei, cu cel putin sase luni înainte de data scadenta, statele membre publica un raport care sa contina rezultatul evaluarii prevazute la articolul 6 alineatul (3).
(3)Statele membre prezinta Comisiei, pentru prima data înainte de sfârsitul lunii decembrie 2004, datele pentru anul 2003 şi apoi anual, date statistice privind productia nationala de energie electrica şi energie termica din cogenerare, în conformitate cu metodologia prezentata în anexa II.
De asemenea, statele membre prezinta statistici anuale privind capacitatea de cogenerare şi combustibilii folositi pentru cogenerare. Statele membre pot prezenta şi statistici privind economiile de energie primara produse prin aplicarea cogenerarii, în conformitate cu metodologia prezentata în anexa III.
Art. 11: Raportarea de catre Comisie
(1)Pe baza rapoartelor prezentate în temeiul articolului 10, Comisia analizeaza aplicarea prezentei directive şi prezinta Parlamentului European şi Consiliului, nu mai târziu de 21 februarie 2008 şi apoi din patru în patru ani, un raport privind progresul punerii în aplicare a prezentei directive.
Acest raport trebuie sa cuprinda, în special, urmatoarele:
a)evaluarea progresului în directia realizarii potentialelor nationale de cogenerare cu randament ridicat, mentionate la articolul 6;
b)evaluarea gradului în care normele şi procedurile care definesc conditiile-cadru pentru cogenerare pe piata interna de energie sunt stabilite pe baza unor criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, tinând seama de avantajele cogenerarii;
c)examinarea experientelor dobândite prin aplicarea şi coexistenta diferitelor mecanisme de sprijin pentru cogenerare;
d)reexaminarea valorilor de referinta ale randamentului pentru producerea separata, pe baza tehnologiilor actuale.
Dupa caz, Comisia prezinta Parlamentului European şi Consiliului, pe lânga raport, alte propuneri.
(2)La evaluarea progresului mentionat la alineatul (1) litera (a), Comisia examineaza în ce masura a fost atins potentialul national de cogenerare cu randament ridicat, mentionat la articolul 6, sau masura în care se estimeaza ca va fi atins, luând în considerare masurile şi conditiile din statele membre, inclusiv conditiile climatice, precum şi impactul pe piata interna de energie şi implicatiile altor initiative comunitare, cum ar fi Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de schimburi comerciale pentru cotele de emisie a gazului cu efect de sera în cadrul Comunitatii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1).
(1)JO L 275, 25.10.2003, p. 32.
Dupa caz, Comisia prezinta Parlamentului European şi Consiliului alte propuneri, în special cele care au în vedere stabilirea unui plan de actiune pentru dezvoltarea cogenerarii cu randament ridicat în cadrul Comunitatii.
(3)La evaluarea posibilitatilor de armonizare în continuare a metodelor de calcul mentionate la articolul 4 alineatul (1), Comisia examineaza impactul coexistentei calculelor prevazute la articolul 12, anexele II şi III, pe piata interna de energie, luând în considerare în acelasi timp experienta dobândita prin aplicarea mecanismelor de sprijin nationale.
Dupa caz, Comisia prezinta Parlamentului European şi Consiliului şi alte propuneri care au ca scop armonizarea în continuare a metodelor de calcul.
Art. 12: Calcule alternative
(1)Pâna la sfârsitul anului 2010 şi sub rezerva aprobarii prealabile de catre Comisie, statele membre pot folosi alte metode decât cea prevazuta în anexa II litera (b), pentru a scadea din cifrele raportate posibila cantitate de energie electrica care nu a fost produsa în proces de cogenerare. Cu toate acestea, în sensul celor mentionate la articolul 5 alineatul (1) şi la articolul 10 alineatul (3), cantitatea de energie electrica produsa prin cogenerare se determina în conformitate cu anexa II.
(2)Statele membre pot calcula economiile de energie primara rezultate ca urmare a producerii de energie termica şi energie electrica şi mecanica în conformitate cu anexa III litera (c), fara a utiliza anexa II pentru a exclude din acest proces cantitatile de energia termica şi energie electrica ce nu sunt rezultate din cogenerare. O astfel de productie poate fi considerata ca fiind cogenerare cu randament ridicat, cu conditia sa îndeplineasca criteriile de randament stabilite în anexa III litera (a) şi - pentru unitatile de cogenerare cu capacitate electrica mai mare de 25 MW - randamentul global sa fie peste 70 %. Cu toate acestea, specificarea cantitatii de energie electrica produse prin cogenerare în contextul acestei productii, pentru emiterea unei garantii de origine şi în scop statistic, se determina în conformitate cu anexa II.
(3)Pâna la sfârsitul anului 2010, statele membre, folosind o metodologie alternativa, pot determina daca o cogenerare este cu randament ridicat fara a verifica daca producerea prin cogenerare îndeplineste criteriile din anexa III litera (a), atunci când se dovedeste la nivel national ca producerea în sistem de cogenerare identificata de o astfel de metodologie alternativa de calcul îndeplineste în medie criteriile din anexa III litera (a). Daca se emite o garantie de origine pentru o astfel de producere de energie, atunci randamentul producerii în cogenerare specificat în garantie nu trebuie sa depaseasca valorile limita ale criteriilor din anexa III litera (a), cu exceptia cazului în care calculele efectuate în conformitate cu anexa III dovedesc contrariul. Cu toate acestea, specificarea cantitatii de energie electrica produse prin cogenerare în contextul acestei productii, pentru emiterea unei garantii de origine şi în scop statistic, se determina în conformitate cu anexa II.
Art. 13: Adaptarea la progresul tehnic
(1)Comisia adaptează la progresul tehnic valorile-limită utilizate la calcularea energiei electrice produse prin cogenerare menţionate în anexa II litera (a). Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 14 alineatul (2).
(2)Comisia adaptează la progresul tehnic valorile-limită utilizate la calcularea randamentului producţiei prin cogenerare şi a economiilor de energie primară menţionate în anexa III litera (a). Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 14 alineatul (2).
(3)Comisia adaptează la progresul tehnic orientările pentru determinarea raportului dintre energia electrică şi energia termică menţionat în anexa II litera (d). Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 14 alineatul (2).

Art. 14: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5a alineatele (1)-(4) şi articolul 7 din Decizia 1999/468/CE, având în vedere dispoziţiile articolului 8 din respectiva decizie.

Art. 15: Transpunere
Statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pâna la 21 februarie 2006. Statele membre informeaza de îndata Comisia cu privire la aceasta.
Când statele membre adopta aceste dispozitii, ele contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt însotite de o asemenea trimitere în momentul publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Art. 16: Modificare la Directiva 92/42/CEE
La articolul 3 alineatul (1) din Directiva 92/42/CEE se introduce urmatoarea liniuta:
"- unitatile de cogenerare, astfel cum sunt definite în Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 februarie 2004 privind promovarea cogenerarii bazate pe cererea de energie electrica utila pe piata interna de energie (*).
(*)JO L 52, 21.2.2004, p. 50."
Art. 17: Intrare în vigoare
Prezenta directiva intra în vigoare la data publicarii în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 18: Destinatari
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
-****-
Adoptata la Strasburg, 11 februarie 2004.

Pentru Parlamentul European

Presedintele

P. COX

Pentru Consiliu

Presedintele

M. McDOWELL

ANEXA I:Tehnologii de cogenerare care intra sub incidenta prezentei directive
a)Turbina de gaz cu ciclu combinat cu recuperare de caldura
b)Turbina de abur cu contrapresiune
c)Turbina de abur cu condensatie
d)Turbina de gaz cu recuperare de caldura
e)Motor cu ardere interna
f)Microturbine
g)Motoare Stirling
h)Pile de combustie
i)Motoare cu abur
j)Cicluri Rankine pentru biomasa
k)Orice alt tip de tehnologie sau combinatii ale acestora, care intra sub incidenta definitiei stabilite la articolul 3 litera (a).
ANEXA II:Calculul energiei electrice produse prin cogenerare
Valorile folosite pentru calculul energiei electrice produse prin cogenerare se determina pe baza exploatarii estimate sau efective a unitatii în conditii normale de utilizare. Pentru unitatile de microcogenerare, calculul se poate baza pe valori certificate.
a)Productia de energie electrica din cogenerare se considera egala cu productia totala anuala de energie electrica a unitatii respective, masurata la iesirea din generatoarele principale;
(i)în unitatile de cogenerare de tip (b), (d), (e), (f), (g) şi (h) mentionate la anexa I, cu un randament global anual stabilit de statele membre la un nivel minim de 75 % şi
(ii)în unitati de cogenerare de tip (a) şi (c) mentionate în anexa I, cu un randament global anual stabilit de statele membre la un nivel de minim 80 %.
b)În unitatile de cogenerare cu un randament global anual mai mic decât valoarea prevazuta la litera (a) punctul (i) [unitati de cogenerare de tipul (b), (d), (e), (f), (g) şi (h) mentionate în anexa I] sau cu un randament global anual sub valoarea mentionata la litera (a) punctul (ii) [unitati de cogenerare de tip (a) şi (c) mentionate în anexa I], cogenerarea se calculeaza cu urmatoarea formula:
Echp = Hchp. C unde:
ECHP este cantitatea de energie electrica produsa prin cogenerare
C este raportul dintre energia electrica şi energia termica
HCHP este cantitatea de energie termica utila produsa prin cogenerare (calculata, în acest sens, ca productia totala de energie termica minus orice cantitate de energie termica produsa în cazane separate sau prin extractie de abur viu din generatorul de abur, înainte de turbina).
Calculul energiei electrice produse prin cogenerare trebuie sa aiba la baza raportul efectiv dintre energia electrica şi energia termica. Daca nu se cunoaste raportul efectiv dintre energia electrica şi energia termica a unei unitati de cogenerare, se pot folosi urmatoarele valori implicite, în special pentru scopuri statistice, pentru unitati de tip (a), (b), (c), (d) şi (e) mentionate la anexa I, cu conditia ca energia electrica produsa în cogenerare sa fie mai mica sau egala cu productia de energie electrica totala a unitatii:

Tipul unitatii

Raportul energie electrica/energie termica, C (valori implicite)

Turbina de gaz în ciclu combinat, cu recuperare de caldura

0,95

Turbina de abur cu contrapresiune

0,45

Turbina de abur cu condensatie

0,45

Turbina de gaz cu recuperare de caldura

0,55

Motor cu ardere interna

0,75

Daca statele membre introduc valori implicite pentru raportul dintre energia electrica şi energia termica pentru unitatile de tipul (f), (g), (h), (i), (j) şi (k) mentionate în anexa I, aceste valori implicite trebuie sa fie publicate şi notificate Comisiei.
c)Daca o parte din continutul de energie al consumului de combustibil din procesul de cogenerare este recuperata sub forma de produse chimice şi reciclata, aceasta parte poate fi scazuta din consumul de combustibil înainte de calcularea randamentului global utilizat la literele (a) şi (b).(d) Statele membre pot determina raportul dintre energia electrica şi energia termica utila în cazul functionarii în regim de cogenerare la o capacitate scazuta, utilizând datele operationale ale unei unitati specifice.
e)Comisia stabileşte ghiduri detaliate pentru punerea în aplicare şi aplicarea anexei II, inclusiv determinarea raportului dintre energia electrică şi energia termică. Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive prin completarea acesteia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 14 alineatul (2).

f)Statele membre pot utiliza alte perioade de raportare în afara de cea anuala, pentru calculele de la literele (a) şi (b).
ANEXA III:Metodologia de determinare a randamentului procesului de cogenerare
Valorile utilizate pentru calculul randamentului cogenerarii şi a economiilor de energie primara se determina pe baza exploatarii estimate sau efective a unitatii, în conditii normale de utilizare.
a)Cogenerarea cu randament ridicat
În sensul prezentei directive, cogenerarea cu randament ridicat îndeplineste urmatoarele criterii:
- productia în sistem de cogenerare de la unitatile de cogenerare asigura economii de energie primara calculate în conformitate cu litera (b) de cel putin 10%, comparativ cu valorile de referinta pentru producerea separata de energie electrica şi termica;
- productia de la unitatile la scara redusa şi de la unitatile de micro-cogenerare care asigura economii de energie primara poate fi considerata drept cogenerare cu randament ridicat.
b)Calculul economiilor de energie primara
Cantitatea de economii de energie primara rezultata în urma producerii în sistem de cogenerare, definita în conformitate cu anexa II, se calculeaza pe baza urmatoarei formule:
unde:
PES reprezinta economiile de energie primara.
CHP H reprezinta randamentul termic al productiei prin cogenerare, definit ca raport între productia anuala de energie termica utila şi consumul de combustibil utilizat pentru producerea de energie termica utila şi energie electrica din cogenerare.
Ref H reprezint valoarea de referinta a randamentului pentru producerea separata de energie termica.
CHP E reprezint randamentul electric al productiei prin cogenerare, definit ca raport între productia anuala de energie electrica produsa prin cogenerare şi consumul de combustibil utilizat pentru producerea sumei dintre productia de energia termica utila şi energia electrica din cogenerare. În cazul în care o unitate de cogenerare produce energie mecanica, cantitatea anuala de energie electrica produsa prin cogenerare poate fi marita cu un factor suplimentar, care reprezinta cantitatea de energie electrica echivalenta cu cea de energie mecanica. Acest element suplimentar nu va crea dreptul de emitere a garantiilor de origine, în conformitate cu articolul 5.
Ref E reprezint valoarea de referinta a randamentului pentru producerea separata de energie electrica.
c)Calculul economiilor de energie primara în cazul utilizarii metodei de calcul alternativ, în conformitate cu articolul 12 alineatul (2)
Daca economiile de energie primara pentru un procedeu sunt calculate în conformitate cu articolul 12 alineatul (2), economiile de energie primara se calculeaza cu formula de la litera (b) din prezenta anexa, înlocuind:
" CHP H" cu " H " şi
" CHP E" cu "E",
unde:
H reprezinta randamentul termic al procesului, definit ca raport între productia anuala de energie termica şi consumul de combustibil utilizat pentru producerea sumei dintre productia de energie termica şi productia de energie electrica.
E reprezinta randamentul electric al procesului, definit ca raport între productia de energie electrica şi consumul de combustibil utilizat pentru producerea sumei dintre productia de energie termica şi productia de energie electrica. În cazul în care o unitate de cogenerare genereaza energie mecanica, energia electrica produsa anual prin cogenerare poate fi marita printr-un element suplimentar, care reprezinta cantitatea de energie electrica echivalenta cu cea de energie mecanica. Acest factor suplimentar nu va crea dreptul de a emite garantii de origine, în conformitate cu articolul 5.
d)Statele membre pot utiliza alte perioade de raportare, în afara de cea anuala, pentru calculele efectuate în conformitate cu literele (b) şi (c) din prezenta anexa.
e)Pentru unitati de microcogenerare, calculul economiilor de energie primara se poate baza pe date certificate.
f)Valorile de referinta ale randamentului pentru producerea separata de energie electrica şi termica
Principiile pentru definirea valorilor de referinta ale randamentului pentru producerea separata de energie electrica şi termica, mentionate la articolul 14 alineatul (1) şi în formula prezentata la litera (b) din prezenta anexa, stabilesc randamentul de exploatare a producerii separate de energie electrica şi termica pe care cogenerarea intentioneaza sa o înlocuiasca.
Valorile de referinta ale randamentului se calculeaza în conformitate cu principiile urmatoare:
1.Pentru unitatile de cogenerare definite la articolul 3, compararea cu producerea separata de energie electrica trebuie sa aiba la baza principiul compararii acelorasi tipuri de combustibil.
2.Fiecare unitate de cogenerare se compara cu tehnologia cea mai buna şi justificabila din punct de vedere economic pentru producerea separata de energie electrica şi termica disponibila pe piata în anul construirii unitatii de cogenerare.
3.Valorile de referinta ale randamentului pentru unitatile de cogenerare mai vechi de 10 ani se stabilesc pe baza valorilor de referinta pentru unitatile cu vechime de 10 ani.
4.Valorile de referinta ale randamentului pentru producerea separata de energie electrica şi termica reflecta diferentele climatice dintre statele membre.
ANEXA IV:Criterii de analiza a potentialelor nationale pentru cogenerarea cu randament ridicat
a)Analiza potentialelor nationale mentionate la articolul 6 trebuie sa ia în considerare:
- tipul de combustibili care s-ar putea utiliza pentru atingerea potentialelor de cogenerare, inclusiv consideratii specifice privind potentialul de crestere a utilizarii surselor de energie regenerabile pe pietele nationale de energie termica, prin cogenerare;
- tipul de tehnologii de cogenerare enumerate în anexa I, care ar putea fi folosite pentru atingerea potentialului national;
- tipul de producere separata de energie electrica şi termica sau, daca este fezabil, de energie mecanica, pe care o poate înlocui cogenerarea cu randament ridicat;
- o distributie a potentialului între modernizarea capacitatilor existente şi constructia de noi capacitati.
b)Analiza trebuie sa includa mecanismele corespunzatoare pentru evaluarea rentabilitatii - exprimata în economii de energie primara - cresterii ponderii de cogenerare cu randament ridicat în configuratia energetica nationala. Analiza rentabilitatii trebuie sa tina seama şi de angajamentele nationale acceptate în contextul angajamentelor privind schimbarile climatice acceptate de Comunitate în temeiul Protocolului de la Kyoto anexat la Conventia-cadru a Organizatiei Natiunilor Unite privind schimbarile climatice.
c)Analiza potentialului national de cogenerare trebuie sa specifice potentialele pentru orizonturile de timp 2010, 2015 şi 2020 şi sa includa, daca este posibil, estimarile de costuri corespunzatoare pentru fiecare orizont de timp.
Publicat în Editia Speciala a Jurnalului Oficial cu numarul 0 din data de 1 ianuarie 2007