Nou Decizia 2591/18-dec-2025 de acordare a unei derogări anumitor state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea informaţiilor în locul componentei 2 etapa 6 a noului sistem computerizat de tranzit
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Decizia 2591/18-dec-2025 de acordare a unei derogări anumitor state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea informaţiilor în locul componentei 2 etapa 6 a noului sistem computerizat de tranzit
Dată act: 18-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 8776]
(Numai textele în limbile bulgară, croată, letonă, polonă, română şi slovacă sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (1), în special articolul 6 alineatul (4) coroborat cu articolul 8 alineatul (2),
(1)JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
după consultarea Comitetului Codului vamal,
întrucât:
(1)În temeiul articolului 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, toate schimburile de informaţii dintre autorităţile vamale şi dintre operatorii economici şi autorităţile vamale, precum şi stocarea acestor informaţii, în conformitate cu legislaţia vamală, se efectuează prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei (2) stabileşte programul de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (denumit în continuare "programul de lucru"). Programul de lucru enumeră sistemele electronice care urmează să fie dezvoltate şi datele la care se preconizează că aceste sisteme vor deveni operaţionale. Printre altele, programul respectiv specifică perioada de implementare şi instalare pentru componenta 2, etapa 6 a modernizării noului sistem computerizat de tranzit în cadrul Codului vamal al Uniunii ("NCTSP6"), în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), cu articolul 16 şi cu articolele 226-236 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei din 15 decembrie 2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L, 2023/2879, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2879/oj).
(3)Articolul 128 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 impune statului membru de primă intrare a mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii să se asigure că se efectuează o analiză de risc, în principal în scopuri de securitate şi siguranţă, pe baza declaraţiei sumare de intrare ("ENS") şi să ia măsurile necesare pe baza rezultatelor analizei de risc respective.
(4)Articolul 130 din regulamentul respectiv permite statului membru de primă intrare să înlocuiască ENS cu o declaraţie vamală pentru mărfurile pentru care declaraţia respectivă a fost depusă înainte de expirarea termenului de depunere a ENS, cu condiţia ca declaraţia vamală să conţină cel puţin datele necesare pentru declaraţia sumară de intrare. Prin urmare, statele membre de primă intrare au dreptul de a decide dacă doresc să renunţe la obligaţia de a depune o ENS în cazul în care a fost depusă o declaraţie de tranzit. Cu toate acestea, statele membre respective trebuie să se asigure că se efectuează o analiză adecvată a riscurilor pe baza declaraţiei de tranzit respective.
(5)În conformitate cu articolul 130 din regulamentul respectiv, mai multe state membre, inclusiv cele cărora li se adresează prezenta decizie de punere în aplicare, au "optat" pentru posibilitatea de a permite operatorilor economici să depună declaraţii de tranzit combinate cu ENS şi de a permite partajarea ulterioară a datelor ENS din NCTSP6 cu sistemul de control al importurilor 2 ("ICS2") pentru procesele adecvate de analiză a riscurilor şi de control.
(6)În acest sens, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 precizează termenul-limită până la care pot fi utilizate în mod tranzitoriu alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor referitoare la tranzitul mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii.
(7)În conformitate cu Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879, posibilitatea de a furniza declaraţii de tranzit combinate cu ENS trebuia să fie finalizată până la 1 septembrie 2025, ca parte a instalării NCTSP6, care acoperă dezvoltarea interfeţei cu ICS2, pentru a facilita depunerea unei declaraţii de tranzit care să conţină datele declaraţiei sumare de intrare prin aplicarea articolului 130 alineatul (1) din CVU. Implementarea NTSP6 este aliniată la implementarea versiunii 3 a ICS2 pentru transportul rutier şi feroviar, care s-a încheiat la 1 septembrie 2025. Utilizarea acestei transmiteri combinate de seturi de date este un instrument de facilitare a comerţului deja utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 450/2008 (3), astfel cum a fost înlocuit de Regulamentul (UE) nr. 952/2013, şi care este încă utilizat pe scară largă, iar comercianţii s-au aşteptat în mod legitim ca statele membre care au optat pentru posibilitatea de a permite depunerea declaraţiilor de tranzit combinată cu declaraţia sumară de intrare să fie gata la timp pentru utilizarea respectivei transmiteri combinate de seturi de date.
(3)Regulamentul (CE) nr. 450/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 de stabilire a Codului Vamal Comunitar (Codul Vamal Modernizat) (JO L 145, 4.6.2008, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/450/oj).
(8)Cu toate acestea, mai multe circumstanţe specifice însoţite de efecte persistente au apărut în Uniunea Europeană. Războiul în curs din Ucraina şi necesitatea de a asigura funcţionarea neîntreruptă a culoarelor de solidaritate cu Ucraina, necesitatea de a integra ICS2 în sistemele inteligente de frontieră şi numărul considerabil de operatori economici care nu sunt pregătiţi în ţările terţe învecinate au forţat statul membru să extindă posibilităţile de conectare, chiar dacă, din partea administraţiei sale vamale, componentele sistemului sunt pregătite. În plus, numărul mare de operatori care întâmpină dificultăţi în înregistrarea pentru conectarea la sistemele informatice, combinat cu complexitatea şi importanţa unice ale cerinţelor NCTSP6, precum şi ale sistemului ICS2, pe lângă resursele necesare atât pentru ca statele membre să dezvolte interconectarea dintre cele două, cât şi pentru ca operatorii economici să se conecteze la acesta, s-au dovedit a fi mai dificile decât se preconizase iniţial. S-a dovedit, de asemenea, că Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia, precum şi operatorii economici din aceste ţări au fost mai afectaţi decât operatorii din alte ţări de natura specifică şi complexă a mecanismelor de transport afectate de această implementare, care includ forme multimodale. Statele membre respective sunt cele în care securitatea şi siguranţa, legate de transportul de mărfuri în traficul rutier şi feroviar, reprezintă o preocupare majoră. În consecinţă, Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia au nevoie de o soluţie solidă pentru a asigura securitatea juridică, continuitatea activităţii şi o tranziţie lină către cerinţele versiunii 3 a ICS2, implementarea etapei 3 şi interconectarea acesteia cu NCTS etapa 6.
(9)Deşi toate statele membre au implementat cu succes ICS2 la timp, aceste circumstanţe specifice au împiedicat anumite state membre să dezvolte în mod eficace interconectarea dintre NCTSP6 şi versiunea 3 a ICS2 sau să integreze operatorii lor economici sau pe cei din ţările terţe învecinate până la termenul de 1 septembrie 2025. Prin urmare, în august 2025, Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia au solicitat în mod oficial utilizarea altor mijloace pentru schimbul şi stocarea de informaţii decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(10)Prin urmare, Bulgariei, Croaţiei, Letoniei, Poloniei, României şi Slovaciei trebuie să li se acorde o derogare, în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, în ceea ce priveşte utilizarea unor alte mijloace pentru schimbul şi stocarea informaţiilor decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor în locul NCTSP6, de la obligaţia de a utiliza tehnici de prelucrare electronică a datelor pentru toate schimburile de informaţii între autorităţile vamale şi între operatorii economici şi autorităţile vamale, precum şi pentru stocarea acestor informaţii, prevăzută la articolul 6 alineatul (1) din regulamentul respectiv.
(11)Durata derogării ar trebui menţinută la un nivel minim strict având în vedere importanţa NCTSP6 şi a ICS2 în stabilirea unei abordări integrate a UE pentru consolidarea gestionării riscurilor vamale şi în asigurarea securităţii şi siguranţei înainte de sosire, precum şi a securităţii şi siguranţei în tranzit, facilitând în acelaşi timp libera circulaţie a comerţului legitim şi având în vedere natura şi complexitatea sistemelor NCTS şi ICS2. În acest context şi având în vedere impactul circumstanţelor specifice care au cauzat întârzieri în interconectarea în curs a NCTSP6 şi a versiunii 3 a ICS2 în statele membre care au optat pentru această posibilitate, precum şi stadiul actual al acestor evoluţii, perioada de derogare nu trebuie să continue decât până la data de 31 mai 2026 pentru operatorii rutieri şi feroviari şi, prin urmare, trebuie să expire la această dată.
(12)Cu toate acestea, în ceea ce priveşte mărfurile din trimiterile poştale, această derogare trebuie să se aplice până cel târziu la 31 decembrie 2025, având în vedere că declaraţia sumară de intrare pentru mărfurile din trimiterile poştale face obiectul unor cerinţe specifice în materie de date în conformitate cu articolul 127 alineatul (6) din CVU şi cu articolul 113a din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (4).
(4)Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
(13)Pentru a asigura monitorizarea şi evaluarea progreselor înregistrate în punerea în aplicare a NCTSP6, Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia trebuie să notifice Comisiei progresele înregistrate în dezvoltarea interconectării dintre NCTSP6 şi ICS2 şi/sau capacitatea operatorilor economici de a depune declaraţiile de tranzit cu respectarea noilor cerinţe privind declaraţia sumară de intrare în temeiul ICS2 versiunea 3 în ceea ce priveşte mărfurile transportate pe cale rutieră şi feroviară, ca parte a procesului de raportare a progreselor realizate prevăzut la articolul 278a din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Trebuie să se asigure, de asemenea, comunicarea şi schimbul de informaţii privind planificarea la nivel naţional, astfel cum se prevede la articolul 4 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879. Sunt necesare, de asemenea, cerinţe de raportare suplimentare, pentru a se asigura că Comisia Europeană poate monitoriza şi evalua progresele înregistrate de statele membre, având în vedere că sistemele naţionale de analiză a riscurilor nu pot oferi acelaşi nivel de analiză a riscurilor ca sistemul ICS2 la nivel european.
(14)Având în vedere că, în temeiul Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/2879, NCTSP6 ar trebui să fie implementat până la 1 septembrie 2025, iar versiunea 3 a ICS2 pentru mărfurile din transporturile rutiere şi feroviare ar trebui să fie implementată, de asemenea, până la 1 septembrie şi pentru a preveni un vid juridic, prezenta decizie trebuie să se aplice, de asemenea, de la data respectivă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Prezenta decizie se aplică mărfurilor conţinute în următoarele transporturi:
(a)transporturi rutiere şi feroviare;
(b)trimiteri poştale.
Art. 2
(1)Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia pot utiliza alte mijloace pentru schimbul şi stocarea de informaţii decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor în locul componentei 2 etapa 6 a noului sistem computerizat de tranzit (NCTS) din cadrul Codului vamal al Uniunii, astfel cum se menţionează la articolul 273 din Regulamentul (UE) 2015/2447, şi al componentei comune a versiunii 3 a sistemului de control al importurilor 2 în cadrul CVU ("ICS2"), menţionată la articolul 182 din regulamentul respectiv, până la 31 mai 2026 sau până la 31 decembrie 2025, în conformitate cu articolul 4 din prezenta decizie.
(2)În sensul alineatului (1), Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia se asigură că operatorii economici pot depune datele privind siguranţa şi securitatea, în conformitate cu articolul 127 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, pentru mărfurile care intră pe teritoriul vamal al Uniunii prin statele membre respective, utilizând fie sistemul de control al importurilor 1 ("ICS1"), fie, după caz şi în funcţie de măsurile în vigoare în statul membru, ICS1 în combinaţie cu declaraţia de tranzit din NCTS etapa 5, în conformitate cu articolele 127 şi 130 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(3)Birourile vamale din Bulgaria, Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia comunică altor autorităţi vamale ale statelor membre prin intermediul sistemului electronic menţionat la articolul 36 alineatul (1) şi alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/2447, în conformitate cu articolul 186 alineatul (7a) din Regulamentul (UE) 2015/2447, rezultatele controlului pe care l-au efectuat.
Art. 3
Croaţia, Letonia, Polonia, România şi Slovacia raportează lunar Comisiei Europene cu privire la progresele înregistrate în dezvoltarea interconectării prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei.
Art. 4
Prezenta decizie se aplică de la 1 septembrie 2025 până la 31 mai 2026 pentru transporturile menţionate la articolul 1 litera (a).
Cu toate acestea, în ceea ce priveşte transporturile menţionate la articolul 1 litera (b), prezenta decizie se aplică de la 1 septembrie 2025 până la 31 decembrie 2025.
Art. 5
Prezenta decizie se adresează Republicii Bulgaria, Republicii Croaţia, Republicii Letonia, Republicii Polone, României şi Republicii Slovace.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 18 decembrie 2025.
Pentru Comisie Maros SEFCOVIC Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 decembrie 2025