Nou Decizia (PESC) 2025/2587/15-dec-2025 în sprijinul Biroului de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) pentru punerea în aplicare a foii de parcurs regionale privind combaterea traficului ilicit de arme în Balcanii de Vest şi în sprijinul activităţilor de dezarmare şi control al armelor în Europa de Sud-Est şi de Est
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2587/15-dec-2025 în sprijinul Biroului de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) pentru punerea în aplicare a foii de parcurs regionale privind combaterea traficului ilicit de arme în Balcanii de Vest şi în sprijinul activităţilor de dezarmare şi control al armelor în Europa de Sud-Est şi de Est
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 19 noiembrie 2018, Consiliul a adoptat Strategia UE împotriva armelor de foc, a armelor de calibru mic şi a armamentului uşor ilicite şi a muniţiei aferente, intitulată "Asigurarea securităţii armelor, protejarea cetăţenilor" (denumită în continuare "Strategia UE privind SALW"), care stabileşte orientări pentru acţiunea Uniunii în domeniul armelor de calibru mic şi al armamentului uşor (SALW). Strategia UE privind SALW prevede că Uniunea acordă o importanţă deosebită cooperării regionale ca mijloc eficient de control al armelor de calibru mic. Strategia UE privind SALW menţionează Balcanii de Vest ca fiind o regiune prioritară pentru sprijin.
(2)La 17 mai 2018, în cadrul summitului UE-Balcanii de Vest de la Sofia, liderii Uniunii au convenit asupra Declaraţiei de la Sofia, la care s-au aliniat partenerii din Balcanii de Vest, care include un angajament de a consolida în mod semnificativ cooperarea operaţională în combaterea criminalităţii organizate internaţionale în domenii prioritare precum armele de foc, drogurile, introducerea ilegală de migranţi şi traficul de fiinţe umane.
(3)Regiunea Balcanilor de Vest rămâne una dintre sursele traficului ilicit de arme în Uniune.
(4)La 10 iulie 2018, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord a găzduit la Londra al cincilea summit privind Balcanii de Vest, în cadrul căruia a fost adoptată "Foaia de parcurs regională pentru o soluţie durabilă la posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de SALW/arme de foc şi de muniţie aferentă în Balcanii de Vest până în 2024" (denumită în continuare "foaia de parcurs").
(5)Între timp, foaia de parcurs a fost actualizată şi prelungită până în 2030.
(6)În Agenda Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) 2030 pentru dezvoltare durabilă, adoptată la 25 septembrie 2015, s-a afirmat că dezvoltarea durabilă nu poate fi obţinută fără pace şi securitate şi că fluxurile ilicite de arme reprezintă unul din factorii care generează violenţă, insecuritate şi injustiţie.
(7)În cadrul celei de a patra Conferinţe de revizuire privind punerea în aplicare a Programului de acţiune al ONU pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme de calibru mic şi armament uşor sub toate aspectele sale, care a avut loc în iunie 2024 la New York, statele membre ale ONU au reafirmat importanţa consolidării cooperării regionale şi subregionale, prin îmbunătăţirea coordonării, a consultării, a schimbului de informaţii şi a cooperării operaţionale, după caz, cu organizaţiile, mecanismele, foile de parcurs şi alte iniţiative regionale şi subregionale relevante, precum şi cu autorităţile de aplicare a legii, cele de control al frontierelor şi cele de acordare a licenţelor de export şi de import.
(8)Obiectivele foii de parcurs asupra cărora au convenit partenerii din Balcanii de Vest sunt în concordanţă cu eforturile din cadrul Uniunii şi al ONU de a combate acumularea ilicită şi traficul ilicit de SALW şi de muniţie aferentă. Prin urmare, Uniunea ar trebui să sprijine Balcanii de Vest în procesul de punere în aplicare a foii de parcurs.
(9)Uniunea a sprijinit anterior punerea în aplicare a foii de parcurs prin Deciziile (PESC) 2018/1788 (1) şi (PESC) 2022/2321 (2) ale Consiliului.
(1)Decizia (PESC) 2018/1788 a Consiliului din 19 noiembrie 2018 în sprijinul Biroului de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) pentru punerea în aplicare a foii de parcurs regionale privind combaterea traficului ilicit de arme în Balcanii de Vest (JO L 293, 20.11.2018, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/1788/oj).
(2)Decizia (PESC) 2022/2321 a Consiliului din 25 noiembrie 2022 în sprijinul Biroului de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) pentru punerea în aplicare a foii de parcurs regionale privind combaterea traficului ilicit de arme în Balcanii de Vest şi în sprijinul activităţilor de dezarmare şi control al armelor în Europa de Sud-Est şi de Est (JO L 307, 28.11.2022, p. 149, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2321/oj).
(10)Biroul de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) a fost înfiinţat la Belgrad în 2002 şi funcţionează în temeiul mandatului comun al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) şi al Consiliului de Cooperare Regională (CCR). SEESAC este succesorul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, acordă asistenţă părţilor interesate de la nivel naţional şi regional în vederea controlului şi a reducerii proliferării şi utilizării abuzive de SALW, precum şi de muniţie aferentă, şi contribuie astfel la consolidarea stabilităţii, a securităţii şi a dezvoltării în Europa de Sud-Est şi de Est. SEESAC pune un accent deosebit pe dezvoltarea de proiecte regionale care să abordeze situaţia reală a fluxurilor transfrontaliere de arme.
(11)Uniunea consideră SEESAC ca fiind partenerul preferat în materie de punere în aplicare pentru punerea în aplicare a foii de parcurs în Balcanii de Vest, datorită experienţei sale dovedite şi a reţelei stabilite de acesta, a calităţii demonstrate a acţiunilor sale şi a rolului său de coordonare deţinut în elaborarea foii de parcurs.
(12)În plus, acţiunea Uniunii ar trebui să ofere sprijin pentru combaterea traficului ilicit de arme în Republica Moldova şi în Ucraina, state care se confruntă cu provocări similare în materie de control al SALW. Uniunea ar trebui să facă acest lucru prin transferul de cunoştinţe şi experienţe dobândite şi de bune practici dezvoltate în Balcanii de Vest începând din 2001,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)Uniunea sprijină partenerii din Balcanii de Vest în punerea în aplicare a "Foii de parcurs regionale pentru o soluţie durabilă la posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de SALW/arme de foc şi de muniţie aferentă în Balcanii de Vest".
(2)Noua etapă a sprijinului Uniunii se bazează pe realizările obţinute în temeiul Deciziilor (PESC) 2018/1788 şi (PESC) 2022/2321 şi al proiectului "Sprijin pentru intensificarea luptei împotriva posesiei ilegale, a utilizării abuzive şi a traficului de arme de calibru mic şi armament uşor (SALW) în Balcanii de Vest" finanţat prin Instrumentul de asistenţă pentru preaderare (IPA/2021/425-067), toate puse în aplicare de SEESAC.
(3)Noua etapă a sprijinului Uniunii este pusă în aplicare în complementaritate cu Decizia (PESC) 2024/3006 a Consiliului (3).
(3)Decizia (PESC) 2024/3006 a Consiliului din 2 decembrie 2024 de sprijinire a activităţilor SEESAC de dezarmare şi control al armelor în Europa de Sud-Est, prin care se reduce ameninţarea reprezentată de armele de calibru mic şi armamentul uşor (SALW) ilicite şi muniţia aferentă (JO L, 2024/3006, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/3006/oj).
Art. 2
(1)Accentul se pune pe patru domenii principale, menţinând abordarea holistică privind combaterea ameninţării reprezentate de SALW în regiune.
(2)Domeniile principale respective abordează nivelurile strategice şi de politici, precum şi aspectele operaţionale, susţinând astfel direct toate nivelurile de control al SALW, cu accent pe:
- coordonarea abordării regionale şi monitorizarea punerii în aplicare a foii de parcurs;
- consolidarea schimbului de cunoştinţe şi a cooperării interregionale privind controlul SALW;
- consolidarea capacităţilor serviciilor de aplicare a legii din Republica Moldova şi Ucraina, în vederea combaterii posesiei ilegale, a utilizării abuzive şi a traficului de SALW;
- consolidarea capacităţilor serviciilor de aplicare a legii şi ale serviciilor vamale din Balcanii de Vest, în vederea combaterii traficului ilicit de SALW.
(3)Sfera de aplicare geografică a acţiunii cuprinde Balcanii de Vest, beneficiari direcţi ai proiectului fiind Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo (*1), Muntenegru, Serbia şi Macedonia de Nord. În plus, pentru obiectivele prevăzute la alineatul (1), acţiunea oferă sprijin Republicii Moldova şi Ucrainei.
(*1)Această denumire nu aduce atingere poziţiilor privind statutul şi este conformă cu RCSONU 1244/1999, precum şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
(4)O descriere detaliată a acţiunii este prevăzută în anexa la prezenta decizie.
Art. 3
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare tehnică a acţiunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) este efectuată de SEESAC, dacă este necesar prin coordonarea cu liderul Platformei multidisciplinare europene împotriva ameninţărilor infracţionale (EMPACT), prioritatea Arme de foc.
(3)SEESAC îşi îndeplineşte atribuţiile sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie acordurile necesare cu PNUD, care acţionează în numele SEESAC.
Art. 4
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a proiectului finanţat de Uniune şi menţionat la articolul 1 alineatul (1) este de 3 499 363,97 EUR.
(2)Cheltuielile finanţate din valoarea de referinţă prevăzută la alineatul (1) sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corectă a cheltuielilor menţionate la alineatul (2). În acest scop, Comisia încheie acordul necesar cu PNUD, care acţionează în numele SEESAC. Acordul prevede obligaţia SEESAC de a asigura o vizibilitate adecvată contribuţiei Uniunii, corespunzătoare mărimii acestei contribuţii.
(4)Comisia depune eforturi în vederea încheierii acordului menţionat la alineatul (3) în cel mai scurt timp posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Comisia informează Consiliul cu privire la orice dificultate din cadrul respectivului proces şi cu privire la data încheierii acordului.
Art. 5
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii pe baza rapoartelor semestriale întocmite de SEESAC. Rapoartele respective stau la baza evaluării efectuate de Consiliu.
(2)Comisia raportează cu privire la aspectele financiare ale proiectului menţionat la articolul 1 alineatul (1).
Art. 6
(1)Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(2)Prezenta decizie expiră după 36 de luni de la data încheierii acordului menţionat la articolul 4 alineatul (3). Cu toate acestea, prezenta decizie expiră după şase luni de la data intrării sale în vigoare în cazul în care niciun astfel de acord nu a fost încheiat în perioada de şase luni respectivă.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2025.
Pentru Consiliu Preşedintele K. KALLAS |
ANEXĂ:DOCUMENT DE PROIECT
PROIECT PRIVIND ACTIVITĂŢILE DE CONTROL AL SALW ÎN CADRUL PUNERII ÎN APLICARE A FOII DE PARCURS PENTRU O SOLUŢIE DURABILĂ LA POSESIA ILEGALĂ, UTILIZAREA ABUZIVĂ ŞI TRAFICUL DE SALW/ARME DE FOC ŞI DE MUNIŢIE AFERENTĂ ÎN BALCANII DE VEST ŞI ACTIVITĂŢILE DE DEZARMARE ŞI CONTROL AL ARMELOR ÎN EUROPA DE SUD-EST ŞI DE EST
1.Introducere şi obiective
Armele de foc, armele de calibru mic şi armamentul uşor ilicite contribuie în continuare la instabilitate şi violenţă în Uniunea Europeană, în vecinătatea imediată a acesteia, precum şi în restul lumii. Acest lucru este recunoscut în Strategia UE împotriva armelor de foc, a armelor de calibru mic şi a armamentului uşor ilicite şi a muniţiei aferente, Balcanii de Vest şi vecinătatea estică fiind enumerate ca domenii prioritare de preocupare. Obiectivul general al acestei acţiuni este de a contribui în continuare la pacea şi securitatea europeană şi mondială prin combaterea ameninţării reprezentate de posesia ilicită, utilizarea abuzivă şi traficul de arme de calibru mic şi armament uşor şi va consolida stabilitatea regională prin colaborarea în cadrul Consiliului de Cooperare Regională (CCR) şi în parteneriat cu alţi parteneri internaţionali relevanţi şi alte iniţiative internaţionale relevante.
S-au înregistrat în permanenţă progrese în Europa de Sud-Est şi de Est în ceea ce priveşte combaterea posesiei ilicite, a utilizării abuzive şi a traficului ilicit de SALW, în principal datorită sprijinului cuprinzător şi pe termen lung al Uniunii Europene. Cu toate acestea, potrivit Evaluării ameninţării pe care o reprezintă formele grave de criminalitate şi criminalitatea organizată în Uniunea Europeană din 2025, Balcanii de Vest continuă să fie o sursă esenţială de arme de foc ilicite care fac obiectul traficului în UE (1). Deşi în prezent nu există rapoarte privind traficul de arme de foc din Ucraina, un mediu post-conflict ar putea apărea, de asemenea, ca o sursă semnificativă în viitor. Astfel, consolidarea în continuare a eforturilor de control al SALW în regiunile învecinate ale UE (şi asigurarea menţinerii progreselor înregistrate până în prezent) este extrem de relevantă pentru securitatea UE, precum şi pentru pacea şi securitatea mondială.
(1)Potrivit SEESAC, regiunea nu este doar o sursă, ci şi o zonă de tranzit şi o destinaţie pentru traficul de arme de foc.
În 2018, pe baza Planului regional de punere în aplicare pentru Europa de Sud-Est privind combaterea proliferării şi a impactului SALW, autorităţile din Balcanii de Vest şi-au consolidat angajamentul de a aborda provocările rămase privind posesia ilicită, utilizarea abuzivă şi traficul de SALW prin adoptarea Foii de parcurs pentru o soluţie durabilă la posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de arme de calibru mic şi armament uşor, muniţie aferentă şi explozivi în Balcanii de Vest până în 2030 (2) (denumită în continuare "foaia de parcurs") în cadrul summitului de la Londra privind Balcanii de Vest (3).
(2)A se vedea: https://www.seesac.org/SALW-Control-Roadmap/.
(3)Foaia de parcurs a fost prelungită după 2024 în cadrul reuniunii ministeriale UE-Balcanii de Vest privind justiţia şi afacerile interne din octombrie 2024.
Foaia de parcurs prevede transformarea Balcanilor de Vest într-o regiune mai sigură, exportatoare de securitate, în cadrul căreia sunt instituite mecanisme de supraveghere şi control ample şi durabile, pe deplin armonizate cu standardele Uniunii şi cu alte standarde internaţionale, pentru identificarea, prevenirea, urmărirea penală şi controlul posesiei ilegale, al utilizării abuzive şi al traficului de arme de foc, muniţie şi explozivi. Biroul de control pentru Europa de Sud-Est şi de Est asupra armelor de calibru mic şi a armamentului uşor (SEESAC) (4) a sprijinit elaborarea foii de parcurs şi este mandatat de guverne şi de UE să coordoneze, să monitorizeze şi să sprijine punerea sa în aplicare.
(4)În calitate de organ executiv al Planului regional de punere în aplicare pentru Europa de Sud-Est privind combaterea proliferării şi a impactului SALW.
Din 2018 s-au înregistrat progrese: jurisdicţiile din Balcanii de Vest au confiscat peste 36 000 de arme de foc, peste 294 000 de arme de foc au fost predate în mod voluntar, 4 447 de arme de foc au fost legalizate şi 5 064 dezactivate. În plus, peste 67 000 de SALW au fost distruse. Foaia de parcurs a contribuit, de asemenea, în continuare la armonizarea legislaţiei cu acquis-ul UE, sprijinind astfel în mod direct aspiraţiile acestora de integrare în UE, consolidând totodată cooperarea operaţională, nu numai în Balcanii de Vest, ci şi cu platforme şi organisme majore ale UE, cum ar fi Frontex, Europol şi EMPACT. Foaia de parcurs a contribuit, de asemenea, la consolidarea securităţii regionale şi a încrederii - în contextul unui mediu fragil post-conflict - care reprezintă baze esenţiale pentru susţinerea păcii şi a dezvoltării. Unele provocări persistă însă. În prima etapă a punerii în aplicare a foii de parcurs, în Balcanii de Vest au fost înregistrate 17 798 de incidente cu arme de foc, 794 de persoane fiind ucise, 2 108 rănite, 2 650 ameninţate şi 333 comiţând acte de suicid. Faptul că aproape 50 % din totalul incidentelor înregistrate au reprezentat confiscări de arme demonstrează o abordare proactivă a instituţiilor de aplicare a legii în ceea ce priveşte eliminarea armelor din circulaţie.
Bunele practici puse în aplicare în Balcanii de Vest au influenţat, de asemenea, întreaga regiune. Beneficiind de finanţarea UE şi sprijinul SEESAC, Republica Moldova a înregistrat progrese în ceea ce priveşte consolidarea eforturilor sale în materie de securitate fizică şi gestionare a stocurilor prin actualizări în materie de securitate a 2 depozite de SALW şi 4 încăperi pentru elemente de probă, prin distrugerea a peste 13 000 de SALW începând din 2005 şi prin instituirea sistemului electronic de înregistrare a armelor. De asemenea, s-au depus eforturi privind consolidarea capacităţilor analitice pentru investigaţiile legate de armele de foc prin instituirea punctului focal privind armele de foc. Ucraina, pe de altă parte, a înregistrat progrese prin consolidarea eforturilor de coordonare la nivel naţional prin înfiinţarea Centrului de coordonare pentru combaterea traficului ilicit de arme de foc (5), iniţierea dezvoltării strategiei privind SALW, eforturile de armonizare a cadrului său juridic cu acquis-ul UE, precum şi prin consolidarea capacităţilor sale prin diverse cursuri de formare. Atât reprezentanţi ai Republicii Moldova, cât şi reprezentanţi ai Ucrainei participă în mod regulat la procesele de cooperare regională facilitate de SEESAC privind controlul SALW în Europa de Sud-Est şi de Est.
(5)Denumirea completă: Centrul de coordonare pentru combaterea traficului ilicit de arme de foc, piese şi componente şi muniţii ale acestora.
În plus, foaia de parcurs pentru Balcanii de Vest, cu un cadru de monitorizare clar şi un mecanism de coordonare, a inspirat acţiuni în întreaga lume, conducând la elaborarea foii de parcurs a Caraibelor privind armele de foc şi a foii de parcurs a Americii Centrale şi a Republicii Dominicane.
Impactul foii de parcurs privind controlul SALW în Balcanii de Vest şi relevanţa acesteia pentru cooperarea regională şi securitatea UE au fost recunoscute în cadrul mai multor reuniuni la nivel înalt, printr-un angajament clar al UE de a continua să sprijine punerea sa în aplicare (6).
(6)De exemplu: Summitul UE-Balcanii de Vest din 13 decembrie 2023, Summitul UE-Balcanii de Vest din 18 decembrie 2024, Summitul Procesului de la Berlin din 14 octombrie 2024.
Noua etapă a proiectului SEESAC se va baza pe realizările obţinute în cadrul proiectelor puse în aplicare prin Deciziile (PESC) 2018/1788 şi (PESC) 2022/2321 ale Consiliului UE, precum şi în cadrul proiectului finanţat de Comisie şi pus în aplicare prin IPA/2021/425-067, "Sprijin pentru intensificarea luptei împotriva posesiei ilegale, a utilizării abuzive şi a traficului de arme de calibru mic şi armament uşor în Balcanii de Vest". Toate aceste trei proiecte au fost puse în aplicare de SEESAC. Ultimele două proiecte expiră până la sfârşitul lunii decembrie 2025. În plus, noua etapă a proiectului SEESAC va fi pusă în aplicare în complementaritate cu proiectul în curs în temeiul Deciziei (PESC) 2024/3006 a Consiliului UE.
Acţiunea va avea o contribuţie directă la punerea în aplicare a Strategiei de securitate a UE, a Strategiei UE privind SALW, a Planului de acţiune al UE privind traficul de arme de foc, a ciclului de politici ale UE privind criminalitatea internaţională organizată şi gravă (EMPACT Arme de foc), a Tratatului privind comerţul cu arme, a Programului de acţiune al ONU pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu SALW sub toate aspectele sale, a Instrumentului internaţional de urmărire, a Protocolului ONU privind armele de foc, precum şi a Rezoluţiei 1325 (2000) a Consiliului de Securitate al ONU privind femeile, pacea şi securitatea şi a Agendei ONU pentru dezarmare, care a fost consolidată prin Pactul pentru viitor, oferind un nou impuls politic şi sprijin instituţional pentru multe dintre angajamentele în materie de dezarmare asumate în agenda iniţială. Acţiunea va consolida şi mai mult în mod specific cooperarea regională privind combaterea ameninţării reprezentate de proliferarea SALW şi a muniţiei aferente. Rezultatele proiectului vor avea de asemenea o contribuţie directă la punerea în aplicare a obiectivului de dezvoltare durabilă 16 din Agenda 2030 privind societăţile paşnice şi echitabile, în special ţintele 16.1 (reducerea semnificativă a tuturor formelor de violenţă şi a ratei mortalităţii pretutindeni) şi 16.4 (reducerea semnificativă a fluxurilor ilicite de arme), precum şi a obiectivului 5 privind egalitatea de gen. Acesta va contribui, de asemenea, la punerea în aplicare a Planului regional de punere în aplicare pentru Europa de Sud-Est privind combaterea proliferării şi a impactului SALW. Acţiunea va fi pusă în aplicare în cadrul documentului programului regional pentru Europa şi Comunitatea Statelor Independente (2026-2029) al PNUD.
2.Selectarea agenţiei de implementare şi coordonarea cu alte iniţiative de finanţare relevante
SEESAC este o iniţiativă comună a Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) şi a Consiliului de Cooperare Regională, cu finanţare de bază din partea Uniunii Europene, şi reprezintă punctul focal al activităţilor legate de SALW în Europa de Sud-Est. În calitate de organ executiv al Planului regional de punere în aplicare pentru Europa de Sud-Est privind combaterea proliferării SALW, SEESAC are un mandat esenţial de a coordona punerea în aplicare a eforturilor de control al SALW, de a monitoriza progresele înregistrate şi de a oferi guvernelor din regiune sprijin tehnic, consultativ şi în materie de punere în aplicare a proiectelor în ceea ce priveşte combaterea posesiei ilicite, a utilizării abuzive şi a traficului de SALW. Responsabilitatea regională este asigurată prin intermediul Consiliului de Cooperare Regională, precum şi al Grupului regional de coordonare, în cadrul căruia reprezentanţi ai tuturor partenerilor din Europa de Sud-Est asigură orientare strategică pentru activităţile SEESAC.
SEESAC colaborează din 2002 cu părţi interesate la nivel naţional şi internaţional din Europa de Sud-Est şi de Est în ceea ce priveşte punerea în aplicare a unei abordări holistice pentru controlul SALW prin executarea unei game largi de activităţi, incluzând facilitarea cooperării strategice şi operaţionale regionale, sprijinirea elaborării de politici şi consolidarea capacităţilor instituţiilor, campanii de sensibilizare şi colectare a SALW, gestionarea stocurilor, reducerea excedentelor, capacităţi îmbunătăţite de marcare şi urmărire, capacităţi de depistare şi investigare, precum şi îmbunătăţirea controlului exporturilor de arme. Astfel, SEESAC a dobândit o capacitate şi o experienţă unice punând în aplicare intervenţii regionale multilaterale în contextul politic şi economic comun al partenerilor din regiune, asigurând responsabilitate naţională şi regională şi sustenabilitate pe termen lung a acţiunilor sale şi constituindu-se ca autoritatea regională principală în domeniul controlului SALW.
SEESAC menţine canale de comunicare bilaterale şi multilaterale deschise cu toţi actorii relevanţi şi organizaţiile relevante. În această privinţă, SEESAC continuă să funcţioneze ca secretariat al Grupului regional de coordonare pentru SALW (GRC) şi coordonează şi monitorizează punerea în aplicare a foii de parcurs pentru Balcanii de Vest în strânsă cooperare cu UE, Germania şi Franţa. În acest context, SEESAC îndeplineşte, de asemenea, funcţiile de secretariat al Fondului fiduciar multilateral al Foii de parcurs pentru controlul SALW în Balcanii de Vest.
SEESAC contribuie periodic la foruri regionale relevante. SEESAC contribuie în mod regulat la reuniunile ministeriale UE-Balcanii de Vest privind justiţia şi afacerile interne, la reuniunile organizate în cadrul Procesului de la Berlin şi al Procesului la nivel ministerial privind apărarea în Europa de Sud-Est. SEESAC menţine o amplă reţea de parteneriate formale şi informale cu organizaţii şi iniţiative cum ar fi Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare (OSCE), Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) şi agenţiile relevante ale ONU, în special UNODA, UNODC, UNIDIR şi UN Women (ONU Femei), precum şi cu organizaţii regionale cum ar fi Centrul Regional pentru Asistenţă în Domeniul Verificării şi Implementării Controlului Armamentelor (RACVIAC). SEESAC contribuie în mod regulat la mecanismul de coordonare privind armele de calibru mic (CASA) al ONU, reunind toate agenţiile ONU care îşi desfăşoară activitatea în domeniul dezarmării şi al controlului armelor, la reuniunile de coordonare privind SALW şi acţiunile împotriva minelor, un mecanism informal de coordonare privind acţiunile de control al SALW care reuneşte NATO, Uniunea, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa şi SEESAC. În plus, SEESAC participă periodic la reuniuni de coordonare privind Ucraina, la reuniunea de coordonare a partenerilor internaţionali privind eforturile de control al SALW în Ucraina, facilitată de OSCE, şi la subgrupul Grupului de lucru sectorial pentru asigurarea respectării legislaţiei privind combaterea criminalităţii şi asigurarea securităţii comunităţii în Ucraina, facilitat de EUAM.
SEESAC menţine un contact strâns cu instituţiile relevante ale Uniunii, în principal cu DG Home a Comisiei şi Europol, precum şi iniţiative conduse de Uniune, cum ar fi EMPACT Arme de foc şi Grupul experţilor europeni în materie de arme de foc (EFE), şi le oferă sprijin acestora în vederea unei comunicări mai eficace cu omologii din Europa de Sud-Est.
SEESAC a experimentat o abordare bazată pe rezolvarea problemelor comune prin iniţiative regionale, care a dat rezultate impresionante în Europa de Sud-Est şi de Est nu numai datorită schimbului de informaţii cruciale şi promovării unei concurenţe regionale sănătoase pe care o generează, ci şi deoarece contribuie la obţinerea unor rezultate coerente şi uşor măsurabile la nivel naţional şi regional printr-o modalitate de punere în aplicare holistică. Organizarea de reuniuni anuale ale GRC şi participarea SEESAC la toate procesele şi iniţiativele regionale relevante asigură un schimb de informaţii rapid şi imparţial, o cunoaştere solidă a situaţiei şi imaginea prospectivă necesară pentru a asigura că punerea în aplicare este fără risc de suprapunere şi este în conformitate cu nevoile actuale ale guvernelor şi regiunilor, precum şi cu tendinţele de evoluţie.
SEESAC îşi bazează toate activităţile pe nevoile exprimate ale omologilor şi pe datele de bază colectate şi evaluările nevoilor şi asigură aprobarea şi sprijinul politic al părţilor interesate la nivel naţional ca o condiţie preliminară pentru acţiune. În plus, toate eforturile sunt concepute în sprijinul proceselor conduse de Uniune, precum şi în atingerea standardelor şi a criteriilor Uniunii. SEESAC a pus în aplicare proiectele sale anterioare cu finanţare din partea Uniunii cu o rată foarte ridicată de realizare a activităţilor preconizate, asigurând rezultate de proiect sustenabile prin dezvoltarea şi încurajarea responsabilităţii partenerilor privind proiectele şi activităţile sale şi promovând coordonarea regională, schimbul de experienţă şi de bune practici, precum şi cercetarea regională. Expertiza privind SALW şi cunoştinţele sale aprofundate referitoare la afacerile regionale şi părţile interesate relevante îi asigură SEESAC rolul celui mai potrivit partener de implementare pentru această acţiune specifică.
SEESAC va continua să acţioneze în coroborare cu eforturile de asistenţă la nivel internaţional în curs puse în aplicare în cadrul ONU, în special Fondul fiduciar multilateral al foii de parcurs pentru controlul SALW în Balcanii de Vest (MPTF). Fondul fiduciar al foii de parcurs este un mecanism de finanţare esenţial care sprijină punerea în aplicare a foii de parcurs. Fondul fiduciar a fost instituit în martie 2019 de PNUD şi UNODC în calitate de organizaţii ONU participante, pentru a asigura o abordare coordonată a finanţării din partea donatorilor şi a jurisdicţiilor în ceea ce priveşte punerea în aplicare a foii de parcurs. Acesta consolidează coordonarea, planificarea şi comunicarea între toţi partenerii, încurajează colaborarea şi reduce riscurile pentru guverne şi contribuitorii financiari prin intermediul unui sistem cuprinzător de gestionare a riscurilor şi de gestionare bazată pe rezultate. Fondul fiduciar a beneficiat de o cooperare strânsă cu Germania şi Franţa, în calitate de iniţiatori ai foii de parcurs, cărora li s-au alăturat Regatul Unit, Suedia, Norvegia şi Ţările de Jos. Fondul fiduciar a mobilizat contribuţii în valoare de aproximativ 30 de milioane USD. SEESAC al PNUD funcţionează ca secretariat al fondului fiduciar şi este responsabil pentru coordonarea şi monitorizarea generală a fondului fiduciar, furnizându-i sprijin tehnic, de gestionare, de planificare şi de programare. Până în septembrie 2025, fondul fiduciar a sprijinit 25 de proiecte puse în aplicare de organizaţiile ONU participante, dintre care 16 şi-au încheiat operaţiunile, iar nouă sunt în curs de desfăşurare.
Activitatea SEESAC este, de asemenea, completată de OSCE prin punerea în aplicare de către OSCE a Deciziei (PESC) 2024/3097 a Consiliului UE în sprijinul programului cuprinzător de sprijinire a eforturilor de prevenire şi combatere a traficului ilicit de SALW, precum şi de muniţie convenţională în Europa de Sud-Est, şi prin punerea în aplicare de către OSCE a Deciziei (PESC) 2024/3003 a Consiliului UE de sprijinire a consolidării capacităţilor autorităţilor ucrainene în vederea prevenirii şi combaterii traficului ilicit de arme, muniţii şi explozivi.
Alte acţiuni sprijinite de Uniune în Europa de Sud-Est şi de Est, în principal cele ale Europolului, Frontexului şi Interpolului, precum şi planurile de acţiune operaţionale ale EMPACT Arme de foc menţin o colaborare regulată cu SEESAC pentru a asigura complementaritatea acţiunilor, relevanţa şi promptitudinea intervenţiei.
3.Descrierea proiectului
Noua etapă a proiectului SEESAC se va baza pe realizările obţinute în cadrul proiectelor puse în aplicare prin Deciziile (PESC) 2018/1788 şi (PESC) 2022/2321 ale Consiliului UE, precum şi în cadrul proiectului finanţat de Comisie şi pus în aplicare prin IPA/2021/425-067, "Sprijin pentru intensificarea luptei împotriva posesiei ilegale, a utilizării abuzive şi a traficului de arme de calibru mic şi armament uşor în Balcanii de Vest". Toate aceste trei proiecte au fost puse în aplicare de SEESAC. Ultimele două proiecte expiră până la sfârşitul lunii decembrie 2025. În plus, noua etapă a proiectului SEESAC va fi pusă în aplicare în complementaritate cu proiectul în curs în temeiul Deciziei (PESC) 2024/3006 a Consiliului UE.
Aceasta se va concentra pe patru domenii principale, menţinând abordarea holistică privind combaterea ameninţării reprezentate de SALW în regiune. Domeniile respective abordează nivelul strategic/de politici, precum şi aspectele operaţionale, susţinând astfel direct toate nivelurile de control al SALW, cu accent pe: coordonarea abordării regionale şi monitorizarea punerii în aplicare a foii de parcurs, consolidarea schimbului de cunoştinţe şi a cooperării interregionale privind controlul SALW şi consolidarea capacităţilor serviciilor de aplicare a legii din Republica Moldova şi Ucraina, în vederea combaterii posesiei ilegale, a utilizării abuzive şi a traficului de SALW, precum şi consolidarea capacităţilor serviciilor de aplicare a legii şi ale serviciilor vamale din Balcanii de Vest, în vederea combaterii traficului ilicit de SALW.
În special, proiectul va avea drept rezultate:
- punerea în aplicare coordonată şi monitorizarea punerii în aplicare a Foii de parcurs pentru o soluţie durabilă la posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de arme de calibru mic şi armament uşor, muniţie aferentă şi explozivi în Balcanii de Vest până în 2030;
- o cooperare consolidată, o gestionare a cunoştinţelor consolidată şi un schimb de cunoştinţe consolidat privind controlul armelor la nivel interregional;
- capacităţi consolidate ale serviciilor de aplicare a legii din Republica Moldova şi Ucraina, în vederea combaterii traficului ilicit, a utilizării abuzive şi a posesiei ilegale de arme de foc, muniţii şi explozivi;
- capacităţi consolidate ale autorităţilor de aplicare a legii şi ale serviciilor vamale din Balcanii de Vest, în vederea combaterii traficului ilicit de SALW.
Strategia proiectului se bazează pe abordarea unică a SEESAC de a favoriza încrederea şi cooperarea în regiune, drept condiţie prealabilă pentru realizarea unor schimbări transformatoare concrete şi măsurabile. În special, la nivel regional, diferitele procese de cooperare facilitate de SEESAC, care implică atât factori de decizie, cât şi practicieni la nivel operaţional, au reprezentat coloana vertebrală a abordării, asigurând un mediu favorabil şi competitiv pentru transferul de cunoştinţe, schimbul de expertiză şi schimbul de informaţii. Acest lucru a servit nu numai la creşterea capacităţilor în regiune, ci şi, mai important, la consolidarea încrederii şi încurajarea cooperării directe între instituţii şi experţi individuali, care, printre altele, au permis elaborarea şi punerea în aplicare a foii de parcurs. Proiectul va continua să încurajeze cooperarea regională şi responsabilitatea locală drept elemente esenţiale propice pentru rezultate măsurabile.
3.1.Coordonarea punerii în aplicare a Foii de parcurs pentru o soluţie durabilă la posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de arme de calibru mic şi armament uşor, muniţie aferentă şi explozivi în Balcanii de Vest până în 2030
Obiectiv
Asigurarea coordonării şi a monitorizării eficiente a punerii în aplicare a foii de parcurs.
Descriere
Pe baza Deciziilor (PESC) 2018/1788 şi (PESC) 2022/2321, această componentă va asigura coordonarea şi monitorizarea punerii în aplicare a celei de a doua etape a foii de parcurs (2025-2030). Foaia de parcurs a fost revizuită pentru a doua etapă a punerii în aplicare prin reuniuni consultative ale comisiilor privind armele de calibru mic şi armamentul uşor în regiune în cursul anilor 2023 şi 2024, asigurând responsabilitatea regională şi sustenabilitatea rezultatelor. Consultările au inclus donatori, parteneri regionali şi internaţionali, precum şi reprezentanţi ai societăţii civile. Textul revizuit al foii de parcurs a fost aprobat de miniştrii de interne din Balcanii de Vest în cadrul Forumului ministerial UE-Balcanii de Vest privind justiţia şi afacerile interne, care a avut loc în octombrie 2024.
Foaia de parcurs contribuie în continuare la activităţile existente ale Uniunii de combatere a posesiei ilicite, a utilizării abuzive şi a traficului de SALW, în special Strategia UE privind SALW, Planul de acţiune al UE privind traficul de arme de foc, care a integrat foaia de parcurs pentru Balcanii de Vest, şi activitatea EMPACT desfăşurată în regiune. Foaia de parcurs este o dovadă a consensului la care s-a ajuns între toate părţile interesate din regiune cu privire la provocările actuale, obiectivele de ansamblu care trebuie atinse şi calendarul acţiunilor care trebuie întreprinse. Aceasta oferă o platformă generală pentru realizarea indicatorilor-cheie de performanţă stabiliţi de comun acord la nivel strategic, operaţional şi la nivel de politică.
Au fost publicate 13 rapoarte privind progresele înregistrate, care acoperă prima etapă a punerii în aplicare a foii de parcurs, oferind o imagine măsurabilă şi actualizată a progreselor înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a foii de parcurs. În plus, reuniunile bianuale de coordonare la nivel local şi regional au asigurat o abordare coordonată exemplară a punerii în aplicare a eforturilor şi a resurselor în rândul autorităţilor, al donatorilor şi al partenerilor de punere în aplicare.
În mod specific, activitatea din cadrul acestei componente va continua să asigure coordonarea şi monitorizarea punerii în aplicare a foii de parcurs prin intermediul:
- furnizării de sprijin tehnic şi de specialitate pentru coordonarea foii de parcurs, inclusiv reuniuni de coordonare la nivel regional aferente foii de parcurs, cu accent pe bilanţul progreselor înregistrate şi pe schimbul de informaţii;
- furnizării de sprijin tehnic şi de specialitate pentru reuniunile de coordonare la nivel local aferente foii de parcurs, prin care se monitorizează punerea în aplicare a planurilor de acţiune ale partenerilor;
- elaborării unor rapoarte bianuale de evaluare şi monitorizare prin care se consemnează progresele, provocările şi nevoile în punerea în aplicare a foii de parcurs pe baza indicatorilor-cheie de performanţă stabiliţi de comun acord;
- evaluării la jumătatea perioadei a punerii în aplicare a foii de parcurs;
- activităţilor vizând informarea cu privire la foaia de parcurs, precum şi vizibilitatea acesteia (inclusiv menţinerea unei platforme online, implicarea părţilor interesate şi sensibilizarea publicului).
Rezultatele proiectului/indicatori de punere în aplicare:
- organizarea a până la trei reuniuni la nivel regional de coordonare a foii de parcurs;
- realizarea unui bilanţ al progreselor înregistrate, facilitarea schimbului de informaţii, a transferului de cunoştinţe şi a standardizării;
- organizarea de reuniuni de coordonare locală (până la 36 în total);
- elaborarea de rapoarte bianuale de monitorizare la nivel regional (până la şase);
- evaluarea la jumătatea perioadei a foii de parcurs;
- menţinerea unei platforme online care să asigure buna informare cu privire la foaia de parcurs şi buna vizibilitate a acesteia.
3.2.Contribuţia la consolidarea cooperării, a schimbului de cunoştinţe şi a schimbului de informaţii privind controlul armelor la nivel interregional
Obiectiv
Această componentă va facilita schimbul de informaţii, schimbul de cunoştinţe, reproducerea bunelor practici şi a lecţiilor învăţate la nivel interregional prin furnizarea de consiliere tehnică, reuniuni, ateliere şi vizite de studiu.
Descriere
Europa de Sud-Est pune în aplicare de peste două decenii o abordare regională cuprinzătoare a controlului SALW, care acoperă toate domeniile funcţionale ale controlului SALW. Ca atare, regiunea s-a aflat în avangarda soluţiilor inovatoare pentru controlul SALW care au inspirat acţiuni şi au fost reproduse în alte părţi ale lumii. Standardele şi orientările regionale de microdezarmare ale SEESAC, care au fost elaborate în 2006 pentru a standardiza procedurile, practicile şi normele de control al SALW la nivel operaţional, au influenţat elaborarea standardelor internaţionale pentru controlul armelor de calibru mic, care ulterior au fost transferate în compendiul modular de implementare a controlului armelor de calibru mic (MOSAIC). În plus, foaia de parcurs pentru Balcanii de Vest a fost evidenţiată de numeroase părţi interesate drept una dintre cele mai reuşite acţiuni regionale pentru controlul SALW la nivel mondial. Aceasta a fost descrisă ca un exemplu pozitiv de către secretarul general al ONU în rapoartele sale privind controlul SALW către Consiliul de Securitate; secretarul general a solicitat, de asemenea, elaborarea şi dezvoltarea în continuare a foilor de parcurs în cadrul Agendei sale pentru pace.
Foaia de parcurs a fost reprodusă în Caraibe, precum şi în America Centrală şi Republica Dominicană, împreună cu mecanismul său de coordonare şi monitorizare, şi a fost, de asemenea, integrată în Planul de acţiune al UE privind traficul de arme de foc. SEESAC a sprijinit elaborarea primei strategii de control al SALW în Republica Kârgâză şi a facilitat schimbul interregional de cunoştinţe prin vizite de studiu din Republica Kârgâză, Cambodgia şi Honduras în Balcanii de Vest, cu scopul ca delegaţiile să înveţe din cele mai bune practici dezvoltate în Balcanii de Vest şi să îşi împărtăşească experienţele în ceea ce priveşte controlul SALW.
În plus, platforma de monitorizare a violenţei armate a SEESAC, o platformă de date online inovatoare care oferă informaţii aprofundate, precum şi vizualizarea datelor privind incidentele cu arme de foc din Europa de Sud-Est, este, de asemenea, reprodusă de UE. Europa de Sud-Est a pregătit, de asemenea, terenul pentru integrarea practică a chestiunilor legate de gen în controlul SALW. Progresele înregistrate în ceea ce priveşte operaţionalizarea punctelor focale privind armele de foc (FFP) în Europa de Sud-Est sunt împărtăşite periodic cu FFP din toate statele membre ale UE în cadrul unor reuniuni comune.
Majoritatea acestor practici au fost elaborate şi operaţionalizate în cadrul punerii în aplicare a deciziilor Consiliului UE în sprijinul eforturilor SEESAC de dezarmare şi control al armelor în Europa de Sud-Est din ultimele două decenii.
Această componentă va facilita în continuare schimbul de informaţii, schimbul de cunoştinţe, reproducerea bunelor practici şi a lecţiilor învăţate între regiuni.
Acest lucru se va realiza prin următoarele:
- furnizarea de sprijin tehnic şi consultativ
- organizarea de reuniuni, ateliere, vizite de studiu
Rezultatele proiectului/indicatori de punere în aplicare:
- sprijinul tehnic şi consultativ acordat
- reuniuni, ateliere sau vizite de studiu organizate
3.3.Dezvoltarea capacităţilor serviciilor de aplicare a legii din Republica Moldova şi Ucraina, în vederea combaterii traficului ilicit, a utilizării abuzive şi a posesiei ilegale de arme de foc, muniţii şi explozivi
Obiectiv
Reducerea ameninţării reprezentate de traficul ilicit de arme de foc prin consolidarea capacităţilor instituţiilor de aplicare a legii, inclusiv ale poliţiei de frontieră, prin sprijin consultativ şi asistenţă tehnică pe baza nevoilor identificate.
Descriere
Această componentă se bazează pe sprijinul anterior acordat de SEESAC Republicii Moldova şi Ucrainei. Reprezentanţi ai ambelor ţări au participat şi au contribuit la procesele de cooperare regională pe care SEESAC le facilitează la nivel strategic şi operaţional. Transferul de cunoştinţe şi experienţe dobândite şi de bune practici dezvoltate în Balcanii de Vest începând din 2001 a fost deosebit de valoros în contextul războiului în curs din Ucraina.
Reprezentanţii instituţiilor moldovene şi ucrainene au participat în mod regulat la reuniunile comisiilor SALW şi ale instituţiilor relevante din Europa de Sud-Est şi de Est, la reuniunile reţelei de experţi în materie de arme de foc din Europa de Sud-Est şi au beneficiat, prin urmare, de schimbul de informaţii şi de schimbul de cunoştinţe la nivel regional în plan strategic şi operaţional. Aceştia au beneficiat, de asemenea, de activităţi de consolidare a capacităţilor la nivel regional, cum ar fi cele privind armonizarea legislaţiei cu acquis-ul UE, investigaţiile online şi combaterea traficului de arme pe darknet.
SEESAC a oferit, de asemenea, sprijin pentru măsuri specifice de control al SALW la nivel naţional. Ucrainei i s-a acordat sprijin consultativ în ceea ce priveşte înfiinţarea Centrului de coordonare pentru combaterea traficului ilicit de arme din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, dezvoltarea cadrului juridic naţional privind controlul SALW şi dezvoltarea strategiei naţionale de prevenire şi combatere a SALW ilicite. Au fost asigurate cursuri de formare adaptate pentru a consolida capacităţile de investigare ale instituţiilor de aplicare a legii.
SEESAC a oferit, de asemenea, sprijin pentru măsuri specifice de control al SALW în Republica Moldova. În ultimele două decenii, acestea au inclus măsuri pentru securitatea fizică şi gestionarea stocurilor, inclusiv distrugerea SALW şi actualizări în materie de securitate vizând depozite de arme şi muniţii, precum şi încăperi pentru elemente de probă. De asemenea, s-a acordat sprijin pentru marcare, ţinerea evidenţelor şi urmărire; a fost achiziţionată o maşină de marcare şi s-a organizat formarea pentru utilizarea ei şi s-a oferit sprijin pentru instituirea sistemului registrului armelor. SEESAC a oferit, de asemenea, sprijinul tehnic şi consultativ iniţial pentru înfiinţarea punctului focal privind armele de foc. În plus, au fost sprijinite activităţi de sensibilizare cu privire la pericolele utilizării abuzive şi ale posesiei ilicite de arme de foc. De asemenea, s-a acordat sprijin pentru instituirea comisiei naţionale privind SALW; colectarea datelor a fost sprijinită pentru a îmbunătăţi înţelegerea lacunelor în materie de control al SALW, ceea ce a condus la publicarea studiului privind SALW pentru Republica Moldova, în vreme ce platforma de monitorizare a violenţei armate oferă o perspectivă actualizată asupra incidentelor legate de armele de foc. SEESAC a oferit, de asemenea, sprijin pentru dezvoltarea Programului naţional privind controlul SALW pentru perioada 2026-2030. În urma unei evaluări detaliate a nevoilor poliţiei judiciare, s-a oferit sprijin pentru dezvoltarea unor proceduri standard de operare, cursuri de formare şi echipamente pentru consolidarea capacităţilor de investigare.
Această componentă va consolida şi mai mult capacităţile instituţiilor din Republica Moldova şi Ucraina de a combate posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi traficul de arme de foc, muniţii şi explozivi, pe baza evaluărilor nevoilor şi în conformitate cu bunele practici internaţionale.
Acest lucru se va realiza prin următoarele:
- furnizarea de sprijin consultativ, asistenţă tehnică, formare, echipamente pentru serviciile de aplicare a legii, în vederea combaterii traficului ilicit de arme în Republica Moldova şi Ucraina
- sprijin pentru participarea la platforme regionale specializate privind controlul SALW
Rezultatele proiectului/indicatori de punere în aplicare
- sprijin consultativ şi tehnic furnizat
- echipamente pentru eliminarea traficului de arme achiziţionate
- activităţi de dezvoltare a capacităţilor puse în aplicare
- actualizare în materie de securitate a unui depozit de SALW planificată şi finalizată în Republica Moldova
3.4.Dezvoltarea în continuare a capacităţilor serviciilor vamale din Balcanii de Vest în vederea combaterii traficului ilicit
Obiectiv
Reducerea ameninţării reprezentate de traficul ilicit de arme de foc prin consolidarea capacităţilor serviciilor vamale din Balcanii de Vest în vederea combaterii traficului ilicit.
Descriere
În 2024, SEESAC a finalizat prima evaluare la nivel regional a nevoilor administraţiilor vamale din Balcanii de Vest pentru a evalua capacităţile acestora de combatere a traficului ilicit de arme de foc. Evaluarea a fost efectuată utilizând o metodologie elaborată şi aplicată anterior de SEESAC pentru serviciile poliţiei de frontieră şi ale poliţiei judiciare, care acoperă toate aspectele relevante, inclusiv legislaţia, capacităţile administrative şi instituţionale, nevoile de formare şi echipamentele tehnice.
Au fost efectuate misiuni de evaluare în toate cele şase jurisdicţii, care au avut ca rezultat rapoarte cuprinzătoare, aprobate de autorităţi. Acestea stabilesc baza pentru un sprijin specific, asigurând faptul că autorităţile vamale sunt integrate în mod sistematic în eforturile regionale şi ale UE în materie de control al armelor de foc. Consolidarea capacităţilor serviciilor vamale este necesară pentru a permite un răspuns transfrontalier coordonat împreună cu poliţia de frontieră, în conformitate cu standardele UE de gestionare integrată a frontierelor şi cu foaia de parcurs pentru controlul SALW în Balcanii de Vest, consolidând astfel capacitatea colectivă a regiunii de a combate traficul ilicit de arme de foc.
Până în prezent, administraţiile vamale din majoritatea jurisdicţiilor nu au beneficiat de dezvoltarea sistematică a capacităţilor în ceea ce priveşte depistarea armelor de foc, a componentelor esenţiale, a muniţiei şi a explozivilor la punctele de trecere a frontierei. Această lacună este critică, deoarece controlul eficace al armelor de foc necesită un răspuns comun şi coordonat atât din partea poliţiei de frontieră, cât şi din partea autorităţilor vamale. Deşi serviciile poliţiei de frontieră şi ale poliţiei judiciare au fost sprijinite prin Deciziile Consiliului UE (2018/1788 şi 2019/2111) puse în aplicare de SEESAC, a lipsit în mare măsură un sprijin adaptat comparabil pentru autorităţile vamale, cu excepţia participării la procesele regionale. Pe baza lecţiilor învăţate şi bunelor practici aplicate în cazul poliţiei de frontieră şi al poliţiei judiciare, în prezent se are în vedere o abordare similară pentru autorităţile vamale.
În temeiul Deciziei 2024/3006 a Consiliului UE, SEESAC a iniţiat deja activităţi de dezvoltare a capacităţilor prin sprijinirea elaborării unor proceduri standard de operare pentru fiecare administraţie vamală din Balcanii de Vest. În plus, până la sfârşitul anului 2025 vor avea loc cursuri de formare specifice în toate jurisdicţiile. Evaluările nevoilor identifică lipsa de echipamente specializate ca fiind una dintre principalele lacune. Această lacună va fi abordată în cadrul acestui proiect.
Acest lucru se va realiza prin:
- achiziţionarea şi livrarea de echipamente specializate pentru autorităţile vamale
Rezultatele proiectului/indicatori de punere în aplicare:
- echipamente furnizate.
4.Beneficiari
Beneficiarii direcţi ai proiectului vor fi instituţiile responsabile cu controlul SALW în Europa de Sud-Est şi de Est. Autorităţile responsabile cu afacerile interne, serviciile de poliţie, poliţiştii de frontieră şi autorităţile vamale din Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Macedonia de Nord, Muntenegru, Republica Moldova, Serbia şi Ucraina vor beneficia fie de sprijin consultativ, de eforturile de coordonare şi monitorizare, fie de dezvoltarea capacităţilor, îmbunătăţirea cunoştinţelor, proceduri îmbunătăţite şi echipamente specializate eficiente din punctul de vedere al costurilor necesare pentru înregistrarea de progrese în domeniul politicilor, operaţional şi tehnic în ceea ce priveşte controlul SALW. Activităţile propuse sunt în deplină conformitate cu Planul regional de punere în aplicare pentru Europa de Sud-Est privind combaterea proliferării şi a impactului SALW şi cu foaia de parcurs pentru Balcanii de Vest, precum şi cu priorităţile partenerilor privind controlul SALW. Populaţia generală din Europa de Sud-Est şi de Est şi din Uniune, expusă riscului reprezentat de posesia ilegală, utilizarea abuzivă şi proliferarea SALW, va beneficia de pe urma acestui proiect în mod indirect.
5.Vizibilitatea Uniunii
SEESAC ia toate măsurile necesare pentru a asigura vizibilitatea sprijinului financiar al Uniunii Europene. Aceste măsuri vor fi puse în aplicare în deplină conformitate cu cerinţele în materie de comunicare şi vizibilitate pentru acţiunile externe ale Uniunii Europene (2018), precum şi cu orientările actualizate "Comunicarea şi creşterea vizibilităţii UE: orientări pentru acţiunile externe" (2022).
6.Durata
Pe baza experienţei punerii în aplicare a Deciziilor 2002/842/PESC, 2010/179/PESC, 2013/730/PESC, (PESC) 2016/2356, (PESC) 2018/1788 şi (PESC) 2022/2321 şi ţinând seama de sfera de aplicare regională a proiectului, de numărul beneficiarilor, precum şi de numărul şi complexitatea activităţilor planificate, intervalul de punere în aplicare este de 36 de luni.
7.Cadrul general
Punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a acestei acţiuni a fost încredinţată PNUD, acţionând în numele SEESAC, iniţiativa regională care se desfăşoară sub mandatul PNUD şi al CCR. În calitate de organ executiv al Planului regional de punere în aplicare privind combaterea proliferării SALW, SEESAC acţionează ca punct focal pentru toate chestiunile legate de SALW din Europa de Sud-Est şi de Est, inclusiv prin facilitarea coordonării punerii în aplicare a foii de parcurs regionale. PNUD, acţionând în numele SEESAC, va deţine responsabilitatea generală pentru punerea în aplicare a activităţilor de proiect şi răspunderea pentru punerea în aplicare a proiectului. Durata proiectului este de trei ani (36 de luni).
8.Parteneri
SEESAC va pune direct în aplicare acţiunea, în strânsă cooperare cu comisiile SALW, precum şi cu autorităţile relevante responsabile cu afacerile interne din Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Macedonia de Nord, Muntenegru, Republica Moldova, Serbia şi Ucraina. Alte instituţii vor fi implicate îndeaproape, în conformitate cu abordarea holistică multipartită instituită pentru controlul SALW.
9.Raportare
Raportarea, atât descriptivă, cât şi financiară, acoperă întreaga acţiune descrisă în acordul relevant specific cu privire la contribuţie şi în bugetul aferent, indiferent dacă această acţiune este finanţată integral sau cofinanţată de Comisie. Trimestrial, se prezintă rapoarte intermediare descriptive pentru a înregistra şi a monitoriza progresele către obţinerea de rezultate esenţiale.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025