Nou Decizia 2446/18-iul-2025 de autorizare a începerii negocierilor privind revizuirea Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2025
Decizia 2446/18-iul-2025 de autorizare a începerii negocierilor privind revizuirea Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor
Dată act: 18-iul-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91 şi articolul 100 alineatul (2), coroborate cu articolul 218 alineatele (3) şi (4),
având în vedere recomandarea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Tratatul de instituire a Comunităţii transporturilor (1) (TCT) a fost semnat în numele Uniunii în conformitate cu Decizia (UE) 2017/1937 a Consiliului (2). La 4 martie 2019, acesta a fost aprobat în numele Uniunii prin Decizia (UE) 2019/392 a Consiliului (3). Tratatul a intrat în vigoare la 1 mai 2019.
(1)JO L 278, 27.10.2017, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
(2)Decizia (UE) 2017/1937 a Consiliului din 11 iulie 2017 privind semnarea, în numele Uniunii Europene, şi aplicarea cu titlu provizoriu a Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor (JO L 278, 27.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/1937/oj).
(3)Decizia (UE) 2019/392 a Consiliului din 4 martie 2019 privind încheierea, în numele Uniunii Europene, a Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor (JO L 71, 13.3.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
(2)TCT promovează dezvoltarea reţelei de transport dintre Uniune, pe de o parte, şi Republica Albania, Bosnia şi Herţegovina, Republica Macedonia de Nord, Kosovo (*1)), Muntenegru şi Republica Serbia (denumite în continuare "părţile din Europa de Sud-Est"), pe de altă parte, în domeniul transportului rutier, feroviar, pe căi navigabile interioare şi maritim. Comunitatea transporturilor instituită prin TCT se bazează pe integrarea progresivă a pieţelor de transport ale părţilor din Europa de Sud-Est pe piaţa transporturilor din Uniune, pe baza dispoziţiilor relevante ale acquis-ului Uniunii.
(*1)Această denumire nu aduce atingere poziţiilor privind statutul şi este conformă cu RCSONU 1244 (1999), precum şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
(3)Articolul 42 din TCT prevede că tratatul urmează să facă obiectul unei reexaminări la cererea oricărei părţi contractante şi, în orice caz, la cinci ani de la intrarea sa în vigoare.
(4)În ianuarie 2024, a fost înfiinţat un grup de lucru pentru a purta dezbateri preliminare privind o reexaminare a TCT. Grupul de lucru a fost alcătuit din reprezentanţi ai Comisiei, ai statelor membre, ai părţilor din Europa de Sud-Est şi ai actualilor participanţi observatori. Acesta şi-a încheiat dezbaterile cu privire la reexaminare şi a identificat necesitatea de a actualiza TCT.
(5)S-au înregistrat progrese considerabile în ceea ce priveşte colaborarea mai strânsă dintre Comunitatea transporturilor şi doi dintre participanţii observatori, şi anume Ucraina şi Republica Moldova.
(6)Uniunea ar trebui să participe la negocierile privind modificarea TCT,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Comisia este autorizată să desfăşoare negocieri în numele Uniunii cu privire la un acord internaţional privind revizuirea Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor.
Art. 2
Negocierile se desfăşoară pe baza directivelor de negociere ale Consiliului prevăzute în addendumul la prezenta decizie.
Art. 3
Negocierile se desfăşoară cu consultarea Grupului de lucru pentru transport - chestiuni intermodale şi reţele, care este desemnat prin prezenta decizie drept comitet special prevăzut la articolul 218 alineatul (4) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Art. 4
Prezenta decizie se adresează Comisiei.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 18 iulie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. BJERRE

ANEXĂ:DIRECTIVE DE NEGOCIERE A UNUI ACORD INTERNAŢIONAL PRIVIND REVIZUIREA TRATATULUI DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢII TRANSPORTURILOR
I.DOMENIUL DE APLICARE AL ACORDULUI AVUT ÎN VEDERE
Tratatul de instituire a Comunităţii transporturilor (TCT) promovează dezvoltarea reţelei de transport dintre UE şi Republica Albania, Bosnia şi Herţegovina, Republica Macedonia de Nord, Kosovo (*1), Muntenegru şi Republica Serbia (denumite în continuare părţile din Europa de Sud-Est) în domeniul transportului rutier, feroviar, pe căi navigabile interioare şi maritim şi se bazează pe integrarea progresivă a pieţelor de transport ale părţilor din Europa de Sud-Est în piaţa transporturilor din UE, pe baza dispoziţiilor relevante ale acquis-ului UE. Obiectivul general al modificărilor avute în vedere este de a sprijini şi a consolida alinierea legislativă a părţilor din Europa de Sud-Est, dar şi de a îmbunătăţi şi clarifica anumite aspecte operaţionale care au fost identificate în aplicarea sa.
(*1)Această denumire nu aduce atingere poziţiilor privind statutul şi este conformă cu RCSONU 1244 (1999), precum şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
Modificările ar trebui, de asemenea, să permită aderarea deplină a Ucrainei şi a Republicii Moldova la TCT. În plus, pentru a asigura integrarea lor deplină în TCT, Comisia ar trebui să negocieze anexe privind dispoziţiile tranzitorii, astfel cum sunt menţionate la articolul 40 din TCT, care să fie aplicabile ambelor ţări în momentul aderării lor.
1.OBIECTIVE DE NEGOCIERE
În cursul negocierilor, Comisia ar trebui să vizeze atingerea obiectivelor prezentate în detaliu mai jos.

1.

Obiectivul general al modificărilor ar trebui să fie sprijinirea şi consolidarea alinierii legislative a tuturor părţilor contractante la acquis-ul relevant al UE, având în vedere perspectivele lor europene respective, şi, de asemenea, stimularea integrării progresive a pieţelor lor de transport pe piaţa transporturilor din UE.

2.

Modificările ar trebui, de asemenea, să permită participarea deplină la Tratatul de instituire a Comunităţii transporturilor a participanţilor observatori din Ucraina şi Republica Moldova. În plus, pentru a asigura integrarea lor deplină în TCT, Comisia ar trebui să negocieze anexe privind dispoziţiile tranzitorii, astfel cum sunt menţionate la articolul 40 din TCT, care să fie aplicabile ambelor ţări în momentul aderării lor. În plus, Comisia ar trebui să fie în măsură să răspundă eventualelor solicitări din partea Ucrainei şi a Republicii Moldova în ceea ce priveşte substanţa TCT.

3.

În acest sens, modificările ar putea include, de asemenea, o revizuire a dispoziţiilor care se referă în mod specific la Balcanii de Vest, astfel încât aceste dispoziţii să se refere, de asemenea, după caz, la ţările menţionate mai sus, precum şi o revizuire a formulei de repartizare a sarcinilor bugetare prevăzute în anexa V la tratat, pentru a se ţine seama de numărul mai mare de părţi contractante şi pentru a se asigura o distribuţie echitabilă continuă a contribuţiilor.

4.

Modificările menite să stimuleze alinierea legislativă ar trebui să cuprindă următoarele aspecte suplimentare:

(a) consolidarea angajamentelor obligatorii privind alinierea la acquis cuprinse în TCT, prevăzând sancţiuni (cum ar fi suspendarea drepturilor de vot) în cazul unor încălcări grave sau persistente;

(b) recunoaşterea şi instituţionalizarea actualelor şi viitoarelor planuri de acţiune TCT privind sprijinirea alinierii legislative;

(c) consolidarea şi o mai bună concentrare a rolului Secretariatului permanent în temeiul articolului 28 pentru a sprijini mai bine perspectivele europene ale părţilor din Europa de Sud-Est şi

(d) clarificarea şi dezvoltarea normelor privind termenele pentru ca dispoziţiile relevante din legislaţia prevăzută în anexa I la TCT să devină obligatorii pentru părţile din Europa de Sud-Est, în special în ceea ce priveşte articolul 3 alineatul (2) litera (b).

5.

Modificările ar trebui să asigure actualizarea anexei I la TCT, în special pentru a adăuga acquis-ul UE anterior semnării TCT şi pentru a ţine seama de evoluţiile relevante ale politicilor. Dacă este cazul, acest lucru ar putea implica includerea unei noi legislaţii în domeniul transporturilor sau în domeniile conexe menţionate în anexa respectivă.

6.

Modificările ar trebui să actualizeze, dacă este necesar, dispoziţiile articolelor 8 şi 9 referitoare la dezvoltarea extinderii reţelei transeuropene de transport (TEN-T) indicative la părţile din Europa de Sud-Est şi la planul de lucru flexibil pe cinci ani corespunzător, pentru a ţine seama de evoluţiile politicilor din cadrul legislativ TEN-T.

7.

Modificările ar trebui să asigure o modalitate mai puţin greoaie de consultare a experţilor părţilor din Europa de Sud-Est cu privire la obligaţiile prevăzute în prezent la punctul 4 din anexa II la TCT.

8.

Modificările ar trebui să reflecte acordurile la care s-a ajuns deja cu privire la denumirea oficială a Republicii Macedonia de Nord.

9.

Comisia ar trebui, de asemenea, să analizeze necesitatea de a adapta protocoalele bilaterale existente în prezent, după caz, de exemplu în ceea ce priveşte situaţia specifică a părţilor fără ieşire la mare şi dispoziţiile actuale privind transportul maritim.

10.

Modificările ar trebui să reexamineze normele privind aplicarea jurisprudenţei Curţii de Justiţie, în special pentru a acoperi şi jurisprudenţa pronunţată după data semnării TCT.

11.

Modificările ar putea include, de asemenea, aspecte tehnice minore care nu sunt incluse în niciuna dintre directivele de negociere anterioare (de exemplu, greşeli de tipar existente, anumite referinţe incorecte sau depăşite).

2.DESFĂŞURAREA NEGOCIERILOR
Comisia va desfăşura negocierile în conformitate cu prezentele directive şi va asigura o coordonare adecvată cu negocierile în curs şi viitoare în alte domenii relevante.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 1 decembrie 2025