Decizia 2481/10-nov-2023 de stabilire a unor intervale orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru reţeaua de management al traficului aerian pentru a patra perioadă de referinţă (2025-2029)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2023
Decizia 2481/10-nov-2023 de stabilire a unor intervale orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru reţeaua de management al traficului aerian pentru a patra perioadă de referinţă (2025-2029)
Dată act: 10-nov-2023
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (regulamentul-cadru) (1), în special articolul 11 alineatul (3) litera (a),
(1)JO L 96, 31.3.2004, p. 1.
având în vedere Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 al Comisiei din 11 februarie 2019 de instituire a unui sistem de performanţă şi de tarifare în cadrul cerului unic european şi de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 şi (UE) nr. 391/2013 (2), în special articolul 9 alineatul (2),
(2)JO L 56, 25.2.2019, p. 1.
Întrucât:
(1)În temeiul articolului 11 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004, Comisia este responsabilă de stabilirea, pentru fiecare perioadă de referinţă a sistemului de performanţă şi de tarifare pentru serviciile de navigaţie aeriană şi pentru funcţiile de reţea, a unor obiective de performanţă la nivelul Uniunii în domeniile-cheie de performanţă ale siguranţei, mediului, capacităţii şi rentabilităţii. Normele detaliate privind stabilirea de către Comisie a acestor obiective de performanţă la nivelul Uniunii sunt prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317.
(2)Obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă ("PR4"), care acoperă anii calendaristici 2025-2029 inclusiv, trebuie adoptate până la 1 iunie 2024.
(3)Pentru pregătirea acestor obiective de performanţă la nivelul Uniunii, articolul 9 alineatul (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 prevede obligaţia Comisiei de a publica intervale orientative pentru fiecare domeniu-cheie de performanţă, constând în valorile minime şi maxime anuale între care Comisia intenţionează să stabilească obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii. Aceste intervale orientative trebuie utilizate de Comisie în scopul consultării părţilor interesate menţionate la articolul 10 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004, a altor persoane şi organizaţii relevante şi, în ceea ce priveşte aspectele legate de siguranţă, a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei ("AESA").
(4)Organismul de evaluare a performanţei (Performance Review Body - PRB) desemnat de Comisie în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 a propus intervale orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru PR4 într-un raport prezentat Comisiei la 29 septembrie 2023.
(5)În raportul respectiv, PRB a prezentat în detaliu ipotezele, raţionamentul şi analiza care stau la baza intervalelor orientative propuse în domeniile-cheie de performanţă ale siguranţei, mediului, capacităţii şi rentabilităţii. În ceea ce priveşte evoluţia traficului prevăzută pentru PR4, PRB a utilizat cele mai recente previziuni de bază privind traficul ale serviciului STATFOR al Eurocontrol, publicate la 31 martie 2023.
(6)Intervalele orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii stabilite în prezenta decizie trebuie să se bazeze pe valorile propuse de PRB în raportul său menţionat în considerentele 4 şi 5 şi pe metodologia solidă, datele cuprinzătoare şi analiza cantitativă şi calitativă amplă prezentată în raportul respectiv.
(7)În ceea ce priveşte domeniul-cheie de performanţă al siguranţei, este necesar să se ia în considerare îmbunătăţirile eficacităţii managementului siguranţei realizate în cea de a treia perioadă de referinţă ("PR3") şi îmbunătăţirile suplimentare care sunt necesare în lumina celor mai recente evoluţii normative şi operaţionale.
(8)În scopul calculării intervalelor orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru domeniul-cheie de performanţă al mediului, este necesar să se ţină seama de performanţa istorică atinsă în acest domeniu, de beneficiile estimate care rezultă din măsurile stabilite în Planul de îmbunătăţire a reţelei europene de rute menţionat în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123 al Comisiei (3), în versiunea publicată în iulie 2023 (4), şi de consecinţele războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei asupra fluxurilor de trafic în spaţiul aerian. În plus, intervalele orientative propuse ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii în domeniul-cheie de performanţă al mediului trebuie să ţină seama de rezultatele unui studiu realizat de PRB privind interdependenţele dintre domeniul-cheie de performanţă al mediului şi cel al capacităţii, care a fost utilizat pentru a evalua impactul constrângerilor preconizate în materie de capacitate asupra domeniului-cheie de performanţă al mediului în PR4.
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123 al Comisiei din 24 ianuarie 2019 de stabilire a normelor de punere în aplicare a funcţiilor reţelei de management al traficului aerian (ATM) şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011 al Comisiei (JO L 28, 31.1.2019, p. 1).
(4)https://www.eurocontrol.int/publication/european-route-network-improvement-plan-ernip-part-2
(9)În scopul calculării intervalelor orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru domeniul-cheie de performanţă al capacităţii, este necesar să se ia în considerare în primul rând performanţa istorică în materie de capacitate a furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană ("ANSP"), acordând atenţie întârzierilor în managementul fluxului de trafic aerian ("ATFM") cauzate de restricţiile de capacitate ATC (controlul traficului aerian) sau de motive legate de personalul ATC. În al doilea rând, este necesar să se ia în considerare frecvenţa istorică a perturbărilor serviciilor de navigaţie aeriană din cauze care nu sunt legate de ATC, precum şi impactul întârzierilor cauzate de condiţiile meteorologice nefavorabile asupra furnizării de capacitate. În al treilea rând, este necesar să se ia în considerare planurile de îmbunătăţire a capacităţii ANSP care sunt incluse în Planul de administrare a reţelei europene menţionat la articolul 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123, în anexele sale publicate în aprilie 2023 (5). În ceea ce priveşte beneficiile operaţionale preconizate în PR4 datorate funcţionalităţilor de management al traficului aerian ("ATM") din cadrul primului proiect comun SESAR şi prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/116 al Comisiei (6), pentru elaborarea intervalelor orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru PR4 este necesar să se ia în considerare analiza realizată de organismul care gestionează punerea în practică a SESAR şi anexată la raportul PRB.
(5)https://www.eurocontrol.int/publication/european-network-operations-plan-2023-2027
(6)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/116 al Comisiei din 1 februarie 2021 privind instituirea primului proiect comun care sprijină punerea în aplicare a Planului general european de management al traficului aerian prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului, de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 409/2013 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 716/2014 al Comisiei (JO L 36, 2.2.2021, p. 10).
(10)În ceea ce priveşte domeniul-cheie de performanţă al rentabilităţii, datele preliminare privind costurile şi traficul pentru PR4 transmise de statele membre până la 1 iunie 2023 trebuie utilizate ca date de intrare pentru calcularea intervalelor orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru PR4. Intervalele orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii au la bază, de asemenea, analiza prospectivă a experţilor PRB cu privire la bazele de cost pentru PR4 şi la potenţialul de îmbunătăţire a rentabilităţii în cursul PR4, ţinând seama de interdependenţele cu alte domenii-cheie de performanţă. De asemenea, este necesar să se ia în considerare o analiză a ineficienţelor estimate din punctul de vedere al costurilor în furnizarea de servicii de navigaţie aeriană de rută în cadrul sistemului de performanţă şi de tarifare,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Intervalele orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă ("PR4"), constând în valorile minime şi maxime anuale între care Comisia intenţionează să stabilească obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii, sunt prevăzute în anexă.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 10 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:Intervale orientative ale obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă ("PR4")
I.DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANŢĂ AL SIGURANŢEI
Eficacitatea managementului siguranţei, de la nivelul A la nivelul D al AESA

Nivelul de eficacitate a managementului siguranţei care trebuie atins de furnizorii de servicii de navigaţie aeriană, defalcat pe obiective de management al siguranţei

Limita inferioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

(de atins până în 2029)

Limita superioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

(de atins până în 2029)

Politica şi obiectivele de siguranţă

C

C

Managementul riscurilor la adresa siguranţei

D

D

Asigurarea siguranţei

C

C

Promovarea siguranţei

C

C

Cultura siguranţei

C

C

II.DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANŢĂ AL MEDIULUI
Eficienţa medie a zborului orizontal pe rută corespunzătoare traiectoriei reale

Eficienţa medie a zborului orizontal pe rută corespunzătoare traiectoriei reale, exprimată ca procent

2025

2026

2027

2028

2029

Limita superioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

2,71 %

2,70 %

2,69 %

2,67 %

2,66 %

Limita inferioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

2,49 %

2,46 %

2,44 %

2,42 %

2,39 %

III.DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANŢĂ AL CAPACITĂŢII
Întârzierea medie pe rută în managementul fluxurilor de trafic aerian (ATFM), exprimată în minute per zbor

Întârzierea ATFM medie pe rută, exprimată în minute per zbor

2025

2026

2027

2028

2029

Limita superioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

0,50

0,50

0,50

0,40

0,40

Limita inferioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

0,41

0,38

0,35

0,33

0,31

IV.DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANŢĂ AL RENTABILITĂŢII
Variaţia de la an la an a costului unitar determinat ("DUC") mediu la nivelul Uniunii pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută

Variaţia de la an la an a DUC mediu la nivelul Uniunii pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută, exprimată ca procent

2025

2026

2027

2028

2029

Limita superioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

-0,7 %

-0,7 %

-0,7 %

-0,7 %

-0,7 %

Limita inferioară pentru obiectivele la nivelul Uniunii

-3,1 %

-3,1 %

-3,1 %

-3,1 %

-3,1 %

Valoarea de referinţă pentru DUC mediu la nivelul Uniunii pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută pentru PR4, exprimată în termeni reali în EUR 2022

2024

Valoarea de referinţă estimată pentru intervalele obiectivelor de performanţă în materie de rentabilitate la nivelul Uniunii pentru PR4

55,61 EUR

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 14 noiembrie 2023