Nou Decizia 2389/28-nov-2025 privind prelungirea măsurii luate de Ministerul Tranziţiei Ecologice din Franţa prin care se autorizează punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produsului biocid Biobor JF, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 2 Decembrie 2025
Decizia 2389/28-nov-2025 privind prelungirea măsurii luate de Ministerul Tranziţiei Ecologice din Franţa prin care se autorizează punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produsului biocid Biobor JF, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 28-nov-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 8053]
(Numai textul în limba franceză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide (1), în special articolul 55 alineatul (1) al treilea paragraf,
(1)JO L 167, 27.6.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/528/oj.
Întrucât:
(1)La 26 martie 2025, Ministerul Tranziţiei Ecologice din Franţa ("autoritatea competentă din Franţa") a adoptat, în conformitate cu articolul 55 alineatul (1) primul paragraf din Regulamentul (UE) nr. 528/2012, o decizie de autorizare, de la 30 aprilie 2025 până la 26 octombrie 2025, a punerii la dispoziţie pe piaţă şi a utilizării de către utilizatorii profesionişti a produsului biocid Biobor JF pentru tratarea antimicrobiană a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor ("măsura"). Autoritatea competentă din Franţa a informat Comisia şi autorităţile competente din celelalte state membre în legătură cu măsura şi cu justificarea acesteia, în conformitate cu articolul 55 alineatul (1) al doilea paragraf din regulamentul respectiv.
(2)Potrivit informaţiilor furnizate de autoritatea competentă din Franţa, măsura a fost necesară pentru a proteja sănătatea publică. Contaminarea microbiologică a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor este cauzată de microorganisme, cum ar fi bacteriile, mucegaiul şi drojdiile, care cresc în apa stagnantă şi se hrănesc cu hidrocarburile din combustibil la interfaţa dintre combustibil şi apă. Dacă nu este tratată, contaminarea microbiologică a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor poate duce la defecţiuni ale motoarelor aeronavelor şi la punerea în pericol a navigabilităţii aeronavelor, punând astfel în pericol siguranţa pasagerilor şi a echipajului. Depistarea, prevenirea şi tratarea contaminării microbiologice sunt, prin urmare, esenţiale pentru evitarea problemelor operaţionale ale aeronavelor.
(3)Biobor JF conţine o masă de reacţie a substanţelor 2,2'-[(1-metilpropan-1,3-diil)bis(oxi)]bis[4-metil-1,3,2-dioxaborinan] şi 2,2'-oxibis(4,4,6-trimetil-1,3,2-dioxaborinan) ca substanţă activă. Biobor JF este un produs biocid din tipul de produs 6 ("conservanţi pentru produse în timpul depozitării"), astfel cum este definit în anexa V la Regulamentul (UE) nr. 528/2012. Masa de reacţie a substanţelor 2,2'-[(1-metilpropan-1,3-diil)bis(oxi)]bis[4-metil-1,3,2-dioxaborinan] şi 2,2'-oxibis(4,4,6-trimetil-1,3,2-dioxaborinan) nu a fost evaluată în vederea utilizării în produsele biocide din tipul de produs 6. Întrucât substanţa respectivă nu este enumerată printre combinaţiile substanţă/tip de produs incluse în programul de reexaminare la 17 martie 2022, în conformitate cu anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 1062/2014 al Comisiei (2), substanţa respectivă nu este inclusă în programul de lucru pentru examinarea sistematică a tuturor substanţelor active existente conţinute de produsele biocide menţionat în Regulamentul (UE) nr. 528/2012. Prin urmare, articolul 89 din Regulamentul (UE) nr. 528/2012 care permite statelor membre să aplice în continuare sistemul propriu sau practica proprie în vigoare de punere la dispoziţie pe piaţă sau de utilizare a unui anumit produs biocid dat nu se aplică substanţei active respective, care trebuie evaluată şi aprobată înainte ca produsele biocide care o conţin să poată fi autorizate şi la nivel naţional.
(2)Regulamentul delegat (UE) nr. 1062/2014 al Comisiei din 4 august 2014 privind programul de lucru pentru examinarea sistematică a tuturor substanţelor active existente conţinute de produsele biocide, menţionat în Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 294, 10.10.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/1062/oj).
(4)La 30 aprilie 2025, Comisia a primit o cerere motivată din partea autorităţii competente din Franţa, prin care se solicita să se permită prelungirea măsurii în conformitate cu articolul 55 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 528/2012. Cererea motivată s-a bazat pe preocupările cu privire la continuarea periclitării siguranţei transportului aerian prin contaminarea microbiologică a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor, precum şi pe argumentul potrivit căruia Biobor JF este esenţial pentru ţinerea sub control a acestei contaminări microbiologice.
(5)Potrivit informaţiilor furnizate de autoritatea competentă din Franţa, singurul produs biocid alternativ recomandat de către producătorii de aeronave şi de motoare de aeronave pentru tratamentul contaminării microbiologice, şi anume Kathon™ FP 1.5, a fost retras de pe piaţă în martie 2020, având în vedere anomaliile grave legate de comportamentul motoarelor de aeronave observate după tratamentul cu produsul respectiv. Prin urmare, Biobor JF este singurul produs disponibil pentru această utilizare recomandat de producătorii de aeronave şi de motoare de aeronave.
(6)După cum a indicat autoritatea competentă din Franţa, tratamentul mecanic al contaminării microbiologice a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor nu este întotdeauna posibil şi procedurile recomandate de producătorii de motoare necesită tratamentul cu un produs biocid chiar dacă este posibilă curăţarea mecanică. În plus, tratamentul mecanic ar expune lucrătorii la emanaţii toxice şi, prin urmare, trebuie evitat.
(7)Producătorul Biobor JF a luat măsuri în vederea autorizării produsului. În iunie 2025, Agenţiei Europene pentru Produse Chimice i-a fost prezentată o cerere de aprobare a substanţei active pe care o conţine Biobor JF. Aprobarea substanţei active şi autorizarea produsului biocid ar reprezenta o soluţie pe termen lung, dar va fi nevoie de o perioadă de timp destul de lungă pentru finalizarea procedurilor de aprobare şi autorizare.
(8)Dacă nu se ţine sub control contaminarea microbiologică a rezervoarelor de combustibil şi a sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor, s-ar putea pune în pericol siguranţa transportului aerian, iar pericolul respectiv nu poate fi controlat în mod adecvat prin utilizarea unui alt produs biocid sau prin orice alte mijloace. Prin urmare, este oportun să se permită autorităţii competente din Franţa să prelungească măsura după 26 octombrie 2025.
(9)Având în vedere faptul că măsura a expirat la 26 octombrie 2025, este necesar ca prezenta decizie să aibă efect retroactiv.
(10)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului permanent pentru produse biocide,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Ministerul Tranziţiei Ecologice din Franţa poate prelungi până la 30 aprilie 2027 măsura prin care se permite punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea de către utilizatorii profesionişti a produsului biocid Biobor JF pentru tratamentul antimicrobian al rezervoarelor de combustibil şi al sistemelor de alimentare cu combustibil ale aeronavelor.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 28 noiembrie 2025.
Pentru Comisie Olivér VÁRHELYI Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 2 decembrie 2025