Nou Decizia (PESC) 2025/2598/15-dec-2025 în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2598/15-dec-2025 în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 12 decembrie 2003, Consiliul European a adoptat Strategia UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă.
(2)La 17 noiembrie 2003, Consiliul a adoptat Poziţia comună 2003/805/PESC (1), prin care îndeamnă Uniunea să convingă un număr cât mai mare de ţări, în special dintre cele cu capacităţi în materie de rachete balistice, să adere la Codul de conduită de la Haga. De asemenea, respectiva poziţie comună face apel la ameliorarea şi punerea în aplicare în continuare a codului, în special a măsurilor de construire a încrederii prevăzute de acesta, precum şi în favoarea promovării unei relaţii mai strânse între cod şi sistemul multilateral de combatere a proliferării al Organizaţiei Naţiunilor Unite.
(1)Poziţia comună 2003/805/PESC a Consiliului din 17 noiembrie 2003 privind universalizarea şi consolidarea acordurilor multilaterale în domeniul neproliferării armelor de distrugere în masă şi a vectorilor acestora (JO L 302, 20.11.2003, p. 34, ELI: http://data.europa.eu/eli/compos/2003/805/oj).
(3)Strategia globală pentru politica externă şi de securitate a Uniunii Europene din 2016 evidenţiază faptul că Uniunea îşi va intensifica contribuţia la securitatea colectivă.
(4)Busola strategică pentru securitate şi apărare din 2022 se referă la ameninţarea persistentă reprezentată de proliferarea armelor de distrugere în masă şi a vectorilor acestora şi exprimă obiectivul Uniunii de a consolida acţiunile concrete ale Uniunii în sprijinul obiectivelor în materie de dezarmare, neproliferare şi control al armelor.
(5)Consiliul a adoptat anterior cinci decizii în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice, şi anume Deciziile 2008/974/PESC (2), 2012/423/PESC (3), 2014/913/PESC (4), (PESC) 2017/2370 (5), şi (PESC) 2023/124 (6),
(2)Decizia 2008/974/PESC a Consiliului din 18 decembrie 2008 în sprijinul Codului de conduită de la Haga împotriva proliferării rachetelor balistice, în cadrul punerii în aplicare a strategiei UE de combatere a proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 345, 23.12.2008, p. 91, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/974/oj).
(3)Decizia 2012/423/PESC a Consiliului din 23 iulie 2012 în sprijinul neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă şi a Poziţiei comune 2003/805/PESC a Consiliului (JO L 196, 24.7.2012, p. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2012/423/oj).
(4)Decizia 2014/913/PESC a Consiliului din 15 decembrie 2014 în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE de combatere a proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 360, 17.12.2014, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/913/oj).
(5)Decizia (PESC) 2017/2370 a Consiliului din 18 decembrie 2017 în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 337, 19.12.2017, p. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2370/oj).
(6)Decizia (PESC) 2023/124 a Consiliului din 17 ianuarie 2023 în sprijinul Codului de conduită de la Haga şi al neproliferării rachetelor balistice în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 16, 18.1.2023, p. 36 ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/124/oj).
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)În vederea punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă, a Strategiei globale pentru politica externă şi de securitate a Uniunii Europene şi a Busolei strategice pentru securitate şi apărare, Uniunea sprijină în continuare universalizarea, punerea în aplicare deplină şi consolidarea Codului de conduită de la Haga prin intermediul unei acţiuni operaţionale.
(2)Obiectivele acţiunii operaţionale menţionate la alineatul (1) sunt:
a)de a promova aderarea universală la Codul de conduită de la Haga;
b)de a promova punerea în aplicare deplină a Codului de conduită de la Haga în rândul statelor semnatare; şi
c)de a contribui la o mai bună integrare a Codului de conduită de la Haga în eforturile de limitare a proliferării rachetelor balistice.
(3)O descriere detaliată a acţiunii operaţionale menţionate la alineatul (1) figurează în anexă.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a acţiunii operaţionale menţionate la articolul 1 este asigurată de către Fondation pour la recherche stratégique (FRS).
(3)FRS îndeplineşte sarcina menţionată la alineatul (2) sub supravegherea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant iniţiază procedurile necesare împreună cu FRS.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a acţiunii menţionate la articolul 1 este de 1 099 446,40 EUR.
(2)Cheltuielile finanţate din valoarea de referinţă financiară prevăzută la alineatul (1) (denumite în continuare "cheltuielile") sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corespunzătoare a cheltuielilor. În acest scop, aceasta încheie acordul necesar cu FRS (denumit în continuare "acordul"). Acordul prevede obligaţia ca FRS să asigure vizibilitatea contribuţiei Uniunii, în mod proporţional cu importanţa respectivei contribuţii.
(4)Comisia depune eforturi în vederea încheierii acordului în cel mai scurt timp posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Aceasta informează Consiliul cu privire la eventuale dificultăţi întâmpinate şi cu privire la data încheierii acordului.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii pe baza unor rapoarte periodice pregătite de FRS. Aceste rapoarte stau la baza evaluării efectuate de Consiliu.
(2)Comisia furnizează informaţii cu privire la aspectele financiare ale acţiunii menţionate la articolul 1.
Art. 5
(1)Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(2)Prezenta decizie expiră după 36 de luni de la data încheierii acordului. Cu toate acestea, decizia expiră după şase luni de la data intrării în vigoare a acesteia în cazul în care acordul nu a fost încheiat în respectivul termen.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

K. KALLAS

ANEXĂ:
1.CONTEXT ŞI JUSTIFICARE
Codul de conduită de la Haga împotriva proliferării rachetelor balistice (denumit în continuare "codul") este un acord internaţional adoptat în 2002 pentru a limita proliferarea rachetelor balistice care pot servi ca vectori ai armelor de distrugere în masă (ADM). Codul conţine, de asemenea, măsuri de consolidare a încrederii pentru a reduce riscurile de calcul eronat pe care le prezintă încercările în zbor ale rachetelor balistice şi lansările efectuate de lansatoare paşnice de sateliţi. La peste douăzeci de ani de la adoptarea sa, codul este mai relevant ca oricând, deoarece tehnologiile balistice sunt în continuare dezvoltate în multe regiuni ale lumii, iar tensiunile dintre ţările care dispun de astfel de tehnologii fac ca orice mecanism de transparenţă şi comunicare să fie esenţial pentru evitarea escaladării. Deşi codul numără în prezent 145 de state membre, sunt necesare eforturi suplimentare în vederea universalizării sale depline. UE contribuie cu eforturi esenţiale de sensibilizare pentru a promova universalizarea codului, precum şi punerea în aplicare şi integrarea acestuia în regimul mai larg de neproliferare.
2.OBIECTIV GENERAL
Obiectivul general al acestei acţiuni este de a contribui la pacea şi securitatea internaţională, la încredere şi transparenţă, precum şi la punerea în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă prin promovarea universalizării, a punerii în aplicare depline şi a consolidării codului. Acţiunea va completa şi va susţine cooperarea diplomatică a Uniunii cu statele semnatare şi cu cele nesemnatare ale codului.
3.OBIECTIVE SPECIFICE
Obiectivele specifice ale acţiunii sunt:
(a)de a promova subscrierea la cod, având în vedere universalitatea acestuia, inclusiv prin promovarea dialogului între statele semnatare şi cele nesemnatare;
(b)de a promova punerea în aplicare deplină a codului în rândul statelor semnatare;
(c)de a contribui la o mai bună integrare a codului în eforturile de limitare a proliferării rachetelor balistice. Aceasta include consolidarea vizibilităţii codului şi sensibilizarea publicului cu privire la riscurile şi ameninţările reprezentate de proliferarea rachetelor balistice, precum şi examinarea, în special prin studii, a dinamicii proliferării rachetelor balistice, a evoluţiilor spaţiale şi a posibilităţilor de consolidare a codului şi de promovare a interacţiunii dintre cod şi alte instrumente multilaterale relevante.
4.REZULTATE PRECONIZATE
(a)Universalizarea, punerea în aplicare şi integrarea codului în cadrul de neproliferare. Rezultatele legate de universalizarea, punerea în aplicare şi integrarea codului în cadrul de neproliferare vor consta în diverse eforturi de sensibilizare şi de comunicare internă. Evenimentele de sensibilizare vor avea drept scop creşterea gradului de conştientizare cu privire la cod şi vor promova obiectivele Uniunii de universalizare a codului. În acelaşi timp, evenimentele organizate vor îmbunătăţi punerea în aplicare a codului şi implicarea tuturor statelor semnatare în activitatea acestuia, vor oferi funcţionarilor de stat şi experţilor o platformă pentru a comunica în mod informal cu privire la chestiuni strategice şi, astfel, vor contribui la consolidarea încrederii între state. Mai precis, Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS) va organiza:
(i)Patru seminare regionale şi/sau subregionale (posibil în Asia de Sud, Orientul Mijlociu, America Centrală, Caraibe şi Africa). Aceste evenimente se desfăşoară în strânsă colaborare cu respectivele guverne-gazdă şi, după caz, cu exponenţi relevanţi din mediul universitar. Evenimentele se vor desfăşura cu prioritate în beneficiul statelor nesemnatare. Se va acorda o atenţie deosebită participării statelor semnatare care sunt "campioni regionali", pentru a aborda priorităţile şi perspectivele din punct de vedere regional. Vor fi asociaţi experţi regionali, reprezentanţi ai organizaţiilor regionale, funcţionari ai birourilor regionale ale UNODA, experţi ai FRS, funcţionari ai UE şi ai statelor membre, preşedintele şi contactul central imediat (ICC). După caz, s-ar putea avea în vedere participarea actorilor privaţi, în special a întreprinderilor spaţiale. În cursul acestor reuniuni, care durează o zi sau o zi şi jumătate, va fi încurajată interacţiunea.
(ii)Reuniuni cu funcţionari din state nesemnatare selectate care manifestă un potenţial interes de a adera la cod. Aceste reuniuni tehnice se vor desfăşura în capitale sau în alte locuri relevante (sedii ale ONU - New York, Viena şi Geneva, organizaţii regionale...). Printre statele nesemnatare vizate se vor număra statele care participă de mai mulţi ani la activităţi de sensibilizare şi, cu precădere, cele care votează în favoarea rezoluţiilor Adunării Generale a ONU de susţinere a codului. Se va acorda o atenţie deosebită sprijinirii demersurilor politice conduse de UE şi de statele membre pentru a completa şi a înlesni aceste eforturi de sensibilizare prin dezbateri şi prezentări adaptate. În cooperare cu preşedintele codului, cu ICC sau cu alte state membre ale UE, se vor organiza totodată reuniuni de sensibilizare în marja primei Comisiei I a Adunării Generale a ONU (dejunuri şi reuniuni bilaterale).
(iii)În marja reuniunii ordinare anuale a codului desfăşurate la Viena vor avea loc trei evenimente colaterale în cursul prânzului, ce vor permite comunităţii codului, îndeosebi delegaţilor care participă la reuniunea ordinară anuală, să interacţioneze cu experţi în domeniul rachetelor şi să poarte discuţii privind tendinţele actuale în materie de proliferare. Dezbaterea unor subiecte specifice ar putea permite participarea agenţiilor cu sediul la Viena, în special UNODA şi UNOOSA. În 2027, evenimentul colateral va fi un prilej pentru a sărbători cea de a 25-a aniversare a codului.
(iv)Două evenimente colaterale în marja Comisiei I a Adunării Generale a ONU pentru a susţine rezoluţiile Adunării Generale a ONU la New York (în 2026 şi 2028). Datele evenimentelor vor fi alese astfel încât să fie posibilă participarea delegaţilor care iau parte atât la Comisia I, cât şi la Comisia IV. Înainte de prezentarea rezoluţiilor în faţa Comisiei I, se va oferi, la cerere, asistenţă preşedintelui, ICC sau altor state membre pentru a întări sprijinul acordat de statele care votează în Comisia I cu privire la rezoluţia Adunării Generale a ONU prezentată în sprijinul codului.
(v)Asistenţă sub diverse forme pentru ICC cu scopul de a îmbunătăţi punerea în aplicare a codului prin diferite angajamente faţă de statele semnatare (consolidarea capacităţilor statelor de a prezenta declaraţii anuale şi de a desemna puncte de contact, traduceri, modificarea platformei online, asistenţă pentru preşedinte şi ICC la pregătirea pentru o eventuală reuniune informală între sesiuni sau pentru alte formate de dezbatere pe marginea dezvoltării codului, inclusiv la definirea conţinutului acestora, etc.).
(b)Sensibilizare cu privire la cod şi proliferarea rachetelor. Acţiunea va genera rezultate menite să contribuie la sensibilizarea cu privire la neproliferarea rachetelor balistice. Ea va permite comunităţii codului să aibă acces la documentaţia şi expertiza relevante privind rachetele balistice, lansatoarele spaţiale, evenimentele asociate şi evoluţiile tehnologice. Va oferi unei noi generaţii de profesionişti ocazia de a se familiariza cu mizele proliferării rachetelor balistice. Nu în ultimul rând, va urmări să asigure că proliferarea rachetelor şi codul sunt pe deplin integrate în dezbaterile referitoare la controlul armelor, neproliferarea ADM şi stabilitatea strategică.
(i)Implicarea generaţiei următoare. Vor fi selecţionate şi sprijinite două noi cohorte ale Grupului de tineret pentru neproliferarea rachetelor balistice, în vederea sensibilizării cu privire la cod şi pentru a forma tineri profesionişti din diferite regiuni cu privire la aceste aspecte. Acestea îşi vor uni eforturile timp de un an şi vor participa la diferite activităţi online şi la un eveniment cu prezenţă fizică. Selecţionarea bursierilor va avea drept scop crearea de sinergii cu programul de burse în materie de securitate spaţială al UNIDIR. Instituţii universitare şi experţi vor fi invitaţi să împărtăşească grupului cunoştinţele lor şi, eventual, să organizeze o reuniune. La încheierea ambelor sesiuni va trebui elaborat un document succint, care să prezinte recomandările Grupului de tineret cu privire la viitorul codului.
(ii)Implicarea comunităţii Noului Spaţiu. Întrucât importanţa codului ca instrument ce contribuie la reglementarea spaţiului a fost subliniată în ultimii ani, este esenţial să se extindă raza sa de acţiune către industria Noului Spaţiu şi să se sensibilizeze publicul cu privire la riscurile de proliferare a rachetelor şi la rolul transparenţei. Prin urmare, în cursul proiectului se va organiza un atelier hibrid de consolidare a capacităţilor. Acest atelier:
1.va include în dezbatere provocările în materie de proliferare şi normele internaţionale cu privire la neproliferare;
2.va analiza rolul măsurilor de consolidare a încrederii şi va studia cum se poate avea în vedere transparenţa, protejând în acelaşi timp informaţiile sensibile;
3.va favoriza o participare largă şi va integra actori mai tradiţionali, pentru a permite schimbul de experienţă şi de bune practici;
(iii)Actualizarea cunoştinţelor privind proliferarea balistică. Pe baza expertizei acumulate de-a lungul anilor cu privire la proliferarea rachetelor, spaţiu şi aspecte conexe de către echipa FRS, acest segment al acţiunii îşi va propune să actualizeze şi să împrospăteze actualul corpus de informaţii publicate pe această temă de către FRS, astfel încât funcţionarii şi publicul interesat să aibă acces la informaţii fiabile, dar şi să le prezinte într-un mod mai didactic şi să creeze noi conţinuturi în funcţie de nevoi. În mod deosebit, în cadrul acestui segment, FRS:
1.va actualiza baza de date privind rachetele balistice şi lansatoarele şi se va asigura că reprezentanţii statelor membre şi actorii relevanţi o pot accesa;
2.va lucra la publicarea reactivă a unei scurte analize (o pagină) privind evoluţiile majore legate de rachetele balistice şi de lansatoare;
3.va actualiza documentele succinte existente şi va crea materiale educative pentru a sublinia tendinţele actuale în ceea ce priveşte proliferarea rachetelor şi lansarea spaţială, recurgând la grafice informative vizuale;
4.va publica un document de cercetare privind un subiect esenţial legat de proliferarea rachetelor şi de lansările spaţiale.
(iv)Sensibilizarea cu privire la proiect. FRS va continua să dezvolte şi să utilizeze instrumente de comunicare (site web, reţea socială etc.) pentru a promova proiectul şi sprijinul acordat de UE pentru cod. Acest segment al acţiunii va permite în acelaşi timp prezentarea codului în alte foruri importante din domeniul neproliferării, la reuniuni regionale şi în marja Grupului de lucru deschis privind prevenirea unei curse a înarmărilor în spaţiul cosmic (PAROS) sub toate aspectele sale. De asemenea, va fi încurajată participarea la conferinţa UNIDIR privind securitatea spaţială.
5.BENEFICIARI FINALI
(a)statele semnatare ale codului, precum şi cele nesemnatare;
(b)funcţionari guvernamentali, factori de decizie, autorităţi de reglementare, experţi, în special reprezentanţi ai unei generaţii mai tinere de experţi;
(c)organizaţii internaţionale, regionale şi subregionale;
(d)mediul universitar şi societatea civilă, în special reprezentanţi ai unei generaţii mai tinere de experţi;
(e)preşedintele codului;
(f)contactul central imediat al codului (Ministerul Afacerilor Externe din Austria);
(g)alte state membre care doresc să promoveze codul.
6.LOCUL
FRS va selecta, în urma consultării serviciilor relevante ale SEAE, potenţialele locuri de desfăşurare a reuniunilor, a atelierelor şi a altor evenimente. Criteriile folosite pentru alegerea locurilor vor include disponibilitatea şi angajamentul unui stat relevant sau ale unei organizaţii interguvernamentale dintr-o anumită regiune de a găzdui evenimentul. Locurile specifice care vor face obiectul unor vizite de ţară sau unor activităţi specifice fiecărei ţări vor depinde de invitaţiile din partea statelor interesate sau ale organizaţiilor interguvernamentale. Deşi importanţa reuniunilor şi a evenimentelor cu prezenţă fizică este capitală, vor fi organizate reuniuni virtuale, după caz, pentru a asigura eficienţa din punctul de vedere al costurilor.
7.DURATA
Durata totală estimată a acţiunii este de 36 de luni.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025