Nou Decizia 2552/17-dec-2025 de acordare a unei derogări anumitor state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea informaţiilor pentru sistemul referitor la dovada statutului unional

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Decizia 2552/17-dec-2025 de acordare a unei derogări anumitor state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul şi stocarea informaţiilor pentru sistemul referitor la dovada statutului unional
Dată act: 17-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 8738]
(Numai textele în limbile bulgară, croată, daneză, engleză, estonă, finlandeză, franceză, germană, greacă, irlandeză, italiană, letonă, neerlandeză, polonă, portugheză, slovenă şi suedeză sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (1), în special articolul 6 alineatul (4) coroborat cu articolul 8 alineatul (2),
(1)JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
după consultarea Comitetului Codului vamal,
întrucât:
(1)În temeiul articolului 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, toate schimburile de informaţii dintre autorităţile vamale şi dintre operatorii economici şi autorităţile vamale, precum şi stocarea acestor informaţii, în conformitate cu legislaţia vamală, trebuie efectuate utilizându-se tehnicile de prelucrare electronică a datelor.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei (2) stabileşte programul de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (denumit în continuare "programul de lucru"). Programul de lucru enumeră sistemele electronice care urmează să fie dezvoltate şi datele la care se preconizează că aceste sisteme vor deveni operaţionale. Printre altele, programul respectiv specifică implementarea şi instalarea sistemului referitor la dovada statutului unional (PoUS), în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), cu articolele 16 şi 153 şi cu articolul 278 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei din 15 decembrie 2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L, 2023/2879, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2879/oj).
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 stabileşte data de 15 august 2025 ca dată de instalare a etapei 2 a sistemului PoUS.
(4)În temeiul deciziei de punere în aplicare respective, etapa 2 a sistemului PoUS vizează legătura dintre acest sistem şi ghişeul unic naţional în domeniul maritim (denumit în continuare "MNSW"), care trebuie să fie creat de fiecare stat membru şi integrat în mediul aferent ghişeului unic european în domeniul maritim (denumit în continuare "EMSWe"), astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2019/1239 a Parlamentului European şi al Consiliului (3), care, în conformitate cu articolul 26 din acest regulament, se aplică de la 15 august 2025. Implementarea completă a etapei 2 a sistemului PoUS este, aşadar, legată de conectarea de la sistem la sistem dintre sistemul PoUS şi MNSW.
(3)Regulamentul (UE) 2019/1239 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a unui mediu aferent ghişeului unic european în domeniul maritim şi de abrogare a Directivei 2010/65/UE (JO L 198, 25.7.2019, p. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1239/oj).
(5)În Comunicarea privind actualizarea din 2024 a planului multianual de punere în aplicare pentru instituirea Ghişeului unic european în domeniul maritim (4) (denumită în continuare "Comunicarea privind EMSWe"), Comisia a indicat că punerea în aplicare a ghişeelor unice naţionale în domeniul maritim a înregistrat progrese mai lente faţă de planificarea iniţială şi, de asemenea, că adoptarea legislaţiei secundare a durat mai mult decât se preconizase. Drept urmare, deşi punerea în aplicarea la nivel naţional se finalizează treptat, începutul operaţiunilor ghişeelor unice naţionale în domeniul maritim nu va fi sincronizat între statele membre şi ar trebui să aibă loc, cu titlu orientativ, într-o perioadă de maximum 18 luni de la data aplicării Regulamentului (UE) 2019/1239.
(4)Comunicarea C/2024/7170 a Comisiei de prezentare a actualizării din 2024 a planului multianual de punere în aplicare pentru instituirea Ghişeului unic european în domeniul maritim (JO C, C/2024/6300, 22.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6300/oj).
(6)Ca urmare a punerii în aplicare cu întârziere a MNSW, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Germania, Estonia, Irlanda, Franţa, Croaţia, Italia, Cipru, Letonia, Ţările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Finlanda şi Suedia nu au putut implementa conectarea între propriile MNSW şi sistemul PoUS până la 15 august 2025. Prin urmare, aceste state membre au solicitat oficial Comisiei, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, să le permită, prin derogare de la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf din regulamentul menţionat, să utilizeze în continuare pentru schimbul şi stocarea informaţiilor alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor, în scopul de a furniza statutul vamal al mărfurilor, astfel cum se prevede la articolul 199 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei (5), astfel încât să li se permită operatorilor să utilizeze în continuare, în statele membre respective, manifestul societăţii de transport maritim menţionat la articolul 199 alineatul (2) din acel regulament.
(5)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).
(7)În consecinţă, trebuie să se acorde Belgiei, Bulgariei, Danemarcei, Germaniei, Estoniei, Irlandei, Franţei, Croaţiei, Italiei, Ciprului, Letoniei, Ţărilor de Jos, Poloniei, Portugaliei, Sloveniei, Finlandei şi Suediei, în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, o derogare, în ceea ce priveşte mijloacele de furnizare a statutului vamal al mărfurilor, de la obligaţia de utilizare a tehnicilor de prelucrare electronică a datelor pentru toate schimburile de informaţii dintre autorităţile vamale şi dintre operatorii economici şi autorităţile vamale, precum şi pentru stocarea acestor informaţii, prevăzută la articolul 6 alineatul (1) din acel regulament.
(8)Durata derogării respective depinde de momentul în care vor fi stabilite funcţionalităţile legate de obligaţiile de raportare vamală menţionate în partea A punctul A7 din anexa la Regulamentul (UE) 2019/1239. În acest context şi având în vedere Comunicarea privind EMSWe, derogarea trebuie să dureze până la 1 martie 2027.
(9)Belgia, Bulgaria, Danemarca, Germania, Estonia, Irlanda, Franţa, Croaţia, Italia, Cipru, Letonia, Ţările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Finlanda şi Suedia trebuie să prezinte rapoarte periodice referitoare la progresele pe care le înregistrează în ceea ce priveşte stabilirea legăturii între sistemul PoUS şi propriile MNSW.
(10)Dat fiind că, în temeiul Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/2879, etapa 2 a sistemului PoUS trebui să fie implementată până la 15 august 2025, iar Regulamentul (UE) 2019/1239 se aplică tot de la 15 august 2025, şi în scopul de a se evita un vid legislativ, prezenta decizie trebuie să se aplice tot de la data respectivă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Belgia, Bulgaria, Danemarca, Germania, Estonia, Irlanda, Franţa, Croaţia, Italia, Cipru, Letonia, Ţările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Finlanda şi Suedia pot utiliza mijloacele menţionate la articolul 199 alineatul (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 pentru a furniza dovada statutului vamal al mărfurilor.
Art. 2
Belgia, Bulgaria, Danemarca, Germania, Estonia, Irlanda, Franţa, Croaţia, Italia, Cipru, Letonia, Ţările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Finlanda şi Suedia raportează din patru în patru luni, începând cu 15 august 2025, până în a 15-a zi a lunii care urmează celei de-a patra luni, în legătură cu progresele înregistrate în ceea ce priveşte stabilirea legăturii dintre sistemul PoUS, astfel cum este menţionat în Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879, şi ghişeul unic naţional în domeniul maritim astfel cum este prevăzut în Regulamentul (UE) 2019/1239.
Prezenta decizie se aplică de la 15 august 2025 până la 1 martie 2027.
Art. 3
Prezenta decizie se adresează Regatului Belgiei, Republicii Bulgaria, Regatului Danemarcei, Republicii Federale Germania, Republicii Estonia, Irlandei, Republici Franceze, Republicii Croaţia, Republicii Italiene, Republicii Cipru, Republicii Letonia, Regatului Ţărilor de Jos, Republicii Polone, Republicii Portugheze, Republicii Slovenia, Republicii Finlanda şi Regatului Suediei.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 17 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Maros SEFCOVIC

Membru al Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 decembrie 2025