Decizia 2520/08-nov-2023 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului, a iniţiativei cetăţeneşti europene intitulate ''Trust and Freedom'' (''Încredere şi libertate'')
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 16 Noiembrie 2023
Decizia 2520/08-nov-2023 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului, a iniţiativei cetăţeneşti europene intitulate ''Trust and Freedom'' (''Încredere şi libertate'')
Dată act: 8-nov-2023
Emitent: Comisia Europeana
(Numai textul în limba engleză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind iniţiativa cetăţenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) şi (3),
(1)JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj
întrucât:
(1)La 9 octombrie 2023, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei iniţiative cetăţeneşti europene intitulate "Trust and Freedom" ("Încredere şi libertate").
(2)Această cerere urmează cererii de înregistrare a unei iniţiative cetăţeneşti europene intitulate "Trust and Freedom" ("Încredere şi libertate"), care i-a fost prezentată Comisiei la 24 iulie 2023.
(3)Prin scrisoarea din 23 august 2023 [C(2023) 5630 final], în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/788, Comisia a informat grupul de organizatori că, în ceea ce priveşte cererea de înregistrare depusă la 24 iulie 2023, cerinţele de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (d) şi (e) din regulamentul respectiv sunt îndeplinite şi că articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (b) din regulamentul respectiv nu este aplicabil. Comisia a explicat însă şi că iniţiativa nu îndeplineşte cerinţa stabilită la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788. În special, Comisia a explicat că, în ceea ce priveşte al treilea dintre cele trei obiective ale iniţiativei ("Protejarea drepturilor fundamentale în legislaţia UE prin intermediul unui mecanism de anulare"), Comisia nu are competenţa de a propune niciun act legislativ care să permită instituirea unui control jurisdicţional independent "activat de cetăţeni, de parlamentele locale şi naţionale, înainte de adoptarea acestora, pentru a revizui şi a anula orice proiect de act juridic al UE care încalcă drepturile fundamentale consacrate în Carta drepturilor fundamentale" şi că în tratate căile de atac judiciare sunt stabilite în mod exhaustiv.
(4)Prin urmare, Comisia a informat organizatorii, în temeiul articolului 6 alineatul (4) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788, că ar putea fie să modifice iniţiativa pentru a ţine seama de evaluarea Comisiei, fie să menţină sau să retragă iniţiativa iniţială, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788.
(5)La 9 octombrie 2023, grupul de organizatori a transmis din nou iniţiativa fără al treilea obiectiv.
(6)Obiectivele iniţiativei modificate, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt ca Comisia să propună acte legislative "care să promoveze libertatea, transparenţa, responsabilitatea şi implicarea individuală în cadrul UE" şi "să stabilească şi să consolideze sistemul de control şi echilibru, asigurându-se că instituţiile UE răspund nevoilor şi intereselor persoanelor, respectând în acelaşi timp drepturile omului, astfel cum sunt consacrate în Carta drepturilor fundamentale a UE". Aceste obiective sunt definite mai detaliat de organizatori, prin intermediul a două obiective. Primul obiectiv, "Respectarea demnităţii umane şi recunoaşterea consimţământului în cunoştinţă de cauză", invită Comisia să ia măsuri adresate statelor membre în ceea ce priveşte "definirea consimţământului în cunoştinţă de cauză, promovarea supremaţiei demnităţii umane, a libertăţii şi a autonomiei corporale în cadrul Uniunii Europene". Al doilea obiectiv, "Sporirea transparenţei şi consolidarea capacităţilor cetăţenilor", invită Comisia să propună un act juridic "care să sporească transparenţa şi accesul la informaţii în cadrul proceselor decizionale ale UE".
(7)O anexă la iniţiativa modificată oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele şi contextul iniţiativei. Aceasta se referă la drepturile fundamentale şi îndeamnă Comisia "să apere patrimoniul moral şi spiritual consacrat în preambulul" Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene "promovând valorile indivizibile şi universale ale demnităţii umane, libertăţii, egalităţii şi solidarităţii, favorizând democraţia, statul de drept şi acordând prioritate individului prin intermediul cetăţeniei Uniunii şi al unei zone de libertate, securitate şi justiţie".
(8)În ceea ce priveşte primul obiectiv al iniţiativei privind demnitatea umană şi recunoaşterea consimţământului în cunoştinţă de cauză, anexa enumeră cinci principii: (i) "respectarea autonomiei şi a integrităţii individuale" prin recunoaşterea faptului că "consimţământul în cunoştinţă de cauză înseamnă că fiecare persoană are dreptul de a lua decizii în cunoştinţă de cauză cu privire la opţiunile sale în materie de asistenţă medicală şi tratament"; (ii) "garantarea consimţământului liber în toate situaţiile", întrucât consimţământul liber "este esenţial atât în contextul cercetării (studiilor clinice intervenţionale), cât şi în cel al tratamentului"; (iii) "furnizarea de informaţii adecvate, inteligibile şi accesibile" în ceea ce priveşte comunicarea dintre cadrele medicale şi pacienţi; (iv) "înţelegerea cuprinzătoare a studiilor clinice intervenţionale şi a procedurilor medicale", ceea ce înseamnă că pacienţii "ar trebui să înţeleagă pe deplin natura, scopul, riscurile şi riscurile potenţiale"; (v) "recunoaşterea dreptului de refuz sau de retragere a consimţământului".
(9)În ceea ce priveşte al doilea obiectiv al iniţiativei privind transparenţa, anexa enumeră cinci acţiuni: (i) "favorizarea unei mai mari transparenţe prin solicitarea publicării ordinilor de zi, a proceselor-verbale ale reuniunilor, a rapoartelor interne, a e-mailurilor şi a SMS-urilor"; (ii) "divulgarea activităţilor de lobby prin crearea unui registru public al lobbyiştilor" şi "al interacţiunilor acestora cu funcţionarii UE"; (iii) "interzicerea reuniunilor secrete" ale funcţionarilor UE; (iv) "evaluarea interesului public în raport cu interesul privat"; (v) "stabilirea de sancţiuni pentru încălcări".
(10)Ca parte a cererii lor de înregistrare, grupul de organizatori a prezentat şi un document suplimentar anexat iniţiativei, care conţine o indicaţie generală a temeiurilor juridice şi a instrumentelor propuse.
(11)Comisia consideră că, în ceea ce priveşte măsurile solicitate de primul obiectiv al iniţiativei privind demnitatea umană şi consimţământul în cunoştinţă de cauză, deşi Comisia nu are competenţa de a propune un act legislativ care să reglementeze pe larg şi în mod general chestiunea consimţământului în toate diferitele domenii ale legislaţiei din domeniul sănătăţii, Comisia ar putea, în principiu, să propună măsuri relevante bazate pe dispoziţii specifice din TFUE, cum ar fi articolul 114 şi articolul 168 alineatul (4) litera (c). Această din urmă dispoziţie stă la baza unor măsuri specifice pentru a răspunde preocupărilor comune în materie de siguranţă. Prin urmare, Comisia ar putea prezenta o propunere de act juridic în domeniile sănătăţii publice în care Uniunii i s-a conferit o competenţă specifică. Dincolo de competenţa pentru aceste măsuri specifice, Uniunea dispune doar de o competenţă de sprijin în domeniul sănătăţii publice, în conformitate cu articolul 6 şi cu articolul 168 alineatul (1) din TFUE, conform cărora acţiunea Uniunii completează politicile naţionale şi, în conformitate cu articolul 168 alineatul (7) din TFUE, respectă responsabilităţile statelor membre în ceea ce priveşte definirea politicii lor de sănătate, precum şi organizarea şi prestarea de servicii de sănătate şi de îngrijire medicală.
(12)În ceea ce priveşte măsurile solicitate de al doilea obiectiv al iniţiativei privind transparenţa, Comisia ar putea prezenta o propunere de act juridic care să sporească transparenţa şi accesul la informaţii în procesele decizionale ale UE, în temeiul articolului 15 alineatul (3) din TFUE.
(13)Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părţile iniţiativei modificate nu se află, în mod vădit, în afara sferei sale de competenţă în virtutea căreia Comisia poate prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.
(14)Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condiţiile concrete de fond necesare pentru o acţiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporţionalităţii, subsidiarităţii şi compatibilităţii cu drepturile fundamentale.
(15)Grupul de organizatori a furnizat dovezi corespunzătoare că aceasta îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 şi a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din acelaşi regulament.
(16)Iniţiativa modificată propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie şi nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(17)Prin urmare, iniţiativa intitulată "Trust and Freedom" ("Încredere şi libertate") ar trebui înregistrată.
(18)Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu înseamnă confirmarea în vreun fel de către Comisie a corectitudinii factuale a conţinutului iniţiativei modificate, care ţine de responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai iniţiativei. Conţinutul iniţiativei modificate exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori şi nu se poate considera în niciun caz că acesta reflectă opiniile Comisiei,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Se înregistrează iniţiativa cetăţenească europeană intitulată "Trust and Freedom" ("Încredere şi libertate").
Art. 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai iniţiativei cetăţeneşti "Trust and Freedom" ("Încredere şi libertate"), reprezentat de doamna Justyna Magdalena WALKER şi doamna Helena Maria TENDER DA COSTA CABRAL, care acţionează în calitate de persoane de contact.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 8 noiembrie 2023.
Pentru Comisie Věra JOUROVÁ Vicepreşedintă |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 noiembrie 2023