Nou Decizia (PESC) 2025/2565/15-dec-2025 de sprijinire a Programului de acţiune al Organizaţiei Naţiunilor Unite privind armele de calibru mic şi armamentul uşor sub toate aspectele sale şi a Cadrului mondial privind muniţiile
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2565/15-dec-2025 de sprijinire a Programului de acţiune al Organizaţiei Naţiunilor Unite privind armele de calibru mic şi armamentul uşor sub toate aspectele sale şi a Cadrului mondial privind muniţiile
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 19 noiembrie 2018, Consiliul a adoptat Strategia UE împotriva armelor de foc, a armelor de calibru mic şi a armamentului uşor ilicite şi a muniţiei aferente, intitulată "Asigurarea securităţii armelor, protejarea cetăţenilor" (denumită în continuare "Strategia UE privind SALW"), care stabileşte orientări pentru acţiunea Uniunii în domeniul armelor de calibru mic şi al armamentului uşor (SALW). Strategia UE privind SALW consideră Programul de acţiune al ONU pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme de calibru mic şi armament uşor sub toate aspectele sale (PdA al ONU) drept cadrul global de combatere a ameninţării reprezentate de SALW ilicite şi sprijină punerea în aplicare deplină şi eficace a acestuia la nivel naţional, regional şi mondial.
(2)La 17 octombrie 2022, Consiliul a adoptat Decizia (PESC) 2022/1965 (1) prin care a dispus continuarea sprijinului Uniunii pentru PdA al ONU. Prin Decizia (PESC) 2022/1965 şi prin alt sprijin relevant din partea UE, Biroul pentru probleme de dezarmare al ONU (UNODA), centrele sale regionale şi partenerii săi de punere în aplicare au fost în măsură să pună în aplicare proiecte de combatere a traficului de SALW şi muniţie în Africa, Asia şi Pacific, America Latină şi zona Caraibilor.
(1)Decizia (PESC) 2022/1965 a Consiliului din 17 octombrie 2022 de sprijinire a Programului de acţiune al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme de calibru mic şi armament uşor sub toate aspectele sale (JO L 270, 18.10.2022, p. 67, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1965/oj).
(3)La 28 iunie 2024, în cadrul celei de a patra Conferinţe de revizuire privind PdA al ONU, statele şi Instrumentul internaţional care permite statelor să identifice şi să urmărească, în mod rapid şi fiabil, armele de calibru mic ilicite şi armamentul uşor ilicit (ITI), au adoptat prin consens un document prospectiv final. Statele au convenit în mod colectiv asupra modalităţilor de combatere în continuare a SALW ilicite, inclusiv prin înfiinţarea unui nou grup deschis de experţi tehnici condus de state (OETEG) pentru a aborda evoluţiile în ceea ce priveşte fabricarea, tehnologia şi proiectarea SALW, îmbunătăţirea controlului SALW care ia în considerare dimensiunea de gen şi consolidarea participării tinerilor la procesele de control al SALW.
(4)La 27 iunie 2025, o reuniune pregătitoare a statelor privind Cadrul mondial pentru gestionarea muniţiilor convenţionale pe întreaga durată a ciclului lor de viaţă (GFA) a adoptat recomandări în pregătirea reuniunii din 2027 a statelor şi privind procesul şi modalităţile de punere în aplicare efectivă a GFA, inclusiv recomandări adresate Secretariatului ONU, din care face parte UNODA ca birou.
(5)La 14 aprilie 2025, Consiliul a adoptat concluzii privind controlul exporturilor de arme, care au inclus consolidarea angajamentelor multilaterale, cum ar fi PdA al ONU, ITI şi GFA, precum şi consolidarea implementării la nivel tehnic prin măsuri precum gestionarea stocurilor (inclusiv prin sprijinirea consolidării capacităţilor statelor terţe), înregistrarea, controlul transferurilor şi urmărirea,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)În conformitate cu Strategia UE privind SALW, scopul prezentei decizii este de a reduce prevalenţa armelor şi muniţiilor ilicite şi de a preveni costul uman devastator al acestora. Acest obiectiv va fi realizat prin:
a)consolidarea cadrelor internaţionale relevante şi a cadrelor de politică globală; şi
b)transpunerea în acţiune a cadrelor de politică globală prin sprijinirea proceselor multilaterale, a cooperării regionale şi a sprijinului naţional specific, care vor contribui la combaterea SALW ilicite şi a muniţiei ilicite, contribuind în acelaşi timp la prevenirea violenţei armate şi a conflictelor.
Proiectul este conceput pentru a consolida rezilienţa statelor şi a organizaţiilor societăţii civile pentru a preveni traficul ilicit de arme şi muniţii ca urmare a deturnării şi pentru a consolida gestionarea armelor şi muniţiilor la nivel mondial.
(2)În temeiul alineatului (1), prezenta decizie are următoarele obiective:
a)să consolideze rezultatele de politică orientate spre viitor şi spre acţiune în cadrul GFA, PdA al ONU şi ITI;
b)să sprijine punerea în aplicare coordonată şi consolidată a instrumentelor internaţionale la nivel naţional, subregional şi regional; şi
c)să valorifice controlul SALW şi al muniţiei în cadre mai ample ale eforturilor de pace şi securitate pentru a preveni într-un mod mai eficace violenţa armată şi pentru a promova pacea şi dezvoltarea.
(3)O descriere detaliată a proiectului figurează în anexa la prezenta decizie.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a proiectului menţionat la articolul 1 este realizată de Biroul pentru probleme de dezarmare al ONU (UNODA).
(3)UNODA îşi îndeplineşte atribuţiile sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie acordurile necesare cu UNODA.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a proiectului finanţat de Uniune este de 4 399 030,86 EUR.
(2)Cheltuielile finanţate din valoarea de referinţă prevăzută la alineatul (1) sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului general al Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corectă a cheltuielilor menţionate la alineatul (1). În acest scop, Comisia încheie acordul de finanţare necesar cu UNODA. Acordul de finanţare prevede că UNODA trebuie să asigure vizibilitatea contribuţiei Uniunii, care să fie adecvată volumului acesteia.
(4)Comisia depune eforturile necesare pentru a încheia acordul de finanţare menţionat la alineatul (3) cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Comisia informează Consiliul cu privire la eventualele dificultăţi survenite în cursul acestui proces şi cu privire la data încheierii acordului de finanţare.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii, pe baza unor rapoarte descriptive periodice întocmite de UNODA. Rapoartele respective stau la baza evaluării care urmează să fie realizată de Consiliu.
(2)Comisia raportează cu privire la aspectele financiare ale proiectului menţionat la articolul 1.
Art. 5
(1)Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(2)Prezenta decizie expiră la 36 de luni de la data încheierii acordului de finanţare menţionat la articolul 3 alineatul (3). Totuşi, aceasta expiră după şase luni de la data intrării sale în vigoare dacă în termenul respectiv nu s-a încheiat un acord de finanţare.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2025.
Pentru Consiliu Preşedintele K. KALLAS |
ANEXĂ:Document de proiect pentru o decizie (PESC) a Consiliului de sprijinire a programului de acţiune privind armele de calibru mic şi armamentul uşor şi a cadrului mondial privind muniţiile
PARTEA I:CONTEXT
Armele de calibru mic şi armamentul uşor (SALW) şi muniţia aferentă reprezintă principala cauză a deceselor violente, atât în contexte de conflict, cât şi în afara acestora. În fapt, o dată la două minute, muniţia trasă din arme de calibru mic duce la pierderea unei vieţi la nivel mondial.
Atât cererea, cât şi oferta de SALW şi muniţie convenţională se intensifică drept urmare a tensiunilor geopolitice, a instabilităţilor regionale şi a izbucnirii tot mai frecvente de conflicte armate. Conflictele din trecut şi incertitudinea politică au arătat că chiar şi armele şi muniţiile achiziţionate în mod legal sunt expuse riscului de a fi deturnate către utilizatori neautorizaţi, perpetuând instabilitatea cu mult dincolo de punctele lor de origine. În contexte fragile, disponibilitatea pe scară largă a SALW şi a muniţiei aferente alimentează violenţa armată în curs şi criminalitatea organizată şi împiedică dezvoltarea durabilă.
Problema multidimensională a SALW ilicite şi a muniţiei convenţionale aferente necesită un efort concertat la nivel internaţional, regional, subregional, naţional şi local pentru a preveni costurile umane devastatoare ale acestora. Printre măsurile cruciale de prevenire a deturnării şi de eradicare a comerţului ilicit cu SALW recunoscute de Strategia UE "Asigurarea securităţii armelor, protejarea cetăţenilor" şi de Concluziile Consiliului UE din 14 aprilie 2025 privind controlul exporturilor de arme se numără: consolidarea angajamentelor multilaterale, cum ar fi Programul de acţiune al ONU pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme de calibru mic şi armament uşor sub toate aspectele sale (PdA al ONU), Instrumentul internaţional de urmărire (ITI) şi noul Cadru mondial pentru gestionarea muniţiilor convenţionale pe întreaga durată a ciclului lor de viaţă (GFA), precum şi consolidarea punerii în aplicare tehnice prin măsuri precum gestionarea stocurilor (inclusiv prin sprijin pentru consolidarea capacităţilor statelor terţe), ţinerea evidenţelor, controlul transferurilor şi urmărirea.
În plus, astfel cum se recunoaşte în Pactul pentru viitor adoptat de statele membre ale ONU în 2024, instrumentele practice de control al SALW şi al muniţiei aferente pot fi utilizate pentru a preveni violenţa armată şi conflictele armate. Integrarea acestor practici în strategiile naţionale de prevenire, în eforturile de consolidare a păcii şi în planurile de dezvoltare durabilă va consolida rezilienţa în cadrul statelor şi comunităţilor şi va combate cererea de astfel de arme şi muniţii.
I.Oportunităţi de progres
Într-un mediu multilateral tensionat pentru promovarea angajamentelor mondiale şi a cooperării privind dezarmarea şi controlul armelor, cooperarea multilaterală privind armele de calibru mic şi armamentul uşor şi muniţiile convenţionale se evidenţiază ca domeniu în care se pot realiza progrese. De exemplu, în 2023, Adunarea Generală a ONU a adăugat la angajamentele sale internaţionale în materie de dezarmare, prin adoptarea GFA, primul instrument specific pentru abordarea riscurilor în materie de siguranţă şi securitate pe parcursul întregului ciclu de viaţă al muniţiei, cu scopul de a preveni deturnarea şi traficul ilicit şi de a reduce exploziile neplanificate.
În 2024, statele participante la cea de a patra Conferinţă de revizuire a Programului de acţiune al ONU (PdA) şi a Instrumentului internaţional de urmărire (ITI) au adoptat prin consens un document final orientat spre viitor. Statele au convenit în mod colectiv asupra modalităţilor de combatere în continuare a SALW ilicite, inclusiv prin instituirea unui nou grup deschis de experţi tehnici condus de state (OETEG) pentru a aborda evoluţiile în ceea ce priveşte fabricarea, tehnologia şi proiectarea SALW, îmbunătăţirea controlului SALW care ia în considerare dimensiunea de gen şi consolidarea participării tinerilor la procesele de control al SALW.
În următorii trei ani, statele au oportunităţi de a stimula şi mai mult angajamentele colective şi de a accelera punerea în aplicare a acestor cadre critice la toate nivelurile şi în conformitate cu direcţiile strategice ale UE. Prima reuniune a statelor organizată vreodată în temeiul GFA va avea loc în 2027, în timp ce PdA al ONU va organiza două reuniuni bienale ale statelor în 2026 şi 2028, inclusiv prima convocare a OETEG. Succesul tuturor acestor reuniuni depinde de: (i) activităţi pregătitoare solide, cu reuniuni regionale care servesc drept elemente constitutive esenţiale pentru acţiunile negociate; şi (ii) asigurarea unei participări incluzive şi efective din partea diferitelor state şi organizaţii.
II.Recunoaşterea realizărilor şi a impactului proiectelor anterioare
Prin sprijinul recent acordat de UE, inclusiv prin Decizia (PESC) 2022/1965 a Consiliului UE, Biroul pentru Probleme de Dezarmare al ONU (UNODA), centrele sale regionale şi partenerii săi de punere în aplicare au instituit un sprijin pe mai multe niveluri pentru state. Valorificând capacitatea unică a ONU de mobilizare, precum şi rolul său de secretariat al proceselor interguvernamentale relevante, alături de prezenţa sa în Africa, Asia şi Pacific, America Latină şi zona Caraibilor, UNODA şi partenerii săi de punere în aplicare au fost în măsură să sprijine statele în consolidarea cadrelor mondiale, transpunându-le, în acelaşi timp, în măsuri de implementare tehnică.
De exemplu, proiectul a facilitat elaborarea de politici la nivel mondial în contextul PdA prin activităţi pregătitoare ample ale Conferinţei de revizuire, cum ar fi o serie de seminare la nivel de experţi şi reuniuni pregătitoare regionale care au asigurat identificarea şi alinierea priorităţilor naţionale şi regionale. Aceste discuţii avansate au condus la negocieri mai eficace şi mai uşoare în cadrul conferinţei, care, în cele din urmă, au produs un document final de consens.
La nivel regional şi naţional, proiectul a facilitat cooperarea regională, inclusiv elaborarea unei Foi de parcurs a Americii Centrale şi a Republicii Dominicane pentru prevenirea traficului ilicit şi a proliferării armelor de foc, muniţiilor şi explozivilor, şi a extins în mod semnificativ capacităţile naţionale de control al SALW. Acesta a oferit formare specializată în ceea ce priveşte combaterea traficului ilicit de arme în El Salvador, Guatemala, Columbia şi consolidarea capacităţilor punctelor de contact naţionale din Asia şi Pacific, ceea ce a dus la cea mai însemnată prezentare de rapoarte naţionale privind Programul de acţiune din ultimul deceniu. În Sri Lanka, au fost construite instalaţii de păstrare a armelor pentru a îmbunătăţi securitatea stocurilor, iar ofiţerii au beneficiat de formare privind gestionarea armelor. În Papua-Noua Guinee, unde SALW ilicite au continuat să crească şi să reprezinte o provocare pe toată perioada proiectului, UNODA a furnizat evaluări tehnice ale riscurilor şi a contribuit la elaborarea unui plan naţional de acţiune privind SALW. În Gambia şi Burundi, proiectul a sprijinit instituirea unor planuri naţionale de acţiune privind SALW, iar în Burundi au fost reparate maşini de marcare defecte, în timp ce în Republica Democratică Congo a fost furnizată asistenţă specifică pentru urmărirea SALW ilicite. În plus, a fost lansat instrumentul de autoevaluare (1) al compendiului modular de implementare a controlului armelor de calibru mic (MOSAIC) pentru a permite autorităţilor naţionale să revizuiască şi să îmbunătăţească sistemele SALW în domenii precum marcarea, urmărirea şi gestionarea stocurilor.
(1)Instrumentul de evaluare este un instrument software menit să sprijine evaluarea bazată pe criterii de bune practici în domenii precum gestionarea stocurilor, marcarea şi urmărirea SALW şi a fost elaborat în temeiul Deciziei (PESC) 2022/1965 a Consiliului UE.
Integrarea perspectivei de gen în controlul SALW a fost, de asemenea, consolidată în cadrul proiectului prin coordonare regională, seminare şi formare la nivel naţional. Aceste eforturi au condus la integrarea considerentelor de gen în planurile naţionale de acţiune şi la schimburi instituţionale între practicienii din domeniul egalităţii de gen şi al SALW. În timp ce sprijinul financiar mondial pentru organizaţiile societăţii civile a scăzut pe perioada proiectului, acesta din urmă a reuşit să susţină şi să extindă implicarea importantă bazată pe comunitate prin campanii de promovare specifice, iniţiative la nivel local şi participarea organizaţiilor societăţii civile la reuniuni multilaterale.
III.Un proiect conceput pe baza unor abordări dovedite, tratând în acelaşi timp tendinţele emergente
Realizările, parteneriatele şi impulsul creat în cadrul proiectului anterior vor sta la baza următoarei etape, deoarece vor rămâne componente structurale şi strategice esenţiale. Integrarea perspectivei de gen continuă să fie un principiu fundamental şi se menţin parteneriatele cu societatea civilă şi cu organizaţiile specializate, cum ar fi Reţeaua internaţională de acţiune împotriva armelor de calibru mic (IANSA) şi Institutul Naţiunilor Unite pentru Cercetare în Domeniul Dezarmării (UNIDIR). Proiectul îşi menţine, de asemenea, complementaritatea cu alte proiecte finanţate de UE, cu un accent suplimentar pe sinergiile pentru implementarea tehnică cu iniţiative precum cele puse în aplicare de PNUD-SEESAC, OAS, LSA, OSCE, GICHD-AMAT, CAR şi SAS, precum şi cu eforturile legate de Tratatul privind comerţul cu arme conduse de BAFA şi Expertise France şi cu EMPACT.
Noua fază a proiectului introduce, de asemenea, elemente noi, în special prin extinderea acoperirii tematice pentru a include atât GFA, cât şi Pactul pentru viitor. Proiectul pune un accent sporit pe evoluţiile tehnologice în domeniul SALW, recunoscând impactul evolutiv al acestora atât prin provocări, cât şi prin oportunităţi pentru controlul armelor. În plus, proiectul consolidează integrarea controlului SALW şi al muniţiei aferente în eforturile mai ample de prevenire şi de consolidare a păcii, aliniindu-se la abordări cuprinzătoare pentru pace şi dezvoltare durabile. În cele din urmă, domeniul geografic de aplicare al proiectului este extins pentru a include şi Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, pe lângă Africa, Asia şi Pacific, America Latină şi zona Caraibilor, vizate de proiectul anterior.
PARTEA II:OBIECTIVELE, REZULTATELE ŞI ACTIVITĂŢILE PROIECTULUI
Obiectivul principal al proiectului este de a reduce prevalenţa armelor şi muniţiilor ilicite şi de a preveni costurile umane devastatoare ale acestora prin consolidarea cadrelor internaţionale relevante. Proiectul va realiza acest lucru prin consolidarea cadrelor de politică la nivel mondial şi transpunerea lor în acţiune prin sprijinirea proceselor multilaterale, a cooperării regionale şi a sprijinului naţional specific, contribuind la combaterea SALW ilicite şi a muniţiei ilicite şi în acelaşi timp la prevenirea violenţei şi conflictelor armate. Proiectul este conceput pentru a consolida rezilienţa statelor şi a organizaţiilor societăţii civile pentru a preveni traficul ilicit de arme şi muniţii ca urmare a deturnării şi pentru a consolida gestionarea armelor şi muniţiilor la nivel mondial.
Acest obiectiv va fi realizat prin abordări în aval şi în amonte la nivel local, naţional, subregional, regional şi mondial, în cadrul a trei piloni, pentru a atinge următoarele obiective secundare:
1.consolidarea rezultatelor de politică orientate spre viitor şi spre acţiune în cadrul GFA, PdA al ONU şi ITI;
2.sprijinirea punerii în aplicare coordonate şi consolidate a instrumentelor internaţionale la nivel naţional, subregional şi regional;
3.valorificarea controlului SALW şi al muniţiei aferente în cadre mai ample ale eforturilor de pace şi securitate pentru a preveni într-un mod mai eficace violenţa armată şi pentru a susţine pacea şi dezvoltarea.
Printre rezultatele transversale preconizate se numără:
- o mai bună coordonare cu organizaţiile relevante, inclusiv prin alte proiecte finanţate de UE;
- consolidarea implicării societăţii civile la toate nivelurile;
- integrarea perspectivei de gen în toate activităţile proiectului.
1.Obiectivul 1: consolidarea rezultatelor de politică orientate spre viitor şi spre acţiune în cadrul GFA, PdA al ONU şi ITI.
1.2.Rezultate
- Statele membre sunt bine informate cu privire la obiectivele şi măsurile prevăzute în GFA, sprijinindu-se astfel participarea şi transmiterea unor prezentări generale iniţiale voluntare, în contextul unei mai bune pregătiri, înainte de prima reuniune a statelor privind GFA.
- Statele membre şi părţile interesate relevante au consolidat cunoştinţele tehnice şi capacitatea privind punerea în aplicare a PdA şi ITI şi evoluţiile în ceea ce priveşte fabricarea, tehnologia şi proiectarea SALW, conducând la reuniuni bienale ale statelor în contextul unei mai bune informări prealabile şi la deliberările OETEG. Participarea la procesele interguvernamentale privind SALW şi muniţia aferentă este incluzivă şi reprezentativă pentru statele afectate şi pentru o gamă largă de părţi interesate.
1.3.Activităţi
1.3.1.Cadrul mondial privind muniţiile: reuniuni pregătitoare regionale pentru prima reuniune a statelor
Înaintea primei reuniuni a statelor privind GFA din 2027, se organizează o serie de reuniuni pregătitoare regionale pentru a oferi statelor şi organizaţiilor regionale o platformă în vederea identificării provocărilor şi priorităţilor specifice fiecărei regiuni în materie de gestionare a muniţiilor. Se va acorda o atenţie deosebită sprijinirii pregătirilor pentru transmiterea de prezentări generale iniţiale voluntare în 2026. Un raport de sinteză va fi pus la dispoziţia preşedintelui, care va prezenta principalele puncte de discuţie ale reuniunilor urmând a fi utilizate în cadrul deliberărilor. Fiecare reuniune va servi, de asemenea, la îmbunătăţirea cunoştinţelor privind punerea în aplicare practică la nivel naţional în cadrul contextelor regionale.
Ţări din subregiuni | Centru regional | Locul de desfăşurare orientativ |
zona Caraibilor America Latină | UN-LiREC | Virtual (două reuniuni) |
Asia de Sud Asia de Sud-Est Asia Centrală Asia de Nord-Est Pacific | UNRCPD | Kathmandu, Nepal (o reuniune) |
Orientul Mijlociu Africa de Nord | UNRCPD şi UNREC | Locaţia urmează să fie stabilită (o reuniune) |
Africa de Est Africa de Sud Africa de Vest Africa Centrală | UNREC | Locaţiile urmează să fie stabilite (două reuniuni) |
1.3.2.Elaborarea de recomandări orientate spre acţiune în sprijinul primei reuniuni a statelor referitoare la Cadrul mondial privind muniţiile din 2027
Sunt organizate o serie de mese rotunde virtuale la nivel de experţi, iar constatările şi recomandările fiecărei mese rotunde vor fi traduse şi publicate online pentru ca statele să le ia în considerare înainte de reuniunea statelor. Aceste rapoarte vor fi, de asemenea, prezentate şi discutate în cadrul reuniunilor pregătitoare regionale şi ar putea servi drept contribuţie la deliberările statelor pe teme ale viitoarelor reuniuni ale experţilor tehnici guvernamentali.
1.3.3.Seminare online la nivel de experţi pentru a genera materiale substanţiale şi pentru a consolida capacitatea regională în ceea ce priveşte evoluţiile din domeniul fabricării, tehnologiei şi proiectării SALW
OETEG privind evoluţiile în domeniul tehnologiilor, fabricării şi proiectării SALW se va reuni în săptămâna reuniunilor bienale ale statelor din 2026 şi 2028, având sarcina de a elabora recomandări convenite prin consens în vederea examinării de către state în cadrul procesului politic al PdA până în 2030. Pentru a răspunde nevoilor statelor şi ale preşedintelui în perioada intersesiuni, vor fi organizate seminare online regionale şi mondiale pentru experţi şi diplomaţi, pentru a genera cunoştinţe, a consolida capacităţile şi a contribui la elaborarea de recomandări.
1.3.4.Sponsorizarea participanţilor din statele în curs de dezvoltare sau grav afectate pentru a participa la principalele reuniuni interguvernamentale privind SALW şi muniţia aferentă
Adesea, multe ţări în curs de dezvoltare sau cele grav afectate de SALW şi muniţia aferentă nu pot participa la conferinţele de la New York. Un program de sponsorizare pentru anumite ţări va permite o participare mai diversificată, îmbogăţind astfel deliberările din cadrul reuniunii GFA a statelor din 2027 şi al altor reuniuni în temeiul PdA al ONU, după caz.
Participanţii vor fi identificaţi de UNODA, inclusiv de centrele sale regionale, pe baza unor criterii stabilite pentru a asigura o participare diversă. Sponsorizarea va include o componentă de consolidare a capacităţilor pentru dezvoltarea cunoştinţelor cu privire la conţinutul de fond al discuţiilor, precum şi dezvoltarea competenţelor pentru a participa la procesul politic şi o componentă de colaborare în reţea pentru a reuni participanţii. După caz, sponsorizarea are în vedere colaborarea cu bursele sub conducerea ONU privind SALW şi muniţia aferentă. Sponsorizarea va acorda prioritate participării egale, depline şi efective a femeilor.
1.3.5.Consolidarea participării societăţii civile la procesele interguvernamentale mondiale
Înainte de reuniunea GFA a statelor şi de reuniunea bienală a statelor privind PdA, inclusiv OETEG, IANSA va elabora materiale, inclusiv un ghid de coordonare a priorităţilor şi strategiilor pentru implicarea societăţii civile. În plus, se va desfăşura un program de sponsorizare pentru ca societatea civilă, inclusiv reprezentanţii tinerilor, să participe la reuniuni.
1.4.Rezultate
(i)Până la şase (6) reuniuni pregătitoare regionale sunt organizate pentru GFA.
(ii)Până la patru (4) mese rotunde virtuale la nivel de experţi privind muniţia au loc înainte de reuniunea din 2027 a statelor privind GFA.
(iii)Se organizează până la opt (8) seminare online mondiale şi regionale la nivel de experţi în perioada intersesiuni a OETEG.
(iv)Sponsorizarea a până la cincisprezece (15) participanţi din statele în curs de dezvoltare sau grav afectate pentru a participa la conferinţele politice.
(v)Un program de sponsorizare şi un ghid pentru ca organizaţiile societăţii civile să îşi sporească reprezentarea şi contribuţia substanţială la procesele PdA şi GFA.
2.Obiectivul 2: sprijinirea coordonării şi punerii în aplicare consolidate a instrumentelor internaţionale la nivel naţional, subregional şi regional
2.2.Rezultate
- Punerea în aplicare intensificată a PdA al ONU, ITI şi GFA prin asistenţă naţională acordată statelor şi dezvoltarea unor instrumente îmbunătăţite.
- Consolidarea coordonării regionale pentru reducerea SALW ilicite şi a muniţiei ilicite.
2.3.Activităţi
2.3.1.Îmbunătăţirea MOSAIC şi consolidarea instrumentului de evaluare al MOSAIC
Conştientizarea cu privire la instrumentul de evaluare al MOSAIC şi utilitatea acestuia sunt sporite prin implementare şi formare multipartită, precum şi prin elaborarea unor criterii de evaluare suplimentare şi a unor noi caracteristici pentru componenta software. Pe baza feedbackului din partea utilizatorilor, registrul criteriilor de evaluare ale instrumentului de evaluare al MOSAIC va fi extins pentru a acoperi module MOSAIC suplimentare, permiţând astfel evaluări privind alte domenii relevante ale controlului SALW. Aceste activităţi vor fi puse în aplicare în colaborare cu UNIDIR şi cu statele membre.
2.3.2.Sprijinirea statelor în vederea consolidării eforturilor de punere în aplicare şi a cooperării în cadrul PdA al ONU/ITI şi al Cadrului mondial privind muniţiile
În regiunea Asia-Pacific, punere în aplicare de către UNRCPD
- Sprijin pentru Declaraţia ASEAN privind combaterea traficului de arme: Pentru a reduce proliferarea ilicită a armelor şi muniţiilor în statele ASEAN, vor fi organizate o serie de seminare, ateliere şi sesiuni de lucru subregionale, inclusiv reuniuni tematice, schimburi şi vizite inter pares pentru a transpune angajamentele politice ale Declaraţiei ASEAN în obiective, ţinte şi indicatori realizabili, sprijinind în acelaşi timp alte mecanisme regionale relevante. UNRCPD va oferi orientări pe tot parcursul procesului, colaborând cu părţile interesate regionale relevante, inclusiv cu organizaţiile societăţii civile şi cu organismele regionale, cum ar fi ASEAN. Iniţiativa se va alinia la Reuniunea înalţilor funcţionari ASEAN privind criminalitatea transnaţională şi la alte foruri regionale relevante pentru a asigura sinergia şi integrarea cu mecanismele existente. Iniţiativa va implica parteneri de punere în aplicare şi donatori suplimentari pentru a sprijini procesul, asigurând coordonarea şi un sprijin durabil pentru punerea în aplicare a Declaraţiei ASEAN. În plus, activităţile vor promova sinergii cu alte cadre esenţiale, cum ar fi Planul de acţiune regional al ASEAN privind femeile, pacea şi securitatea, aliniind angajamentele politice regionale la agendele mai ample în materie de pace şi securitate.
- Consolidarea rolului punctelor de contact naţionale (PCN) şi al mecanismelor de coordonare în temeiul PdA al ONU şi al GFA: Pe baza activităţii anterioare a UNRCPD în ceea ce priveşte instituirea unor mecanisme de cooperare regională, cum ar fi comunitatea PCN din cadrul PdA pentru regiunea Asia-Pacific şi Mecanismul de cooperare regională privind armele convenţionale lansat în 2023, această iniţiativă urmăreşte să extindă comunitatea PCN din cadrul PdA pentru a include funcţionari guvernamentali care lucrează la GFA.
- Evaluări şi asistenţă la nivel naţional într-un număr de până la trei ţări: Se va acorda asistenţă specifică la nivel naţional pentru a sprijini cadrele de reglementare, proiectarea şi gestionarea sistemelor de control al SALW şi al muniţiei aferente, precum şi în vederea furnizării sprijinului operaţional solicitat. Acest sprijin ar putea include formare, ateliere, reuniuni, colectarea de date, asistenţă tehnică şi/sau activităţi de cercetare, urmând să se asigure faptul că toate activităţile sunt incluzive şi iau în considerare dimensiunea de gen. Iniţiativa va sprijini până la trei state beneficiare, inclusiv o ţară din Orientul Mijlociu, în coordonare cu alţi actori relevanţi, şi va servi drept catalizator pentru completarea altor fluxuri de finanţare, inclusiv SALIENT, UNSCAR şi Fondul voluntar de asistenţă instituit în temeiul Tratatului privind comerţul cu arme, pentru a consolida capacitatea regională şi a spori coordonarea în ceea ce priveşte controlul SALW şi gestionarea muniţiei.
În Africa, punere în aplicare de către UNREC
- Patru activităţi de asistenţă la nivel naţional, inclusiv două evaluări: Valorificând misiunile de evaluare şi asistenţa la nivel naţional furnizate pentru elaborarea planurilor naţionale de acţiune (PNA) privind SALW în Burundi şi în Gambia, UNREC îşi va menţine sprijinul acordat acestor două ţări în punerea în aplicare a planurilor lor naţionale de acţiune. De asemenea, centrul va extinde sprijinul la alte două state selectate, în vederea consolidării capacităţilor lor naţionale de control al SALW şi/sau de gestionare a muniţiei. Ţările selectate pot primi asistenţă prin intermediul instrumentului de evaluare al MOSAIC şi pot beneficia de sprijin tehnic şi de consolidarea specifică a capacităţilor în scopul sporirii punerii în aplicare a cadrelor globale pe baza evaluării nevoilor lor. UNREC îşi extinde oferta de asistenţă dincolo de controlul SALW pentru a acoperi, de asemenea, gestionarea muniţiei şi sprijinul pentru punerea în aplicare a GFA, inclusiv sprijinul pentru raportarea şi transmiterea prezentărilor generale iniţiale. Asistenţa va promova utilizarea instrumentelor de evaluare existente în ceea ce priveşte muniţia.
- Promovarea unei comunităţi continentale de practicieni pentru controlul SALW şi al muniţiei aferente: Valorificând colaborarea UNREC cu o gamă largă de experţi în domeniul SALW şi al muniţiei aferente de pe continentul african, iniţiativa va cuprinde o serie de sesiuni online pentru autorităţile naţionale, experţii tehnici, organizaţiile societăţii civile, mediul academic, instituţiile continentale şi regionale şi entităţile relevante ale ONU. Promovarea comunităţii continentale de practicieni în domeniul SALW şi al muniţiei aferente va crea o platformă de reflecţii/colaborare pentru: (i) a stimula punerea în aplicare a instrumentelor internaţionale, continentale, regionale şi naţionale privind gestionarea SALW ilicite şi a muniţiei ilicite; (ii) a face schimb de lecţii învăţate şi de bune practici pentru punerea în aplicare eficace a iniţiativelor de control al armelor; şi (iii) a formula recomandări esenţiale orientate către politici şi acţiuni pentru a combate proliferarea rapidă a SALW şi a muniţiei aferente. De exemplu, pot fi discutate teme importante, inclusiv impactul tehnologiilor emergente asupra SALW şi educaţia în materie de dezarmare cu implicarea tineretului.
În America Latină şi zona Caraibilor, punere în aplicare de către UN-LiREC
- Sprijinirea elaborării unei foi de parcurs aferente statelor andine: Elaborarea unei foi de parcurs pentru statele andine (Bolivia, Columbia, Ecuador şi Peru) în vederea sprijinirii operaţionalizării planului de acţiune în materie de rezoluţie din Decizia 922 privind securitatea (Plan de Accion Resolutivo de la Decision 922 en materia de Seguridad), adoptată în ianuarie 2024 de Comunitatea Andină. Planul prevede, printre alte priorităţi, consolidarea cooperării în vederea combaterii traficului de arme. Activităţile vor consta în seminare, ateliere şi sesiuni de lucru tehnice la nivel subregional (inclusiv reuniuni tematice şi de redactare). Elaborarea foii de parcurs se va realiza în colaborare cu Departamentul pentru Securitate Publică al Organizaţiei Statelor Americane (OAS) şi cu Secretariatul Comunităţii Andine (Communidad Andina, CAN), completând acţiunile întreprinse în temeiul Deciziei (PESC) a Consiliului UE adoptate la 16 iulie 2025.
- Consolidarea practicilor de marcare a muniţiilor în America Latină şi zona Caraibilor în sprijinul punerii în aplicare a Cadrului mondial privind muniţiile. Marcarea muniţiilor în America Latină şi zona Caraibilor este consolidată prin elaborarea unei publicaţii regionale de bune practici, prin actualizarea materialelor de formare şi prin colaborarea cu autorităţile naţionale pentru a îmbunătăţi practicile de marcare, inclusiv prin furnizarea de cursuri de marcare în anumite ţări. Capacităţile tehnice ale laboratoarelor balistice şi criminalistice sunt consolidate prin formare specializată privind recuperarea marcajelor armelor. Separat, eforturile naţionale de combatere şi interzicere a traficului ilicit de arme şi muniţii pot fi sprijinite prin cursuri specifice de consolidare a capacităţilor.
2.3.3.Broşură şi asistenţă specifică pentru societatea civilă şi parlamentari într-un număr de până la trei (3) ţări cu privire la sprijinul eficace acordat autorităţilor naţionale pentru punerea în aplicare a PdA al ONU, ITI şi GFA: Având în vedere competenţele avansate ale unor organizaţii ale societăţii civile de la nivel naţional în chestiuni legate de PdA al ONU, ITI şi GFA, organizaţii-pilot şi parlamentari dintr-un număr de până la trei ţări beneficiază de o serie de măsuri de asistenţă. Asistenţa include o broşură menită să sprijine universalizarea GFA din perspectiva principală "Ce poate face societatea civilă?", în care se explică inclusiv modul de utilizare a materialelor şi a instrumentelor elaborate de alte proiecte ale UNODA şi ale altor organizaţii partenere în temeiul unor decizii ale Consiliului UE, precum şi modul de sprijinire a raportării sau a stabilirii obiectivelor la nivel naţional. Asistenţa va reprezenta o contribuţie concretă la obiectivul 15 al GFA.
2.4.Rezultate
(i)Instrumentul de evaluare al MOSAIC este actualizat cu caracteristici şi criterii suplimentare uşor de utilizat, pe baza feedbackului din partea utilizatorilor.
(ii)Formarea privind instrumentul de evaluare al MOSAIC şi utilizarea acestuia de către diverse părţi interesate (inclusiv în legătură cu activitatea 2.3.3, după caz).
(iii)În regiunea Asia-Pacific:
(a)Este elaborat planul de acţiune prevăzut de Declaraţia ASEAN privind combaterea traficului de arme în Asia de Sud-Est.
(b)Sesiuni de inventariere a asistenţei şi ateliere de formare virtuale pentru PCN.
(c)Elaborarea unui set de instrumente pentru PCN.
(d)Evaluări şi asistenţă la nivel naţional într-un număr de până la trei ţări.
(iv)În Africa:
(a)Evaluări în cadrul MOSAIC într-un număr de până la două (2) ţări.
(b)Asistenţă tehnică la nivel naţional într-un număr de până la patru (4) state pentru a pune în aplicare PdA al ONU, ITI şi GFA şi pentru a promova instrumentele existente.
(c)Comunitatea continentală de practicieni în domeniul SALW şi al muniţiei aferente organizează sesiuni trimestriale, totalizând 12 evenimente online şi hibride.
(v)În America Latină şi zona Caraibilor:
(a)Împreună cu Organizaţia Statelor Americane şi Secretariatul Comunităţii Andine se elaborează şi se adoptă o foaie de parcurs pentru prevenirea de către statele andine a traficului ilicit de arme de foc, muniţii şi explozivi şi a proliferării acestora.
(b)Este elaborat un (1) document privind marcarea muniţiilor în America Latină şi zona Caraibilor, care analizează provocările regionale, practicile eficace şi elaborează recomandări practice.
(c)Cursul UN-LiREC de marcare a SALW şi materialele conexe sunt revizuite şi extinse pentru a include conţinut suplimentar privind marcarea muniţiei.
(d)Susţinerea a până la patru (4) cursuri/ateliere cu prezenţă fizică privind marcarea muniţiei sau a SALW şi/sau privind consolidarea eforturilor de combatere a traficului ilicit de SALW şi muniţie aferentă, în America Latină şi zona Caraibilor.
(e)Laboratoarele balistice şi criminalistice din regiune beneficiază de consolidarea capacităţilor prin intermediul unui curs practic privind recuperarea marcajelor armelor.
(f)Consolidarea capacităţilor pentru laboratoarele balistice şi criminalistice prin intermediul unui curs practic privind recuperarea marcajelor armelor desfăşurat în cel puţin două (2) ţări din America Latină şi/sau zona Caraibilor.
(vi)O broşură pentru societatea civilă şi/sau parlamentari, pentru a sprijini guvernele, la cerere, în punerea în aplicare a PdA al ONU, ITI şi GFA prin intermediul instrumentelor existente şi testată într-un număr de până la trei (3) ţări.
Obiectivul 3: Valorificarea controlului SALW şi al muniţiei aferente în cadrul unor eforturi mai ample în favoarea păcii şi securităţii pentru a preveni într-un mod mai eficace violenţa armată şi pentru a susţine pacea şi dezvoltarea.
3.2.Rezultate
- Consolidarea eforturilor colective de prevenire a violenţei armate şi de menţinere a păcii prin controlul SALW şi al muniţiei aferente.
- Contribuţia la punerea în aplicare a Pactului pentru viitor prin integrarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei în eforturile naţionale de prevenire, de consolidare a păcii şi de dezvoltare durabilă.
- Consolidarea eforturilor de control al SALW care iau în considerare dimensiunea de gen.
- Consolidarea cooperării cu organizaţiile societăţii civile şi cu tinerii pentru a reduce cererea de SALW ilicite şi de muniţie ilicită şi pentru a pune în aplicare PdA, ITI şi GFA.
3.3.Activităţi
3.3.1.Elaborarea unui "pachet de sprijin" pentru integrarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei în eforturile de prevenire şi de consolidare a păcii
Va fi elaborat un pachet de sprijin pentru state în vederea integrării controlului SALW şi a gestionării muniţiei în strategiile naţionale de prevenire, în activităţile de consolidare a păcii şi în planurile de dezvoltare. Pachetul va include o serie de produse, cum ar fi un inventar al iniţiativelor şi actorilor existenţi în materie de prevenire şi în domeniul SALW/muniţiei; o notă de orientare privind bunele practici pentru consolidarea legăturilor dintre aceste domenii; elaborarea unor exemple personalizabile de obiective naţionale pentru utilizarea de către state; un nou modul MOSAIC privind prevenirea violenţei armate (tradus în cel puţin două limbi) şi o campanie de sensibilizare şi de informare la nivel mondial. Aceste materiale, împreună cu alte resurse relevante existente, vor fi prezentate pe un site web dedicat controlului SALW şi gestionării muniţiei şi menţinerii păcii, care poate servi drept centru de resurse pentru state în eforturile lor în acest sens.
3.3.2.Setul de instrumente pentru colectarea de date privind SALW şi muniţia aferentă
Se elaborează un set de instrumente destinat statelor şi organizaţiilor relevante pentru a oferi bune practici şi orientări pentru indicatorii şi variabilele datelor defalcate în funcţie de gen/sex, vârstă şi handicap referitoare la SALW şi muniţia aferentă. Setul de instrumente va oferi, de asemenea, orientări privind colectarea de date etice şi confidenţialitatea, va furniza trimiteri la activităţile existente în acest domeniu, inclusiv la cele desfăşurate în temeiul Tratatului privind comerţul cu arme, şi poate figura în "centrul de resurse".
3.3.3.Elaborarea şi lansarea Notei de orientare operaţională Africa/UA privind genul, SALW şi muniţia aferentă
UNREC şi Uniunea Africană vor elabora o notă de orientare operaţională privind genul, SALW şi muniţia aferentă. Aceasta va sprijini operaţionalizarea matricei de cooperare UNODA-UA semnate în 2023 şi va pune în aplicare recomandările-cheie ale atelierelor UNREC privind genul şi dezarmarea desfăşurate în 2025, prin intermediul cărora au avut loc consultări iniţiale cu privire la notă şi definirea domeniului de aplicare al acesteia. Nota va oferi orientări referitoare la elaborarea de politici şi de programe privind SALW care să ia în considerare dimensiunea de gen, la sprijinirea participării depline, egale şi efective a femeilor la procesul decizional privind controlul armelor şi la elaborarea de planuri naţionale de acţiune care să integreze perspectivele şi nevoile de gen şi ale tinerilor. Nota va oferi, de asemenea, orientări cu privire la bunele practici în materie de colectare, monitorizare şi evaluare a datelor privind programele SALW care iau în considerare dimensiunea de gen (în legătură cu activitatea 3.3.2).
3.3.4.Sprijinirea unei reţele informale de experţi vizând tineretul în domeniul SALW şi muniţiei aferente pentru a promova activitatea acestora de prevenire a violenţei şi de punere în aplicare a cadrelor mondiale relevante
Această iniţiativă va promova o reţea de experţi informală, condusă de tineri, în domeniul SALW şi al muniţiei aferente, permiţând schimbul de cunoştinţe, coordonarea acţiunilor şi amplificarea lucrărilor şi a vocilor acestora în cadrul activităţilor sprijinite de ONU privind PdA al ONU, ITI şi GFA, cu accent pe contribuţiile la prevenirea violenţei şi la menţinerea păcii. Atunci când este fezabil, experţii vizând tineretul vor fi invitaţi să participe la activităţile proiectului din cadrul pilonilor I şi II (de exemplu, activităţile 1.3.1, 1.3.2, 1.3.3, 2.3.2 şi 2.3.3).
3.3.5.Iniţiativa privind prevenirea armelor de foc în şcoli
Sensibilizarea şi capacitatea instituţională de a aborda problema prezenţei armelor de foc în şcolile din America Latină şi zona Caraibilor sunt consolidate prin seminare online naţionale, diseminarea de materiale educaţionale şi/sau sprijin tehnic adaptat pentru state, inclusiv elaborarea de orientări pentru autorităţile şcolare în vederea prevenirii incidentelor legate de armele de foc şi a răspunsului la acestea.
3.3.6.Programul de granturi cu valoare redusă destinate societăţii civile
Se desfăşoară un program de granturi cu valoare redusă destinat societăţii civile pentru a sprijini iniţiativele de promovare bazate pe fapte ale organizaţiilor relevante ale societăţii civile pentru a implica în mod constructiv autorităţile relevante şi publicul. Vor fi acordate câteva granturi cu valoare redusă în legătură cu reuniunile pregătitoare regionale privind muniţia (activitatea 1.3.1).
3.3.7.Implicarea în foruri mai ample de pace, securitate şi dezvoltare
Implicarea experţilor în alte foruri relevante consacrate păcii, securităţii şi dezvoltării va contribui la promovarea controlului SALW şi al muniţiilor convenţionale în realizarea obiectivelor de pace şi securitate şi a obiectivelor de dezvoltare durabilă, inclusiv a obiectivului 5 (egalitatea de gen şi capacitarea femeilor) şi a obiectivului 16 (societăţi paşnice şi incluzive). Participarea la iniţiative precum Reţeaua punctelor focale pentru femei, pace şi securitate şi campania "Halving Global Violence" (reducerea la jumătate a violenţei mondiale) a coaliţiei Pathfinders va permite UNODA să valorifice sinergiile pentru a promova abordări cuprinzătoare ale păcii şi securităţii şi să identifice oportunităţi de sensibilizare a unei comunităţi mai largi cu privire la importanţa controlului SALW şi al muniţiei aferente pentru atingerea obiectivelor reciproce.
3.4.Rezultate
(i)Un pachet de resurse privind integrarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei aferente în eforturile de prevenire şi de consolidare a păcii:
(a)Un inventar al iniţiativelor şi al actorilor care abordează probleme legate de SALW/muniţia aferentă, prevenire şi consolidarea păcii.
(b)Elaborarea unei note de orientare privind bunele practici pentru corelarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei în eforturile naţionale de prevenire, în concordanţă cu Pactul pentru viitor şi cu "Noua agendă pentru pace" a secretarului general.
(c)O listă de obiective naţionale adaptabile care pot fi utilizate în planurile de acţiune şi strategiile naţionale vizând SALW, muniţia, femeile, pacea şi securitatea, tinerii, pacea şi securitatea, precum şi cadrele de prevenire.
(d)Dezvoltarea modulului 02.10 al MOSAIC, intitulat "Controlul armelor de calibru mic şi al armamentului uşor în contextul prevenirii violenţei armate", care urmează să fie tradus în cel puţin două limbi.
(e)Campania de informare şi comunicare s-a axat pe corelarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei, în vederea unei preveniri şi a unei consolidări a păcii mai eficace.
(f)Site web online ("centru de resurse") pentru ca statele să aibă acces la instrumente şi opţiuni de sprijin pentru integrarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei în eforturile mai ample de prevenire, de consolidare a păcii şi de dezvoltare durabilă.
(ii)Publicarea unui set de instrumente pentru îmbunătăţirea colectării de date referitoare la controlul SALW şi al muniţiei şi defalcate în funcţie de gen, vârstă şi handicap.
(iii)Publicarea unei note de orientare operaţională Africa/Uniunea Africană privind genul, SALW şi muniţia aferentă.
(iv)Crearea unei reţele informale de tineri cu competenţe în prevenire prin controlul SALW şi al muniţiei aferente.
(v)Iniţiativa privind prevenirea armelor de foc în şcoli pentru statele din America Latină şi zona Caraibilor, care poate include seminare online de sensibilizare, furnizarea de materiale educaţionale şi/sau furnizarea de sprijin tehnic unei anumite ţări cu privire la planificarea, conceptualizarea, elaborarea şi completarea de orientări pentru ca autorităţile şcolare să prevină şi să răspundă la prezenţa şi utilizarea armelor de foc în şcoli.
(vi)Un program de granturi pentru capacitarea organizaţiilor relevante ale societăţii civile în vederea consolidării acţiunii la nivel comunitar şi a implicării tinerilor în favoarea controlului SALW şi a gestionării muniţiei în comunităţile afectate.
(vii)Implicarea continuă în Reţeaua punctelor focale naţionale pentru femei, pace şi securitate, în Grupul informal de experţi privind femeile, pacea şi securitatea al Consiliului de Securitate şi în Reţeaua de acţiune a ONU împotriva violenţei sexuale în situaţii de conflict, precum şi în campania "Halving Global Violence" a coaliţiei Pathfinders.
PARTEA III:INFORMARE ŞI PARTENERIATE
Bazându-se pe cooperarea anterioară UE-UNODA şi valorificând capacitatea de mobilizare la nivel mondial a ONU, proiectul va crea conexiuni între principalele entităţi ale ONU, guverne, organizaţii regionale, societatea civilă şi instituţii de cercetare.
Proiectul va sprijini diseminarea informaţiilor şi a rezultatelor activităţilor propuse către un public larg şi divers. În plus, vor fi întreprinse activităţi de informare în cadrul tuturor acţiunilor relevante prin implicarea mass-mediei, evenimente conexe şi instrumente web.
UNODA şi partenerii săi de punere în aplicare vor genera un impact susţinut prin acţiuni eficace de sensibilizare, susţinere şi promovare, informare şi parteneriate. UNODA va utiliza o serie de instrumente de comunicare, inclusiv o pagină web, o nouă campanie de informare, comunicate de presă scrise, buletinul informativ "Saving Lives" (salvarea de vieţi), anumite platforme de comunicare socială, evenimente conexe şi sesiuni informale de informare. Punerea în aplicare a tuturor acţiunilor va fi urmărită prin intermediul unor instrumente de monitorizare şi evaluare, inclusiv prin sondaje în rândul participanţilor şi reuniuni periodice ale grupurilor de lucru în cauză.
UNODA va lua toate măsurile adecvate pentru a asigura o vizibilitate corespunzătoare a contribuţiei Uniunii Europene la acţiune. Aceste măsuri vor fi luate în conformitate cu Manualul Comisiei privind comunicarea şi vizibilitatea pentru acţiunile externe ale Uniunii Europene.
Coordonarea cu o gamă largă de parteneri, inclusiv cu cei care beneficiază de pe urma altor decizii ale Consiliului UE, va fi asigurată pe tot parcursul punerii în aplicare a proiectului. UNODA va promova utilizarea instrumentelor tehnice pentru evaluarea, marcarea, urmărirea, securitatea fizică şi gestionarea stocurilor, ţinând seama în mod corespunzător de cele finanţate sau cofinanţate de UE.
UNODA va continua să se implice în promovarea proiectului şi a rezultatelor acestuia prin participarea la reţele, forumuri sau grupuri relevante şi va continua să gestioneze Mecanismul informal de coordonare privind aspectele de gen şi SALW, care a fost instituit în cadrul proiectului anterior finanţat de UE în 2019.
PARTEA IV:BENEFICIARI
Acest proiect va aduce beneficii diverselor părţi interesate din sfera controlului armelor de calibru mic şi al armamentului uşor şi a gestionării muniţiei. Printre acestea se numără organizaţiile regionale, autorităţile naţionale şi/sau serviciile de securitate şi forţele de apărare, precum şi societatea civilă care îşi desfăşoară activitatea la nivel naţional şi comunitar în Africa, Asia şi Pacific, America Latină şi zona Caraibilor, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu. În plus, acest proiect se va derula, de asemenea, în colaborare cu autorităţile naţionale şi cu societatea civilă care activează în domeniul consolidării păcii şi al prevenirii, întărind eforturile reciproce de reducere a violenţei armate. Având în vedere că proiectul se focalizează pe abordările mai incluzive în ceea ce priveşte pacea şi securitatea, printre beneficiari se vor număra şi femeile, tinerii şi alte grupuri marginalizate.
PARTEA V:DURATA
Durata totală estimată a proiectului, inclusiv a tuturor activităţilor din cadrul celor trei piloni ai săi, va fi de 36 de luni.
PARTEA VI:RAPORTARE
UNODA va elabora rapoarte periodice, în concordanţă cu acordul negociat.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025