Directiva 1270/21-apr-2021 de modificare a Directivei 2010/43/UE în ceea ce priveşte riscurile legate de durabilitate şi factorii de durabilitate de care trebuie să ţină seama organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 2 August 2021
Directiva 1270/21-apr-2021 de modificare a Directivei 2010/43/UE în ceea ce priveşte riscurile legate de durabilitate şi factorii de durabilitate de care trebuie să ţină seama organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)
Dată act: 21-apr-2021
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (1), în special articolul 12 alineatul (3), articolul 14 alineatul (2) şi articolul 51 alineatul (4),
(1)JO L 302, 17.11.2009, p. 32.
întrucât:
(1)Tranziţia către o economie circulară, cu emisii scăzute de carbon, mai durabilă şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor în conformitate cu obiectivele de dezvoltare durabilă este esenţială pentru asigurarea competitivităţii pe termen lung a economiei Uniunii. În 2016, Uniunea a încheiat Acordul de la Paris (2). Articolul 2 alineatul (1) litera (c) din Acordul de la Paris stabileşte obiectivul de a consolida răspunsul la schimbările climatice, printre alte mijloace prin corelarea fluxurilor financiare cu evoluţia către o dezvoltare cu un nivel scăzut de emisii de gaze cu efect de seră şi rezistentă la schimbările climatice.
(2)Decizia (UE) 2016/1841 a Consiliului din 5 octombrie 2016 privind încheierea, în numele Uniunii Europene, a Acordului de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (JO L 282, 19.10.2016, p. 1).
(2)Recunoscând această provocare, în decembrie 2019 Comisia a prezentat Pactul verde european (3). Acest Pact verde este o nouă strategie de creştere care are drept scop transformarea Uniunii într-o societate echitabilă şi prosperă, cu o economie modernă, eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor şi competitivă, în care începând din 2050 să nu mai existe emisii nete de gaze cu efect de seră, iar creşterea economică să fie decuplată de utilizarea resurselor. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, trebuie să li se transmită investitorilor semnale clare în ceea ce priveşte investiţiile lor, astfel încât să se evite activele depreciate şi să se mobilizeze finanţare durabilă.
(3)COM(2019) 640 final.
(3)În martie 2018, Comisia şi-a publicat planul de acţiune "Finanţarea creşterii durabile" (4), care stabileşte o strategie ambiţioasă şi cuprinzătoare privind finanţarea durabilă. Unul dintre obiectivele stabilite în acest plan de acţiune este reorientarea fluxurilor de capital către investiţii durabile pentru a realiza o creştere durabilă şi favorabilă incluziunii. Evaluarea impactului care stă la baza iniţiativelor legislative ulterioare, publicate în mai 2018 (5), a demonstrat necesitatea de a clarifica faptul că factorii de durabilitate ar trebui să fie luaţi în considerare de către societăţile de administrare ca făcând parte din obligaţiile lor faţă de investitori. Prin urmare, societăţile de administrare ar trebui să evalueze în mod continuu nu numai toate riscurile financiare relevante, ci şi toate riscurile relevante legate de durabilitate menţionate în Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului (6), care, în cazul în care se produc, ar putea cauza un efect negativ semnificativ, efectiv sau potenţial, asupra valorii investiţiei. Directiva 2010/43/UE a Comisiei (7) nu menţionează în mod explicit riscurile legate de durabilitate. Din acest motiv şi pentru a oferi asigurarea că procedurile interne şi dispoziţiile organizaţionale sunt puse în aplicare şi respectate în mod corespunzător, este necesar să se clarifice faptul că procesele, sistemele şi controalele interne ale societăţilor de administrare reflectă riscurile legate de durabilitate, iar capacităţile şi cunoştinţele tehnice sunt necesare pentru analizarea acestor riscuri.
(4)COM(2018) 97 final.
(5)Documentul de lucru al serviciilor Comisiei SWD(2018) 264 final.
(6)Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
(7)Directiva 2010/43/UE a Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice, conflictele de interese, regulile de conduită, administrarea riscului şi conţinutul acordului dintre depozitar şi societatea de administrare (JO L 176, 10.7.2010, p. 42).
(4)În scopul de a evita un mediu concurenţial inechitabil pentru societăţile de administrare şi între societăţile de investiţii care nu au desemnat o societate de administrare şi pentru a evita fragmentarea, incoerenţa şi imprevizibilitatea pe care un astfel de mediu le-ar cauza pentru funcţionarea pieţei interne, normele privind integrarea riscurilor legate de durabilitate ar trebui să se aplice şi societăţilor de investiţii, ţinând seama de principiul proporţionalităţii.
(5)Pentru a menţine un standard ridicat de protecţie a investitorilor, atunci când identifică tipurile de conflicte de interese a căror existenţă poate aduce atingere intereselor unui OPCVM, societăţile de administrare ar trebui să includă conflictele de interese care pot apărea ca urmare a integrării riscurilor legate de durabilitate în procesele şi sistemele lor, precum şi în controalele lor interne. Printre aceste conflicte de interese se pot număra cele generate de remuneraţiile sau tranzacţiile personale ale personalului relevant, cele care ar putea da naştere la dezinformare în privinţa aspectelor ecologice, la vânzare inadecvată sau la prezentarea de date eronate cu privire la strategiile de investiţii, precum şi conflictele de interese între diferitele OPCVM-uri administrate de aceeaşi societate de administrare.
(6)În temeiul Regulamentului (UE) 2019/2088, societăţile de administrare sau de investiţii care au obligaţia de a lua în considerare principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate sau de a lua în considerare în mod voluntar aceste principale efecte negative au obligaţia de a divulga modul în care politicile lor privind diligenţa necesară ţin seama de principalele efecte negative. Pentru a asigura coerenţa între Regulamentul (UE) 2019/2088 şi Directiva 2010/43/UE, această obligaţie ar trebui să se reflecte în Directiva 2010/43/UE.
(7)Prin urmare, Directiva 2010/43/UE ar trebui modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificări aduse Directivei 2010/43/UE
Directiva 2010/43/UE se modifică după cum urmează:
1.La articolul 3, se adaugă următoarele puncte 11 şi 12:
"11. «risc legat de durabilitate» înseamnă un risc legat de durabilitate astfel cum este definit la articolul 2 punctul 22 din Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1);
(*1)Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
12.«factori de durabilitate» înseamnă factori de durabilitate astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 24 din Regulamentul (UE) 2019/2088."
2.La articolul 4 alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:
"Statele membre se asigură că societăţile de administrare ţin seama de riscurile legate de durabilitate atunci când se conformează cerinţelor prevăzute la primul paragraf."
3.La articolul 5, se adaugă următorul alineat (5):
"(5) Statele membre se asigură că, în scopurile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3), societăţile de administrare deţin resursele şi expertiza necesare pentru integrarea efectivă a riscurilor legate de durabilitate."
4.Se introduce următorul articol 5a:
"Articolul 5a: Obligaţia societăţilor de investiţii de a integra riscurile legate de durabilitate în administrarea OPCVM-urilor
Statele membre se asigură că societăţile de investiţii integrează riscurile legate de durabilitate în administrarea OPCVM-urilor, ţinând seama de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor societăţilor de investiţii."
5.La articolul 9 alineatul (2) se adaugă următoarea literă (g):
"(g) este responsabil de integrarea riscurilor legate de durabilitate în activităţile menţionate la literele (a)-(f)."
6.La articolul 17, se adaugă următorul alineat (3):
"(3) Statele membre se asigură că, atunci când societăţile de administrare identifică tipurile de conflicte de interese a căror existenţă poate aduce atingere intereselor unui OPCVM, societăţile de administrare respective includ aceste conflicte de interese care pot apărea ca urmare a integrării riscurilor legate de durabilitate în procesele şi sistemele lor, precum şi în controalele lor interne."
7.La articolul 23, se adaugă următoarele alineate (5) şi (6):
"(5) Statele membre impun societăţilor de administrare obligaţia de a ţine seama de riscurile legate de durabilitate atunci când se conformează cerinţelor prevăzute la alineatele (1)-(4).
(6)Statele membre se asigură că, atunci când societăţile de administrare sau, după caz, societăţile de investiţii iau în considerare principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate, astfel cum se descrie la articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/2088 sau astfel cum se cere la articolul 4 alineatul (3) sau alineatul (4) din regulamentul menţionat, societăţile de administrare sau societăţile de investiţii respective ţin seama de aceste efecte negative principale atunci când se conformează cerinţelor prevăzute la alineatele (1)-(4) de la prezentul articol."
8.La articolul 38 alineatul (1), paragraful al doilea se înlocuieşte cu următorul text:
"Politica de administrare a riscului trebuie să cuprindă procedurile necesare pentru a permite societăţii de administrare să evalueze pentru fiecare OPCVM pe care îl administrează expunerea la riscul de piaţă, la riscul de lichiditate şi la riscul de contraparte, precum şi expunerea OPCVM-ului la toate celelalte riscuri, inclusiv la riscul operaţional, care pot fi semnificative pentru fiecare OPCVM administrat."
Art. 2: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică, până la 31 iulie 2022, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul acestor acte.
Statele membre aplică măsurile respective de la 1 august 2022.
Atunci când statele membre adoptă aceste acte, ele cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o astfel de trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 3: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 4: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 21 aprilie 2021.

Pentru Comisie

Preşedintele

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 277L din data de 2 august 2021