Nou Decizia 2370/21-feb-2025 privind măsura de ajutor de stat SA.106107 (2024/N) pe care Belgia intenţionează să o pună în aplicare pentru prelungirea duratei de viaţă a două reactoare nucleare (Doel 4 şi Tihange 3)
Jurnalul Oficial seria L
În vigoareReactor nuclear | Structura de proprietate | Capacitatea netă în 2023 (MWe) | Data dezactivării (Legea privind eliminarea treptată a energiei nucleare) | Data dezactivării (revizuită) |
Doel 1 | Electrabel (100 %) | 445 | 15 februarie 2015 | 14 februarie 2025 |
Doel 2 | Electrabel (100 %) | 433 | 1 decembrie 2015 | 30 noiembrie 2025 |
Doel 3 | Electrabel (89,807 %) Luminus (10,193 %) | 1 006 | 1 octombrie 2022 | Dezactivare la 23 septembrie 2022 |
Doel 4 | Electrabel (89,807 %) Luminus (10,193 %) | 1 026 | 1 iulie 2025 | 31 octombrie 2035 (*1) |
Tihange 1 | Electrabel (50 %) EDF Belgium (50 %) | 962 | 1 octombrie 2015 | 30 septembrie 2025 |
Tihange 2 | Electrabel (89,807 %) Luminus (10,193 %) | 1 008 | 1 februarie 2023 | Dezactivare la 31 ianuarie 2023 |
Tihange 3 | Electrabel (89,807 %) Luminus (10,193 %) | 1 030 | 1 septembrie 2025 | 31 octombrie 2035 (*1) |
Sursă: Autorităţile belgiene - Se face trimitere la site-ul web al Serviciului Public Federal ("SPF") Economie privind producţia de energie nucleară în Belgia, consultat ultima dată la 18 iunie 2024: Parc de production de centrales nucléaires en Belgique | SPF Economie. După cum s-a indicat, Doel 3 şi Tihange 2 au fost dezactivate. Următorul raport include capacitatea netă anterioară a acestora: Agenţia Internaţională pentru Energia Atomică, Experienţa operaţională cu centrale nucleare din statele membre, Experienţa operaţională cu centrale nucleare din statele membre, AIEA, Viena (2022) (accesibil prin intermediul site-ului web FPS Economy). | ||||
(*1) Data revizuită de dezactivare în cazul în care reactoarele nucleare sunt operaţionale la 1 noiembrie 2025; ultima dată posibilă pentru dezactivare este 31 decembrie 2037. | ||||
Doel 4 | Tihange 3 | |
Înainte de prelungirea duratei de viaţă | ||
Capacitatea nominală (date din 2022) | 1 038 MWe | 1 038 MWe |
Producţia anuală de energie electrică (date din 2022) | 8 940 GWh | 7 366 GWh |
Ponderea cererii de energie electrică din Belgia (date din 2022) | 11 % | 9 % |
După prelungirea duratei de viaţă | ||
Capacitatea nominală (date din 2023) | 1 026 MWe | 1 030 MWe |
Producţia anuală de energie electrică (estimări) | 2026-2028: 3 435 GWh după 2029: 7 158 GWh | 2026-2028: 3 435 GWh după 2029: 7 186 GWh |
Ponderea cererii de energie electrică din Belgia (estimări) | 2026-2028: 3 %-4 % după 2029: 6 %-8 % | 2026-2028: 3 %-4 % după 2029: 6 %-8 % |
Sursă: AIEA PRIS, Asociaţia Nucleară Mondială; Studiu de flexibilitate şi adecvare pentru Belgia realizat de Elia (2024-2034). | ||
Întreprinderea/proiectul în cauză şi dreptul de proprietate | Cadrul de reglementare şi perioada relevantă | Rata ţintă de rentabilitate după impozitare/WACC şi anul deciziei (48) | Prima peste rata fără risc (49) |
Întreprinderi americane de servicii de utilităţi integrate pe verticală (Georgia Power şi Duke Energy), în cea mai mare parte aflate în proprietate privată | Modelul RAB [Perioada de 3 ani 2023-2025 pentru Georgia Power, din 2023 pentru Duke Energy în Carolina de Sud, din 2024 pentru Duke Energy în Carolina de Nord (ultimul an care face obiectul revizuirii)] | 6,36 %-7,06 % (2022 şi 2023) | 2,8 %-4,2 % |
Întreprinderea de stat canadiană de servicii de utilităţi publice OPG (portofoliu de producţie, inclusiv, printre altele, centrale nucleare şi hidroelectrice) | Modelul RAB (perioada de 5 ani 2022-2026) | 5,6 % (2021) | 3,5 %-4,3 % |
Centrala nucleară canadiană reabilitată Bruce A, aflată în proprietate privată | Contract bidirecţional pentru diferenţă cu preţ de exercitare bazat pe RIR ţintă (contract pe 25 de ani, de la reluarea exploatării) | 10,6 %-13,8 % (2007) | 6,0 %-9,7 % |
Noua centrală nucleară Hinkley Point C (Regatul Unit), care nu este deţinută de statul britanic | Contract bidirecţional pentru diferenţă cu preţ de exercitare bazat pe RIR ţintă (contract pe 35 de ani, de la punerea în funcţiune) | 9,25 %-9,75 % (2014) | 5,8 %-7,5 % |
Noua centrală nucleară Paks II din Ungaria, construcţie finanţată în proporţie de 100 % de stat | Remuneraţie bazată pe piaţă, sprijin din partea statului pentru finanţare CAPEX 100 % | 7,38 %-8,4 % (2017) | 3,9 %-5,2 % |
Active nucleare existente în cadrul EDF din Franţa, EDF deţinută 100 % de stat | Reglementarea parţială a preţurilor (ARENH - în curs de restructurare); în cea mai mare parte expusă la piaţă până în 2026, necunoscută ulterior | 7,6 % (2022) | 4,9 %-6,2 % |
Extinderea reactorului nuclear belgian Tihange 1, care nu este deţinut de statul BE | Remuneraţie bazată pe piaţă cu impozit pe profit excepţional (până în 2025) | 9,3 % (2013) | 5,9 %-6,9 % |
CM din Belgia (centrale electrice pe bază de gaze) | Contract de capacitate (până la 15 ani pentru capacităţile nou construite) | 7,6 % -8,6 % (2023) (50) | 5,5 %-6,5 % |
Sursă: Memo Compass Lexecon, 29 noiembrie 2024, SA.106107 BE - Prolongation of two nuclear reactors - Assessment of Aid Proportionality: Analysis of risk allocation and return on investment ("SA.106107 BE - Prelungirea duratei de viaţă a două reactoare nucleare - Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Analiza alocării riscurilor şi a rentabilităţii investiţiilor"). | |||
(48) În unele cazuri, decizia de reglementare a întreprinderii/proiectului în cauză se referă la rata ţintă de rentabilitate (de exemplu, în scopul stabilirii preţului de exercitare CfD) sau WACC (de exemplu, astfel cum se consideră în modelul RAB pentru a determina veniturile permise). Pentru fiecare întreprindere/proiect în cauză, se prezintă fie rata de rentabilitate, fie WACC luat în considerare în regimul de reglementare respectiv. Anul dintre paranteze se referă la anul în care a fost efectuată evaluarea/decizia privind rata ţintă de rentabilitate/WACC. (49) În scopul comparabilităţii rezultatelor, punem accentul pe prima peste rata fără risc, şi anume diferenţa dintre rata ţintă de rentabilitate după impozitare/WACC evaluată şi rata fără risc de la momentul respectiv (prima peste rata fără risc la momentul evaluării/deciziei autorităţii de reglementare referitoare la activul/întreprinderea în cauză). (50) WACC după impozitare a fost calculat pe baza WACC real înainte de impozitare specific tehnologiei (propus de CREG şi Elia, stabilit de ministrul energiei), astfel cum a fost aplicat pentru a determina parametrii de licitaţie ai CM. | |||
Bruce A | Tihange 1 | Hinkley Point C | CM din Belgia | Active nucleare existente în cadrul EDF din Franţa | Paks II | Unităţi LTO | (*2) OPG | (*2) Georgia Power, Duke Energy Carolina de Sud şi de Nord | |
Portofoliu/riscuri | 4 unităţi nucleare reabilitate | 1 unitate nucleară reabilitată | 1 centrală nucleară nouă (2 unităţi) | / | Flotă nucleară (57 de unităţi) | 1 centrală nucleară nouă (2 unităţi) | 2 unităţi nucleare reabilitate | Unităţi nucleare şi hidrocentrale reabilitate | Integrate pe verticală, inclusiv reţele, tehnologii nucleare şi alte tehnologii. |
Construcţii | Ajustarea preţului de exercitare | - | - | - | - | 100 % finanţare din partea statului + sumă forfetară EPC | Ajustarea preţului de exercitare | RAB | RAB |
Piaţă | CfD bidirecţional | - | CfD bidirecţional | Contract de capacitate | ARENH (reglementarea parţială a preţurilor) | - | CfD bidirecţional | RAB | RAB |
Operaţiune | Indexarea/ajustarea preţului de exercitare; Transferul costului combustibilului | - | Indexarea/ajustarea preţului de exercitare | - | - | - | Indexarea/ajustarea preţului de exercitare + MOCP | RAB | RAB |
Finanţare | - | - | Garanţie pentru credit | Contract de capacitate | Deţinut de stat | 100 % finanţare din partea statului | MOCP/ Împrumut SDC | RAB | RAB |
Politică | - | Protecţie juridică | Protecţie juridică | - | Deţinut de stat | 100 % finanţare din partea statului | Protecţie juridică | RAB | RAB |
Sursă: Memo Compass Lexecon, 29 noiembrie 2024, SA.106107 BE - Prolongation of two nuclear reactors - Assessment of Aid Proportionality: Analysis of risk allocation and return on investment ("SA.106107 BE - Prelungirea duratei de viaţă a două reactoare nucleare - Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Analiza alocării riscurilor şi a rentabilităţii investiţiilor"). | |||||||||
(*2) Compass Lexecon observă că nu poate aprecia profilul exact de risc pe baza cadrului de reglementare pentru întreprinderile de servicii de utilităţi publice din SUA şi Canada, deoarece nu deţine informaţii detaliate. | |||||||||
WACC = wE * (Rata fără risc + wE: ponderea finanţării prin capitaluri proprii BE: coeficientul beta al capitalului propriu care include şi efectul de levier, şi anume expunerea societăţii la riscuri sistematice |
E). Din cauza volatilit
ţii parametrilor, datele de intrare ale CAPM au fost calculate în intervale.Societatea | % Mix energetic nuclear 2022/2023 | Valorile beta ale activelor (cu excluderea efectului de levier) |
Grupul CEZ | [60 -70 ] % | [0,40 -1,00 ] |
Fortum Oyj | [50 -60 ] % | [0,40 -1,00 ] |
UPM-Kymmene Oyj | [40 -50 ] % | [0,40 -1,00 ] |
Endesa, S.A. | [40 -50 ] % | [0,40 -1,00 ] |
Iberdrola, S.A. | [10 -20 ] % | [0,40 -1,00 ] |
Media aritmetică | - | [0,40 -1,00 ] |
Mediană | - | [0,40 -1,00 ] |
Sursă: Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Analiza actualizată a alocării riscurilor şi a rentabilităţii investiţiilor, Compass Lexecon, 29 noiembrie 2024. | ||
Parametru | Ipoteză/abordare | Estimare (*3) |
Rata fără risc | intervalul din 2023 al randamentelor obligaţiunilor de stat belgiene (OLO) cu scadenţa la 10 ani | 2,5 %-3,6 % |
Prima de risc de piaţă de capital propriu | Estimări ale experţilor pentru pieţele mature | 4,6 %-6,0 % |
Coeficientul beta (cu excluderea efectului de levier) | Mediana şi media elementelor comparabile | [0,40 -1,00 ]-[0,40 -1,00 ] |
Efectul de levier vizat | Mediana şi media elementelor comparabile | 53,0 %-54,4 % |
Coeficientul beta (care include şi efectul de levier) | Formula Hamada cu efect de levier vizat | [0,40 -1,00 ]-[1,00 -1,60 ] |
Costul capitalurilor proprii (care include şi efectul de levier) | CAPM | 7,4 %-9,3 % |
Costul datoriilor înainte de impozitare | Rata fără risc + prima de risc pentru întreprinderi din sectorul energetic | 5,3 %-5,5 % |
Ponderea datoriei în capitalul total | Derivat din efectul de levier vizat | 34,6 %-35,2 % |
Rata de impozitare | Rata impozitului pe profit în Belgia | 25 % |
WACC înainte de impozitare | Utilizarea costului capitalului mobilizat şi a costului datoriilor înainte de impozitare | 6,7 %-7,9 % |
WACC după impozitare | Utilizarea costului capitalului mobilizat şi a costului datoriilor după impozitare | 6,2 %-7,4 % |
Sursă: Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Analiza actualizată a alocării riscurilor şi a rentabilităţii investiţiilor, Compass Lexecon, 29 noiembrie 2024. | ||
(*3) Intervalul corespunde evoluţiei istorice de la începutul până la sfârşitul anului 2023. | ||
CCP (cu excluderea efectului de levier) = Rata fără risc +
|
Parametru | Ipoteză/abordare | Estimare |
Rata fără risc | intervalul din 2023 al randamentelor obligaţiunilor de stat cu scadenţa la 10 ani | 2,5 %-3,6 % |
Prima de risc de piaţă de capital propriu | Estimări ale experţilor pentru pieţele mature | 4,6 %-6,0 % |
Coeficientul beta (cu excluderea efectului de levier) | Mediana şi media elementelor comparabile | [0,40 -1,00 ]-[0,40 -1,00 ] |
Costul capitalurilor proprii (cu excluderea efectului de levier) | CAPM | 6,2 %-7,5 % |
Sursă: Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Analiza actualizată a alocării riscurilor şi a rentabilităţii investiţiilor, Compass Lexecon, 29 noiembrie 2024. | ||
Limita inferioară | Scenariu de bază | Limita superioară | |
Rata fără risc (media pentru 2023) | 3,11 % | ||
Prima de risc de capital propriu (media pentru 2023) | 5,27 % (media Damodaran pentru 2023) | 5,51 % (media Damodaran şi Kroll) | 5,75 % (media Kroll pentru 2023) |
Coeficientul beta cu excluderea efectului de levier (medie comparabilă) | [0,40 -1,00 ] (media aritmetică, cu excepţia Iberdrola) | [0,40 -1,00 ] (mediana a 5 întreprinderi) | [0,40 -1,00 ] (media aritmetică a Fortum şi CEZ) |
Grad de îndatorare financiară | 0 % | ||
Costul capitalurilor proprii (cu excluderea efectului de levier) | 6,8 % | 7,1 % | 7,3 % |
Sursă: SA.106107 Notă suplimentară Explicaţii suplimentare privind intervalul de estimări ale costurilor de capital ale Compass Lexecon la 5 decembrie 2024. | |||

Sursă: | Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Notă suplimentară - Previziuni actualizate ale preţurilor de piaţă şi impactul RIR prin intermediul MPRA, Compass Lexecon, 11 decembrie 2024. |
Notă: | Numele fiecărui furnizor de servicii nu poate fi afişat din motive de confidenţialitate. Liniile neîntrerupte reprezintă previziunile de preţ ale diverşilor furnizori în scenariul central, iar liniile punctate corespund scenariului evolutiv. Zona gri [eliminată din motive de confidenţialitate] reprezintă intervalul de preţuri pentru ajustările MPRA ale preţului de exercitare, şi anume intervalul de preţuri de piaţă în care este ajustat preţul de exercitare, astfel cum s-a prevăzut iniţial în RA, fără a lua în considerare actualizarea menţionată în secţiunea 3.3.1.3.2. Peste (sub) acest interval, preţul de exercitare este ajustat la limita superioară (inferioară). |

Sursă: | Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Notă suplimentară - Previziuni actualizate ale preţurilor de piaţă şi impactul RIR prin intermediul MPRA, Compass Lexecon, 11 decembrie 2024. |
Notă: | Liniile neîntrerupte reprezintă previziunile de preţ în scenariul central, în toamna anului 2024. Prin comparaţie, linia punctată corespunde previziunii preţurilor de [...] în T4 2022, utilizată în modelul financiar de semnare. Zona gri [eliminată din motive de confidenţialitate] reprezintă intervalul de preţuri pentru ajustările MPRA ale preţului de exercitare, şi anume intervalul de preţuri de piaţă în care este ajustat preţul de exercitare, astfel cum s-a prevăzut iniţial în acordul de remunerare, fără a lua în considerare actualizarea menţionată în secţiunea 3.3.1.3.2. Peste (sub) acest interval, preţul de exercitare este ajustat la limita superioară (inferioară). |
RIR ţintă înainte de ajustarea MPRA | Perspectivă | Preţul mediu de piaţă (EUR/MWh) (valorile din 2022) | Preţul de exercitare preliminar (EUR/MWh) (valorile din 2022) | RIR preconizată cu parametrii MPRA iniţiali (+/- 30 %) | RIR preconizată cu parametrii MPRA actualizaţi (+/- 20 %) |
7 % | Media furnizorilor; scenariul central; T3 2024 | [70 -80 ] | [80 -90 ] | 6,7 % | 6,5 % |
Sursă: Evaluarea proporţionalităţii ajutorului: Notă suplimentară - Previziuni actualizate ale preţurilor de piaţă şi impactul RIR prin intermediul MPRA, Compass Lexecon, 11 decembrie 2024. | |||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
D1 | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [10 -15 ] % | [0 -5 ] % | [60 -70 ] % | [0 -5 ] % | [5 -10 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % |
D2 | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [10 -15 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % |
D3 | [40 -50 ] % | [40 -50 ] % | [60 -70 ] % | [90 -100 ] % | [0 -5 ] % | [10 -20 ] % | [50 -60 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % |
D4 | [0 -5 ] % | [5 -10 ] % | [30 -40 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [30 -40 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % |
T1 | [10 -20 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [5 -10 ] % | [40 -50 ] % | [50 -60 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [40 -50 ] % | [0 -5 ] % | [30 -40 ] % |
T2 | [20 -30 ] % | [40 -50 ] % | [60 -70 ] % | [90 -100 ] % | [0 -5 ] % | [5 -10 ] % | [10 -20 ] % | [60 -70 ] % | [0 -5 ] % | [10 -20 ] % | [0 -5 ] % |
T3 | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [60 -70 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % | [0 -5 ] % |
Sursă: SA.106107 - Reuniune tehnică cu Comisia Europeană, "Necesitatea, caracterul adecvat şi proporţionalitatea împrumutului SDC şi a MOCP", 8 octombrie 2024. | |||||||||||
Impactul BE-NUC | Impactul asupra plăţii MOCP de către contrapartea RA | ||
Performanţa LTO | RIR | ||
Scenariul 1 Indisponibilitate de 59 % pentru T3 în 2030 şi D4 în 2033 | 2030: Excedent de venituri faţă de costuri de [0-200] de milioane EUR 2033: Excedent de venituri faţă de costuri de [0-200] de milioane EUR (VAN de minus [100-300] de milioane EUR) | [0 -5 ] % | Nedeclanşat |
Scenariul 2 Contagiune care afectează ambele unităţi în mod concomitent timp de un an întreg pe parcursul perioadei de exploatare | 2029 | ||
Nu s-au realizat venituri pe piaţă în 2029 (VAN de minus [0-200] de milioane EUR) | [0 -5 ] % | Declanşat: [700-1 000 ] de milioane EUR În absenţa MOCP: falimentul BE-NUC | |
2034 | |||
Nu s-au realizat venituri pe piaţă în 2034 (VAN de minus [0-200] de milioane EUR) | [5 -10 ] % | Declanşat: [1 000 -1 300 ] milioane EUR În absenţa MOCP: falimentul BE-NUC | |
Scenariul 3 Contagiune care afectează ambele unităţi în mod concomitent timp de un an întreg (2028) pe parcursul perioadei de pornire | Venituri pe piaţă realizate în 2028 (VAN de 0 milioane EUR) | [5 -10 ] % | Declanşat: [600-800] milioane EUR În absenţa MOCP: falimentul BE-NUC |
Sursă: SA.106107 - Reuniune tehnică cu Comisia Europeană, "Necesitatea, caracterul adecvat şi proporţionalitatea împrumutului SDC şi a MOCP", 8 octombrie 2024; SA.106107 - Răspunsul Belgiei la solicitarea de informaţii din 1 octombrie 2024, 1 noiembrie 2024 (versiune actualizată). | |||
Perioada de indisponibilitate 100 % | Cost MOCP anul 1 (milioane EUR) | Cost MOCP anul 2 (milioane EUR) | Cost total MOCP (milioane EUR) |
2026-2027 | [600 -800 ] | [600 -800 ] | [1 100 -1 300 ] |
2027-2028 | [600 -800 ] | [600 -800 ] | [1 200 -1 400 ] |
2028-2029 | [600 -800 ] | [800 -1 000 ] | [1 400 -1 600 ] |
2029-2030 | [800 -1 000 ] | [800 -1 000 ] | [1 600 -1 800 ] |
2030-2031 | [800 -1 000 ] | [1 000 -1 100 ] | [1 800 -2 000 ] |
2031-2032 | [900 -1 100 ] | [800 -1 000 ] | [1 800 -2 000 ] |
2032-2033 | [800 -1 000 ] | [800 -1 000 ] | [1 800 -2 000 ] |
2033-2034 | [800 -1 000 ] | [1 000 -1 200 ] | [1 900 -2 100 ] |
2034-2035 | [1 000 -1 200 ] | [600 -800 ] | [1 700 -1 900 ] |
Sursă: Autorităţile belgiene. | |||
Remuneraţia partenerului EMSA = taxă fixă + taxă variabilă Taxa variabilă = creşterea veniturilor alfa* + decontarea corecţiei beta* Creşterea veniturilor = volumul răscumpărat* (0 - preţul ZU) Decontarea corecţiei = costuri sau venituri intrazilnice şi de dezechilibru |
Valoare (în milioane EUR) | Răspunderea statului belgian (după transfer) | Răspunderea Engie | Provizioane (YE 2022) | |||
Cat. A | Cat. B | Cat. C | Total | |||
Estimarea costului de bază (fără cheltuieli neprevăzute) | 1 465 | 496 | 4 797 | 6 758 | 7 171 | 13 929 |
Cheltuieli neprevăzute | 145 | 179 | 2 732 | 3 056 | 1 240 | 4 296 |
Suma de bază | 1 611 | 675 | 7 528 | 9 815 | 8 410 | 18 225 |
Prima de risc | 1 889 | 325 | 2 972 | 5 185 | 5 185 | |
Suma plafonată | 3 500 | 1 000 | 10 500 | 15 000 | 8 410 | 23 411 |
Sursă: Răspunsul autorităţilor belgiene la solicitarea de informaţii a Comisiei din 1 octombrie 2024. | ||||||
Avizul CPN/CNV 7 martie 2023 | Semnătura 13 decembrie 2023 | Notificarea 21 iunie 2024 | Decizia de iniţiere a procedurii 22 iulie 2024 | |
Rata echivalentă CPN/CNV | 2,82 % | 3,23 % | 3,04 % | 3,08 % |
UFR | 3,45 % | 3,45 % | 3,30 % | 3,30 % |
Sursă: Analiza Compass Lexecon pe baza datelor furnizate de investing.com. | ||||

Sursă: | Răspunsul autorităţilor belgiene la solicitarea de informaţii a Comisiei din 1 octombrie 2024. |
Scenariu de bază (fără disponibilitate redusă) | FOR +5 % | FOR +10 % | |
Scenariu de bază (fără depăşirea costurilor de exploatare) | RIR = [5-10] % VAN = minus [100-300] milioane EUR | RIR = [0-5] % VAN = minus [200-400] milioane EUR | |
OPEX +5 % | RIR = [5-10] % VAN = minus [0-200] milioane EUR | RIR = [5-10] % VAN = minus [100-300] milioane EUR | RIR = [0-5] % VAN = minus [200-400] milioane EUR |
OPEX +10 % | RIR = [5-10] % VAN = minus [0-200] milioane EUR | RIR = [0-5] % VAN = minus [100-300] milioane EUR | RIR = [0-5] % VAN = minus [200-400] milioane EUR |
Sursă: Răspunsul Engie la decizia de iniţiere a procedurii. | |||
Scenarii (*4) | Valori scăzute Belgia | Scenariu de referinţă al Comisiei | Valori ridicate Belgia |
Rata fără risc | 2,8 % | 3,0 % | 3,1 % |
Prima de risc de piaţă | 5,3 % | 5,6 % | 5,8 % |
Beta cu îndatorare | [0,40 -1,00 ] | [1,00 -1,60 ] | [1,00 -1,60 ] |
Costul datoriilor înainte de impozitare | 5,5 % | 5,5 % | 5,3 % |
Grad de îndatorare financiară | 34,6 % | 34,6 % | 35,2 % |
Rata de impozitare | 25 % | 25 % | 25 % |
Costul mediu ponderat al capitalului | 6,5 % | 7,0 % | 7,2 % |
(*4) Numere rotunjite la prima zecimală. | |||
Pentru Comisie Teresa RIBERA Vicepreşedintă executivă |
E * Prima de risc de capital propriu) + (1- wE) * Costul datoriei după impozitare
A × Prima de risc de capital propriu
A : coeficientul beta cu excluderea efectului de levier sau "coeficientul beta al activelor"