Art. 7ga. - 'Art. 7 g^a - Directiva 1999/62/CE/17-iun-1999 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurilor rutiere

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2022 până la: 23 Decembrie 2025
'Art. 7g^a
(1)Statele membre variază taxele de utilizare a infrastructurii şi taxele de utilizare pentru vehiculele grele în conformitate cu prezentul articol.
Statele membre aplică variaţia respectivă subgrupurilor de vehicule grele care intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1) literele (a)-(d) din Regulamentul (UE) 2019/1242, cel târziu după doi ani de la publicarea nivelului de referinţă al emisiilor de CO2 pentru respectivele subgrupuri de vehicule în actele de punere în aplicare adoptate în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) din regulamentul menţionat.
Pentru clasele 1, 4 şi 5 de emisii de CO2, menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, variaţia se aplică grupelor de vehicule grele care nu intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1) literele (a)-(d) din Regulamentul (UE) 2019/1242, în termen de cel mult doi ani de la publicarea nivelului de referinţă al emisiilor de CO2 în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (7) de la prezentul articol, pentru grupa relevantă. În cazul în care punctul 5.1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/1242 este modificat printr-un act legislativ al Uniunii în aşa fel încât să se acopere nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 relevant pentru o grupă de vehicule grele, respectivul nivel de referinţă al emisiilor de CO2 nu mai este stabilit în temeiul alineatului (7) de la prezentul articol, ci în conformitate cu punctul 5.1 din anexa I la regulamentul menţionat.
În cazul în care traiectoriile de reducere a emisiilor pentru grupele de vehicule grele care nu intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1) literele (a)-(d) din Regulamentul (UE) 2019/1242 sunt stabilite printr-un act legislativ al Uniunii de modificare a punctului 5.1 din anexa I la regulamentul menţionat, variaţiile claselor 2 şi 3 de emisii de CO2, astfel cum sunt definite la alineatul (2) de la prezentul articol, se aplică de la data intrării în vigoare a traiectoriilor de reducere a emisiilor.
Fără a aduce atingere reducerii tarifelor prevăzute la alineatul (3), statele membre pot să prevadă tarife reduse pentru taxele de utilizare a infrastructurii sau pentru taxele de utilizare ori scutiri de la plata acestora pentru vehiculele cu emisii zero din orice grupă de vehicule în perioada cuprinsă între 24 martie 2022 şi 31 decembrie 2025. Începând cu 1 ianuarie 2026, aceste reduceri se limitează la 75 % în raport cu taxa pentru clasa 1 de emisii de CO2, astfel cum este definită la alineatul (2).
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1), statele membre stabilesc, pentru fiecare tip de vehicul greu, următoarele clase de emisii de CO2:
a)clasa 1 de emisii de CO2 - vehicule care nu se încadrează în niciuna dintre clasele de emisii de CO2 menţionate la literele (b)-(e);
b)clasa 2 de emisii de CO2 - vehicule din subgrupul de vehicule sg înmatriculate pentru prima dată în perioada de raportare a anului Y care prezintă un nivel de emisii de CO2 situat cu mai mult de 5 % sub traiectoria de reducere a emisiilor pentru perioada de raportare a anului Y şi pentru subgrupul de vehicule sg, dar care nu aparţin niciuneia dintre clasele de emisii de CO2 menţionate la literele (c), (d) şi (e);
c)clasa 3 de emisii de CO2 - vehicule din subgrupul de vehicule sg înmatriculate pentru prima dată în perioada de raportare a anului Y care prezintă un nivel de emisii de CO2 situat cu mai mult de 8 % sub traiectoria de reducere a emisiilor pentru perioada de raportare a anului Y şi pentru subgrupul de vehicule sg şi care nu aparţin niciuneia dintre clasele de emisii de CO2 menţionate la literele (d) şi (e);
d)clasa 4 de emisii de CO2 - vehicule grele cu emisii scăzute;
e)clasa 5 de emisii de CO2 - vehicule cu emisii zero.
Statele membre se asigură că clasificarea unui vehicul care aparţine clasei 2 sau 3 de emisii de CO2 este reevaluată o dată la şase ani de la data primei înmatriculări şi că, după caz, vehiculul este reclasificat în clasa de emisii relevantă pe baza pragurilor aplicabile la momentul respectiv. Reclasificarea intră în vigoare, în ceea ce priveşte o taxă de utilizare, cel târziu în prima zi de validitate a acesteia sau după data respectivei reclasificări.
(3)Fără a se aduce atingere alineatului (1), vehiculelor din clasele 2, 3, 4 şi 5 de emisii de CO2 li se aplică taxe reduse, după cum urmează:
a)clasa 2 de emisii de CO2 - o reducere cuprinsă între 5 % şi 15 % în raport cu taxa aplicabilă vehiculelor din clasa 1 de emisii de CO2;
b)clasa 3 de emisii de CO2 - o reducere cuprinsă între 15 % şi 30 % în raport cu taxa aplicabilă vehiculelor din clasa 1 de emisii de CO2;
c)clasa 4 de emisii de CO2 - o reducere cuprinsă între 30 % şi 50 % în raport cu taxa aplicabilă vehiculelor din clasa 1 de emisii de CO2;
d)clasa 5 de emisii de CO2 - o reducere cuprinsă între 50 % şi 75 % în raport cu taxa aplicabilă vehiculelor din clasa 1 de emisii de CO2.
În cazul în care taxa de utilizare a infrastructurii sau taxa de utilizare variază, de asemenea, în funcţie de clasa de emisii Euro, reducerile menţionate la primul paragraf se aplică în raport cu taxa aplicată la cele mai stricte standarde de emisii Euro.
(4)Variaţiile menţionate la prezentul articol nu sunt concepute să genereze venituri suplimentare.
(5)Prin derogare de la alineatul (1), un stat membru poate decide să nu aplice cerinţa de a varia taxa de utilizare a infrastructurii în conformitate cu alineatul (2) în cazul în care se percepe o taxă bazată pe costurile externe legată de emisiile de CO2 care variază în funcţie de valorile de referinţă ale taxei bazate pe costurile externe legate de emisiile de CO2, din anexa IIIc.
(6)În cazul sectoarelor rutiere pe care un vehicul este exploatat fără emisii de CO2 într-un mod verificabil, statele membre pot aplica taxe reduse pentru vehiculul respectiv în conformitate cu clasa 5 de emisii de CO2. Statele membre care recurg la respectiva opţiune aplică taxele aferente clasei 1 de emisii de CO2 respectivului vehicul pe alte sectoare rutiere.
(7)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a specifica nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 pentru grupele de vehicule care nu intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1) literele (a)-(d) din Regulamentul (UE) 2019/1242.
Actele de punere în aplicare respective reproduc datele relevante pentru fiecare grupă de vehicule care sunt publicate în raportul menţionat la articolul 10 din Regulamentul (UE) 2018/956. Comisia adoptă respectivele acte de punere în aplicare în termen de şase luni de la publicarea raportului relevant menţionat la articolul 10 din Regulamentul (UE) 2018/956.
(8)Până la 25 martie 2027, Comisia evaluează punerea în aplicare şi eficacitatea variaţiei taxelor în funcţie de emisiile de CO2 menţionate în prezentul articol, precum şi dacă aceasta este încă necesară şi coerenţa acesteia cu Directivele 2003/87/CE şi 2003/96/CE. Dacă este cazul, pe baza evaluării respective, Comisia prezintă o propunere legislativă de modificare a dispoziţiilor relevante ale prezentei directive privind variaţia taxelor în funcţie de emisiile de CO2.
(9)După 24 martie 2022, Comisia revizuieşte, o dată la cinci ani, tarifele maxime pentru taxele de utilizare prevăzute în anexa II şi nivelurile de reducere menţionate la alineatul (3) şi, după caz, pe baza rezultatelor respectivului proces de revizuire, prezintă o propunere legislativă de modificare a dispoziţiilor respective.
(10)La fiecare 30 de luni după 24 martie 2022, Comisia întocmeşte un raport de evaluare a caracterului adecvat al pragurilor pentru clasele 2 şi 3 de emisii de CO2 menţionate la articolul 7ga alineatul (2) literele (b) şi (c) din prezenta directivă, în raport cu emisiile de referinţă publicate în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/1242 sau cu emisiile de CO2 raportate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/956 şi, după caz, prezintă o propunere legislativă de modificare a pragurilor respective pe baza rezultatelor respectivei evaluări.
(11)Aplicarea variaţiei taxelor în funcţie de emisiile de CO2 menţionate la prezentul articol nu este obligatorie în cazul în care se aplică o altă măsură a Uniunii de stabilire a preţului carbonului pentru combustibilii utilizaţi în transportul rutier.