Directiva 1265/29-apr-2024 de modificare a Directivei 2011/85/UE privind cerinţele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2024
Directiva 1265/29-apr-2024 de modificare a Directivei 2011/85/UE privind cerinţele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre
Dată act: 29-apr-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 126 alineatul (14) al treilea paragraf,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
(1)Avizul din 23 aprilie 2024 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
având în vedere avizul Băncii Centrale Europene (2),
(2)JO C 290, 18.8.2023, p. 17.
Întrucât:
(1)Pentru a asigura respectarea de către statele membre a obligaţiilor care le revin în temeiul Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) în domeniul politicii bugetare, în special în ceea ce priveşte evitarea deficitelor excesive, Directiva 2011/85/UE a Consiliului (3) stabileşte norme detaliate privind caracteristicile cadrelor bugetare ale statelor membre.
(3)Directiva 2011/85/UE a Consiliului din 8 noiembrie 2011 privind cerinţele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre (JO L 306, 23.11.2011, p. 41).
(2)Pe baza experienţei dobândite în cadrul uniunii economice şi monetare de la intrarea în vigoare a Directivei 2011/85/UE, este necesar să se modifice cerinţele acesteia în ceea ce priveşte normele şi procedurile care alcătuiesc cadrele bugetare ale statelor membre.
(3)În Raportul special nr. 22/2019 intitulat "Cerinţele UE aplicabile cadrelor bugetare naţionale trebuie consolidate în continuare, iar punerea lor în aplicare trebuie să fie mai bine monitorizată", Curtea de Conturi Europeană a examinat cerinţele Uniunii privind cadrele bugetare naţionale şi a recomandat Comisiei să revizuiască cerinţele respective, luând în considerare standardele internaţionale şi cele mai bune practici. Curtea de Conturi Europeană a propus acţiuni specifice pentru îmbunătăţirea acoperirii şi a eficacităţii cadrelor bugetare naţionale, în special în ceea ce priveşte cadrele bugetare pe termen mediu şi instituţiile fiscal-bugetare independente.
(4)Comunicarea sa din 5 februarie 2020 intitulată "Evaluarea guvernanţei economice - Raport privind aplicarea Regulamentelor (UE) nr. 1173/2011, 1174/2011, 1175/2011, 1176/2011, 1177/2011, 472/2013 şi 473/2013 şi privind adecvarea Directivei 2011/85/UE a Consiliului", Comisia a evidenţiat progrese substanţiale, dar inegale în ceea ce priveşte dezvoltarea cadrelor bugetare naţionale, dat fiind că dreptul Uniunii stabileşte doar cerinţe minime şi că punerea în aplicare şi respectarea dispoziţiilor naţionale au variat foarte mult. Comunicarea respectivă a analizat, de asemenea, în ce măsură cadrul ar putea răspunde nevoilor în materie de politici economice, de mediu şi sociale legate de tranziţia către o economie europeană digitală, neutră din punct de vedere climatic şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, care să completeze rolul esenţial al mediului de reglementare şi al reformelor structurale.
(5)Comunicarea sa din 11 decembrie 2019 intitulată "Pactul verde european", Comisia a făcut apel la un recurs sporit la instrumentele de "înverzire a bugetelor" pentru a redirecţiona investiţiile publice, consumul şi impozitarea către priorităţi ecologice, nu către subvenţii care au efecte nefaste pentru mediu. Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) stabileşte obiectivul de neutralitate climatică la nivelul Uniunii până în 2050 şi impune instituţiilor şi statelor membre ale Uniunii să înregistreze progrese în ceea ce priveşte consolidarea capacităţii de adaptare. Comisia s-a angajat să colaboreze cu statele membre pentru a examina şi a compara practicile de "înverzire" a bugetelor. În comunicarea sa din 24 februarie 2021 intitulată "Construirea unei Europe reziliente la schimbările climatice - Noua strategie a UE privind adaptarea la schimbările climatice", Comisia a evidenţiat relevanţa macrobugetară a schimbărilor climatice şi a subliniat necesitatea de a spori rezilienţa Uniunii la efectele schimbărilor climatice. Semestrul european oferă un cadru suplimentar în sprijinul acestor eforturi, iar instrumentul de sprijin tehnic instituit prin Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) oferă asistenţă practică pentru punerea lor în aplicare.
(4)Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999 ("Legea europeană a climei") (JO L 243, 9.7.2021, p. 1).
(5)Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic (JO L 57, 18.2.2021, p. 1).
(6)În comunicarea sa din 9 noiembrie 2022 privind orientările pentru o reformă a cadrului de guvernanţă economică al UE, Comisia a evidenţiat necesitatea de a consolida sustenabilitatea datoriei şi de a reduce ratele ridicate ale datoriei publice, promovând în acelaşi timp o creştere durabilă şi favorabilă incluziunii în toate statele membre. Obiectivele-cheie ale orientărilor sunt îmbunătăţirea asumării responsabilităţii la nivel naţional, simplificarea cadrului şi trecerea la o prioritizare sporită a obiectivelor pe termen mediu, combinate cu o aplicare mai strictă şi mai coerentă.
(7)Pentru a spori respectarea dispoziţiilor TFUE şi în special pentru a preveni deficitele excesive în înţelesul articolului 126 din TFUE, legislaţiile statelor membre ar trebui să conţină dispoziţii specifice pentru a consolida asumarea responsabilităţii la nivel naţional, în conformitate cu Comunicarea Comisiei din 9 noiembrie 2022 referitoare la orientările privind o reformă a cadrului de guvernanţă economică al UE, în plus faţă de cele prevăzute în prezent de Directiva 2011/85/UE. Pe baza dovezilor privind punerea în aplicare a directivei respective, modificările aduse acesteia ar trebui să privească transparenţa, statisticile, previziunile şi întocmirea bugetului pe termen mediu pentru a remedia deficienţele identificate în cursul punerii în aplicare anterioare a acesteia.
(8)Prezenta directivă de modificare face parte dintr-un pachet care include şi Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) şi Regulamentul (UE) 2024/1264 al Consiliului (7). Împreună, aceste trei acte legislative (denumite în continuare "reforma cadrului de guvernanţă economică") reformează cadrul de guvernanţă economică al Uniunii, încorporând în dreptul Uniunii conţinutul titlului III (Pactul bugetar) din Tratatul privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul uniunii economice şi monetare (8) din 2 martie 2012 (TSCG), în conformitate cu articolul 16 din tratatul respectiv. Bazându-se pe experienţa dobândită în cursul punerii în aplicare a TSCG de către statele membre, reforma cadrului de guvernanţă economică menţine orientarea pe termen mediu a pactului bugetar ca instrument de realizare a disciplinei bugetare şi de promovare a creşterii. Reforma cadrului de guvernanţă economică include o dimensiune consolidată specifică fiecărei ţări, menită să sporească asumarea responsabilităţii la nivel naţional, inclusiv prin menţinerea rolului consultativ al instituţiilor fiscal-bugetare independente, care se bazează pe principiile comune ale pactului bugetar privind mecanismele naţionale de corecţie fiscală propuse prin Comunicarea Comisiei din 20 iunie 2012, în conformitate cu articolul 3 alineatul (2) din TSCG. Analiza cheltuielilor, exceptând măsurile discreţionare privind veniturile pentru evaluarea globală a conformităţii impuse de pactul bugetar este prevăzută în Regulamentul (UE) 2024/1263. La fel ca în pactul bugetar, abaterile temporare de la planul pe termen mediu sunt permise numai în circumstanţe excepţionale, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1263. În mod similar pactului bugetar, în cazul unor abateri semnificative de la planul pe termen mediu, ar trebui să fie puse în aplicare măsuri pentru corectarea abaterilor într-un termen stabilit. Reforma cadrului de guvernanţă economică consolidează supravegherea bugetară şi procedurile de asigurare a respectării normelor, în vederea îndeplinirii angajamentului de promovare a unor finanţe publice solide şi sustenabile şi a unei creşteri durabile şi favorabile incluziunii. Reforma cadrului de guvernanţă economică menţine astfel obiectivele fundamentale ale disciplinei bugetare şi sustenabilităţii datoriei prevăzute în pactul bugetar.
(6)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
(7)Regulamentul (UE) 2024/1264 al Consiliului din 29 aprilie 2024 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1467/97 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv (JO L, 2024/1264, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1264/oj).
(8)https://www.consilium.europa.eu/media/20399/st00tscg26_en12.pdf.
(9)Existenţa unor practici de contabilitate publică fiabile şi complete pentru toate subsectoarele administraţiilor publice este o condiţie prealabilă pentru realizarea de statistici de înaltă calitate, care să fie comparabile între statele membre. Disponibilitatea şi calitatea datelor statistice bazate pe Sistemul european de conturi naţionale şi regionale (SEC) sunt esenţiale pentru a asigura buna funcţionare a cadrului de supraveghere bugetară al Uniunii. SEC 2010 se bazează pe informaţii furnizate pe bază de angajamente. Prin urmare, este de dorit să se îmbunătăţească colectarea datelor bazate pe angajamente şi a informaţiilor necesare pentru a genera statistici bazate pe angajamente într-un mod cuprinzător şi consecvent la nivelul tuturor subsectoarelor administraţiilor publice.
(10)Disponibilitatea datelor cu frecvenţă ridicată poate releva modele care justifică o supraveghere mai atentă şi poate îmbunătăţi calitatea previziunilor bugetare. Statele membre şi Comisia (Eurostat) ar trebui să publice date trimestriale privind deficitul şi datoria, aplicând definiţiile prevăzute la articolul 2 din Protocolul (nr. 12) privind procedura aplicabilă deficitelor excesive, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) şi la TFUE. Publicarea datelor bugetare cu o frecvenţă mai mare, care sunt adaptate la definiţiile bugetare naţionale, ar trebui să fie stabilită pe baza cerinţelor naţionale în materie de transparenţă şi a nevoilor utilizatorilor, pentru a îmbunătăţi asumarea responsabilităţii la nivel naţional.
(11)Previziunile macroeconomice şi bugetare nerealiste şi părtinitoare aferente legislaţiei bugetare anuale şi multianuale pot diminua considerabil eficacitatea planificării bugetare şi, prin urmare, pot afecta angajamentul faţă de disciplina bugetară. Pentru a îmbunătăţi proiecţiile de bază, statele membre ar trebui să îşi compare previziunile macroeconomice şi bugetare cu cele mai actualizate previziuni ale Comisiei şi, dacă este cazul, cu cele ale altor organisme independente.
(12)Previziunile macroeconomice şi bugetare pentru planificarea bugetară anuală şi multianuală a administraţiei publice ar trebui să facă obiectul unor evaluări ex post periodice, obiective şi cuprinzătoare, efectuate de un organism independent sau de alte organisme cu autonomie funcţională faţă de autorităţile bugetare ale statelor membre, diferite de cele care produc previziunile, pentru a le îmbunătăţi calitatea. Aceste evaluări ar trebui să includă examinarea ipotezelor economice, efectuarea de comparaţii cu previziunile realizate de către alte instituţii şi evaluarea performanţei previziunilor anterioare.
(13)Existenţa unor organisme independente însărcinate cu monitorizarea finanţelor publice în statele membre constituie o componentă eficace a cadrelor bugetare. Regulamentul (UE) nr. 473/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (9) impune statelor membre a căror monedă este euro să dispună de instituţii fiscal-bugetare independente însărcinate cu aprobarea sau realizarea de previziuni macroeconomice şi stabileşte garanţii specifice în ceea ce priveşte independenţa şi capacitatea lor tehnică. Fără a aduce atingere cerinţelor prevăzute în regulamentul respectiv, sarcina instituţiilor fiscal-bugetare independente de a elabora, evalua sau aproba previziuni macroeconomice în conformitate cu prezenta directivă ar trebui să ţină seama de procedurile şi practicile naţionale stabilite în statele membre, inclusiv de cele privind momentul în care este îndeplinită sarcina.
(9)Regulamentul (UE) nr. 473/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind dispoziţiile comune pentru monitorizarea şi evaluarea proiectelor de planuri bugetare şi pentru asigurarea corectării deficitelor excesive ale statelor membre din zona euro (JO L 140, 27.5.2013, p. 11).
(14)Pentru atingerea unei responsabilităţi sporite în materie de politică bugetară, instituţiile fiscal-bugetare independente ar trebui să dispună de un grad ridicat de independenţă operaţională, de resursele necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile şi de acces extins şi în timp util la informaţiile necesare. Statele membre pot înfiinţa mai multe instituţii fiscal-bugetare independente şi fiecare dintre ele poate îndeplini una sau mai multe dintre sarcinile prevăzute prin prezenta directivă de modificare, atât timp cât există o repartizare clară a responsabilităţilor şi nu există o suprapunere a competenţelor între acestea. Ar trebui evitată o fragmentare instituţională excesivă a sarcinilor de monitorizare. Structura acestor organisme de monitorizare ar trebui să ţină seama de cadrul instituţional existent şi de structura administrativă a statului membru în cauză.
(15)Pentru a îmbunătăţi planificarea bugetară, ar trebui să se acorde atenţia cuvenită, în măsura posibilului, riscurilor macrobugetare generate de schimbările climatice, inclusiv impactului acestora asupra mediului şi impactului distributiv. Înţelegerea canalelor potenţiale prin care şocurile legate de climă afectează finanţele publice este esenţială pentru strategiile naţionale de limitare şi gestionare a riscurilor bugetare generate de schimbările climatice şi de dezastrele provocate de acestea.
(16)Deşi aprobarea legislaţiei bugetare anuale reprezintă un pas esenţial în procesul bugetar în ceea ce priveşte responsabilitatea democratică, o perspectivă pe un singur an pentru planificarea bugetară oferă o bază limitată pentru politici fiscale solide, deoarece majoritatea măsurilor au implicaţii care depăşesc cu mult ciclul bugetar anual. În sine, o planificare bugetară eficace pe termen mediu sporeşte credibilitatea politicii bugetare, ţinând seama totodată de sustenabilitatea datoriei. Aceasta ar trebui să se bazeze pe o definiţie clară şi consecventă a obiectivelor bugetare naţionale pe termen mediu pentru administraţia publică, prezentate în planurile naţionale pe termen mediu. Pentru a favoriza o perspectivă bugetară multianuală, planificarea legilor bugetare anuale ar trebui să fie în concordanţă cu obiectivele bugetare naţionale pe termen mediu.
(17)Pentru a promova cu eficacitate disciplina bugetară şi sustenabilitatea finanţelor publice, cadrele bugetare ar trebui să acopere finanţele publice în mod exhaustiv. Din acest motiv, ar trebui să se acorde o atenţie deosebită operaţiunilor organismelor şi fondurilor administraţiilor publice care nu sunt incluse în bugetele ordinare, dar fac parte din administraţia publică, inclusiv subsectoarele, şi care au un impact imediat sau pe termen mediu asupra poziţiilor bugetare ale statelor membre. Statele membre ar trebui să publice, de asemenea, valorile corespunzătoare impactului combinat al acestor organisme şi fonduri asupra soldurilor şi datoriilor administraţiei publice. Ar trebui publicate informaţii detaliate privind impactul cheltuielilor fiscale asupra veniturilor.
(18)Instrumentele de "înverzire" a bugetelor pot contribui la redirecţionarea veniturilor şi cheltuielilor publice către priorităţile de "înverzire". În acest sens, raportarea periodică a informaţiilor relevante îmbunătăţeşte deliberările privind bugetul. Statele membre ar putea să publice informaţiile cu privire la modul în care elementele relevante ale bugetelor lor contribuie la îndeplinirea angajamentelor la nivel naţional şi internaţional legate de climă şi de mediu, precum şi metodologia utilizată. Statele membre ar trebui să publice date şi informaţii descriptive separat pentru cheltuieli, cheltuieli fiscale şi venituri. Statele membre ar putea să publice informaţii privind impactul distributiv al politicilor bugetare şi să ţină seama de aspectele legate de ocuparea forţei de muncă, de aspectele sociale şi de distribuţie în procesul de "înverzire" a bugetelor astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) nr. 473/2013 şi în comunicarea Comisiei din 28 septembrie 2022 intitulată "O mai bună evaluare a impactului distributiv al politicilor statelor membre".
(19)Ar trebui să se acorde toată atenţia cuvenită existenţei unor datorii contingente. Datoriile contingente cuprind obligaţiile posibile, condiţionate de producerea unui eveniment viitor incert, sau obligaţiile prezente în cazul cărora plata nu este probabilă sau cuantumul plăţii probabile nu poate fi evaluat în mod fiabil. Acestea includ, de exemplu, garanţiile guvernamentale, creditele neperformante, pasivele care decurg din funcţionarea societăţilor publice, precum şi, în măsura posibilului, datoriile contingente generate de catastrofele naturale şi de schimbările climatice.
(20)Catastrofele naturale şi fenomenele meteorologice extreme au afectat majoritatea statelor membre şi se preconizează că schimbările climatice vor amplifica frecvenţa şi intensitatea unor astfel de evenimente. Administraţiile publice investesc în măsuri de adaptare la schimbările climatice şi intervin pentru a acoperi costurile aferente ajutorului de urgenţă, de redresare şi de reconstrucţie în caz de dezastre şi pentru a acţiona ca asigurător de ultimă instanţă în unele cazuri. Având în vedere provocările existente şi viitoare legate de sustenabilitatea finanţelor publice, ar trebui să se acorde o atenţie deosebită obligaţiilor administraţiilor publice şi riscurilor la adresa finanţelor publice care decurg din catastrofe naturale şi din şocuri legate de schimbările climatice, începând de la colectarea şi publicarea de informaţii privind costurile bugetare ale evenimentelor anterioare, în măsura posibilului.
(21)Raportarea cu privire la riscurile macrobugetare generate de schimbările climatice, datoriile contingente legate de climă şi costurile bugetare ale dezastrelor se îmbunătăţeşte, dar rămâne într-un stadiu incipient, metodologiile şi indicatorii pentru această raportare fiind încă în curs de elaborare. Punerea în aplicare a unei astfel de raportări va necesita eforturi semnificative din partea administraţiilor publice. Ţinând seama de provocările respective şi în măsura posibilului, raportarea în aceste domenii ar trebui să fie efectuată şi să evolueze în paralel cu astfel de progrese metodologice.
(22)Comisia ar trebui să continue să monitorizeze periodic punerea în aplicare a Directivei 2011/85/UE. Ar trebui identificate şi partajate bunele practici privind punerea în aplicare a directivei menţionate.
(23)Prin urmare, Directiva 2011/85/UE ar trebui modificată în consecinţă.
(25)Având în vedere termenul existent în temeiul Pactului de stabilitate şi de creştere, prezenta directivă ar trebui să intre în vigoare în regim de urgenţă la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
Directiva 2011/85/UE se modifică după cum urmează:
1.Articolul 2 se modifică după cum urmează:
(a)la primul paragraf, a doua teză se înlocuieşte cu următorul text:
"Se aplică definiţia subsectoarelor administraţiilor publice prevăzută în anexa A la Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naţionale şi regionale din Uniunea Europeană (JO L 174, 26.6.2013, p. 1.)"
(b)al doilea paragraf se modifică după cum urmează:
(i)litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) sistemele de contabilitate publică şi de raportare statistică de către administraţia publică;"
(ii)litera (c) se înlocuieşte cu următorul text:
"(c) regulile fiscale numerice cu specific naţional, care contribuie la alinierea aplicării de către statele membre a politicii bugetare la obligaţiile lor în temeiul TFUE şi care sunt exprimate printr-un indicator al performanţei bugetare, cum ar fi deficitul bugetului public, împrumuturile publice, datoria publică sau una dintre componentele lor majore;"
(iii)litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) cadrele bugetare pe termen mediu, concepute ca un ansamblu specific de proceduri bugetare naţionale care extind orizontul elaborării politicii bugetare dincolo de calendarul bugetar anual şi care includ definirea priorităţilor în materie de politică şi a obiectivelor bugetare naţionale pe termen mediu;"
(iv)se adaugă următoarea literă:
"(h) instituţiile fiscal-bugetare independente, ca organisme independente din punct de vedere structural sau organisme dotate cu o autonomie funcţională în raport cu autorităţile bugetare ale statelor membre, instituite prin dispoziţii juridice naţionale în conformitate cu articolul 8a."
2.Articolul 3 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 3
(1) Statele membre dispun de sisteme naţionale de contabilitate publică care acoperă în mod consecvent şi exhaustiv toate subsectoarele administraţiei publice şi care conţin informaţiile necesare generării de date bazate pe angajamente în vederea pregătirii datelor bazate pe Sistemul european de conturi naţionale şi regionale. Aceste sisteme de contabilitate publică ale administraţiei publice sunt supuse controlului intern şi auditării independente.
(2) Statele membre asigură, periodic şi în timp util, publicarea datelor bugetare pentru toate subsectoarele administraţiilor publice, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 549/2013. În special, statele membre publică separat, pentru administraţia centrală, administraţiile de stat, administraţiile locale şi fondurile de securitate socială, datoria trimestrială şi, cu excepţia cazului în care există sisteme integrate, cuprinzătoare şi armonizate la nivel naţional de contabilitate financiară de angajamente, date privind deficitul, înainte de sfârşitul trimestrului următor sau după publicarea datelor relevante de către Comisie (Eurostat).
(3) Comisia (Eurostat) publică la fiecare trei luni datele statistice trimestriale privind finanţele publice în conformitate cu tabelele 25, 27 şi 28 din anexa B la Regulamentul (UE) nr. 549/2013."
3.Articolul 4 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Statele membre se asigură că planificarea bugetară anuală şi multianuală se bazează pe previziuni macroeconomice şi bugetare realiste, care utilizează informaţiile cele mai recente. Planificarea bugetară se bazează pe scenariul macrofiscal cel mai probabil sau pe un scenariu mai prudent. Previziunile macroeconomice şi bugetare sunt comparate cu previziunile cele mai recente ale Comisiei şi, după caz, cu cele ale altor organisme independente. Trebuie explicate diferenţele semnificative dintre previziunile macroeconomice şi bugetare ale statului membru şi previziunile Comisiei, inclusiv în cazul în care nivelul sau dinamica variabilelor din ipotezele externe se îndepărtează în mod semnificativ de valorile cuprinse în previziunile Comisiei."
(b)alineatul (4) se elimină;
(c)alineatele (5) şi (6) se înlocuiesc cu următorul text:
"(5) Statele membre stabilesc instituţia care este responsabilă de producerea previziunilor macroeconomice şi bugetare şi publică previziunile macroeconomice şi bugetare oficiale elaborate pentru planificarea bugetară. Cel puţin anual, statele membre şi Comisia iniţiază un dialog cu caracter tehnic privind ipotezele care stau la baza elaborării previziunilor macroeconomice şi bugetare.
(6) Previziunile macroeconomice şi bugetare pentru planificarea bugetară anuală şi multianuală fac obiectul unei evaluări ex post periodice, obiective şi cuprinzătoare de către un organism independent sau de alte organisme cu autonomie funcţională faţă de autorităţile bugetare ale statelor membre, diferite de cele care produc previziunile. Rezultatele acestei evaluări se publică şi se iau în considerare în mod adecvat în viitoarele previziuni macroeconomice şi bugetare. Dacă evaluarea detectează o tendinţă părtinitoare considerabilă care afectează previziunile macroeconomice pe o perioadă de cel puţin patru ani consecutivi, statul membru în cauză ia măsurile necesare şi le face publice."
(d)alineatul (7) se elimină.
4.Articolul 5 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 5
Fiecare stat membru îşi stabileşte propriile reguli fiscale numerice specifice pentru a promova în mod eficace respectarea obligaţiilor care îi revin în temeiul TFUE în domeniul politicii bugetare pe o perioadă multianuală pentru administraţia publică în ansamblu. Astfel de reguli promovează în special:
(a) respectarea valorilor de referinţă şi a dispoziţiilor privind deficitul şi datoria, stabilite în conformitate cu articolul 1 din Protocolul (nr. 12) privind procedura aplicabilă deficitelor excesive anexat la TUE şi la TFUE;
(b) adoptarea unei perioade de planificare bugetară pe termen mediu, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2).
(*2)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj)."
5.Articolul 6 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) Monitorizarea eficace şi în timp util a respectării regulilor, bazată pe o analiză fiabilă şi independentă efectuată de instituţii fiscal-bugetare independente înfiinţate în conformitate cu articolul 8a sau de alte organisme cu autonomie funcţională faţă de autorităţile bugetare ale statelor membre;"
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) În cazul în care regulile fiscale numerice prevăd clauze derogatorii generale, acestea stabilesc un număr limitat de circumstanţe specifice, în concordanţă cu obligaţiile statelor membre în temeiul TFUE şi al Regulamentului (UE) 2024/1263."
6.Articolul 7 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 7
Legile bugetare anuale ale statelor membre sunt conforme cu regulile fiscale numerice în vigoare în fiecare ţară."
7.Articolul 8 se elimină.
8.Titlul capitolului V se înlocuieşte cu următorul titlu "INSTITUŢII FISCAL-BUGETARE INDEPENDENTE"
9.În capitolul V, se introduce următorul articol:
"Articolul 8a
(1) Statele membre se asigură că, prin intermediul unor acte cu putere de lege şi al unor acte administrative naţionale cu forţă juridică obligatorie, sunt înfiinţate instituţii fiscal-bugetare independente.
(2) Statele membre pot înfiinţa mai multe instituţii fiscal-bugetare independente.
(3) Instituţiile fiscal-bugetare independente sunt alcătuite din membri numiţi şi desemnaţi pe baza experienţei şi a competenţelor lor în domeniul finanţelor publice, al macroeconomiei sau al gestiunii bugetare şi prin intermediul unor proceduri transparente.
(4) Instituţiile fiscal-bugetare independente:
a) nu acceptă instrucţiuni de la autorităţile bugetare ale statelor membre în cauză sau de la oricare alte organisme publice sau private;
b) au capacitatea de a comunica public în timp util cu privire la evaluările şi opiniile lor;
c) dispun de resurse adecvate şi stabile pentru a-şi îndeplini sarcinile în mod eficace, inclusiv orice tip de analiză în cadrul sarcinilor lor;
d) au acces adecvat şi în timp util la informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile;
e) fac obiectul unor evaluări externe periodice efectuate de evaluatori independenţi.
(5) Fără a aduce atingere sarcinilor şi funcţiilor atribuite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 473/2013 pentru statele membre a căror monedă este euro, toate statele membre se asigură că una dintre instituţiile fiscal-bugetare independente îndeplineşte următoarele sarcini:
a) elaborarea, evaluarea sau aprobarea previziunilor macroeconomice anuale şi multianuale;
b) monitorizarea respectării regulilor fiscale numerice specifice fiecărei ţări, cu excepţia cazului în care aceasta este efectuată de alte organisme în conformitate cu articolul 6;
c) asumarea de sarcini în conformitate cu articolul 11, articolul 15 alineatul (3) şi articolul 23 din Regulamentul (UE) 2024/1263 şi cu articolul 3 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1467/97 al Consiliului (*3);
(*3)Regulamentul (CE) nr. 1467/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv (JO L 209, 2.8.1997, p. 6).
d) evaluarea consecvenţei, coerenţei şi eficacităţii cadrului bugetar naţional;
e) participarea la audieri şi discuţii periodice în cadrul parlamentului naţional dacă este invitată.
(6) Instituţiile fiscal-bugetare independente emit evaluări în contextul sarcinilor menţionate la alineatul (5) litera (a), (b), (c) sau (d) de la prezentul articol, fără a aduce atingere sarcinilor şi funcţiilor atribuite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 473/2013. Statele membre se conformează evaluărilor respective sau explică de ce nu le respectă. Explicaţia respectivă este publică şi se prezintă în termen de două luni de la data emiterii unor astfel de evaluări."
10.Articolul 9 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Statele membre stabilesc un cadru bugetar naţional pe termen mediu credibil şi eficace care să prevadă adoptarea unui orizont de planificare bugetară de cel puţin trei ani pentru a se asigura că planificarea bugetară naţională se înscrie într-o perspectivă de planificare bugetară multianuală."
(b)alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(i)teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Cadrele bugetare naţionale pe termen mediu prevăd proceduri de stabilire a următoarelor elemente:"
(ii)litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) obiective bugetare naţionale transparente şi detaliate pe termen mediu, astfel cum sunt menţionate la articolul 2 al doilea paragraf litera (e) din prezenta directivă, în ceea ce priveşte deficitul public, datoria publică, precum şi orice alt indicator bugetar, cum ar fi cheltuielile, asigurându-se că acestea sunt în concordanţă cu regulile fiscale numerice specifice fiecărei ţări, astfel cum se prevede în capitolul IV din prezenta directivă şi cu dispoziţiile relevante din Regulamentul (UE) 2024/1263;"
(iii)literele (c) şi (d) se înlocuiesc cu următorul text:
"(c) o descriere a politicilor pe termen mediu, inclusiv a reformelor şi investiţiilor, preconizate a avea un impact asupra finanţelor administraţiilor publice şi a creşterii durabile şi favorabile incluziunii, defalcate în funcţie de rubricile principale de venituri şi cheltuieli, arătând modalitatea de realizare a ajustării în direcţia atingerii obiectivelor bugetare naţionale pe termen mediu, astfel cum se menţionează la articolul 2 al doilea paragraf litera (e), în comparaţie cu previziunile în condiţiile în care politicile rămân neschimbate;
(d) o evaluare a modalităţii în care, având în vedere impactul lor direct pe termen mediu şi lung asupra finanţelor administraţiilor publice, politicile preconizate ar putea afecta sustenabilitatea pe termen mediu şi lung a finanţelor publice şi creşterea durabilă şi favorabilă incluziunii. În măsura posibilului, evaluarea ţine seama de riscurile macrobugetare generate de schimbările climatice, de impactul lor asupra mediului şi de impactul distributiv."
(c)alineatul (3) se elimină.
11.Articolele 10 şi 11 se înlocuiesc cu următorul text:
"Articolul 10
Legile bugetare anuale sunt în concordanţă cu obiectivele bugetare naţionale pe termen mediu, astfel cum se menţionează la articolul 2 al doilea paragraf litera (e). Orice abatere trebuie explicată în mod corespunzător.
Articolul 11
Prezenta directivă nu împiedică un stat membru să îşi actualizeze, în cazul alegerii unui nou guvern, cadrul bugetar pe termen mediu pentru a reflecta noile sale priorităţi de politică. În acest caz, statul membru evidenţiază diferenţele dintre planul bugetar pe termen mediu anterior şi cel nou."
12.Titlul capitolului VI se înlocuieşte cu următorul titlu "TRANSPARENŢA FINANŢELOR ADMINISTRAŢIILOR PUBLICE"
13.Articolul 12 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 12
Statele membre se asigură că toate măsurile luate în conformitate cu capitolele II, III şi IV sunt consecvente la nivelul tuturor subsectoarelor administraţiilor publice şi acoperă în mod cuprinzător aceste subsectoare. În acest scop, statele membre, în special, aplică norme şi proceduri contabile consecvente aplicabile administraţiei publice şi asigură integritatea sistemelor lor subiacente de colectare şi prelucrare a datelor."
14.Articolul 14 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 14
(1) În cadrul proceselor bugetare anuale şi multianuale, statele membre publică informaţii privind organismele şi fondurile care nu sunt incluse în bugetele ordinare, însă fac parte din administraţia publică, inclusiv din subsectoarele administraţiilor publice. Statele membre publică, de asemenea, valorile corespunzătoare impactului combinat al acestor organisme şi fonduri asupra soldurilor şi datoriilor administraţiei publice.
(2) Statele membre publică informaţii detaliate referitoare la impactul cheltuielilor fiscale asupra veniturilor.
(3) Pentru toate subsectoarele administraţiei publice, statele membre publică informaţii relevante referitoare la datoriile contingente cu impact potenţial major asupra bugetelor publice, inclusiv informaţii cu privire la garanţiile de stat, creditele neperformante şi pasivele care rezultă din funcţionarea societăţilor publice, inclusiv cuantumul pasivelor. De asemenea, statele membre publică, în măsura posibilului, informaţii privind datoriile contingente generate de catastrofele naturale şi de schimbările climatice. Informaţiile publicate ţin seama, în măsura posibilului, de informaţiile privind costurile fiscale suportate ca urmare a dezastrelor şi a şocurilor legate de schimbările climatice. Statele membre publică informaţii privind participaţiile administraţiei publice în capitalul societăţilor publice şi private cu sume semnificative din punct de vedere economic."
15.Articolul 16 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 16
(1) Până la 31 decembrie 2025 şi ulterior din cinci în cinci ani, Comisia raportează cu privire la situaţia actuală a:
a) contabilităţii publice a administraţiei publice în Uniune, ţinând seama de progresele înregistrate de la evaluarea sa din 2013 cu privire la adecvarea Standardelor internaţionale de contabilitate pentru sectorul public pentru statele membre;
b) capacităţii şi sarcinilor instituţiilor fiscal-bugetare independente din Uniune, ţinând seama de progresele înregistrate de la intrarea în vigoare a prezentei directive, valorificând constatările bazei de date privind guvernanţa fiscală a Comisiei şi consultările cu părţile interesate relevante, în vederea analizării unor standarde minime.
(2) Până la 31 decembrie 2030 şi ulterior din cinci în cinci ani, Comisia publică un raport de evaluare a eficacităţii prezentei directive."
Art. 2
(1)Statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 31 decembrie 2025.
(2)Atunci când statele membre adoptă respectivele acte cu putere de lege şi acte administrative, acestea trebuie să cuprindă o trimitere la prezenta directivă sau să fie însoţite de o astfel de trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(3)Statele membre sunt încurajate să elaboreze, în interes propriu şi în interesul Uniunii, propriile lor tabele de corespondenţă care să ilustreze, în măsura posibilului, corespondenţa dintre prezenta directivă şi dispoziţiile de transpunere şi să le facă publice.
(4)Statele membre comunică Comisiei textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care acestea le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
(5)Comisia pregăteşte un raport intermediar privind punerea în aplicare a principalelor dispoziţii din prezenta directivă pe baza informaţiilor relevante din partea statelor membre, raport care este prezentat Parlamentului European şi Consiliului până la 30 iunie 2025.
Art. 3
Prezenta directivă intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 4
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Luxemburg, 29 aprilie 2024.

Pentru Consiliu

Preşedintele

D. CLARINVAL

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 30 aprilie 2024