Decizia BCE/2023/24/28-sept-2023 privind delegarea competenţei de a adopta decizii de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate ale autorităţilor naţionale competente sau ale autorităţilor naţionale desemnate (UE) 2023/2530)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 24 Noiembrie 2023
Decizia BCE/2023/24/28-sept-2023 privind delegarea competenţei de a adopta decizii de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate ale autorităţilor naţionale competente sau ale autorităţilor naţionale desemnate (UE) 2023/2530)
Dată act: 28-sept-2023
Emitent: Consiliul Guvernatorilor Bancii Centrale Europene
CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit (1), în special articolul 5 alineatul (1) şi articolul 6 alineatul (1),
(1)JO L 287, 29.10.2013, p. 63.
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 468/2014 al Băncii Centrale Europene din 16 aprilie 2014 de instituire a cadrului de cooperare la nivelul Mecanismului unic de supraveghere între Banca Centrală Europeană şi autorităţile naţionale competente şi cu autorităţile naţionale desemnate (Regulamentul-cadru privind MUS) (BCE/2014/17) (2), în special articolul 101,
(2)JO L 141, 14.5.2014, p. 1.
Întrucât:
(1)Banca Centrală Europeană (BCE) este responsabilă de funcţionarea eficace şi coerentă a Mecanismului unic de supraveghere (MUS) şi este însărcinată cu atribuţii atât microprudenţiale, cât şi macroprudenţiale. Conferirea unor atribuţii macroprudenţiale întăreşte rolul important pe care îl joacă BCE în stabilitatea financiară, deja consacrat în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
(2)Autorităţile naţionale competente (ANC) şi autorităţile naţionale desemnate (AND) sunt responsabile de stabilirea ratelor amortizoarelor pentru instituţiile de importanţă sistemică globală (G-SII) şi pentru alte instituţii de importanţă sistemică (O-SII).
(3)În conformitate cu articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013, ANC sau AND ale statelor membre participante, ori de câte ori este cazul sau este considerat necesar, aplică cerinţe în sensul ca instituţiile de credit să deţină amortizoare de capital, la nivelul corespunzător, pentru contracararea riscurilor sistemice sau macroprudenţiale.
(4)În conformitate cu articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi cu articolul 104 din Regulamentul (UE) nr. 468/2014, ANC sau AND notifică BCE intenţia de a aplica măsuri macroprudenţiale cu 10 zile lucrătoare înainte de luarea unei astfel de decizii (notificarea "măsurilor macroprudenţiale preconizate"). La primirea notificării, secretarul Consiliului de supraveghere transmite fără întârziere măsurile macroprudenţiale preconizate Consiliului guvernatorilor şi Consiliului de supraveghere. În urma unei propuneri a Consiliului de supraveghere, pe baza iniţiativei preconizate şi ţinând seama de contribuţia comitetului relevant şi a structurii interne a BCE relevante, Consiliul guvernatorilor decide în termen de trei zile lucrătoare dacă să formuleze sau nu obiecţii. Atunci când Consiliul guvernatorilor formulează obiecţii cu privire la măsurile macroprudenţiale preconizate, acesta va explica ANC sau AND motivele sale în scris, în termen de cinci zile lucrătoare de la notificarea BCE. ANC sau AND ţin seama de motivaţia BCE înainte de a proceda la luarea deciziei finale, după caz.
(5)BCE trebuie să evalueze un număr substanţial de măsuri macroprudenţiale preconizate transmise de ANC sau AND, inclusiv pe cele care stabilesc amortizoare O-SII şi G-SII. Aceste evaluări trebuie adesea să fie desfăşurate într-un termen foarte scurt. Pentru a facilita procesul decizional, este oportun să se prevadă delegarea competenţei de a adopta anumite decizii în cadrul BCE. În special, competenţa de a adopta decizii de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale prezentate de ANC sau AND ar trebui delegată şefilor de unităţi operative din cadrul BCE. Băncile sau instituţiile de importanţă sistemică globală (G-SIB-G-SII) sunt bănci sau instituţii cu privire la care se consideră că nu li se permite să intre în dificultate, din cauza dimensiunii, interconectării, complexităţii, inexistenţei posibilităţii de substituire sau acoperirii globale a acestora. Date fiind posibilele repercusiuni interjurisdicţionale ale unei probleme dintr-o G-SIB-G-SII asupra altor instituţii financiare din numeroase ţări şi asupra economiei mondiale în ansamblu, aceasta nu constituie o problemă doar pentru ANC sau AND, necesitând prin urmare o armonizare la nivel mondial, care se reflectă într-un acord global convenit între membrii Comitetului de la Basel pentru supraveghere bancară şi ai Consiliului pentru Stabilitate Financiară, al cărui rezultat este publicat de Consiliul pentru Stabilitate Financiară. Comunitatea globală adresează aceste aspecte printr-o abordare multidimensională.
(6)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a recunoscut delegarea de competenţe drept necesară şi adecvată pentru a se asigura că o instituţie care are obligaţia să adopte un număr considerabil de decizii îşi poate îndeplini atribuţiile. Competenţele conferite unei instituţii includ dreptul de a delega, în conformitate cu dispoziţiile TFUE, o anumită parte a acestor competenţe, sub rezerva condiţiilor specificate de către instituţie. Prin urmare, o instituţie a Uniunii poate stabili măsuri de natură organizaţională, delegându-şi competenţele decizionale propriilor organe de decizie interne sau personalului propriu, în măsura în care aceste măsuri sunt justificate şi respectă principiul proporţionalităţii. Pentru a asigura securitatea juridică, delegarea competenţelor decizionale ar trebui să fie atât limitată, cât şi proporţională, iar domeniul de aplicare al delegării ar trebui definit în mod clar şi sub rezerva condiţiilor specificate de către instituţie.
(7)La 24 iunie 2020, Consiliul guvernatorilor a decis stabilirea unei cooperări strânse între BCE şi (Banca Naţională a Bulgariei) (3). În scopul cooperării strânse, decizia de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate referitoare la Republica Bulgaria va fi adoptată de asemenea în conformitate cu dispoziţiile relevante ale prezentei decizii.
(3)Decizia (UE) 2020/1015 a Băncii Centrale Europene din 24 iunie 2020 privind stabilirea unei cooperări strânse între Banca Centrală Europeană şi (Banca Naţională a Bulgariei) (BCE/2020/30) (JO L 224 I, 13.7.2020, p. 1).
(8)În cazul în care criteriile pentru adoptarea unei decizii delegate nu sunt îndeplinite, deciziile ar trebui adoptate în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi la articolul 13h din Decizia BCE/2004/2 a Băncii Centrale Europene (4),
(4)Decizia BCE/2004/2 a Băncii Centrale Europene din 19 februarie 2004 de adoptare a Regulamentului de procedură al Băncii Centrale Europene (JO L 80, 18.3.2004, p. 33).
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Definiţii
În sensul prezentei decizii, se aplică următoarele definiţii:
1."măsuri macroprudenţiale preconizate" înseamnă măsurile pe care autorităţile naţionale competente (ANC) şi autorităţile naţionale desemnate (AND) intenţionează să le aplice pentru a impune băncilor să menţină amortizoare O-SII sau G-SII, în conformitate cu articolul 131 din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (5), astfel cum sunt notificate în mod oficial BCE în scopul deciziei de a formula sau nu obiecţii;
(5)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
2."amortizor O-SII" înseamnă fondurile proprii care trebuie să fie deţinute în conformitate cu articolul 131 alineatul (5) din Directiva 2013/36/UE;
3."amortizor G-SII" înseamnă fondurile proprii care trebuie să fie deţinute în conformitate cu articolul 131 alineatul (4) din Directiva 2013/36/UE;
4."evaluare tehnică a BCE" înseamnă evaluarea tehnică independentă desfăşurată de BCE, care se pronunţă cu privire la ratele corespunzătoare ale amortizoarelor;
5."prag minim impus de BCE" înseamnă cea mai recentă versiune aplicabilă a metodologiei BCE de aplicare a unui prag minim pentru evaluarea amortizoarelor O-SII, adoptată de Consiliul guvernatorilor şi bazată pe scorul de importanţă sistemică al băncilor, care alocă fiecare bancă într-una din mai multe categorii ("intervale") de importanţă sistemică, fiecare interval fiind asociat unui anumit amortizor O-SII care ar trebui considerat un prag minim;
6."caracter delicat" înseamnă o caracteristică sau un factor care poate avea un impact negativ asupra reputaţiei BCE şi/sau asupra funcţionării eficace şi consecvente a Mecanismului unic de supraveghere, inclusiv, dar fără a se limita la oricare dintre următoarele: (a) preocupări semnificative exprimate în comitetul relevant şi în structura internă relevantă, în cadrul deliberărilor acestora care nu sunt incluse în evaluarea tehnică a BCE; (b) măsuri macroprudenţiale preconizate care pot atrage atenţie negativă din partea mass-mediei sau a publicului.
Art. 2: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezenta decizie stabileşte criteriile pentru delegarea competenţelor decizionale şefilor de unităţi operative din cadrul BCE pentru adoptarea deciziilor de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate.
(2)Delegarea competenţelor decizionale nu aduce atingere evaluării tehnice a BCE efectuate în vederea adoptării deciziilor de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate menţionate la alineatul (1).
Art. 3: Delegarea competenţei de a adopta decizii de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate
(1)Consiliul guvernatorilor deleagă competenţa de a adopta decizii de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate şefilor de unităţi operative desemnaţi de Comitetul executiv.
(2)Deciziile de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate menţionate la alineatul (1) se adoptă prin intermediul unei decizii delegate dacă sunt îndeplinite criteriile pentru adoptarea deciziilor delegate prevăzute la articolele 4 şi 5, după caz.
(3)Decizia de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate menţionate la alineatul (1) nu se adoptă prin intermediul unei decizii delegate în cazul în care complexitatea evaluării tehnice a BCE sau caracterul delicat al măsurilor impune ca decizia să fie adoptată în conformitate cu articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi articolul 13h din Decizia BCE/2004/2.
(4)În cazul în care un membru al comitetului relevant sau al structurii interne relevante a BCE exprimă preocupări cu privire la conţinutul măsurilor macroprudenţiale preconizate menţionate la alineatul (1) în cursul consultării cu privire la un proiect de decizie delegată, se consideră că criteriile de la articolele 4 şi 5, după caz, nu au fost îndeplinite şi/sau că măsurile au un caracter delicat în sensul articolului 1 punctul 6 din prezenta decizie.
Art. 4: Criterii pentru adoptarea deciziilor delegate de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate pentru stabilirea unui amortizor O-SII
Deciziile de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate pentru stabilirea unui amortizor O-SII se adoptă în conformitate cu articolul 3 alineatele (1) şi (2), în cazul în care sunt îndeplinite toate criteriile următoare:
(a)aceste măsuri macroprudenţiale preconizate aplică cea mai recentă metodologie de determinare a pragului minim impus de BCE;
(b)evaluarea tehnică a BCE cu privire la aceste măsuri nu dă naştere la preocupări în ceea ce priveşte următoarele:
(i)metodologia utilizată de ANC sau AND;
(ii)considerentele economice care determină stabilirea amortizoarelor O-SII;
(iii)identificarea O-SII;
(c)evaluarea tehnică a BCE nu concluzionează că BCE ar trebui să formuleze obiecţii faţă de aceste măsuri macroprudenţiale preconizate.
Art. 5: Criterii pentru adoptarea deciziilor delegate de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate pentru stabilirea unui amortizor G-SII
Deciziile de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate pentru stabilirea unui amortizor G-SII se adoptă în conformitate cu articolul 3 alineatele (1) şi (2), în cazul în care aceste măsuri macroprudenţiale preconizate ale ANC sau AND referitoare la ratele amortizoarelor G-SII corespund Evaluării anuale a BCE privind G-SIB-G-SII din zona MUS şi acordului global convenit între membrii Comitetului de la Basel pentru supraveghere bancară şi ai Consiliului pentru Stabilitate Financiară.
Art. 6: Înregistrarea şi raportarea deciziilor delegate de a nu formula obiecţii faţă de măsurile macroprudenţiale preconizate
(1)Secretariatul Consiliului de supraveghere păstrează evidenţa tuturor deciziilor delegate adoptate în conformitate cu prezenta decizie şi informează pe bază lunară secretariatul Consiliului guvernatorilor cu privire la aceste decizii.
(2)Secretariatul Consiliului guvernatorilor prezintă Consiliului guvernatorilor şi Consiliului de supraveghere un raport trimestrial privind exercitarea competenţelor decizionale delegate în legătură cu măsurile macroprudenţiale preconizate.
Art. 7: Dispoziţie tranzitorie
Prezenta decizie nu se aplică în cazurile în care măsurile macroprudenţiale preconizate au fost notificate BCE înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii.
Art. 8: Intrare în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Frankfurt pe Main, 28 septembrie 2023.

Preşedinta BCE

Christine LAGARDE

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 24 noiembrie 2023