Nou Decizia (PESC) 2025/2585/15-dec-2025 de modificare a Deciziei 2012/642/PESC privind măsuri restrictive având în vedere situaţia din Belarus şi implicarea Belarusului în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2585/15-dec-2025 de modificare a Deciziei 2012/642/PESC privind măsuri restrictive având în vedere situaţia din Belarus şi implicarea Belarusului în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 29,
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 15 octombrie 2012, Consiliul a adoptat Decizia 2012/642/PESC (1).
(1)Decizia 2012/642/PESC a Consiliului din 15 octombrie 2012 privind măsuri restrictive având în vedere situaţia din Belarus şi implicarea Belarusului în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei (JO L 285, 17.10.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2012/642/oj).
(2)La 15 decembrie 2020, Consiliul a adoptat concluzii îndemnând la îmbunătăţirea în continuare a răspunsurilor la nivelul Uniunii în vederea contracarării ameninţărilor hibride, inclusiv a dezinformării, precum şi a consolidării rezilienţei. Consiliul a luat act de faptul că noile tehnologii şi crize oferă actorilor ostili oportunităţi de a-şi extinde activităţile de ingerinţă. Activităţile respective prezintă provocări suplimentare pentru statele membre şi instituţiile Uniunii.
(3)În urma adoptării Busolei strategice pentru securitate şi apărare în martie 2022, Uniunea a instituit setul de instrumente al UE pentru contracararea ameninţărilor hibride. Setul de instrumente respectiv cuprinde măsurile preventive, de cooperare, de consolidare a stabilităţii, restrictive şi de sprijin, menţionate în concluziile Consiliului din 21 iunie 2022 privind un cadru pentru un răspuns coordonat al UE la campaniile hibride.
(4)În concluziile sale din 21 iunie 2022, precum şi în cele din 18 iulie 2022, Consiliul a transmis în mod repetat apelul său către Înaltul Reprezentant şi către Comisie de a prezenta opţiuni, respectând pe deplin drepturile omului şi libertăţile fundamentale, pentru măsuri bine definite care ar putea fi luate împotriva actorilor implicaţi în acţiuni străine de manipulare a informaţiilor şi ingerinţe străine (FIMI) atunci când este necesar pentru a proteja ordinea publică şi securitatea în Uniune. Apelul respectiv a venit în contextul Planului de acţiune împotriva dezinformării din 2018 şi al sistemului de alertă rapidă instituit în 2019 pentru a facilita schimbul de informaţii şi de bune practici dintre instituţiile Uniunii şi statele membre cu privire la combaterea dezinformării.
(5)În februarie 2023, Serviciul European de Acţiune Externă a publicat un raport privind ameninţările legate de FIMI, în care a definit FIMI ca fiind un model de comportament care în mare parte nu este ilegal, dar care reprezintă o ameninţare la adresa valorilor, procedurilor şi proceselor politice sau are potenţialul de a avea un impact negativ asupra acestora. O astfel de activitate are un caracter manipulator şi este desfăşurată în mod intenţionat şi coordonat de către actori statali sau nestatali, inclusiv de către reprezentanţii acestora în interiorul şi în afara teritoriului lor. Raportul respectiv a fost urmat de setul de instrumente privind FIMI, care a fost aprobat de Consiliu în decembrie 2023, care oferă un cadru comun pentru răspunsuri, alături de metodologia Serviciului European de Acţiune Externă de detectare a campaniilor privind FIMI şi de răspuns la acestea.
(6)În concluziile sale din 19 februarie 2024, Consiliul a condamnat cu fermitate atacurile hibride la frontierele externe ale Uniunii, inclusiv instrumentalizarea migranţilor de către regimul belarus, la care Rusia a fost complice, în scopuri politice.
(7)La 11 decembrie 2024, Comisia a adoptat o comunicare pentru a sprijini statele membre în contracararea ameninţărilor hibride generate de utilizarea migraţiei drept armă de către Rusia şi Belarus şi în consolidarea securităţii la frontierele externe ale UE.
(8)În concluziile sale din 21 mai 2024, Consiliul a recunoscut că actorii statali şi nestatali utilizează tot mai mult tactici hibride, ceea ce reprezintă o ameninţare tot mai mare la adresa securităţii Uniunii, a statelor sale membre şi a partenerilor săi şi a invitat instituţiile Uniunii şi statele membre să îşi intensifice acţiunile de monitorizare a încercărilor actorilor străini de a interveni în procesul democratic din Uniune.
(9)În concluziile sale din 23 octombrie 2025, Consiliul European a luat act de intensificarea atacurilor hibride ale Rusiei şi Belarusului şi de recentele încălcări ale spaţiului aerian al Uniunii.
(10)La 29 octombrie 2025, Înaltul Reprezentant a emis o declaraţie în numele Uniunii Europene prin care condamnă acţiunile persistente, provocatoare şi inacceptabile ale Belarusului împotriva Uniunii şi a statelor sale membre. Incursiunile baloanelor meteorologice din Belarus în spaţiul aerian al Lituaniei, care au perturbat sute de zboruri şi au provocat pierderi substanţiale aeroporturilor lituaniene şi unor mii de călători, reprezintă o încercare de intimidare a cetăţenilor Uniunii prin ameninţări directe la adresa aviaţiei civile şi riscă să destabilizeze un stat membru al Uniunii. Baloanele respective nu sunt doar instrumente de contrabandă, ci mai degrabă incursiunile lor sunt folosite în contextul unei campanii hibride mai ample, împreună cu alte acţiuni, inclusiv introducerea ilegală de migranţi sponsorizată de stat.
(11)Prin urmare, Consiliul consideră că este necesar să se introducă în Decizia 2012/642/PESC un criteriu suplimentar pentru includerea pe listă a persoanelor fizice sau juridice, entităţilor sau organismelor care sunt responsabile, pun în aplicare, sprijină, beneficiază, participă sau facilitează acţiuni sau politici ce pot fi atribuite Republicii Belarus care subminează sau ameninţă democraţia, statul de drept, stabilitatea sau securitatea în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre, într-o organizaţie internaţională sau într-o ţară terţă, sau care subminează ori ameninţă suveranitatea sau independenţa unuia sau mai multor state membre sau a unei ţări terţe, inclusiv în cazurile în care acestea au ca rezultat perturbarea funcţionării infrastructurii critice, atunci când este rezonabil să se considere că persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele au fost cel puţin conştiente de potenţialele efecte.
(12)Prin urmare, Decizia 2012/642/PESC ar trebui să fie modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Decizia 2012/642/PESC se modifică după cum urmează:
1.La articolul 3, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(a)se introduc următoarele litere:
"(ca) sunt responsabile de acţiuni sau politici care pot fi atribuite Republicii Belarus şi care subminează sau ameninţă democraţia, statul de drept, stabilitatea sau securitatea în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre, într-o organizaţie internaţională sau într-o ţară terţă, sau care subminează ori ameninţă suveranitatea sau independenţa unuia sau mai multor state membre sau a unei ţări terţe, sau care pun în aplicare, sprijină astfel de acţiuni sau politici, beneficiază de pe urma lor, participă la acestea ori le facilitează, prin oricare dintre următoarele acţiuni:
(i)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea în orice alt mod a utilizării manipulării informaţiilor şi a ingerinţelor;
(ii)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea în orice alt mod a oricăror acţiuni care vizează funcţionarea instituţiilor democratice, a activităţilor economice sau a serviciilor de interes public, inclusiv prin intrarea neautorizată pe teritoriul unui stat membru, inclusiv în spaţiul său aerian, sau sunt menite să interfereze cu infrastructura critică, să o deterioreze ori să o distrugă, inclusiv prin sabotaj sau activităţi cibernetice răuvoitoare, ca parte a unor activităţi hibride;
(iii)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea ori favorizarea în orice alt mod a unor acţiuni pe scară largă sau sistematice care perturbă funcţionarea infrastructurii critice;
(cb) sunt persoane fizice care sprijină persoanele implicate în activităţile menţionate la litera (ca);"
(b)litera (f) se înlocuieşte cu următorul text:
"(f) sunt persoane fizice asociate cu persoanele menţionate la litera (b), (c), (ca), (d) sau (e)."
2.La articolul 4, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(a)se introduc următoarele litere:
"(ca) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care sunt responsabile de acţiuni sau politici care pot fi atribuite Republicii Belarus şi care subminează sau ameninţă democraţia, statul de drept, stabilitatea sau securitatea în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre, într-o organizaţie internaţională sau într-o ţară terţă, sau care subminează ori ameninţă suveranitatea sau independenţa unuia sau mai multor state membre sau a unei ţări terţe, sau care pun în aplicare, sprijină astfel de acţiuni sau politici, beneficiază de pe urma lor, participă la acestea ori le facilitează, prin oricare dintre următoarele acţiuni:
(i)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea în orice alt mod a utilizării manipulării informaţiilor şi a ingerinţelor;
(ii)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea în orice alt mod a oricăror acţiuni care vizează funcţionarea instituţiilor democratice, a activităţilor economice sau a serviciilor de interes public, inclusiv prin intrarea neautorizată pe teritoriul unui stat membru, inclusiv în spaţiul său aerian, sau sunt menite să interfereze cu infrastructura critică, să o deterioreze ori să o distrugă, inclusiv prin sabotaj sau activităţi cibernetice răuvoitoare, ca parte a unor activităţi hibride;
(iii)planificarea, coordonarea, participarea, în mod direct sau indirect, sprijinirea sau facilitarea ori favorizarea în orice alt mod a unor acţiuni pe scară largă sau sistematice care perturbă funcţionarea infrastructurii critice;
(cb) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care sprijină persoanele, entităţile sau organismele implicate în activităţile menţionate la litera (ca);"
(b)litera (f) se înlocuieşte cu următorul text:
"(f) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele asociate cu persoanele, entităţile sau organismele menţionate la litera (b), (c), (ca), (d) sau (da)."
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2025.
Pentru Consiliu Preşedintele K. KALLAS |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025