Art. 7. - Art. 7 - Directiva 1999/62/CE/17-iun-1999 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurilor rutiere
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2022 până la: 23 Decembrie 2025
Art. 7
(1)Fără a aduce atingere articolului 9 alineatul (1a), statele membre pot menţine sau pot introduce taxe de trecere şi taxe de utilizare pe reţeaua rutieră transeuropeană sau pe anumite sectoare ale acesteia şi pe orice alte sectoare suplimentare ale propriilor reţele de autostrăzi care nu fac parte din reţeaua rutieră transeuropeană, în condiţiile stabilite la alineatele (4)-(14) de la prezentul articol şi la articolele 7a-7k.
(2)Alineatul (1) nu aduce atingere dreptului statelor membre, în conformitate cu TFUE, de a aplica taxe de trecere şi taxe de utilizare pe alte drumuri, cu condiţia ca impunerea acestor taxe de trecere şi de utilizare pe astfel de drumuri să nu discrimineze traficul internaţional şi să nu determine denaturarea concurenţei dintre operatori. Taxele de trecere şi taxele de utilizare aplicate pe alte drumuri decât cele care fac parte din reţeaua rutieră transeuropeană şi decât autostrăzile respectă condiţiile prevăzute la alineatele (4) şi (5) din prezentul articol, la articolul 7a şi la articolul 7j alineatele (1), (2) şi (4).
(3)Fără a aduce atingere altor dispoziţii ale prezentei directive, taxele de trecere şi taxele de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele grele, vehiculele grele de marfă, autocarele şi autobuzele, vehiculele uşoare, vehiculele utilitare uşoare, microbuzele şi autoturismele, pot fi introduse sau menţinute în mod independent unele faţă de altele. Cu toate acestea, în cazul în care statele membre aplică taxe pentru autoturisme, ele percep, de asemenea, taxe pentru vehiculele utilitare uşoare.
(4)Statele membre nu impun concomitent taxe de trecere şi taxe de utilizare pentru nicio categorie de vehicule pentru utilizarea unui singur sector rutier. Cu toate acestea, un stat membru care impune o taxă de utilizare pe reţeaua sa poate impune, de asemenea, taxe de trecere pentru utilizarea podurilor, a tunelurilor şi a trecătorilor montane.
Statele membre pot decide să nu aplice articolul 7ca alineatul (3), articolul 7ga alineatul (1) şi articolul 7gb alineatul (2) în cazul unor astfel de taxe de trecere pentru utilizarea podurilor, a tunelurilor şi a trecătorilor montane atunci când este îndeplinită cel puţin una dintre condiţiile de mai jos:
a)aplicarea articolului 7ca alineatul (3), a articolului 7ga alineatul (1) şi a articolului 7gb alineatul (2) nu ar fi posibilă din punct de vedere tehnic, întrucât nu se pot introduce astfel de diferenţieri în sistemul de taxare în cauză;
b)aplicarea articolului 7ca alineatul (3), a articolului 7ga alineatul (1) şi a articolului 7gb alineatul (2) ar duce la devierea celor mai poluante vehicule, având un impact negativ asupra siguranţei rutiere şi a sănătăţii publice.
Un stat membru care decide să nu aplice articolul 7ca alineatul (3), articolul 7ga alineatul (1) şi articolul 7gb alineatul (2), în conformitate cu al doilea paragraf de la prezentul alineat, notifică decizia sa Comisiei.
(5)Taxele de trecere şi taxele de utilizare se aplică fără discriminare, directă sau indirectă, pe motive legate de:
a)naţionalitatea utilizatorului drumurilor;
b)statul membru sau ţara terţă de stabilire a operatorului de transport;
c)statul membru sau ţara terţă de înmatriculare a vehiculului; sau
d)originea sau destinaţia operaţiunii de transport.
(6)Statele membre pot să prevadă tarife reduse pentru taxele de trecere sau de utilizare pentru anumite sectoare rutiere, sau să excludă complet anumite sectoare rutiere de la plata taxelor rutiere, în special acolo unde traficul are o de intensitate redusă în zonele slab populate.
(7)În cazul infrastructurilor rutiere care fac obiectul unor contracte de concesiune, atunci când contractul a fost semnat înainte de 24 martie 2022 sau propunerile sau răspunsurile la invitaţiile de a negocia în cadrul procedurii negociate au fost primite ca urmare a unui proces de achiziţii publice înainte de 24 martie 2022, statele membre pot opta să nu aplice articolul 7ca alineatul (3), articolul 7g alineatele (1) şi (2), articolul 7ga şi articolul 7gb în cazul taxelor de trecere şi al taxelor de utilizare aferente infrastructurilor respective până la reînnoirea contractului de concesiune sau până la modificarea substanţială a sistemului de taxare.
(8)Alineatul (7) se aplică, de asemenea, în cazul contractelor pe termen lung încheiate între o entitate publică şi o entitate din afara sectorului public, semnate înainte de 24 martie 2022, având ca obiect executarea de lucrări şi/sau gestionarea de servicii, altele decât executarea de lucrări, care nu includ transferul riscului aferent cererii.
(9)Statele membre pot să prevadă tarife reduse pentru taxele de trecere sau de utilizare ori scutiri de la plata acestora pentru:
a)vehiculele grele scutite de obligaţia de a instala şi de a utiliza aparatură de înregistrare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*);
(*)Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere (JO L 60, 28.2.2014, p. 1).
b)vehiculele grele de marfă cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat mai mare de 3,5 tone şi mai mică de 7,5 tone, utilizate pentru transportul de materiale, echipamente sau maşini destinate conducătorului auto în exercitarea profesiei sale sau pentru livrarea de mărfuri produse în mod artizanal, în cazul în care transportul nu se efectuează contra cost în numele unui terţ;
c)orice vehicul care intră sub incidenţa condiţiilor prevăzute la articolul 6 alineatul (2) literele (a) şi (b) sau orice vehicul utilizat sau deţinut de persoane cu handicap; şi
d)vehiculele cu emisii zero cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat de până la 4,25 tone.
(10)Începând cu 25 martie 2030, statele membre nu mai aplică taxe de utilizare pentru vehiculele grele în cadrul reţelei transeuropene de transport centrale.
(11)Prin derogare de la alineatul (10), statele membre pot aplica taxe de utilizare pentru vehiculele grele pe sectoare ale reţelei transeuropene de transport centrale numai în cazuri justificate în mod corespunzător în care aplicarea unei taxe de trecere:
a)ar implica costuri administrative, de investiţii şi de exploatare disproporţionate în comparaţie cu veniturile sau beneficiile preconizate pe care le-ar genera o astfel de taxă de trecere, de exemplu din cauza lungimii limitate a sectoarelor rutiere în cauză, a densităţii relativ scăzute a populaţiei sau a traficului relativ scăzut; sau
b)ar conduce la devierea traficului, cu consecinţe negative asupra siguranţei rutiere sau asupra sănătăţii publice.
Înainte de aplicarea respectivelor taxe de utilizare, statele membre notifică Comisia cu privire la acest lucru. Notificarea respectivă include motivele care justifică, având în vedere primul paragraf, aplicarea taxei de utilizare pe baza unor criterii obiective şi a unor informaţii clare privind vehiculele şi sectoarele rutiere care fac obiectul taxei de utilizare.
Statele membre pot transmite o singură notificare pentru mai multe sectoare rutiere care fac obiectul derogărilor, cu condiţia ca justificarea să fie inclusă pentru fiecare sector.
(12)În cazul în care statele membre aplică un sistem comun pentru taxele de utilizare în conformitate cu articolul 8, statele membre respective adaptează sau încetează să aplice sistemul comun până la 25 martie 2032.
(13)Până la 25 martie 2027, în ceea ce priveşte vehiculele grele de marfă, un stat membru poate alege să aplice taxe de trecere sau taxe de utilizare numai vehiculelor grele de marfă cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat de cel puţin 12 tone, în cazul în care consideră că perceperea de taxe de trecere sau de taxe de utilizare pentru vehiculele grele de marfă de mai puţin de 12 tone:
a)ar crea efecte negative semnificative asupra fluidităţii traficului, asupra mediului, a nivelurilor de zgomot, a congestionării traficului, a sănătăţii sau a siguranţei rutiere, din cauza devierii traficului;
b)ar implica costuri administrative care depăşesc 15 % din veniturile suplimentare generate de această extindere; sau
c)ar viza o categorie de vehicule care nu generează mai mult de 10 % din costurile taxabile privind infrastructura.
Statele membre care decid să aplice taxe de trecere sau taxe de utilizare sau ambele doar vehiculelor grele de marfă cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat de cel puţin 12 tone informează Comisia în legătură cu decizia lor împreună cu motivele care au stat la baza acesteia.
(14)În cazul în care taxele de trecere se aplică tuturor vehiculelor grele, statele membre pot alege să recupereze un procentaj diferit din costuri de la autocare, autobuze şi autorulote, pe de o parte, şi de la vehiculele grele de marfă, pe de altă parte.
(15)Până la 25 martie 2027, Comisia evaluează punerea în aplicare şi eficacitatea prezentei directive în ceea ce priveşte taxarea vehiculelor uşoare.
Respectiva evaluare ţine seama de evoluţia sistemelor de taxare aplicate vehiculelor uşoare în ceea ce priveşte tipul de taxare aplicat diferitelor categorii de vehicule, dimensiunea reţelei acoperite, proporţionalitatea stabilirii preţului şi alte elemente relevante.
Pe baza respectivei evaluări, Comisia, după caz, prezintă o propunere legislativă de modificare a dispoziţiilor relevante ale prezentei directive.