Nou Decizia 2624/15-dec-2025 de modificare a Deciziei (UE) 2023/746 în ceea ce priveşte prelungirea perioadei sale de aplicare şi în ceea ce priveşte anexa la aceasta

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Decizia 2624/15-dec-2025 de modificare a Deciziei (UE) 2023/746 în ceea ce priveşte prelungirea perioadei sale de aplicare şi în ceea ce priveşte anexa la aceasta
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 100 alineatul (2), coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, care a fost semnată la Chicago la 7 decembrie 1944 (denumită în continuare "Convenţia de la Chicago") şi care reglementează transportul aerian internaţional, a intrat în vigoare la 4 aprilie 1947. Aceasta a instituit Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (denumită în continuare "OACI").
(2)Statele membre sunt părţi contractante la Convenţia de la Chicago şi state contractante ale OACI, în timp ce Uniunea are statut de observator în anumite organisme ale OACI. În prezent, în Consiliul OACI sunt reprezentate şase state membre.
(3)În temeiul articolului 37 din Convenţia de la Chicago, OACI adoptă şi modifică standardele internaţionale, practicile recomandate şi procedurile care vizează, de exemplu, sistemele de comunicaţii şi mijloacele de navigaţie aeriană, regulile aerului şi practicile de control al traficului aerian, precum şi orice alte aspecte legate de siguranţa, regularitatea şi eficacitatea navigaţiei aeriene, în funcţie de necesităţile momentului.
(4)În temeiul articolului 38 din Convenţia de la Chicago, orice stat contractant al OACI care consideră că îi este imposibil să respecte în totalitate oricare dintre aceste standarde internaţionale sau să îşi alinieze în totalitate propriile reglementări sau practici la oricare dintre standarde internaţionale după modificarea acestora, sau care consideră că este necesar să adopte reglementări sau practici care diferă în orice mod faţă de cele stabilite de un standard internaţional, transmite imediat către OACI o notificare cu privire la diferenţele dintre propriile sale reglementări sau practici şi cele stabilite de standardul internaţional. În cazul modificării standardelor internaţionale, orice stat care nu îşi modifică în mod corespunzător propriile reglementări sau practici trebuie să informeze Consiliul OACI în termen de 60 de zile de la adoptarea modificării standardului internaţional sau să indice măsurile pe care îşi propune să le ia.
(5)În temeiul articolului 54 litera (l) din Convenţia de la Chicago, Consiliul OACI adoptă standarde internaţionale şi practici recomandate (denumite în continuare "SARP") şi le desemnează ca fiind anexe la Convenţia de la Chicago (denumite în continuare "anexele OACI").
(6)În temeiul articolului 90 din Convenţia de la Chicago, orice astfel de anexă OACI sau orice modificare adusă unei anexe OACI produce efecte în termen de trei luni de la comunicarea sa către statele contractante ale OACI sau la încheierea unei perioade mai lungi stabilite de Consiliul OACI, cu excepţia cazului în care, între timp, majoritatea statelor contractante ale OACI îşi notifică dezaprobarea. Odată ce sunt adoptate de către Consiliul OACI şi intră în vigoare, standardele internaţionale sunt obligatorii pentru toate statele contractante ale OACI, inclusiv pentru toate statele membre ale Uniunii, în conformitate cu Convenţia de la Chicago, în special articolele 37 şi 38, şi în limitele stabilite de aceasta.
(7)Normele interne ale OACI, în special cele care au ca rezultat punerea tardivă la dispoziţia Consiliului OACI a celor mai recente versiuni ale documentelor pentru deciziile privind noi SARP-uri sau modificări ale SARP-urilor, termenele stabilite de OACI pentru notificarea de către statele contractante ale OACI a diferenţelor faţă de standardele internaţionale, precum şi numărul semnificativ al diferenţelor în domeniul siguranţei aviaţiei, al navigaţiei aeriene şi al managementului traficului aerian care trebuie notificate în fiecare an, fac dificilă stabilirea în timp util a poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii printr-o decizie a Consiliului în temeiul articolului 218 alineatul (9) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) în ceea ce priveşte toate noile SARP-uri sau modificările SARP-urilor care trebuie adoptate sau fiecare diferenţă care trebuie notificată.
(8)Prin urmare, este oportun să se stabilească criteriile şi procedura de urmat pentru stabilirea poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii cu privire la adoptarea sau modificarea SARP-urilor, în măsura în care aceste SARP-uri pot influenţa în mod decisiv conţinutul dreptului Uniunii în domeniul aviaţiei civile, precum şi cu privire la deciziile, în temeiul articolului 90 din Convenţia de la Chicago, de a dezaproba sau de a nu dezaproba SARP-urile, precum şi cu privire la notificarea diferenţelor faţă de standardele internaţionale în temeiul articolului 38 din Convenţia de la Chicago.
(9)Având în vedere specificitatea siguranţei aviaţiei civile, a navigaţiei aeriene şi a managementului traficului aerian în comparaţie cu alte domenii ale OACI, în special numărul ridicat de SARP-uri adoptate în aceste domenii în fiecare an de către Consiliul OACI şi numărul de diferenţe care trebuie notificate în fiecare an, prezenta decizie ar trebui să se refere exclusiv la siguranţa aviaţiei civile, la navigaţia aeriană şi la managementul traficului aerian pentru a raţionaliza procesele vizând stabilirea rapidă a poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în vederea adoptării de noi SARP-uri şi a modificărilor aduse acestora, a deciziei de a dezaproba sau de a nu dezaproba SARP-urile sau amendamentele adoptate de Consiliul OACI şi pentru a trata în mod eficient numărul mare de notificări.
(10)SARP-urile adoptate de Consiliul OACI în domeniul siguranţei aviaţiei civile, al navigaţiei aeriene şi al managementului traficului aerian pot viza aspecte care ţin de competenţa exclusivă a Uniunii şi ar putea influenţa în mod decisiv conţinutul dreptului Uniunii. Prin urmare, este eficient şi oportun să se stabilească, printr-o decizie, criteriile şi procedura care trebuie urmate pentru stabilirea poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în ceea ce priveşte SARP-urile în aceste domenii, fără a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor statelor membre în calitate de state contractante ale OACI în temeiul Convenţiei de la Chicago. La nivelul OACI, SARP-urile în materie de siguranţă a aviaţiei civile, de navigaţie aeriană şi de management al traficului aerian sunt cuprinse în principal în anexele OACI 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 18 şi 19.
(11)La nivelul Uniunii, cerinţele cuprinse în SARP-uri pentru siguranţa aviaţiei civile sunt reflectate şi menţionate în principal în Regulamentele (UE) 2018/1139 (1) şi (CE) nr. 2111/2005 (2) ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi în actele de punere în aplicare şi în actele delegate adoptate pe baza acestora, în special Regulamentele (UE) nr. 1178/2011 (3), (UE) nr. 748/2012 (4), (UE) nr. 965/2012 (5), (UE) nr. 139/2014 (6), (UE) nr. 452/2014 (7), (UE) nr. 1321/2014 (8) şi (UE) 2015/640 (9) ale Comisiei, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 al Comisiei (10), Regulamentul delegat (UE) 2019/945 al Comisiei (11) şi Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/664 al Comisiei (12).
(1)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj).
(2)Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2005 de stabilire a unei liste comunitare a transportatorilor aerieni care se supun unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii şi de informare a pasagerilor transportului aerian cu privire la identitatea transportatorului aerian efectiv şi de abrogare a articolului 9 din Directiva 2004/36/CE (JO L 344, 27.12.2005, p. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/2111/oj).
(3)Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei din 3 noiembrie 2011 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviaţia civilă în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 311, 25.11.2011, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1178/oj).
(4)Regulamentul (UE) nr. 748/2012 al Comisiei din 3 august 2012 de stabilire a normelor de punere în aplicare privind certificarea pentru navigabilitate şi mediu sau declaraţia de conformitate a aeronavelor şi a produselor, a pieselor, a echipamentelor, a unităţilor de control şi monitorizare şi a componentelor unităţilor de control şi monitorizare, precum şi privind cerinţele referitoare la capacitatea organizaţiilor de proiectare şi producţie (JO L 224, 21.8.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/748/oj).
(5)Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 296, 25.10.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/965/oj).
(6)Regulamentul (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 44, 14.2.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/139/oj).
(7)Regulamentul (UE) nr. 452/2014 al Comisiei din 29 aprilie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene ale operatorilor din ţări terţe în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 133, 6.5.2014, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/452/oj).
(8)Regulamentul (UE) nr. 1321/2014 al Comisiei din 26 noiembrie 2014 privind menţinerea navigabilităţii aeronavelor şi a produselor, reperelor şi dispozitivelor aeronautice şi autorizarea întreprinderilor şi a personalului cu atribuţii în domeniu (JO L 362, 17.12.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1321/oj).
(9)Regulamentul (UE) 2015/640 al Comisiei din 23 aprilie 2015 privind specificaţii de navigabilitate suplimentare pentru un anumit tip de operaţiuni şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 965/2012 (JO L 106, 24.4.2015, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/640/oj).
(10)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 al Comisiei din 24 mai 2019 privind normele şi procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord (JO L 152, 11.6.2019, p. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj).
(11)Regulamentul delegat (UE) 2019/945 al Comisiei din 12 martie 2019 privind sistemele de aeronave fără pilot la bord şi operatorii de sisteme de aeronave fără pilot la bord din ţări terţe (JO L 152, 11.6.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/945/oj).
(12)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/664 al Comisiei din 22 aprilie 2021 privind un cadru de reglementare pentru U-space (JO L 139, 23.4.2021, p. 161, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/664/oj).
(12)La nivelul Uniunii, cerinţele cuprinse în SARP-urile pentru navigaţia aeriană şi managementul traficului aerian sunt reflectate în principal şi menţionate în Regulamentele (CE) nr. 549/2004 (13), (CE) nr. 550/2004 (14) şi (UE) 2024/2803 (15) ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi în actele de punere în aplicare şi în actele delegate adoptate în temeiul acestora, în special Regulamentul (UE) nr. 1332/2011 al Comisiei (16), Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei (17), Regulamentul (UE) 2015/340 al Comisiei (18) şi Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1048 al Comisiei (19).
(13)Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (regulament-cadru) (JO L 96, 31.3.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/549/oj).
(14)Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea de servicii de navigaţie aeriană în cerul unic european (regulament privind prestarea de servicii) (JO L 96, 31.3.2004, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/550/oj).
(15)Regulamentul (UE) 2024/2803 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2024 privind punerea în aplicare a Cerului unic european (JO L, 2024/2803, 11.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2803/oj).
(16)Regulamentul (UE) nr. 1332/2011 al Comisiei din 16 decembrie 2011 de stabilire a unor cerinţe comune privind utilizarea spaţiului aerian şi a unor proceduri comune de operare pentru evitarea coliziunii în zbor (JO L 336, 20.12.2011, p. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1332/oj).
(17)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei din 26 septembrie 2012 de stabilire a regulilor comune ale aerului şi a dispoziţiilor operaţionale privind serviciile şi procedurile din navigaţia aeriană şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1035/2011 şi a Regulamentelor (CE) nr. 1265/2007, (CE) nr. 1794/2006, (CE) nr. 730/2006, (CE) nr. 1033/2006 şi (UE) nr. 255/2010 (JO L 281, 13.10.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2012/923/oj).
(18)Regulamentul (UE) 2015/340 al Comisiei din 20 februarie 2015 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la licenţele şi certificatele controlorilor de trafic aerian în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului, de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 805/2011 al Comisiei (JO L 63, 6.3.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/340/oj).
(19)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1048 al Comisiei din 18 iulie 2018 de stabilire a cerinţelor de utilizare a spaţiului aerian şi a unor proceduri de operare în ceea ce priveşte navigaţia bazată pe performanţe (JO L 189, 26.7.2018, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1048/oj).
(13)Prezenta decizie ar trebui să privească doar poziţiile care urmează să fie adoptate în numele Uniunii în cadrul OACI în domeniile în care Uniunea are competenţă exclusivă. Prezenta decizie nu aduce atingere posibilităţii Consiliului de a adopta, la propunerea Comisiei, decizii în temeiul articolului 218 alineatul (9) din TFUE de stabilire a poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul OACI, în special în domeniile care nu intră în sfera de aplicare a prezentei decizii, inclusiv în cazul în care competenţa partajată a Uniunii nu a fost încă exercitată.
(14)Perioada de aplicare a Deciziei (UE) 2023/746 a Consiliului (20) ar trebui să fie prelungită cu încă un ciclu OACI de trei ani, şi anume până la 31 decembrie 2028. Comisia ar trebui să prezinte Consiliului o evaluare scrisă a aplicării deciziei respective, care să servească drept bază pentru o eventuală prelungire a deciziei respective şi pentru o posibilă modificare a acesteia,
(20)Decizia (UE) 2023/746 a Consiliului din 28 martie 2023 de stabilire a criteriilor şi a procedurii de stabilire a poziţiei care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, în ce priveşte adoptarea sau modificarea de standarde internaţionale şi de practici recomandate, precum şi pentru notificarea diferenţelor faţă de standardele internaţionale adoptate (JO L 99, 12.4.2023, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/746/oj).
(15)Punerea în aplicare a prezentei decizii nu ar trebui să implice o încălcare a obligaţiilor care le revin statelor membre în temeiul dreptului Uniunii sau a obligaţiilor lor internaţionale în temeiul Convenţiei de la Chicago.
(16)În scopul punerii în aplicare a prezentei decizii, statele membre şi Comisia, în concordanţă cu statutul de observator al Uniunii, ar trebui să acţioneze în strânsă cooperare, în conformitate cu obligaţia lor de cooperare loială.
(17)Prin urmare, Decizia (UE) 2023/746 ar trebui să fie modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Decizia (UE) 2023/746 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 7, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Prezenta decizie se aplică până la 31 decembrie 2028."
2.Anexa se modifică după cum urmează:
(a)în secţiunea "Obiective", punctul 4 se înlocuieşte cu următorul text:
"4. Promovarea dezvoltării şi a implementării unor servicii de navigaţie aeriană eficiente, performante şi interoperabile, în conformitate cu Regulamentele (CE) nr. 549/2004, (CE) nr. 550/2004 şi (UE) 2024/2803 şi ţinând seama de Planul mondial de navigaţie aeriană şi de modernizările sistemului aeronautic în blocuri (Aviation System Block Upgrade - ASBU)."
(b)în secţiunea "Linii directoare", punctul 2 litera (c) se înlocuieşte cu următorul text:
"(c) sprijinirea elaborării şi a punerii în aplicare a unor norme, politici şi acţiuni în domeniul managementului traficului aerian şi al serviciilor de navigaţie aeriană (ATM/ANS), în special în conformitate cu Rezoluţiile A42-6, A42-7 şi A42-8;"
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

L. AAGAARD

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 decembrie 2025