Decizia 2198/30-oct-2025 privind punerea în aplicare a conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona - Madrid pe coridorul european de transport Atlantic în aplicarea Regulamentului (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 31 Octombrie 2025
Decizia 2198/30-oct-2025 privind punerea în aplicare a conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona - Madrid pe coridorul european de transport Atlantic în aplicarea Regulamentului (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 30-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 7130]
(Numai textele în limbile spaniolă şi portugheză sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013 (1), în special articolul 55 alineatul (1),
(1)JO L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj.
Întrucât:
(1)Decarbonizarea transporturilor, în special prin crearea condiţiilor necesare pentru un transfer modal ambiţios al traficului de călători pe distanţe lungi către moduri de transport eficiente din punct de vedere energetic, este un obiectiv politic esenţial al Uniunii. În Strategia sa pentru o mobilitate inteligentă şi durabilă (2), Comisia stabileşte în mod specific obiectivul de dublare a traficului pe calea ferată de mare viteză până în 2030.
(2)Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, "Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă - înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului" [COM(2020) 789 final].
(2)Finalizarea reţelei centrale de conexiune feroviară de mare viteză între Lisabona şi Madrid trebuie să aibă loc până la sfârşitul anului 2030, în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) şi cu anexa I la Regulamentul (UE) 2024/1679.
(3)După finalizarea conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona-Madrid, operatorii feroviari ar trebui să aibă posibilitatea de a oferi servicii directe între cele două capitale în aproximativ trei ore. Având în vedere ambiţia de a integra pe deplin conexiunea feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid în reţeaua mai largă de mare viteză din Spania şi Franţa, adoptarea ecartamentului nominal standard european de 1 435 mm reprezintă un pas înainte esenţial. Acest lucru va consolida competitivitatea traficului de călători pe distanţe lungi. Prin conectarea Portugaliei, a Spaniei şi, mai departe, a Franţei, conexiunea feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid are o dimensiune transfrontalieră şi o dimensiune europeană clară.
(4)Proiectul de conexiune feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid face parte din coridorul european de transport Atlantic. Cel de al 5-lea plan de lucru al coridorului Atlantic (iulie 2022) subliniază importanţa accelerării finalizării acestei conexiuni feroviare transfrontaliere de mare viteză, pentru a oferi o alternativă viabilă la cele patruzeci de zboruri zilnice în ambele direcţii între Lisabona şi Madrid.
(5)Conexiunea feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid este un proiect transfrontalier complex, care implică Portugalia şi Spania, necesitând construirea de noi tronsoane de infrastructură. Toate componentele infrastructurii pentru conectare sunt esenţiale, pentru a asigura un timp de călătorie adecvat pentru serviciile directe de mare viteză de aproximativ trei ore. Printre acestea se numără cel de-al treilea pod peste râul Tejo în Lisabona, precum şi tronsoanele de mare viteză "Lisabona-Evora", "Evora-Caia", "Caia-Badajoz", "Badajoz-Talayuela" şi "Talayuela-Madrid".
(6)Prin urmare, o bună coordonare între Spania şi Portugalia este esenţială. Pentru a sprijini implementarea coordonată şi la timp a acestui proiect, este necesar să se adopte dispoziţii care să stabilească o descriere a acţiunilor necesare, precum şi calendarul de implementare a acestora.
(7)De asemenea, este important să se identifice în mod clar acţiunile necesare pentru finalizarea conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona-Madrid şi calendarul de implementare a acesteia, să se planifice şi să se optimizeze pe deplin disponibilitatea finanţării din partea Uniunii, a finanţării naţionale şi a finanţării regionale, precum şi a finanţării private. Cofinanţarea din partea Uniunii are un puternic efect de pârghie asupra procesului decizional naţional şi regional în ceea ce priveşte implementarea acţiunilor.
(8)Portugalia şi Spania au întreprins deja acţiuni semnificative, inclusiv studii şi lucrări de infrastructură, contribuind la realizarea conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona-Madrid. Majoritatea acestora au fost cofinanţate de Uniune, în cadrul a diferite programe (Fondul de coeziune, Fondul european de dezvoltare regională, Mecanismul pentru interconectarea Europei, Mecanismul de redresare şi rezilienţă). Activităţile au fost şi sunt desfăşurate în prezent în cadrul mai multor acorduri de grant în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (2014-ES-TM-0518-W, 2014-PT-TM-0627-M, 2015-ES-TM-0181-S, 2015-ES-TM-0173-S, 2016-PT-TMC-0059-M, 2016-ES-TM-0271-S, 2019-ES-TM-0252-S, 2020-PT-TMC-0047-S, 101079551-21-PT-TG).
(9)În conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1679, fără a aduce atingere articolului 8 alineatul (5) din regulamentul respectiv, statele membre trebuie să ia măsurile adecvate pentru dezvoltarea reţelei centrale până la 31 decembrie 2030. De asemenea, articolul 8 alineatul (5) prevede că implementarea proiectelor de interes comun depinde de gradul de maturitate a acestora, de respectarea dreptului Uniunii şi a procedurilor legale naţionale şi de disponibilitatea resurselor financiare, fără a aduce atingere angajamentului financiar al unui stat membru sau al Uniunii.
(10)Spania şi Portugalia au depus toate eforturile pentru a se alinia la termenul limită fixat pentru reţeaua centrală, şi anume 2030, după cum o demonstrează progresele semnificative înregistrate pe tronsoanele Evora-Merida şi Merida-Plasencia. Spania se angajează, de asemenea, să depună toate eforturile pentru a finaliza noul tronson de linie de mare viteză dintre Talayuela şi Madrid până în 2030. Cu toate acestea, din cauza constrângerilor tehnice şi financiare cu care se confruntă Portugalia, conexiunea feroviară de mare viteză dintre Lisabona şi Madrid nu va fi finalizată înainte de sfârşitul anului 2030. Acesta ar trebui încheiat pe deplin înainte de sfârşitul anului 2034.
(11)Având în vedere punerea în funcţiune planificată a noului tronson de mare viteză Evora-Elvas până la jumătatea anului 2026, precum şi obiectivul de a finaliza întreaga conexiune de mare viteză până la sfârşitul anului 2034, este necesar să se asigure o fază intermediară pentru conectarea Lisabona la Madrid, cu un timp de deplasare adecvat pentru serviciile directe cu trenuri de mare viteză de aproximativ cinci ore cel târziu până în 2030.
(12)Întrucât rezultatele studiilor pentru construirea tronsoanelor necesare pentru a se ajunge la timpul de deplasare de trei ore până în 2034 vor fi disponibile numai până la sfârşitul anului 2027, calendarul şi etapele conexe pentru construirea acestor tronsoane, inclusiv implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) şi autorizarea acestuia pentru fiecare dintre acestea, urmând să fie convenite într-o etapă ulterioară.
(13)Dimensiunea transfrontalieră a proiectului a necesitat instituirea unor structuri de guvernanţă specifice. Grupul european de interes economic "Alta Velocidad(e) Espana Portugal" (AVEP EEIG) a fost înfiinţat la 26 ianuarie 2001. Scopul său corporativ include îndeplinirea oricărei sarcini ce intră în domeniul de aplicare al conexiunilor feroviare Spania-Portugalia care îi este încredinţată de guvernul spaniol sau portughez sau de societăţile lor respective de administrare a infrastructurii Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF) şi Infraestruturas de Portugal, S.A. (IP).
(14)Pentru a monitoriza progresele înregistrate în ceea ce priveşte implementarea, fiecare dintre statele membre în cauză ar trebui să prezinte Comisiei rapoarte periodice cu privire la această chestiune, referitoare la tronsoanele de pe teritoriile lor respective, inclusiv cu privire la angajamentele financiare asumate în planurile bugetare naţionale, şi să informeze Comisia cu privire la orice întârzieri semnificative întâlnite.
(15)Decizia de punere în aplicare C (2018) 2356 a Comisiei din 24.4.2018 privind conexiunea feroviară transfrontalieră Evora-Mérida de-a lungul coridorului european de transport Atlantic se referă la un tronson de linie care face obiectul prezentei decizii. Prin urmare, decizia respectivă trebuie abrogată. Acţiunile care nu fuseseră încă finalizate în aplicarea respectivei decizii anterioare sunt încorporate în prezenta decizie.
(16)Calendarul de implementare stabilit în prezenta decizie nu trebuie să aducă atingere îndeplinirii cerinţelor definite în dreptul internaţional şi în dreptul Uniunii, inclusiv dispoziţiilor privind protecţia mediului şi a sănătăţii umane. Acest calendar ar trebui să permită tuturor părţilor implicate să planifice şi să optimizeze pe deplin disponibilităţile fondurilor, fără a aduce atingere angajamentului financiar al unui stat membru sau al Uniunii. Acesta nu ar trebui, în niciun caz, să compromită standardele ridicate ale Uniunii în materie de protecţie a mediului şi de participare a publicului.
(17)Măsurile prevăzute în prezenta decizie au fost aprobate de Portugalia şi Spania.
(18)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menţionat la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1679,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezenta decizie stabileşte priorităţile, acţiunile şi calendarul acestora pentru implementarea proiectului de conexiune feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid, precum şi dispoziţiile conexe în materie de guvernanţă.
Art. 2: Acţiuni şi calendar
(1)Portugalia şi Spania asigură implementarea următoarelor acţiuni pentru a permite, cel târziu până la sfârşitul anului 2030, servicii directe pentru trenurile de mare viteză între Lisabona şi Madrid, cu un timp de călătorie de aproximativ cinci ore - împărţit în aproximativ trei ore de la Madrid la frontieră şi două ore de la frontiera la Lisabona:
a)lucrările de construcţie pe a doua linie din tronsonul de linie convenţională de la Poceirăo la Bombel încep în prima jumătate a anului 2026, iar acest tronson trebuie pus în funcţiune până la sfârşitul anului 2029;
b)lucrările de construcţie la noua linie de mare viteză dintre Evora şi Caia se vor finaliza până la sfârşitul anului 2025, iar acest tronson se va pune în funcţiune până la jumătatea anului 2026;
c)tronsonul de linie de mare viteză Plasencia-Talayuela va fi pus în funcţiune până la sfârşitul anului 2028;
d)Sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) va fi implementat între Evora şi Elvas până la sfârşitul anului 2027;
e)ERTMS va fi implementat între Badajoz şi Plasencia până la jumătatea anului 2026 şi între Plasencia şi Talayuela până la sfârşitul anului 2028;
f)ERTMS va fi implementat în mod concertat pe infrastructura existentă între Elvas şi Badajoz, până la sfârşitul anului 2028;
g)construirea şi punerea în funcţiune treptată a tronsonului de linie de mare viteză Talayuela - Madrid, integrat cu electrificarea progresivă a tronsonului de linie convenţională Talayuela-Humanes, ca măsură de facilitare necesară, face ca, până la sfârşitul anului 2030, timpul de deplasare Madrid-frontieră - fără opriri intermediare - să poată fi mai scurt de trei ore.
(2)Portugalia şi Spania asigură implementarea în termenul stabilit a următoarelor acţiuni pentru a permite, cel târziu până la sfârşitul anului 2034, servicii directe pentru trenurile de mare viteză între Lisabona şi Madrid, cu un timp de deplasare de aproximativ cinci ore - împărţit în aproximativ trei ore de la Madrid la frontieră şi două ore de la frontieră la Lisabona:
a)studiile pentru noul tronson de linie de mare viteză Lisabona-Evora, inclusiv o nouă traversare a râului Tejo din Lisabona, începute în a doua jumătate a anului 2024, se vor finaliza până la sfârşitul anului 2027;
b)pe baza rezultatelor studiilor menţionate la litera (a), construirea următoarelor tronsoane, precum şi implementarea şi autorizarea ERTMS pentru fiecare dintre acestea începe la o dată care asigură finalizarea şi punerea lor în funcţiune până în 2034:
(i)noul tronson de mare viteză Lisabona-Evora, inclusiv al treilea pod peste râul Tejo din Lisabona;
(ii)linia dublă pe tronsonul de linie de mare viteză Evora-Caia, în funcţie de confirmarea justificării acesteia;
c)studiile pentru tronsonul de mare viteză dintre Caia şi Badajoz sunt comandate de AVEP EEIG. Acestea se vor lansa în al doilea semestru al anului 2025 şi se vor încheia până la sfârşitul anului 2027;
d)pe baza rezultatelor studiilor menţionate la litera (c) şi până la sfârşitul anului 2027, Spania şi Portugalia vor lua o decizie cu privire la:
(i)posibilitatea de a construi tronsonul de mare viteză între Caia şi Badajoz şi, dacă este cazul, calendarul de construcţie, punerea în funcţiune fiind prevăzută pentru 2034; şi
(ii)posibilitatea de a construi o gară feroviară internaţională.
(3)Având în vedere obiectivul general de a integra pe deplin conexiunea feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid în reţeaua mai largă de mare viteză din Spania şi Franţa, care funcţionează cu ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm, Portugalia şi Spania vor lua următoarele măsuri:
a)fiecare elaborează un plan coordonat pentru implementarea ecartamentului nominal standard european de 1 435 mm pe linia de mare viteză dintre Lisabona şi Madrid până la sfârşitul anului 2027, în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) 2024/1679;
b)coordonează şi finalizează modificarea ecartamentului între Lisabona şi Madrid în conformitate cu planul menţionat la litera (a) şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1679.
(4)Toate acţiunile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) se reflectă în planurile naţionale de investiţii ale Spaniei şi Portugaliei.
Art. 3: Guvernanţă
(1)Finalizarea acţiunilor menţionate la articolul 2 este discutată cel puţin o dată pe an între reprezentanţii Portugaliei şi Spaniei în cadrul unui grup de lucru special instituit în conformitate cu articolul 53 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1679, la invitaţia coordonatorului european pentru coridorul european de transport Atlantic.
(2)Prin intermediul grupului de lucru menţionat la alineatul (1), Portugalia şi Spania îşi împărtăşesc planurile privind fazele de construcţie şi punerea în funcţiune a diferitelor tronsoane de linie menţionate la articolul 2, inclusiv implementarea ERTMS, şi analizează în comun impactul acestora asupra exploatării serviciilor de transport feroviar asupra infrastructurii în cauză.
(3)Coordonatorul european pentru coridorul european de transport Atlantic poate convoca reuniuni cu cei mai înalţi reprezentanţi guvernamentali ai ambelor părţi în cazul oricăror riscuri care ar putea împiedica finalizarea la timp a oricăreia dintre acţiunile prevăzute la articolul 2 alineatele (1), (2) şi (3).
Art. 4: Raportare
Portugalia şi Spania prezintă fiecare câte un raport privind acţiunile lor - cel puţin o dată pe an şi înainte de reuniunile menţionate la articolul 3 alineatul (1) - Comisiei şi coordonatorului european pentru coridorul european de transport Atlantic.
Aceste rapoarte prezintă progresele înregistrate în punerea în aplicare a acţiunilor menţionate la articolul 2, inclusiv în ceea ce priveşte angajamentele financiare asumate în planurile bugetare naţionale, şi indică orice întârziere semnificativă întâlnită, specificând cauzele şi indicând măsurile corective luate. În acest scop, statele membre pot utiliza, după caz, conţinutul rapoartelor periodice privind progresele înregistrate, care trebuie prezentate în temeiul acordurilor de grant din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei.
Art. 5: Abrogare
Decizia de punere în aplicare C(2018) 2356 se abrogă.
Art. 6: Destinatari
Prezenta decizie se adresează Republicii Portugheze şi Regatului Spaniei.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 30 octombrie 2025.

Pentru Comisie

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 31 octombrie 2025