Decizia (PESC) 2023/2539/13-nov-2023 de sprijinire a unui proiect privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2023
Decizia (PESC) 2023/2539/13-nov-2023 de sprijinire a unui proiect privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme
Dată act: 13-nov-2023
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)Strategia globală pentru politica externă şi de securitate a Uniunii, intitulată "Viziune comună, acţiuni comune: o Europă mai puternică", care a fost prezentată de Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") la 28 iunie 2016, confirmă sprijinul Uniunii pentru universalizarea, punerea în aplicare deplină şi asigurarea respectării tratatelor şi regimurilor multilaterale de dezarmare, neproliferare şi control al armelor.
(2)La 19 noiembrie 2018, Consiliul a adoptat Strategia UE împotriva armelor de foc, a armelor de calibru mic şi a armamentului uşor ilicite şi a muniţiei aferente ("Securizarea armelor, protecţia cetăţenilor"). Strategia prevede, printre altele, că Uniunea va promova în continuare controlul responsabil şi eficace al exporturilor de arme şi va sprijini în continuare universalizarea şi punerea în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (TCA).
(3)La 5 iunie 1998, Uniunea a adoptat Codul de conduită privind exporturile de arme, obligatoriu din punct de vedere politic, care stabileşte criterii comune de reglementare a comerţului legal cu arme convenţionale.
(4)Codul de conduită privind exporturile de arme a fost înlocuit la 8 decembrie 2008 de Poziţia comună 2008/944/PESC a Consiliului (1), care stabileşte opt criterii în raport cu care se evaluează cererile privind exportul de arme convenţionale. O serie de ţări terţe s-au aliniat la poziţia comună respectivă. În 2019, o revizuire a Poziţiei comune 2008/944/PESC a avut drept rezultat adoptarea Deciziei (PESC) 2019/1560 a Consiliului (2).
(1)Poziţia comună 2008/944/PESC a Consiliului din 8 decembrie 2008 de definire a normelor comune care reglementează controlul exporturilor de tehnologie şi echipament militar (JO L 335, 13.12.2008, p. 99).
(2)Decizia (PESC) 2019/1560 a Consiliului din 16 septembrie 2019 de modificare a Poziţiei comune 2008/944/PESC de definire a normelor comune care reglementează controlul exporturilor de tehnologie şi echipament militar (JO L 239, 17.9.2019, p. 16).
(5)Articolul 11 din Poziţia comună 2008/944/PESC prevede că statele membre depun toate eforturile pentru a încuraja alte state care exportă tehnologie sau echipament militar să aplice criteriile prevăzute în respectiva poziţie comună.
(6)TCA a intrat în vigoare la 24 decembrie 2014. TCA vizează consolidarea transparenţei şi a responsabilităţii în comerţul cu arme. Uniunea sprijină punerea în aplicare efectivă a TCA şi universalizarea acestuia prin intermediul programelor sale dedicate, adoptate în temeiul Deciziilor 2013/768/PESC (3), (PESC) 2017/915 (4) şi (PESC) 2021/2309 (5) ale Consiliului. Programele respective sprijină o serie de ţări terţe, la cererea acestora, în ceea ce priveşte consolidarea sistemelor lor de control al transferurilor de arme în conformitate cu cerinţele TCA.
(3)Decizia 2013/768/PESC a Consiliului din 16 decembrie 2013 privind activităţile UE de susţinere a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme, în cadrul Strategiei europene de securitate (JO L 341, 18.12.2013, p. 56).
(4)Decizia (PESC) 2017/915 a Consiliului din 29 mai 2017 privind activităţile Uniunii de informare în sprijinul punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (JO L 139, 30.5.2017, p. 38).
(5)Decizia (PESC) 2021/2309 a Consiliului din 22 decembrie 2021 privind activităţile de comunicare ale Uniunii în sprijinul punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (JO L 461, 27.12.2021, p. 78).
(7)În consecinţă, este important să se asigure complementaritatea dintre activităţile de informare şi de asistenţă prevăzute în prezenta decizie şi cele prevăzute în Decizia (PESC) 2021/2309. În acest scop, ar trebui să aibă loc schimburi periodice de informaţii între agenţiile responsabile pentru implementarea activităţilor de informare ale Uniunii din domeniul controlului exporturilor de arme, precum şi cu Serviciul European de Acţiune Externă. Acest mecanism de coordonare va încuraja participarea experţilor din alte state membre, ori de câte ori este relevant.
(8)Activităţile Uniunii de promovare a controlului eficace şi transparent al exporturilor de arme au evoluat începând cu 2008 în cadrul Acţiunii comune 2008/230/PESC a Consiliului (6) şi al Deciziilor 2009/1012/PESC (7), 2012/711/PESC (8), (PESC) 2015/2309 (9), (PESC) 2018/101 (10) şi (PESC) 2020/1464 (11) ale Consiliului. Activităţile desfăşurate au sprijinit în special continuarea cooperării regionale, sporirea transparenţei şi creşterea gradului de responsabilitate, în concordanţă cu principiile Poziţiei comune 2008/944/PESC şi cu criteriile de evaluare a riscurilor prevăzute în aceasta. Activităţile în cauză au vizat, în mod tradiţional, ţări terţe din vecinătatea estică şi sudică a Uniunii. Decizia (PESC) 2018/101 a Consiliului a extins grupul de ţări partenere care beneficiază de asistenţă pentru a include şi Asia Centrală. În temeiul Deciziei (PESC) 2020/1464, Mongolia a fost, de asemenea, adăugată la grupul de ţări partenere, în urma unei cereri speciale din partea acestei ţări.
(6)Acţiunea comună 2008/230/PESC a Consiliului din 17 martie 2008 privind sprijinirea activităţilor UE pentru promovarea în rândul ţărilor terţe a controlului exporturilor de arme şi a principiilor şi criteriilor Codului de conduită al Uniunii Europene privind exporturile de arme (JO L 75, 18.3.2008, p. 81).
(7)Decizia 2009/1012/PESC a Consiliului din 22 decembrie 2009 privind sprijinirea activităţilor UE pentru promovarea în rândul ţărilor terţe a controlului exporturilor de arme şi a principiilor şi criteriilor prevăzute în Poziţia comună 2008/944/PESC (JO L 348, 29.12.2009, p. 16).
(8)Decizia 2012/711/PESC a Consiliului din 19 noiembrie 2012 privind sprijinirea activităţilor Uniunii pentru promovarea în rândul ţărilor terţe a controlului exporturilor de arme şi a principiilor şi criteriilor prevăzute în Poziţia comună 2008/944/PESC (JO L 321, 20.11.2012, p. 62).
(9)Decizia (PESC) 2015/2309 a Consiliului din 10 decembrie 2015 privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme (JO L 326, 11.12.2015, p. 56).
(10)Decizia (PESC) 2018/101 a Consiliului din 22 ianuarie 2018 privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme (JO L 17, 23.1.2018, p. 40).
(11)Decizia (PESC) 2020/1464 a Consiliului din 12 octombrie 2020 privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme (JO L 335, 13.10.2020, p. 3).
(9)În ultimii ani, Uniunea a furnizat, de asemenea, asistenţă pentru a îmbunătăţi controlul exporturilor de produse cu dublă utilizare în ţări terţe. Ar trebui asigurată coordonarea eficace cu activităţile relevante pentru controlul exporturilor de produse cu dublă utilizare.
(10)Consiliul a încredinţat Oficiului Federal German pentru Economie şi Controlul Exporturilor ("Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle" - BAFA) punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a Deciziilor 2009/1012/PESC, 2012/711/PESC, (PESC) 2015/2309, (PESC) 2018/101 şi (PESC) 2020/1464. BAFA este totodată o agenţie de implementare a proiectelor care sprijină punerea în aplicare eficace a TCA în temeiul Deciziilor 2013/768/PESC, (PESC) 2017/915 şi (PESC) 2021/2309. Din 2005, BAFA a fost implicat în implementarea unei serii de proiecte de cooperare ale Uniunii în domeniul controlului exporturilor de produse cu dublă utilizare. BAFA este autoritatea competentă din Germania pentru controlul exporturilor şi a acumulat un corpus vast de cunoştinţe şi expertiză în privinţa activităţilor de informare, în plus faţă de partajarea competenţelor sale de bază cu autorităţile competente din alte state.
(11)Activităţile sprijinite prin prezenta decizie contribuie la îndeplinirea obiectivului de dezvoltare durabilă nr. 16 din cadrul Agendei ONU pentru 2030 privind dezvoltarea durabilă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)În vederea punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva armelor de foc, a armelor de calibru mic şi a armamentului uşor ilicite şi a muniţiei aferente ("Securizarea armelor, protecţia cetăţenilor") şi a Poziţiei comune 2008/944/CFSP a Consiliului, Uniunea sprijină în continuare un proiect privind promovarea controlului eficace al exporturilor de arme.
(2)Obiectivele proiectului menţionat la alineatul (1) sunt:
a)promovarea controlului eficace al exporturilor de arme de către ţările terţe, în conformitate cu principiile stabilite în Poziţia comună 2008/944/PESC şi în TCA;
b)sprijinirea eforturilor ţărilor terţe, la nivel naţional şi regional, de a face comerţul cu arme convenţionale mai responsabil şi mai transparent şi de a atenua riscul deturnării de arme către utilizatori neautorizaţi.
(3)Activităţile proiectului sunt implementate în complementaritate şi în sinergie cu proiectele de asistenţă ale Uniunii în domeniul controlului exporturilor de arme convenţionale şi produse cu dublă utilizare şi, după caz, cu proiectele de asistenţă ale altor finanţatori în domeniul controlului exporturilor.
(4)Descrierea detaliată a proiectului figurează în anexa la prezenta decizie.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant răspunde de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Implementarea proiectului menţionat la articolul 1 se realizează de către Oficiul Federal German pentru Economie şi Controlul Exporturilor, Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA).
(3)BAFA îşi îndeplineşte sarcinile sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie acordurile necesare cu BAFA.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru implementarea proiectului menţionat la articolul 1 este de 682 464,03 EUR.
(2)Cheltuielile finanţate din valoarea de referinţă financiară prevăzută la alineatul (1) sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corespunzătoare a valorii de referinţă financiare menţionate la alineatul (1). În acest sens, aceasta încheie acordul necesar cu BAFA. Acordul stipulează că BAFA trebuie să asigure vizibilitatea contribuţiei Uniunii, corespunzător dimensiunii acesteia.
(4)Comisia depune eforturi în vederea încheierii acordului menţionat la alineatul (3) în cel mai scurt timp posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Comisia informează Consiliul cu privire la orice dificultate care intervine în cursul acestui proces şi cu privire la data încheierii acordului.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii pe baza rapoartelor periodice pregătite de BAFA. Rapoartele respective stau la baza evaluării efectuate de Consiliu.
(2)Comisia furnizează informaţii cu privire la aspectele financiare ale implementării proiectului menţionat la articolul 1.
Art. 5
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Aceasta expiră la 14 luni de la data încheierii acordului menţionat la articolul 3 alineatul (3) sau la şase luni de la data adoptării sale dacă acordul necesar nu s-a încheiat înainte de expirarea termenului respectiv.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 13 noiembrie 2023.

Pentru Consiliu

Preşedintele

J. BORRELL FONTELLES

ANEXĂ:PROIECT PRIVIND PROMOVAREA CONTROLULUI EFICACE AL EXPORTURILOR DE ARME
1.Obiective
Scopul prezentei decizii este de a promova asumarea răspunderii şi responsabilitatea în ceea ce priveşte comerţul legal cu arme, în concordanţă cu Poziţia comună 2008/944/PESC, contribuind astfel la asigurarea păcii, a securităţii şi a stabilităţii în ţările din vecinătatea Uniunii. Obiectivele prezentei decizii constau în promovarea unor controale îmbunătăţite ale transferurilor de arme în rândul ţărilor terţe şi în sprijinirea eforturilor ţărilor terţe, la nivel naţional şi regional, pentru a face mai responsabil şi mai transparent comerţul internaţional cu arme convenţionale şi pentru a atenua riscul deturnării de arme către utilizatori neautorizaţi. Aceste obiective ar trebui atinse prin promovarea principiilor şi a criteriilor prevăzute în Poziţia comună 2008/944/PESC, precum şi în TCA. Rezultatele ar trebui să vizeze sporirea eficacităţii sistemelor naţionale de export de arme în ţările vizate: agenţia de implementare va raporta cu privire la modificările juridice, instituţionale şi la alte modificări relevante, precum şi la alinierea acestora la Poziţia comună 2008/944/PESC şi, după caz, la TCA. Aceste rezultate ar trebui urmărite căutând complementaritatea şi sinergii cu proiectele de asistenţă ale Uniunii în curs de desfăşurare în sprijinul punerii în aplicare a TCA, precum şi cu cele din domeniul controlului exporturilor de produse cu dublă utilizare. Lista beneficiarilor vizaţi de prezenta decizie nu ar trebui să se suprapună cu cea a beneficiarilor vizaţi de Decizia (PESC) 2021/2309, cu excepţia situaţiilor descrise la subpunctul 6.2.
În vederea realizării obiectivelor menţionate anterior, Uniunea ar trebui să promoveze în continuare standardele Poziţiei comune 2008/944/PESC, valorificând realizările obţinute prin intermediul punerii în aplicare a Acţiunii comune 2008/230/PESC şi a Deciziilor 2009/1012/PESC, 2012/711/PESC, (PESC) 2015/2309, (PESC) 2018/101 şi (PESC) 2020/1464. În acest scop, ar trebui să se ofere asistenţă ţărilor terţe beneficiare pentru elaborarea, actualizarea şi punerea în aplicare, după caz, a măsurilor legislative, administrative şi instituţionale relevante care să sprijine un sistem eficace de control al transferurilor de arme convenţionale.
Ar trebui de asemenea să se acorde sprijin pentru formarea ofiţerilor însărcinaţi cu eliberarea licenţelor şi a ofiţerilor însărcinaţi cu aplicarea legii, responsabili de implementarea şi aplicarea controalelor asupra transferurilor de arme, precum şi pentru măsurile naţionale şi regionale care promovează transparenţa şi verificarea adecvată a exporturilor de arme convenţionale. În plus, ar trebui promovate contactele cu sectorul privat (inclusiv industria, institutele de cercetare şi mediul academic) pentru a asigura conformitatea cu legislaţia şi reglementările în materie de control asupra transferurilor de arme, cu un accent deosebit pe programele interne de conformitate.
2.Selectarea agenţiei de implementare
Punerea în aplicare a prezentei decizii este încredinţată BAFA. BAFA se va asocia, după caz, cu agenţii pentru controlul exporturilor ale statelor membre, cu organizaţii regionale şi internaţionale relevante, cu grupuri de reflecţie, cu institute de cercetare şi cu ONG-uri.
BAFA are experienţă de lider în ceea ce priveşte furnizarea de asistenţă şi oferta de activităţi de informare în domeniul controlului exporturilor. A acumulat această experienţă în toate domeniile relevante ale controlului exporturilor strategice, abordând domeniul produselor cu dublă utilizare şi legate de CBRN, precum şi cel al produselor militare. Prin intermediul acestor programe şi activităţi, BAFA a ajuns la un grad de cunoaştere aprofundată a sistemelor de control al exporturilor din majoritatea ţărilor incluse în prezenta decizie.
În ceea ce priveşte asistenţa şi activităţile de informare privind controlul exporturilor de arme, BAFA a finalizat cu succes punerea în aplicare a Deciziilor 2009/1012/PESC, 2012/711/PESC, (PESC) 2015/2309, (PESC) 2018/101 şi (PESC) 2020/1464. De asemenea, BAFA este responsabil de implementarea din punct de vedere tehnic a programului de susţinere a punerii în aplicare a TCA instituit prin Deciziile 2013/768/PESC, (PESC) 2017/915 şi (PESC) 2021/2039.
Prin urmare, BAFA se află într-o poziţie unică pentru a identifica punctele forte şi punctele slabe ale sistemelor de control al exporturilor ale ţărilor care vor fi beneficiarele activităţilor prevăzute în prezenta decizie. În plus, BAFA este indubitabil în măsură să faciliteze sinergii între diferitele programe de informare şi de asistenţă privind controlul exporturilor de arme şi să evite suprapunerile. Acest lucru este deosebit de important pentru ţările beneficiare care au primit sprijin în cadrul programelor de cooperare anterioare ale Uniunii pentru consolidarea capacităţii locale în ceea ce priveşte aplicarea şi actualizarea sistemului naţional de control al comerţului cu arme, în conformitate cu standardele internaţionale şi cu evoluţiile recente.
3.Coordonarea cu alte proiecte de asistenţă ale Uniunii în domeniul controlului exporturilor
Pe baza experienţei dobândite din activităţi de informare anterioare ale Uniunii în domeniul controlului exporturilor referitoare atât la produsele cu dublă utilizare, cât şi la armele convenţionale, ar trebui urmărite sinergia şi complementaritatea. În acest scop, activităţile menţionate la punctul 5 ar trebui să se desfăşoare numai în ţări care nu sunt deja vizate prin activităţi desfăşurate în cadrul proiectului de asistenţă în materie de informare privind TCA, cu excepţia cazurilor excepţionale descrise la subpunctul 6.2. Dacă este cazul, se poate urmări obţinerea de sinergii cu alte activităţi finanţate prin bugetul PESC sau cu alte activităţi legate de controlul exporturilor de produse cu dublă utilizare finanţate prin intermediul altor instrumente financiare ale Uniunii decât bugetul PESC. Acest lucru ar trebui realizat cu deplina respectare a limitărilor de ordin juridic şi financiar prevăzute pentru utilizarea instrumentelor financiare relevante ale Uniunii.
În acest scop, vor avea loc schimburi periodice de informaţii între agenţiile de implementare a activităţilor de informare ale Uniunii în domeniul controlului exporturilor, precum şi cu Serviciul European de Acţiune Externă, prin intermediul mecanismului de coordonare instituit şi oficializat. Participarea experţilor din alte state membre ar trebui să fie încurajată, ori de câte ori este relevantă.
4.Coordonarea cu proiecte de asistenţă ale altor finanţatori în domeniul controlului exporturilor
După caz, ar trebui urmărite sinergia şi complementaritatea cu proiecte de asistenţă ale altor finanţatori din domeniul activităţilor de informare privind controlul exporturilor. Astfel cum s-a menţionat la punctul 3, coordonarea cu alţi donatori ar trebui să fie realizată în special pentru activităţile menţionate la subpunctele 5.2.1-5.2.2 şi 5.2.4.
5.Descrierea activităţilor de proiect
5.1.Obiectivele proiectului
Principalul obiectiv este furnizarea de asistenţă tehnică unui număr de ţări beneficiare care şi-au demonstrat dorinţa de a dezvolta standarde şi practici proprii în domeniul controlului exporturilor de arme. În acest scop, activităţile care vor fi desfăşurate vor ţine cont de statutul ţărilor beneficiare, în special în ceea ce priveşte:
- posibila lor aderare sau cererea lor de aderare la regimurile internaţionale de control al exporturilor referitoare la transferul de arme convenţionale şi de produse şi de tehnologii cu dublă utilizare;
- candidaturile lor la aderarea la Uniune şi dacă ţările beneficiare sunt candidate oficiale sau potenţiale;
- capacitatea lor în calitate de producător, importator sau centru de comercializare în ceea ce priveşte comerţul cu echipamente şi tehnologii militare convenţionale;
- nivelul de maturitate al sistemului naţional existent de control al exporturilor, cu o atenţie deosebită acordată progreselor înregistrate ca urmare a sprijinului primit în cadrul programelor anterioare de cooperare finanţate de Uniune în materie de control al exporturilor de arme; şi
- poziţia lor faţă de TCA.
În cazul în care ţările beneficiare vizate sunt semnatare doar ale TCA, activităţile ar trebui, pe cât posibil, să aibă ca scop identificarea cât mai corectă a obstacolelor în calea ratificării TCA, în special atunci când respectivele obstacole sunt de natură juridică sau de reglementare şi când se referă la discrepanţe sau la necesităţi privind capacităţile de punere în aplicare. În cazul în care ţările vizate nu au luat măsuri în direcţia TCA (nu au semnat sau ratificat TCA şi nici nu au aderat la acesta), activităţile ar trebui să promoveze aderarea la TCA, eventual cu sprijinul altor ţări beneficiare care au ratificat TCA.
5.2.Descrierea proiectului
5.2.1.Ateliere regionale
Proiectul va consta în maximum patru ateliere regionale cu o durată de două zile, oferind formare teoretică şi practică, precum şi ocazia dialogului în vederea consolidării abordărilor regionale în sectoare relevante ale controlului exporturilor de arme convenţionale.
Printre participanţii la ateliere se vor număra funcţionari guvernamentali din ţările beneficiare vizate. De asemenea, după caz, pot fi invitaţi reprezentanţi din partea parlamentelor naţionale, a industriei şi a societăţii civile, printre alţii.
Formarea va fi efectuată de experţi din cadrul administraţiilor naţionale ale statelor membre (inclusiv foşti funcţionari), reprezentanţi ai ţărilor care s-au aliniat la Poziţia comună 2008/944/PESC, de persoanele care au participat la atelierele de formare a formatorilor (organizate şi desfăşurate pe baza conceptului elaborat de BAFA) în temeiul prezentei decizii sau al Deciziilor (PESC) 2020/1464 şi (PESC) 2021/2309, precum şi de reprezentanţi ai sectorului privat şi ai societăţii civile.
Atelierele pot avea loc într-o ţară beneficiară sau într-un alt loc şi vor oferi opţiunea participării hibride, după caz.
Atelierele regionale vor fi organizate pentru a obţine o acoperire largă a statelor beneficiare. Fiecărei ţări beneficiare ar trebui să i se ofere posibilitatea de a participa la cel puţin un atelier regional. Sinergiile cu alte activităţi de informare în materie de control al exporturilor pot fi obţinute prin organizarea de evenimente în paralel.
5.2.2.Activităţi multilaterale şi formări bazate pe schimbul de cunoştinţe
Proiectul va consta din activităţi multilaterale care implică cel puţin două ţări beneficiare care sunt interesate de o chestiune de interes comun în scopul schimbului de cunoştinţe şi experienţă cu privire la respectiva chestiune specifică. Aceste activităţi pot fi organizate pe durata a maximum două zile într-una dintre ţările beneficiare în temeiul prezentei decizii, într-un stat membru sau online.
Formarea va fi efectuată de experţi din cadrul administraţiilor naţionale ale statelor membre (inclusiv foşti funcţionari), reprezentanţi ai ţărilor care s-au aliniat la Poziţia comună 2008/944/PESC, de persoanele care au participat la atelierele de formare a formatorilor (organizate şi desfăşurate pe baza conceptului elaborat de BAFA) în temeiul prezentei decizii sau al Deciziilor (PESC) 2020/1464 şi (PESC) 2021/2309, precum şi de reprezentanţi ai sectorului privat şi ai societăţii civile.
5.2.3.Asistenţă individuală şi la distanţă pentru ţările beneficiare
Proiectul va consta din ateliere care vor oferi asistenţă individuală ţărilor beneficiare în domenii specifice de interes naţional, la cererea acestora. La ateliere vor participa funcţionari de stat din ţările beneficiare, inclusiv funcţionari guvernamentali, funcţionari însărcinaţi cu eliberarea licenţelor şi cu aplicarea legii, precum şi, după caz, reprezentanţi ai societăţii civile. Evenimentele ar trebui să aibă un format de minimum două zile. Aceste activităţi pot fi organizate într-una dintre ţările beneficiare în temeiul prezentei decizii, într-un stat membru sau online.
Atelierele de asistenţă individuală vor fi organizate la cererea ţărilor beneficiare. Acestea urmăresc abordarea unei chestiuni specifice legate de controlul exporturilor de arme identificate de o ţară beneficiară, de exemplu în marja unui atelier regional sau în timpul desfăşurării contactelor periodice cu experţii din Uniune şi cu BAFA. Aceste ateliere pot aborda, printre altele, aspecte legate de măsuri naţionale specifice de consolidare a capacităţilor, informarea reprezentanţilor industriei şi/sau ai mediului academic, precum şi strategii naţionale de formare în domeniul controlului exporturilor de arme.
În plus, s-ar putea acorda sprijin individual, dacă este oportun şi eficace, prin asistenţă de la distanţă.
Experţi din cadrul administraţiilor naţionale ale statelor membre (inclusiv foşti funcţionari), reprezentanţi ai ţărilor care s-au aliniat la Poziţia comună 2008/944/PESC, precum şi reprezentanţi ai sectorului privat îşi vor oferi expertiza. Persoanele care au participat la formare în cadrul atelierelor de formare a formatorilor (organizate şi desfăşurate pe baza conceptului elaborat de BAFA) în temeiul prezentei decizii sau al Deciziilor (PESC) 2020/1464 şi (PESC) 2021/2309 vor fi, de asemenea, încurajate să îşi împărtăşească expertiza prin intermediul unor astfel de evenimente, după caz.
5.2.4.Consolidarea capacităţilor instituţionale şi măsuri la nivel avansat
Proiectul va consta din maximum două cursuri constând din trei module, fiecare dintre acestea având o durată de maximum patru zile. Acestea vor oferi sprijin ţărilor beneficiare cu sisteme avansate de control al exporturilor de arme în scopul dezvoltării propriilor capacităţi naţionale pe baza aplicării continue a abordării de tip "formarea formatorilor". Competenţele dezvoltate în cadrul acestei formări vor include elemente de didactică, transfer de cunoştinţe şi memorie instituţională în ţara beneficiară. Măsurile de consolidare a capacităţii instituţionale oferite în temeiul prezentei decizii pot consta, de asemenea, în sprijinirea formatorilor formaţi în organizarea şi implementarea de cursuri de formare naţionale în ţările lor de origine. În plus, sprijinul acordat în cadrul prezentului subpunct poate consta, de asemenea, în organizarea de exerciţii inter pares, de care ar putea beneficia şi alte ţări beneficiare, după caz, prin participarea ca grup-ţintă.
În implementarea activităţilor descrise în prezenta decizie, formatorii formaţi ar trebui încurajaţi în continuare să participe la activităţi în calitate de multiplicatori sau furnizori de cunoştinţe şi expertiză la nivel regional, transregional şi internaţional. Obiectivul este de a sprijini ţările să renunţe la asistenţa individuală şi să devină mai autonome şi mai proactive în punerea în aplicare la nivel naţional şi regional a controlului strategic al schimburilor comerciale.
Ţările care au beneficiat de măsurile de consolidare a capacităţilor şi de măsurile la nivel avansat descrise mai sus vor avea posibilitatea de a fi sponsorizate pentru a participa la o conferinţă internaţională dedicată controlului exporturilor, atunci când acest lucru va fi fezabil şi oportun. Astfel de conferinţe vor oferi ţărilor partenere participante acces la un forum pentru discuţii la nivel avansat referitoare la subiecte mai complexe şi la chestiuni de actualitate legate de controlul exporturilor. După caz, o conferinţă sau o reuniune de această natură ar putea fi, de asemenea, organizată în mod specific în temeiul prezentei decizii, pentru a asigura un schimb între experţii Uniunii şi reprezentanţii la nivel înalt ai ţărilor partenere. Evenimentul se poate desfăşura în format hibrid şi în paralel cu alte evenimente de informare destinate ţărilor beneficiare avansate.
Această conferinţă va oferi ţărilor beneficiare participante posibilitatea de:
(a)a primi informaţii cu privire la cele mai recente evoluţii legate de controlul comerţului cu arme (de exemplu, canalele de achiziţii actuale, impactul noilor tehnologii, şi aspecte legate de politica de securitate, precum ameninţările hibride);
(b)a discuta şi a face schimburi de opinii cu privire la modul în care modificările şi îmbunătăţirile recente aduse controlului comerţului cu arme pot fi puse în aplicare ca parte a propriilor lor sisteme naţionale de control al exporturilor;
(c)a discuta şi a revizui subiectele învăţate în cadrul atelierelor de formare a formatorilor.
5.2.5.Evenimente privind evaluarea
Pentru a evalua şi reexamina impactul activităţilor desfăşurate în temeiul prezentei decizii, va fi organizat online un eveniment de evaluare finală. Toate ţările beneficiare şi statele membre vor fi invitate să participe la evenimentul de evaluare finală.
6.Beneficiari
6.1.Ţări beneficiare în temeiul prezentei decizii
Nu ar trebui să existe suprapuneri între lista beneficiarilor vizaţi de prezenta decizie şi beneficiarii care fac obiectul Deciziei (PESC) 2021/2309, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în cadrul excepţiilor prevăzute la subpunctul 6.2.
Ţări beneficiare în temeiul prezentei decizii sunt:
(a)ţări din Europa de Sud-Est [Albania, Bosnia şi Herţegovina, Republica Macedonia de Nord, Muntenegru, Serbia şi Kosovo (1)];
(1)Această denumire nu aduce atingere poziţiilor privind statutul şi este conformă cu RCSONU 1244/1999, precum şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
(b)ţări din Europa de Est şi din regiunea Caucazului vizate de politica europeană de vecinătate [Armenia, Azerbaidjan, Belarus (2), Georgia, Republica Moldova şi Ucraina];
(2)Participarea Belarusului rămâne suspendată.
(c)ţări din Africa de Nord, din zona mediteraneeană şi din vecinătatea sudică vizate de politica europeană de vecinătate (Algeria, Egipt, Maroc, Tunisia, Iordania şi Liban);
(d)ţări din Asia Centrală (Kazahstan, Tadjikistan, Uzbekistan, Kârgâzstan, Turkmenistan şi Mongolia);
(e)Ucraina.
6.2.Modificarea listei ţărilor beneficiare
În urma unor consultări cu mecanismul de coordonare menţionat la punctul 3, COARM poate decide să adauge ţări pe lista beneficiarilor, cu condiţia ca acestea să nu fie ţări beneficiare în temeiul Deciziei (PESC) 2021/2309. În cazuri excepţionale, mecanismul de coordonare poate conveni, de asemenea, să colaboreze cu beneficiarii vizaţi de Decizia (PESC) 2021/2309, atunci când acest lucru este considerat util. Modificările ar trebui comunicate în mod formal între BAFA şi Uniune prin intermediul preşedintelui COARM.
Rezultatele proiectului şi indicatori de implementare
Evaluarea rezultatelor proiectului va ţine seama de următoarele:
6.3.Evaluarea individuală a ţărilor beneficiare
La finalizarea activităţilor prevăzute, BAFA va furniza Serviciului European de Acţiune Externă şi Comisiei un raport intermediar privind fiecare dintre ţările beneficiare menţionate la subpunctul 6.1. Raportul va trece în revistă activităţile care au avut loc în ţara beneficiară pe durata prezentei decizii şi va evalua şi descrie capacitatea ţării beneficiare în domeniul controlului asupra transferului de arme pe baza informaţiilor puse la dispoziţia BAFA. Evaluarea se va baza pe aplicarea de către ţara beneficiară a instrumentelor de control prevăzute în Poziţia comună 2008/944/PESC, în măsura în care acestea nu se aplică numai statelor membre.
6.4.Evaluarea impactului şi indicatorii de implementare
Impactul pentru ţările beneficiare al activităţilor prevăzute în prezenta decizie ar trebui să fie evaluat după finalizarea acestora. Evaluarea impactului va fi efectuată de către Înaltul Reprezentant, în cooperare cu COARM şi, după caz, cu delegaţiile Uniunii în ţările beneficiare, precum şi cu alte părţi interesate relevante.
În acest scop, vor fi utilizaţi următorii indicatori de implementare:
- dacă există reglementări interne relevante în domeniul controlului asupra transferului de arme şi dacă/în ce măsură acestea sunt conforme cu Poziţia comună 2008/944/PESC (inclusiv aplicarea criteriilor de evaluare, punerea în aplicare a Listei comune a UE cuprinzând produsele militare şi raportarea);
- după caz, informaţii privind cazurile de asigurare a aplicării legii;
- dacă ţările beneficiare au capacitatea de a raporta exporturile şi/sau importurile de arme (de exemplu Registrul ONU, raportarea anuală TCA, Aranjamentul de la Wassenaar, OSCE şi rapoarte către parlamentele naţionale); şi
- dacă ţara beneficiară s-a aliniat la Poziţia comună 2008/944/PESC sau intenţionează să se alinieze în mod oficial la aceasta.
Rapoartele privind evaluarea individuală menţionate la subpunctul 7.1 ar trebui să se refere la respectivii indicatori de implementare, după caz.
7.Promovarea utilizării portalului web inter-pares al UE (EU P2P) (3)
(3)https://cbrn-risk-mitigation.network.europa.eu/eu-p2p-export-control-programme_ro şi https://circabc.europa.eu/
Portalul web inter pares al UE (EU P2P) prevăzut în Decizia 2012/711/PESC a fost dezvoltat ca resursă proprie a Uniunii. Acesta funcţionează drept platformă comună pentru toate programele de informare ale Uniunii (produse cu dublă utilizare şi arme). Activităţile enumerate la subpunctul 5.2 sporesc gradul de sensibilizare cu privire la portalul web de informare al UE şi promovează utilizarea acestuia. Participanţii la activităţile de informare ar trebui să fie informaţi în legătură cu secţiunea privată a portalului web care oferă acces permanent la resurse, documente şi contacte. De asemenea, utilizarea portalului web ar trebui să fie promovată în rândul altor funcţionari care nu pot participa direct la activităţile de asistenţă şi de informare. Mai mult, activităţile ar trebui promovate prin intermediul buletinului informativ EU P2P.
8.Vizibilitatea Uniunii
BAFA va lua toate măsurile adecvate pentru a aduce în atenţia publicului faptul că Uniunea finanţează acţiunea. Astfel de măsuri vor fi puse în aplicare în conformitate cu manualul privind comunicarea şi vizibilitatea pentru acţiunile externe ale Uniunii, publicat de Comisia Europeană. Prin urmare, agenţia va asigura vizibilitatea contribuţiei Uniunii printr-o strategie de marcă (branding) şi publicitate adecvate, evidenţiind rolul Uniunii şi sensibilizând publicul cu privire la motivele care stau la baza prezentei decizii, precum şi cu privire la sprijinul acordat de Uniune pentru prezenta decizie şi rezultatele acestui sprijin. Materialele produse în cadrul proiectului vor afişa în mod clar drapelul Uniunii, în conformitate cu orientările relevante ale Uniunii, precum şi sigla "Programul de control al exporturilor EU P2P". Delegaţiile Uniunii ar trebui implicate în evenimente în ţări terţe pentru a îmbunătăţi acţiunile ulterioare şi vizibilitatea la nivel politic.
Dat fiind faptul că gama şi natura activităţilor planificate variază în mod semnificativ, ar trebui utilizate o serie de instrumente de promovare, printre care: mass-media tradiţionale, site-uri web, platforme de comunicare socială, materiale informative şi de promovare (inclusiv grafice informative, broşuri, buletine informative, comunicate de presă şi altele, după caz). Publicaţiile şi evenimentele publice realizate în cadrul proiectului vor purta marca corespunzătoare.
9.Raportare
Entitatea de implementare va elabora rapoarte periodice trimestriale, în care va descrie în mod succint evoluţia proiectului, precum şi rapoarte de misiune după încheierea fiecărei activităţi. Rapoartele se vor transmite Înaltului Reprezentant cel târziu în termen de şase săptămâni de la finalizarea activităţilor respective.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 14 noiembrie 2023