Decizia 2071/16-oct-2025 privind recunoaşterea echivalenţei, în temeiul articolului 8 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/821 al Parlamentului European şi al Consiliului, a sistemului de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare ''Responsible Minerals Assurance Process'', deţinut de Responsible Minerals Initiative
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 17 Octombrie 2025
Decizia 2071/16-oct-2025 privind recunoaşterea echivalenţei, în temeiul articolului 8 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/821 al Parlamentului European şi al Consiliului, a sistemului de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare ''Responsible Minerals Assurance Process'', deţinut de Responsible Minerals Initiative
Dată act: 16-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2017/821 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 mai 2017 de stabilire a unor obligaţii de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare care revin importatorilor din Uniune de staniu, tantal şi tungsten, de minereuri ale acestora şi de aur provenind din zone de conflict şi din zone cu risc ridicat (1) (denumit in continuare "regulamentul"), în special articolul 8 alineatul (3),
(1)JO L 130, 19.5.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/821/oj.
având în vedere Regulamentul delegat (UE) 2019/429 al Comisiei din 11 ianuarie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2017/821 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte metodologia şi criteriile pentru evaluarea şi recunoaşterea sistemelor de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare cu staniu, tantal, tungsten şi aur (2) (denumit in continuare "regulamentul delegat"), în special articolul 9 alineatul (1),
(2)JO L 75, 19.3.2019, p. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/429/oj.
după consultarea Comitetului pentru aprovizionarea responsabilă cu staniu, tantal, tungsten şi aur,
întrucât:
(1)Regulamentul este conceput cu scopul de a conferi transparenţă şi siguranţă în ceea ce priveşte practicile de aprovizionare ale importatorilor şi ale topitoriilor şi rafinăriilor din Uniune care se aprovizionează din zone de conflict şi din zone cu risc ridicat.
(2)Articolul 8 alineatul (1) din regulament prevede că guvernele, asociaţiile industriale şi grupările de organizaţii interesate care au instituit sisteme de diligenţă necesară (denumite în continuare "titulari") pot prezenta Comisiei o cerere privind recunoaşterea de către aceasta a sistemelor de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare pe care le dezvoltă şi le supraveghează.
(3)Regulamentul delegat stabileşte metodologia şi criteriile care trebuie aplicate de Comisie pentru evaluarea şi recunoaşterea sistemelor de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare pentru care sunt prezentate Comisiei cereri de recunoaştere.
(4)Articolul 8 alineatul (3) din regulament prevede că, atunci când Comisia stabileşte că un sistem de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare permite importatorului din Uniune de minerale şi metale, atunci când este implementat efectiv, să respecte respectivul regulament, Comisia adoptă o decizie de punere în aplicare prin care acordă sistemului respectiv recunoaşterea echivalenţei cu cerinţele regulamentului. Secretariatul OCDE este consultat, după caz, înainte de adoptarea unor astfel de acte de punere în aplicare. Actul de punere în aplicare este adoptat în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 15 alineatul (2) din regulament.
(5)În conformitate cu considerentul 14 din regulament, o astfel de recunoaştere nu aduce atingere responsabilităţii individuale a importatorilor din Uniune de a respecta obligaţiile de diligenţă prevăzute la articolele 4-7 din regulament. Obligaţiile de diligenţă necesară includ, în special, obligaţia de a deţine informaţii documentate privind ţările de origine ale mineralelor din lanţul de aprovizionare al importatorilor din Uniune. În consecinţă, se reaminteşte că participarea la un sistem recunoscut nu înlătură o astfel de responsabilitate individuală.
(6)La 21 iunie 2019, Responsible Minerals Initiative (RMI, Iniţiativa pentru minerale responsabile) a înaintat Comisiei o cerere de recunoaştere a sistemului său de diligenţă necesară "Responsible Minerals Assurance Process" (RMAP, procesul de garantare a unei aprovizionări responsabile cu minerale).
(7)Comisia a evaluat cererea pe baza cerinţelor de admisibilitate prevăzute la articolul 3 alineatul (2) din regulamentul delegat şi, la 6 august 2019, a decis că cererea este admisibilă [Decizia C(2019) 5828 final a Comisiei].
(8)Comisia a procedat la evaluarea cererii în conformitate cu metodologia şi cu criteriile din regulament şi din regulamentul delegat, utilizând Metodologia OCDE pentru evaluarea alinierii programelor industriale (denumită în continuare "metodologia OCDE"), astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (2) din regulamentul delegat. La 26 ianuarie 2022, RMI a fost informată că RMAP nu îndeplinea toate criteriile necesare şi că erau necesare îmbunătăţiri suplimentare înainte ca acordarea recunoaşterii echivalenţei să poată fi luată în considerare de către Comisie.
(9)La 10 mai 2022, RMI a depus o cerere reînnoită, în temeiul articolului 10 alineatul (2) din regulamentul delegat, în vederea recunoaşterii sistemului RMAP în temeiul regulamentului. Comisia a evaluat admisibilitatea cererii reînnoite pe baza cerinţelor prevăzute la articolul 3 alineatul (2) din regulamentul delegat şi, la 14 iulie 2022, a decis că cererea este admisibilă [Decizia C(2022) 4880 final a Comisiei].
(10)Comisia a procedat la reevaluarea cererii în conformitate cu metodologia şi cu criteriile din regulament şi din regulamentul delegat.
(11)Articolul 8 alineatul (3) din regulament dispune că, atunci când adoptă o decizie privind recunoaşterea unui sistem de diligenţă necesară, Comisia ţine seama de diversele practici sectoriale vizate de sistemul respectiv. RMAP evaluează sistemele de gestionare şi practicile de aprovizionare de la nivelul topitoriilor şi al rafinăriilor şi validează conformitatea acestora cu standardele RMAP Tin and Tantalum Standard (standardul RMAP referitor la staniu şi tantal), RMAP Tungsten Standard (standardul RMAP referitor la tungsten) şi RMAP Gold Standard (standardul RMAP referitor la aur), toate trei aflate în vigoare de la 1 iunie 2018. Prin urmare, sistemul este pus în aplicare efectiv numai de anumiţi operatori economici din amonte, şi anume topitoriile şi rafinăriile. Standardul RMAP nu este pus în aplicare de operatorii economici din aval, cum ar fi importatorii din Uniune de metale. Prin urmare, prezenta decizie vizează numai topitoriile şi rafinăriile care sunt importatori din Uniune de minerale, deoarece numai acestea intră în domeniul de aplicare al sistemului. Ea nu afectează obligaţiile importatorilor din Uniune de metale în sensul regulamentului, inclusiv obligaţiile privind sistemul de gestionare, obligaţiile privind gestionarea riscurilor, obligaţiile privind auditul efectuat de o parte terţă şi obligaţiile de informare ale acestora, prevăzute la articolele 4-7 din regulament.
(12)Articolul 8 alineatul (3) din regulament prevede, de asemenea, obligaţia Comisiei de a lua în considerare abordarea şi metoda bazată pe riscuri utilizată de sistemul de diligenţă necesară pentru a identifica zonele de conflict şi zonele cu risc ridicat, precum şi lista conţinând rezultatele acestei selecţii. Comisia a evaluat RMAP ca fiind "pe deplin aliniat" la toate criteriile metodologiei OCDE de evaluare a alinierii care se referă la diligenţa necesară bazată pe riscuri. Topitoriile şi rafinăriile RMAP trebuie să elaboreze şi să aplice propria metodologie de identificare a zonelor de conflict şi a zonelor cu risc ridicat, a cărei eficacitate este evaluată în cadrul auditurilor efectuate de terţi. RMI nu furnizează propria listă a zonelor de conflict şi a zonelor cu risc ridicat, ci se referă la lista zonelor de conflict şi a zonelor cu risc ridicat prevăzută în Regulamentul (UE) 2017/821 şi în alte acte legislative relevante.
(13)În conformitate cu articolul 8 alineatul (1) din regulamentul delegat, Comisia a pregătit un raport în care a evaluat dacă sistemul îndeplineşte condiţiile generale de recunoaştere şi criteriile specifice aplicabile. În raportul său, Comisia concluzionează că sunt îndeplinite condiţiile generale pentru recunoaşterea echivalenţei pe baza metodologiei de evaluare prevăzute în regulamentul delegat.
(14)Comisia a comunicat proiectul său de raport către RMI la 27 martie 2023 şi i-a acordat 15 zile calendaristice pentru a prezenta observaţii cu privire la raport, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) din regulamentul delegat. RMI a furnizat un răspuns pozitiv în acest interval de timp.
(15)Comisia a consultat Secretariatul OCDE cu privire la proiectul său de raport, în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) din regulamentul delegat. Secretariatul OCDE şi-a prezentat avizul scris cu privire la evaluarea Comisiei la 23 iunie 2023. Secretariatul OCDE a concluzionat că evaluarea şi metodologia utilizate pentru efectuarea evaluării RMAP, inclusiv condiţiile generale de recunoaştere şi criteriile specifice aplicabile, sunt conforme cu metodologia OCDE.
(16)Raportul final este disponibil sub forma unui document de lucru al serviciilor Comisiei [SWD(2025) 297],
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Se acordă sistemului de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare "Responsible Minerals Assurance Process" (RMAP) deţinut de Responsible Minerals Initiative (RMI) recunoaşterea echivalenţei cu cerinţele regulamentului pentru importatorii din Uniune de minerale care pun efectiv în aplicare RMAP.
Art. 2
În temeiul articolului 8 alineatul (8) din regulament, la intrarea în vigoare a prezentei decizii, sistemul de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare "Responsible Minerals Assurance Process" (RMAP) se adaugă în registrul sistemelor recunoscute de diligenţă necesară în cadrul lanţului de aprovizionare.
Art. 3
Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 16 octombrie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 17 octombrie 2025