Decizia 2296/04-nov-2025 privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata celei de a cincea tranşe a sprijinului sub formă de împrumut din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Noiembrie 2025
Decizia 2296/04-nov-2025 privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata celei de a cincea tranşe a sprijinului sub formă de împrumut din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina
Dată act: 4-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (1), în special articolul 26 alineatul (4),
(1)JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)În cadrul pilonului I al Mecanismului pentru Ucraina (denumit în continuare "mecanismul") se pune la dispoziţia Ucrainei un sprijin financiar de până la 38 270 000 000 EUR pentru perioada 2024-2027 sub formă de sprijin nerambursabil şi de împrumut. Finanţarea în cadrul pilonului I este alocată în principal pe baza Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina (denumit în continuare "planul"). Planul stabileşte agenda Ucrainei de reforme şi investiţii, precum şi etapele calitative şi cantitative care sunt legate de finanţarea în cadrul pilonului I al mecanismului.
(2)În temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) 2024/792, Consiliul a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 (2) de aprobare a evaluării planului. Calendarul pentru monitorizarea şi implementarea planului şi etapele calitative şi cantitative care sunt legate de finanţarea în cadrul pilonului I al mecanismului sunt prevăzute în anexa la decizia menţionată. La 7 august 2025, Ucraina a propus modificări ale planului pe motiv că o parte din plan nu a putut fi realizată din cauza unor circumstanţe obiective. Evaluarea Comisiei privind modificările respective a fost aprobată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului (3), care a modificat, de asemenea, planul în consecinţă.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj).
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului din 17 octombrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/1447 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
(3)Suma totală a resurselor financiare puse la dispoziţia planului în temeiul Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/1447 se ridică la 32 270 000 000 EUR, din care 5 270 000 000 EUR sub formă de sprijin financiar nerambursabil şi până la 27 000 000 000 EUR sub formă de împrumut.
(4)În conformitate cu articolele 24 şi 25 din Regulamentul (UE) 2024/792, un cuantum de 6 000 000 000 EUR a fost plătit Ucrainei ca finanţare-punte excepţională, iar un cuantum de 1 890 000 000 EUR sub formă de prefinanţare, reprezentând o plată în avans de 7 % din sprijinul sub formă de împrumut pe care Ucraina este eligibilă să îl primească în cadrul planului.
(5)În conformitate cu articolul 26 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/792, un cuantum de 14 763 204 463 EUR a fost plătit Ucrainei în primele patru tranşe în cadrul planului, din care un cuantum de 3 400 000 000 EUR a fost plătit sub formă de sprijin financiar nerambursabil şi 11 363 204 463 EUR sub formă de împrumut. În conformitate cu acordul de împrumut încheiat între Uniune şi Ucraina în temeiul articolului 22 din Regulamentul (UE) 2024/792, un cuantum de 855 294 959 EUR aferent primelor patru tranşe a fost utilizat pentru lichidarea prefinanţării împrumutului.
(6)În conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/792, la 9 septembrie 2025, Ucraina a prezentat o cerere justificată în mod corespunzător pentru plata parţială a celei de a patra şi a cincea tranşe ale sprijinului sub formă de împrumut, în valoare de 1 949 400 399 EUR. Cererea a fost însoţită de o serie de documente care demonstrează îndeplinirea în mod satisfăcător a unei etape aferente celei de a patra tranşe şi a nouă etape aferente celei de a cincea tranşe, precum şi de toate celelalte documente necesare în temeiul articolului 12 din acordul-cadru, al articolului 5 din Acordul de finanţare şi al articolului 6 din Acordul de împrumut încheiate între Uniune şi Ucraina în temeiul articolelor 9, 10 şi 22 din Regulamentul (UE) 2024/792. Astfel cum se prevede în Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1799 a Consiliului (4), Comisia a evaluat pozitiv îndeplinirea în mod satisfăcător a 13 etape din cele 16 etape necesare pentru cea de a patra tranşă. În temeiul articolului 26 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/792, plata corespunzătoare celor trei etape care au fost evaluate negativ a fost reţinută. Plata reţinută poate fi efectuată numai după ce Ucraina a justificat în mod corespunzător, ca parte a unei cereri de plată ulterioare, că a luat măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea satisfăcătoare a etapelor calitative şi cantitative.
(4)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1799 a Consiliului din 8 august 2025 privind constatarea îndeplinirii în mod satisfăcător a condiţiilor pentru plata celei de a patra tranşe a sprijinului sub formă de împrumut din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina (JO L, 2025/1799, 9.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1799/oj).
(7)Cele 10 etape care stau la baza ultimei cereri a Ucrainei se referă la diverse reforme prevăzute în plan în cadrul capitolelor privind sistemul judiciar, combaterea corupţiei şi a spălării banilor, pieţele financiare, capitalul uman, afacerile, mediul, descentralizarea şi politica regională, sectorul energetic, gestionarea materiilor prime critice, tranziţia verde şi protecţia mediului. În special, a intrat în vigoare legislaţia privind Agenţia de recuperare şi gestionare a activelor şi privind învăţământul profesional. Au fost adoptate strategia de eliminare a creditelor neperformante, rezoluţia privind achiziţionarea de servicii sociale cu fonduri de la bugetul de stat şi rezoluţia privind aprobarea strategiei pentru IMM-uri şi a planului de acţiune pentru punerea în aplicare a acesteia. A fost aprobat şi publicat studiul privind măsurile necesare pentru a acorda personalitate juridică municipalităţilor. Totodată, Ucraina a adoptat foaia de parcurs privind procesul de separare a suprataxei pentru energia din surse regenerabile de tariful de transport. A fost publicată rezerva de proiecte de investiţii pentru extracţia materiilor prime critice. Ucraina a lansat şi a publicat, de asemenea, o licitaţie internaţională bazată pe modelul acordului de partajare a produselor. A fost reluat sistemul obligatoriu de monitorizare, raportare şi verificare (MRV) pentru instalaţiile care intră sub incidenţa legislaţiei existente.
(8)În conformitate cu articolul 26 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/792, Comisia a analizat în detaliu cererea Ucrainei şi a efectuat o evaluare pozitivă a îndeplinirii în mod satisfăcător a uneia din cele două etape restante necesare pentru cea de a patra tranşă şi a nouă din cele 11 etape necesare pentru cea de a cincea tranşă, astfel cum se precizează în anexa la prezenta decizie. Respectiva evaluare pozitivă s-a realizat în contextul punerii în aplicare a planului. Continuarea alinierii la acquis-ul Uniunii va fi facilitată prin procesul de aderare la UE.
(9)Comisia a considerat, de asemenea, că Ucraina nu a anulat niciuna dintre măsurile legate de etapele pe care Ucraina le-a îndeplinit anterior în mod satisfăcător.
(10)De asemenea, Comisia a considerat că Ucraina îndeplineşte în continuare condiţia prealabilă pentru acordarea sprijinului din partea Uniunii, astfel cum se prevede la articolul 5 din Regulamentul (UE) 2024/792. În special, Ucraina continuă să susţină şi să respecte mecanisme democratice eficace, inclusiv un sistem parlamentar pluripartit şi statul de drept, precum şi să garanteze respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor.
(11)Prin urmare, prezenta decizie ar trebui să constate faptul că au fost îndeplinite în mod satisfăcător condiţiile relevante pentru plata celei de a patra tranşe din cadrul planului cu privire la una din cele două etape restante şi a celei de a cincea tranşe din cadrul planului cu privire la nouă din cele 11 etape.
(12)Având în vedere situaţia financiară dificilă cu care se confruntă Ucraina, este extrem de important ca fondurile să fie plătite cât mai curând posibil. Dat fiind caracterul urgent al situaţiei şi pentru a accelera procesul, prezenta decizie ar trebui să intre în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi ar trebui să se aplice de la data adoptării sale,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Se constată îndeplinirea în mod satisfăcător a condiţiilor relevante pentru plata parţială a celei de a patra şi a celei de a cincea tranşe a sprijinului sub formă de împrumut în cuantum de 1 949 400 399 EUR, din care cuantumul de 597 494 240 EUR corespunde celei de a patra tranşe, iar cuantumul de 1 351 906 159 EUR corespunde celei de a cincea tranşe, în concordanţă cu evaluarea furnizată de Comisie în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) 2024/792, anexată la prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 4 noiembrie 2025.
Pentru Consiliu Preşedintele L. AAGAARD |
ANEXĂ:Evaluarea îndeplinirii în mod satisfăcător a etapelor legate de plata celei de a cincea tranşe a sprijinului sub formă de împrumut din cadrul Planului pentru Ucraina al Mecanismului pentru Ucraina
SINTEZĂ
La 9 septembrie 2025, Ucraina a prezentat o cerere de plată parţială pentru cea de a cincea tranşă a Planului pentru Ucraina, în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (1). În sprijinul cererii de plată, Ucraina a furnizat justificări corespunzătoare ale îndeplinirii în mod satisfăcător a 10 etape prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina, astfel cum a fost modificată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului din 17 octombrie 2025 (denumită în continuare "anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului") (2). Una dintre aceste 10 etape este o etapă restantă din cadrul celei de a patra tranşe a planului.
(1)Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/2157 a Consiliului din 17 octombrie 2025 de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/1447 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
Pe baza informaţiilor furnizate de Ucraina, se consideră că cele 10 etape au fost îndeplinite în mod satisfăcător.
În cadrul capitolului 4, a intrat în vigoare legislaţia de reformare a Agenţiei de recuperare şi gestionare a activelor.
În cadrul capitolului 5 privind pieţele financiare, a fost adoptată strategia de eliminare a creditelor neperformante.
În cadrul capitolului 7 privind capitalul uman, a intrat în vigoare legislaţia privind învăţământul profesional şi a fost adoptată rezoluţia privind achiziţionarea serviciilor sociale.
În cadrul capitolului 8 privind mediul de afaceri, au fost adoptate strategia privind întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri) şi planul de acţiune pentru punerea în aplicare a acesteia.
În cadrul capitolului 9 privind descentralizarea şi politica regională, a fost aprobat şi publicat studiul privind măsurile necesare pentru a acorda personalitate juridică municipalităţilor pe site-ul Ministerului Dezvoltării Comunităţilor şi Teritoriilor din Ucraina.
În cadrul capitolului 10 privind sectorul energetic, a fost adoptată foaia de parcurs privind procesul de separare a suprataxei pentru energia din surse regenerabile de tariful de transport.
În cadrul capitolului 13 privind gestionarea materiilor prime critice, a fost publicată rezerva de proiecte de investiţii pentru extracţia materiilor prime critice şi a fost lansată şi publicată o licitaţie internaţională pentru acordul de partajare a produselor (PSA).
În cadrul capitolului 15 privind tranziţia verde şi protecţia mediului, a fost reluat sistemul obligatoriu de monitorizare, raportare şi verificare (MRV).
I.Etapa 4.7
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legii de reformare a Agenţiei de recuperare şi gestionare a activelor
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Îmbunătăţirea cadrului juridic pentru o combatere mai eficace a corupţiei
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 4.7 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Intrarea în vigoare a legii de reformare a Agenţiei de recuperare şi gestionare a activelor. Legea se axează pe următoarele domenii principale:
- o procedură de selecţie transparentă şi bazată pe merit a şefului agenţiei, inclusiv o verificare credibilă a integrităţii şi a profesionalismului;
- un sistem extern independent de evaluare a performanţei;
- o procedură transparentă de gestionare şi vânzare a activelor confiscate aflate sub controlul agenţiei."
Etapa 4.7 este a treia din cele patru etape de implementare a reformei 2 din capitolul 4 (Combaterea corupţiei şi a spălării banilor). Aceasta a fost precedată de etapa 4.4 (Intrarea în vigoare a versiunilor modificate ale Codului Penal şi Codului de Procedură Penală) şi de etapa 4.6 (Adoptarea unui plan de acţiune pentru punerea în aplicare a Strategiei de recuperare a activelor pentru perioada 2023-2025), care au fost evaluate pozitiv în T3 2024. Aceasta este urmată de etapa 4.5 (prevăzută pentru T2 2026) privind adoptarea unei noi strategii anticorupţie şi a unui program de stat anticorupţie pentru perioada de după 2025.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4503-IX "de modificare a Legii Ucrainei «privind Agenţia Naţională a Ucrainei pentru detectarea, investigarea şi gestionarea activelor provenite din săvârşirea unor fapte de corupţie şi a altor infracţiuni», în ceea ce priveşte consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale a Ucrainei pentru detectarea, investigarea şi gestionarea activelor provenite din săvârşirea unor fapte de corupţie şi a altor infracţiuni şi îmbunătăţirea mecanismelor de gestionare a activelor" din 18 iunie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 4.7.
Obiectivul reformei 2 din capitolul 4 (Combaterea corupţiei şi a spălării banilor) este de a consolida principalele instituţii anticorupţie şi de a raţionaliza procedura penală pentru a spori eficienţa acestora, inclusiv în cazurile de corupţie la nivel înalt. Reforma abordează, de asemenea, deficienţele legate de recuperarea şi gestionarea activelor la nivel instituţional şi procedural. În acest scop, la 18 iunie 2025, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea nr. 4503-IX. Legea introduce o serie de îmbunătăţiri în ceea ce priveşte gestionarea şi funcţionarea Agenţiei de recuperare şi gestionare a activelor (ARMA). Legea a intrat în vigoare la 30 iulie 2025.
Legea prevede o procedură de selecţie transparentă şi bazată pe merit a şefului agenţiei, inclusiv o verificare credibilă a integrităţii şi a profesionalismului. Acesta include cerinţe de calificare şi integritate, precum şi criterii de neeligibilitate pentru post. Cerinţele de calificare includ studii juridice sau economice superioare şi cel puţin cinci ani de experienţă profesională relevantă. Legea defineşte componenţa comisiei de concurs pentru selectarea şefului ARMA. Trei dintre cei şase membri ai comisiei de concurs sunt numiţi de Cabinetul de Miniştri al Ucrainei (CMU), la latitudinea sa, în timp ce ceilalţi trei sunt numiţi de CMU pe baza propunerilor donatorilor internaţionali de pe o listă comună de candidaţi. Comisia de concurs aprobă şi publică metodologia de evaluare a competenţei şi integrităţii candidaţilor. Şeful ARMA este numit pentru o perioadă de cinci ani şi poate deţine acest post numai pentru un mandat consecutiv.
Legea introduce un sistem extern independent de evaluare a performanţei. Legea prevede că evaluarea externă independentă (auditul) privind eficacitatea ARMA se efectuează la un an de la numirea unui nou şef, apoi a doua oară la trei ani de la această numire. Comisia de evaluare externă este alcătuită din trei membri numiţi de CMU pe baza propunerilor organizaţiilor internaţionale. Legea stabileşte criteriile de eligibilitate pentru membrii comisiei de evaluare şi prevede că aceştia trebuie să acţioneze independent. Comisia de evaluare are acces la documentele aflate în posesia ARMA şi poate solicita, de asemenea, ca alte autorităţi să îi furnizeze informaţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii sale. Comisia de evaluare va prezenta o concluzie motivată cu privire la eficacitatea activităţilor ARMA, precum şi recomandări pentru eliminarea deficienţelor identificate în activitatea agenţiei şi pentru consolidarea eficacităţii sale.
Legea introduce o serie de îmbunătăţiri în procedura de gestionare şi vânzare a activelor confiscate. Aceasta stabileşte principiile generale privind sechestrarea şi transferul activelor către ARMA, evaluarea activelor şi depozitarea lor.
Legea prevede că ARMA are obligaţia de a gestiona activele în vederea conservării valorii economice a acestora şi a prevenirii riscurilor de deteriorare sau pierdere a acestor active. Aceasta stabileşte drepturile şi obligaţiile administratorilor de active şi prevede că ARMA trebuie să elaboreze un plan de gestionare pentru activele transferate în gestionarea sa. Legea conţine dispoziţii specifice privind gestionarea anumitor categorii de active, cum ar fi lichidităţile, titlurile de valoare şi bunurile imobile. Totodată, aceasta introduce dispoziţii privind vânzarea activelor confiscate prin licitaţii în cadrul sistemului de comerţ electronic.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
II.Etapa 5.4
Denumirea etapei: Adoptarea strategiei de eliminare a creditelor neperformante
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 3. Eliminarea mai bună a creditelor neperformante
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 5.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea strategiei de eliminare a creditelor neperformante în conformitate cu practicile relevante ale UE. Strategia se axează pe următoarele domenii principale:
- consolidarea cerinţelor prudenţiale pentru recunoaşterea şi eliminarea creditelor neperformante;
- schimbul de date privind creditele neperformante şi alte date de piaţă relevante între instituţiile financiare şi agenţiile de stat, pentru o mai bună eliminare a creditelor neperformante;
- examinarea obstacolelor potenţiale şi elaborarea de măsuri de îmbunătăţire a cadrului de restructurare şi eliminare a creditelor neperformante."
Etapa 5.4 este prima etapă de implementare a reformei 3 din capitolul 5 (Pieţele financiare). Ea este urmată de etapa 5.5 (prevăzută pentru T1 2026) privind intrarea în vigoare a actelor juridice menite să îmbunătăţească eliminarea creditelor neperformante.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al "Strategiei de dezvoltare a creditării" din 6 iunie 2024.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 5.4.
Obiectivul reformei 3 din capitolul 5 (Pieţele financiare) este de a îmbunătăţi eliminarea creditelor neperformante. În acest scop, Consiliul pentru Stabilitate Financiară al Ucrainei a adoptat "Strategia de dezvoltare a creditării" la data de 6 iunie 2024.
Strategia urmăreşte să instituie un cadru legislativ pentru a facilita creditarea, incluzând un set definit de măsuri şi un calendar de punere în aplicare menit să îmbunătăţească eliminarea creditelor neperformante, în conformitate cu practicile relevante ale UE, cum ar fi cele privind insolvenţa şi recuperarea datoriilor.
În special, strategia prezintă măsuri menite să consolideze cerinţele prudenţiale pentru recunoaşterea şi eliminarea creditelor neperformante. Printre acestea se numără perfecţionarea definiţiei creditelor neperformante prin distincţia dintre activele neperformante şi cele intrate în stare de nerambursare, precum şi prin extinderea domeniului de aplicare al termenului "neperformante" pentru a include activele depreciate care nu au intrat formal în stare de nerambursare. Printre măsurile suplimentare se numără reintroducerea obligaţiei băncilor de a actualiza şi de a prezenta strategii de gestionare şi eliminare a creditelor neperformante.
Strategia cuprinde, de asemenea, măsuri de îmbunătăţire a schimbului de date privind creditele neperformante între instituţiile financiare şi agenţiile de stat, precum şi a altor informaţii relevante privind piaţa, cu scopul de a îmbunătăţi eliminarea creditelor neperformante. Printre acestea se numără extinderea funcţionalităţii Registrului de credit al Băncii Naţionale a Ucrainei, extinderea accesului băncilor şi al altor participanţi la piaţa financiară la resursele electronice de informare ale statului, elaborarea de propuneri pentru îmbunătăţirea schimbului de informaţii privind vânzările de credite neperformante, precum şi normele aferente de acces. Toate aceste măsuri ar trebui să îmbunătăţească eliminarea creditelor neperformante.
În final, strategia prevede o revizuire a barierelor juridice şi procedurale şi stabileşte măsuri de îmbunătăţire a cadrului de restructurare şi eliminare a creditelor neperformante. Printre acestea se numără îmbunătăţirea legislaţiei relevante pentru eliminarea creditelor neperformante, în special prin modificarea Codului Ucrainei privind procedurile de insolvenţă pentru a îmbunătăţi selecţia şi supravegherea administratorilor fiduciari care gestionează procedurile de insolvenţă, pentru a îmbunătăţi procedurile de licitaţie pentru vânzarea activelor falimentare şi pentru a se alinia la principiile Directivei (UE) 2019/1023 a Parlamentului European şi a Consiliului (1) privind restructurarea preventivă. Măsurile suplimentare ar trebui să introducă garanţii împotriva practicilor frauduloase şi a influenţei nejustificate în procedurile de insolvenţă, să consolideze cadrul juridic pentru restructurarea financiară şi eliminarea din bilanţ (write-off) a datoriilor şi să îmbunătăţească reglementarea colectării datoriilor şi a executării garanţiilor reale.
(1)Directiva (UE) 2019/1023 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 (Directiva privind restructurarea şi insolvenţa) (JO L 172, 26.6.2019, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1023/oj).
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
III.Etapa 7.1
Denumirea etapei: Intrarea în vigoare a legislaţiei privind învăţământul profesional
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 1. Îmbunătăţirea învăţământului profesional
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 7.1 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Intrarea în vigoare a Legii Ucrainei «privind învăţământul profesional». Legea se axează pe următoarele domenii principale:
- definirea de norme echitabile pentru funcţionarea entităţilor din domeniul educaţiei care activează pe piaţa serviciilor educaţionale în domeniul învăţământului profesional;
- extinderea capacităţii instituţionale a entităţilor din domeniul educaţiei de a oferi învăţământ profesional formal şi non-formal;
- definirea clară a relaţiilor dintre instituţiile care oferă învăţământ profesional, părţile interesate de la nivel naţional/local şi cele de la nivel internaţional pentru dezvoltarea durabilă a capitalului uman în Ucraina."
Etapa 7.1 este singura etapă de implementare a reformei 1 din capitolul 7 (Capitalul uman).
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Legii Ucrainei nr. 4575-IX "privind învăţământul profesional" din 21 august 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 7.1.
Obiectivul reformei 1 din capitolul 7 (Capitalul uman) este de a îmbunătăţi tranziţia de la învăţământul profesional la piaţa forţei de muncă, sprijinind redresarea Ucrainei şi îmbunătăţind calitatea sistemului de învăţământ profesional. În acest scop, la 21 august 2025, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea nr. 4575-IX privind învăţământul profesional, care a intrat în vigoare la 12 septembrie 2025.
Legea stabileşte norme şi criterii echitabile privind funcţionarea entităţilor din domeniul educaţiei şi formării profesionale (EFP), precum şi proceduri clare de acordare a calificărilor cursanţilor. Mai precis, legea instituie un sistem intern şi extern de asigurare a calităţii pentru monitorizarea serviciilor educaţionale. În acest context, entităţile EFP vor trebui să respecte: (i) criteriile de autorizare pentru desfăşurarea activităţilor lor educaţionale şi (ii) noile standarde, inclusiv în ceea ce priveşte principalele rezultate ale învăţării şi volumul ECTS (Sistemul european de acumulare şi transfer al creditelor de studii) necesar pentru obţinerea calificărilor educaţionale.
Prin reformarea statutului organizaţional şi juridic al sistemului EFP, legea îmbunătăţeşte cadrul instituţional general al sistemului şi capacitatea instituţională a entităţilor EFP care îşi desfăşoară activitatea atât în educaţia formală, cât şi în educaţia informală. De exemplu, legea consolidează autonomia financiară a entităţilor EFP, permiţându-le, totodată, să majoreze salariile profesorilor cu performanţe deosebite. Mai mult, legea stabileşte în mod clar organismele responsabile de administrarea fiecărei instituţii şi responsabilităţile acestora. Este inclus aici, de exemplu, rolul consiliilor de supraveghere şi al consiliilor pedagogice.
Legea stabileşte relaţii mai clare între părţile interesate implicate în furnizarea de învăţământ profesional la nivel naţional şi local. Ea prevede că Parlamentul Ucrainei este responsabil de definirea politicii de stat în domeniul EFP, în timp ce punerea sa în aplicare este împărţită între organismele executive centrale şi organismele locale autonome. Legea instituie, totodată, consilii regionale pentru învăţământul profesional ca organisme consultative responsabile cu promovarea şi punerea în aplicare a politicilor regionale în domeniul EFP, reunind reprezentanţi ai organismelor locale şi regionale autonome, angajatori şi asociaţiile acestora, precum şi reprezentanţi ai entităţilor EFP. La nivel internaţional, legea stabileşte dreptul entităţilor EFP de a semna acorduri de cooperare şi de a stabili legături cu partenerii internaţionali pentru furnizarea de învăţământ profesional.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
IV.Etapa 7.10
Denumirea etapei: Adoptarea rezoluţiei privind achiziţionarea serviciilor sociale
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 8. Îmbunătăţirea securităţii sociale
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 7.10 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea Rezoluţiei Cabinetului de Miniştri al Ucrainei privind achiziţionarea de servicii sociale cu fonduri de la bugetul de stat. Rezoluţia este neutră din punct de vedere fiscal, nu afectează în niciun fel sustenabilitatea datoriei Ucrainei şi se axează pe următoarele domenii principale:
- tranziţia de la instituţiile de finanţare la un model de achiziţie de servicii sociale orientat spre rezultate;
- introducerea unui mecanism de achiziţionare a anumitor servicii sociale de la furnizori de servicii sociale publici şi privaţi înregistraţi, pe baza standardelor şi a criteriilor de serviciu social stabilite pentru prestatori."
Etapa 7.10 este singura etapă de implementare a reformei 8 din capitolul 7 (Capitalul uman).
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Rezoluţiei nr. 764 a Cabinetului de Miniştri privind "Punerea în aplicare a unui proiect-pilot privind achiziţionarea unui serviciu social pentru dezvoltarea şi îngrijirea cuprinzătoare a copiilor cu dizabilităţi" din 25 iunie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate aspectele constitutive ale etapei 7.10.
Obiectivul reformei 8 din capitolul 7 (Capitalul uman) este de a îmbunătăţi prestarea serviciilor sociale publice prin introducerea unor mecanisme de achiziţionare a anumitor servicii de la prestatorii înregistraţi. În acest scop, Cabinetul de Miniştri a adoptat Rezoluţia nr. 764 din 25 iunie 2025 de reformare a sistemului de achiziţii publice pentru serviciile sociale.
Rezoluţia constituie o schimbare a modului în care sunt finanţate şi prestate serviciile sociale pentru copiii cu dizabilităţi, realizând tranziţia de la finanţarea instituţiilor, indiferent de serviciile prestate, la un model de achiziţie orientat spre rezultate. Odată cu noul model, prestatorii de servicii trebuie să atingă o rată de participare de cel puţin 85 % pentru fiecare beneficiar, pe o perioadă de trei luni, asigurând un sprijin constant şi eficace pentru copiii aflaţi în dificultate.
Prin punerea în aplicare a unui sistem care permite numai prestatorilor publici şi privaţi de servicii calificaţi să fie admişi, pe baza unor standarde şi criterii clare, modelul urmăreşte să asigure standarde înalte şi asumarea răspunderii. Aceasta nu numai că sporeşte calitatea generală a serviciilor prestate, ci urmăreşte, totodată, să răspundă nevoilor comunităţii printr-un nivel demonstrat de competenţă. În ansamblu, modelul este neutru din punct de vedere fiscal şi nu afectează sustenabilitatea datoriei Ucrainei.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
V.Etapa 8.4
Denumirea etapei: Adoptarea strategiei pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri) şi a planului de acţiune pentru punerea în aplicare a acesteia
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 3. Accesul la finanţare şi la pieţe
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 8.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea rezoluţiei Cabinetului de Miniştri al Ucrainei privind aprobarea Strategiei pentru IMM-uri şi a planului de acţiune pentru punerea în aplicare a acesteia. Strategia se axează pe următoarele domenii principale:
- accesul la pieţe;
- accesul la finanţare şi la alte resurse;
- accesul la cunoştinţe."
Etapa 8.4 este prima etapă de implementare a reformei 3 din capitolul 8 (Mediul de afaceri). Reforma 3 cuprinde o etapă suplimentară 8.5, prevăzută pentru T1 2026, care vizează intrarea în vigoare a legislaţiei privind simplificarea accesului la reţelele de inginerie externe.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Rezoluţiei nr. 821-r a Cabinetului de Miniştri "privind aprobarea Strategiei de redresare, dezvoltare durabilă şi transformare digitală a întreprinderilor mici şi mijlocii pentru perioada până în 2027 şi aprobarea planului operaţional de măsuri pentru punerea în aplicare a acesteia în perioada 2024-2027", din 30 august 2024;
3.un exemplar al "Strategiei de redresare, dezvoltare durabilă şi transformare digitală a întreprinderilor mici şi mijlocii pentru perioada până în 2027", care include "Planul de acţiune operaţional pentru punerea în aplicare a Strategiei de redresare, dezvoltare durabilă şi transformare digitală a întreprinderilor mici şi mijlocii pentru perioada până în 2027 în perioada 2024-2027" ca anexă la Rezoluţia nr. 821-r din 30 august 2024.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 8.4.
Obiectivul reformei 3 este de a consolida politica guvernamentală privind dezvoltarea şi sprijinirea IMM-urilor. În acest scop, la 30 august 2024, Cabinetul de Miniştri a aprobat această strategie, împreună cu planul său de acţiune operaţional, prin Rezoluţia nr. 821-r a Cabinetului.
Strategia stabileşte un obiectiv general: să reconstruiască şi să dezvolte sectorul IMM-urilor în perioada războiului şi ulterior, prin crearea condiţiilor pentru dezvoltarea durabilă, crearea de valoare, adoptarea soluţiilor digitale şi facilitarea finanţării, astfel încât întreprinderile ucrainene să poată concura pe piaţa internă şi pe pieţele internaţionale.
Pentru a evalua progresele înregistrate în vederea atingerii acestor obiective, documentul enumeră o serie de ţinte care trebuie atinse până în 2027, printre care creşterea cotei IMM-urilor din valoarea adăugată brută la 74 % şi ridicarea vânzărilor IMM-urilor la 10,65 mii de miliarde UAH. Strategia este aliniată în mod explicit la cerinţele de aderare la UE şi la recomandările OCDE privind IMM-urile şi ar trebui să asigure un acces mai bun la pieţe, la finanţare şi la know-how şi cunoştinţe.
Planul de acţiune aferent transpune strategia în 86 de măsuri numerotate, implementate de 15 ministere şi de 9 agenţii specializate până la sfârşitul anului 2027. Măsurile sunt organizate pe patru piloni:
(i)Mediul de afaceri şi finanţare: extinderea schemei "Împrumuturi la preţuri accesibile 5-7-9 %", extinderea granturilor din schema eRobota, legiferarea unui sistem de asigurare pentru riscuri de război şi lansarea unei platforme digitale naţionale de factoring;
(ii)Inovare, digital şi verde: introducerea facturării electronice şi a plăţilor instant, furnizarea de vouchere electronice pentru instrumente de securitate cibernetică şi servicii cloud, introducerea unui calculator online al amprentei de carbon a IMM-urilor şi instituirea unor linii de credit preferenţiale aliniate la normele ecologice ale UE;
(iii)Capitalul uman şi incluziunea: crearea de programe de învăţământ dual, stimulente dedicate returnării celor din diaspora şi finanţare/formare adaptată pentru femei, tineri, veterani, persoane strămutate în interiorul ţării, persoane cu vârsta de peste 50 de ani şi persoane cu dizabilităţi;
(iv)Competitivitate şi exporturi: extinderea Agenţiei de creditare a exportului, comercializarea mărcii "Fabricat în Ucraina" şi integrarea IMM-urilor în Reţeaua întreprinderilor europene (Enterprise Europe Network - EEN) şi în alte platforme ale UE.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
VI.Etapa 9.2
Denumirea etapei: Avizarea şi publicarea pe site-ul Ministerului Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii din Ucraina a unui studiu privind măsurile necesare pentru acordarea de personalitate juridică municipalităţilor
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 1. Înregistrarea de progrese în materie de descentralizare
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 9.2 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Publicarea rezultatelor studiului privind posibilitatea de a acorda comunităţilor teritoriale statutul de entitate juridică pe portalul web oficial al Ministerului Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii din Ucraina."
Etapa 9.2 este a doua etapă în punerea în aplicare a reformei 1 "Promovarea descentralizării" din capitolul 9 (Descentralizarea şi politica regională). Reforma 1 cuprinde o etapă suplimentară 9.3, prevăzută pentru T1 din 2026, care vizează intrarea în vigoare a modificărilor aduse Legii Ucrainei "privind autonomia locală în Ucraina".
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al studiului (monografiei) "Comunitatea ca entitate juridică de drept public: Ucraina în contextul experienţei europene şi internaţionale", publicat pe site-ul Ministerului Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii: https://mindev.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/monograph-ua.pdf.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 9.2.
Obiectivul reformei 1 este de a institui un cadru pentru transformarea administraţiei publice locale în autorităţi de tip prefectură şi de a asigura o mai bună repartizare a atribuţiilor între administraţia locală şi autorităţile executive. Studiul "Comunitatea ca entitate juridică de drept public: Ucraina în contextul experienţei europene şi internaţionale" a fost publicat în iunie 2025 pe site-ul oficial al Ministerului Dezvoltării Comunităţilor şi Teritoriilor (astfel cum a fost redenumit ministerul în septembrie 2024).
Studiul analizează experienţele altor state în ceea ce priveşte stabilirea personalităţii juridice a comunităţilor, inclusiv experienţele unor state membre ale UE, cum ar fi Germania, Polonia şi Franţa. Acesta analizează conceptul de comunitate ca entitate juridică de drept public în contextul dreptului ucrainean şi în contextul implementării principiilor autonomiei locale prevăzute în Carta europeană a autonomiei locale.
Studiul constată că recunoaşterea comunităţilor ca entităţi juridice de drept public reprezintă un pas esenţial pentru finalizarea reformei de descentralizare în Ucraina. Studiul oferă orientări pentru a acorda comunităţilor statutul de personalitate juridică şi analizează modificările necesare la Constituţia Ucrainei şi la legislaţia actuală pentru realizarea acestui obiectiv.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
VII.Etapa 10.4
Denumirea etapei: Adoptarea foii de parcurs privind procesul de separare a suprataxei pentru energia din surse regenerabile de tariful de transport
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Îmbunătăţirea cadrului de reglementare pentru creşterea ponderii energiei din surse regenerabile şi asigurarea funcţionării stabile a sistemului energetic
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 10.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Adoptarea foii de parcurs privind procesul de separare a suprataxei pentru energia din surse regenerabile de tariful de transport, cu identificarea actelor legislative necesare şi a condiţiilor de punere în aplicare."
Etapa 10.4 este a doua etapă în punerea în aplicare a reformei 2 "Un cadru de reglementare îmbunătăţit pentru creşterea ponderii energiei din surse regenerabile şi asigurarea funcţionării stabile a sistemului energetic" din capitolul 10 (Sectorul energetic). Reforma 2 cuprinde două etape suplimentare. Etapa 10.2 privind introducerea unui cadru bazat pe piaţă pentru energia din surse regenerabile, prevăzută pentru T4 2024, este îndeplinită. Etapa 10.3 privind intrarea în vigoare a legislaţiei care îmbunătăţeşte procedurile de autorizare a investiţiilor în energia din surse regenerabile este prevăzută pentru T3 2026.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Rezoluţiei nr. 612-r a Cabinetului de Miniştri "privind aprobarea Foii de parcurs pentru separarea suprataxei pentru energia regenerabilă de tariful pentru serviciile de transport de energie electrică şi a Planului de acţiune pentru punerea în aplicare a Foii de parcurs pentru separarea suprataxei pentru energia regenerabilă de tariful pentru serviciile de transport de energie electrică pentru 2025 şi 2026", din 25 iunie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 10.4.
Obiectivul reformei 2 este de a creşte ponderea energiei din surse regenerabile în mixul energetic al Ucrainei. În acest scop, Cabinetul de Miniştri al Ucrainei a aprobat, la 25 iunie 2025, prin Rezoluţia nr. 612-p, o foaie de parcurs care contribuie la îmbunătăţirea guvernanţei utilizării energiei din surse regenerabile prin separarea suprataxei pentru energia din surse regenerabile de tariful de transport.
Foaia de parcurs reprezintă un pas esenţial către crearea unui model mai transparent şi bazat pe piaţă pentru finanţarea energiei din surse regenerabile în Ucraina. Anterior, suprataxa pentru energia din surse regenerabile reprezenta o componentă semnificativă a tarifului de transport, o mare parte a veniturilor din acest tarif fiind destinată plăţii energiei electrice din surse regenerabile. Foaia de parcurs prevede o tranziţie etapizată către un nou sistem.
Planul prevede o separare treptată, cu norme diferite pentru producătorii existenţi de energie din surse regenerabile şi pentru cei noi. Plăţile către producătorii de energie din surse regenerabile existenţi vor continua să fie acoperite din tariful de transport până la 1 ianuarie 2030. Începând cu 1 iulie 2026, noii producători de energie din surse regenerabile, inclusiv câştigătorii licitaţiilor "verzi", vor fi plătiţi printr-o suprataxă distinctă.
Aceasta constituie o schimbare esenţială menită să asigure un mecanism de finanţare mai transparent şi mai independent pentru noile proiecte.
Foaia de parcurs enumeră modificările legislative necesare. În primul rând, Legea privind piaţa energiei electrice, un pas esenţial în Planul pentru Ucraina, trebuie modificată pentru a separa complet suprataxa pentru energia din surse regenerabile. În al doilea rând, Comisia naţională de reglementare în domeniul energiei şi al utilităţilor publice (NEURC) este mandatată să elaboreze legislaţia secundară necesară, inclusiv să adopte Metodologia de calcul al suprataxei pentru energia din surse regenerabile, modificările la Metodologia de calcul al tarifului de transport, la Codul sistemului de transport (CST) şi la Normele pieţei cu amănuntul, care sunt esenţiale pentru punerea în aplicare practică a noilor norme.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
VIII.Etapa 13.3
Denumirea etapei: Publicarea unei rezerve de proiecte de investiţii pentru extracţia materiilor prime critice
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Îmbunătăţirea procedurilor administrative
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 13.3 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Publicarea rezervei de proiecte de investiţii pentru extracţia materiilor prime critice."
Etapa 13.3 este una dintre cele două etape de implementare a reformei 2 "Îmbunătăţirea procedurilor administrative" din capitolul 13 (Gestionarea materiilor prime critice), prevăzută pentru T2 2025. Cea de a doua este etapa 13.4, care face parte, de asemenea, din tranşa curentă. În plus, reforma 2 cuprinde şi etapa 13.5, prevăzută pentru T1 2025, care a fost deja evaluată pozitiv în cadrul celei de a patra tranşe.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al rezervei de proiecte de investiţii pentru extracţia de materii prime critice, publicată pe site-ul Serviciului Geologic de Stat al Ucrainei:
https://www.geo.gov.ua/wp-content/uploads/presentations/ukr/investicijnij-atlas-nadrokoristuvacha-strategichni-ta-kritichni-minerali.pdf
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 13.3.
Obiectivul reformei 2 este de a optimiza procedura şi de a reduce sarcina administrativă pentru potenţialii investitori. Principalul scop este de a îmbunătăţi transparenţa, viteza şi rentabilitatea noilor decizii de investiţii.
Rezerva de proiecte de investiţii pentru extracţia de materii prime critice ("Atlasul investiţional") este publicată pe site-ul oficial al Serviciului Geologic de Stat al Ucrainei, disponibilă la adresa: https://www.geo.gov.ua/en/critical-raw-materials.
Documentul prezintă o rezervă de oportunităţi de investiţii legate de extracţia mineralelor în Ucraina, inclusiv a zăcămintelor de materii prime critice (critical raw material - CRM) disponibile pentru acordarea de licenţe prin licitaţii electronice şi prin licitaţii pentru acorduri de partajare a produselor (Product Sharing Agreement - PSA). Documentul include o prezentare generală a depozitelor identificate, a diferitelor lanţuri de aprovizionare, precum şi a strategiilor privind materiile prime critice din UE.
Totodată, acesta oferă o hartă a materiilor prime critice din Ucraina, cu o scurtă descriere a depozitelor disponibile, coduri QR care trimit la informaţii detaliate, licenţe şi o listă a potenţialilor investitori strategici pentru diferite tipuri de proiecte de investiţii în CRM.
În general, acest document evidenţiază eforturile Ucrainei de a spori atractivitatea ţării pentru investiţiile în sectorul CRM.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
IX.Etapa 13.4
Denumirea etapei: Lansarea licitaţiilor internaţionale pentru acorduri de partajare a produselor (Product Sharing Agreement - PSA), asigurând transparenţa acestora
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 2. Îmbunătăţirea procedurilor administrative
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 13.4 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Lansarea şi publicarea licitaţiilor internaţionale pentru acorduri de partajare a produselor (PSA), utilizând modelul de clauze contractuale convenite de guvern. Asigurarea transparenţei licitaţiilor şi a acordurilor PSA prin accesul liber la clauzele acestora."
Etapa 13.4 este una dintre cele două etape de implementare a reformei 2 "Îmbunătăţirea procedurilor administrative" din capitolul 13 (Gestionarea materiilor prime critice), prevăzută pentru T2 2025. Cea de a doua este etapa 13.3, care face parte, de asemenea, din tranşa curentă. În plus, reforma 2 cuprinde şi etapa 13.5, prevăzută pentru T1 2025, care a fost deja evaluată pozitiv în cadrul celei de a patra tranşe.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al protocolului nr. 62 al reuniunii Comisiei interdepartamentale privind acordul de partajare a produselor din 30 iunie 2025, privind aprobarea "modelului de acord de partajare a produselor (PSA)";
3.un exemplar al "modelului de acord de partajare a produselor (PSA)", adoptat de Comisia interdepartamentală privind acordul de partajare a produselor la 30 iunie 2025;
4.un exemplar al Rezoluţiei nr. 845 a Cabinetului de Miniştri al Ucrainei privind "aprobarea listelor de minerale şi componente de importanţă strategică şi critică şi a listelor perimetrelor de subsol (zăcăminte minerale) de importanţă strategică şi/sau critică", din 14 iulie 2025;
5.un exemplar al Rezoluţiei nr. 1059 a Cabinetului de Miniştri al Ucrainei privind "organizarea unei licitaţii pentru încheierea unui acord de partajare a producţiei pentru minerale metalice care urmează să fie extrase şi îmbogăţite în zăcământul Dobra", din 27 august 2025;
6.un exemplar al Curierului guvernamental nr. 187 (8112), p. 39, publicarea unui anunţ privind organizarea unei licitaţii, din 12 septembrie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 13.4.
Obiectivul reformei 2 este de a optimiza procedura şi de a reduce sarcina administrativă pentru potenţialii investitori. Principalul scop este de a îmbunătăţi transparenţa, viteza şi rentabilitatea noilor decizii de investiţii.
Comisia interguvernamentală pentru acordul de partajare a produselor (denumită în continuare "Comisia PSA") a aprobat modelul de PSA la 30 iunie 2025. Modelul de PSA urmează să servească drept bază pentru acordurile dintre guvernul Ucrainei şi investitori. La 14 iulie 2025, Consiliul de Miniştri a adoptat Rezoluţia nr. 845, care include listele mineralelor de importanţă strategică şi critică, precum şi lista perimetrelor de subsol (zăcăminte minerale) de importanţă strategică şi/sau critică, care vor fi acordate pentru utilizare prin intermediul unui proces de licitaţie în vederea încheierii unui PSA.
Comisia PSA a decis să lanseze licitaţia pentru încheierea unui acord privind mineralele metalice care urmează să fie extrase din zăcământul Dobra. Aceasta a fost confirmată prin Rezoluţia nr. 1059 a Consiliului de Miniştri. Licitaţia a fost publicată la 12 septembrie 2025.
În general, adoptarea modelului de acord PSA şi a Rezoluţiei nr. 845 evidenţiază angajamentul Ucrainei de a crea un cadru de reglementare clar, menit să atragă investiţii străine în sectorul materiilor prime critice. Prin identificarea şi scoaterea la licitaţie a perimetrelor de subsol de materii prime critice, Ucraina se poziţionează ca participant proactiv pe piaţa mondială a materiilor prime critice. În mod efectiv, acest demers este menit să sporească încrederea investitorilor, aliniind obiectivele naţionale la standardele internaţionale în materie de investiţii.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
X.Etapa 15.6
Denumirea etapei: Reluarea sistemului obligatoriu de monitorizare, raportare şi verificare (MRV)
Reforma/investiţia aferentă: Reforma 3. Mecanisme de piaţă pentru stabilirea preţului carbonului
Finanţare din: împrumut
Contextul
Cerinţa pentru etapa 15.6 descrisă în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului este:
"Reluarea sistemului obligatoriu de monitorizare, raportare şi verificare (MRV) pentru instalaţiile care intră sub incidenţa legislaţiei existente, cu excepţia celor care nu se află sub control, sunt distruse sau sunt situate pe teritoriul ocupat temporar sau care au anunţat oficial suspendarea operaţiunilor de producţie."
Etapa 15.6 este a doua şi ultima etapă de implementare a reformei 3 "Mecanisme de piaţă pentru stabilirea preţului carbonului" din capitolul 15 (Tranziţia verde şi protecţia mediului), prevăzută pentru T2 2025. Prima etapă 15.5 privind adoptarea Planului de acţiune pentru instituirea unei scheme naţionale de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră a fost deja îndeplinită în mod satisfăcător.
Elemente justificative furnizate
1.document de sinteză care dovedeşte în mod corespunzător modul în care etapa a fost îndeplinită în mod satisfăcător, în concordanţă cu cerinţele prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului;
2.un exemplar al Legii nr. 4187-IX "privind modificarea anumitor legi ale Ucrainei în ceea ce priveşte reluarea monitorizării, raportării şi verificării emisiilor de gaze cu efect de seră", din 8 ianuarie 2025.
Analiză
Justificarea şi dovezile de fond furnizate de autorităţile ucrainene acoperă toate elementele constitutive ale etapei 15.6.
Obiectivul reformei 3 este de a impulsiona dezvoltarea unor mecanisme de piaţă pentru stabilirea preţului carbonului şi, în special, de a asigura colectarea adecvată a datelor în vederea introducerii schemei de comercializare a certificatelor de emisii în Ucraina. La 8 ianuarie 2025, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea nr. 4187-IX "privind modificarea anumitor legi ale Ucrainei în ceea ce priveşte reluarea monitorizării, raportării şi verificării emisiilor de gaze cu efect de seră", care a intrat în vigoare la 1 februarie 2025.
Legea restabileşte caracterul obligatoriu al sistemului de monitorizare, raportare şi verificare (MRV) a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel de instalaţie, sistem care a început să funcţioneze în 2021. Astfel de cerinţe obligatorii au fost suspendate ca urmare a instituirii legii marţiale, în urma invaziei pe scară largă a Rusiei din februarie 2022. Acest sistem MRV constituie o condiţie prealabilă pentru punerea în aplicare a schemei de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) şi impune operatorilor de instalaţii care produc sau pot produce emisii de gaze cu efect de seră (GES) respectarea unui set de obligaţii.
Sistemul include în prezent 11 tipuri de activităţi din cadrul ETS. Registrul unificat este sistemul prin care se pune în aplicare MRV şi care se află în curs de digitalizare. Entităţile vizate trebuie să prezinte un raport anual verificat privind emisiile de GES până în luna martie a anului următor (raportare). Raportul privind emisiile de GES trebuie să fie verificat de un auditor terţ acreditat de Agenţia Naţională de Acreditare din Ucraina (verificare). În conformitate cu legea, teritoriile ocupate temporar, precum şi instalaţiile aflate în afara controlului sau distruse sunt scutite de obligaţii.
Evaluarea Comisiei: îndeplinită în mod satisfăcător
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 noiembrie 2025