Decizia 576/15-dec-2017 privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun

Acte UE

Jurnalul Oficial 96L

În vigoare
Versiune de la: 16 Aprilie 2018
Decizia 576/15-dec-2017 privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun
Dată act: 15-dec-2017
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2017) 8435]
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre în ceea ce priveşte fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de abrogare a Directivei 2001/37/CE (1), în special articolul 16 alineatul (2),
(1)JO L 127, 29.4.2014, p. 1.
întrucât:
(1)Directiva 2014/40/UE prevede că toate pachetele unitare de produse din tutun introduse pe piaţă trebuie să poarte un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile şi invizibile, care să faciliteze verificarea autenticităţii produselor din tutun. Ar trebui să se stabilească standarde tehnice pentru un sistem de elemente de securitate.
(2)Elementele de securitate, împreună cu sistemul care asigură trasabilitatea produselor din tutun prevăzut la articolul 15 din Directiva 2014/40/UE şi stabilit în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/574 al Comisiei (2), ar trebui să permită monitorizarea şi asigurarea cu mai mare eficacitate a conformităţii produselor din tutun cu Directiva 2014/40/UE.
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/574 al Comisiei din 15 decembrie 2017 privind standardele tehnice pentru instituirea şi operarea unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun (a se vedea pagina 7 din prezentul Jurnal Oficial).
(3)Normele comune la nivelul Uniunii privind standardele referitoare la elementele de securitate sunt esenţiale, deoarece reglementările naţionale divergente şi insuficient de exacte pot submina eforturile de îmbunătăţire a conformităţii produselor din tutun cu reglementările privind produsele din tutun de la nivelul Uniunii. Un cadru mai armonizat pentru elementele de securitate în toate statele membre ar trebui să faciliteze, de asemenea, funcţionarea pieţei interne a produselor din tutun legale.
(4)Standardele tehnice pentru elementele de securitate ar trebui să ţină seama în mod corespunzător de nivelul înalt de inovare care există în acest domeniu, permiţând în acelaşi timp autorităţilor competente ale statelor membre să verifice într-un mod eficace autenticitatea produselor din tutun. Fiecare stat membru ar trebui să îşi poată defini combinaţia sau combinaţiile de elemente de autentificare care vor fi utilizate pentru dezvoltarea elementelor de securitate aplicate produselor din tutun fabricate sau importate pe teritoriul său. Combinaţia sau combinaţiile utilizate ar trebui să includă elemente vizibile şi invizibile. În conformitate cu standardele internaţionale, elementele invizibile, care nu sunt direct perceptibile pentru simţurile umane, pot fi definite în mai mare detaliu prin referire la complexitatea echipamentelor necesare pentru verificarea autenticităţii lor. Pentru a asigura soliditatea elementelor de securitate, este adecvat să se prevadă o obligaţie privind utilizarea a cel puţin unui element invizibil a cărei verificare să necesite utilizarea unor instrumente concepute special în acest scop sau a unor echipamente profesionale de laborator. Includerea unei varietăţi de tipuri diferite de elemente de autentificare într-un element de securitate ar trebui să asigure echilibrul necesar între flexibilitate şi un înalt nivel de securitate. Aceasta ar trebui să permită, de asemenea, statelor membre să ia în considerare noi soluţii inovatoare, care au capacitatea de a spori eficacitatea elementelor de securitate.
(5)Combinaţia de diferite elemente de autentificare ar trebui să fie impusă ca un pas important în garantarea faptului că integritatea elementului final de securitate aplicat unui produs din tutun este bine protejată.
(6)Importanţa asigurării solidităţii unui sistem pentru elementele de securitate este confirmată de standardele recunoscute la nivel internaţional (3). În acest sens, ar trebui să fie introduse în practică mecanisme de protecţie suplimentare, care să protejeze în cea mai mare măsură posibilă elementele de securitate şi diferitele elemente de autentificare ale acestora împotriva ameninţărilor interne şi externe. Prin urmare, ar trebui să existe o cerinţă potrivit căreia cel puţin un element de autentificare al unui element de securitate să fie furnizat de un furnizor de soluţii terţ independent, reducând astfel potenţialul unor atacuri comise de persoane sau de entităţi care au legătură directă sau indirectă cu producătorul sau cu furnizorul elementelor de autentificare utilizate pentru dezvoltarea elementului de securitate. În plus, pentru a se asigura respectarea continuă a cerinţei de independenţă, care este esenţială pentru asigurarea şi menţinerea integrităţii elementelor de securitate în întreaga Uniune, procedurile de monitorizare a conformităţii cu criteriile de independenţă stabilite în prezenta decizie ar trebui să facă obiectul unor revizuiri periodice de către Comisie. Concluziile revizuirii ar trebui să fie publicate de către Comisie şi să facă parte din raportul privind aplicarea Directivei 2014/40/UE prevăzut la articolul 28 din directiva respectivă.
(3)ISO 12931:2012 (Criterii de performanţă pentru soluţiile de stabilire a autenticităţii utilizate în combaterea contrafacerii bunurilor materiale).
(7)Mai multe state membre au prevăzut aplicarea de timbre fiscale sau marcaje de identificare naţionale utilizate în scopuri fiscale. Aceste state membre ar trebui să aibă libertatea de a permite ca timbrele lor fiscale sau marcajele de identificare naţionale utilizate în scopuri fiscale să fie utilizate ca element de securitate în conformitate cu articolul 16 din Directiva 2014/40/UE şi a prezentei decizii. Pentru a diminua orice sarcină economică inutilă, statele membre ale căror timbre fiscale sau marcaje de identificare naţionale utilizate în scopuri fiscale nu respectă una sau mai multe cerinţe prevăzute la articolul 16 din Directiva 2014/40/UE şi în prezenta decizie ar trebui să poată utiliza timbrele lor fiscale sau marcajele lor de identificare naţionale utilizate în scopuri fiscale ca parte a elementului de securitate. În astfel de cazuri, statele membre ar trebui să se asigure că producătorii şi importatorii de produse din tutun sunt informaţi cu privire la elementele de autentificare suplimentare necesare pentru dezvoltarea unui element de securitate conform cu toate cerinţele legislative.
(8)Pentru a asigura integritatea elementelor de securitate şi pentru a le proteja împotriva atacurilor externe, ele trebuie să fie aplicate fie prin fixare sau tipărire, fie printr-o combinaţie a acestor două metode, în aşa fel încât să nu poată fi înlocuite, reutilizate sau modificate în niciun fel. În plus, elementele de securitate ar trebui să permită identificarea şi verificarea autenticităţii unui pachet unitar de produs din tutun pe întreaga perioadă în care produsul din tutun se află pe piaţă.
(9)Pentru a permite verificarea autenticităţii unui produs din tutun şi, prin urmare, intensificarea combaterii comerţului ilicit cu produse din tutun în Uniune, statelor membre şi Comisiei ar trebui să li se furnizeze, la cerere, eşantioane de produse care să poată fi utilizate ca referinţă în cadrul analizelor de laborator. În plus, pentru a permite autorităţilor competente ale unui stat membru să verifice autenticitatea unui produs din tutun destinat pieţei naţionale a altui stat membru, statele membre ar trebui să îşi acorde reciproc asistenţă prin partajarea produselor de referinţă obţinute, precum şi prin furnizarea de cunoştinţe şi expertiză disponibilă în măsura în care acest lucru este posibil.
(10)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menţionat la articolul 25 din Directiva 2014/40/UE,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezenta decizie stabileşte standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate pachetelor unitare de produse din tutun introduse pe piaţa Uniunii.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei decizii şi în plus faţă de definiţiile stabilite la articolul 2 din Directiva 2014/40/CE, se aplică următoarele definiţii:
(a)"element de autentificare" înseamnă un element al unui element de securitate;
(b)"deschis" înseamnă direct perceptibil printr-unul sau mai multe simţuri umane, fără a recurge la dispozitive externe. Categoria soluţiilor de autentificare "deschise" menţionată în ISO 12931:2012 este considerată corespunzătoare acestei definiţii;
(c)"semiînchis" înseamnă care nu este direct perceptibil pentru simţurile umane, dar este detectabil de către aceste simţuri cu ajutorul unor dispozitive externe, precum o lampă cu raze UV sau un stilou sau marker special, fără a fi nevoie de cunoştinţe sau de formare de specialitate. Categoria soluţiilor de autentificare "închise" autentificate cu instrumente disponibile în comerţ menţionată în ISO 12931:2012 este considerată corespunzătoare acestei definiţii;
(d)"închis" înseamnă care nu este direct perceptibil pentru simţurile umane şi este detectabil doar prin utilizarea unor instrumente concepute special sau a unor echipamente profesionale de laborator. Categoriile de soluţii de autentificare "închise" care necesită instrumente concepute special şi analiză criminalistică menţionate în ISO 12931:2012 sunt considerate corespunzătoare acestei definiţii.
Art. 3: Elementul de securitate
(1)Statele membre prevăd obligaţia ca elementele de securitate să fie formate din cel puţin cinci tipuri de elemente de autentificare, dintre care cel puţin:
a)unul este deschis;
b)unul este semiînchis;
c)unul este închis.
(2)Statele membre prevăd obligaţia ca cel puţin unul dintre elementele de autentificare menţionate la alineatul (1) să fie furnizat de un furnizor terţ independent care îndeplineşte cerinţele stabilite la articolul 8.
(3)Fiecare stat membru comunică producătorilor şi importatorilor de produse din tutun combinaţia sau combinaţiile de elemente de autentificare care trebuie utilizate în elementele de securitate aplicate pachetelor unitare de produse din tutun introduse pe piaţa din statul respectiv.
Elementele de autentificare menţionate la primul paragraf pot include oricare dintre tipurile de elemente de autentificare deschise, semiînchise şi închise prezentate în anexă.
(4)Comunicarea menţionată la alineatul (3) are loc până la data de 20 septembrie 2018, cel târziu. Orice modificări ulterioare ale combinaţiei sau combinaţiilor de elemente de autentificare este comunicată de statele membre producătorilor şi importatorilor de produse din tutun cu cel puţin şase luni înainte de data la care este prevăzută intrarea în vigoare a modificărilor.
Art. 4: Utilizarea timbrelor fiscale ca element de securitate
(1)Statele membre care permit utilizarea timbrelor fiscale sau a marcajelor de identificare naţionale utilizate în scopuri fiscale pentru dezvoltarea elementelor de securitate se asigură că elementul de securitate final respectă cerinţele de la articolul 3 din prezenta decizie şi de la articolul 16 din Directiva 2014/40/UE.
(2)Atunci când un timbru fiscal sau un marcaj de identificare naţional utilizat în scopuri fiscale destinat utilizării ca element de securitate nu respectă una sau mai multe dintre cerinţele prevăzute la alineatul (1), el va fi utilizat doar ca parte a unui element de securitate. În astfel de cazuri, statele membre asigură faptul că producătorii şi importatorii de produse din tutun sunt informaţi cu privire la tipurile suplimentare de elemente de autentificare necesare pentru dezvoltarea unui element de securitate conform.
(3)Informaţiile menţionate la alineatul (2) sunt puse la dispoziţia producătorilor şi importatorilor de produse din tutun până la 20 septembrie 2018 cel târziu. Orice informaţii subsecvente referitoare la modificările aduse timbrului fiscal sau marcajului de identificare naţional utilizat în scopuri fiscale destinat utilizării ca element de securitate sunt comunicate producătorilor şi importatorilor de produse din tutun cu cel puţin şase luni înainte de data la care este prevăzută intrarea în vigoare a modificărilor, cu condiţia ca aceste informaţii să le fie necesare în scopul dezvoltării unui element de securitate conform.
Art. 5: Aplicarea elementelor de securitate pe pachetele unitare
(1)Statele membre prevăd obligaţia ca aplicarea elementelor de securitate pe pachetele unitare de produse din tutun să se efectueze prin oricare dintre următoarele metode:
a)fixare;
b)tipărire;
c)combinaţie de fixare şi tipărire.
(2)Elementele de securitate se aplică pe pachetele unitare de produse din tutun în aşa fel încât:
a)să permită identificarea şi verificarea autenticităţii unui pachet unitar de produs din tutun pe întreaga perioadă în care produsul din tutun se află pe piaţă; şi
b)să fie protejate împotriva înlocuirii, reutilizării sau modificării în orice mod.
Art. 6: Integritatea elementelor de securitate
(1)Statele membre pot decide, în orice moment, să pună în aplicare sau să retragă programe de rotaţie a elementelor de securitate.
(2)Dacă un stat membru are motive să considere că integritatea oricărui element de autentificare al unui element de securitate utilizat în mod curent pe piaţa sa este compromisă, el solicită înlocuirea sau modificarea elementului de securitate respectiv. Dacă un stat membru detectează un element de securitate compromis, el informează în acest sens producătorii şi importatorii, precum şi furnizorii elementului de securitate în cauză, în termen de cinci zile lucrătoare.
(3)Statele membre pot stabili orientări sau cerinţe oficiale cu privire la securitatea procedurilor de producţie şi de distribuţie, precum cele referitoare la utilizarea unor echipamente şi a altor componente sigure, la audituri, instrumente de monitorizare a cantităţilor produse, precum şi la expedierea în condiţii de siguranţă, în vederea evitării, descurajării, identificării şi reducerii producţiei ilicite, a distribuţiei sau a furtului de elemente de securitate şi de elemente de autentificare din care sunt alcătuite acestea.
Art. 7: Verificarea autenticităţii produselor din tutun
(1)Statele membre se asigură că dispun de mijloacele necesare pentru a analiza fiecare combinaţie de elemente de autentificare a căror utilizare o permit în dezvoltarea elementelor de securitate, în conformitate cu articolele 3 şi 4 din prezenta decizie, pentru a putea stabili dacă un pachet unitar de produs din tutun este sau nu autentic. Analiza trebuie să fie efectuată în conformitate cu criterii de performanţă şi o metodologie de evaluare recunoscute la nivel internaţional, precum cele stabilite în ISO 12931:2012.
(2)Statele membre solicită producătorilor şi importatorilor de produse din tutun situaţi pe teritoriul lor să furnizeze, pe baza unei cereri scrise, eşantioane de produse din tutun aflate la momentul respectiv pe piaţă. Eşantioanele se furnizează în format de pachet unitar şi includ elementul de securitate aplicat. Statele membre, la cerere, pun la dispoziţia Comisiei eşantioanele de produse din tutun primite.
(3)Statele membre, la cerere, îşi acordă reciproc asistenţă în verificarea autenticităţii unui produs din tutun destinat pieţei naţionale a altui stat membru, inclusiv prin partajarea oricăror eşantioane obţinute în temeiul alineatului (2).
Art. 8: Independenţa furnizorilor de elemente de autentificare
(1)În sensul articolului 3 alineatul (2), un furnizor de elemente de autentificare, precum şi, dacă este cazul, subcontractanţii săi, sunt consideraţi independenţi dacă sunt îndeplinite următoarele criterii:
a)independenţă faţă de industria tutunului în ceea ce priveşte forma juridică, organizarea şi luarea deciziilor. În special, se evaluează dacă întreprinderea sau grupul de întreprinderi nu se află sub controlul direct sau indirect al industriei tutunului, inclusiv prin intermediul unei participaţii minoritare;
b)independenţă financiară faţă de industria tutunului, care va fi prezumată dacă, înainte de asumarea funcţiilor sale, întreprinderea sau grupul de întreprinderi generează mai puţin de 10 % din cifra sa de afaceri anuală mondială, excluzând TVA şi orice alte taxe indirecte, din bunuri şi servicii furnizate sectorului tutunului în ultimii doi ani calendaristici, în măsura în care se poate determina pe baza celor mai recente conturi aprobate. Pentru fiecare an calendaristic ulterior, cifra de afaceri mondială, excluzând TVA şi orice alte taxe indirecte, din bunuri şi servicii furnizate sectorului tutunului nu depăşeşte 20 %;
c)absenţa conflictelor de interese cu industria tutunului în ceea ce priveşte persoanele responsabile de conducerea întreprinderii sau a grupului de întreprinderi, inclusiv membrii consiliului de administraţie sau ai oricărei alte forme de organism de conducere. În special, aceste persoane:
(i)nu au participat la structurile întreprinderilor din industria tutunului în ultimii cinci ani;
(ii)acţionează independent de orice interese pecuniare sau nepecuniare legate de industria tutunului, inclusiv deţinerea de acţiuni, participarea la sisteme de pensii private sau interese deţinute de partenerii, soţii/soţiile sau rudele lor directe în linie ascendentă sau descendentă.
(2)În cazul în care un furnizor de elemente de autentificare recurge la subcontractanţi, el rămâne responsabil de asigurarea conformităţii subcontractanţilor cu criteriile de independenţă stabilite la alineatul (1).
(3)Statele membre, precum şi Comisia, pot solicita furnizorilor de elemente de autentificare, inclusiv, dacă este cazul, subcontractanţilor acestora, să li se furnizeze documentele necesare pentru a evalua conformitatea cu criteriile stabilite la alineatul (1). Astfel de documente pot include declaraţii anuale de conformitate cu criteriile de independenţă stabilite la alineatul (1). Statele membre şi Comisia pot impune ca declaraţiile anuale să includă o listă completă a serviciilor prestate industriei tutunului în cursul celui mai recent an calendaristic, precum şi declaraţii individuale de independenţă financiară faţă de industria tutunului puse la dispoziţie de toţi membrii conducerii furnizorului independent.
(4)Orice modificare a circumstanţelor legate de criteriile menţionate la alineatul (1), de natură să afecteze independenţa unui furnizor de elemente de autentificare (inclusiv, dacă este cazul, a subcontractanţilor săi), care persistă timp de doi ani calendaristici consecutivi, se comunică fără întârziere statelor membre relevante şi Comisiei.
(5)În cazul în care informaţiile obţinute în conformitate cu alineatul (3) sau comunicarea menţionată la alineatul (4) dezvăluie faptul că un furnizor de elemente de autentificare (inclusiv, dacă este cazul, subcontractanţii săi) nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (1), într-un termen rezonabil şi cel mai târziu până la sfârşitul anului calendaristic următor anului calendaristic în care informaţiile au fost primite sau comunicarea a fost primită, statele membre iau toate măsurile necesare pentru a asigura respectarea criteriilor stabilite la alineatul (1).
(6)Furnizorii de elemente de autentificare informează fără întârziere statele membre relevante şi Comisia cu privire la apariţia oricăror ameninţări sau a altor tentative de exercitare a unei influenţe necorespunzătoare care pot submina în mod efectiv sau potenţial independenţa lor.
(7)Autorităţile publice sau întreprinderile de drept public împreună cu subcontractanţii lor sunt considerate independente de industria tutunului.
(8)Procedurile care guvernează monitorizarea conformităţii cu criteriile de independenţă stabilite la alineatul (1) sunt supuse unei revizuiri periodice de către Comisie, în vederea evaluării conformităţii lor cu cerinţele prezentei decizii. Concluziile revizuirii se publică şi fac parte din raportul privind aplicarea Directivei 2014/40/UE prevăzut la articolul 28 din directiva respectivă.
Art. 9: Dispoziţie tranzitorie
(1)Ţigaretele şi tutunul de rulat care au fost produse în Uniune sau importate în Uniune înainte de 20 mai 2019 şi care nu poartă un element de securitate în conformitate cu prezenta decizie pot rămâne în liberă circulaţie până la 20 mai 2020.
(2)Produsele din tutun altele decât ţigaretele şi tutunul de rulat care au fost produse în Uniune sau importate în Uniune înainte de 20 mai 2024 şi care nu poartă un element de securitate în conformitate cu prezenta decizie pot rămâne în liberă circulaţie până la 20 mai 2026.
Art. 10: Destinatari
Prezenta decizie se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2017.

Pentru Comisie

Vytenis ANDRIUKAITIS

Membru al Comisiei

ANEXĂ:TIPURI DE ELEMENTE DE AUTENTIFICARE

Deschise

Semiînchise

Închise

Guilloche

Model ornamental constând în două sau mai multe benzi împletite, tipărite în mai multe culori nonstandard.

Imagini laser

Imagine care devine vizibilă ochiului uman doar atunci când este luminată cu o lumină de o anumită lungime de undă, precum un indicator cu laser.

Identificatori ADN

Marcator de analiză criminalistică implicând utilizarea principiilor matematice combinatorii pentru definirea secvenţelor de nucleotide.

Imprimare în curcubeu

Combinaţie de două sau mai multe culori, care se întrepătrund subtil, ceea ce conduce la crearea de nuanţe intercalate (generând culorile curcubeului).

Imagine polarizată

Imagine care devine vizibilă ochiului uman doar atunci când deasupra ei este aşezat un filtru polarizant specific.

Identificatori moleculari

Marcator chimic care, fiind adesea inclus în materiile prime ale obiectului pe care îl marchează, permite detectarea diluţiei şi a rapoartelor amestecurilor în materiale. Codificat în mod unic şi încorporat în cantităţi infime.

Imagine latentă

Un model liniar tipărit prin tehnica intaglio, care arată o imagine diferită atunci când obiectul pe care este tipărit este înclinat. Imaginea poate fi combinată cu cerneală cu cromatică variabilă.

Hârtie inertă UV

Hârtie specială care nu reflectă lumina ultravioletă. Adecvată pentru tipărire cu cerneluri sensibile la ultraviolete (UV) care vor fi vizibile în momentul expunerii la lămpi speciale cu UV.

Fibre de securitate (închis)

Fibre fluorescente invizibile care sunt amplasate aleatoriu pe o hârtie adecvată. Nu pot fi scanate sau fotocopiate şi vor deveni vizibile doar prin expunere la lămpi speciale cu UV.

Cerneală cu cromatică variabilă

Culorile variază în momentul vizualizării din unghiuri diferite.

Fibre de securitate (semiînchis)

Fibre fluorescente vizibile integral sau parţial integrate printr-un model aleatoriu care nu este reproductibil. Pot avea diferite culori şi forme. Îşi schimbă culoarea în momentul expunerii la lumină UV.

Elemente magnetice

Model de elemente magnetice care generează un semnal sau o serie de semnale, care pot fi detectate de la distanţă prin dispozitive speciale de identificare.

Modele tactile

Tehnică de tipărire intaglio care generează un relief tactil proeminent care poate fi autentificat prin expunere la lumină oblică. Această tehnică poate fi combinată cu o imagine latentă.

Microtipărire

Text tipărit cu caractere extrem de mici care trebuie să fie mărit pentru a putea fi citit cu ochiul liber.

Cerneluri anti-Stokes

Cerneluri cu proprietăţi anti-Stokes care pot fi examinate utilizând un comparator video spectral (instrumente VSC).

Hologramă

Afişare a unei înregistrări fotografice complet tridimensionale a unui câmp luminos cu unghi de observare.

Cerneală termocromă

Cerneală termoreactivă care este sensibilă la schimbările de temperatură. Cerneala îşi va schimba culoarea sau va dispărea în momentul expunerii la modificări de temperatură.

Cerneluri reactive (închis)

Cerneluri incolore sau transparente care devin vizibile în momentul reacţiei cu un diluant specific aplicat cu ajutorul unor instrumente special concepute, în condiţii de laborator.

 

Cerneluri reactive (semiînchis)

Cerneluri incolore sau transparente care devin vizibile în momentul reacţiei cu un diluant specific aplicat cu un stilou sau marker special.

 
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 96L din data de 16 aprilie 2018