Decizia 210/28-ian-2025 de autorizare a Spaniei să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică furnizată în mod direct navelor aflate la dană într-un port, în conformitate cu Directiva 2003/96/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 4 Februarie 2025
Decizia 210/28-ian-2025 de autorizare a Spaniei să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică furnizată în mod direct navelor aflate la dană într-un port, în conformitate cu Directiva 2003/96/CE
Dată act: 28-ian-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,s
având în vedere Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii (1), în special articolul 19 alineatul (1) primul paragraf,
(1)JO L 283, 31.10.2003, p. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/96/oj.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1491 a Consiliului (2), Spania a fost autorizată să aplice, până la 31 decembrie 2024, o rată redusă a taxei la energia electrică furnizată în mod direct navelor aflate la dană într-un port altele decât ambarcaţiunile private de agrement (denumită în continuare "energie electrică de la mal") în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1491 a Consiliului din 2 octombrie 2018 de autorizare a Spaniei să aplice o rată redusă a accizei la energia electrică furnizată în mod direct navelor aflate la dană în port, în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE (JO L 252, 8.10.2018, p. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1491/oj).
(2)Prin scrisoarea din 27 februarie 2024, Spania a solicitat autorizarea de a continua să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică de la mal, în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE. Autorităţile spaniole au furnizat informaţii suplimentare referitoare la cerere în scrisorile din 11, 14 şi 15 octombrie 2024.
(3)Cu rata redusă a taxei pe care intenţionează să o aplice, Spania îşi propune să continue promovarea utilizării energiei electrice de la mal. Utilizarea acestui tip de energie electrică este considerată a fi o modalitate mai puţin dăunătoare pentru mediu de a satisface necesarul de energie electrică al navelor aflate la dană în porturi, în comparaţie cu arderea păcurii grele pe navele respective.
(4)În măsura în care utilizarea energiei electrice de la mal permite evitarea emisiilor de poluanţi atmosferici rezultaţi din arderea păcurii grele, acest lucru contribuie la îmbunătăţirea la nivel local a calităţii aerului în porturi şi la reducerea nivelului de zgomot. Prin urmare, se aşteaptă ca această măsură să contribuie la obiectivele de politică ale Uniunii în materie de mediu, sănătate şi climă.
(5)Autorizarea Spaniei să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică de la mal nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru creşterea gradului de utilizare a acestui tip de energie electrică, deoarece producerea de energie electrică la bord va rămâne, în majoritatea cazurilor, soluţia alternativă cea mai competitivă. Din acelaşi motiv şi din cauza gradului relativ redus în prezent de pătrundere pe piaţă a tehnologiei, este puţin probabil ca măsura să conducă la denaturarea semnificativă a concurenţei pe durata sa de aplicare şi, aşadar, nu va influenţa în mod negativ buna funcţionare a pieţei interne.
(6)În conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Directiva 2003/96/CE, fiecare autorizaţie acordată în temeiul respectivului articol trebuie să fie limitată în timp. Pentru a se asigura că perioada de autorizare este suficient de lungă pentru a nu descuraja operatorii economici relevanţi să facă investiţiile necesare, este oportun să se acorde autorizaţia pentru o perioadă de patru ani. Cu toate acestea, autorizaţia trebuie să înceteze să se aplice de la data aplicării oricăror dispoziţii generale privind avantajele fiscale pentru energia electrică de la mal adoptate de Consiliu în temeiul articolului 113 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene sau al oricărei alte dispoziţii relevante din tratat, în cazul în care aceste dispoziţii devin aplicabile în perioada autorizaţiei.
(7)Pentru a oferi securitate juridică operatorilor portuari şi operatorilor de nave şi pentru a evita orice perturbare şi o potenţială creştere a sarcinii administrative pentru distribuitorii şi redistribuitorii de energie electrică, ar trebui să se asigure faptul că Spania poate aplica în continuare o rată redusă a taxei la energia electrică de la mal. Prin urmare, autorizaţia solicitată ar trebui să fie acordată cu efect de la 1 ianuarie 2025, pentru a asigura continuitatea cu dispoziţiile aplicate anterior prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1491.
(8)Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii privind ajutoarele de stat,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Spania este autorizată să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică furnizată în mod direct navelor, altele decât ambarcaţiunile private de agrement, aflate la dană în porturi, cu condiţia respectării nivelurilor minime de impozitare menţionate la articolul 10 alineatul (1) din Directiva 2003/96/CE.
Art. 2
Prezenta decizie se aplică de la 1 ianuarie 2025 până la 31 decembrie 2028.
Cu toate acestea, în eventualitatea în care Consiliul, hotărând în temeiul articolului 113 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene sau al oricărei alte dispoziţii pertinente din tratat, introduce un sistem general modificat de impozitare a produselor energetice şi a energiei electrice, cu care autorizaţia acordată prin articolul 1 din prezenta decizie nu ar fi compatibilă, prezenta decizie încetează să se aplice de la data la care devine aplicabil respectivul sistem general modificat.
Art. 3
Decizia produce efecte de la data notificării.
Art. 4
Prezenta decizie se adresează Regatului Spaniei.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 28 ianuarie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

A. SZŁAPKA

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 4 februarie 2025