Decizia 2227/27-oct-2025 de autorizare a începerii negocierilor, în interesul Uniunii Europene, în vederea revizuirii Acordului internaţional şi a statutului organic, a regulamentului organic, a regulamentului financiar şi a regulamentului general, precum şi a altor texte ale Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 31 Octombrie 2025
Decizia 2227/27-oct-2025 de autorizare a începerii negocierilor, în interesul Uniunii Europene, în vederea revizuirii Acordului internaţional şi a statutului organic, a regulamentului organic, a regulamentului financiar şi a regulamentului general, precum şi a altor texte ale Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor
Dată act: 27-oct-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 43 alineatul (2) şi articolul 168 alineatul (4) litera (b), coroborate cu articolul 218 alineatele (3) şi (4),
având în vedere recomandarea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor (OMSA) este o organizaţie interguvernamentală înfiinţată în 1924 sub denumirea de Oficiul Internaţional de Epizootii. Printre textele sale juridice se numără Acordul internaţional pentru înfiinţarea unei Organizaţii Mondiale pentru Sănătatea Animalelor şi Statutul organic al Oficiului Internaţional de Epizootii (1924), Regulamentul organic al Oficiului Internaţional de Epizootii (1973), Regulamentul financiar (1987) şi Regulamentul general al Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (OMSA) şi alte texte (2011) (denumite în continuare "textele de bază ale OMSA"). Standardele OMSA privind sănătatea animală şi zoonozele sunt recunoscute ca norme sanitare internaţionale de referinţă în temeiul Acordului privind aplicarea măsurilor sanitare şi fitosanitare al Organizaţiei Mondiale a Comerţului. Începând din 2025, OMSA are 183 de membri, inclusiv toate statele membre ale Uniunii. Comisia Europeană are statut de observator.
(2)În 2023, la împlinirea unui secol de existenţă, OMSA a solicitat o evaluare externă şi independentă a guvernanţei sale pentru a se asigura că aceasta este adecvată scopului şi capabilă să susţină o organizaţie eficientă, eficace şi durabilă în viitor. Raportul rezultat a fost prezentat şi discutat în cadrul Adunării Mondiale a delegaţilor OMSA în mai 2024.
(3)La 30 mai 2024, Adunarea Mondială a Delegaţilor OMSA a adoptat Rezoluţia nr. 12, prin care l-a mandatat pe directorul general să înfiinţeze un grup specializat în domeniul guvernanţei care să includă membri ai OMSA, cu reprezentanţi din fiecare regiune, pentru a desfăşura lucrări suplimentare de revizuire a textelor de bază ale OMSA.
(4)În decembrie 2024 a fost înfiinţat un Comitet de evaluare a guvernanţei al OMSA (CEG), care, în conformitate cu mandatul său, este format din 16 membri din toate regiunile OMSA. Trei dintre membrii actuali ai CEG sunt state membre: Austria şi Irlanda se numără printre membrii care reprezintă regiunea OMSA din Europa, iar Cipru se numără printre membrii care reprezintă regiunea OMSA din Orientul Mijlociu. Printre consilierii respectivilor membri se numără experţi din statele membre şi din cadrul Comisiei. Prima reuniune a CEG a avut loc în ianuarie 2025.
(5)CEG a elaborat un program de lucru global cu activităţi multianuale şi recomandări iniţiale pentru a sprijini revizuirile textelor de bază ale OMSA, care, după validarea de către Consiliul OMSA, au fost prezentate Adunării Mondiale a delegaţilor, care a adoptat Rezoluţia nr. 5 intitulată "Programul de lucru al Comitetului OMSA de evaluare a guvernanţei şi ajustările iniţiale pentru a sprijini revizuirile textelor de bază ale OMSA" la 29 mai 2025, cu sprijinul Uniunii. În conformitate cu programul său de lucru, CEG a demarat prima etapă substanţială a activităţii sale, etapa de evaluare, la sfârşitul lunii mai 2025.
(6)Uniunea a adoptat măsuri armonizate şi a instituit o organizare comună a pieţelor agricole pentru anumite produse agricole de origine animală în concordanţă cu articolul 43 alineatul (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Aceasta implică creşterea animalelor în producţia agricolă.
(7)Sănătatea animală este un element intrinsec al dreptului Uniunii relevant. Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) prevede cerinţe de sănătate animală pentru circulaţia animalelor şi a produselor de origine animală în cadrul şi între statele membre şi pentru intrarea acestora în Uniune. Este important de remarcat faptul că, în temeiul articolului 168 alineatul (4) din TFUE, Uniunea urmează să contribuie la realizarea obiectivelor menţionate la articolul respectiv prin adoptarea de măsuri, între altele, în domeniul veterinar, având în mod direct ca obiectiv protecţia sănătăţii publice pentru a răspunde preocupărilor comune în materie de siguranţă în Uniune. Dreptul Uniunii care reglementează sănătatea animală şi zoonozele acoperă, printre altele, măsurile privind bolile transmisibile ale animalelor care afectează animalele şi oamenii, acestea acoperind aspecte legate de apărarea sănătăţii publice.
(1)Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor şi de modificare şi de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătăţii animalelor (Legea privind sănătatea animală) (JO L 84, 31.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
(8)Prin Regulamentul (UE) 2016/429 şi Directiva 2003/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2), Uniunea a instituit norme armonizate care reglementează sănătatea animală şi zoonozele. Respectiva legislaţie include norme privind listarea bolilor animale care fac obiectul intervenţiei Uniunii, măsuri de prevenire, control şi eradicare a bolilor, măsuri privind circulaţia animalelor şi a produselor de origine animală în cadrul şi între statele membre şi intrarea acestora în Uniune şi norme privind monitorizarea zoonozelor şi a agenţilor zoonotici.
(2)Directiva 2003/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 noiembrie 2003 privind monitorizarea zoonozelor şi a agenţilor zoonotici, de modificare a Deciziei 90/424/CEE a Consiliului şi de abrogare a Directivei 92/117/CEE a Consiliului (JO L 325, 12.12.2003, p. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/99/oj).
(9)În consecinţă, aspectele legate de sănătatea şi bunăstarea animală ca parte a politicii agricole comune şi din domeniul veterinar ţin de competenţa Uniunii.
(10)Este în interesul Uniunii să joace un rol eficace în activitatea OMSA. Acest lucru va promova coerenţa abordării Uniunii în ceea ce priveşte politicile care intră în sfera de competenţă a OMSA şi va consolida angajamentul acesteia faţă de dezvoltarea pe termen lung a sănătăţii animale şi controlul zoonozelor la nivel mondial, a bunăstării animalelor, a siguranţei alimentelor de origine animală, a comerţului internaţional sigur cu animale şi produse de origine animală, precum şi a securităţii alimentare.
(11)Statele membre şi Comisia ar trebui să coopereze îndeaproape pe parcursul procesului de negociere,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Statele membre care sunt membre ale Comitetului de evaluare a guvernanţei în materie de sănătate animală al Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (OMSA) care reprezintă regiunea OMSA din Europa sunt autorizate să negocieze, în interesul Uniunii, o revizuire a acordului internaţional şi a statutului organic, a regulamentului organic, a regulamentului financiar şi a regulamentului general, precum şi a altor texte ale OMSA, în cadrul Comitetului de evaluare a guvernanţei al OMSA.
Negocierile se desfăşoară pe baza directivelor de negociere ale Consiliului prevăzute în addendumul la prezenta decizie.
Art. 2
Negocierile se desfăşoară cu consultarea Grupului de lucru pentru animale şi chestiuni veterinare (şefii serviciilor veterinare), care este desemnat prin prezenta decizie drept comitet special în sensul articolului 218 alineatul (4) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Art. 3
Prezenta decizie se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Luxemburg, 27 octombrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

J. JENSEN

ANEXĂ:Addendum - Directive de negociere a revizuirii textelor de bază ale Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (OMSA)
1.În cadrul Comitetului de evaluare a guvernanţei (CEG) instituit ca urmare a Rezoluţiei nr. 12 adoptate de Adunarea Mondială a Delegaţilor Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (OMSA) la 30 mai 2024, care oferă un forum de negociere care include membri ai OMSA cu reprezentanţi ai fiecărei regiuni, statele membre care sunt membre ale CEG şi care reprezintă regiunea OMSA din Europa vor reprezenta Uniunea în calitate de negociator al acesteia şi vor viza modificări ale textelor de bază ale OMSA care asigură flexibilitatea şi adaptabilitatea mecanismelor de guvernanţă necesare pentru a acţiona în mod eficace în situaţii în schimbare.
2.Negociatorii trebuie să depună eforturi pentru a obţine un rezultat negociat cuprinzător, care să cuprindă obiectivele şi principiile prezentate mai jos, în vederea redactării unor texte de bază revizuite ale OMSA care să fie adecvate scopului şi capabile să sprijine o OMSA eficientă, eficace şi durabilă în viitor. Pe parcursul acestui proces, negociatorul consultă Grupul de lucru pentru animale şi chestiuni veterinare (şefii serviciilor veterinare) şi se coordonează cu Comisia).
3.În acest sens, negociatorii ar trebui să depună eforturi urmărind:
(a)să consolideze mandatul OMSA şi rolul său legat de aspectele care ţin de competenţa sa la nivel mondial şi regional, stabilind în acelaşi timp modalităţi specifice de cooperare cu organizaţiile internaţionale relevante şi cu părţile interesate neguvernamentale, inclusiv prin luarea în considerare a abordării de tip "O singură sănătate" a Uniunii;
(b)să clarifice rolurile şi responsabilităţile Secretariatului OMSA, inclusiv ale reprezentanţilor săi regionali şi subregionali şi ale delegaţilor membrilor săi, precum şi ale organismelor de guvernanţă ale OMSA, cum ar fi Adunarea Mondială a Delegaţilor, Consiliul şi comisiile regionale;
(c)să consolideze sistemul ştiinţific al OMSA prin reformarea organismelor de experţi existente, asigurând o mai mare transparenţă şi eficacitate în procesul decizional, inclusiv în ceea ce priveşte stabilirea standardelor internaţionale;
(d)să asigure participarea activă a membrilor la activitatea OMSA şi să sporească punerea efectivă în aplicare a standardelor internaţionale ale OMSA de către membri;
(e)să instituie mecanisme financiare solide, bazate pe transparenţă, echitate şi solidaritate, care să vizeze utilizarea eficientă a resurselor disponibile;
(f)să faciliteze procesul de modificare suplimentară a textelor de bază ale OMSA pentru a răspunde nevoilor în schimbare.
4.Reprezentanţii ar trebui să depună eforturi pentru a se asigura că textele de bază ale OMSA sunt în concordanţă cu dreptul şi politicile relevante ale Uniunii, precum şi cu angajamentele Uniunii în temeiul altor acorduri multilaterale relevante.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 31 octombrie 2025