Nou Decizia 2612/11-dec-2025 privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata parţială a celei de a şasea tranşe din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Decizia 2612/11-dec-2025 privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata parţială a celei de a şasea tranşe din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina
Dată act: 11-dec-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (1), în special articolul 26 alineatul (4),
(1)JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)În cadrul pilonului I al Mecanismului pentru Ucraina (denumit în continuare "mecanismul"), instituit prin Regulamentul (UE) 2024/792, se pune la dispoziţia Ucrainei un sprijin financiar de până la 38 337 000 000 EUR (2) pentru perioada 2024-2027 sub formă de sprijin nerambursabil şi de împrumut. Finanţarea în cadrul pilonului I este alocată în principal pe baza Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina (denumit în continuare "planul"), aprobat prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului (3), astfel cum a fost modificată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului (4). Planul stabileşte agenda Ucrainei de reforme şi investiţii, precum şi etapele calitative şi cantitative care sunt legate de finanţarea în cadrul pilonului I al mecanismului.
(2)În conformitate cu Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului, Suedia va furniza 750 000 000 SEK, echivalentul a aproximativ 67 000 000 EUR, drept contribuţie financiară suplimentară la pilonul I al Mecanismului pentru Ucraina sub formă de sprijin financiar nerambursabil, în urma intrării în vigoare a unui acord de transfer între Suedia şi Comisie şi a transferului contribuţiei financiare aferente.
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj).
(4)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului din 17 octombrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/1447 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
(2)Calendarul pentru monitorizarea şi punerea în aplicare a planului, inclusiv etapele calitative şi cantitative care sunt legate de finanţarea în cadrul pilonului I al mecanismului, sunt prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447, astfel cum a fost modificată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157.
(3)Suma totală a resurselor financiare puse la dispoziţia planului se ridică la 32 337 000 000 EUR, din care 5 337 000 000 EUR sub formă de sprijin financiar nerambursabil şi până la 27 000 000 000 EUR sub formă de împrumut.
(4)În conformitate cu articolele 24 şi 25 din Regulamentul (UE) 2024/792, cuantumul de 6 000 000 000 EUR a fost plătit Ucrainei ca finanţare-punte excepţională, iar cuantumul de 1 890 000 000 EUR sub formă de prefinanţare, reprezentând o plată în avans de 7 % din sprijinul sub formă de împrumut pe care Ucraina este eligibilă să îl primească în cadrul planului.
(5)În conformitate cu articolul 26 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/792, un cuantum de 16 576 146 834 EUR a fost vărsat Ucrainei în primele cinci tranşe în cadrul planului, din care un cuantum de 3 400 000 000 EUR a fost vărsat sub formă de sprijin financiar nerambursabil şi 13 176 146 834 EUR sub formă de împrumut. În conformitate cu acordul de împrumut încheiat între Uniune şi Ucraina în temeiul articolului 22 din Regulamentul (UE) 2024/792, un cuantum de 991 752 987 EUR aferent primelor cinci tranşe a fost utilizat pentru lichidarea prefinanţării împrumutului.
(6)În conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/792, la 31 octombrie 2025, Ucraina a prezentat o cerere justificată în mod corespunzător pentru plata unei părţi din cea de a şasea tranşă a sprijinului sub formă de împrumut. La 11 noiembrie 2025, Ucraina a prezentat o cerere de plată actualizată pentru a se lua în considerare adoptarea unei etape restante aferente celei de a patra tranşe. În temeiul articolului 26 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/792, o plată reţinută poate fi efectuată numai după ce Ucraina justifică în mod corespunzător, ca parte a unei cereri de plată ulterioare, că a luat măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea satisfăcătoare a etapelor calitative şi cantitative. Cererea a fost însoţită de o serie de documente care demonstrează îndeplinirea în mod satisfăcător a unei etape aferente celei de a patra tranşe şi a opt etape aferente celei de a şase tranşe. De asemenea, Ucraina a prezentat, toate documentele necesare în temeiul articolului 12 din acordul-cadru, al articolului 5 din acordul de finanţare şi al articolului 6 din acordul de împrumut încheiate între Uniune şi Ucraina în temeiul articolelor 9, 10 şi 22 din Regulamentul (UE) 2024/792.
(7)Etapele care stau la baza ultimei cereri a Ucrainei se referă la diverse reforme prevăzute în plan în cadrul capitolelor privind gestionarea finanţelor publice, sistemul judiciar, pieţele financiare, capitalul uman, mediul de afaceri, descentralizarea şi politica regională, gestionarea materiilor prime critice şi tranziţia verde şi protecţia mediului. Instrumentul de gestionare digitală pentru reconstrucţia Ucrainei a fost dezvoltat şi pus în aplicare. Au intrat în vigoare legea de instituire a unei noi instanţe pentru soluţionarea cauzelor de contencios administrativ, legislaţia privind principiile de vânzare a băncilor deţinute de stat, legea privind reformarea organizării teritoriale a autorităţilor executive din Ucraina şi legislaţia privind sprijinul public pentru agricultură. Au fost adoptate standarde armonizate pentru trei grupe de produse industriale, a doua contribuţie stabilită la nivel naţional a Ucrainei la Acordul de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice şi Planul naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033. A fost publicat un raport privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei.
(8)În conformitate cu articolul 26 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/792, Comisia a analizat în detaliu cererea Ucrainei şi a efectuat o evaluare pozitivă a îndeplinirii în mod satisfăcător a unei etape din cele două restante pentru cea de a patra tranşă şi a opt din cele zece etape necesare pentru cea de a şasea tranşă, astfel cum se precizează în anexa la prezenta decizie. Evaluarea pozitivă a fost realizată în contextul punerii în aplicare a planului. Continuarea alinierii la acquis-ul Uniunii va fi facilitată prin procesul de aderare la Uniune.
(9)În cererea sa de plată, Ucraina a confirmat că nu a anulat nicio măsură legată de etapele pe care aceasta le îndeplinise anterior în mod satisfăcător.
(10)De asemenea, Comisia a considerat că Ucraina îndeplineşte în continuare condiţia prealabilă pentru acordarea sprijinului din partea Uniunii, prevăzută la articolul 5 din Regulamentul (UE) 2024/792. În special, Ucraina continuă să susţină şi să respecte mecanisme democratice eficace, inclusiv un sistem parlamentar pluripartit şi statul de drept, precum şi să garanteze respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor.
(11)Prin urmare, prezenta decizie ar trebui să constate faptul că au fost îndeplinite în mod satisfăcător condiţiile relevante pentru plata celei de a patra tranşe din cadrul planului cu privire la una dintre cele două etape necesare şi a celei de a şasea tranşe din cadrul planului cu privire la opt din cele zece etape.
(12)Având în vedere situaţia financiară dificilă cu care se confruntă Ucraina, este extrem de important ca fondurile să fie vărsate cât mai curând posibil. Dat fiind caracterul urgent al situaţiei şi pentru a accelera procesul, prezenta decizie ar trebui să intre în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi ar trebui să se aplice de la data adoptării sale,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Se constată îndeplinirea în mod satisfăcător a condiţiilor relevante pentru plata parţială a celei de a patra şi a celei de a şasea tranşe a sprijinului financiar nerambursabil şi a sprijinului sub formă de împrumut în cuantum de 2 456 365 209 EUR, înainte de verificarea prefinanţării, din care 597 494 240 EUR corespund celei de a patra tranşe, iar 1 858 870 969 EUR corespund celei de a şasea tranşe, în concordanţă cu evaluarea furnizată de Comisie în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) 2024/792 şi anexată la prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 11 decembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

J. JENSEN

ANEXĂ:la Decizia de punere în aplicare a Consiliului privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata parţială a celei de a şasea tranşe din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina
I.REZUMAT
La 31 octombrie 2025, Ucraina a prezentat o cerere de plată parţială pentru cea de a şasea tranşă a Planului pentru Ucraina, în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) 2024/792 din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (1). La 11 noiembrie 2025, Ucraina a prezentat cererea de plată actualizată, declarând îndeplinirea satisfăcătoare a unei etape restante din cea de a patra tranşă. În sprijinul cererii de plată, Ucraina a furnizat justificări corespunzătoare ale îndeplinirii în mod satisfăcător a unei etape din cadrul celei de a patra tranşe şi a opt etape din cadrul celei de a şasea tranşe prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (2), astfel cum a fost modificată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului (denumită în continuare "anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului") (3).
(1)Regulamentul UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj). Anexă la Decizia de punere în aplicare a Consiliului https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CONSIL%3AST_9492_2024_ADD_1&qid=1716536456361.
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului din 17 octombrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/1447 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
Pe baza informaţiilor furnizate de Ucraina, se consideră că cele nouă etape au fost îndeplinite în mod satisfăcător.
Ca parte a capitolului 2 privind gestionarea finanţelor publice, a fost dezvoltat şi pus în aplicare instrumentul de gestionare digitală pentru reconstrucţia Ucrainei.
Ca parte a capitolului 3 privind sistemul judiciar, a intrat în vigoare legea de instituire a unei noi instanţe pentru soluţionarea cauzelor de contencios administrativ.
Ca parte a capitolului 5 privind pieţele financiare, a intrat în vigoare legislaţia actualizată privind vânzarea băncilor deţinute de stat.
Ca parte a capitolului 8 privind mediul de afaceri, au fost adoptate standarde armonizate pentru trei grupe de produse industriale.
Ca parte a capitolului 9 privind descentralizarea şi politica regională, a intrat în vigoare legislaţia privind reformarea organizării teritoriale a autorităţilor executive din Ucraina.
Ca parte a capitolului 12 privind sectorul agroalimentar, a intrat în vigoare legislaţia privind sprijinul public pentru agricultura Ucrainei.
Ca parte a capitolului 13 privind gestionarea materiilor prime critice, a fost publicat raportul privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei.
Ca parte a capitolului 15 privind tranziţia verde şi protecţia mediului, au fost adoptate a doua contribuţie stabilită la nivel naţional a Ucrainei la Acordul de la Paris şi Planul naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033.
1.Etapa 2.8
Denumirea etapei: Dezvoltarea şi punerea în aplicare a instrumentului de gestionare digitală pentru reconstrucţia Ucrainei
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 4. Îmbunătăţirea gestionării investiţiilor publice
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 2.8 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Dezvoltarea şi punerea în aplicare a instrumentului de gestionare digitală pentru reconstrucţia Ucrainei, care oferă acces public la date privind proiectele de reconstrucţie în toate etapele, inclusiv la planificare, finanţare, achiziţii publice, construcţii şi dare în exploatare, pentru a facilita o monitorizare publică şi transparentă a punerii în aplicare a proiectelor şi o mai bună coordonare între sectoare a eforturilor de reconstrucţie."
Etapa 2.8 este a doua etapă dintre cele două etape de implementare a reformei 4 din capitolul 2 (gestionarea finanţelor publice). Aceasta a fost precedată de etapa 2.7 (T2 2024) privind adoptarea planului de acţiune privind punerea în aplicare a foii de parcurs pentru reformarea gestionării investiţiilor publice.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) link către site-ul web al instrumentului digital pentru gestionarea investiţiilor publice: DREAM;
3) un exemplar al Rezoluţiei nr. 527 a Cabinetului de Miniştri "privind unele aspecte ale gestionării investiţiilor publice" din 28 februarie 2025 şi modificată la 26 august 2025;
4) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4225-IX "privind modificările aduse Codului bugetar al Ucrainei în ceea ce priveşte actualizarea şi îmbunătăţirea anumitor dispoziţii" din 5 martie 2025;
5) un exemplar al Ordinului nr. 1289 al Ministerului Dezvoltării Comunităţilor şi Teritoriilor din Ucraina "privind punerea în funcţiune a software-ului Sistemului digital integrat unificat de informaţii şi analiză pentru gestionarea procesului de reconstrucţie a bunurilor imobile, a construcţiilor şi a infrastructurilor" din 20 august 2025;
6) un exemplar al certificatului de finalizare a lucrărilor.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 2.8.
Obiectivul reformei 4 este de a îmbunătăţi gestionarea investiţiilor publice. În acest scop, autorităţile ucrainene au dezvoltat şi au pus în aplicare un instrument digital pentru gestionarea proiectelor de reconstrucţie, în conformitate cu foaia de parcurs pentru reformarea gestionării investiţiilor publice.
Ecosistemul de restaurare digitală pentru o gestionare responsabilă ("Digital Restoration Ecosystem for Accountable Management" - DREAM) a fost dezvoltat de organizaţia Open Contracting Partnership în cooperare cu Ministerul Dezvoltării Comunităţilor şi Teritoriilor din Ucraina. DREAM serveşte drept platformă digitală unificată pentru gestionarea proiectelor de investiţii publice la toate nivelurile de guvernare. Acesta oferă acces public la informaţii în timp real în fiecare etapă a ciclului de viaţă al unui proiect, asigurând transparenţa şi responsabilitatea. Prin consolidarea tuturor datelor privind proiectele într-un sistem unic, DREAM permite monitorizarea continuă de către public şi donatori pe parcursul întregului ciclu de investiţii publice, de la pregătirea proiectelor până la punerea în aplicare, şi o mai bună coordonare a eforturilor de reconstrucţie între nivelurile de guvernare.
DREAM permite ministerelor de resort să îşi prezinte proiectele anuale de investiţii publice propuse pentru finanţare, pe baza Planului pe termen mediu pentru investiţii publice prioritare, care este actualizat anual şi defineşte sectoarele prioritare, obiectivele de politică şi plafonul orientativ al investiţiilor publice stabilit de Ministerul de Finanţe. DREAM sprijină formarea portofoliilor de proiecte sectoriale şi a rezervei unice de proiecte, şi anume portofoliul de proiecte prioritare care au fost aprobate de Consiliul pentru investiţii strategice. De asemenea, graţie DREAM, aceste procese de la nivel central sunt reproduse la nivel regional şi local, unde fiecare regiune şi municipalitate trebuie să îşi formeze propria rezervă unică de proiecte de investiţii publice regionale şi locale.
DREAM este alcătuit dintr-un portal pentru utilizatori ("e-cabinet"), un portal public şi un portal de analiză. Portalul pentru utilizatori le permite autorităţilor locale, regionale şi centrale să îşi prezinte propunerile de proiecte în vederea finanţării. Portalul public, disponibil aici, oferă acces la toate proiectele de investiţii publice prioritare aprobate din portofoliile sectoriale şi la rezervele unice de proiecte de la toate nivelurile de guvernare. Pentru fiecare proiect, sunt puse la dispoziţia publicului informaţii cuprinzătoare, inclusiv: descrierea proiectului şi obiectivul (obiectivele) strategic(e), defalcarea detaliată a bugetului şi sursa (sursele) de finanţare, calendarul şi stadiul planificării şi punerii în aplicare; procesul de achiziţii publice şi de contractare; detalii privind construcţia şi darea în exploatare. Toată documentaţia relevantă juridică şi tehnică a proiectului este, de asemenea, publicată. Portalul de analiză permite generarea de tabele de raportare şi vizualizări utilizând filtre bazate pe date granulare privind proiectele. De asemenea, acesta conţine o hartă interactivă care permite explorarea tuturor proiectelor din punct de vedere geografic, până la nivel local.
DREAM este integrat în alte sisteme digitale esenţiale, inclusiv în "Prozorro" (sistemul digital de achiziţii publice) şi în "Open Budget" (date privind tranzacţiile de trezorerie). Integrarea în sistemul "LOGICA" al Ministerului de Finanţe (date privind bugetul local) este planificată în următoarele şase luni.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
2.Etapa 3.2
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legii de instituire a unei noi instanţe pentru soluţionarea cauzelor de contencios administrativ
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 1. Consolidarea responsabilităţii, a integrităţii şi a profesionalismului sistemului judiciar
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 3.2 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"A intrat în vigoare Legea privind înfiinţarea Instanţei administrative districtuale specializate şi a Curţii administrative de apel specializate şi se organizează o procedură de selecţie transparentă a judecătorilor în conformitate cu legislaţia adoptată."
Etapa 3.2 este a doua dintre cele şase etape de implementare a reformei 1 din capitolul 3 (sistemul judiciar). Aceasta este pusă în aplicare în paralel cu etapa 3.1 privind ocuparea a cel puţin 20 % din posturile vacante din sistemul judiciar. Aceasta a fost precedată de etapa 3.5 privind intrarea în vigoare a legislaţiei de revizuire a declaraţiilor de integritate a judecătorilor şi a procesului de verificare a acestora, care rămâne neîndeplinită începând cu T2 2025. Aceasta este urmată de etapa 3.3 privind soluţionarea/judecarea a 20 % din cazurile disciplinare vechi care nu au fost analizate la sfârşitul anului 2023, de etapa 3.4 privind finalizarea evaluării calificării (verificare) pentru 50 % dintre judecătorii care trebuiau încă să se supună acesteia la 30 septembrie 2016, prevăzută pentru T4 2025, şi de etapa 3.15, care prevede ca noua instanţă de contencios administrativ să fie operaţională începând cu T4 2026.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4264-IX "privind modificările aduse Legii Ucrainei «privind sistemul judiciar şi statutul judecătorilor» şi anumitor alte acte legislative ale Ucrainei referitoare la temeiul juridic pentru înfiinţarea şi funcţionarea Tribunalului administrativ districtual specializat Kiev şi a Curţii administrative specializate de apel Kiev" din 26 februarie 2025;
3) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4602-IX "privind înfiinţarea Tribunalului administrativ districtual specializat şi a Curţii administrative specializate de apel" din 16 septembrie 2025;
4) o copie a anunţului de concurs pentru 17 judecători la Tribunalul administrativ districtual specializat;
5) copie a anunţului de concurs pentru 10 judecători la Curtea administrativă specializată de apel.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 3.2.
Obiectivele reformei 1 sunt îmbunătăţirea responsabilităţii, integrităţii şi profesionalismului sistemului judiciar şi consolidarea încrederii publice în sistemul judiciar prin reluarea selecţiei transparente şi meritocratice a judecătorilor, stimularea evaluării calificărilor judecătorilor aflaţi în funcţie, consolidarea sistemului de răspundere disciplinară, consolidarea instrumentelor existente de integritate judiciară şi instituirea unei noi instanţe pentru soluţionarea cauzelor de contencios administrativ în care sunt implicate agenţii ale statului. În acest scop, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea nr. 4264-IX, care a intrat în vigoare la 26 martie 2025, şi Legea nr. 4602-IX, care a intrat în vigoare la 2 octombrie 2025. Legile respective instituie Tribunalul administrativ districtual specializat şi Curtea administrativă specializată de apel.
Legea nr. 4264-IX stabileşte temeiul juridic pentru Tribunalul administrativ districtual specializat Kiev (Tribunalul districtual specializat) şi pentru Curtea administrativă specializată de apel Kiev (Curtea de apel specializată) ca două înalte instanţe specializate separate. Legea defineşte competenţa noilor instanţe, precizând că Tribunalul districtual specializat soluţionează căile de atac administrative împotriva deciziilor, acţiunilor sau lipsei de acţiune a Cabinetului de Miniştri al Ucrainei, a ministerului sau a altui organism central cu putere executivă, a Băncii Naţionale a Ucrainei sau a unui alt organism, ale căror competenţe se extind la nivel naţional. De asemenea, are competenţa de a soluţiona, spre exemplu, căile de atac împotriva deciziilor comisiilor de selecţie responsabile cu numirile la nivel înalt în cadrul mai multor agenţii de stat. Curtea specializată de apel este o instanţă de apel numai în privinţa deciziilor Tribunalului districtual specializat şi nu va examina cauzele altor instanţe administrative districtuale.
Legea nr. 4264-IX introduce cerinţe de eligibilitate pentru judecătorii noilor instanţe şi prevede o procedură transparentă de selecţie a judecătorilor. Aceasta prevede implicarea unui organism special, Consiliul de experţi, în procesul de verificare a candidaţilor la funcţia de judecător. Consiliul de experţi este compus din şase membri, dintre care trei sunt propuşi de Consiliul Judecătorilor din Ucraina, iar ceilalţi trei de organizaţii internaţionale şi străine care oferă Ucrainei asistenţă tehnică internaţională în domeniul reformei sistemului judiciar şi/sau al prevenirii şi combaterii corupţiei. Consiliul de experţi evaluează în special integritatea şi competenţa profesională a candidaţilor, prin dreptul de a desfăşura interviuri cu candidaţii.
În conformitate cu legislaţia ucraineană, o lege specială separată, Legea nr. 4602-IX, prezentată parlamentului ucrainean de către preşedinte instituie în mod oficial cele două instanţe. Aceasta stabileşte că sediul acestora este în oraşul Kiev şi că jurisdicţia teritorială se întinde pe întregul teritoriu al Ucrainei.
În urma intrării în vigoare a Legii nr. 4602-IX, la 29 octombrie 2025, Comisia Superioară pentru Calificarea Judecătorilor a lansat procedura de selecţie pentru 17 judecători în cadrul Tribunalului şi 10 judecători în cadrul Curţii de apel.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
3.Etapa 5.2
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legislaţiei privind principiile vânzării băncilor deţinute de stat
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Reducerea participării statului în sectorul bancar
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 5.2 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Intrarea în vigoare a legislaţiei actualizate privind vânzarea băncilor deţinute de stat, şi anume Legea nr. 4524-VI din 2012 a Ucrainei «privind cesionarea participaţiilor deţinute de stat în capitalul social al băncilor care au făcut obiectul recapitalizării de către stat». Legislaţia revizuită ar trebui să faciliteze vânzarea diferitelor participaţii în băncile deţinute de stat, oferind în acelaşi timp flexibilitate pentru achiziţionarea integrală. Principiile fundamentale care stau la baza vânzării băncilor deţinute de stat vor fi dezvoltate prin discuţii în colaborare şi în consens cu donatorii internaţionali."
Etapa 5.2 este prima dintre cele două etape de implementare a reformei 2 din capitolul 5 (pieţele financiare). Aceasta este urmată de etapa 5.3 privind adoptarea strategiei de reducere treptată a participaţiei statului în sectorul bancar, prevăzută pentru T2 2026.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 3983-IX "privind particularităţile vânzării participaţiilor deţinute de stat la capitalul autorizat al băncilor" din 19 septembrie 2024;
3) un exemplar al Ordinului nr. 1061-r al Cabinetului de Miniştri al Ucrainei "privind pregătirea vânzării pachetelor de acţiuni deţinute de stat în capitalul autorizat al băncilor" din 1 octombrie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate aspectele constitutive ale etapei 5.2.
Obiectivul reformei 2 este de a stabili principiile pentru vânzarea băncilor deţinute de stat şi strategia de reducere treptată a participării statului în sectorul bancar. În acest scop, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea Ucrainei nr. 3983-IX "privind particularităţile vânzării participaţiilor deţinute de stat la capitalul autorizat al băncilor" din 19 septembrie 2024. Legea a intrat în vigoare la 19 octombrie 2024.
Legea facilitează vânzarea diferitelor participaţii în băncile deţinute de stat prin stabilirea unui cadru juridic şi procedural unificat pentru cesionarea acţiunilor deţinute de stat. Aceasta defineşte termenii, obiectivele şi mecanismele esenţiale care se regăsesc în astfel de tranzacţii. Cadrul reglementează pregătirea, aprobarea şi executarea vânzărilor prin procese competitive, sprijinite de implicarea consilierilor de vânzări şi de supravegherea unei comisii desemnate de vânzări. Acesta prevede proceduri de stabilire a eligibilităţii, de desfăşurare a licitaţiilor şi de încheiere a contractelor de vânzare, stabilind, în acelaşi timp, norme pentru achiziţiile ulterioare vânzării şi pentru evaluarea participaţiilor majoritare. Împreună, aceste dispoziţii permit statului să îşi reducă participarea în sectorul bancar într-un mod structurat şi orientat către piaţă.
De asemenea, legea prevede flexibilitate pentru achiziţionarea integrală, permiţând guvernului Ucrainei să adapteze fiecare tranzacţie la condiţiile pieţei. Aceasta împuterniceşte Cabinetul de Miniştri al Ucrainei să ajusteze dimensiunea pachetelor de acţiuni, să selecteze cea mai adecvată procedură de vânzare şi să modifice condiţiile înainte de ofertare. Cadrul permite licitaţii repetate şi ajustări ale preţurilor pentru a asigura finalizarea, în timp ce implicarea consilierilor profesionali în vânzări introduce adaptabilitate în procesele de structurare şi evaluare. În plus, clauzele contractuale, inclusiv legislaţia străină aplicabilă şi clauzele de arbitraj, pot fi adaptate pentru a răspunde aşteptărilor investitorilor, asigurând astfel atât coerenţa în materie de reglementare, cât şi flexibilitatea comercială în procesul de privatizare.
Principiile fundamentale care stau la baza vânzării băncilor deţinute de stat sunt stabilite prin discuţii în colaborare şi în consens cu donatori internaţionali. Mai precis, reprezentanţi ai instituţiilor financiare internaţionale, ai instituţiilor UE şi ai statelor membre ale UE, precum şi ai altor organizaţii internaţionale şi străine care oferă asistenţă tehnică Ucrainei pot participa la activitatea comisiei de vânzări, dacă îşi dau consimţământul. Aceştia au dreptul de a-şi exprima punctele de vedere, de a solicita şi de a primi informaţii din partea comisiei de vânzări şi de a oferi recomandări cu privire la pregătirea şi desfăşurarea concursului de oferte.
Comisia de vânzări are autoritatea de a decide cu privire la: aprobarea profilului de risc al unui ofertant în conformitate cu cerinţele Băncii Naţionale a Ucrainei privind reputaţia comercială şi structura de proprietate; desfăşurarea şi procedurile concursului de oferte; admiterea, refuzul sau încetarea participării candidaţilor din motivele prevăzute de lege; aprobarea proiectelor de contracte de cumpărare şi de vânzare a acţiunilor băncii, a documentelor conexe şi/sau a condiţiilor principale ale acestor acorduri, inclusiv a preţului de tranzacţionare iniţial recomandat de consilierul de vânzare; modificarea numărului de acţiuni care fac obiectul vânzării; stabilirea unor noi sesiuni de licitaţie sau încetarea licitaţiei în cazurile definite prin lege, la recomandarea consilierului; aprobarea câştigătorului licitaţiei şi a contractului final de cumpărare şi vânzare pentru blocul de acţiuni al băncii, precum şi a tuturor documentelor aferente şi a preţului final de vânzare determinat de rezultatele licitaţiei; atestarea faptului că licitaţia a avut loc în condiţiile prevăzute de lege şi alte aspecte, astfel cum se prevede în reglementările comisiei de vânzări, în ordinele Cabinetului de Miniştri al Ucrainei sau în alte dispoziţii necesare pentru punerea în aplicare a legii.
În plus, reprezentanţii instituţiilor financiare internaţionale, ai instituţiilor UE şi ai statelor membre, precum şi ai altor organizaţii internaţionale şi străine care furnizează asistenţă tehnică Ucrainei pot participa la alegerea unui consilier în vânzări, cu dreptul de a exprima opinii, de a solicita şi de a primi informaţii şi de a oferi recomandări.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
4.Etapa 8.8
Denumirea etapei: Adoptarea de standarde armonizate pentru trei grupe de produse industriale
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 5. Armonizarea legislaţiei şi a standardelor cu legislaţia UE
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 8.8 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Standardele armonizate pentru trei grupe de produse industriale (maşini, compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor, echipamente electrice de joasă tensiune) sunt traduse şi adoptate ca standarde naţionale."
Etapa 8.8 este a doua etapă de implementare a reformei 5 din capitolul 8 (mediul de afaceri). Aceasta urmează după etapa 8.7 privind reluarea măsurilor de supraveghere a pieţei şi controlul produselor nealimentare, inclusiv inspecţia siguranţei produselor. Etapa 8.7 trebuia să fie finalizată în T4 2024 şi a fost evaluată pozitiv ca parte a celei de a treia tranşe.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al tabelului explicativ în care sunt enumerate cele 71 de standarde care au fost licitate, traduse şi adoptate;
3) un exemplar al ordinelor întreprinderii de stat "UkrNDNC" (organismul naţional de standardizare al Ucrainei) nr. 310-334 din 26 decembrie 2024.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 8.8.
Obiectivul reformei 5 este de a relua măsurile de supraveghere a pieţei şi de a facilita adoptarea normelor şi standardelor UE în Ucraina, în special în domeniul produselor industriale. În acest scop, Ucraina a tradus şi a adoptat standarde armonizate pentru trei grupe de produse prioritare, respectiv maşini, echipamente de compatibilitate electromagnetică (CEM) şi echipamente electrice de joasă tensiune, ca standarde naţionale de stat ale Ucrainei (DSTU). Printr-o serie de licitaţii deschise în 2024, organismul naţional de standardizare a contractat, a tradus şi a aprobat oficial 71 de standarde DSTU EN/DSTU EN IEC/DSTU EN ISO. Fiecare dintre standarde a fost adoptat prin Ordinele Ministerului Economiei nr. 310-334 din 26 decembrie 2024 şi a fost corelat cu directivele relevante ale, respectiv Directiva UE 2006/42/CE (maşini), Directiva 2014/30/UE (CEM) şi Directiva 2014/35/UE (Directiva privind joasa tensiune).
- Maşini: 43 de traduceri, în special DSTU EN ISO 13849-1:2024 (principii generale ale sistemelor de control al siguranţei maşinilor) şi DSTU EN 474-1:2022 (maşini de terasament - siguranţă generală).
- Echipamente legate de CEM: 4 traduceri, de exemplu DSTU EN 60947-8:2015 (dispozitive cu protecţie termică încorporată pentru maşinile rotative) şi DSTU EN 62196-1:2015 (conectori pentru încărcarea conductivă a vehiculelor electrice).
- Echipamente electrice de joasă tensiune: 24 de traduceri, inclusiv DSTU EN IEC 62477-1:2024 (convertizoare) şi DSTU EN IEC 62052-11:2024 (contoare de energie electrică), împreună cu 16 standarde pentru aparate de uz casnic din seria EN 60335-2-xx.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
5.Etapa 9.1
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legislaţiei privind reforma organizării teritoriale a autorităţilor executive din Ucraina, cu aplicare amânată
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 1. Înregistrarea de progrese în materie de descentralizare
Finanţare din: împrumut/ sprijin nerambursabil
Contextul
Cerinţa pentru etapa 9.1 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Intrarea în vigoare a Legii Ucrainei «de modificare a Legii Ucrainei "privind administraţiile publice locale"şi alte acte legislative ale Ucrainei cu privire la reforma organizării teritoriale a autorităţilor executive din Ucraina» cu aplicarea legii în termen de 12 luni de la data încetării aplicării sau a abrogării legii marţiale în Ucraina. Actele juridice subordonate referitoare la aplicarea legii se adoptă după intrarea acesteia în vigoare. Legea se axează pe următoarele domenii principale:
- transformarea administraţiilor publice locale în autorităţi de tip prefectură pentru a crea un sistem echilibrat care să asigure natura juridică a activităţilor desfăşurate de organismele locale autonome;
- asigurarea coordonării organismelor teritoriale ale autorităţilor executive centrale în momentul punerii în aplicare a politicii de stat la nivel regional şi local."
Etapa 9.1 este prima din trei etape de implementare a reformei 1 din capitolul 9 (descentralizare şi politică regională).
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4677-IX privind "modificarea anumitor acte legislative ale Ucrainei pentru a asigura legalitatea şi transparenţa activităţilor organismelor locale autonome" din 5 noiembrie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 9.1.
Obiectivul reformei 1 este de a institui un cadru pentru transformarea administraţiilor publice locale în autorităţi de tip prefectură şi de a asigura o mai bună repartizare a atribuţiilor între administraţiile locale şi autorităţile executive. În acest scop, Legea privind "modificarea anumitor acte legislative ale Ucrainei pentru a asigura legalitatea şi transparenţa activităţilor organismelor locale autonome" a fost adoptată de Verkhovna Rada la 5 noiembrie şi a intrat în vigoare la 12 noiembrie 2025, cu aplicarea legii în termen de 12 luni de la data încetării aplicării sau a abrogării legii marţiale în Ucraina.
Legea iniţiază transformarea administraţiilor de stat locale în autorităţi de tip prefectură prin instituirea unui sistem de supraveghere a legalităţii actelor de autonomie locală. Legea defineşte domeniul de aplicare, responsabilităţile şi procedurile de asigurare a legalităţii actelor organismelor autonome locale. Legea introduce măsuri menite să prevină încălcarea legalităţii activităţilor organismelor autonome locale; include şi un mecanism prin care să se asigure că organismele autonome locale sunt informate cu privire la modificările legislaţiei referitoare la autonomia locală şi, în caz de litigii, cu privire la faptul că pot recurge la proceduri judiciare.
Legea instituie un mecanism de consolidare a coordonării. Legea stabileşte că şefii administraţiilor de stat locale sunt responsabili de coordonare şi de asigurarea legalităţii activităţilor organismelor teritoriale ale ministerelor şi ale altor organisme executive centrale.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
6.Etapa 12.4
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legislaţiei privind sprijinul public pentru agricultura Ucrainei
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 3. Îmbunătăţirea structurilor instituţionale şi administrative de gestionare a programelor de investiţii
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 12.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Intrarea în vigoare a Legii de modificare a Legii ucrainene «privind sprijinul de stat pentru agricultura Ucrainei». Legea se axează pe următoarele domenii principale:
- elaborarea viitoarelor măsuri de sprijin public în conformitate cu principiile acquis-ului UE în acest domeniu. Selectarea viitoarelor măsuri de sprijin public va include o analiză a punctelor forte, a punctelor slabe, a oportunităţilor şi a ameninţărilor («Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats» - SWOT);
- conceperea unor măsuri de sprijinire a producţiei agricole în vederea realizării de investiţii private de către fermele de mici dimensiuni (activele fizice de prelucrare şi comercializare ale producătorilor din cadrul exploataţiilor agricole);
- conceperea unor instrumente financiare viitoare (inclusiv facilităţi de garantare a creditelor) pentru toate categoriile de ferme, în colaborare cu instituţiile financiare internaţionale;
- digitalizarea prin intermediul sistemelor electronice de gestionare a documentelor;
- sprijinul de stat direcţionat exclusiv către beneficiarii înscrişi în Registrul agrar de stat."
Etapa 12.4 este singura etapă de implementare a reformei 3 din capitolul 12 (sectorul agroalimentar).
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4619-IX "privind modificarea anumitor legi ale Ucrainei privind principiile organizaţionale ale sprijinului în sectorul agricol" din 8 octombrie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 12.4.
Obiectivul reformei 3 este de a îmbunătăţi structura de gestionare a schemelor de sprijin financiar public pentru sectorul agroalimentar. Parlamentul a adoptat Legea Ucrainei nr. 4619IX "privind modificarea anumitor legi ale Ucrainei privind principiile organizaţionale ale sprijinului în sectorul agricol" din 8 octombrie 2025. Legea a intrat în vigoare la data de 4 noiembrie 2025.
Legea elaborează viitoarele măsuri de sprijin public în conformitate cu principiile acquis-ului UE în domeniul agriculturii şi al dezvoltării rurale. Aceasta stabileşte dispoziţiile în conformitate cu principiile actualei politici agricole comune (PAC). Legea precizează scopul general, obiectivele politicii agricole şi de dezvoltare rurală şi măsurile de punere în aplicare a acestei politici. Pe baza scopului şi a obiectivelor generale, va fi elaborată Strategia multianuală pentru dezvoltarea agriculturii şi a teritoriilor rurale, iar măsurile naţionale de sprijin şi tipurile de sprijin vor fi selectate pe baza unei analize cuprinzătoare a punctelor forte, a punctelor slabe, a oportunităţilor şi a ameninţărilor (SWOT).
Legea stabileşte structurile privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea sprijinului de stat pentru agricultură şi dezvoltare rurală. Aceasta prevede instituirea autorităţilor responsabile care să le definească sarcinile, precum o agenţie de plăţi, organisme de certificare şi organismul executiv central, care asigură elaborarea şi punerea în aplicare a politicii naţionale în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale.
Legea introduce, printre altele, dispoziţii privind separarea funcţiilor de elaborare a politicilor şi de plată, independenţa instituţională a agenţiei de plăţi şi sarcinile detaliate ale agenţiei de plăţi pentru administrarea sprijinului naţional pentru agricultură şi dezvoltare rurală, în special în ceea ce priveşte transparenţa şi responsabilitatea, verificarea şi autorizarea plăţilor, efectuarea de controale administrative şi inspecţii la faţa locului pentru a controla eligibilitatea pentru sprijin.
Micii producători agricoli sunt beneficiarii prioritari ai sprijinului de stat. Criteriile de clasificare a producătorilor agricoli ca mici producători vor fi stabilite pentru fiecare tip de sprijin. Legea defineşte, de asemenea, măsuri de punere în aplicare a sprijinului naţional pentru agricultură şi dezvoltare rurală, inclusiv investiţii în activele fizice ale producătorilor agricoli pentru a îmbunătăţi eficienţa, competitivitatea şi producţia agricolă sustenabilă. În mod similar, asociaţiile de producători agricoli pot fi sprijinite în comercializarea produselor agricole.
Legea autorizează conceperea viitoarelor instrumente financiare (inclusiv mecanisme de garantare a creditelor) pentru toate categoriile de ferme, în colaborare cu instituţiile financiare internaţionale, pentru punerea în aplicare a politicii agricole şi de dezvoltare rurală.
Legea urmăreşte să promoveze digitalizarea graţie unor sisteme electronice de gestionare a documentelor. Legea oferă temeiul juridic pentru dezvoltarea Sistemului Integrat de Administrare şi Control (IACS), care va funcţiona alături de alte sisteme deja existente ca sisteme electronice de gestionare a documentelor pentru administrarea sprijinului naţional pentru agricultură şi dezvoltare rurală.
Legea impune ca sprijinul de stat să fie direcţionat exclusiv către beneficiarii înscrişi în Registrul agrar de stat. Entităţile care nu sunt înregistrate în Registrul agrar de stat nu pot primi sprijin din partea statului.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
7.Etapa 13.2
Denumirea etapei: Publicarea unui raport privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 1. Consolidarea planificării strategice şi asigurarea unui cadru optim pentru investitorii strategici
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 13.2 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Publicarea unui raport privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei utilizând sistemul internaţional de clasificare şi punerea rezultatelor la dispoziţia investitorilor."
Etapa 13.2 este a doua etapă de implementare a reformei 1 din capitolul 13 (gestionarea materiilor prime critice). Aceasta a fost precedată de etapa 13.1 privind intrarea în vigoare a legislaţiei privind revizuirea Programului naţional de dezvoltare a bazei de resurse minerale a Ucrainei până în 2030, care a fost evaluată pozitiv în T4 2024 ca parte a celei de a treia tranşe.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) copie a "Raportului privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei utilizând sistemul internaţional de clasificare", publicat pe site-ul web al Serviciului Geologic de Stat din Ucraina: Raport de verificare a rezervelor strategice/critice de minerale.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 13.2.
Obiectivul reformei 1 este de a atrage investiţii în extracţia şi prelucrarea materiilor prime critice.
Raportul privind verificarea rezervelor de materii prime critice ale Ucrainei este publicat pe site-ul web oficial al Serviciului Geologic de Stat cu următorul link: Raport de verificare a rezervelor strategice/critice de minerale.
Raportul utilizează sistemul internaţional de clasificare UNFC - Clasificarea-cadru a resurselor a Organizaţiei Naţiunilor Unite, care a fost aprobată de Consiliul Economic şi Social al Organizaţiei Naţiunilor Unite în 2004 şi care rămâne un instrument important de analiză a disponibilităţii şi sustenabilităţii resurselor critice.
Versiunea din 2019 a UNFC este un sistem de clasificare a proiectelor de dezvoltare a resurselor bazat pe următoarele principii:
- viabilitatea socioeconomică şi de mediu;
- fezabilitatea tehnică:
- potenţialul comercial al proiectelor privind materiile prime.
Rezultatele sunt puse la dispoziţia investitorilor prin publicarea lor pe site-ul web.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
8.Etapa 15.4
Denumirea etapei: Adoptarea celei de a doua contribuţii stabilite la nivel naţional a Ucrainei la Acordul de la Paris
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Politici climatice
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 15.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea Ordinului Cabinetului de Miniştri al Ucrainei «de aprobare a celei de a doua contribuţii stabilite la nivel naţional (CSN) a Ucrainei la Acordul de la Paris». CSN se axează pe următoarele domenii principale:
- un obiectiv de reducere a emisiilor mai ridicat decât în actuala CSN a Ucrainei;
- stabilirea unui an de referinţă pentru calcularea emisiilor provenind de la surse şi absorbanţii de gaze cu efect de seră;
- durata punerii în aplicare şi/sau perioadele de timp ale măsurilor propuse;
- domeniul de aplicare şi acoperirea la nivelul sectoarelor economice şi al gazelor cu efect de seră;
- planificarea proceselor, ipotezele şi abordările metodologice utilizate, inclusiv pentru estimarea şi contabilizarea emisiilor antropice prin surse şi a absorbţiilor prin absorbanţi ale gazelor cu efect de seră;
- justificarea echităţii şi a ambiţiei CSN prin prisma circumstanţelor naţionale;
- contribuţia la realizarea obiectivului Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice şi la limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră/îmbunătăţirea absorbanţilor, în conformitate cu obiectivul stabilit la articolul 2 din Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice.
Cea de a doua CSN a Ucrainei la Acordul de la Paris va fi mai ambiţioasă decât actuala CSN actualizată."
Etapa 15.4 este a doua etapă de implementare a reformei 2 din capitolul 15 (tranziţia verde şi protecţia mediului). Etapa 15.2 referitoare la intrarea în vigoare a legislaţiei privind politica de stat în domeniul schimbărilor climatice a fost evaluată pozitiv în T1 2025 ca parte a celei de a patra tranşe. Etapa 15.4 va fi urmată de etapa 15.3 privind adoptarea rezoluţiei referitoare la Consiliul ştiinţific şi de experţi privind schimbările climatice şi conservarea stratului de ozon în T4 2025.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Ordinului Cabinetului de Miniştri al Ucrainei nr. 1172-r din 29 octombrie 2025"privind aprobarea celei de a doua contribuţii stabilite la nivel naţional a Ucrainei la Acordul de la Paris";
3) un exemplar al anexei la Ordinul Cabinetului de Miniştri al Ucrainei nr. 1172-r din 29 octombrie 2025 privind "A doua contribuţie stabilită la nivel naţional a Ucrainei la Acordul de la Paris".
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 15.4.
Obiectivul reformei 2 privind politica climatică este de a crea o arhitectură pentru guvernanţa în domeniul climei, precum şi un mecanism corespunzător pentru dezvoltarea şi punerea în aplicare a politicii de stat în domeniul schimbărilor climatice în Ucraina.
Ordinul Cabinetului de Miniştri al Ucrainei "de aprobare a celei de a doua contribuţii stabilite la nivel naţional (CSN) a Ucrainei la Acordul de la Paris" a fost adoptat la 29 octombrie 2025. Acesta stabileşte un obiectiv de reducere a emisiilor (inclusiv absorbţia) în 2035 "cu peste 65 %" faţă de nivelul din 1990. CSN actualizată anterioară viza o reducere de 65 % până în 2030. Anul de referinţă pentru calcul este 1990, indicatorul de referinţă fiind emisiile pentru anul respectiv evaluate în raportul naţional privind inventarul emisiilor antropice din surse şi absorbţii de emisii de GES.
A doua CSN a Ucrainei explică faptul că, din cauza războiului de agresiune al Rusiei, "planificarea unor obiective mai ambiţioase de reducere a emisiilor este limitată în mod obiectiv din cauza nivelului extrem de ridicat de incertitudine cu privire la amploarea redresării, la dinamica creşterii economice, la viitoarea structură a echilibrului energetic şi la rata de decarbonizare".
Cea de a doua CSN va fi pusă în aplicare în perioada 1 ianuarie 2031-31 decembrie 2035, iar obiectivul este stabilit ca ţintă pentru anul 2035. Sectoarele vizate de cea de a doua CSN includ energia, procesele industriale şi utilizarea produselor; agricultura, exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultura şi, respectiv, deşeurile. Sunt incluse toate gazele cu efect de seră care nu sunt reglementate de Protocolul de la Montreal.
Planificarea procesului este coordonată de ministerul de resort, cu guvernanţa naţională bazată pe Legea Ucrainei nr. 3991-IX "privind principiile de bază ale politicii de stat privind schimbările climatice". Estimarea şi contabilizarea utilizează abordarea comparării emisiilor totale din anul-ţintă cu emisiile totale din anul de referinţă şi se bazează pe Orientările IPCC din 2006, făcând uz de modele matematice pentru a elabora trei scenarii de prognoză până în 2050.
Evaluarea de mai sus este valabilă numai în contextul punerii în aplicare a Planului pentru Ucraina. Nivelul de ambiţie în materie de climă al Ucrainei în contextul aderării la UE este abordat separat.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
9.Etapa 15.9
Denumirea etapei: Adoptarea Planului naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 5. Extinderea economiei circulare
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 15.9 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea Ordinului Cabinetului de Miniştri al Ucrainei «de aprobare a Planului naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033». Planul naţional de gestionare a deşeurilor se axează pe următoarele domenii:
- gestionarea deşeurilor menajere;
- gestionarea deşeurilor periculoase;
- nevoile în materie de infrastructură;
- analizele sustenabilităţii economice şi financiare a planului de acţiune;
- implementarea instrumentelor economice de îmbunătăţire a gestionării deşeurilor;
- monitorizarea şi controlul gestionării deşeurilor;
- planificarea strategică a gestionării deşeurilor în Ucraina;
- realizarea gestionării deşeurilor la nivel regional."
Etapa 15.9 este prima etapă de implementare a reformei 5 din capitolul 15 (tranziţia verde şi protecţia mediului). Etapa 15.9 este urmată de etapa 15.8 privind adoptarea unei strategii de punere în aplicare a principiilor economiei circulare şi a unui plan de acţiune pentru punerea sa în aplicare în T1 2026.
Elemente justificative furnizate
1) document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2) un exemplar al Ordinului Cabinetului de Miniştri al Ucrainei nr. 1353-r "de aprobare a Planului naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033" din 27 decembrie 2024;
3) un exemplar al anexei la Ordinul Cabinetului de Miniştri nr. 1353-r privind "Planul naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033" din 27 decembrie 2024.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 15.9.
Obiectivul reformei 5 este de a pune în aplicare principiile economiei circulare şi ale gestionării deşeurilor. În acest scop, Cabinetul de Miniştri a adoptat la 27 decembrie 2024 Planul naţional de gestionare a deşeurilor până în 2033 ("planul naţional").
În planul naţional, deşeurile menajere sunt definite în mod cuprinzător pentru a acoperi deşeurile amestecate şi colectate separat din gospodării, inclusiv componentele periculoase conţinute în acestea. Actualul sistem de gestionare a deşeurilor din Ucraina se bazează în mare măsură pe tehnologii de nivel scăzut, ceea ce duce la eliminarea directă a deşeurilor în principal în depozitele de deşeuri şi în gropile de gunoi. În pofida eforturilor existente, acoperirea programelor de colectare separată a deşeurilor rămâne scăzută, situându-se la doar aproximativ 30 %.
Principalele generatoare de deşeuri periculoase sunt întreprinderile industriale, agricole şi de transport, alături de unităţile medicale şi de gospodării. Deşi volumul anual de deşeuri periculoase a scăzut semnificativ în perioada postbelică din 2010 până în 2022, eficienţa gestionării este încă inadecvată.
În ceea ce priveşte nevoile în materie de infrastructură, planul naţional serveşte drept document-cadru, ceea ce înseamnă că obiectele de infrastructură, tehnologiile şi calculele economice specifice urmează să fie detaliate în planurile regionale şi locale de gestionare a deşeurilor. Se preconizează că punerea în aplicare cu succes a planului va determina condiţiile necesare pentru a atrage atât finanţare, cât şi investiţii în acest sector. Planurile regionale şi locale, care se bazează pe planul naţional, trebuie să includă în mod explicit calcule economice şi o evaluare a capacităţii lor de punere în aplicare. Planul naţional prevede punerea în aplicare a unor instrumente economice esenţiale, inclusiv a principiului "poluatorul plăteşte" şi a răspunderii extinse a producătorilor. Documentul subliniază, de asemenea, necesitatea de a atinge un nivel ridicat de reciclare pentru a reintroduce materiile prime secundare în circulaţia economică.
Se preconizează că, în urma punerii în aplicare a planului naţional, se va înregistra o îmbunătăţire generală a sistemului de monitorizare şi control pentru toate activităţile de gestionare a deşeurilor. Planul naţional funcţionează ca document-cadru de bază care defineşte principalele direcţii strategice pentru politica de stat în sectorul gestionării deşeurilor până în 2033. Prin urmare, acesta stă la baza planificării strategice şi a elaborării de măsuri specifice la nivel regional, local, de întreprindere şi instituţional. Previziunile privind volumele viitoare de deşeuri generate se bazează strategic pe previziuni legate de dimensiunea populaţiei şi de evoluţia preconizată a potenţialului de producţie şi a infrastructurii ţării. În conformitate cu legea, organismele autonome locale au responsabilitatea de a asigura gestionarea deşeurilor menajere şi de a garanta că serviciile sunt furnizate fiecărui producător de deşeuri de pe teritoriul lor. Pentru a îmbunătăţi eficienţa, comunităţile teritoriale sunt încurajate să coopereze, inclusiv prin finanţare comună pentru construirea, reconstrucţia şi întreţinerea instalaţiilor de prelucrare a deşeurilor menajere. Toate planurile regionale şi locale elaborate în cadrul planului naţional trebuie să ţină seama de condiţiile locale specifice şi de calculele economice necesare.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 decembrie 2025