Decizia 2582/08-nov-2023 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul celei de a 5-a sesiuni a Comitetului ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al OTIF
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Consiliu Preşedintele P. NAVARRO RÍOS |
Document(e): | LAW-23108-JUR 5/3; LAW-23109-JUR 5/3; LAW-23085-JUR 5 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Statele membre |
Poziţie: | Sprijină adoptarea avizului juridic consultativ privind interpretarea RU CUI, astfel cum figurează în LAW-23109-JUR 5/3. Reaminteşte că numai instanţele Uniunii pot formula interpretări obligatorii ale dreptului Uniunii. |
Document(e): | LAW-23102-JUR 5/4; LAW-23024-JUR 4/9; LAW-22084-JUR 3/9-Corr.1; LAW-22031-JUR 2/11 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Statele membre |
Poziţie: | Ia act de documentul iniţial pregătit de secretariat (LAW-23024-JUR 4/9); Consideră că, deşi nu este urgent să se modifice CIM, este util să se examineze în continuare dacă anumite dispoziţii ar trebui clarificate (a se vedea punctele 123-125 din documentul iniţial); Invită secretariatul să pregătească pentru cea de a 6-a sesiune un document analitic neoficial care să prezinte posibile modificări ale RU CIM în vederea facilitării adoptării scrisorii de trăsură electronice CIM. |
Document(e): | LAW-23115-JUR 5/6; LAW-23116-JUR 5/6 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Uniunea |
Poziţie: | Salută prezentarea de către secretarul general a unei versiuni revizuite şi consolidate a "proiectului de document unic de strategie"; Sprijină, în general, structura şi conţinutul versiunii actuale a strategiei pe termen lung, sub rezerva următoarelor observaţii: în ceea ce priveşte obiectivul strategic 1, ar fi util să se prezinte propuneri generice concrete, de exemplu organizarea de ateliere regionale pentru a promova aplicarea şi adoptarea tuturor apendicelor la COTIF de către membrii OTIF; în ceea ce priveşte obiectivul strategic 4, ar fi util să se prezinte propuneri generice concrete pentru consolidarea rolului de lider al OTIF în transportul feroviar internaţional; în ceea ce priveşte obiectivul strategic 5, textul ar trebui să se refere la cooperarea cu Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate "ERA" şi să includă un paragraf privind Protocolul de la Luxemburg (la Convenţia de la Cape Town) şi rolul OTIF în sprijinirea punerii sale în aplicare. |
Document(e): | LAW-23103-JUR 5/7; LAW-23086-JUR 5; LAW-22082-JUR 3/5 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Uniunea |
Poziţie: | În ceea ce priveşte propunerea de decizie care face obiectul acestui punct, Uniunea Europeană reaminteşte că obiectivul OTIF este tehnic şi se limitează la transportul feroviar internaţional şi că COTIF nu stabileşte niciun obiectiv general sau universal. Uniunea Europeană consideră că este util să se menţină caracterul tehnic al OTIF. Cu toate acestea, Uniunea rămâne deschisă pentru a discuta în continuare opţiunea de extindere a criteriilor în legătură cu care se pot aplica sancţiuni. În acest context, Uniunea Europeană propune împuternicirea secretariatului OTIF să instituie un grup de lucru ad-hoc al membrilor OTIF care să prezinte şi să elaboreze posibile modificări ale convenţiei, inclusiv relevanţa şi implicaţiile unor astfel de modificări, care să fie discutate în cadrul celei de a 6-a sesiuni a Comitetului ad-hoc. Ca o contribuţie la activitatea unui astfel de grup de lucru, Uniunea Europeană ar dori să prezinte următoarele elemente şi principii directoare. Sancţiunile pentru încălcarea normelor OTIF ar trebui impuse, ca regulă generală, numai dacă COTIF prevede în mod expres acest lucru? Documentul iniţial pregătit de secretariatul OTIF arată că, în general, deciziile privind sancţiunile împotriva unui membru al unei organizaţii internaţionale urmează procedurile oficiale prevăzute în mod explicit în convenţia sau acordul relevant în cauză. Astfel s-a întâmplat în cadrul Consiliului Europei în 2022, când deciziile de suspendare şi excludere a unui membru din organizaţie s-au bazat pe încălcarea obligaţiilor asumate în cadrul Consiliului Europei. Prin urmare, Uniunea Europeană consideră că orice sancţiune pentru încălcarea normelor OTIF ar trebui impusă numai dacă acest lucru este prevăzut în mod expres de COTIF, incluzând normele şi procedurile definite în mod clar cu privire la evaluarea potenţialelor încălcări şi a circumstanţelor relevante, precum şi cu privire la definirea sancţiunii aplicabile. COTIF ar trebui să stabilească sancţiuni pentru o încălcare a dreptului internaţional în general atunci când nu sunt încălcate propriile norme? Dacă da, ce încălcări potenţiale ar trebui incluse? Obiectivul OTIF este tehnic şi se limitează la transportul feroviar internaţional: COTIF nu stabileşte niciun obiectiv general sau universal, cum ar fi menţinerea păcii internaţionale sau promovarea statului de drept. În principiu, ar putea fi avută în vedere includerea în COTIF a unor dispoziţii care să impună respectarea normelor sau principiilor cuprinse în alte instrumente internaţionale (de exemplu, Carta ONU sau tratatele internaţionale privind drepturile omului) sau în dreptul internaţional cutumiar, precum şi impunerea de sancţiuni în COTIF pentru încălcarea normelor sau principiilor respective. Cu toate acestea, astfel de clauze nu se regăsesc, de obicei, în tratatele de instituire a unor organizaţii tehnice precum OTIF. Acest lucru ar afecta natura tehnică a organizaţiei. COTIF ar trebui să stabilească sancţiuni pentru alte încălcări decât neplata contribuţiilor? Dacă da, ce încălcări potenţiale ar trebui incluse? Articolul 1 alineatul (1) din COTIF prevede că părţile contractante constituie organizaţia "OTIF". Prin urmare, se poate considera că membrii OTIF împart în mod colectiv responsabilitatea - care decurge din calitatea lor de membri ai OTIF şi din obligaţiile care le revin în temeiul COTIF - de a atinge scopul OTIF [articolul 2 alineatul (1) din COTIF], şi anume "de a promova, de a îmbunătăţi şi de a facilita, din toate punctele de vedere, traficul internaţional feroviar (...)". Pe baza acestui raţionament, se poate avea în vedere modificarea COTIF pentru a defini sancţiuni pentru încălcarea anumitor dispoziţii ale COTIF, altele decât cele pentru neplata contribuţiilor financiare la buget, inclusiv: (1) încălcări ale normelor OTIF care cauzează o disfuncţionalitate potenţială sau reală a traficului internaţional feroviar reglementat de COTIF şi/sau (2) încălcări ale normelor OTIF care afectează grav scopul OTIF de a promova, de a facilita şi de a îmbunătăţi traficul internaţional feroviar. Pentru a aprofunda acest aspect, ar fi necesar: (a) să se identifice anumite norme ale OTIF care sunt deosebit de relevante pentru realizarea obiectivelor organizaţiei; (b) să se identifice anumite norme ale OTIF în legătură cu care încălcările comise de membrii OTIF ar putea perturba buna funcţionare a traficului internaţional feroviar; (c) să se identifice anumite norme ale OTIF în legătură cu care încălcările (fie ale unor norme specifice, fie ale unor combinaţii ale acestora) de către membrii OTIF ar putea submina integritatea sau funcţionarea OTIF; (d) să se definească o metodologie pentru a stabili dacă o încălcare a normelor OTIF ar putea afecta grav scopul OTIF de a promova, de a facilita şi de a îmbunătăţi traficul internaţional feroviar. Următoarele tipuri de sancţiuni ar putea fi avute în vedere în ceea ce priveşte o încălcare a dispoziţiilor OTIF, alta decât neplata contribuţiilor: suspendarea drepturilor de vot; suspendarea calităţii de membru; încetarea calităţii de membru (excludere), care se va aplica în cele din urmă în cazul în care nu sunt puse în aplicare măsuri corective adecvate după suspendare. De asemenea, ar trebui aplicate mai multe principii transversale: orice sancţiuni care urmează să fie stabilite trebuie să fie eficace, proporţionale şi disuasive; ar trebui avute în vedere şi calibrate diferite tipuri de sancţiuni pentru a ţine seama de diferitele niveluri de gravitate a încălcării şi de eventualii factori agravanţi, care ar putea fi, de asemenea, aplicate în cazul în care nu sunt puse în aplicare acţiuni corective adecvate după aplicarea sancţiunii; ar trebui luate în considerare aspecte procedurale, cum ar fi dreptul de a fi audiat, dreptul la o cale de atac, cererile de măsuri de remediere, restabilirea drepturilor şi readmiterea membrului OTIF care a fost exclus. Regatul Unit (LAW-23086-JUR 5, punctul 5.2) propune o cale specifică de urmat, prin luarea în considerare a circumstanţelor care ar avea un impact asupra performanţei OTIF şi care sunt legate de comportamente diferite, cum ar fi un act de război al unui membru al OTIF care subminează în mod nejustificat capacitatea unui alt membru al OTIF de a-şi îndeplini obligaţiile care îi revin în temeiul COTIF sau dacă un membru al OTIF atacă infrastructura feroviară a unui alt membru, subminând în mod nejustificat capacitatea membrului respectiv de a-şi îndeplini obligaţiile COTIF. UE rămâne deschisă faţă de posibilitatea de a discuta introducerea de sancţiuni pentru alte încălcări decât neplata contribuţiilor în cadrul OTIF. Cu toate acestea, în acest moment, lucrările ar trebui să se concentreze asupra propunerilor care ţin seama în mod corespunzător de natura tehnică a OTIF. Uniunea Europeană apreciază opiniile prezentate de Regatul Unit şi sugerează luarea în considerare a posibilei includeri în COTIF a unor dispoziţii care să impună membrilor să respecte integritatea fizică şi funcţională a infrastructurii feroviare a altor membri. Acest lucru ar putea fi introdus, de exemplu, la articolul 5 din COTIF (Obligaţii speciale ale statelor membre). Încălcarea acestei noi dispoziţii ar putea duce la sancţiuni. Ce organ al OTIF ar trebui să aibă responsabilitatea de a decide dacă normele relevante au fost încălcate? Adunarea generală este organul decizional suprem al OTIF şi ar trebui să aibă responsabilitatea oficială de a decide dacă normele relevante ale OTIF au fost încălcate. Pe baza structurii instituţionale a OTIF, ar fi rolul secretarului general să examineze orice presupusă încălcare a normelor OTIF. Acest lucru poate implica consultări cu alte organe ale OTIF şi poate necesita expertiză externă în vederea pregătirii propunerilor de decizie necesare, dacă este cazul, în vederea examinării lor de către Adunarea generală. Ce organ al OTIF ar trebui să decidă cu privire la aplicarea sancţiunilor, restabilirea drepturilor şi readmiterea statelor membre care au fost excluse şi cu ce majoritate? Adunarea generală este organul decizional suprem al OTIF şi ar trebui să aibă responsabilitatea oficială de a decide cu privire la aplicarea sancţiunilor, restabilirea drepturilor şi readmiterea statelor membre care au fost excluse. Având în vedere importanţa şi impactul aplicării sancţiunilor, majoritatea calificată de două treimi dintre statele membre ale OTIF prezente, menţionată la articolul 14 alineatul (6) din COTIF, ar fi probabil adecvată în acest caz. Circumstanţele care exclud caracterul ilicit al unui act ar trebui incluse în mod expres în COTIF? Uniunea Europeană consideră că o descriere neexhaustivă a circumstanţelor care exclud caracterul ilicit al unui act ar trebui, într-adevăr, să fie inclusă în mod expres în COTIF. De exemplu, o clauză de forţă majoră în COTIF ar putea stabili condiţii clare care s-ar afla în afara controlului unui membru al OTIF, în conformitate cu cadrul general al responsabilităţii statelor pentru fapte ilicite la nivel internaţional, astfel cum se prezintă la punctele 24-35 din documentul iniţial al secretariatului OTIF. În caz de excludere, readmiterea membrilor care au fost excluşi ar trebui să urmeze aceeaşi procedură ca în cazul admiterii de noi membri sau procedura ar trebui să fie diferită? Ar trebui impuse condiţii specifice? Presupunând că sancţiunile sunt într-adevăr puse în aplicare, în principiu, readmiterea membrilor care au fost excluşi ar trebui să fie luată în considerare şi acceptată numai în anumite condiţii şi, în orice caz, numai dacă încălcarea normelor OTIF care a generat sancţiunea este corectată efectiv. Condiţiile de revocare a sancţiunilor şi de restabilire a drepturilor membrilor ar trebui să fie clar identificate şi formulate. |
Document(e): | LAW-23104-JUR-5/8; LAW-23019-JUR 4/4 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Statele membre |
Poziţie: | Ia act de informaţiile prezentate de secretariat (documentul iniţial) şi reaminteşte faptul că, pentru UE, chestiunea este reglementată de Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă; Sprijină pregătirea unui proiect de recomandare, de preferinţă de către secretariatul OTIF, privind utilizarea semnăturii electronice în comunicările oficiale dintre OTIF şi membrii săi, în vederea examinării şi a posibilei adoptări în cadrul următoarei sesiuni a Comitetului ad-hoc; În ceea ce priveşte principiile generale, ar trebui luat în considerare nivelul diferit de experienţă a membrilor OTIF în ceea ce priveşte semnăturile electronice şi, prin urmare, pare oportun ca recomandarea, într-o primă etapă, să vizeze numai comunicările "simple". |
Document(e): | LAW-23119-JUR 5/9; LAW-23120-JUR 5/9 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Statele membre |
Poziţie: | Sprijină dezvoltarea unei politici privind drepturile de autor şi solicită secretariatului să pregătească o astfel de politică, inclusiv acordarea de licenţe în cadrul modelelor de acordare a licenţelor cu acces liber, dacă este cazul, şi ţinând seama de drepturile de proprietate, în special de drepturile terţilor asupra diferitelor tipuri de documente publicate de OTIF; Consideră că Adunarea generală ar trebui să aprobe logoul şi orientările privind utilizarea denumirii, logoului, steagului şi abrevierii organizaţiei; Este de acord să solicite secretariatului OTIF să elaboreze un proiect de orientări privind utilizarea denumirii, abrevierii şi logoului OTIF, care să fie discutate în cadrul următoarei sesiuni a comitetului, şi să comunice ulterior "denumirea, abrevierea, emblema sau stema" OTIF Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii Intelectuale (OMPI), în conformitate cu articolul 6b din Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietăţii industriale. |
Document(e): | LAW-23105-JUR 5/10 |
Exercitarea drepturilor de vot: | Statele membre |
Poziţie: | Sprijină propunerea secretariatului OTIF de a clarifica faptul că, în scopul implicării părţilor interesate în activităţile comitetului, termenul "expert" înseamnă experţi în capacitatea lor profesională independentă şi experţi în calitate de reprezentanţi ai persoanelor juridice active în sectorul feroviar internaţional, cum ar fi transportatorii şi administratorii de infrastructură; Ia act de decizia Biroului Comitetului, conform căreia solicitările experţilor, ale cadrelor universitare şi ale cercetătorilor de a susţine o prezentare în cadrul unei sesiuni a Comitetului ad-hoc trebuie aprobate de Birou înainte de sesiunea respectivă, pentru a asigura gestionarea eficientă a sesiunii. |