Art. 2. - Art. 2 - Directiva 1999/62/CE/17-iun-1999 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurilor rutiere

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2022 până la: 23 Decembrie 2025
Art. 2
(1)În sensul prezentei directive:
1.«reţea rutieră transeuropeană» înseamnă infrastructura de transport rutier menţionată în capitolul II secţiunea 3 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), astfel cum este ilustrată de hărţile din anexa I la regulamentul respectiv;
(*)Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1).
2.«reţea transeuropeană de transport centrală» înseamnă infrastructura de transport identificată în conformitate cu capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
3.«costuri de construcţie» înseamnă costurile legate de construcţie, inclusiv, dacă este cazul, costurile financiare, ale oricăruia dintre următoarele elemente:
a)infrastructuri noi sau îmbunătăţiri ale infrastructurilor noi, inclusiv reparaţii structurale semnificative;
b)infrastructuri sau îmbunătăţiri ale infrastructurilor, inclusiv reparaţii structurale semnificative, finalizate cu cel mult 30 de ani înainte de 10 iunie 2008, în cazul cărora la 10 iunie 2008 erau deja instituite sisteme de taxare, sau finalizate cu cel mult 30 de ani înainte de stabilirea eventualelor noi sisteme de taxare introduse după 10 iunie 2008; sau
c)infrastructuri sau îmbunătăţiri ale infrastructurilor finalizate înainte de datele menţionate la litera (b), în cazul cărora:
(i)un stat membru a stabilit un sistem de taxare care prevede recuperarea acestor costuri prin intermediul unui contract cu un operator de sistem de taxare sau al altor acte legale cu efect echivalent, care au intrat în vigoare înainte de 10 iunie 2008, sau
(ii)un stat membru poate demonstra că argumentul care a justificat construirea infrastructurii respective era acela că infrastructura trebuia să aibă o durată de viaţă proiectată de peste 30 de ani;
4.«costuri financiare» înseamnă dobânda la împrumuturi şi plata de dividende către acţionari;
5.«reparaţii structurale semnificative» înseamnă reparaţii structurale, cu excepţia reparaţiilor care nu mai prezintă niciun beneficiu actual pentru utilizatorii drumurilor, în special în cazul în care lucrarea de reparaţie a fost înlocuită de refacerea zonei carosabile sau de alte lucrări de construcţie;
6.«autostradă» înseamnă un drum proiectat şi construit special pentru traficul de autovehicule, care nu deserveşte proprietăţile pe lângă care trece şi care îndeplineşte următoarele criterii:
a)este prevăzut, cu excepţia punctelor speciale sau în mod temporar, cu părţi carosabile distincte pentru cele două direcţii de trafic, separate una de cealaltă printr-o bandă despărţitoare care nu este destinată traficului sau, în mod excepţional, prin alte mijloace;
b)nu se intersectează la acelaşi nivel cu niciun drum, cu nicio cale ferată sau linie de tramvai, pistă de biciclete sau cale pietonală; şi
c)este desemnat special ca autostradă;
7.«taxă de trecere» înseamnă o anumită sumă plătită cu privire la un vehicul în funcţie de distanţa parcursă pe o anumită infrastructură şi de tipul vehiculului, a cărei plată conferă respectivului vehicul dreptul de a utiliza infrastructurile şi care cuprinde una sau mai multe dintre următoarele taxe:
a)o taxă de utilizare a infrastructurii;
b)o taxă de congestionare; sau
c)o taxă bazată pe costurile externe;
8.«taxă de utilizare a infrastructurii» înseamnă o taxă percepută în vederea recuperării costurilor de construcţie, de întreţinere, de exploatare şi de dezvoltare a infrastructurii, suportate într-un stat membru;
9.«taxă bazată pe costurile externe» înseamnă o taxă percepută în vederea recuperării costurilor legate de una sau mai multe dintre următoarele:
a)poluarea atmosferică generată de trafic;
b)poluarea fonică generată de trafic; sau
c)emisiile de CO2 generate de trafic;
10.«costul poluării atmosferice generate de trafic» înseamnă costul prejudiciilor provocate sănătăţii umane şi mediului de eliberarea în atmosferă de particule în suspensie şi de precursori ai ozonului, precum NOx şi compuşii organici volatili, în timpul funcţionării unui vehicul;
11.«costul poluării fonice generate de trafic» înseamnă costul prejudiciilor provocate sănătăţii umane şi mediului de zgomotul emis de vehicule sau creat de interacţiunea acestora cu suprafaţa carosabilă;
12.«costul emisiilor de CO2 generate de trafic» înseamnă costul daunelor provocate de eliberarea de CO2 în timpul funcţionării unui vehicul;
13.«congestionare» înseamnă o situaţie în care volumele de trafic se apropie de capacitatea drumului sau o depăşesc;
14.«taxă de congestionare» înseamnă o taxă pe vehicule percepută în vederea recuperării costurilor legate de congestionare suportate într-un stat membru şi a reducerii congestionării;
15.«taxă medie ponderată de utilizare a infrastructurii» înseamnă venitul total provenit dintr-o taxă de utilizare a infrastructurii pe o perioadă determinată, împărţit la numărul de vehicul-kilometri aferenţi vehiculelor grele parcurşi pe sectoarele rutiere unde se percepe taxa în cauză în perioada respectivă;
16.«taxă de utilizare» înseamnă o anumită sumă a cărei plată conferă unui vehicul dreptul de a utiliza, pe parcursul unei perioade date, infrastructurile menţionate la articolul 7 alineatele (1) şi (2);
17.«vehicul» înseamnă un autovehicul, cu patru sau mai multe roţi, sau un ansamblu de vehicule articulate, destinat sau utilizat pentru transportul rutier de călători sau de mărfuri;
18.«vehicul greu» înseamnă un vehicul cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat de peste 3,5 tone;
19.«vehicul greu de marfă» înseamnă un vehicul greu destinat transportului de mărfuri;
20.«autocar» şi «autobuz» înseamnă un vehicul greu destinat transportului a mai mult de opt călători, pe lângă conducătorul auto;
21.«vehicul uşor» înseamnă un vehicul cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat care nu depăşeşte 3,5 tone;
22.«autoturism» înseamnă un vehicul uşor destinat transportului a maximum opt călători, pe lângă conducătorul auto;
23.«vehicul de interes istoric» înseamnă un vehicul care este de interes istoric astfel cum este definit la articolul 3 punctul 7 din Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (**);
(**)Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi de abrogare a Directivei 2009/40/CE (JO L 127, 29.4.2014, p. 51).
24.«microbuz» înseamnă un vehicul uşor destinat transportului a mai mult de opt călători, pe lângă conducătorul auto;
25.«autorulotă» înseamnă un vehicul cu spaţiu pentru facilităţi de locuit, care conţine scaune şi o masă, paturi separate sau obţinute prin transformarea scaunelor, instalaţii pentru gătit şi spaţii de depozitare;
26.''vehicul utilitar uşor” înseamnă un vehicul uşor destinat transportului de mărfuri;
27.'camionetă” înseamnă un vehicul uşor în înţelesul părţii C punctul 4.2 din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului (***);
(***)Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).
28.«emisii de CO2» ale unui vehicul greu înseamnă emisiile specifice de CO2 ale acestuia prevăzute la punctul 2.3 din dosarul său cu informaţii pentru client, astfel cum este definit în partea II a anexei IV la Regulamentul (UE) 2017/2400 al Comisiei (****);
(****)Regulamentul (UE) 2017/2400 al Comisiei din 12 decembrie 2017 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte determinarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor grele şi de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 582/2011 al Comisiei (JO L 349, 29.12.2017, p. 1).
29.«vehicul cu emisii zero» înseamnă:
a)un «vehicul greu cu emisii zero», astfel cum este definit la articolul 3 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului (*****); sau
(*****)Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 595/2009 şi (UE) 2018/956 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/53/CE a Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 202).
b)un autoturism, un microbuz sau un vehicul utilitar uşor fără motor cu ardere internă;
30.«vehicul greu cu emisii scăzute» înseamnă:
a)un «vehicul greu cu emisii scăzute», astfel cum este definit la articolul 3 punctul 12 din Regulamentul (UE) 2019/1242; sau
b)un vehicul greu care nu intră în domeniul de aplicare al articolului 2 alineatul (1) literele (a)-(d) din regulamentul respectiv, cu emisii de CO2 mai mici de 50 % din nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 ale grupei sale de vehicule, cu excepţia vehiculelor cu emisii zero;
31.«operator de transport» înseamnă orice întreprindere care transportă mărfuri sau călători pe reţeaua rutieră;
32.«vehicul din clasa de emisii ''Euro 0”, 'Euro I”, ''Euro II”, 'Euro III”, ''Euro IV”, 'Euro V”, ''EEV”, 'Euro VI”» înseamnă un vehicul greu care respectă limitele de emisii stabilite în anexa 0;
33.«tip de vehicul greu» înseamnă o categorie în care se încadrează un vehicul greu în funcţie de numărul său de axe, de dimensiunile sale sau de masa sa ori de alţi factori de clasificare a vehiculelor care reflectă degradarea produsă drumului, precum sistemul de clasificare în funcţie de degradările produse infrastructurii rutiere prevăzut în anexa IV, cu condiţia ca sistemul de clasificare folosit să aibă la bază caracteristici ale vehiculului care apar în documentaţia vehiculului folosită în toate statele membre, sau care sunt vizibile cu ochiul liber;
34.«subgrup de vehicule» înseamnă un «subgrup de vehicule», astfel cum este definit la articolul 3 punctul 8 din Regulamentul (UE) 2019/1242;
35.«grupă de vehicule» înseamnă o grupare de vehicule enumerată în tabelul 1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2017/2400;
36.«perioada de raportare a anului Y» înseamnă o «perioadă de raportare a anului Y», astfel cum este definită la articolul 3 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2019/1242;
37.«traiectoria de reducere a emisiilor» pentru perioada de raportare a anului (Y) şi pentru subgrupul de vehicule (sg), şi anume ETY,sg, înseamnă produsul dintre factorul anual de reducere a emisiilor de CO2 (R-ETY) şi nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 (rCO2sg) ale subgrupului (sg), şi anume ETY,sg = R-ETY x rCO2sg; pentru anii Y < = 2030, R-ETY şi rCO2sg ambele sunt stabilite în conformitate cu punctul 5.1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/1242; pentru anii Y > 2030, R-ETY este 0,70; rCO2sg se aplică astfel cum a fost ajustat prin actele delegate adoptate în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/1242 pentru perioadele de raportare care încep după datele respective de aplicare a actelor delegate menţionate;
38.«nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 ale unei grupe de vehicule» înseamnă:
a)pentru vehiculele care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2019/1242, suma calculată în conformitate cu formula prevăzută la punctul 3 din anexa I la regulamentul respectiv;
b)pentru vehiculele care nu intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2019/1242, valoarea medie a tuturor emisiilor de CO2 ale vehiculelor din grupa de vehicule respectivă, raportată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/956 al Parlamentului European şi al Consiliului (******) pentru prima perioadă de raportare, care va începe după data la care înmatricularea, vânzarea sau introducerea în circulaţie a vehiculelor din grupa de vehicule respectivă, care nu respectă obligaţiile menţionate la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2017/2400, este interzisă în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2017/2400;
(******)Regulamentul (UE) 2018/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 iunie 2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil al vehiculelor grele noi (JO L 173, 9.7.2018, p. 1).
39.«contract de concesiune» înseamnă o «concesiune de lucrări» sau o «concesiune de servicii», astfel cum sunt definite la articolul 5 punctul 1 litera (a) sau litera (b) din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*******);
(*******)Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune (JO L 94, 28.3.2014, p. 1).
40.«taxă de concesiune» înseamnă o taxă percepută de un concesionar în temeiul unui contract de concesiune;
41.«sistem de taxare modificat în mod substanţial» înseamnă un sistem de taxare în cazul căruia se preconizează că modificarea tarifelor va majora veniturile cu peste 10 % în raport cu exerciţiul contabil precedent, indiferent de efectul creşterii traficului şi după ajustarea în funcţie de inflaţie măsurată pe baza variaţiei indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) la nivelul UE, excluzând energia şi produsele alimentare neprelucrate, astfel cum este publicat de Comisie (Eurostat).
(2)În sensul alineatului (1) punctul 2:
a)în orice situaţie, proporţia costurilor de construcţie care urmează să fie luată în considerare nu depăşeşte proporţia duratei de viaţă proiectate actuale a componentelor infrastructurii aflate în uz la 10 iunie 2008 sau la data la care se introduc noile sisteme de taxare, în cazul în care aceasta este o dată ulterioară;
b)costurile infrastructurii sau ale îmbunătăţirii infrastructurii pot include orice cheltuială specifică pentru infrastructură care este destinată să reducă neplăcerile legate de zgomot, să introducă tehnologii inovatoare sau să îmbunătăţească siguranţa rutieră, precum şi plăţile reale efectuate de operatorul infrastructurii care corespund unor elemente obiective de protecţie a mediului, cum ar fi protecţia împotriva contaminării solului.
(3)Fără a aduce atingere articolului 7da alineatul (3), statele membre pot trata o autorulotă fie ca pe un autocar sau autobuz, fie ca pe un autoturism.”