Art. 7da. - Art. 7 d^a - Directiva 1999/62/CE/17-iun-1999 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurilor rutiere
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2022 până la: 23 Decembrie 2025
Art. 7d^a
(1)În conformitate cu cerinţele stabilite în anexa V, statele membre pot introduce o taxă de congestionare pe orice sector al reţelei lor rutiere care este afectat de congestionarea traficului. Taxa de congestionare se poate aplica numai pe acele sectoare rutiere unde traficul este congestionat în mod regulat şi numai în intervalele de timp când are loc de obicei congestionarea traficului.
(2)Statele membre specifică sectoarele rutiere şi intervalele de timp menţionate la alineatul (1) pe baza unor criterii obiective legate de nivelul de afectare din perspectiva congestionării a drumurilor şi a zonelor din vecinătatea acestora, măsurat printre altele ca medie a întârzierilor sau lungime a cozilor.
(3)O taxă de congestionare impusă pe orice sector al reţelei rutiere se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor categoriilor de vehicule, în conformitate cu factorii de echivalenţă standard stabiliţi în anexa V. Statele membre pot scuti însă, parţial sau în totalitate, microbuzele, autobuzele şi autocarele de plata taxei de congestionare în scopul promovării transportului în comun, al dezvoltării socioeconomice şi al coeziunii teritoriale. Autorulotele, indiferent de masa maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat, nu sunt tratate ca autocare şi autobuze în sensul prezentului alineat.
(4)Taxa de congestionare se stabileşte în conformitate cu cerinţele minime menţionate în anexa V. Aceasta reflectă costurile impuse de un vehicul asupra altor utilizatori ai drumurilor şi, indirect, asupra societăţii, şi respectă valorile de referinţă stabilite în anexa VI pentru orice tip de drum. În cazul în care un stat membru intenţionează să aplice taxe de congestionare mai mari decât valorile de referinţă stabilite în anexa VI, acesta informează Comisia în conformitate cu cerinţele menţionate în anexa V.
Veniturile generate de taxele de congestionare sau echivalentul în valoare financiară al respectivelor venituri se folosesc pentru a soluţiona problema congestionării sau pentru a dezvolta transportul durabil şi mobilitatea în general.
În cazul în care aceste venituri sunt alocate bugetului general, se consideră că un stat membru a aplicat al doilea paragraf dacă acesta pune în aplicare politici de sprijin financiar pentru a soluţiona problema congestionării sau pentru a dezvolta transportul durabil şi mobilitatea care au o valoare echivalentă cu veniturile generate din taxele de congestionare.
(5)Statele membre instituie mecanisme adecvate pentru monitorizarea impactului taxelor de congestionare şi pentru revizuirea nivelului acestora. Fiecare stat membru revizuieşte nivelul taxelor în mod regulat, cel puţin o dată la trei ani, pentru a se asigura că acestea nu depăşesc costurile congestionării suportate de statul membru respectiv pe sectoarele rutiere pe care se percepe taxa de congestionare.