Decizia 2204/24-oct-2025 de desemnare a coordonatorului european pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est şi de stabilire a modalităţilor detaliate privind îndeplinirea misiunii şi a sarcinilor sale
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 30 Octombrie 2025
Decizia 2204/24-oct-2025 de desemnare a coordonatorului european pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est şi de stabilire a modalităţilor detaliate privind îndeplinirea misiunii şi a sarcinilor sale
Dată act: 24-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 (1), în special articolul 6 alineatul (1),
(1)JO L 152, 3.6.2022, p. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/869/oj.
Întrucât:
(1)Regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est se confruntă cu provocări, cum ar fi schimbările structurale ale sistemelor energetice, nevoile corespunzătoare în materie de dezvoltare a reţelei şi de infrastructură, integrarea tot mai mare dintre sectoarele energetice, decarbonizarea sistemului de gaze, schimbarea modelelor de aprovizionare cu gaze a Europei, contextul geopolitic actual definit în mod semnificativ de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, particularităţile naţionale şi regionale din regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est, precum şi cererea de accesibilitate şi de competitivitate.
(2)Pentru a răspunde în mod eficace acestor provocări, regiunea are nevoie de sprijin suplimentar în temeiul cadrului pentru politica energetică şi al cooperării regionale transeuropene, pentru a consolida interconectivitatea regională în Europa Centrală şi de Sud-Est, pentru a promova un cadru de reglementare care să asigure integrarea pieţei, utilizarea eficientă a infrastructurii şi accesibilitatea ca preţ, în conformitate cu acquis-ul UE, precum şi pentru a asigura securitatea aprovizionării cu energie în regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est.
(3)În temeiul articolului 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/869, Comisia poate desemna, în acord cu statele membre vizate, coordonatori europeni pentru o perioadă de până la un an, care poate fi prelungită de două ori. Pentru a asigura capacitatea Comisiei de a oferi sprijinul necesar în vederea consolidării interconectivităţii energetice regionale şi a integrării pieţei, este necesar să se numească un coordonator european special pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est. Coordonatorul va fi responsabil cu facilitarea implementării proiectelor de promovare a interconectivităţii şi a bunei funcţionări a pieţelor energiei în Europa Centrală şi de Sud-Est, inclusiv a proiectelor de interes comun (PIC) în temeiul Regulamentului (UE) 2022/869, precum şi a iniţiativelor aflate sub auspiciile Grupului la nivel înalt pentru conectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est (CESEC) (2) prezidat de Comisie. Coordonatorul va furniza expertiză pentru implementarea şi realizarea de progrese la nivelul investiţiilor în infrastructura energetică, al integrării pieţei şi al acţiunilor de politică din regiune, va identifica blocajele şi va oferi consiliere părţilor interesate şi autorităţilor cu privire la modalităţile de depăşire a potenţialelor dificultăţi, pentru a asigura implementarea la timp şi cu succes a proiectelor şi a acţiunilor de politică legate de mandat. Coordonatorul are obligaţia de a îndeplini sarcinile mandatului în coordonare şi complementaritate cu cooperarea regională din cadrul Grupului la nivel înalt pentru conectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est (CESEC).
(2)Grupul la nivel înalt CESEC a fost înfiinţat în 2015 şi are 17 membri: 9 state membre ale UE (Austria, Bulgaria, Croaţia, Grecia, Ungaria, Italia, România, Slovenia şi Slovacia) şi 8 părţi contractante la Comunitatea Energiei (Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo*, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Serbia şi Ucraina).
* În conformitate cu RCSONU 1244 şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
(4)Este oportun ca mandatul acordat coordonatorului să aibă durata de un an, în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/869. Decizia de a reînnoi sau nu mandatul trebuie să fie luată împreună cu statele membre vizate, ţinând cont de exigenţele mandatului la momentul respectiv.
(5)Pentru a-şi îndeplini sarcinile, coordonatorului european trebuie să i se acorde o indemnizaţie forfetară lunară care să acopere cheltuielile cu serviciile de secretariat care nu pot fi prestate direct de serviciile Comisiei şi să i se ramburseze cheltuielile de delegaţie, în conformitate cu normele Comisiei, potrivit vademecumului anexat la prezenta decizie.
(6)În temeiul articolului 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2022/869, procedura de selecţie s-a desfăşurat prin intermediul unei cereri deschise de exprimare a interesului cu durata de o lună, între 4 august şi 4 septembrie 2025. Candidatul selecţionat este prof. dr. Klaus-Dieter Borchardt.
(7)În conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/869, statele membre relevante pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est, şi anume Austria, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, România, Polonia, Slovenia şi Slovacia, au fost consultate cu privire la rezultatele procedurii de selecţie şi la mandatul coordonatorului european. În octombrie 2025, statele membre vizate şi-au exprimat acordul cu privire la desemnarea coordonatorului european.
(8)Numirea este urgentă, având în vedere provocările din regiune. Din acest motiv, decizia trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Prof. Dr. Klaus-Dieter Borchardt este desemnat coordonator european pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est.
Art. 2
(1)Mandatul coordonatorului european începe la data intrării în vigoare a prezentei decizii şi se încheie la un an de la data respectivă.
(2)Dacă este necesar, mandatul coordonatorului european poate fi reînnoit de două ori. Coordonatorul european poate solicita în orice moment Comisiei să pună capăt mandatului său.
Art. 3
- Anexa I stabileşte modalităţile detaliate privind îndeplinirea misiunii şi a sarcinilor coordonatorului european.
Art. 4
Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 24 octombrie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
ANEXĂ:Termeni de referinţă
Regulamentul TEN-E - Coordonator european pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est
Introducere
Coordonatorul european pentru interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est (denumit în continuare "coordonatorul") este numit de Comisia Europeană în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul (UE) 2022/869 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene (Regulamentul TEN-E). Coordonatorul va fi responsabil cu facilitarea implementării proiectelor de promovare a interconectivităţii şi a bunei funcţionări a pieţelor energiei în Europa Centrală şi de Sud-Est, inclusiv a proiectelor de interes comun (PIC) în temeiul Regulamentului TEN-E, precum şi a iniţiativelor aflate sub auspiciile Grupului la nivel înalt pentru conectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est (CESEC) (1) prezidat de Comisie.
(1)Grupul la nivel înalt CESEC a fost înfiinţat în 2015 şi are 17 membri: 9 state membre ale UE (Austria, Bulgaria, Croaţia, Grecia, Ungaria, Italia, România, Slovenia şi Slovacia) şi 8 părţi contractante la Comunitatea Energiei (Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo*, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Serbia şi Ucraina).
Durata mandatului
Coordonatorul va fi numit pentru o perioadă iniţială de un an, care poate fi prelungită de două ori, sub rezerva obţinerii unor rezultate satisfăcătoare şi în funcţie de exigenţele proiectelor. Comisia Europeană îşi rezervă dreptul de a retrage, în orice moment, numirea coordonatorului selecţionat, în caz de inactivitate, de contribuţie insuficientă sau de slabă calitate la interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est sau în situaţia în care coordonatorul nu mai îndeplineşte vreuna dintre cerinţele de selecţie.
Sarcinile specifice şi termenele corespunzătoare
Misiunea coordonatorului este de a consolida interconectivitatea regională în Europa Centrală şi de Sud-Est, de a promova un cadru de reglementare care să asigure integrarea pieţei, utilizarea eficientă a infrastructurii şi accesibilitatea ca preţ în conformitate cu acquis-ul UE, precum şi de a asigura securitatea şi diversificarea aprovizionării cu energie în regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est. Misiunea coordonatorului este legată de implementarea la timp şi cu succes a proiectelor, sarcinilor, acţiunilor şi investiţiilor legate de finalizarea proiectelor de interes comun în temeiul Regulamentului TEN-E în Europa Centrală şi de Sud-Est.
Coordonatorul va furniza expertiza fundamentală şi urmărirea atentă necesare pentru finalizarea la timp şi în mod ordonat a proiectelor şi a sarcinilor în conformitate cu termenele şi cu planul de implementare a proiectelor, astfel cum sunt definite în Planul de acţiune CESEC privind energia electrică şi energia din surse regenerabile şi Planul de acţiune CESEC privind gazele, inclusiv dezvoltarea lor viitoare, reflectând în special rezultatele viitoarei proceduri de selecţie PIC/PIR în temeiul Regulamentului TEN-E.
Coordonatorul va monitoriza îndeaproape implementarea şi progresele înregistrate la nivelul investiţiilor în infrastructură şi al acţiunilor de politică, va oferi consiliere şi va facilita toate măsurile care trebuie luate de părţile interesate sau de autorităţi pentru a depăşi eventualele dificultăţi ce ar putea întârzia în mod semnificativ implementarea, şi va raporta Comisiei şi statelor membre cu privire la progresele relevante înregistrate. Coordonatorul va colabora îndeaproape cu statele membre vizate, cu autorităţile de reglementare, cu iniţiatorii de proiecte şi cu alte părţi interesate relevante şi va facilita cooperarea dintre acestea pentru a asigura implementarea la timp şi cu succes a proiectelor şi a acţiunilor de politică legate de misiune. Coordonatorul va adopta o abordare proactivă şi va contribui activ, alături de Comisia Europeană şi de statele membre vizate, la îndeplinirea sarcinilor şi a atribuţiilor definite necesare pentru implementarea proiectelor, inclusiv prin participarea la grupuri de lucru, reuniuni sau ateliere. Coordonatorul va convoca şi organiza astfel de reuniuni împreună cu Comisia, dacă le va considera necesare pentru implementarea mandatului său. Coordonatorul va ţine cont de cooperarea regională în cadrul CESEC şi de activităţile Grupului la nivel înalt, astfel cum se subliniază în concluziile politice şi în planurile de acţiune respective. Activitatea coordonatorului european se va desfăşura în limba engleză.
În particular, coordonatorul va asigura capacitatea Comisiei de a oferi sprijinul necesar statelor membre şi iniţiatorilor de proiecte în cauză, prin îndeplinirea sarcinilor prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul TEN-E:
- va promova PIC-urile incluse pe prima listă PIC/PIR în statele membre ale UE membre ale CESEC, în mod concret PIC 2.4 Interconexiunea de energie electrică dintre Würmlach (AT) şi Somplago (IT), PIC 2.5 Clusterul de energie electrică Ungaria-România, PIC 2.8 Interconexiunea dintre Lienz (AT) şi regiunea Veneto (IT), PIC 10.3 Interconexiunea de hidrogen dintre Grecia şi Bulgaria, PCI 10.4 Coridorul generic pentru transportul de hidrogen din Ucraina către Slovacia, Cehia, Austria şi Germania, PIC 12.2 Reţeaua electrică inteligentă CARMEN (BG, RO), PIC 12.3 Danube InGrid (HU, SK), PIC 12.5 GreenSwitch (AT, HR, SI) şi dialogul transfrontalier dintre iniţiatorii de proiecte şi toate părţile interesate implicate. Acoperirea proiectelor poate fi extinsă pe baza rezultatelor viitoarelor proceduri de selecţie PIC/PIR;
- va acorda asistenţă tuturor părţilor, la cerere şi după necesităţi, în demersurile lor de consultare a părţilor interesate implicate, de discutare a unor rute alternative, după caz, şi de obţinere a autorizaţiilor necesare pentru proiecte;
- după caz, va oferi consiliere iniţiatorilor de proiecte cu privire la finanţarea proiectelor;
- va asigura un sprijin adecvat şi orientări strategice din partea statelor membre implicate - şi a părţilor contractante la Comunitatea Energiei, în măsura în care acestea sunt vizate - pentru pregătirea şi implementarea proiectelor şi facilitarea unei înţelegeri comune şi a schimbului de informaţii, în vederea unei acţiuni concertate, coezive şi coerente a tuturor entităţilor relevante pentru proiecte;
- va oferi orientări pentru dezvoltarea reţelelor energetice regionale în Europa Centrală şi de Sud-Est, inclusiv sprijin pentru implementarea la timp a proiectelor de interes reciproc în regiune, însoţit de sprijinul necesar pentru integrarea pieţei energiei, securitatea aprovizionării şi accesibilitatea preţurilor - în cooperare cu toate statele membre, autorităţile, actorii de pe piaţă, părţile contractante la Comunitatea Energiei şi alte părţi interesate implicate;
- va promova priorităţile definite în Planul de acţiune CESEC privind energia electrică şi energia din surse regenerabile şi în Planul de acţiune CESEC privind gazele; şi
- va transmite Comisiei în fiecare an şi, dacă este cazul, la terminarea mandatului său, un raport privind interconectivitatea energetică în Europa Centrală şi de Sud-Est şi privind eventualele dificultăţi şi obstacole care ar putea întârzia în mod semnificativ data de dare în exploatare a investiţiilor relevante sau realizarea acţiunilor relevante. Raportul va fi înaintat Parlamentului European.
Coordonatorul va efectua toate misiunile necesare în siturile relevante legate de implementarea proiectului sau acolo unde au loc reuniuni legate de proiect.
Efortul de coordonare trebuie să fie proporţional cu complexitatea şi costurile estimate ale proiectelor.
Metodologia de urmat
Coordonatorul va lucra în strânsă cooperare cu Comisia, în particular cu Direcţia Generală Energie, cu Grupul la nivel înalt CESEC, cu statele membre şi, după caz, cu Secretariatul Comunităţii Energiei şi cu părţile contractante la Comunitatea Energiei implicate, cu iniţiatorii de proiecte, cu autorităţile de reglementare şi cu alte părţi interesate relevante.
Indemnizaţia şi rambursarea
Coordonatorului i se acordă o sumă forfetară lunară de 3 000 EUR pentru a acoperi costurile legate de asistenţa de secretariat, în cazul în care aceasta nu este furnizată direct de serviciile Comisiei (comunicare, mobilier de birou, spaţiu de birouri, secretariat), şi cheltuielile legate de reprezentare în contextul deplasărilor şi al misiunilor, în conformitate cu normele Comisiei. Bugetul anual al misiunii este de 15 000 EUR. Normele detaliate privind rambursările aferente misiunilor vor fi stipulate într-un document separat ("vademecum").
Confidenţialitatea şi conflictul de interese
Coordonatorul nu poate utiliza sau divulga niciun document sau informaţie de care ia cunoştinţă în cursul exercitării atribuţiilor sale, cu excepţia cazului în care aceste informaţii aparţin deja domeniului public. De asemenea, coordonatorul trebuie să evite orice situaţie care generează un conflict de interese în domeniile în care i se solicită intervenţia.
Acceptarea termenilor de referinţă
Prin acceptarea prezentului mandat, coordonatorul recunoaşte că a citit, a înţeles şi a acceptat termenii de referinţă şi condiţiile stabilite în prezentul document.
Vademecum privind normele de lucru specifice pentru coordonatorul european
I.Organizarea misiunilor
Prezentul document descrie procedura care trebuie urmată pentru toate misiunile efectuate în contextul activităţilor coordonatorului european (denumit în continuare "coordonatorul").
Punctul de contact al coordonatorului în cadrul Comisiei va fi Unitatea C4 (Infrastructură şi cooperare regională) a DG ENER. Personalul acesteia va oferi asistenţă pentru organizarea misiunilor şi, dacă este necesar, îl va însoţi pe coordonator.
1.PREGĂTIREA MISIUNII
1.1.Ordinul de misiune
Misiunile coordonatorului trebuie să fie codificate în instrumentul instituţional MIPS+ (Sistemul integrat de prelucrare a misiunilor) şi trebuie să respecte normele generale stabilite în anexa "Ghidul privind delegaţiile şi deplasările autorizate" care însoţeşte Decizia Comisiei privind dispoziţiile generale de punere în aplicare a articolelor 11, 12 şi 13 din anexa VII la Statutul funcţionarilor (cheltuieli de delegaţie) şi privind deplasările autorizate.
Misiunile sunt considerate valabile numai dacă sunt aprobate de directorul direcţiei C a DG ENER (denumit în continuare "ordonatorul"). Cererea de misiune trebuie să includă data şi calendarul misiunii, destinaţia şi scopul acesteia.
1.2.Rezervarea mijloacelor de transport
Pe baza ordinului de misiune aprobat, mijloacele de transport pot fi rezervate prin intermediul agenţiei de voiaj oficiale cu ajutorul unităţii C4 a DG ENER sau personal de către coordonator. În acest din urmă caz, coordonatorul va transmite biletele şi chitanţele, cu preţul indicat în mod clar, unităţii C4 a DG ENER. Unitatea C4 a DG ENER va codifica serviciile de călătorie în MIPS+.
- Coordonatorul poate solicita bilete flexibile în cazul în care există un risc semnificativ ca misiunea să fie anulată sau modificată.
1.3.Rambursarea cheltuielilor de cazare
Coordonatorul poate alege cazarea, ţinând seama de plafoanele pentru rambursarea cheltuielilor de cazare. Cheltuielile de cazare vor fi rambursate, la prezentarea facturii, în limita plafonului stabilit pentru locul misiunii sau, în cazul în care ordonatorul a autorizat depăşirea plafonului, va fi rambursată valoarea totală a facturii.
Costul nopţilor suplimentare în cazul deplasărilor combinate cu vacanţe nu va fi acoperit.
1.4.Cheltuielile aferente deplasărilor cu taxiul
Transferurile cu taxiul pot fi autorizate de ordonator în cazul în care transportul public nu constituie o alternativă adecvată. Costurile se rambursează după prezentarea documentelor justificative.
Deplasările cu taxiul trebuie să aibă loc în intervalul de timp indicat în ordinul de misiune.
1.5.Conflictul de interese
- Trebuie evitată orice situaţie care generează un conflict de interese în domeniile în care se solicită intervenţia coordonatorului. Coordonatorul trebuie să informeze imediat Comisia cu privire la orice conflict de interese care apare pe durata mandatului său.
- În plus, coordonatorul nu poate utiliza sau divulga niciun document sau nicio informaţie de care ia cunoştinţă în cursul exercitării atribuţiilor sale, cu excepţia cazului în care aceste informaţii aparţin deja domeniului public. Toate rezultatele obţinute de coordonator sunt proprietatea Uniunii, care le poate utiliza sau le poate publica după cum consideră necesar.
- Misiunile nu pot fi plătite de organizatorii unui eveniment. Acest lucru este valabil şi pentru misiunile oferite de statele membre. Costurile aferente organizării deplasărilor/misiunilor vor fi acoperite de Comisia Europeană.
- Pentru a utiliza în mod optim bugetul misiunii, în măsura posibilului, reuniunile sau vizitele trebuie să fie grupate pentru a li se reduce numărul, să fie la obiect şi optimizate.
- Pentru misiuni, este necesar să se acorde prioritate modurilor de transport mai ecologice. Orice ofertă de cadouri în legătură cu îndeplinirea sarcinilor coordonatorului trebuie refuzată, cu excepţia cazului în care valoarea acesteia este simbolică şi nu depăşeşte 50 EUR. Coordonatorul este obligat să respecte ghidul Comisiei privind misiunile menţionat în decizia Comisiei privind numirea sa.
2.DUPĂ ÎNCHEIEREA MISIUNII
2.1.Raportul de misiune
Coordonatorul trebuie să prezinte un raport de misiune. În cazul în care este însoţit de un reprezentant al unităţii C4 a DG ENER, coordonatorul poate să se bazeze pe sprijinul acestuia pentru elaborarea raportului. Raportul de misiune va fi transmis, spre informare, directorului direcţiei C a DG ENER şi va fi anexat la cererea de rambursare a cheltuielilor. Aceste documente pot fi solicitate ulterior de Parlamentul European sau de Curtea de Conturi Europeană pentru a evalua justificarea cheltuielilor.
Data:
Prenume, nume:
Semnătura:
* În conformitate cu RCSONU 1244 şi cu Avizul CIJ privind Declaraţia de independenţă a Kosovo.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 0L din data de 30 octombrie 2025