Decizia 2879/15-dec-2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 22 Decembrie 2023
Decizia 2879/15-dec-2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii
Dată act: 15-dec-2023
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (1), în special articolul 281 primul paragraf,
(1)JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
Întrucât:
(1)Articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii prevede că schimburile de informaţii între autorităţile vamale şi între operatorii economici şi autorităţile vamale, precum şi stocarea acestor informaţii, se efectuează prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor. Articolul 280 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 prevede obligaţia Comisiei de a elabora un program de lucru referitor la dezvoltarea şi la instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (denumit în continuare "programul de lucru").
(2)Comisia a adoptat primul program de lucru prin Decizia de punere în aplicare 2014/255/UE a Comisiei (2), actualizată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei (3) şi prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 a Comisiei (4). Versiunea programului de lucru adoptată în Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 trebuie actualizată pentru a se ţine seama de noile evoluţii în ceea ce priveşte planificarea sistemelor electronice.
(2)Decizia de punere în aplicare 2014/255/UE a Comisiei din 29 aprilie 2014 de stabilire a programului de lucru pentru Codul vamal al Uniunii (JO L 134, 7.5.2014, p. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2014/255/oj).
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei din 11 aprilie 2016 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 99, 15.4.2016, p. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/578/oj).
(4)Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 a Comisiei din 13 decembrie 2019 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 325, 16.12.2019, p. 168, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/2151/oj).
(3)Programul de lucru ar trebui actualizat pentru a enumera sistemele electronice prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013, articolele relevante referitoare la sistemele respective şi datele la care se preconizează că acestea vor deveni operaţionale. Programul de lucru ar trebui să facă distincţia între sistemele electronice pe care statele membre trebuie să le dezvolte pe cont propriu ("sistemele naţionale") şi cele pe care acestea trebuie să le dezvolte în colaborare cu Comisia ("sistemele transeuropene"). Sistemele electronice menţionate în programul de lucru ar trebui să fie gestionate, elaborate şi dezvoltate în conformitate cu documentul de planificare care acoperă toate proiectele vamale legate de tehnologia informaţiei (5) (planul strategic multianual pentru domeniul vamal sau "PSM-V"), întocmit în conformitate cu Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6), în special în conformitate cu articolul 4 şi cu articolul 8 alineatul (2).
(5)https://ec.europa.eu/taxation_customs/general-information-customs/electronic-customs_en#heading_2
(6)Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 ianuarie 2008 privind crearea unui mediu informatizat pentru vamă şi comerţ (JO L 23, 26.1.2008, p. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/70(1)/oj).
(4)Programul de lucru defineşte mai detaliat datele efective de instalare a fiecărui sistem electronic şi stabileşte data de încheiere a instalării în conformitate cu perioadele tranzitorii prevăzute la articolul 278 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 şi în Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei (7).
(7)Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (JO L 69, 15.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).
(5)În cazul în care programul de lucru le permite statelor membre să aleagă instalarea unui sistem electronic transeuropean sau a unui sistem electronic naţional într-o perioadă dată (adică perioadă de instalare), anexa la prezenta decizie ar trebui să clarifice faptul că "data de începere a instalării" este cea mai apropiată dată la care statele membre pot asigura începerea funcţionării noului sistem electronic şi că "data de încheiere a instalării" este data limită până la care statele membre şi operatorii economici trebuie să înceapă utilizarea sistemului electronic nou sau modernizat. Data de încheiere a instalării ar trebui să coincidă, de asemenea, cu sfârşitul perioadei de aplicare a măsurilor tranzitorii referitoare la sistemul electronic respectiv. Respectiva dată ar trebui aşadar să fie stabilită pe baza termenelor prevăzute la articolul 278 alineatele (1), (2) şi (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Aceste perioade de instalare sunt necesare pentru implementarea sistemelor la nivelul Uniunii, luând în considerare necesităţile fiecărui sistem. În cazul proiectului vamal în materie de securitate şi siguranţă înainte de sosire (ICS2) ar trebui să se aplice reguli diferite referitoare la perioadele de instalare. În acest caz, statele membre ar trebui să fie pregătite să instaleze fiecare versiune a proiectului la data de lansare a versiunii, iar operatorii economici ar trebui să aibă posibilitatea, cu acordul statelor membre, de a se conecta în timpul perioadei de instalare. Din cauza întârzierilor semnificative înregistrate în anumite state membre în ceea ce priveşte implementarea versiunii 2 a ICS2, Comisia a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei (8) de acordare a unei derogări în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii pentru versiunea 2 a ICS2. Având în vedere aceste întârzieri, statele membre şi operatorii economici şi-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la fezabilitatea calendarului proiectului pentru versiunea 3 a ICS2. Prin urmare, Comisia ar trebui să introducă o punere în aplicare progresivă, în 3 paşi, începând cu transportatorii maritimi în ICS2 de la 3 iunie 2023, continuând apoi cu transportatorii maritimi care prezintă conosament de casă în ICS2 de la 4 decembrie 2024 şi, în cele din urmă, conectând operatorii rutieri şi feroviari în ICS2 de la 1 aprilie 2025.
(8)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei din 24 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii pentru versiunea 2 a sistemului de control al importurilor 2 (JO L 63, 28.2.2023, p. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/438/oj).
(6)Perioadele de instalare pentru migrarea sistemelor electronice naţionale ar trebui să includă planurile naţionale ale statelor membre referitoare la proiecte şi la migrare şi ar trebui să ţină seama de mediile şi de configuraţiile lor informatice naţionale specifice. Datele de încheiere a instalării sistemelor electronice naţionale ar trebui, de asemenea, să pună capăt măsurilor tranzitorii aplicabile acestor sisteme electronice. Respectivele date ar trebui aşadar să fie stabilite pe baza termenelor prevăzute la articolul 278 alineatele (1), (2) şi (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Din cauza întârzierilor semnificative înregistrate în anumite state membre cu privire la implementarea sistemelor electronice naţionale, Comisia a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/234 a Comisiei (9), Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/235 a Comisiei (10), Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/236 a Comisiei (11) şi Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei (12), pentru acordarea unor derogări în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Este necesar să se includă trimiteri la aceste derogări în anexă.
(9)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/234 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii aferente notificării prezentării legate de mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii (JO L 32, 28.2.2023, p. 217, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/234/oj).
(10)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/235 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii pentru notificarea sosirii unei nave maritime sau a unei aeronave (JO L 32, 3.2.2023, p. 220, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/235/oj).
(11)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/236 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii pentru declaraţia de depozitare temporară pentru mărfuri neunionale prezentate în vamă (JO L 32, 3.2.2023, p. 223, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/236/oj).
(12)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre pentru a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea de informaţii legate de declaraţia vamală pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii stabilită la articolele 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 şi 256 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 32, 3.2.2023, p. 226, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/237/oj).
(7)Derogările acordate prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 au un impact asupra proiectului de vămuire centralizată pentru import (CCI) şi au condus la o redefinire a abordării proiectului. Pentru etapa 1 a CCI, termenul este prelungit cu 7 luni, iar statele membre sunt autorizate să implementeze etapa 1 a CCI numai cu o declaraţie vamală standard, ca un prim pas în cadrul implementării complete a proiectului CCI. Statele membre au posibilitatea de a implementa etapa 1 a CCI utilizând specificaţiile etapei 2 a CCI (domeniu de aplicare complet) şi, ca atare, de a evita tranziţia de la etapa 1 a CCI la etapa 2 a CCI. Acest lucru va fi, de asemenea, în avantajul operatorilor economici, permiţându-le să îşi adapteze sistemele într-o manieră flexibilă, asigurând utilizarea fluidă a sistemului CCI şi, în consecinţă, proiectul CCI ar urma să fie implementat până la termenul limită de 2 iunie 2025.
(8)Pentru a se asigura că mărfurile pot fi transportate în interiorul Uniunii/către Uniune în cadrul regimului de tranzit sau exportate fără a se confrunta cu probleme de discontinuitate operaţională, calendarul pentru implementarea proiectelor transeuropene legate de noul sistem computerizat de tranzit (NCTS) şi de sistemul automatizat de export (AES) ar trebui adaptat prin introducerea termenului pentru instalare, şi anume 1 decembrie 2023. Deşi majoritatea statelor membre şi-au instalat sistemul, un număr limitat de state membre au anunţat că aplicarea la nivel naţional nu va fi (pe deplin) finalizată pentru a permite funcţionarea în cadrul etapei 5 a NCTS sau în cadrul AES. Accentul pus pe furnizarea într-un mod flexibil mai întâi a funcţionalităţilor esenţiale ale sistemelor şi apoi a celor neesenţiale ar trebui să faciliteze finalizarea fără probleme a proiectului până la 2 decembrie 2024. În plus, operatorii economici se confruntă, de asemenea, cu întârzieri, în special în statele membre în care planificarea proiectelor a luat mai mult timp decât se prevăzuse. Statele membre vor rămâne responsabile de stabilirea strategiei naţionale de tranziţie pentru operatorii lor economici. Începând cu 2 decembrie 2024, statele membre şi comercianţii ar trebui să utilizeze noile sisteme, în paralel aplicându-se unele norme tranzitorii (din motive tehnice) până la 21 ianuarie 2025 pentru etapa 5 a NCTS şi până la 11 februarie 2025 pentru AES.
(9)Statele membre şi Comisia ar trebui să se asigure, de asemenea, că operatorii economici au primit în timp util informaţiile tehnice necesare pentru actualizarea propriilor sisteme electronice şi pentru conectarea la sistemele electronice noi sau modernizate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Statele membre şi Comisia ar trebui să informeze operatorii economici cu privire la modificările survenite cu 12-24 de luni înainte de instalarea unui anumit sistem, în funcţie de sistem şi, dacă este necesar, având în vedere domeniul de aplicare şi natura sistemului respectiv. În cazul unor modificări minore, această perioadă poate fi mai scurtă.
(10)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului Codului vamal,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Programul de lucru
Se adoptă programul de lucru referitor la dezvoltarea şi la instalarea sistemelor electronice prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (denumit în continuare "programul de lucru"), astfel cum figurează în anexă.
Art. 2: Implementare
(1)Statele membre şi Comisia cooperează în ceea ce priveşte implementarea programului de lucru.
(2)Statele membre dezvoltă şi instalează sistemele electronice relevante până la datele de încheiere ale perioadelor de instalare relevante stabilite în programul de lucru.
(3)Proiectele menţionate în programul de lucru, precum şi pregătirea şi implementarea sistemelor electronice aferente sunt gestionate în concordanţă cu programul de lucru şi cu planul strategic multianual pentru domeniul vamal.
(4)Atunci când iniţiază proiectele din cadrul programului de lucru, Comisia se angajează să vizeze o înţelegere comună şi un acord cu statele membre privind domeniul de aplicare al proiectelor, proiectarea, cerinţele şi arhitectura sistemelor electronice. După caz, Comisia consultă, de asemenea, operatorii economici şi ţine seama de opiniile acestora.
Art. 3: Actualizări
Programul de lucru este actualizat periodic pentru a se asigura alinierea şi ajustarea acestuia în funcţie de evoluţiile înregistrate în punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 şi pentru a se lua în considerare progresele realizate în elaborarea şi dezvoltarea sistemelor electronice. Acest lucru este valabil în special în ceea ce priveşte disponibilitatea unor specificaţii acceptate de comun acord şi lansarea operaţională a sistemelor electronice.
Art. 4: Comunicare şi raportare
(1)Statele membre şi Comisia fac schimb de informaţii privind planificarea şi progresele înregistrate în implementarea fiecărui sistem.
(2)Până la data de 31 ianuarie şi, respectiv, 30 iunie a fiecărui an, statele membre prezintă Comisiei planurile naţionale referitoare la proiecte şi la migrare, precum şi tabelul privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice, menţionat la articolul 278a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Planurile şi tabelul includ informaţiile relevante necesare pentru raportul anual care trebuie prezentat de Comisie în temeiul articolului 278a alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(3)Statele membre informează imediat Comisia cu privire la orice actualizare importantă a planurilor lor naţionale referitoare la proiecte şi la migrare.
(4)Statele membre pun la dispoziţia operatorilor economici, în timp util, specificaţiile tehnice referitoare la comunicarea externă privind sistemul electronic naţional.
Art. 5: Abrogare
(1)Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 se abrogă.
(2)Trimiterile la Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 se interpretează ca trimiteri la prezenta decizie.
Art. 6: Intrare în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:
La Decizia de punere în aplicare a Comisiei de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii
I.INTRODUCERE

1.

Programul de lucru prevede un instrument de susţinere a aplicării dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 952/2013 (1) şi ale Regulamentului (UE) 2019/632 (2) care privesc dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în CVU.

2.

Programul de lucru precizează, totodată, perioadele în care se aplică măsurile tranzitorii până la instalarea sistemelor electronice noi sau modernizate, astfel cum se menţionează în Regulamentele delegate (UE) 2015/2446 (3) şi (UE) 2016/341 (4) ale Comisiei, precum şi în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei (5).

3.

Prin "etapa-cheie" a specificaţiilor tehnice se înţelege data până la care se pune la dispoziţie o versiune stabilă a specificaţiilor tehnice. Pentru sistemele sau componentele naţionale, această dată va fi comunicată în cadrul planificării naţionale publicate în ceea ce priveşte proiectele.

4.

Programul de lucru stabileşte următoarele "date de instalare" a sistemelor transeuropene şi naţionale:

(a) data de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înţelege cea mai apropiată dată la care sistemul electronic devine operaţional;

(b) data de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înţelege:

(i) data limită până la care sistemele trebuie devină operaţionale în toate statele membre şi utilizate de către toţi operatorii economici; precum şi

(ii) data de încheiere a valabilităţii măsurilor tranzitorii.

În sensul literei (b), data trebuie să fie aceeaşi cu data de începere dacă nu se are în vedere o perioadă efectivă pentru migrare sau instalare.

5.

Pentru sistemele pur naţionale sau componentele naţionale specifice ale unui proiect mai amplu al Uniunii, statele membre pot stabili datele de instalare şi datele de începere şi de încheiere a unei perioade de instalare în planificarea proiectelor lor naţionale, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru şi în conformitate cu articolul 278 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 pentru literele (b) (SP IMP), (c) şi (d) de mai jos şi astfel cum se prevede la articolul 278 alineatul (3) din regulamentul respectiv pentru literele (a), (b) (SP EXP) şi (e) de mai jos.

Este vorba despre următoarele sisteme naţionale sau componente naţionale specifice:

(a) sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU - componenta 2 (modernizarea sistemelor naţionale de export) (partea II, punctul 10);

(b) regimuri speciale în cadrul CVU (SP IMP/SP EXP) (partea II punctul 12);

(c) notificarea sosirii, notificarea prezentării, depozitarea temporară în cadrul CVU (partea II punctul 13);

(d) modernizarea sistemelor naţionale de import în cadrul CVU (partea II, punctul 14);

(e) gestionarea garanţiilor în cadrul CVU (GUM) - componenta 2 (partea II, punctul 16).

6.

Pentru sistemele transeuropene pentru care s-a prevăzut o perioadă de instalare, dar nu şi o dată de implementare unică, statele membre pot, după caz, să înceapă instalarea la o dată adecvată în cadrul perioadei respective, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru şi în conformitate cu articolul 278 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.

Este vorba despre următoarele sisteme transeuropene:

(a) modernizarea NCTS în cadrul CVU (partea II punctul 9);

(b) sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10);

(c) vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU (partea II punctul 15);

În ceea ce priveşte modernizarea sistemului NCTS transeuropean în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 9) şi sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10), statele membre le pot permite operatorilor economici, dacă se consideră necesar, să se conecteze treptat până cel târziu la 2 decembrie 2024. Statele membre comunică Comisiei datele de începere şi de încheiere a instalărilor, precum şi strategia naţională de tranziţie pentru comercianţii lor. Aspectele legate de domeniul comun şi de domeniul extern vor trebui să fie analizate cu atenţie de către statele membre şi de către Comisie în cursul perioadei tranzitorii care se va încheia la 21 ianuarie 2025 pentru modernizarea sistemului NCTS în cadrul CVU (etapa 5 a NCTS) şi la 11 februarie 2025 pentru AES (componenta 1).

7.

ICS2 transeuropean din cadrul CVU (partea II, punctul 17) necesită, de asemenea, o implementare şi o tranziţie treptată. Cu toate acestea, abordarea în acest caz este diferită, deoarece se preconizează că statele membre vor fi pregătite în acelaşi timp pentru fiecare versiune la începutul fiecărei perioade de instalare. În plus, atunci când se consideră oportun, statele membre le pot permite operatorilor economici să se conecteze treptat la sistem până la sfârşitul perioadei de instalare prevăzute pentru fiecare dintre versiuni şi, în cazul în care sunt aplicabili anumiţi paşi, pentru fiecare dintre paşii din cadrul unei versiuni. Statele membre vor publica pe site-ul lor specific, în coordonare cu Comisia, termenele şi instrucţiunile pentru operatorii economici.

8.

În cadrul implementării programului de lucru, statele membre şi Comisia vor trebui să gestioneze cu precauţie elementele complexe legate de dependenţe, variabile şi ipoteze. Principiile stabilite în PSM-V vor fi utilizate pentru gestionarea planificării.

Proiectele vor fi implementate în mai multe etape, de la pregătire şi dezvoltare la programare, testare, migrare şi funcţionare finală. Rolul statelor membre şi al Comisiei în aceste etape va depinde de natura şi de arhitectura sistemului şi ale componentelor sau serviciilor acestuia, aşa cum sunt descrise în fişele de proiect detaliate din cadrul PSM-V. Atunci când este cazul, Comisia va defini, în strânsă cooperare cu statele membre, specificaţii tehnice comune care vor fi revizuite de statele membre, pentru a fi finalizate cu 24 de luni înainte de data-ţintă de instalare a sistemului electronic.

Statele membre şi Comisia ar trebui să se asigure, de asemenea, că operatorii economici au primit în timp util informaţiile tehnice necesare pentru actualizarea propriilor sisteme electronice şi pentru conectarea la sistemele electronice noi sau modernizate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Orice modificare trebuie să fie comunicată operatorilor economici într-un interval cuprins între 12 şi 24 de luni înainte de instalarea unui anumit sistem, dacă este necesar ca urmare a domeniului de aplicare şi a naturii modificării, pentru a permite operatorilor economici să îşi planifice şi să îşi adapteze sistemele şi interfeţele. În cazul unor modificări minore, această perioadă poate fi mai scurtă.

Statele membre şi, după caz, Comisia vor participa la dezvoltarea şi la instalarea sistemelor, în conformitate cu arhitectura şi cu specificaţiile definite ale sistemelor. Activităţile se vor desfăşura în conformitate cu etapele şi cu datele menţionate în programul de lucru. Statele membre şi Comisia vor colabora, de asemenea, cu operatorii economici şi cu alte părţi interesate.

Operatorii economici vor avea obligaţia de a lua măsurile necesare pentru a putea utiliza sistemele după ce acestea vor fi puse în funcţiune şi cel târziu până la datele de încheiere stabilite în prezentul program de lucru sau, dacă este cazul, stabilite de statele membre în cadrul planurilor lor naţionale.

(1) Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

(2) Regulamentul (UE) 2019/632 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2019 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 în vederea prelungirii utilizării tranzitorii a altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 111, 25.4.2019, p. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/632/oj.

(3) Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).

(4) Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (JO L 69, 15.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).

(5) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).

II.LISTA PROIECTELOR LEGATE DE DEZVOLTAREA ŞI INSTALAREA SISTEMELOR ELECTRONICE

"Proiecte legate de Codul vamal al Uniunii (CVU) şi sisteme electronice aferente"

Lista proiectelor legate de dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice necesare pentru aplicarea codului

Temeiul juridic

Etapă cheie

Datele de instalare a sistemelor electronice

Data de începere a perioadei de instalare a sistemului electronic (6)

Data de încheiere a perioadei de instalare a sistemului electronic (7) = Data de încheiere a perioadei tranzitorii

1. Sistemul exportatorilor înregistraţi (REX) în cadrul CVU

Proiectul urmăreşte să pună la dispoziţie informaţii actualizate privind exportatorii înregistraţi stabiliţi în ţări care beneficiază de sistemul generalizat de preferinţe (SGP) şi care exportă mărfuri în Uniune. Sistemul are o dimensiune transeuropeană şi include, de asemenea, date cu privire la operatorii economici din UE, pentru a susţine exporturile către ţări care beneficiază de SGP. Datele necesare au fost introduse în sistem în mod treptat până la 31 decembrie 2017.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 64, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T1 2015

1.1.2017

1.1.2017

2. Informaţiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv modernizarea sistemului transeuropean ITOE-3 existent, pentru a asigura următoarele:

(a) alinierea sistemului ITOE-3 la cerinţele CVU;

(b) extinderea datelor declaraţiei solicitate în temeiul supravegherii;

(c) monitorizarea utilizării obligatorii a ITO;

(d) monitorizarea şi gestionarea utilizării extinse a ITO.

Proiectul a fost implementat în două etape.

Prima etapă (pasul 1) constă în crearea funcţionalităţii necesare pentru a primi treptat setul de date ale declaraţiei solicitat în cadrul CVU, începând cu 1 martie 2017 şi până la implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14. Implementarea integrală a acestui proiect depinde de implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14. Pasul 2 îndeplineşte obligaţia de control al utilizării ITO pe baza noului set de date ale declaraţiei solicitat şi a alinierii procedurilor de adoptare a deciziilor vamale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 şi 34, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2016

(etapa 1)

1.3.2017

(etapa 1 - pasul 1)

2.10.2017

(etapa 1 - pasul 2)

1.3.2017

(etapa 1 - pasul 1)

2.10.2017

(etapa 1 - pasul 2)

A doua etapă implementează formularul electronic pentru cererile şi deciziile ITO şi pune la dispoziţia operatorilor economici o interfaţă armonizată pentru comercianţi pentru depunerea cererii ITO şi primirea deciziei ITO pe cale electronică.

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2018

(etapa 2)

1.10.2019

(etapa 2)

1.10.2019

(etapa 2)

3. Decizii vamale în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv armonizarea procedurilor legate de cererile de decizii vamale, de luarea deciziilor şi de gestionarea acestora prin standardizarea şi gestionarea electronică a datelor din cereri şi din decizii/autorizaţii în întreaga Uniune. Proiectul se referă la deciziile naţionale şi la cele care implică mai multe state membre definite în cod şi include componente ale sistemelor dezvoltate în mod centralizat la nivelul Uniunii, precum şi integrarea componentelor naţionale, dacă statele membre îşi exprimă această opţiune. Acest sistem transeuropean facilitează consultările în perioada de luare a deciziilor şi gestionarea procesului de autorizare.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27 şi 28, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T4 2015

2.10.2017

2.10.2017

4. Accesul direct al comercianţilor la sistemele europene de informaţii (gestionarea uniformă a utilizatorilor şi semnătura digitală)

Obiectivul acestui proiect este de a furniza soluţii practice pentru accesul direct şi armonizat al comercianţilor, ca serviciu destinat interfeţelor utilizator-sistem, care să fie integrat în sistemele vamale electronice definite în proiectele specifice din cadrul CVU. Gestionarea uniformă a utilizatorilor şi semnătura digitală vor fi integrate în portalurile sistemelor vizate şi includ asistenţă pentru gestionarea identităţii, a accesului şi a utilizatorilor în conformitate cu politicile de securitate necesare. Prima instalare a avut loc în paralel cu sistemul de decizii vamale din cadrul CVU.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T4 2015

2.10.2017

2.10.2017

Ulterior, acest mijloc tehnic de autentificare şi de gestionare a utilizatorilor va putea fi utilizat şi în alte proiecte din cadrul CVU, cum ar fi informaţiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU, modernizarea sistemului pentru operatorii economici autorizaţi (AEO) în cadrul CVU, dovada statutului unional în cadrul CVU, fişele de informaţii (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU şi sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU.

A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare.

A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare.

5. Modernizare pentru operatorii economici autorizaţi (AEO) în cadrul CVU

Acest proiect are ca obiectiv îmbunătăţirea proceselor operaţionale legate de cererile şi autorizaţiile AEO, ţinând seama de modificările dispoziţiilor legale din CVU.

În prima etapă, proiectul urmăreşte implementarea îmbunătăţirilor majore aduse sistemului AEO în cadrul armonizării procedurii de luare a deciziilor vamale.

În a doua etapă, proiectul implementează formularul electronic pentru cererile şi deciziile AEO şi pune la dispoziţia operatorilor economici o interfaţă armonizată pentru depunerea cererilor AEO şi primirea deciziilor AEO pe cale electronică. Sistemul modernizat este instalat în două versiuni: partea 1 pentru depunerea cererii AEO şi pentru procesul decizional şi partea 2 pentru celelalte procese ulterioare.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 şi 39, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T1 2016

5.3.2018

(etapa 1)

5.3.2018

(etapa 1)

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T4 2018

1.10.2019

(etapa 2 - partea 1 procese iniţiale)

16.12.2019

(etapa 2 - partea 2 alte procese)

1.10.2019

(etapa 2 - partea 1)

16.12.2019

(etapa 2 - partea 2)

6. Modernizarea sistemului de înregistrare şi identificare a operatorilor economici (EORI 2) în cadrul CVU

Acest proiect urmăreşte să realizeze o modernizare minoră a sistemului transeuropean EORI existent, care permite înregistrarea şi identificarea operatorilor economici din Uniune şi din ţări terţe şi a altor persoane decât operatorii economici care sunt active în domeniul vamal în Uniune

Articolul 6 alineatul (1), articolul 9, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2016

5.3.2018

5.3.2018

7. Supraveghere 3 în cadrul CVU

Acest proiect are ca obiectiv modernizarea sistemului Supraveghere 2+ pentru a asigura alinierea acestuia la cerinţele CVU, cum ar fi schimbul de informaţii standard utilizând tehnici electronice de prelucrare a datelor şi stabilirea funcţiilor necesare pentru prelucrarea şi analizarea întregului set de date de supraveghere obţinut de la statele membre.

Prin urmare, el include şi alte capacităţi de extragere de date şi funcţii de raportare care vor fi puse la dispoziţia statelor membre şi a Comisiei.

Implementarea integrală a acestui proiect depinde de proiectele enumerate la punctele 10 şi 14. Data instalării acestui sistem este stabilită de statele membre în cadrul planurilor lor naţionale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 56 alineatul (5), articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T3 2016

1.10.2018

1.10.2018

8. Dovada statutului unional în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv crearea unui nou sistem transeuropean pentru stocarea, gestionarea şi recuperarea dovezilor statutului unional T2L/F şi manifestul vamal al mărfurilor (emise de un emitent neautorizat).

Întrucât punerea în aplicare a manifestului vamal al mărfurilor trebuie legată de ghişeul unic european în domeniul maritim, această parte a proiectului va fi acoperită în etapa 2.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 153, articolul 278 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T1 2022

1.3.2024

(etapa 1)

1.3.2024

(etapa 1)

15.8.2025

(etapa 2)

15.8.2025

(etapa 2)

9. Modernizarea noului sistem computerizat de tranzit (NCTS) în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a alinia sistemul transeuropean NCTS existent la noul CVU.

Componenta 1 - "NCTS Etapa 5": scopul acestei etape este alinierea sistemului NCTS la noile cerinţe ale CVU, cu excepţia elementelor de siguranţă şi securitate din declaraţiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii.

Ea vizează înregistrarea incidentelor din timpul transportului, alinierea schimburilor de informaţii la cerinţele în materie de date prevăzute în CVU şi modernizarea şi dezvoltarea interfeţelor cu alte sisteme.

Proiectul poate fi implementat în doi paşi.

Pasul 1: Funcţionalităţile de bază pentru NCTS-etapa 5, care vor asigura continuitatea operaţională a sistemului, cum ar fi declaraţia de tranzit standard (fluxul central), procedura simplificată la plecare/destinaţie (expeditorul/destinatarul agreat), modificarea/invalidarea, devierea (la biroul de tranzit şi de destinaţie), procedurile de cercetare/recuperare şi transmiterea de date statistice referitoare la întreprinderi. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile neesenţiale, astfel cum sunt definite la pasul 2.

Pasul 2: acest pas acoperă restul funcţionalităţilor, cum ar fi dezvoltarea interfeţei armonizate cu AES, declaraţia depusă înainte de prezentarea mărfurilor, declaraţia cu set redus de date, incidentele din timpul transportului şi formalităţile la biroul de ieşire pentru tranzit.

Componenta 2 - "NCTS Etapa 6": scopul acestei etape este punerea în aplicare a noilor cerinţe specifice privind elementele de siguranţă şi securitate din declaraţiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii, rezultate din proiectul 17 (ICS2 în cadrul CVU). Ea acoperă dezvoltarea interfeţei cu ICS2, pentru a facilita depunerea unei declaraţii de tranzit care conţine date ale declaraţiei sumare de intrare prin aplicarea articolului 130 alineatul (1) din CVU.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 226-236, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T4 2019

1.3.2021

(componenta 1)

Pasul 1: 1.12.2023

Pasul 2: 2.12.2024

Încheierea perioadei tranzitorii: 21.1.2025

(componenta 1)

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2022

3.3.2025

(componenta 2)

1.9.2025

(componenta 2)

10. Sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU

Acest proiect urmăreşte implementarea cerinţelor CVU pentru export şi ieşire.

Componenta 1 - "AES transeuropean". Obiectivul proiectului este de a dezvolta în continuare sistemul transeuropean de control al exporturilor existent, pentru a implementa un AES complet care să răspundă cerinţelor operaţionale în materie de procese şi de date introduse prin CVU. Componenta 1 poate fi implementată în trei paşi.

Pasul 1: Funcţionalităţile esenţiale pentru AES care vor permite automatizarea completă a procedurilor de export şi a formalităţilor de ieşire. AES acoperă părţile care urmează să fie elaborate la nivel central şi naţional, inclusiv componentele naţionale în care este depusă şi prelucrată declaraţia de export şi care permit schimbul ulterior de informaţii cu biroul vamal de ieşire prin intermediul componentelor comune ale AES. Acest pas include, de asemenea, funcţiile formalităţilor de ieşire necesare pentru acordarea liberului de vamă pentru ieşire. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile definite la paşii 2 şi 3.

Pasul 2: Acest pas acoperă dezvoltarea unei interfeţe armonizate cu sistemul de control al mişcărilor cu produse accizabile (EMCS). Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile definite la pasul 3.

Pasul 3: Acest pas acoperă alte funcţionalităţi, cum ar fi declaraţiile simplificate şi suplimentare, dezvoltarea unei interfeţe armonizate cu NCTS, vămuirea centralizată, declaraţia depusă înainte de prezentarea mărfurilor.

Componenta 2 - "Modernizarea sistemelor naţionale de export". În cadrul unui proces care nu intră în domeniul de aplicare al AES, dar este strâns legat de acesta, sistemele naţionale separate trebuie să fie modernizate în ceea ce priveşte elementele naţionale specifice legate de formalităţile de export şi/sau de ieşire. În cazul în care aceste elemente nu afectează domeniul comun pentru AES, ele pot fi înglobate în cadrul acestei componente.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 179 şi articolele 263-276, articolul 278 alineatul (3) literele (f) şi (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T4 2019

(componenta 1)

1.3.2021

(componenta 1)

Pasul 1:1.12.2023

Pasul 2: 13.2.2024 (8)

Pasul 3: 2.12.2024

Încheierea perioadei tranzitorii: 11.2.2025

(componenta 1)

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= a se defini de către SM

(componenta 2)

1.3.2021

(componenta 2)

2.12.2024

(componenta 2)

11. Fişe de informaţii (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a dezvolta un nou sistem transeuropean pentru a sprijini şi a optimiza procedurile de gestionare a datelor INF şi prelucrarea electronică a datelor INF în cadrul regimurilor speciale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 215 şi 255-262, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2018

1.6.2020

1.6.2020

12. Regimuri speciale în cadrul CVU

Acest proiect are ca scop accelerarea, facilitarea şi armonizarea regimurilor speciale în întreaga Uniune prin furnizarea unor modele comune de procese operaţionale. Sistemele naţionale vor implementa toate modificările introduse prin CVU pentru antrepozitul vamal, destinaţia finală, admiterea temporară, perfecţionarea activă şi perfecţionarea pasivă.

Acest proiect va fi implementat în două etape.

Componenta 1 - "RS EXP naţionale". Oferă soluţiile electronice necesare la nivel naţional pentru activităţile legate de regimurile speciale de export.

Componenta 2 - "RS IMP naţionale". Oferă soluţiile electronice necesare la nivel naţional pentru activităţile legate de regimurile speciale de import.

Implementarea acestor proiecte se va realiza prin intermediul proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 215, articolele 237-242 şi articolele 250-262, articolul 278 alineatul (2) litera (b) şi alineatul (3) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= a se defini de către SM (pentru componentele 1 şi 2)

1.3.2021

(componenta 1)

2.12.2024

(componenta 1)

A se defini de către SM ca parte a planului naţional

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (9)

(componenta 2)

13. Notificarea sosirii, notificarea prezentării şi depozitarea temporară în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a defini procedurile pentru notificarea sosirii mijloacelor de transport, prezentarea mărfurilor (notificarea prezentării) şi declaraţia de depozitare temporară, descrise în CVU, şi de a susţine armonizarea în acest sens în toate statele membre în ceea ce priveşte schimbul de date dintre operatori şi vamă.

Proiectul vizează automatizarea procedurilor la nivel naţional.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 133-152, articolul 278 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= a se defini de către SM şi, pentru notificarea sosirii, în conformitate cu planificarea ICS2

A se defini de către SM ca parte a planului naţional

A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (10)

14. Modernizarea sistemelor naţionale de import în cadrul CVU

Proiectul urmăreşte implementarea tuturor cerinţelor în materie de procese şi de date care decurg din CVU şi se referă la domeniul importului (şi care nu fac obiectul niciunuia dintre celelalte proiecte definite în programul de lucru). El se referă în special la modificările din cadrul procedurii de "punere în liberă circulaţie" (procedura standard + simplificări), dar include şi efectele care rezultă din alte migrări de sisteme. Acest proiect se referă la domeniul importului la nivel naţional, incluzând sistemele naţionale de prelucrare a declaraţiilor vamale, precum şi alte sisteme, cum ar fi sistemele naţionale de contabilitate şi de plată.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 alineatul (1), articolul 53, articolul 56, articolele 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195, articolul 278 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= a se defini de către SM

A se defini de către SM ca parte a planului naţional

A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (11)

15. Vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU

Scopul acestui proiect este ca mărfurile să poată fi plasate sub un regim vamal utilizând vămuirea centralizată, ceea ce ar permite operatorilor economici să îşi centralizeze activităţile din punct de vedere vamal. Prelucrarea declaraţiei vamale şi acordarea liberului de vamă pentru mărfuri ar trebui să fie coordonate între birourile vamale implicate. Este vorba despre un sistem transeuropean care conţine componente dezvoltate la nivel central şi naţional.

Proiectul va fi implementat în două etape.

Etapa 1: Această etapă va acoperi vămuirea centralizată cu declaraţii vamale standard şi poate acoperi vămuirea centralizată cu declaraţii vamale simplificate şi declaraţiile suplimentare generale sau periodice respective (regularizarea unei declaraţii vamale simplificate). În plus, ea va acoperi includerea mărfurilor în următoarele regimuri vamale: punerea în liberă circulaţie, antrepozitul vamal, perfecţionarea activă şi destinaţia finală. Pentru tipul de mărfuri, această etapă va acoperi toate tipurile de mărfuri, cu excepţia produselor accizabile, a mărfurilor UE în contextul comerţului cu teritorii fiscale speciale şi a mărfurilor care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune.

Etapa 2: Scopul acestei etape este de a implementa toate funcţionalităţile din domeniul de aplicare complet al CCI: declaraţiile simplificate şi suplimentare (dacă nu sunt implementate în cadrul etapei 1), declaraţiile vamale printr-o înscriere în evidenţele declarantului şi declaraţiile suplimentare recapitulative (regularizarea mai multor declaraţii vamale simplificate sau a mai multor înscrieri în evidenţele declarantului), plasarea mărfurilor sub regimul de admitere temporară, produsele accizabile, mărfurile UE în contextul comerţului cu teritorii fiscale speciale şi mărfurile care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 179, articolul 278 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T3 2020

1.3.2022

(Etapa 1)

1.7.2024

(Etapa 1)

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T2 2022

2.10.2023

(Etapa 2)

2.6.2025

(Etapa 2)

16. Gestionarea garanţiilor în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a asigura gestionarea eficace şi eficientă a diverselor tipuri de garanţii.

Componenta 1 - "Gestionarea garanţiilor": Componenta centrală a sistemului transeuropean va acoperi gestionarea garanţiilor globale care pot fi utilizate în mai multe state membre. Ea va fi implementată în sistemul de decizii vamale al CVU şi în interfaţă cu o componentă naţională (a se vedea componenta 2) pentru monitorizarea valorii de referinţă. Această valoare de referinţă se poate referi la fiecare declaraţie vamală, declaraţie suplimentară sau alte informaţii adecvate cu privire la datele necesare pentru monitorizarea valorilor de referinţă ale garanţiilor globale pentru depozitare temporară şi toate regimurile vamale prevăzute în Codul vamal al Uniunii, cu excepţia tranzitului, care este gestionat în cadrul proiectului NCTS.

Componenta 2 - "Gestionarea garanţiilor naţionale": Această componentă va fi implementată prin intermediul unui sistem electronic naţional în care vor fi înregistrate şi gestionate garanţii globale valabile în mai multe state membre, iar valoarea lor de referinţă va fi monitorizată. Ea va fi utilizată şi pentru alte garanţii.

Componenta va permite conexiunea la sistemele naţionale de declaraţii vamale ori de câte ori garanţiile sunt invocate în declaraţia vamală şi, în cazul garanţiilor globale, ar trebui să extragă datele comerciale relevante din autorizaţia respectivă pentru a furniza o garanţie globală.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 89-100, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= T3 2022

(componenta 1)

11.3.2024

(componenta 1)

11.3.2024

(componenta 1)

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice

= a se defini de către SM

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului naţional, cu instalare începând de la 11.3.2024 cel mai devreme.

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 2.6.2025

(componenta 2)

17. Sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU

Scopul acestui program este de a consolida siguranţa şi securitatea înainte de sosire a mărfurilor care intră în Uniune prin punerea în aplicare a noilor cerinţe prevăzute de CVU în ceea ce priveşte depunerea şi tratarea declaraţiilor sumare de intrare (ENS), şi anume furnizarea de date ENS în mai multe transmiteri şi/sau de către persoane diferite, precum şi schimbul de astfel de date şi de rezultate ale analizei de risc între autorităţile vamale. ICS2 va conduce la o arhitectură complet nouă şi la înlocuirea treptată a sistemului ICS transeuropean existent.

Programul este implementat în trei versiuni.

Versiunea 1: Această versiune acoperă obligaţia operatorilor economici relevanţi (operatori poştali şi transportatori expres din transportul aerian) de a furniza datele minime, şi anume setul de date dinaintea încărcării cu privire la ENS.

Versiunea 2: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligaţii complet noi privind ENS, precum şi procesele operaţionale şi de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate prin traficul aerian.

Versiunea 3: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligaţii complet noi privind ENS, precum şi procesele operaţionale şi de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate pe căi navigabile maritime şi interioare şi prin traficul rutier şi feroviar (aceasta include mărfurile în trimiteri poştale transportate prin aceste mijloace de transport). Implementarea versiunii 3 va avea loc după cum urmează: mai întâi vor fi integraţi transportatori maritimi şi pe căi navigabile interioare (pasul 1), apoi transportatorii maritimi şi pe căi navigabile interioare care prezintă conosament de casă (pasul 2) şi ulterior transportatorii rutieri şi feroviari (pasul 3).

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 46, 47 şi articolele 127-132, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-ţintă a specificaţiilor tehnice pentru toate cele trei versiuni

= T2 2018

15.3.2021

(Versiunea 1)

1.10.2021

(Versiunea 1)

1.3.2023 (12)

(Versiunea 2)

2.10.2023

(Versiunea 2)

3.6.2024 (13) (Versiunea 3)

Pasul 1: 3.6.2024

Pasul 2: 4.12.2024

Pasul 3: 1.4.2025

A se vedea paşii 1-3

Pasul 1: 4.12.2024 (cel târziu)

Pasul 2: 1.4.2025 (cel târziu)

Pasul 3: 1.9.2025 (cel târziu)

(6) Această dată de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este cea mai apropiată dată posibilă la care statele membre încep operaţiunile.

(7) Această dată de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este data limită până la care sistemul ar trebui să fie complet instalat şi data limită până la care ar trebui să migreze toţi operatorii economici; după caz, data va fi stabilită de statele membre şi constituie data de încheiere a valabilităţii perioadei tranzitorii.

(8) Până la această dată, cerinţa prevăzută la articolul 55 alineatul (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1070 al Comisiei trebuie pusă în aplicare în sistemul naţional de export.

(9) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024.

(10) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte notificarea sosirii unei aeronave pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană şi până la 29 februarie 2024 în ceea ce priveşte notificarea sosirii unei nave maritime pe teritoriul vamal al Uniunii şi până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte notificarea prezentării şi declaraţia de depozitare temporară pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană şi până la 29 februarie 2024 în ceea ce priveşte mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii prin alte moduri de transport, referitor la statele membre cărora li se adresează Deciziile de punere în aplicare (UE) 2023/234, 2023/235 şi 2023/236 ale Comisiei.

(11) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024.

(12) Până la 30 iunie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei.

(13) Această dată este data instalării versiunii complete 3 a ICS2 de către toate statele membre.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 22 decembrie 2023