Decizia 2582/08-nov-2023 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul celei de a 5-a sesiuni a Comitetului ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al OTIF

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 16 Noiembrie 2023
Decizia 2582/08-nov-2023 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul celei de a 5-a sesiuni a Comitetului ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al OTIF
Dată act: 8-nov-2023
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91, coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Uniunea a aderat la Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF) din 9 mai 1980, astfel cum a fost modificată prin Protocolul de la Vilnius din 3 iunie 1999 (denumită în continuare "convenţia"), în conformitate cu Decizia 2013/103/UE a Consiliului (1) şi cu Acordul dintre Uniunea Europeană şi Organizaţia Interguvernamentală pentru Transporturile Internaţionale Feroviare (OTIF) privind aderarea Uniunii Europene la convenţie (2) (denumit în continuare "Acordul privind aderarea la convenţie").
(1)Decizia 2013/103/UE a Consiliului din 16 iunie 2011 privind semnarea şi încheierea Acordului între Uniunea Europeană şi Organizaţia Interguvernamentală pentru Transporturile Internaţionale Feroviare privind aderarea Uniunii Europene la Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF) din 9 mai 1980, astfel cum a fost modificată prin Protocolul de la Vilnius din 3 iunie 1999 (JO L 51, 23.2.2013, p. 1).
(2)JO L 51, 23.2.2013, p. 8.
(2)În temeiul articolului 2 din regulamentul său de procedură, Comitetul ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al OTIF (denumit în continuare "comitetul") este mandatat să pregătească proiecte de modificări sau completări ale convenţiei, să ofere consultanţă juridică din proprie iniţiativă sau la cererea organelor menţionate la articolul 13 alineatele (1) şi (2) din convenţie sau la cererea organelor instituite de acestea, să promoveze şi să faciliteze funcţionarea şi punerea în aplicare a convenţiei, să monitorizeze şi să evalueze instrumentele juridice şi să ia decizii privind cooperarea cu alte organizaţii şi asociaţii internaţionale, inclusiv privind înfiinţarea şi dizolvarea unor grupuri consultative de contact cu alte organizaţii şi asociaţii internaţionale şi privind monitorizarea funcţionării grupurilor de contact.
(3)Uniunea participă la comitet în conformitate cu convenţia, cu regulamentul de procedură al comitetului şi cu Acordul privind aderarea la convenţie.
(4)În cadrul celei de a 5-a sesiuni, în perioada 7-9 noiembrie 2023, comitetul urmează să decidă cu privire la un aviz juridic consultativ privind aplicarea la infrastructura de servicii feroviare a apendicelui E la convenţie; opţiuni posibile de modificare a apendicelui B la convenţie pentru a facilita adoptarea scrisorii de trăsură electronice pentru transportul feroviar; anumite aspecte privind elaborarea unei strategii pe termen lung pentru OTIF; opţiuni posibile de modificare a convenţiei în ceea ce priveşte suspendarea şi încetarea convenţiei sau a calităţii de membru al OTIF în ceea ce priveşte un anumit membru al OTIF; pregătirea unei recomandări privind utilizarea semnăturilor electronice în comunicările oficiale dintre OTIF şi membrii săi; elaborarea unei politici privind drepturile de autor şi elaborarea unor orientări privind protecţia denumirii, abrevierii şi logoului OTIF şi clarificarea termenului "expert" în scopul implicării părţilor interesate în activităţile OTIF.
(5)Comitetul urmează să decidă cu privire la un aviz juridic consultativ privind aplicarea la infrastructura de servicii feroviare a regulilor uniforme referitoare la contractul de utilizare a infrastructurii în traficul internaţional feroviar (CUI), prevăzut în apendicele E la convenţie. Este necesar să se asigure o interpretare armonizată şi complementară în ceea ce priveşte infrastructura de servicii feroviare a normelor respective, pe de o parte, şi a legislaţiei aplicate de membrii OTIF, pe de altă parte, în special, în ceea ce priveşte Uniunea, a Directivei 2012/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3).
(3)Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spaţiului feroviar unic european (JO L 343, 14.12.2012, p. 32).
(6)Dispoziţiile existente ale apendicelui B la convenţie permit utilizarea scrisorii de trăsură electronice pe baza principiului echivalenţei funcţionale cu versiunea tipărită. În vederea digitalizării continue a transporturilor, este necesar să se revizuiască caracterul adecvat al cadrului juridic al OTIF şi să se ia în considerare opţiunile posibile de modificare a convenţiei în vederea facilitării adoptării scrisorii de trăsură electronice, ţinând seama de normele adoptate de Uniune în temeiul Regulamentului (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 privind informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (JO L 249, 31.7.2020, p. 33).
(7)În ceea ce priveşte dezvoltarea strategică a OTIF, este important să se asigure furnizarea de consiliere şi orientări suplimentare secretarului general al OTIF cu privire la elaborarea unei strategii pe termen lung pentru OTIF, care urmează să fie prezentată spre examinare şi adoptare de către Adunarea generală a OTIF în cadrul următoarei sale sesiuni ordinare.
(8)Având în vedere recentele tensiuni geopolitice din regiunea paneuropeană, se preconizează că comitetul va relua discuţiile privind suspendarea şi încetarea convenţiei sau a calităţii de membru al OTIF în ceea ce priveşte un anumit membru OTIF. Este necesar să se asigure revizuirea corespunzătoare a normelor convenţiei privind suspendarea sau denunţarea sa, sau suspendarea sau încetarea calităţii de membru, inclusiv limitarea anumitor drepturi, şi să se decidă dacă convenţia ar trebui să fie modificată pentru a proteja mai bine integritatea OTIF şi a reţelei membrilor acesteia, precum şi pentru a sprijini mai bine realizarea obiectivului OTIF de a promova, îmbunătăţi şi facilita traficul internaţional feroviar în toate privinţele.
(9)Dezvoltarea comunicaţiilor electronice necesită anumite actualizări administrative şi modernizări pentru a asigura utilizarea sigură şi fiabilă a semnăturilor electronice în comunicările oficiale dintre OTIF şi membrii săi. Este important să se sprijine elaborarea unei recomandări în această privinţă, care să ţină seama de nivelul diferit de experienţă al membrilor OTIF şi în conformitate cu normele stabilite la nivelul Uniunii, în special cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (5).
(5)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(10)În ceea ce priveşte protecţia juridică a denumirii, abrevierii, logoului şi proprietăţii intelectuale ale OTIF, comitetul poate decide să elaboreze o politică de gestionare a documentelor din punctul de vedere al proprietăţii intelectuale pentru OTIF. O astfel de politică ar trebui desemnată pentru a facilita problema reutilizării informaţiilor şi documentelor deţinute de OTIF în conformitate cu normele stabilite în Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului (6) şi în Decizia 2011/833/UE a Comisiei (7).
(6)Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public (JO L 172, 26.6.2019, p. 56).
(7)Decizia 2011/833/UE a Comisiei din 12 decembrie 2011 privind reutilizarea documentelor Comisiei (JO L 330, 14.12.2011, p. 39).
(11)Comitetul poate decide să clarifice termenul "expert" în contextul Recomandării privind implicarea părţilor interesate în activitatea OTIF adoptată de comitet la 5 aprilie 2022. Este necesar să se asigure o interpretare armonizată a termenului respectiv, având în vedere importanţa asigurării unei implicări adecvate a părţilor interesate în activităţile comitetului.
(12)Este oportun să se stabilească poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul celei de a 5-a sesiuni a comitetului, întrucât Uniunea este membră a OTIF, iar deciziile luate de comitet pot conduce la adoptarea de acte care vor fi obligatorii în temeiul dreptului internaţional şi capabile să influenţeze în mod decisiv conţinutul legislaţiei Uniunii, în special Directiva 2012/34/UE, Regulamentul (UE) nr. 910/2014 şi Regulamentul (UE) 2020/1056.
(13)Deciziile propuse care urmează să fie luate în cadrul celei de a 5-a sesiuni a comitetului sunt conforme cu dreptul şi cu obiectivele strategice ale Uniunii şi, prin urmare, ar trebui sprijinite,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul celei de a 5-a sesiuni a Comitetului ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturile Internaţionale Feroviare este stabilită în anexă.
Reprezentanţii Uniunii pot conveni asupra unor modificări minore ale poziţiei menţionate la primul paragraf, fără o altă decizie a Consiliului.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 8 noiembrie 2023.

Pentru Consiliu

Preşedintele

P. NAVARRO RÍOS

ANEXĂ:
1.Introducere
Cea de a 5-a sesiune a Comitetului ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională al Convenţiei Organizaţiei Interguvernamentale pentru Transporturile Internaţionale Feroviare (OTIF) va avea loc în perioada 8-9 noiembrie 2023. Documentele aferente reuniunii sunt disponibile pe site-ul web al OTIF, la următoarea adresă: http://extranet.otif.org/jur/?page_id=6227
2.Competenţa UE
UE este parte contractantă la convenţie.
În ceea ce priveşte punctele 3, 4, 6, 7, 8, 9 şi 10 de pe ordinea de zi a acestei reuniuni, considerate a aborda aspecte care conţin atât elemente de competenţă naţională, cât şi elemente de competenţă a Uniunii, ar trebui urmat punctul 3.3 din "Dispoziţiile interne" (anexa III la Decizia 2013/103/UE a Consiliului). Cu privire la punctele 6 (strategia pe termen lung) şi 7 (suspendarea şi încetarea COTIF şi/sau a calităţii de membru), Comisia şi preşedinţia vor lua cuvântul, iar Comisia va vota. Cu privire la celelalte puncte, preşedinţia şi Comisia vor lua cuvântul, iar statele membre vor vota. Statele membre pot interveni pentru a susţine şi/sau dezvolta poziţia comună.
3.Observaţii privind punctele de pe ordinea de zi
Punctul 3 de pe ordinea de zi - Aplicarea RU CUI în cazul infrastructurilor de servicii

Document(e):

LAW-23108-JUR 5/3; LAW-23109-JUR 5/3; LAW-23085-JUR 5

Exercitarea drepturilor de vot:

Statele membre

Poziţie:

Sprijină adoptarea avizului juridic consultativ privind interpretarea RU CUI, astfel cum figurează în LAW-23109-JUR 5/3.

Reaminteşte că numai instanţele Uniunii pot formula interpretări obligatorii ale dreptului Uniunii.

Punctul 4 de pe ordinea de zi - Digitalizarea transportului internaţional, în special a documentelor de transport de mărfuri

Document(e):

LAW-23102-JUR 5/4; LAW-23024-JUR 4/9; LAW-22084-JUR 3/9-Corr.1; LAW-22031-JUR 2/11

Exercitarea drepturilor de vot:

Statele membre

Poziţie:

Ia act de documentul iniţial pregătit de secretariat (LAW-23024-JUR 4/9); Consideră că, deşi nu este urgent să se modifice CIM, este util să se examineze în continuare dacă anumite dispoziţii ar trebui clarificate (a se vedea punctele 123-125 din documentul iniţial); Invită secretariatul să pregătească pentru cea de a 6-a sesiune un document analitic neoficial care să prezinte posibile modificări ale RU CIM în vederea facilitării adoptării scrisorii de trăsură electronice CIM.

Punctul 6 de pe ordinea de zi - Elaborarea unei strategii pe termen lung pentru OTIF

Document(e):

LAW-23115-JUR 5/6; LAW-23116-JUR 5/6

Exercitarea drepturilor de vot:

Uniunea

Poziţie:

Salută prezentarea de către secretarul general a unei versiuni revizuite şi consolidate a "proiectului de document unic de strategie"; Sprijină, în general, structura şi conţinutul versiunii actuale a strategiei pe termen lung, sub rezerva următoarelor observaţii: în ceea ce priveşte obiectivul strategic 1, ar fi util să se prezinte propuneri generice concrete, de exemplu organizarea de ateliere regionale pentru a promova aplicarea şi adoptarea tuturor apendicelor la COTIF de către membrii OTIF; în ceea ce priveşte obiectivul strategic 4, ar fi util să se prezinte propuneri generice concrete pentru consolidarea rolului de lider al OTIF în transportul feroviar internaţional; în ceea ce priveşte obiectivul strategic 5, textul ar trebui să se refere la cooperarea cu Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate "ERA" şi să includă un paragraf privind Protocolul de la Luxemburg (la Convenţia de la Cape Town) şi rolul OTIF în sprijinirea punerii sale în aplicare.

Punctul 7 de pe ordinea de zi - Suspendarea şi încetarea COTIF şi/sau a calităţii de membru al OTIF în ceea ce priveşte un anumit stat membru

Document(e):

LAW-23103-JUR 5/7; LAW-23086-JUR 5; LAW-22082-JUR 3/5

Exercitarea drepturilor de vot:

Uniunea

Poziţie:

În ceea ce priveşte propunerea de decizie care face obiectul acestui punct, Uniunea Europeană reaminteşte că obiectivul OTIF este tehnic şi se limitează la transportul feroviar internaţional şi că COTIF nu stabileşte niciun obiectiv general sau universal. Uniunea Europeană consideră că este util să se menţină caracterul tehnic al OTIF. Cu toate acestea, Uniunea rămâne deschisă pentru a discuta în continuare opţiunea de extindere a criteriilor în legătură cu care se pot aplica sancţiuni.

În acest context, Uniunea Europeană propune împuternicirea secretariatului OTIF să instituie un grup de lucru ad-hoc al membrilor OTIF care să prezinte şi să elaboreze posibile modificări ale convenţiei, inclusiv relevanţa şi implicaţiile unor astfel de modificări, care să fie discutate în cadrul celei de a 6-a sesiuni a Comitetului ad-hoc.

Ca o contribuţie la activitatea unui astfel de grup de lucru, Uniunea Europeană ar dori să prezinte următoarele elemente şi principii directoare.

Sancţiunile pentru încălcarea normelor OTIF ar trebui impuse, ca regulă generală, numai dacă COTIF prevede în mod expres acest lucru?

Documentul iniţial pregătit de secretariatul OTIF arată că, în general, deciziile privind sancţiunile împotriva unui membru al unei organizaţii internaţionale urmează procedurile oficiale prevăzute în mod explicit în convenţia sau acordul relevant în cauză. Astfel s-a întâmplat în cadrul Consiliului Europei în 2022, când deciziile de suspendare şi excludere a unui membru din organizaţie s-au bazat pe încălcarea obligaţiilor asumate în cadrul Consiliului Europei. Prin urmare, Uniunea Europeană consideră că orice sancţiune pentru încălcarea normelor OTIF ar trebui impusă numai dacă acest lucru este prevăzut în mod expres de COTIF, incluzând normele şi procedurile definite în mod clar cu privire la evaluarea potenţialelor încălcări şi a circumstanţelor relevante, precum şi cu privire la definirea sancţiunii aplicabile.

COTIF ar trebui să stabilească sancţiuni pentru o încălcare a dreptului internaţional în general atunci când nu sunt încălcate propriile norme? Dacă da, ce încălcări potenţiale ar trebui incluse?

Obiectivul OTIF este tehnic şi se limitează la transportul feroviar internaţional: COTIF nu stabileşte niciun obiectiv general sau universal, cum ar fi menţinerea păcii internaţionale sau promovarea statului de drept. În principiu, ar putea fi avută în vedere includerea în COTIF a unor dispoziţii care să impună respectarea normelor sau principiilor cuprinse în alte instrumente internaţionale (de exemplu, Carta ONU sau tratatele internaţionale privind drepturile omului) sau în dreptul internaţional cutumiar, precum şi impunerea de sancţiuni în COTIF pentru încălcarea normelor sau principiilor respective. Cu toate acestea, astfel de clauze nu se regăsesc, de obicei, în tratatele de instituire a unor organizaţii tehnice precum OTIF. Acest lucru ar afecta natura tehnică a organizaţiei.

COTIF ar trebui să stabilească sancţiuni pentru alte încălcări decât neplata contribuţiilor? Dacă da, ce încălcări potenţiale ar trebui incluse?

Articolul 1 alineatul (1) din COTIF prevede că părţile contractante constituie organizaţia "OTIF". Prin urmare, se poate considera că membrii OTIF împart în mod colectiv responsabilitatea - care decurge din calitatea lor de membri ai OTIF şi din obligaţiile care le revin în temeiul COTIF - de a atinge scopul OTIF [articolul 2 alineatul (1) din COTIF], şi anume "de a promova, de a îmbunătăţi şi de a facilita, din toate punctele de vedere, traficul internaţional feroviar (...)". Pe baza acestui raţionament, se poate avea în vedere modificarea COTIF pentru a defini sancţiuni pentru încălcarea anumitor dispoziţii ale COTIF, altele decât cele pentru neplata contribuţiilor financiare la buget, inclusiv: (1) încălcări ale normelor OTIF care cauzează o disfuncţionalitate potenţială sau reală a traficului internaţional feroviar reglementat de COTIF şi/sau (2) încălcări ale normelor OTIF care afectează grav scopul OTIF de a promova, de a facilita şi de a îmbunătăţi traficul internaţional feroviar.

Pentru a aprofunda acest aspect, ar fi necesar: (a) să se identifice anumite norme ale OTIF care sunt deosebit de relevante pentru realizarea obiectivelor organizaţiei; (b) să se identifice anumite norme ale OTIF în legătură cu care încălcările comise de membrii OTIF ar putea perturba buna funcţionare a traficului internaţional feroviar; (c) să se identifice anumite norme ale OTIF în legătură cu care încălcările (fie ale unor norme specifice, fie ale unor combinaţii ale acestora) de către membrii OTIF ar putea submina integritatea sau funcţionarea OTIF; (d) să se definească o metodologie pentru a stabili dacă o încălcare a normelor OTIF ar putea afecta grav scopul OTIF de a promova, de a facilita şi de a îmbunătăţi traficul internaţional feroviar.

Următoarele tipuri de sancţiuni ar putea fi avute în vedere în ceea ce priveşte o încălcare a dispoziţiilor OTIF, alta decât neplata contribuţiilor: suspendarea drepturilor de vot; suspendarea calităţii de membru; încetarea calităţii de membru (excludere), care se va aplica în cele din urmă în cazul în care nu sunt puse în aplicare măsuri corective adecvate după suspendare.

De asemenea, ar trebui aplicate mai multe principii transversale: orice sancţiuni care urmează să fie stabilite trebuie să fie eficace, proporţionale şi disuasive; ar trebui avute în vedere şi calibrate diferite tipuri de sancţiuni pentru a ţine seama de diferitele niveluri de gravitate a încălcării şi de eventualii factori agravanţi, care ar putea fi, de asemenea, aplicate în cazul în care nu sunt puse în aplicare acţiuni corective adecvate după aplicarea sancţiunii; ar trebui luate în considerare aspecte procedurale, cum ar fi dreptul de a fi audiat, dreptul la o cale de atac, cererile de măsuri de remediere, restabilirea drepturilor şi readmiterea membrului OTIF care a fost exclus.

Regatul Unit (LAW-23086-JUR 5, punctul 5.2) propune o cale specifică de urmat, prin luarea în considerare a circumstanţelor care ar avea un impact asupra performanţei OTIF şi care sunt legate de comportamente diferite, cum ar fi un act de război al unui membru al OTIF care subminează în mod nejustificat capacitatea unui alt membru al OTIF de a-şi îndeplini obligaţiile care îi revin în temeiul COTIF sau dacă un membru al OTIF atacă infrastructura feroviară a unui alt membru, subminând în mod nejustificat capacitatea membrului respectiv de a-şi îndeplini obligaţiile COTIF.

UE rămâne deschisă faţă de posibilitatea de a discuta introducerea de sancţiuni pentru alte încălcări decât neplata contribuţiilor în cadrul OTIF. Cu toate acestea, în acest moment, lucrările ar trebui să se concentreze asupra propunerilor care ţin seama în mod corespunzător de natura tehnică a OTIF. Uniunea Europeană apreciază opiniile prezentate de Regatul Unit şi sugerează luarea în considerare a posibilei includeri în COTIF a unor dispoziţii care să impună membrilor să respecte integritatea fizică şi funcţională a infrastructurii feroviare a altor membri. Acest lucru ar putea fi introdus, de exemplu, la articolul 5 din COTIF (Obligaţii speciale ale statelor membre). Încălcarea acestei noi dispoziţii ar putea duce la sancţiuni.

Ce organ al OTIF ar trebui să aibă responsabilitatea de a decide dacă normele relevante au fost încălcate?

Adunarea generală este organul decizional suprem al OTIF şi ar trebui să aibă responsabilitatea oficială de a decide dacă normele relevante ale OTIF au fost încălcate. Pe baza structurii instituţionale a OTIF, ar fi rolul secretarului general să examineze orice presupusă încălcare a normelor OTIF. Acest lucru poate implica consultări cu alte organe ale OTIF şi poate necesita expertiză externă în vederea pregătirii propunerilor de decizie necesare, dacă este cazul, în vederea examinării lor de către Adunarea generală.

Ce organ al OTIF ar trebui să decidă cu privire la aplicarea sancţiunilor, restabilirea drepturilor şi readmiterea statelor membre care au fost excluse şi cu ce majoritate?

Adunarea generală este organul decizional suprem al OTIF şi ar trebui să aibă responsabilitatea oficială de a decide cu privire la aplicarea sancţiunilor, restabilirea drepturilor şi readmiterea statelor membre care au fost excluse. Având în vedere importanţa şi impactul aplicării sancţiunilor, majoritatea calificată de două treimi dintre statele membre ale OTIF prezente, menţionată la articolul 14 alineatul (6) din COTIF, ar fi probabil adecvată în acest caz.

Circumstanţele care exclud caracterul ilicit al unui act ar trebui incluse în mod expres în COTIF?

Uniunea Europeană consideră că o descriere neexhaustivă a circumstanţelor care exclud caracterul ilicit al unui act ar trebui, într-adevăr, să fie inclusă în mod expres în COTIF. De exemplu, o clauză de forţă majoră în COTIF ar putea stabili condiţii clare care s-ar afla în afara controlului unui membru al OTIF, în conformitate cu cadrul general al responsabilităţii statelor pentru fapte ilicite la nivel internaţional, astfel cum se prezintă la punctele 24-35 din documentul iniţial al secretariatului OTIF.

În caz de excludere, readmiterea membrilor care au fost excluşi ar trebui să urmeze aceeaşi procedură ca în cazul admiterii de noi membri sau procedura ar trebui să fie diferită? Ar trebui impuse condiţii specifice?

Presupunând că sancţiunile sunt într-adevăr puse în aplicare, în principiu, readmiterea membrilor care au fost excluşi ar trebui să fie luată în considerare şi acceptată numai în anumite condiţii şi, în orice caz, numai dacă încălcarea normelor OTIF care a generat sancţiunea este corectată efectiv. Condiţiile de revocare a sancţiunilor şi de restabilire a drepturilor membrilor ar trebui să fie clar identificate şi formulate.

Punctul 8 de pe ordinea de zi - Utilizarea semnăturilor electronice în comunicările oficiale dintre OTIF şi membrii săi

Document(e):

LAW-23104-JUR-5/8; LAW-23019-JUR 4/4

Exercitarea drepturilor de vot:

Statele membre

Poziţie:

Ia act de informaţiile prezentate de secretariat (documentul iniţial) şi reaminteşte faptul că, pentru UE, chestiunea este reglementată de Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă; Sprijină pregătirea unui proiect de recomandare, de preferinţă de către secretariatul OTIF, privind utilizarea semnăturii electronice în comunicările oficiale dintre OTIF şi membrii săi, în vederea examinării şi a posibilei adoptări în cadrul următoarei sesiuni a Comitetului ad-hoc; În ceea ce priveşte principiile generale, ar trebui luat în considerare nivelul diferit de experienţă a membrilor OTIF în ceea ce priveşte semnăturile electronice şi, prin urmare, pare oportun ca recomandarea, într-o primă etapă, să vizeze numai comunicările "simple".

Punctul 9 de pe ordinea de zi - Protecţia juridică a denumirii, abrevierii, logoului şi lucrărilor OTIF

Document(e):

LAW-23119-JUR 5/9; LAW-23120-JUR 5/9

Exercitarea drepturilor de vot:

Statele membre

Poziţie:

Sprijină dezvoltarea unei politici privind drepturile de autor şi solicită secretariatului să pregătească o astfel de politică, inclusiv acordarea de licenţe în cadrul modelelor de acordare a licenţelor cu acces liber, dacă este cazul, şi ţinând seama de drepturile de proprietate, în special de drepturile terţilor asupra diferitelor tipuri de documente publicate de OTIF; Consideră că Adunarea generală ar trebui să aprobe logoul şi orientările privind utilizarea denumirii, logoului, steagului şi abrevierii organizaţiei; Este de acord să solicite secretariatului OTIF să elaboreze un proiect de orientări privind utilizarea denumirii, abrevierii şi logoului OTIF, care să fie discutate în cadrul următoarei sesiuni a comitetului, şi să comunice ulterior "denumirea, abrevierea, emblema sau stema" OTIF Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii Intelectuale (OMPI), în conformitate cu articolul 6b din Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietăţii industriale.

Punctul 10 de pe ordinea de zi - Implicarea părţilor interesate înregistrate în Comitetul ad-hoc pentru afaceri juridice şi cooperare internaţională

Document(e):

LAW-23105-JUR 5/10

Exercitarea drepturilor de vot:

Statele membre

Poziţie:

Sprijină propunerea secretariatului OTIF de a clarifica faptul că, în scopul implicării părţilor interesate în activităţile comitetului, termenul "expert" înseamnă experţi în capacitatea lor profesională independentă şi experţi în calitate de reprezentanţi ai persoanelor juridice active în sectorul feroviar internaţional, cum ar fi transportatorii şi administratorii de infrastructură; Ia act de decizia Biroului Comitetului, conform căreia solicitările experţilor, ale cadrelor universitare şi ale cercetătorilor de a susţine o prezentare în cadrul unei sesiuni a Comitetului ad-hoc trebuie aprobate de Birou înainte de sesiunea respectivă, pentru a asigura gestionarea eficientă a sesiunii.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 noiembrie 2023