Art. 7a. - Art. 7 a - Directiva 1999/62/CE/17-iun-1999 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurilor rutiere

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2022 până la: 23 Decembrie 2025
Art. 7a
(1)Taxele de utilizare sunt proporţionale cu durata utilizării infrastructurii.
(2)Dacă se aplică taxe de utilizare în cazul vehiculelor grele, infrastructura este pusă la dispoziţie spre utilizare cel puţin pentru următoarele intervale de timp: o zi, o săptămână, o lună şi un an. Tariful lunar nu depăşeşte 10 % din tariful anual, tariful săptămânal nu depăşeşte 5 % din tariful anual, iar tariful zilnic nu depăşeşte 2 % din tariful anual.
Un stat membru poate decide că pentru vehiculele înmatriculate în statul membru respectiv se aplică numai tarife anuale.
Statele membre stabilesc taxele de utilizare, inclusiv costurile administrative, pentru toate vehiculele grele la un nivel care nu depăşeşte tarifele maxime stabilite în anexa II.
(3)Dacă se aplică taxe de utilizare în cazul autoturismelor, infrastructura este pusă la dispoziţie spre utilizare cel puţin pentru următoarele intervale de timp: o zi, o săptămână sau 10 zile ori ambele, o lună sau două luni ori ambele şi un an. Tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful anual, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful anual, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful anual, tariful săptămânal nu depăşeşte 11 % din tariful anual, iar tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful anual.
Statele membre pot limita folosirea taxei de utilizare zilnice numai în scopul tranzitului.
De asemenea, statele membre pot pune la dispoziţie utilizarea infrastructurii şi pentru alte intervale de timp. În astfel de cazuri, statele membre aplică tarifele în conformitate cu principiul egalităţii de tratament între utilizatori, ţinând seama de toţi factorii relevanţi, în special de tariful anual şi de tarifele aplicate pentru celelalte intervale de timp menţionate la primul paragraf, de tiparele de utilizare existente şi de costurile administrative.
În ceea ce priveşte sistemele de taxe de utilizare adoptate înainte de 24 martie 2022, statele membre pot menţine tarifele care sunt mai mari decât limitele stabilite la primul paragraf cu condiţia ca acestea să fi fost în vigoare înaintea respectivei date şi pot menţine tarifele corespondente mai mari pentru alte perioade de utilizare, în conformitate cu principiului egalităţii de tratament. Cu toate acestea, ele respectă limitele stabilite la primul paragraf, precum şi al treilea paragraf, de îndată ce intră în vigoare sisteme de taxare modificate în mod substanţial, dar cel târziu până la 25 martie 2030.

(4)În cazul microbuzelor şi al vehiculelor utilitare uşoare, statele membre respectă alineatul (2) sau (3). În cazul în care statele membre stabilesc pentru vehiculele utilitare uşoare taxe de utilizare diferite de cele pentru autoturisme, acestea stabilesc tarife pentru taxele de utilizare mai mari pentru vehiculele utilitare uşoare decât cele pentru autoturisme.
(5)Până la 25 martie 2027, Comisia evaluează fezabilitatea tehnică şi juridică a tratamentului diferenţiat al diferitelor vehicule utilitare uşoare în funcţie de aspectul dacă vehiculul utilitar uşor în cauză este echipat sau nu cu un tahograf. În consecinţă, pe baza evaluării respective, Comisia prezintă, după caz, o propunere legislativă de modificare a prezentei directive.