Nou Decizia 2446/18-iul-2025 de autorizare a începerii negocierilor privind revizuirea Tratatului de instituire a Comunităţii transporturilor
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Consiliu Preşedintele M. BJERRE |
1. | Obiectivul general al modificărilor ar trebui să fie sprijinirea şi consolidarea alinierii legislative a tuturor părţilor contractante la acquis-ul relevant al UE, având în vedere perspectivele lor europene respective, şi, de asemenea, stimularea integrării progresive a pieţelor lor de transport pe piaţa transporturilor din UE. |
2. | Modificările ar trebui, de asemenea, să permită participarea deplină la Tratatul de instituire a Comunităţii transporturilor a participanţilor observatori din Ucraina şi Republica Moldova. În plus, pentru a asigura integrarea lor deplină în TCT, Comisia ar trebui să negocieze anexe privind dispoziţiile tranzitorii, astfel cum sunt menţionate la articolul 40 din TCT, care să fie aplicabile ambelor ţări în momentul aderării lor. În plus, Comisia ar trebui să fie în măsură să răspundă eventualelor solicitări din partea Ucrainei şi a Republicii Moldova în ceea ce priveşte substanţa TCT. |
3. | În acest sens, modificările ar putea include, de asemenea, o revizuire a dispoziţiilor care se referă în mod specific la Balcanii de Vest, astfel încât aceste dispoziţii să se refere, de asemenea, după caz, la ţările menţionate mai sus, precum şi o revizuire a formulei de repartizare a sarcinilor bugetare prevăzute în anexa V la tratat, pentru a se ţine seama de numărul mai mare de părţi contractante şi pentru a se asigura o distribuţie echitabilă continuă a contribuţiilor. |
4. | Modificările menite să stimuleze alinierea legislativă ar trebui să cuprindă următoarele aspecte suplimentare: (a) consolidarea angajamentelor obligatorii privind alinierea la acquis cuprinse în TCT, prevăzând sancţiuni (cum ar fi suspendarea drepturilor de vot) în cazul unor încălcări grave sau persistente; (b) recunoaşterea şi instituţionalizarea actualelor şi viitoarelor planuri de acţiune TCT privind sprijinirea alinierii legislative; (c) consolidarea şi o mai bună concentrare a rolului Secretariatului permanent în temeiul articolului 28 pentru a sprijini mai bine perspectivele europene ale părţilor din Europa de Sud-Est şi (d) clarificarea şi dezvoltarea normelor privind termenele pentru ca dispoziţiile relevante din legislaţia prevăzută în anexa I la TCT să devină obligatorii pentru părţile din Europa de Sud-Est, în special în ceea ce priveşte articolul 3 alineatul (2) litera (b). |
5. | Modificările ar trebui să asigure actualizarea anexei I la TCT, în special pentru a adăuga acquis-ul UE anterior semnării TCT şi pentru a ţine seama de evoluţiile relevante ale politicilor. Dacă este cazul, acest lucru ar putea implica includerea unei noi legislaţii în domeniul transporturilor sau în domeniile conexe menţionate în anexa respectivă. |
6. | Modificările ar trebui să actualizeze, dacă este necesar, dispoziţiile articolelor 8 şi 9 referitoare la dezvoltarea extinderii reţelei transeuropene de transport (TEN-T) indicative la părţile din Europa de Sud-Est şi la planul de lucru flexibil pe cinci ani corespunzător, pentru a ţine seama de evoluţiile politicilor din cadrul legislativ TEN-T. |
7. | Modificările ar trebui să asigure o modalitate mai puţin greoaie de consultare a experţilor părţilor din Europa de Sud-Est cu privire la obligaţiile prevăzute în prezent la punctul 4 din anexa II la TCT. |
8. | Modificările ar trebui să reflecte acordurile la care s-a ajuns deja cu privire la denumirea oficială a Republicii Macedonia de Nord. |
9. | Comisia ar trebui, de asemenea, să analizeze necesitatea de a adapta protocoalele bilaterale existente în prezent, după caz, de exemplu în ceea ce priveşte situaţia specifică a părţilor fără ieşire la mare şi dispoziţiile actuale privind transportul maritim. |
10. | Modificările ar trebui să reexamineze normele privind aplicarea jurisprudenţei Curţii de Justiţie, în special pentru a acoperi şi jurisprudenţa pronunţată după data semnării TCT. |
11. | Modificările ar putea include, de asemenea, aspecte tehnice minore care nu sunt incluse în niciuna dintre directivele de negociere anterioare (de exemplu, greşeli de tipar existente, anumite referinţe incorecte sau depăşite). |