Nou Decizia 2425/02-dec-2025 privind armonizarea benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru utilizarea în comun de către sistemele terestre pe suport radio în bandă largă capabile să asigure o conectivitate de reţea locală în Uniune

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2025
Decizia 2425/02-dec-2025 privind armonizarea benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru utilizarea în comun de către sistemele terestre pe suport radio în bandă largă capabile să asigure o conectivitate de reţea locală în Uniune
Dată act: 2-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 8146]
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Decizia nr. 676/2002/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind cadrul de reglementare pentru politica de gestionare a spectrului de frecvenţe radio în Comunitatea Europeană (Decizia privind spectrul de frecvenţe radio) (1), în special articolul 4 alineatul (3),
(1)JO L 108, 24.4.2002, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2002/676(1)/oj.
Întrucât:
(1)Banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz poate permite implementarea sistemelor terestre pe suport radio în bandă largă pentru a furniza conectivitate de reţea locală pentru o gamă largă de servicii şi aplicaţii, pe baza neutralităţii tehnologice. Numeroasele cazuri de utilizare locală în diferite medii, industriale şi neindustriale, atât în interior, cât şi în exterior, vor beneficia de existenţa unor condiţii tehnice armonizate.
(2)Comunicarea Comisiei intitulată "Un plan de acţiune privind 5G în Europa" ("Planul de acţiune 5G") (2) stabileşte o abordare coordonată a Uniunii referitoare la instalarea serviciilor 5G începând din 2020. Planul de acţiune privind 5G subliniază că tehnologia 5G este un factor-cheie al digitalizării "industriilor verticale" (3). Acesta prevede, de asemenea, că sunt necesare acţiuni coordonate la nivelul Uniunii, inclusiv pentru a identifica şi a armoniza spectrul de frecvenţe pentru 5G, în scopul de a promova modele de afaceri şi soluţii inovatoare pentru accesul cu licenţă locală la spectru.
(2)COM(2016) 588 final.
(3)Cum ar fi transporturile, logistica, automobilele, sănătatea, energia, fabricile inteligente, mass-media şi divertismentul.
(3)În "Avizul privind provocările legate de implementarea tehnologiei 5G (Al 3-lea aviz privind 5G) (4)" ["Opinion on 5G implementation challenges (RSPG 3rd opinion on 5G")], Grupul pentru politica în domeniul spectrului de frecvenţe radio (RSPG) concluzionează că conectivitatea pentru industriile verticale ar putea fi asigurată de soluţiile operatorului de telefonie mobilă, de furnizorii terţi şi direct chiar de industriile verticale în benzile armonizate la nivelul Uniunii pentru serviciile de comunicaţii electronice sau într-un spectru de frecvenţe dedicat acestor industrii. RSPG recomandă statelor membre să ia în considerare şi alte soluţii în materie de spectru, inclusiv spectrul dedicat sau partajat pentru nevoile comerciale/sectoriale care ar putea să nu fie satisfăcute în mod adecvat de operatorii de telefonie mobilă.
(4)Documentul RSPG19-007 final din 30 ianuarie 2019, Strategic Spectrum Roadmap Towards 5G for Europe: opinion on 5G implementation challenges (RSPG 3rd opinion on 5G) ["Foaie de parcurs strategică pentru spectrul 5G în Europa: aviz privind provocările legate de instalarea tehnologiei 5G (Al 3-lea aviz al RSPG privind 5G)"].
(4)În "Avizul privind necesităţile suplimentare în materie de spectru şi orientări privind implementarea rapidă a viitoarelor reţele pe suport radio în bandă largă" ("Opinion on additional spectrum needs and guidance on the fast rollout of future wireless broadband networks") (5), RSPG recunoaşte, de asemenea, că există o cerere specifică pentru spectrul de frecvenţe de mijloc şi recomandă statelor membre să investigheze posibila utilizare a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru aplicaţiile locale (şi anume, de putere mică/medie), inclusiv aplicaţiile verticale, protejând în acelaşi timp sateliţii şi alte aplicaţii şi servicii existente.
(5)Documentul RSPG21-024 final din 16 iunie 2021, RSPG opinion on additional spectrum needs and guidance on the fast rollout of future wireless broadband networks (Avizul RSPG privind necesităţile suplimentare în materie de spectru şi orientări privind implementarea rapidă a viitoarelor reţele wireless în bandă largă).
(5)Banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz este utilizată în întreaga Uniune pentru serviciile prin satelit care cuprind comunicaţiile spaţiu-Pământ către staţiile terestre prin satelit din cadrul serviciului fix prin satelit (Fixed Satellite Service - FSS). Aceasta este utilizată, de asemenea, pentru comunicaţiile terestre în cadrul serviciului fix (Fixed Service - FS), incluzând atât utilizări militare, cât şi civile.
(6)Banda de frecvenţe 3 400-3 800 MHz a fost armonizată în Uniune pentru sistemele terestre pe suport radio în bandă largă care furnizează servicii de comunicaţii electronice în temeiul Deciziei 2008/411/CE a Comisiei (6) şi este banda principală pentru instalarea 5G în Uniune. Este esenţial ca aceste sisteme să fie protejate în mod adecvat.
(6)Decizia 2008/411/CE a Comisiei din 21 mai 2008 privind armonizarea benzii de frecvenţe 3 400-3 800 MHz pentru sisteme terestre capabile să furnizeze servicii de comunicaţii electronice în cadrul Comunităţii (JO L 144, 4.6.2008, p. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/411/oj).
(7)Banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz este alocată pe plan mondial Serviciului de radionavigaţie aeronautică (ARNS) şi este utilizată de radioaltimetre instalate la bordul aeronavelor. Radioaltimetrele sunt utilizate pe diferite tipuri de aeronave, inclusiv avioane de pasageri şi de marfă şi elicoptere. Acestea oferă măsurători precise ale înălţimii care sunt esenţiale pentru diferitele funcţii de siguranţă din aviaţie, inclusiv aterizarea automată, sistemele de avertizare privind apropierea faţă de sol (GPWS), sistemele de avertizare şi de informare asupra configuraţiei terenului (TAWS) şi de evitare a coliziunilor, şi ar trebui protejate.
(8)În plus, unele staţii VLBI (Very-long-baseline Interferometry - interferometrie cu bază foarte lungă) ale sistemului global de observare (Global Observing System - VGOS) sunt instalate în anumite state membre ca parte a proiectului european de infrastructură critică Galileo şi au receptoare pasive foarte sensibile. În prezent, aceste operaţiuni de observare nu beneficiază de o alocare pentru radioastronomie în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz. Cu toate acestea, statele membre ar trebui să ia toate măsurile posibile pentru a le proteja împotriva interferenţelor dăunătoare.
(9)În temeiul articolului 4 alineatul (2) din Decizia 676/2002/CE, Comisia a acordat Conferinţei europene a administraţiilor de poştă şi telecomunicaţii (CEPT) un mandat pentru a elabora condiţii tehnice armonizate pentru utilizarea în comun a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru sistemele terestre pe suport radio în bandă largă care furnizează conectivitate de reţea locală în Uniune.
(10)Ca răspuns la acest mandat, la 8 noiembrie 2024, CEPT a emis Raportul nr. 88 (7) (denumit în continuare "raportul CEPT"). În acest raport sunt specificate condiţiile tehnice armonizate cel mai puţin restrictive pentru utilizarea în comun a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru sistemele terestre pe suport radio în bandă largă de putere mică şi medie ("sistemele WBB LMP") pentru furnizarea conectivităţii de reţea locală. Aceste condiţii se bazează pe rezultatele rapoartelor Comitetului pentru comunicaţii electronice (ECC) nr. 358 (8) şi nr. 362 (9).
(7)Raportul nr. 88 al CEPT: " Report from CEPT to the European Commission in response to the Mandate on shared use of the 3 800-4 200 MHz frequency band by low/medium power terrestrial wireless broadband systems (WBB LMP) providing local-area network connectivity " ["Raport al CEPT către Comisia Europeană ca răspuns la mandatul privind utilizarea în comun a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz de către sistemele terestre pe suport radio în bandă largă de putere mică/medie (WBB LMP) care oferă conectivitate de reţea locală"].
(8)Raportul nr. 358 al ECC: " In-band and adjacent bands sharing studies to assess the feasibility of the shared use of the 3.8-4.2 GHz frequency band by terrestrial wireless broadband systems providing local-area (i.e. low/medium power) network connectivity " ["Studii de partaj în bandă şi în benzi adiacente pentru evaluarea fezabilităţii utilizării în comun a benzii de frecvenţe 3,8-4,2 GHz de către sistemele terestre pe suport radio de bandă largă care furnizează conectivitate de reţea locală (şi anume, de putere mică/medie)"], aprobat în iunie 2024.
(9)Raportul nr. 362 al ECC: " Compatibility between mobile or fixed communications networks (MFCN) operating in 3 400-3 800 MHz and wireless broadband systems in low/medium power (WBB LMP) operating in the frequency band 3 800-4 200 MHz with Radio Altimeters (RA) operating in 4 200-4 400 MHz " ["Compatibilitatea dintre reţelele de comunicaţii mobile sau fixe (MFCN) care funcţionează în banda de frecvenţe 3 400-3 800 MHz şi sistemele pe suport radio de bandă largă de putere mică/medie (WBB LMP) care funcţionează în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz cu radioaltimerele (RA) care funcţionează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz"], aprobat în noiembrie 2024.
(11)Condiţiile tehnice armonizate stabilite în Raportul nr. 88 al CEPT asigură neutralitatea tehnologică pentru operarea sistemelor WBB LMP, printre acestea numărându-se tehnologiile Proiectului de parteneriat de a 3-a generaţie (3rd Generation Partnership Project - 3GPP) şi ale DECT-2020 NR (Digital Enhanced Cordless Telecommunications-2020 New Radio). Acestea permit funcţionarea nesincronizată a staţiilor de bază de putere medie atât cu sisteme de antene active (active antenna systems - AAS), cât şi cu sisteme non-AAS, precum şi a staţiilor de bază de putere mică cu non-AAS. Atunci când acest lucru este necesar pentru a gestiona coexistenţa diferitelor sisteme WBB LMP în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, statele membre ar trebui să asigure coordonarea naţională şi, eventual, transfrontalieră.
(12)Banda poate fi accesată dacă se utilizează tehnici de acces la spectru şi de atenuare a interferenţelor care asigură un nivel adecvat de performanţă a receptorului pentru a se respecta cerinţele esenţiale ale Directivei 2014/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (10). Dacă în standardele armonizate, sau în părţi ale acestora, ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în conformitate cu Directiva 2014/53/UE sunt descrise tehnici relevante, trebuie să se asigure o performanţă cel puţin echivalentă cu nivelul de performanţă asociat acestor tehnici.
(10)Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio şi de abrogare a Directivei 1999/5/CE (JO L 153, 22.5.2014, p. 62, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/53/oj).
(13)Condiţiile tehnice armonizate şi orientările relevante prezentate în Raportul nr. 88 al CEPT abordează protecţia şi dezvoltarea pe termen lung a utilizatorilor tradiţionali care utilizează în comun banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, în special staţiile terestre de recepţie prin satelit şi legăturile fixe terestre. Acestea abordează, de asemenea, protecţia sistemelor terestre pe suport radio în bandă largă care furnizează servicii de comunicaţii electronice sub 3 800 MHz şi a radioaltimetrelor care funcţionează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz. Condiţiile tehnice armonizate se bazează pe ipoteza unui regim naţional de autorizare, în care sunt cunoscute locaţiile reţelelor WBB LMP sau ale staţiilor de bază, legăturile fixe din FS şi staţiile terestre de recepţie prin satelit din FSS.
(14)Utilizarea în comun de către sistemele WBB LMP, pe de o parte, şi sistemele FSS sau FS, pe de altă parte, în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz este fezabilă de la caz la caz. Pentru a asigura protecţia sistemelor FSS existente sub 3 800 MHz şi a sistemelor FSS şi FS existente şi viitoare din banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, statele membre ar trebui să asigure planificarea atentă a sistemelor WBB LMP şi analiza de la caz la caz. Statele membre ar trebui, de asemenea, să ia în considerare aplicarea unor tehnici de atenuare adecvate, atât la nivel naţional, cât şi, dacă acest lucru este necesar având în vedere distanţele mari de separare, prin acorduri bilaterale sau multilaterale de coordonare transfrontalieră. Utilizarea benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru sistemele FSS şi FS autorizate în prezent pe piaţă în statele membre face în continuare obiectul deciziilor naţionale. Prezenta decizie nu aduce atingere modului în care statele membre autorizează utilizarea acestei benzi pentru sistemele FSS şi FS.
(15)Statele membre ar trebui să asigure protecţia radioaltimetrelor care operează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz contra sistemelor WBB LMP care operează în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, pe baza rezultatelor stabilite în Raportul nr. 362 al ECC şi fără a aduce atingere niciunei măsuri din domeniul aviaţiei care ar putea fi luată de Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (AESA). La nivel naţional ar trebui să se acorde o atenţie deosebită protecţiei radioaltimetrelor contra staţiilor de bază AAS de putere medie situate în imediata apropiere a aeroporturilor, inclusiv în zonele de frontieră, şi care operează în subbanda de frecvenţe 4 100-4 200 MHz.
(16)Statele membre ar trebui să asigure protecţia sistemelor terestre care furnizează servicii de comunicaţii electronice WBB (ECS) în banda de frecvenţe 3 400-3 800 MHz, inclusiv, după caz, prin coordonare transfrontalieră, funcţionarea sincronizată a reţelelor, limite ale densităţii fluxului de putere, distanţe de separare şi/sau cerinţe de separare a frecvenţelor.
(17)Deoarece Raportul nr. 88 al CEPT nu a examinat utilizarea sistemelor WBB LMP în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru conectivitatea la staţiile terminale aeriene, prezenta decizie nu prevede condiţii tehnice şi operaţionale armonizate pentru utilizarea staţiilor terminale aeriene. În conformitate cu cadrul juridic existent, statele membre au dreptul de a restricţiona utilizarea staţiilor terminale aeriene în această bandă de frecvenţe, sub rezerva oricăror condiţii armonizate care vor deveni disponibile la nivelul Uniunii în viitor.
(18)Este esenţial să se asigure coexistenţa între sistemele WBB LMP, precum şi între sistemele WBB LMP şi alte servicii stabilite, cum ar fi radioaltimetrele. În această privinţă, statele membre pot, de asemenea, să facă trimitere la orice recomandare a ECC pentru a întreprinde acţiuni la nivel naţional sau la nivel bilateral/multilateral (11).
(11)Este vorba despre următoarele scenarii de coexistenţă: sistemele WBB LMP şi staţiile terestre de recepţie FSS, sistemele WBB LMP şi legăturile FS, sistemele WBB LMP şi WBB ECS în banda de frecvenţe 3 400-3 800 MHz, sistemele WBB LMP şi radioaltimetrele din banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz.
(19)Noţiunea de "desemnare şi punere la dispoziţie" a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz în contextul prezentei decizii se referă la următoarele etape: (i) adaptarea cadrului juridic naţional privind alocarea frecvenţelor pentru a include utilizarea preconizată a acestei benzi în condiţiile tehnice armonizate stabilite în prezenta decizie; (ii) iniţierea tuturor măsurilor necesare pentru a asigura coexistenţa cu utilizarea existentă a acestei benzi, în măsura în care este necesar şi (iii) iniţierea măsurilor adecvate, sprijinite de lansarea unui proces de consultare a părţilor interesate, după caz, pentru a permite utilizarea acestei benzi în conformitate cu cadrul juridic aplicabil la nivelul Uniunii, inclusiv cu condiţiile tehnice armonizate prevăzute în prezenta decizie.
(20)Pot fi necesare acorduri de coordonare transfrontalieră între statele membre, precum şi între statele membre şi ţările din afara UE, pentru a evita interferenţele dăunătoare şi pentru a îmbunătăţi eficienţa spectrului şi a spori convergenţa utilizării spectrului. Fără a aduce atingere eventualelor măsuri în domeniul aviaţiei adoptate de AESA, statele membre ar trebui să ţină seama de recomandările relevante ale ECC pentru a asigura protecţia coerentă a radioaltimetrelor care operează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz la nivel transfrontalier. Comisia, în cooperare cu statele membre şi AESA, a pregătit o foaie de parcurs a UE fără caracter obligatoriu pentru a asigura coexistenţa în condiţii de siguranţă între reţelele mobile şi radioaltimetrele aeronavelor în gama de frecvenţe 3 400-4 400 MHz (12).
(12)Comisia Europeană, EU Roadmap for ensuring safe coexistence between mobile networks and aircraft radio altimeters within the frequency range 3 400-4 400 MHz in the Union (Foaie de parcurs a UE pentru asigurarea coexistenţei în condiţii de siguranţă în Uniune între reţelele mobile şi radioaltimetrele aeronavelor în gama de frecvenţe 3 400-4 400 MHz), versiunea 2 din 8 aprilie 2025.
(21)Fără a aduce atingere dreptului statelor membre de a autoriza utilizarea spectrului pe teritoriul lor, viitoarea reexaminare a utilizării spectrului în temeiul prezentei decizii ar fi facilitată prin utilizarea convergentă a unor porţiuni coerente de spectru în întreaga UE, începând, de exemplu, cu partea superioară a benzii. Orice mod coordonat de utilizare a spectrului în întreaga UE ar putea face obiectul unei examinări aprofundate. În funcţie de regimul de autorizare aplicat benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, statele membre ar trebui să evalueze necesitatea de a impune condiţii tehnice suplimentare, pentru a asigura coexistenţa adecvată între sistemele WBB LMP şi între sistemele WBB LMP şi alte servicii în respectiva bandă de frecvenţe şi în benzile adiacente.
(22)Statele membre ar trebui să raporteze Comisiei cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii, în special cu privire la introducerea şi dezvoltarea treptate a sistemelor WBB LMP în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz şi la orice problemă de coexistenţă, pentru a contribui la evaluarea impactului deciziei la nivelul Uniunii şi a caracterului adecvat al condiţiilor tehnice armonizate în ceea ce priveşte asigurarea unei protecţii adecvate a serviciilor existente, precum şi la revizuirea sa în timp util.
(23)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului pentru spectrul de frecvenţe radio,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Prezenta decizie stabileşte condiţiile tehnice armonizate pentru disponibilitatea şi utilizarea eficientă în comun a benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, pentru sistemele terestre de bandă largă pe suport radio de putere mică şi medie (WBB LMP) capabile să asigure o conectivitate de reţea locală în Uniune.
Art. 2
În sensul prezentei decizii:
"radioaltimetru" înseamnă un sistem de măsurare a distanţei prin radar orientat către sol, care măsoară, cu un grad ridicat de precizie, integritate şi disponibilitate, înălţimea la care se află o aeronavă deasupra terenului şi a obstacolelor în toate fazele de zbor.
Art. 3
Până la 30 septembrie 2026, statele membre desemnează şi pun la dispoziţie în mod neexclusiv banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz pentru sistemele WBB LMP în conformitate cu condiţiile tehnice armonizate stabilite în anexă.
Art. 4
Statele membre se asigură, în conformitate cu condiţiile tehnice armonizate relevante stabilite în anexă, că sistemele WBB LMP protejează în mod corespunzător:
(a)staţiile terestre ale serviciului fix prin satelit (FSS) pentru comunicaţiile spaţiu-Pământ autorizate să funcţioneze în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz în întreaga Uniune şi sub 3 800 MHz;
(b)sistemele serviciului fix (FS) care funcţionează în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz;
(c)sistemele terestre care furnizează servicii de comunicaţii electronice pe suport radio în bandă largă (WBB ECS) în banda de frecvenţe 3 400-3 800 MHz;
(d)radioaltimetrele Serviciului de radionavigaţie aeronautică (ARNS) care funcţionează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz;
(e)staţiile sistemului global de observare VLBI de pe teritoriul Uniunii, dacă este necesar şi ţinând seama în mod corespunzător de statutul lor reglementar.
Art. 5
Statele membre facilitează încheierea de acorduri de coordonare transfrontalieră pentru a permite funcţionarea WBB LMP, cu respectarea articolului 4, ţinând seama de procedurile de reglementare şi de drepturile existente şi de acordurile internaţionale relevante.
Art. 6
Statele membre transmit Comisiei, până la 31 decembrie 2026, un raport privind punerea în aplicare a prezentei decizii.
Statele membre monitorizează utilizarea benzii de frecvenţe 3 800-4 200 MHz, inclusiv coexistenţa dintre sistemele WBB LMP şi alte sisteme menţionate la articolul 4. Statele membre raportează Comisiei constatările lor, la cerere sau din proprie iniţiativă.
Art. 7
Prezenta decizie se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 2 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Henna VIRKKUNEN

Vicepreşedintă executivă

ANEXĂ:CONDIŢIILE TEHNICE MENŢIONATE LA ARTICOLELE 3 ŞI 4
1.Definiţii
În sensul prezentei anexe, se aplică următoarele definiţii:
AAS (sisteme de antene active) înseamnă o staţie de bază WBB LMP şi un sistem de antene în care amplitudinea şi/sau faza dintre elemente sunt ajustate continuu, obţinând astfel o diagramă de radiaţie care variază ca răspuns la variaţiile pe termen scurt ale mediului radio. Această definiţie este menită să excludă reglarea fasciculului pe termen lung, cum ar fi înclinarea electrică fixă în jos (1).
(1)Non-AAS (sisteme de antene inactive) se referă la emiţătoarele staţiei de bază WBB LMP care utilizează o antenă pasivă cu o diagramă fixă de antenă. Este posibil să se aplice o orientare pe termen lung a fasciculului electric în cazul non-AAS, dar non-AAS nu pot răspunde modificărilor pe termen scurt ale mediului radio.
Funcţionarea sincronizată înseamnă funcţionarea a două sau mai multe reţele duplex cu diviziune în timp (time division duplex - TDD), în care nu se produc simultan transmisii în legătură ascendentă (uplink - UL) şi transmisii în legătură descendentă (downlink - DL), ceea ce înseamnă că, în orice moment, toate reţelele transmit fie în legătură descendentă, fie în legătură ascendentă. Acest lucru necesită alinierea tuturor transmisiilor DL şi UL ale tuturor reţelelor TDD implicate, precum şi sincronizarea începutului cadrului pentru toate reţelele (2).
(2)Adică referinţă comună "timp/fază" (common clock phase reference).
Funcţionarea nesincronizată înseamnă operarea a două sau mai multe reţele TDD dintre care, în orice moment, cel puţin o reţea transmite în DL şi cel puţin o reţea transmite în UL. Acest lucru se poate întâmpla dacă reţelele TDD fie nu aliniază toate transmisiile DL şi UL, fie nu se sincronizează la începutul cadrului (3).
(3)Adică fără referinţă comună "timp/fază".
Funcţionarea semisincronizată înseamnă funcţionarea a două sau mai multe reţele TDD, atunci când o parte a cadrului corespunde funcţionării sincronizate, iar cealaltă parte corespunde funcţionării nesincronizate. Acest lucru necesită adoptarea aceleiaşi structuri a cadrului pentru toate reţelele TDD implicate, inclusiv a intervalelor în care nu se specifică direcţia UL/DL, precum şi sincronizarea începutului cadrului pentru toate reţelele.
Puterea echivalentă radiată izotrop (EIRP) este produsul dintre puterea furnizată antenei şi câştigul antenei într-o direcţie dată, relativ la o antenă izotropă (câştig absolut sau izotrop).
Puterea totală radiată (TRP) indică puterea radiată de o antenă compozită. Aceasta este egală cu puterea totală de intrare condusă în setul de antene, din care se scad pierderile eventuale în setul de antene. TRP este integrala puterii emise în diferite direcţii din întreaga sferă de radiaţie, după cum se arată în formula următoare:
unde P(,) este puterea radiat de un set de antene în direcţia (, ), dat de formula:
unde PTx este puterea condusă (măsurată în waţi) care este introdusă în setul de antene, iar g(,) este cştigul direcţional al setului de antene în direcţia (, ).
2.Parametri generali
În banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz:
1.funcţionarea în modul duplex se bazează pe duplexul cu diviziune în timp (TDD);
2.dimensiunile blocurilor alocate (sau "canalelor") sunt multipli de 5 MHz (figura 1);
3.frecvenţa-limită inferioară a unui bloc alocat se aliniază cu limita inferioară a benzii de 3 800 MHz sau este distanţată faţă de aceasta cu un multiplu de 5 MHz;
4.se pot combina mai multe blocuri adiacente de 5 MHz pentru a obţine un canal mai larg;
5.transmisia staţiilor de bază şi a staţiilor terminale trebuie să respecte condiţiile tehnice specificate în secţiunea 3 şi, respectiv, în secţiunea 4.
Figura 1 Dispunerea frecvenţelor de 3 800-4 200 MHz
3.Condiţii tehnice pentru staţiile de bază
Tabelul 1 defineşte EIRP maximă într-un bloc alocat ("EIRP în interiorul blocului") per celulă pentru staţiile de bază WBB LMP care funcţionează în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz.
Tabelul 1 EIRP maximă în interiorul blocului per celulă pentru staţiile de bază WBB LMP care funcţionează în banda de frecvenţe 3 800 -4 200 MHz

Tipul de staţie de bază

EIRP per celulă (nota 1 şi nota 2)

Staţie de bază de putere mică

< = 24 dBm/canal pentru o lărgime de bandă < = 20 MHz

< = 18 dBm/5MHz pentru o lărgime de bandă > 20 MHz

Staţie de bază de putere medie

< = 44 dBm/canal pentru o lărgime de bandă < = 20 MHz

< = 38 dBm/5MHz pentru o lărgime de bandă > 20 MHz

Nota 1: Într-un sit multisectorial, valoarea per "celulă" corespunde valorii pentru unul dintre sectoare.

Nota 2: Administraţiile naţionale pot autoriza niveluri mai ridicate ale EIRP în cazuri excepţionale şi justificate în mod corespunzător, cu condiţia să se asigure protecţia staţiilor terestre receptoare FSS şi a legăturilor FS (dacă este cazul la nivel naţional) în bandă, precum şi a sistemelor terestre care furnizează WBB ECS sub 3 800 MHz şi a radioaltimetrelor care funcţionează în banda de frecvenţe 4 200 -4 400 MHz, ţinând seama de evoluţia lor viitoare, inclusiv în statele membre ale UE învecinate. Acoperirea reţelei rămâne locală (adică nu există reţele naţionale).

Notă explicativă la tabelul 1: Pentru protecţia sistemelor terestre care furnizează WBB ECS care funcţionează sub 3 800 MHz, poate fi necesară coordonarea la nivel naţional şi/sau transfrontalier (4).
(4)Printre exemplele de coordonare se pot număra separarea geografică/separarea frecvenţelor, definirea unui nivel maxim de putere permis (pfd) la graniţa zonei autorizate pentru WBB LMP, operarea sincronizată, subcazuri specifice de operare semisincronizată care permit doar efectuarea de modificări din DL în UL în reţeaua WBB LMP în comparaţie cu structura de cadru a WBB ECS şi/sau definirea radiaţiilor maxime nedorite sub 3 800 MHz, în funcţie de localizarea WBB LMP în raport cu WBB ECS.
Tabelul 2 defineşte nivelurile maxime de radiaţii nedorite pentru staţiile de bază WBB LMP de peste 4 200 MHz. Aceste niveluri vor asigura o protecţie generală a radioaltimetrelor (5) care funcţionează în banda de frecvenţe 4 200-4 400 MHz. Pentru staţiile de bază de putere medie WBB cu AAS care funcţionează în banda de frecvenţe de 4 100-4 200 MHz, care sunt instalate în imediata apropiere a aeroporturilor care sprijină procedurile de apropiere de precizie, poate fi necesară coordonarea la nivel naţional (6).
(5)Printre acestea se numără radioaltimetrele instalate în avioanele comerciale de mari dimensiuni şi aeronavele regionale, care constituie marea majoritate a radioaltimetrelor în funcţiune.
(6)Printre exemplele de coordonare se pot număra interdicţia de a instala staţii de bază de putere medie cu AAS la o distanţă mai mică de 1 200 m faţă de pragul pistei şi o distanţă de 40 m lateral faţă de marginea pistei sau instalarea de staţii de bază de putere medie cu AAS conforme cu niveluri de radiaţii care respectă limita radiaţiilor neesenţiale între 4 200 şi 4 240 MHz.
Tabelul 2 Niveluri maxime de radiaţii nedorite de peste 4 200 MHz pentru staţiile de bază WBB LMP

Gama de frecvenţe

Staţie de bază non-AAS

Limita EIRP

[dBm/5 MHz per celulă]

(Nota 1)

Staţie de bază de putere medie cu AAS

Limita TRP

[dBm/5 MHz per celulă]

4 200 -4 205 MHz

11

1

4 205 -4 240 MHz

8

-3

Nota 1: Într-un sit multisectorial, valoarea per "celulă" corespunde valorii pentru unul dintre sectoare.

Notă explicativă la tabelul 2: Domeniul radiaţiilor neesenţiale în aceste condiţii tehnice pentru o staţie de bază care funcţionează în banda de frecvenţe 3 800-4 200 MHz începe la 40 MHz de la marginea benzii, iar limitele corespunzătoare ale radiaţiilor neesenţiale sunt stabilite în Recomandarea 74-01 a Comitetului european pentru radiocomunicaţii (European Radiocommunication Committee) (CER) (7).
(7)Recomandarea 74-01 a CER " Unwanted emissions in the spurious domain " ("Radiaţii nedorite în domeniul radiaţiilor neesenţiale"), actualizată ultima dată la 1 octombrie 2021.
4.Cerinţe în interiorul blocului pentru staţiile terminale
Puterea maximă a staţiei terminale WBB LMP: 28 dBm TRP (inclusiv o toleranţă de 2 dB).
Pentru staţiile terminale fixe, se poate stabili o limită a EIRP în interiorul blocului la nivel naţional, cu condiţia să fie asigurată protecţia serviciilor existente în bandă şi în banda adiacentă şi să fie îndeplinite obligaţiile transfrontaliere.
Controlul puterii de transmisie este obligatoriu şi trebuie să fie activat.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 4 decembrie 2025