Decizia 2879/15-dec-2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
1. | Programul de lucru prevede un instrument de susţinere a aplicării dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 952/2013 (1) şi ale Regulamentului (UE) 2019/632 (2) care privesc dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în CVU. |
2. | Programul de lucru precizează, totodată, perioadele în care se aplică măsurile tranzitorii până la instalarea sistemelor electronice noi sau modernizate, astfel cum se menţionează în Regulamentele delegate (UE) 2015/2446 (3) şi (UE) 2016/341 (4) ale Comisiei, precum şi în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei (5). |
3. | Prin "etapa-cheie" a specificaţiilor tehnice se înţelege data până la care se pune la dispoziţie o versiune stabilă a specificaţiilor tehnice. Pentru sistemele sau componentele naţionale, această dată va fi comunicată în cadrul planificării naţionale publicate în ceea ce priveşte proiectele. |
4. | Programul de lucru stabileşte următoarele "date de instalare" a sistemelor transeuropene şi naţionale: (a) data de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înţelege cea mai apropiată dată la care sistemul electronic devine operaţional; (b) data de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înţelege: (i) data limită până la care sistemele trebuie devină operaţionale în toate statele membre şi utilizate de către toţi operatorii economici; precum şi (ii) data de încheiere a valabilităţii măsurilor tranzitorii. În sensul literei (b), data trebuie să fie aceeaşi cu data de începere dacă nu se are în vedere o perioadă efectivă pentru migrare sau instalare. |
5. | Pentru sistemele pur naţionale sau componentele naţionale specifice ale unui proiect mai amplu al Uniunii, statele membre pot stabili datele de instalare şi datele de începere şi de încheiere a unei perioade de instalare în planificarea proiectelor lor naţionale, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru şi în conformitate cu articolul 278 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 pentru literele (b) (SP IMP), (c) şi (d) de mai jos şi astfel cum se prevede la articolul 278 alineatul (3) din regulamentul respectiv pentru literele (a), (b) (SP EXP) şi (e) de mai jos. Este vorba despre următoarele sisteme naţionale sau componente naţionale specifice: (a) sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU - componenta 2 (modernizarea sistemelor naţionale de export) (partea II, punctul 10); (b) regimuri speciale în cadrul CVU (SP IMP/SP EXP) (partea II punctul 12); (c) notificarea sosirii, notificarea prezentării, depozitarea temporară în cadrul CVU (partea II punctul 13); (d) modernizarea sistemelor naţionale de import în cadrul CVU (partea II, punctul 14); (e) gestionarea garanţiilor în cadrul CVU (GUM) - componenta 2 (partea II, punctul 16). |
6. | Pentru sistemele transeuropene pentru care s-a prevăzut o perioadă de instalare, dar nu şi o dată de implementare unică, statele membre pot, după caz, să înceapă instalarea la o dată adecvată în cadrul perioadei respective, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru şi în conformitate cu articolul 278 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Este vorba despre următoarele sisteme transeuropene: (a) modernizarea NCTS în cadrul CVU (partea II punctul 9); (b) sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10); (c) vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU (partea II punctul 15); În ceea ce priveşte modernizarea sistemului NCTS transeuropean în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 9) şi sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10), statele membre le pot permite operatorilor economici, dacă se consideră necesar, să se conecteze treptat până cel târziu la 2 decembrie 2024. Statele membre comunică Comisiei datele de începere şi de încheiere a instalărilor, precum şi strategia naţională de tranziţie pentru comercianţii lor. Aspectele legate de domeniul comun şi de domeniul extern vor trebui să fie analizate cu atenţie de către statele membre şi de către Comisie în cursul perioadei tranzitorii care se va încheia la 21 ianuarie 2025 pentru modernizarea sistemului NCTS în cadrul CVU (etapa 5 a NCTS) şi la 11 februarie 2025 pentru AES (componenta 1). |
7. | ICS2 transeuropean din cadrul CVU (partea II, punctul 17) necesită, de asemenea, o implementare şi o tranziţie treptată. Cu toate acestea, abordarea în acest caz este diferită, deoarece se preconizează că statele membre vor fi pregătite în acelaşi timp pentru fiecare versiune la începutul fiecărei perioade de instalare. În plus, atunci când se consideră oportun, statele membre le pot permite operatorilor economici să se conecteze treptat la sistem până la sfârşitul perioadei de instalare prevăzute pentru fiecare dintre versiuni şi, în cazul în care sunt aplicabili anumiţi paşi, pentru fiecare dintre paşii din cadrul unei versiuni. Statele membre vor publica pe site-ul lor specific, în coordonare cu Comisia, termenele şi instrucţiunile pentru operatorii economici. |
8. | În cadrul implementării programului de lucru, statele membre şi Comisia vor trebui să gestioneze cu precauţie elementele complexe legate de dependenţe, variabile şi ipoteze. Principiile stabilite în PSM-V vor fi utilizate pentru gestionarea planificării. Proiectele vor fi implementate în mai multe etape, de la pregătire şi dezvoltare la programare, testare, migrare şi funcţionare finală. Rolul statelor membre şi al Comisiei în aceste etape va depinde de natura şi de arhitectura sistemului şi ale componentelor sau serviciilor acestuia, aşa cum sunt descrise în fişele de proiect detaliate din cadrul PSM-V. Atunci când este cazul, Comisia va defini, în strânsă cooperare cu statele membre, specificaţii tehnice comune care vor fi revizuite de statele membre, pentru a fi finalizate cu 24 de luni înainte de data-ţintă de instalare a sistemului electronic. Statele membre şi Comisia ar trebui să se asigure, de asemenea, că operatorii economici au primit în timp util informaţiile tehnice necesare pentru actualizarea propriilor sisteme electronice şi pentru conectarea la sistemele electronice noi sau modernizate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Orice modificare trebuie să fie comunicată operatorilor economici într-un interval cuprins între 12 şi 24 de luni înainte de instalarea unui anumit sistem, dacă este necesar ca urmare a domeniului de aplicare şi a naturii modificării, pentru a permite operatorilor economici să îşi planifice şi să îşi adapteze sistemele şi interfeţele. În cazul unor modificări minore, această perioadă poate fi mai scurtă. Statele membre şi, după caz, Comisia vor participa la dezvoltarea şi la instalarea sistemelor, în conformitate cu arhitectura şi cu specificaţiile definite ale sistemelor. Activităţile se vor desfăşura în conformitate cu etapele şi cu datele menţionate în programul de lucru. Statele membre şi Comisia vor colabora, de asemenea, cu operatorii economici şi cu alte părţi interesate. Operatorii economici vor avea obligaţia de a lua măsurile necesare pentru a putea utiliza sistemele după ce acestea vor fi puse în funcţiune şi cel târziu până la datele de încheiere stabilite în prezentul program de lucru sau, dacă este cazul, stabilite de statele membre în cadrul planurilor lor naţionale. | |
(1) Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj). (2) Regulamentul (UE) 2019/632 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2019 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 în vederea prelungirii utilizării tranzitorii a altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 111, 25.4.2019, p. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/632/oj. (3) Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj). (4) Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (JO L 69, 15.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj). (5) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj). | ||
"Proiecte legate de Codul vamal al Uniunii (CVU) şi sisteme electronice aferente" Lista proiectelor legate de dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice necesare pentru aplicarea codului | Temeiul juridic | Etapă cheie | Datele de instalare a sistemelor electronice | |
Data de începere a perioadei de instalare a sistemului electronic (6) | Data de încheiere a perioadei de instalare a sistemului electronic (7) = Data de încheiere a perioadei tranzitorii | |||
1. Sistemul exportatorilor înregistraţi (REX) în cadrul CVU Proiectul urmăreşte să pună la dispoziţie informaţii actualizate privind exportatorii înregistraţi stabiliţi în ţări care beneficiază de sistemul generalizat de preferinţe (SGP) şi care exportă mărfuri în Uniune. Sistemul are o dimensiune transeuropeană şi include, de asemenea, date cu privire la operatorii economici din UE, pentru a susţine exporturile către ţări care beneficiază de SGP. Datele necesare au fost introduse în sistem în mod treptat până la 31 decembrie 2017. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 64, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T1 2015 | 1.1.2017 | 1.1.2017 |
2. Informaţiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU Proiectul are ca obiectiv modernizarea sistemului transeuropean ITOE-3 existent, pentru a asigura următoarele: (a) alinierea sistemului ITOE-3 la cerinţele CVU; (b) extinderea datelor declaraţiei solicitate în temeiul supravegherii; (c) monitorizarea utilizării obligatorii a ITO; (d) monitorizarea şi gestionarea utilizării extinse a ITO. Proiectul a fost implementat în două etape. Prima etapă (pasul 1) constă în crearea funcţionalităţii necesare pentru a primi treptat setul de date ale declaraţiei solicitat în cadrul CVU, începând cu 1 martie 2017 şi până la implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14. Implementarea integrală a acestui proiect depinde de implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14. Pasul 2 îndeplineşte obligaţia de control al utilizării ITO pe baza noului set de date ale declaraţiei solicitat şi a alinierii procedurilor de adoptare a deciziilor vamale. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 şi 34, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2016 (etapa 1) | 1.3.2017 (etapa 1 - pasul 1) 2.10.2017 (etapa 1 - pasul 2) | 1.3.2017 (etapa 1 - pasul 1) 2.10.2017 (etapa 1 - pasul 2) |
A doua etapă implementează formularul electronic pentru cererile şi deciziile ITO şi pune la dispoziţia operatorilor economici o interfaţă armonizată pentru comercianţi pentru depunerea cererii ITO şi primirea deciziei ITO pe cale electronică. | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2018 (etapa 2) | 1.10.2019 (etapa 2) | 1.10.2019 (etapa 2) | |
3. Decizii vamale în cadrul CVU Proiectul are ca obiectiv armonizarea procedurilor legate de cererile de decizii vamale, de luarea deciziilor şi de gestionarea acestora prin standardizarea şi gestionarea electronică a datelor din cereri şi din decizii/autorizaţii în întreaga Uniune. Proiectul se referă la deciziile naţionale şi la cele care implică mai multe state membre definite în cod şi include componente ale sistemelor dezvoltate în mod centralizat la nivelul Uniunii, precum şi integrarea componentelor naţionale, dacă statele membre îşi exprimă această opţiune. Acest sistem transeuropean facilitează consultările în perioada de luare a deciziilor şi gestionarea procesului de autorizare. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27 şi 28, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T4 2015 | 2.10.2017 | 2.10.2017 |
4. Accesul direct al comercianţilor la sistemele europene de informaţii (gestionarea uniformă a utilizatorilor şi semnătura digitală) Obiectivul acestui proiect este de a furniza soluţii practice pentru accesul direct şi armonizat al comercianţilor, ca serviciu destinat interfeţelor utilizator-sistem, care să fie integrat în sistemele vamale electronice definite în proiectele specifice din cadrul CVU. Gestionarea uniformă a utilizatorilor şi semnătura digitală vor fi integrate în portalurile sistemelor vizate şi includ asistenţă pentru gestionarea identităţii, a accesului şi a utilizatorilor în conformitate cu politicile de securitate necesare. Prima instalare a avut loc în paralel cu sistemul de decizii vamale din cadrul CVU. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T4 2015 | 2.10.2017 | 2.10.2017 |
Ulterior, acest mijloc tehnic de autentificare şi de gestionare a utilizatorilor va putea fi utilizat şi în alte proiecte din cadrul CVU, cum ar fi informaţiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU, modernizarea sistemului pentru operatorii economici autorizaţi (AEO) în cadrul CVU, dovada statutului unional în cadrul CVU, fişele de informaţii (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU şi sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU. | A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare. | A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare. | ||
5. Modernizare pentru operatorii economici autorizaţi (AEO) în cadrul CVU Acest proiect are ca obiectiv îmbunătăţirea proceselor operaţionale legate de cererile şi autorizaţiile AEO, ţinând seama de modificările dispoziţiilor legale din CVU. În prima etapă, proiectul urmăreşte implementarea îmbunătăţirilor majore aduse sistemului AEO în cadrul armonizării procedurii de luare a deciziilor vamale. În a doua etapă, proiectul implementează formularul electronic pentru cererile şi deciziile AEO şi pune la dispoziţia operatorilor economici o interfaţă armonizată pentru depunerea cererilor AEO şi primirea deciziilor AEO pe cale electronică. Sistemul modernizat este instalat în două versiuni: partea 1 pentru depunerea cererii AEO şi pentru procesul decizional şi partea 2 pentru celelalte procese ulterioare. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 şi 39, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T1 2016 | 5.3.2018 (etapa 1) | 5.3.2018 (etapa 1) |
Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T4 2018 | 1.10.2019 (etapa 2 - partea 1 procese iniţiale) 16.12.2019 (etapa 2 - partea 2 alte procese) | 1.10.2019 (etapa 2 - partea 1) 16.12.2019 (etapa 2 - partea 2) | ||
6. Modernizarea sistemului de înregistrare şi identificare a operatorilor economici (EORI 2) în cadrul CVU Acest proiect urmăreşte să realizeze o modernizare minoră a sistemului transeuropean EORI existent, care permite înregistrarea şi identificarea operatorilor economici din Uniune şi din ţări terţe şi a altor persoane decât operatorii economici care sunt active în domeniul vamal în Uniune | Articolul 6 alineatul (1), articolul 9, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2016 | 5.3.2018 | 5.3.2018 |
7. Supraveghere 3 în cadrul CVU Acest proiect are ca obiectiv modernizarea sistemului Supraveghere 2+ pentru a asigura alinierea acestuia la cerinţele CVU, cum ar fi schimbul de informaţii standard utilizând tehnici electronice de prelucrare a datelor şi stabilirea funcţiilor necesare pentru prelucrarea şi analizarea întregului set de date de supraveghere obţinut de la statele membre. Prin urmare, el include şi alte capacităţi de extragere de date şi funcţii de raportare care vor fi puse la dispoziţia statelor membre şi a Comisiei. Implementarea integrală a acestui proiect depinde de proiectele enumerate la punctele 10 şi 14. Data instalării acestui sistem este stabilită de statele membre în cadrul planurilor lor naţionale. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 56 alineatul (5), articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T3 2016 | 1.10.2018 | 1.10.2018 |
8. Dovada statutului unional în cadrul CVU Proiectul are ca obiectiv crearea unui nou sistem transeuropean pentru stocarea, gestionarea şi recuperarea dovezilor statutului unional T2L/F şi manifestul vamal al mărfurilor (emise de un emitent neautorizat). Întrucât punerea în aplicare a manifestului vamal al mărfurilor trebuie legată de ghişeul unic european în domeniul maritim, această parte a proiectului va fi acoperită în etapa 2. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 153, articolul 278 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T1 2022 | 1.3.2024 (etapa 1) | 1.3.2024 (etapa 1) |
15.8.2025 (etapa 2) | 15.8.2025 (etapa 2) | |||
9. Modernizarea noului sistem computerizat de tranzit (NCTS) în cadrul CVU Obiectivul acestui proiect este de a alinia sistemul transeuropean NCTS existent la noul CVU. Componenta 1 - "NCTS Etapa 5": scopul acestei etape este alinierea sistemului NCTS la noile cerinţe ale CVU, cu excepţia elementelor de siguranţă şi securitate din declaraţiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii. Ea vizează înregistrarea incidentelor din timpul transportului, alinierea schimburilor de informaţii la cerinţele în materie de date prevăzute în CVU şi modernizarea şi dezvoltarea interfeţelor cu alte sisteme. Proiectul poate fi implementat în doi paşi. Pasul 1: Funcţionalităţile de bază pentru NCTS-etapa 5, care vor asigura continuitatea operaţională a sistemului, cum ar fi declaraţia de tranzit standard (fluxul central), procedura simplificată la plecare/destinaţie (expeditorul/destinatarul agreat), modificarea/invalidarea, devierea (la biroul de tranzit şi de destinaţie), procedurile de cercetare/recuperare şi transmiterea de date statistice referitoare la întreprinderi. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile neesenţiale, astfel cum sunt definite la pasul 2. Pasul 2: acest pas acoperă restul funcţionalităţilor, cum ar fi dezvoltarea interfeţei armonizate cu AES, declaraţia depusă înainte de prezentarea mărfurilor, declaraţia cu set redus de date, incidentele din timpul transportului şi formalităţile la biroul de ieşire pentru tranzit. Componenta 2 - "NCTS Etapa 6": scopul acestei etape este punerea în aplicare a noilor cerinţe specifice privind elementele de siguranţă şi securitate din declaraţiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii, rezultate din proiectul 17 (ICS2 în cadrul CVU). Ea acoperă dezvoltarea interfeţei cu ICS2, pentru a facilita depunerea unei declaraţii de tranzit care conţine date ale declaraţiei sumare de intrare prin aplicarea articolului 130 alineatul (1) din CVU. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 226-236, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T4 2019 | 1.3.2021 (componenta 1) | Pasul 1: 1.12.2023 |
Pasul 2: 2.12.2024 Încheierea perioadei tranzitorii: 21.1.2025 (componenta 1) | ||||
Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2022 | 3.3.2025 (componenta 2) | 1.9.2025 (componenta 2) | ||
10. Sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU Acest proiect urmăreşte implementarea cerinţelor CVU pentru export şi ieşire. Componenta 1 - "AES transeuropean". Obiectivul proiectului este de a dezvolta în continuare sistemul transeuropean de control al exporturilor existent, pentru a implementa un AES complet care să răspundă cerinţelor operaţionale în materie de procese şi de date introduse prin CVU. Componenta 1 poate fi implementată în trei paşi. Pasul 1: Funcţionalităţile esenţiale pentru AES care vor permite automatizarea completă a procedurilor de export şi a formalităţilor de ieşire. AES acoperă părţile care urmează să fie elaborate la nivel central şi naţional, inclusiv componentele naţionale în care este depusă şi prelucrată declaraţia de export şi care permit schimbul ulterior de informaţii cu biroul vamal de ieşire prin intermediul componentelor comune ale AES. Acest pas include, de asemenea, funcţiile formalităţilor de ieşire necesare pentru acordarea liberului de vamă pentru ieşire. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile definite la paşii 2 şi 3. Pasul 2: Acest pas acoperă dezvoltarea unei interfeţe armonizate cu sistemul de control al mişcărilor cu produse accizabile (EMCS). Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcţionalităţile definite la pasul 3. Pasul 3: Acest pas acoperă alte funcţionalităţi, cum ar fi declaraţiile simplificate şi suplimentare, dezvoltarea unei interfeţe armonizate cu NCTS, vămuirea centralizată, declaraţia depusă înainte de prezentarea mărfurilor. Componenta 2 - "Modernizarea sistemelor naţionale de export". În cadrul unui proces care nu intră în domeniul de aplicare al AES, dar este strâns legat de acesta, sistemele naţionale separate trebuie să fie modernizate în ceea ce priveşte elementele naţionale specifice legate de formalităţile de export şi/sau de ieşire. În cazul în care aceste elemente nu afectează domeniul comun pentru AES, ele pot fi înglobate în cadrul acestei componente. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 179 şi articolele 263-276, articolul 278 alineatul (3) literele (f) şi (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T4 2019 (componenta 1) | 1.3.2021 (componenta 1) | Pasul 1:1.12.2023 |
Pasul 2: 13.2.2024 (8) Pasul 3: 2.12.2024 Încheierea perioadei tranzitorii: 11.2.2025 (componenta 1) | ||||
Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = a se defini de către SM (componenta 2) | 1.3.2021 (componenta 2) | 2.12.2024 (componenta 2) | ||
11. Fişe de informaţii (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU Obiectivul acestui proiect este de a dezvolta un nou sistem transeuropean pentru a sprijini şi a optimiza procedurile de gestionare a datelor INF şi prelucrarea electronică a datelor INF în cadrul regimurilor speciale. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 215 şi 255-262, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2018 | 1.6.2020 | 1.6.2020 |
12. Regimuri speciale în cadrul CVU Acest proiect are ca scop accelerarea, facilitarea şi armonizarea regimurilor speciale în întreaga Uniune prin furnizarea unor modele comune de procese operaţionale. Sistemele naţionale vor implementa toate modificările introduse prin CVU pentru antrepozitul vamal, destinaţia finală, admiterea temporară, perfecţionarea activă şi perfecţionarea pasivă. Acest proiect va fi implementat în două etape. Componenta 1 - "RS EXP naţionale". Oferă soluţiile electronice necesare la nivel naţional pentru activităţile legate de regimurile speciale de export. Componenta 2 - "RS IMP naţionale". Oferă soluţiile electronice necesare la nivel naţional pentru activităţile legate de regimurile speciale de import. Implementarea acestor proiecte se va realiza prin intermediul proiectelor enumerate la punctele 10 şi 14. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 215, articolele 237-242 şi articolele 250-262, articolul 278 alineatul (2) litera (b) şi alineatul (3) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = a se defini de către SM (pentru componentele 1 şi 2) | 1.3.2021 (componenta 1) | 2.12.2024 (componenta 1) |
A se defini de către SM ca parte a planului naţional (componenta 2) | A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (9) (componenta 2) | |||
13. Notificarea sosirii, notificarea prezentării şi depozitarea temporară în cadrul CVU Obiectivul acestui proiect este de a defini procedurile pentru notificarea sosirii mijloacelor de transport, prezentarea mărfurilor (notificarea prezentării) şi declaraţia de depozitare temporară, descrise în CVU, şi de a susţine armonizarea în acest sens în toate statele membre în ceea ce priveşte schimbul de date dintre operatori şi vamă. Proiectul vizează automatizarea procedurilor la nivel naţional. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 133-152, articolul 278 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = a se defini de către SM şi, pentru notificarea sosirii, în conformitate cu planificarea ICS2 | A se defini de către SM ca parte a planului naţional | A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (10) |
14. Modernizarea sistemelor naţionale de import în cadrul CVU Proiectul urmăreşte implementarea tuturor cerinţelor în materie de procese şi de date care decurg din CVU şi se referă la domeniul importului (şi care nu fac obiectul niciunuia dintre celelalte proiecte definite în programul de lucru). El se referă în special la modificările din cadrul procedurii de "punere în liberă circulaţie" (procedura standard + simplificări), dar include şi efectele care rezultă din alte migrări de sisteme. Acest proiect se referă la domeniul importului la nivel naţional, incluzând sistemele naţionale de prelucrare a declaraţiilor vamale, precum şi alte sisteme, cum ar fi sistemele naţionale de contabilitate şi de plată. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 alineatul (1), articolul 53, articolul 56, articolele 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195, articolul 278 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = a se defini de către SM | A se defini de către SM ca parte a planului naţional | A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (11) |
15. Vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU Scopul acestui proiect este ca mărfurile să poată fi plasate sub un regim vamal utilizând vămuirea centralizată, ceea ce ar permite operatorilor economici să îşi centralizeze activităţile din punct de vedere vamal. Prelucrarea declaraţiei vamale şi acordarea liberului de vamă pentru mărfuri ar trebui să fie coordonate între birourile vamale implicate. Este vorba despre un sistem transeuropean care conţine componente dezvoltate la nivel central şi naţional. Proiectul va fi implementat în două etape. Etapa 1: Această etapă va acoperi vămuirea centralizată cu declaraţii vamale standard şi poate acoperi vămuirea centralizată cu declaraţii vamale simplificate şi declaraţiile suplimentare generale sau periodice respective (regularizarea unei declaraţii vamale simplificate). În plus, ea va acoperi includerea mărfurilor în următoarele regimuri vamale: punerea în liberă circulaţie, antrepozitul vamal, perfecţionarea activă şi destinaţia finală. Pentru tipul de mărfuri, această etapă va acoperi toate tipurile de mărfuri, cu excepţia produselor accizabile, a mărfurilor UE în contextul comerţului cu teritorii fiscale speciale şi a mărfurilor care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune. Etapa 2: Scopul acestei etape este de a implementa toate funcţionalităţile din domeniul de aplicare complet al CCI: declaraţiile simplificate şi suplimentare (dacă nu sunt implementate în cadrul etapei 1), declaraţiile vamale printr-o înscriere în evidenţele declarantului şi declaraţiile suplimentare recapitulative (regularizarea mai multor declaraţii vamale simplificate sau a mai multor înscrieri în evidenţele declarantului), plasarea mărfurilor sub regimul de admitere temporară, produsele accizabile, mărfurile UE în contextul comerţului cu teritorii fiscale speciale şi mărfurile care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune. | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 şi 179, articolul 278 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T3 2020 | 1.3.2022 (Etapa 1) | 1.7.2024 (Etapa 1) |
Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T2 2022 | 2.10.2023 (Etapa 2) | 2.6.2025 (Etapa 2) | ||
16. Gestionarea garanţiilor în cadrul CVU Obiectivul acestui proiect este de a asigura gestionarea eficace şi eficientă a diverselor tipuri de garanţii. Componenta 1 - "Gestionarea garanţiilor": Componenta centrală a sistemului transeuropean va acoperi gestionarea garanţiilor globale care pot fi utilizate în mai multe state membre. Ea va fi implementată în sistemul de decizii vamale al CVU şi în interfaţă cu o componentă naţională (a se vedea componenta 2) pentru monitorizarea valorii de referinţă. Această valoare de referinţă se poate referi la fiecare declaraţie vamală, declaraţie suplimentară sau alte informaţii adecvate cu privire la datele necesare pentru monitorizarea valorilor de referinţă ale garanţiilor globale pentru depozitare temporară şi toate regimurile vamale prevăzute în Codul vamal al Uniunii, cu excepţia tranzitului, care este gestionat în cadrul proiectului NCTS. Componenta 2 - "Gestionarea garanţiilor naţionale": Această componentă va fi implementată prin intermediul unui sistem electronic naţional în care vor fi înregistrate şi gestionate garanţii globale valabile în mai multe state membre, iar valoarea lor de referinţă va fi monitorizată. Ea va fi utilizată şi pentru alte garanţii. Componenta va permite conexiunea la sistemele naţionale de declaraţii vamale ori de câte ori garanţiile sunt invocate în declaraţia vamală şi, în cazul garanţiilor globale, ar trebui să extragă datele comerciale relevante din autorizaţia respectivă pentru a furniza o garanţie globală. | Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 şi articolele 89-100, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = T3 2022 (componenta 1) | 11.3.2024 (componenta 1) | 11.3.2024 (componenta 1) |
Data-ţintă a specificaţiilor tehnice = a se defini de către SM (componenta 2) | A se defini de către SM ca parte a planului naţional, cu instalare începând de la 11.3.2024 cel mai devreme. (componenta 2) | A se defini de către SM ca parte a planului naţional cu o perioadă de instalare până la 2.6.2025 (componenta 2) | ||
17. Sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU Scopul acestui program este de a consolida siguranţa şi securitatea înainte de sosire a mărfurilor care intră în Uniune prin punerea în aplicare a noilor cerinţe prevăzute de CVU în ceea ce priveşte depunerea şi tratarea declaraţiilor sumare de intrare (ENS), şi anume furnizarea de date ENS în mai multe transmiteri şi/sau de către persoane diferite, precum şi schimbul de astfel de date şi de rezultate ale analizei de risc între autorităţile vamale. ICS2 va conduce la o arhitectură complet nouă şi la înlocuirea treptată a sistemului ICS transeuropean existent. Programul este implementat în trei versiuni. Versiunea 1: Această versiune acoperă obligaţia operatorilor economici relevanţi (operatori poştali şi transportatori expres din transportul aerian) de a furniza datele minime, şi anume setul de date dinaintea încărcării cu privire la ENS. Versiunea 2: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligaţii complet noi privind ENS, precum şi procesele operaţionale şi de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate prin traficul aerian. Versiunea 3: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligaţii complet noi privind ENS, precum şi procesele operaţionale şi de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate pe căi navigabile maritime şi interioare şi prin traficul rutier şi feroviar (aceasta include mărfurile în trimiteri poştale transportate prin aceste mijloace de transport). Implementarea versiunii 3 va avea loc după cum urmează: mai întâi vor fi integraţi transportatori maritimi şi pe căi navigabile interioare (pasul 1), apoi transportatorii maritimi şi pe căi navigabile interioare care prezintă conosament de casă (pasul 2) şi ulterior transportatorii rutieri şi feroviari (pasul 3). | Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 46, 47 şi articolele 127-132, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 | Data-ţintă a specificaţiilor tehnice pentru toate cele trei versiuni = T2 2018 | 15.3.2021 (Versiunea 1) | 1.10.2021 (Versiunea 1) |
1.3.2023 (12) (Versiunea 2) | 2.10.2023 (Versiunea 2) | |||
3.6.2024 (13) (Versiunea 3) Pasul 1: 3.6.2024 Pasul 2: 4.12.2024 Pasul 3: 1.4.2025 | A se vedea paşii 1-3 Pasul 1: 4.12.2024 (cel târziu) Pasul 2: 1.4.2025 (cel târziu) Pasul 3: 1.9.2025 (cel târziu) | |||
(6) Această dată de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este cea mai apropiată dată posibilă la care statele membre încep operaţiunile. (7) Această dată de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este data limită până la care sistemul ar trebui să fie complet instalat şi data limită până la care ar trebui să migreze toţi operatorii economici; după caz, data va fi stabilită de statele membre şi constituie data de încheiere a valabilităţii perioadei tranzitorii. (8) Până la această dată, cerinţa prevăzută la articolul 55 alineatul (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1070 al Comisiei trebuie pusă în aplicare în sistemul naţional de export. (9) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024. (10) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte notificarea sosirii unei aeronave pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană şi până la 29 februarie 2024 în ceea ce priveşte notificarea sosirii unei nave maritime pe teritoriul vamal al Uniunii şi până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte notificarea prezentării şi declaraţia de depozitare temporară pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană şi până la 29 februarie 2024 în ceea ce priveşte mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii prin alte moduri de transport, referitor la statele membre cărora li se adresează Deciziile de punere în aplicare (UE) 2023/234, 2023/235 şi 2023/236 ale Comisiei. (11) Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024. (12) Până la 30 iunie 2023 în ceea ce priveşte statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei. (13) Această dată este data instalării versiunii complete 3 a ICS2 de către toate statele membre. | ||||