Nou Decizia 2563/24-nov-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale cu ocazia celei de a 34-a sesiuni a adunării acesteia cu privire la adoptarea unor modificări ale Codului privind alertele şi indicatorii şi ale Orientărilor pentru controale din cadrul Sistemului armonizat de control şi certificare (HSSC)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Decizia 2563/24-nov-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale cu ocazia celei de a 34-a sesiuni a adunării acesteia cu privire la adoptarea unor modificări ale Codului privind alertele şi indicatorii şi ale Orientărilor pentru controale din cadrul Sistemului armonizat de control şi certificare (HSSC)
Dată act: 24-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 100 alineatul (2), coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Măsurile luate de Uniune în sectorul transportului maritim ar trebui să urmărească îmbunătăţirea siguranţei maritime şi protejarea mediului marin şi a sănătăţii umane.
(2)În cadrul celei de a 34-a sesiuni a sale, care are loc în perioada 24 noiembrie-3 decembrie 2025 (A 34), Adunarea Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) urmează să adopte modificări ale Codului privind alertele şi indicatorii (denumit în continuare "codul") şi ale Orientărilor pentru controale din cadrul Sistemului armonizat de control şi certificare (denumite în continuare "Orientările HSSC privind controalele").
(3)Este oportun să se stabilească poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul A 34, deoarece unele dintre modificările propuse ale codului şi ale Orientărilor HSSC privind controalele (denumite în continuare "Codul din 2025"şi "Orientările HSSC din 2025 privind controalele") pot influenţa în mod decisiv conţinutul dreptului Uniunii, şi anume Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi Regulamentul (CE) nr. 391/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(1)Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de pasageri (JO L 163, 25.6.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/45/oj).
(2)Regulamentul (CE) nr. 391/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2009 privind normele şi standardele comune pentru organizaţiile cu rol de inspecţie şi control al navelor (JO L 131, 28.5.2009, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/391/oj).
(4)Uniunea ar trebui să sprijine adoptarea Codului din 2025, deoarece acesta va asigura conformitatea cu cerinţele instrumentelor OMI care au fost adoptate sau modificate de la adoptarea codului şi, prin urmare, va elimina contradicţiile, ambiguităţile şi redundanţele inutile.
(5)Uniunea ar trebui să sprijine adoptarea Orientărilor HSSC din 2025 privind controalele, deoarece acestea vor ţine seama de modificările aduse instrumentelor OMI care au intrat în vigoare sau au produs efecte din 2023.
(6)Uniunea nu este membră a OMI şi nu este parte contractantă la convenţiile şi codurile relevante. Prin urmare, Consiliul ar trebui să autorizeze statele membre să exprime poziţia Uniunii în cadrul A 34.
(7)Domeniul de aplicare al prezentei decizii ar trebui să se limiteze la conţinutul modificărilor propuse, în măsura în care acestea pot afecta normele comune ale Uniunii şi intră în sfera de competenţă exclusivă a Uniunii. Prezenta decizie nu ar trebui să afecteze repartizarea competenţelor între Uniune şi statele membre,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale cu ocazia celei de a 34-a sesiuni a adunării acesteia este de a aproba adoptarea:
(a)Codului privind alertele şi indicatorii, 2025, astfel cum figurează în anexa 14 la documentul MSC 110/21/Add.2 al OMI, şi revocarea în consecinţă a Rezoluţiei A.1021(26) a Adunării OMI; şi
(b)a Orientărilor pentru controale din cadrul Sistemului armonizat de control şi certificare (HSSC), 2025, astfel cum figurează în anexa 3 la documentul III 11/16/Add.1 al OMI, şi revocarea în consecinţă a Rezoluţiei A.1186(33) a Adunării OMI.
Art. 2
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii, astfel cum este stabilită la articolul 1, vizează modificările propuse în măsura în care acestea intră în sfera de competenţă exclusivă a Uniunii şi în măsura în care pot afecta normele comune ale Uniunii. Poziţia respectivă este exprimată de statele membre, care sunt toate membre ale OMI, acţionând împreună în interesul Uniunii.
Se poate conveni asupra unor modificări minore ale poziţiei stabilite la articolul 1 fără a mai fi necesară o nouă decizie a Consiliului.
Art. 3
Statele membre sunt autorizate să îşi exprime consimţământul de a-şi asuma obligaţii, în interesul Uniunii, în temeiul modificărilor propuse, în măsura în care respectivele modificări intră în sfera de competenţă exclusivă a Uniunii.
Art. 4
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 24 noiembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

L. LKKE RASMUSSEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 decembrie 2025