Directiva 2001/77/CE/27-sept-2001 privind promovarea electricităţii produse din surse de energie regenerabile pe piaţa internă a electricităţii

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Aprilie 2010
Directiva 2001/77/CE/27-sept-2001 privind promovarea electricităţii produse din surse de energie regenerabile pe piaţa internă a electricităţii
Dată act: 27-sept-2001
Emitent: Parlamentul European;Consiliul Uniunii Europene
PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, în special articolul 175 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei (1),
(1)JO C 311 E, 31.10.2000, p. 320 si JO C 154E, 29.5.2001, p. 89.
având în vedere avizul Comitetului Economic si Social (2),
(2)JO C 367, 20.12.2000, p. 5.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (3),
(3)JO C 22, 24.1.2001, p. 27.
hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat (4),
(4)Avizul Parlamentului European din 16 noiembrie 2000 (JO C 223, 8.8.2001, p. 294), Pozitia comuna a Consiliului din 23 martie 2001 (JO C 142, 15.5.2001, p. 5) si Decizia Parlamentului European din 4 iulie 2001 (nepublicata înca în Jurnalul Oficial). Decizia Consiliului din 7 septembrie 2001.
întrucât:
(1)Potentialul de exploatare a surselor de energie regenerabile este utilizat în prezent sub capacitate în Comunitate. Comunitatea recunoaste necesitatea promovarii surselor de energie regenerabile ca o masura prioritara, deoarece exploatarea lor contribuie la protectia mediului si la dezvoltarea durabila. În plus, aceasta poate duce la crearea unor locuri de munca pe plan local, poate avea un impact pozitiv asupra coeziunii sociale, poate contribui la siguranta aprovizionarii si poate accelera atingerea obiectivelor de la Kyoto. Este, în consecinta, necesar sa se asigure exploatarea mai buna a acestui potential în cadrul pietei interne a electricitatii.
(2)Promovarea electricitatii produse din surse de energie regenerabile este o prioritate comunitara importanta, dupa cum s-a subliniat în Cartea Alba privind sursele de energie regenerabile (denumita în continuare "Cartea Alba") din motive de securitate si diversificare a aprovizionarii cu energie, de protectie a mediului si de coeziune sociala si economica. Aceasta a fost confirmata de Consiliu în Rezolutia sa din 8 iunie 1998 privind sursele de energie regenerabile (5) si de Parlamentul European în rezolutia sa privind Cartea alba (6).
(5)JO C 198, 24.6.1998, p. 1.
(6)JO C 210, 6.7.1998, p. 215.
(3)Intensificarea utilizarii electricitatii produse din surse de energie regenerabile constituie o componenta importanta a pachetului de masuri necesare pentru respectarea Protocolului de la Kyoto la Conventia-cadru a Organizatiei Natiunilor Unite privind schimbarile climatice si a oricarui pachet de masuri destinat respectarii angajamentelor ulterioare.
(4)Consiliul, în concluziile sale din 11 mai 1999, si Parlamentul European, în Rezolutia sa din 17 iunie 1998 privind electricitatea produsa din surse de energie regenerabile (7), au invitat Comisia sa prezinte o propunere concreta pentru un cadru comunitar privind accesul electricitatii produse din surse de energie regenerabile la piata interna. În plus, Parlamentul European, în Rezolutia sa din 30 martie 2000 privind electricitatea produsa din surse de energie regenerabile si piata interna a electricitatii (8), a subliniat ca obiectivele de energie regenerabila, obligatorii si ambitioase la nivel national, sunt esentiale pentru obtinerea de rezultate si pentru atingerea obiectivelor comunitare.
(7)JO C 210, 6.7.1998, p. 143.
(8)JO C 378, 29.12.2000, p. 89.
(5)Pentru a se asigura pe termen mediu o patrundere mai ridicata pe piata a electricitatii produse din surse de energie regenerabile, toate statele membre trebuie sa stabileasca obiective orientative nationale pentru consumul electricitatii produse din surse regenerabile.
(6)Aceste obiective orientative nationale trebuie sa fie compatibile cu orice angajamente nationale luate în cadrul angajamentelor privind schimbarile climatice acceptate de Comunitate în baza Protocolului de la Kyoto.
(7)Comisia trebuie sa evalueze în ce masura statele membre au înregistrat progrese în atingerea obiectivelor orientative nationale ale acestora si în ce masura obiectivele orientative nationale sunt compatibile cu obiectivul orientativ global de 12 % din consumul intern brut de energie în 2010, luând în considerare faptul ca obiectivul orientativ de 12 % prevazut în Cartea Alba pentru ansamblul Comunitatii în 2010 ofera o indicatie utila pentru intensificarea eforturilor atât la nivelul Comunitatii, cât si al statelor membre, tinând cont de necesitatea de a reflecta variatiile de la un stat membru la altul. Daca este necesar pentru atingerea obiectivelor, Comisia trebuie sa prezinte propuneri Parlamentului European si Consiliului care pot include obiective obligatorii.
(8)Când utilizeaza deseurile ca sursa de energie, statele membre trebuie sa respecte legislatia comunitara în vigoare privind gestionarea deseurilor. Aplicarea prezentei directive nu aduce atingere definitiilor prevazute la anexele II A si II B la Directiva 75/442/CEE a Consiliului din 15 iulie 1975 privind deseurile (9). Sprijinul pentru sursele de energie regenerabile trebuie sa fie compatibil cu celelalte obiective comunitare, în special în ceea ce priveste ierarhia în tratamentul deseurilor. În consecinta, incinerarea deseurilor urbane netriate nu trebuie promovata în baza viitorului regim privind sursele de energie regenerabile, daca o asemenea promovare ar submina ierarhia mentionata anterior.
(9)JO L 194, 25.7.1975, p. 39. Directiva, astfel cum a fost modificata ultima data prin Decizia 96/350/CE a Comisiei (JO L 135, 6.6.1996, p. 32).
(9)Definitia biomasei utilizata în prezenta directiva nu aduce atingere utilizarii unei definitii diferite în legislatiile interne, pentru alte scopuri decât cele prevazute în prezenta directiva.
(10)În temeiul prezentei directive, statele membre nu au obligatia de a recunoaste achizitia unei garantii de origine din alte state membre sau achizitia corespunzatoare de electricitate ca o contributie la îndeplinirea unui contingent national obligatoriu. Totusi, pentru a facilita comertul cu electricitate produsa din surse de energie regenerabile si pentru a mari transparenta alegerii pe care consumatorii trebuie sa o faca între electricitatea produsa din surse de energie neregenerabile si electricitatea produsa din surse de energie regenerabile, este necesara garantia de origine a acestei energii electrice. Regimurile prevazute pentru garantia de origine nu dau nastere, prin natura lor, dreptului de a beneficia de mecanismele nationale de sprijin instituite în diferite state membre. Este important ca toate formele de electricitate produsa din surse de energie regenerabile sa fie acoperite de astfel de garantii de origine.
(11)Este important sa se faca o distinctie clara între garantiile de origine si certificatele verzi de schimb.
(12)Necesitatea unui sprijin public în favoarea surselor de energie regenerabile este recunoscuta în orientarile comunitare pentru ajutoarele de stat în favoarea protectiei mediului (1), care, între altele, tin cont de necesitatea de a internaliza costurile externe de producere a electricitatii. Cu toate acestea, normele din tratat, în special articolele 87 si 88, vor continua sa se aplice acestui sprijin public.
(1)JO C 37, 3.2.2001, p. 3.
(13)Trebuie stabilit un cadru legislativ pentru piata surselor de energie regenerabile.
(14)Statele membre aplica diferite mecanisme de sprijin pentru sursele de energie regenerabile la nivel national, inclusiv certificate verzi, sprijin pentru investitii, scutiri sau reduceri de taxe, rambursari de taxe si regimuri de sustinere directa a preturilor. Un mijloc important de atingere a obiectivului prezentei directive este garantarea functionarii adecvate a acestor mecanisme, pâna la punerea în functiune a unui cadru comunitar, în scopul de a pastra încrederea investitorilor.
(15)Este, totusi, prematura stabilirea unui cadru la nivel comunitar cu privire la regimurile de sprijin, având în vedere experienta limitata a regimurilor nationale si cota prezenta relativ scazuta de electricitate produsa din surse de energie regenerabile, al carei pret este sustinut în Comunitate.
(16)Cu toate acestea, dupa o perioada de tranzitie suficienta, este necesara adaptarea regimurilor de sprijin la principiile pietei interne a electricitatii în dezvoltare. În consecinta, Comisia trebuie sa urmareasca evolutia situatiei si sa prezinte un raport privind experienta dobândita din aplicarea regimurilor nationale. Daca este necesar, pe baza concluziilor acestui raport, Comisia trebuie sa faca o propunere de cadru comunitar pentru programele de sprijin pentru energia electrica produsa din sursele de energie regenerabile. Aceasta propunere trebuie sa contribuie la atingerea obiectivelor orientative nationale, sa fie compatibila cu principiile pietei interne a electricitatii si sa tina cont de caracteristicile diferitelor surse de energie regenerabile, precum si ale diferitelor tehnologii si diferente geografice. De asemenea, trebuie sa promoveze utilizarea surselor de energie regenerabile în mod efectiv si sa fie simpla si, în acelasi timp, cât se poate de eficienta, în special în privinta costului, si sa includa perioade de tranzitie suficiente, cu o durata de cel putin sapte ani, sa mentina încrederea investitorilor si sa evite costurile esuate. Acest cadru ar permite ca electricitatea produsa din surse de energie regenerabile sa devina competitiva în raport cu electricitatea produsa din surse de energie neregenerabile si sa limiteze costurile pentru consumatori, reducând în acelasi timp, pe termen mediu, necesitatea sprijinului public.
(17)Cresterea patrunderii pe piata a electricitatii produse din surse de energie neregenerabile va duce la economii semnificative, reducând astfel costurile.
(18)Este important sa se utilizeze puterea fortelor pietei si piata interna si ca electricitatea produsa din surse de energie regenerabile sa devina un produs competitiv si atractiv pentru cetatenii europeni.
(19)Când se favorizeaza dezvoltarea unei piete pentru surse de energie regenerabile, este necesar sa se tina cont de impactul pozitiv asupra posibilitatilor de dezvoltare regionale si locale, asupra posibilitatilor de export, asupra coeziunii sociale si încadrarii în munca, în special în privinta întreprinderilor mici si mijlocii, precum si asupra producatorilor de electricitate independenti.
(20)Trebuie luata în considerare structura specifica a sectorului surselor de energie regenerabile, în special când se revizuiesc procedurile administrative de acordare a autorizatiei de construire pentru instalatiile care produc electricitate din surse de energie regenerabile.
(21)În anumite circumstante, nu este posibil sa se asigure integral transportul si distributia electricitatii produse din surse de energie regenerabile fara sa se afecteze fiabilitatea si siguranta retelei si garantiile, în acest context, pot include, în consecinta, compensatii financiare.
(22)Costurile conectarii unor noi producatori de electricitate care utilizeaza surse de energie regenerabile trebuie sa fie obiective, transparente si nediscriminatorii si trebuie sa se tina cont în mod corespunzator de avantajele pe care le aduc retelei producatorii integrati.
(23)Deoarece obiectivele generale ale actiunii propuse nu pot fi atinse în mod satisfacator de statele membre si pot, în consecinta, având în vedere dimensiunile si efectele actiunii, sa fie atinse mai bine la nivel comunitar, Comunitatea poate adopta masuri, în conformitate cu principiul subsidiaritatii prevazut la articolul 5 din tratat. Punerea în aplicare detaliata a acestora trebuie totusi încredintata statelor membre, permitând astfel fiecarui stat membru sa aleaga regimul care corespunde cel mai bine situatiei sale specifice. În conformitate cu principiul proportionalitatii, enuntat în articolul mentionat, prezenta directiva nu depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea acestor obiective,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
-****-
Art. 1: Obiect
Obiectul prezentei directive este de a promova cresterea contributiei surselor de energie regenerabile la productia de electricitate pe piata interna de electricitate si de a pune bazele unui viitor cadru comunitar în acest domeniu.
Art. 2:
[textul din Art. 2 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 3: Obiective orientative nationale
(1)Statele membre iau masurile corespunzatoare pentru a încuraja un consum mai ridicat de electricitate produsa din surse de energie regenerabile în conformitate cu obiectivele orientative nationale prevazute la alineatul (2). Aceste masuri trebuie sa fie proportionale cu obiectivul care trebuie atins.
(2)
[textul din Art. 3, alin. (2) a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
(3)Statele membre publica, pentru prima data pâna la 27 octombrie 2003 si la fiecare doi ani, un raport care include o analiza a atingerii obiectivelor orientative nationale, tinând cont, în special, de factorii climatici care ar putea sa afecteze atingerea acestor obiective si care indica în ce masura actiunile luate sunt compatibile cu angajamentul national privind schimbarile climatice.
(4)În baza rapoartelor statelor membre prevazute la alineatele (2) si (3), Comisia evalueaza în ce masura:
- statele membre au facut progrese spre atingerea obiectivelor orientative nationale;
- obiectivele orientative nationale sunt compatibile cu obiectivul orientativ global de 12 % din consumul national brut de energie pâna în 2010, în special cu cota orientativa de 22,1 % din electricitatea produsa din surse de energie regenerabile în consumul comunitar total de electricitate pâna în 2010.
Comisia îsi publica concluziile într-un raport, pentru prima data pâna la 27 octombrie 2004 si apoi la fiecare doi ani. Acest raport este însotit, dupa caz, de propuneri adresate Parlamentului European si Consiliului.
Daca raportul prevazut în al doilea paragraf concluzioneaza ca obiectivele orientative nationale risca sa fie incompatibile, din motive nejustificate si/sau care nu se bazeaza pe noile dovezi stiintifice, aceste propuneri se refera la obiective nationale, inclusiv posibile obiective obligatorii, într-o forma corespunzatoare.
Art. 4:
[textul din Art. 4 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 5:
[textul din Art. 5 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 6:
[textul din Art. 6 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 7:
[textul din Art. 7 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 8:
[textul din Art. 8 a fost abrogat la 01-apr-2010 de Art. 26, alin. (1) din Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009]
Art. 9: Transpunerea
Statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege si actele administrative necesare aducerii la îndeplinire a prezentei directive pâna la 27 octombrie 2003. Statele membre informeaza de îndata Comisia cu privire la aceasta.
Când statele membre adopta aceste masuri, ele contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt însotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Art. 10: Intrarea în vigoare
Prezenta directiva intra în vigoare la data publicarii în Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
Art. 11: Destinatari
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
-****-
Adoptata la Bruxelles, 27 septembrie 2001.

Pentru Parlamentul European

Presedintele

N. FONTAINE

Pentru Consiliu

Presedintele

C. PICQUE

ANEXA:Valori de referinta pentru obiectivele orientative nationale ale statelor membre cu privire la contributia electricitatii produse din surse de energie regenerabile la consumul brut de electricitate în 2010 (*)
Prezenta anexa ofera valori de referinta pentru stabilirea obiectivelor orientative nationale cu privire la electricitatea produsa din surse de energie regenerabile ("SER-E"), prevazute la articolul 3 alineatul (2):

SER-ETWH 1997 (**)

SER-E % 1997(***)

SER-E 2010 (***)

Belgia

0,86

1,1

6,0

Danemarca

3,21

8,7

29,0

Germania

24,91

4,5

12,5

Grecia

3,94

8,6

20,1

Spania

37,15

19,9

29,4

Franta

66,00

15,0

21,0

Irlanda

0,84

3,6

13,2

Italia

46,46

16,0

25,0 (1)

Luxemburg

0,14

2,1

5,7 (2)

Tarile de Jos

3,45

3,5

9,0

Austria

39,05

70,0

78,1 (3)

Portugalia

14,30

38,5

39,0 (4)

Finlanda

19,03

24,7

31,5 (5)

Suedia

72,03

49,1

60,0 (6)

Regatul Unit

7,04

1,7

10,0

Comunitate

338,41

13,9%

22 % (****)

*) Dupa datele privind Belgia se introduc urmatoarele:

Bulgaria

1,7

6

11(7)

si, dupa datele privind Portugalia:

România

14,9

28

33

*) Datele privind Comunitatea se înlocuiesc cu urmatoarele:

Comunitate

372

13,2

21

(*)La luarea în considerare a valorilor de referinta stabilite în prezenta anexa, statele membre pornesc de la ipoteza necesara ca orientarile privind ajutoarele de stat pentru protectia mediului permit existenta unor sisteme nationale de sprijin pentru promovarea electricitatii produse din surse de energie regenerabile.
(**) Datele se refera la productia interna de SER-E în 1997, cu exceptia Republicii Cehe, a Estoniei, a Ciprului, a Letoniei, a Lituaniei, a Ungariei, a Maltei, a Poloniei, a Sloveniei si a Slovaciei, pentru care datele se refera la 1999. Pentru Bulgaria si România datele se refera la 2001.

(***) Contributiile procentuale ale SER-E în 1997 (în perioada 1999 - 2000 pentru Republica Ceha, Estonia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Malta, Polonia, Slovenia si Slovacia, si în 2001 pentru Bulgaria si România) si 2010 se calculeaza pornind de la productia interna de SER-E împartita la consumul intern brut de electricitate. Pentru Republica Ceha, Estonia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Malta, Polonia, Slovenia si Slovacia, consumul intern brut de electricitate se calculeaza pe baza datelor pentru anul 2000. Pentru Bulgaria si România, consumul intern brut de electricitate se calculeaza pe baza datelor pentru anul 2001. În cazul comertului intern cu SER-E (cu certificare recunoscuta sau origine înregistrata), calcularea acestor procentaje va influenta datele pentru 2010 pe stat membru, dar nu si totalul comunitar.".

(****)Cifra rotunjita din cauza valorilor de referinta de mai sus.
(1)Italia declara ca 22 % ar fi o cifra realista, în baza ipotezei ca în 2010 consumul intern brut de electricitate va fi de 340 TWh. La luarea în considerare a valorilor de referinta stabilite în prezenta anexa, Italia a presupus ca productia interna bruta de energie electrica din surse de energie regenerabile va ajunge pâna la 76 TWh în 2010. Aceasta cifra include contributia fractiunii nebiodegradabile din deseurile municipale si industriale utilizate în conformitate cu legislatia comunitara privind gestionarea deseurilor.
În aceasta privinta, capacitatea de a atinge obiectivul orientativ prevazut în prezenta anexa depinde, inter alia, de nivelul efectiv al cererii interne de electricitate în 2010.
(2)Tinând cont de valorile de referinta orientative care figureaza în prezenta anexa, Luxemburg considera ca obiectivul stabilit pentru 2010 poate fi atins numai daca:
- consumul total de electricitate în 2010 nu îl depaseste pe cel din 1997;
- producerea de electricitate din energie eoliana poate fi înmultita cu un factor egal cu 15;
- producerea de electricitate din biogaz poate fi înmultita cu un factor egal cu 208;
- producerea de electricitate la singura instalatie de incinerare a deseurilor municipale din Luxemburg, care reprezenta în 1997 jumatate din electricitatea produsa din surse de energie regenerabile, poate fi luata în considerare în întregime;
- producerea de electricitate fotovoltaica poate fi marita la 80 GWh si în masura în care punctele de mai sus pot fi atinse din punct de vedere tehnic în timpul disponibil.
În absenta resurselor naturale, este exclusa o crestere suplimentara a electricitatii produse de centrale hidroelectrice.
(3)Austria declara ca 78,1 % ar fi o cifra realista, în baza ipotezei ca în 2010 consumul intern brut de electricitate va fi de 56,1 TWh. Datorita faptului ca productia de electricitate din surse regenerabile depinde foarte mult de energia hidroelectrica si, în consecinta, de precipitatiile anuale, cifrele pentru 1997 si 2010 trebuie calculate în baza unui model pe termen lung bazat pe conditiile hidrologice si climatice.
(4)Portugalia, luând în considerare valorile de referinta stabilite în prezenta anexa, declara ca, pentru a mentine cota de energie electrica produsa din surse regenerabile din 1997 ca un obiectiv orientativ pentru 2010, s-a presupus ca:
- va fi posibil sa se continue planul national de electricitate, care prevede construirea unei noi centrale hidroelectrice cu o putere mai mare de 10 MW;
- alte capacitati de productie pe baza de energii regenerabile, posibile numai prin ajutoare financiare de stat, vor creste într-un ritm anual de opt ori mai ridicat decât cel înregistrat anterior.
Aceste ipoteze implica faptul ca noile capacitati de producere a electricitatii din surse regenerabile, cu exceptia centralelor hidroelectrice mari, vor creste într-un ritm de doua ori mai ridicat decât ritmul de crestere al consumului intern brut de electricitate.
(5)În planul finlandez de actiune pentru sursele de energie regenerabile, obiectivele sunt stabilite pentru volumul surselor de energie regenerabile utilizate în 2010. Aceste obiective au fost stabilite în baza unor studii aprofundate. Planul de actiune finlandez a fost aprobat de guvern în octombrie 1999.
Conform planului de actiune finlandez, cota de electricitate produsa din surse de energie regenerabile se va ridica la 31 % pâna în 2010. Acest obiectiv orientativ este foarte ambitios si realizarea sa ar necesita masuri importante de promovare în Finlanda.
(6)Având în vedere valorile de referinta care figureaza în prezenta anexa, Suedia mentioneaza ca posibilitatea atingerii obiectivului depinde foarte mult de factorii climatici care afecteaza puternic nivelul productiei hidroelectrice, în special variatiile pluviometrice, perioadele în care cad ploi în cursul anului si afluxul de apa. Electricitatea produsa în centralele hidroelectrice poate varia substantial. În anii foarte secetosi, productia se poate ridica la 51 TWh, în timp ce în anii ploiosi se poate ridica la 78 TWh. Astfel, cifra pentru 1997 trebuie calculata în cadrul unui model pe termen lung bazat pe date stiintifice privind schimbarile hidrologice si climatice.
Utilizarea statisticilor privind afluxul de apa, acoperind o perioada de timp de 30 pâna la 60 de ani, este o metoda aplicata în general în tarile cu cote importante de productie hidroelectrica. Astfel, conform abordarii suedeze si pe baza conditiilor pluviometrice observate în perioada 1950-1999, corectând diferentele în capacitatea de productie hidroelectrica totala si privind afluxul total de apa de la un an la altul, productia hidroelectrica medie se ridica la 64 TWh, ceea ce corespunde unui procent de 46 % pentru 1997; în acest context, Suedia considera procentul de 52 % ca fiind o cifra mai realista pentru 2010.
În plus, capacitatea Suediei de a atinge obiectivul este limitata de faptul ca restul râurilor neexploatate sunt protejate prin lege. Mai mult, capacitatea Suediei de a atinge obiectivul depinde foarte mult de:
- extinderea centralelor electrice de termoficare (CET) în functie de densitatea populatiei, cererea de încalzire si dezvoltarea tehnologiei, în special pentru gazeificarea lesiei negre si
- autorizarea amplasarii de instalatii de energie eoliana în conformitate cu legislatia interna, acceptarea de catre populatie, dezvoltarea tehnologiei si extinderea retelelor.
(7)În baza analizei preliminare si a informatiilor actualizate, obiectivul unui consum de 11 % se bazeaza pe dezvoltarea pozitiva a surselor de energie regenerabile si pe conditii climatice favorabile. Posibilitatea realizarii acestui obiectiv depinde foarte mult de cantitatea totala anuala de precipitatii, de variatia precipitatiilor pe parcursul anului si afluxul de apa, precum si de alti factori climatici care afecteaza puternic nivelul productiei hidroelectrice si utilizarea energiei solare si eoliene. În afara de aceasta, utilizarea SER este limitata de legislatia nationala din domeniul mediului si din domeniile similare corespunzatoare legislatiei Uniunii Europene în domeniu.

Publicat în Editia Speciala a Jurnalului Oficial cu numarul 0 din data de 1 ianuarie 2007