Decizia 2059/30-sept-2025 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte contractele atribuite pentru desfăşurarea de activităţi legate de furnizarea anumitor servicii poştale şi a altor servicii în afara celor poştale în Estonia
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 24 Octombrie 2025
Decizia 2059/30-sept-2025 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte contractele atribuite pentru desfăşurarea de activităţi legate de furnizarea anumitor servicii poştale şi a altor servicii în afara celor poştale în Estonia
Dată act: 30-sept-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 6542]
(Numai textul în limba estonă este autentic)
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE (1), în special articolul 35 alineatul (3),
(1)JO L 94, 28.3.2014, p. 243, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/25/oj.
după consultarea Comitetului consultativ pentru achiziţiile publice,
întrucât:
1.FAPTELE
(1)La 1 aprilie 2025, Republica Estonia, reprezentată de Ministerul Finanţelor, a prezentat Comisiei o cerere în temeiul articolului 35 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE (denumită în continuare "cererea") în numele AS Eesti Post (denumită în continuare "Eesti Post" sau "solicitantul"), întreprinderea care desfăşoară activităţile care fac obiectul cererii. În conformitate cu articolul 1 alineatul (1) din Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1804 a Comisiei (2), cererea conţine informaţiile prevăzute în anexa I la decizia de punere în aplicare respectivă.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1804 a Comisiei din 10 octombrie 2016 privind normele de aplicare a articolelor 34 şi 35 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale (JO L 275, 12.10.2016, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/1804/oj).
(2)Solicitantul este un furnizor de servicii poştale din Estonia şi o entitate contractantă în sensul articolului 4 alineatul (2) din Directiva 2014/25/UE. Eesti Post este singurul furnizor de servicii universale în Estonia (3). Cererea se referă la activităţi legate de furnizarea anumitor servicii poştale şi a altor servicii în afara celor poştale, astfel cum sunt menţionate la articolul 13 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi la articolul 13 alineatul (2) literele (b) şi (c) din Directiva 2014/25/UE, furnizate de solicitant pe teritoriul Estoniei. Serviciile în cauză, astfel cum sunt descrise în cerere, sunt următoarele:
(3)Serviciul poştal universal în Estonia constă în următoarele servicii poştale interne şi internaţionale: expedierea obiectelor de corespondenţă cu o greutate de până la 2 kg ca obiecte poştale periodice, înregistrate şi asigurate; expedierea coletelor poştale cu o greutate de până la 20 kg ca obiecte poştale înregistrate şi asigurate (a se vedea UPT tüptingimused _alates 1.5.2020). Aceste produse fac obiectul cererii pentru serviciile de distribuire atât naţională, cât şi internaţională de colete furnizate prin intermediul reţelei Uniunii Poştale Universale. A se vedea informaţiile transmise de solicitant prin e-mail la 3 şi 8 septembrie 2025.
a)servicii (standard şi expres) de distribuire naţională de colete;
b)servicii (standard şi expres) de distribuire internaţională de colete (intrări, ieşiri);
c)servicii de imprimare şi ambalare;
d)servicii 3PL (3rd party logistics) şi 4PL (4th party logistics) (activitate internaţională).
(3)În ceea ce priveşte categoria de "servicii (standard şi expres) de distribuire internaţională de colete (intrări, ieşiri)", în urma diferitelor schimburi cu Comisia, solicitantul a indicat că, după revizuirea categoriei, nu mai doreşte să includă serviciile expres de distribuire internaţională de colete în domeniul de aplicare al cererii (4). Prin urmare, în ceea ce priveşte această categorie de servicii, prezenta decizie se referă numai la serviciile standard de distribuire internaţională de colete (a se vedea considerentul 22 şi secţiunea 3.2.1.3).
(4)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 16 aprilie 2025.
(4)În ceea ce priveşte categoria "serviciilor (standard) de distribuire internaţională de colete", solicitantul susţine că această categorie include distribuirea corespondenţei de mari dimensiuni cu un conţinut având o greutate de până la 2 kg care intră în domeniul de aplicare al serviciilor poştale universale furnizate de Eesti Post, întrucât aceste obiecte de corespondenţă de mari dimensiuni pot fi asimilate de facto"coletelor de dimensiuni foarte reduse" (5) distribuite la nivel internaţional (6). Comisia este de acord cu opinia solicitantului potrivit căreia obiectele de corespondenţă de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse ar trebui să facă parte din aceeaşi piaţă; totuşi, acestea ar trebui să fie diferite de serviciile standard de distribuire internaţională de colete (a se vedea secţiunea 3.2.1.4).
(5)Conform convenţiilor Uniunii Poştale Universale (a se vedea guidePostalTransportEn.pdf), coletele cântăresc între 0 şi 20 kg (opţional 30 kg), în timp ce pachetele de mici dimensiuni cântăresc între 0 şi 2 kg Coletele de dimensiuni foarte reduse reprezintă o categorie de colete cu greutate redusă. În sensul prezentei decizii, categoria "coletelor de dimensiuni foarte reduse" include coletele cu o greutate de până la 2 kg şi care conţin bunuri. Pentru descrierea acestor produse, a se vedea site-urile web ale operatorilor respectivi: UPT tüüptingimused _alates 1.5.2020; Calculator - DPD şi Preţurile de distribuire a coletelor | Estonia şi Europa | SmartPosti.
(6)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 29 august 2025.
(5)În ceea ce priveşte categoria "servicii 3PL (3rd party logistics) şi 4PL (4th party logistics) (activitate internaţională)", în urma diferitelor schimburi de opinii cu Comisia, solicitantul a recunoscut că Directiva 2014/25/UE nu se mai aplică contractelor atribuite pentru prestarea de servicii 3PL (3rd party logistics) şi 4PL (4th party logistics) şi a fost de acord că domeniul de aplicare al exceptării ar trebui redus prin eliminarea acestei categorii din domeniul de aplicare al cererii (7). Prin urmare, prezenta decizie nu se referă la categoria respectivă.
(7)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 16 iunie 2025.
(6)Cererea nu a fost însoţită de o poziţie argumentată şi motivată adoptată de o autoritate naţională independentă care este competentă în ceea ce priveşte activităţile respective. Autoritatea naţională respectivă ar analiza în detaliu condiţia aplicabilităţii articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE la activităţile în cauză, în conformitate cu alineatele (2) şi (3) ale articolului menţionat. În conformitate cu punctul 1 litera (a) şi cu punctul 1 al doilea paragraf din anexa IV la Directiva 2014/25/UE, având în vedere că, în cazul de faţă, accesul liber la pieţe este prezumat în temeiul articolului 34 alineatul (3) primul paragraf din directiva respectivă şi ţinând cont de absenţa unei poziţii argumentate şi motivate din partea unei autorităţi naţionale independente, Comisia trebuie să adopte o decizie de punere în aplicare cu privire la cerere în termen de 105 zile lucrătoare.
(7)În conformitate cu punctul 1 al treilea paragraf din anexa IV la Directiva 2014/25/UE, termenele pentru adoptarea actelor de punere în aplicare încep să curgă din prima zi lucrătoare după data la care Comisia primeşte cererea menţionată la articolul 35 alineatul (1) din această directivă sau, în cazul în care informaţiile care trebuie furnizate împreună cu cererea sunt incomplete, din ziua lucrătoare de după primirea informaţiilor complete. Prin urmare, termenul iniţial a expirat la 8 septembrie 2025 (8). Cu toate acestea, întrucât Comisia trebuia să obţină şi să examineze informaţii suplimentare, termenul a fost prelungit, cu acordul solicitantului, până la 30 septembrie 2025 (9).
(8)Anunţ privind o cerere referitoare la aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE - Cerere formulată de Republica Estonia (JO C, C/2025/2295, 15.4.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2295/oj).
(9)Anunţ privind o cerere referitoare la aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE - Prelungirea termenului de adoptare a actelor de punere în aplicare (JO C, C/2025/5047, 15.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/5047/oj).
(8)În urma solicitărilor de clarificări trimise de Comisie prin e-mail la 9, 14, 22, 24, 28 şi 30 aprilie 2025, 5, 8 şi 27 mai 2025, 3, 5, 10, 12, 16, 19 şi 24 iunie 2025, 1 şi 7 iulie 2025, solicitantul şi-a prezentat răspunsurile şi informaţiile suplimentare prin e-mail la 11, 16, 17, 25 şi 30 aprilie 2025, 7 şi 15 mai 2025, 2, 6, 10, 12, 16, 18, 19, 26, 27 şi 30 iunie 2025, 3 şi 9 iulie 2025, 29 august 2025, 3, 4, 5 şi 8 septembrie 2025.
2.CADRUL JURIDIC
(9)Directiva 2014/25/UE se aplică atribuirii de contracte pentru desfăşurarea de activităţi legate de serviciile poştale şi de alte servicii, cu condiţia ca acestea din urmă să fie furnizate de o entitate care furnizează şi servicii poştale în sensul Directivei 2014/25/UE, în afara cazului în care activitatea este exceptată în temeiul articolului 34 din directiva respectivă.
(10)În temeiul articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, contractele destinate să permită desfăşurarea unei activităţi care intră sub incidenţa directivei nu fac obiectul respectivei directive dacă, în statul membru în care se desfăşoară activitatea respectivă, ea este expusă direct concurenţei pe pieţe la care accesul nu este restricţionat.
3.EVALUARE
(11)Prezenta decizie se bazează pe situaţia de drept şi de fapt din septembrie 2025, pe informaţiile transmise de solicitant şi pe informaţiile puse la dispoziţia publicului. Aceasta poate fi revizuită dacă, în urma unor modificări semnificative ale situaţiei de drept sau de fapt, nu mai sunt îndeplinite condiţiile de aplicabilitate a articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE.
3.1.Accesul nerestricţionat la piaţă
(12)Accesul la o piaţă se consideră nerestricţionat în cazul în care statul membru în cauză a pus în practică şi a aplicat actele juridice relevante ale Uniunii referitoare la deschiderea unui anumit sector sau a unei părţi a acestuia spre concurenţă. Aceste acte juridice sunt enumerate în anexa III la Directiva 2014/25/UE, care include, în ceea ce priveşte serviciile poştale, Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (10).
(10)Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului (JO L 15, 21.1.1998, p. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1997/67/oj).
(13)Astfel cum a indicat solicitantul (11), Estonia a pus în aplicare (12) şi a aplicat Directiva 97/67/CE. În consecinţă, se consideră că accesul la piaţa relevantă este nerestricţionat în conformitate cu articolul 34 alineatul (3) din Directiva 2014/25/UE.
(11)Punctul 72 din cerere. A se vedea, de asemenea, informaţiile transmise de solicitant prin e-mail la 3 septembrie 2025.
(12)Solicitantul a confirmat că transpunerea iniţială a Directivei 97/67/CE în legislaţia naţională estoniană a avut loc prin Legea privind serviciile poştale (Postiseadus) din 2006 (ref. RT I 2006, 18, 142), care a fost înlocuită ulterior de Legea privind serviciile poştale din 2008 (ref. RT I 2008, 53, 297).
3.2.Expunerea directă la concurenţă
(14)Expunerea directă la concurenţă trebuie evaluată pe baza mai multor criterii, niciunul dintre acestea nefiind decisiv în sine. În ceea ce priveşte activităţile relevante vizate prin prezenta decizie, cota principalilor actori pe o anumită piaţă este un criteriu care ar trebui luat în considerare. Deoarece condiţiile variază în funcţie de diferitele activităţi care fac obiectul cererii, analiza situaţiei concurenţiale ar trebui să ia în considerare diferitele situaţii de pe pieţele relevante.
(15)Această evaluare este totuşi limitată de faptul că termenele aplicabile sunt scurte, precum şi de necesitatea de a se baza pe informaţiile aflate la dispoziţia Comisiei. Aceste informaţii provin fie din surse deja disponibile, fie din informaţiile obţinute în contextul cererii şi nu pot fi completate prin metode care necesită mai mult timp, cum ar fi, în special, anchetele publice destinate operatorilor economici în cauză. Prin urmare, evaluarea expunerii directe la concurenţă care se efectuează în contextul Directivei 2014/25/UE nu aduce atingere aplicării integrale a dreptului concurenţei.
(16)Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor în materie de concurenţă şi altor domenii ale dreptului Uniunii. Mai precis, criteriile şi metodologia utilizate pentru evaluarea expunerii directe la concurenţă în temeiul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt neapărat identice cu cele utilizate pentru efectuarea unei evaluări în temeiul articolului 101 sau al articolului 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene sau în temeiul Regulamentului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (13), astfel cum a confirmat Tribunalul în cauza Österreichische Post AG/Comisia (14).
(13)Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice] (JO L 24, 29.1.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj).
(14)Hotărârea din 27 aprilie 2016, Österreichische Post AG/Comisia, T-463/14, ECLI:EU:T:2016:243, punctul 28. A se vedea, de asemenea, considerentul 44 din Directiva 2014/25/UE.
(17)Scopul prezentei decizii este de a stabili dacă activităţile la care se referă cererea sunt expuse unui nivel de concurenţă (pe pieţe la care accesul nu este restricţionat în sensul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE) care să asigure, chiar şi în absenţa disciplinei impuse de normele detaliate privind achiziţiile publice stabilite prin Directiva 2014/25/UE, că achiziţiile publice necesare pentru desfăşurarea activităţilor respective vor fi efectuate în mod transparent şi nediscriminatoriu, pe baza unor criterii care permit achizitorilor să identifice soluţia cea mai avantajoasă, în ansamblu, din punct de vedere economic.
3.2.1.Servicii poştale (servicii de distribuire naţională de colete şi servicii standard de distribuire internaţională de colete)
3.2.1.1.Definiţia pieţei
3.2.1.1.1. Definiţia pieţei produsului
(18)În cadrul unor decizii anterioare (15), Comisia a făcut o distincţie între serviciile de distribuire naţională de colete şi serviciile de distribuire internaţională de colete. Comisia a susţinut că serviciile de distribuire naţională de colete sunt furnizate de societăţi care operează reţele de distribuţie naţionale, în timp ce serviciile de distribuire internaţională de colete constau în colectarea coletelor care urmează să fie transportate şi distribuite în străinătate, aceste servicii fiind furnizate de societăţi care au acces la reţele din ţările de destinaţie. Poziţia solicitantului este conformă cu practica decizională a Comisiei. În special, solicitantul susţine că, în Estonia, atât serviciile de distribuire naţională de colete, cât şi serviciile standard de distribuire internaţională de colete utilizează aceeaşi infrastructură naţională - în principal reţele de distribuitoare de colete. Reţelele respective se referă la sistemele integrate de puncte automate de colectare şi distribuire a coletelor situate pe întregul teritoriu al Estoniei şi care nu fac parte din reţeaua furnizată de Eesti Post prin obligativitatea serviciului poştal universal (16). Astfel, coletele (inclusiv coletele de dimensiuni foarte reduse) pot intra prin reţeaua de oficii poştale şi apoi pot fi distribuite prin intermediul unei reţele de distribuitoare de colete în Estonia (cu condiţia ca ţara de origine a coletului să permită acest lucru) (17). Într-adevăr, spre deosebire de serviciile de distribuire naţională de colete, serviciile standard de distribuire internaţională de colete necesită, în plus, acorduri între operatori pentru furnizarea de servicii transfrontaliere (18). În timp ce majoritatea participanţilor pe piaţă care îşi desfăşoară activitatea în Estonia utilizează reţelele proprii pentru colete limitate la ţările baltice, pentru expedierile internaţionale, aceştia trebuie să obţină acces la reţelele terţilor (19).
(15)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/3224 a Comisiei din 29 noiembrie 2024 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte contractele atribuite pentru desfăşurarea de activităţi legate de furnizarea anumitor servicii poştale şi a altor servicii în afara celor poştale în Slovacia (JO L, 2024/3224, 23.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/3224/oj). Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1228 a Comisiei din 7 iunie 2023 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte atribuirea de contracte pentru activităţile legate de serviciile de livrare de colete expres din Lituania (JO L 160, 26.6.2023, p. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1228/oj), Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/737 a Comisiei din 27 mai 2020 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru activităţile legate de furnizarea anumitor servicii poştale în Danemarca (JO L 172, 3.6.2020, p. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2020/737/oj). Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1204 a Comisiei din 12 iulie 2019 privind aplicabilitatea Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru desfăşurarea anumitor activităţi legate de furnizarea anumitor servicii poştale şi a altor servicii, în afara celor poştale, în Croaţia (JO L 189, 15.7.2019, p. 75, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1204/oj). A se vedea, de asemenea, cazul COMP/M.5152 - Posten AB/Post Danmark A/S, 21.4.2009, punctul 54.
(16)Punctele 34 şi 35 din cerere.
(17)Punctul 40 din cerere.
(18)Punctul 34 din cerere.
(19)Punctul 35 din cerere.
(19)În cadrul unor decizii anterioare (20), Comisia a considerat, de asemenea, că piaţa serviciilor de distribuire (atât naţională, cât şi internaţională) a coletelor poate fi împărţită în servicii expres şi servicii standard de distribuire (cunoscută şi sub denumirea de "distribuire amânată"). Această segmentare ţine seama de faptul că serviciile expres sunt mai rapide şi mai fiabile decât cele standard, că fiecare dintre aceste servicii necesită o infrastructură diferită şi că serviciile expres prezintă caracteristici suplimentare cu valoare adăugată, cum ar fi serviciile de localizare şi de urmărire, ele fiind de obicei şi mai scumpe.
(20)Deciziile de punere în aplicare (UE) 2023/1228 şi (UE) 2020/737, menţionate mai sus.
(20)În cazul de faţă, diferitele structuri ale operatorilor de servicii poştale din Estonia oferă posibilităţi considerabile de substituire la nivelul ofertei între serviciile standard şi serviciile expres de distribuire de colete (21). Atât serviciile expres, cât şi cele standard utilizează reţele logistice similare şi toţi operatorii de servicii poştale utilizează aceeaşi reţea pentru a transporta atât produse în regim expres, cât şi produse în regim "amânat". În acest sens, toate etapele esenţiale ale lanţului de distribuire, cum ar fi colectarea şi distribuirea, transportul, sortarea, activităţile de rampă şi vămuirea, sunt aceleaşi pentru majoritatea serviciilor expres şi standard (22). În plus, principalii operatori de pe piaţă oferă clienţilor lor o distribuire negarantată în ziua următoare, atât pentru serviciile expres, cât şi pentru cele standard (23).
(21)Într-un alt caz, Comisia a considerat că diferiţi factori oferă o marjă considerabilă de substituire la nivelul ofertei şi, prin urmare, a ajuns la concluzia că nu este necesar să se facă distincţia între serviciile expres şi cele standard. A se vedea, în acest sens, Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/3224, menţionată mai sus.
(22)Punctul 54 din cerere.
(23)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 7 mai 2025.
(21)Din punctul de vedere al cererii, solicitantul subliniază popularitatea distribuitoarelor de colete cu puncte de colectare situate în diferite aglomerări urbane în apropierea sau în interiorul centrelor comerciale de pe întregul teritoriu al Estoniei (precum şi din celelalte ţări baltice), deoarece acestea permit livrarea fără contact şi flexibilitate în ceea ce priveşte momentul în care clientul intră în posesia coletului (24). De asemenea, acele caracteristici suplimentare ale serviciilor cu valoare adăugată puse la dispoziţia consumatorilor, cum ar fi serviciile de localizare şi de urmărire, sunt oferite aproape în acelaşi mod ca parte din serviciile standard şi cele expres de distribuire de colete (25).
(24)Punctele 65 şi 188 din cerere.
(25)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 7 mai 2025.
(22)Prin urmare, pe baza elementelor de mai sus, în ceea ce priveşte serviciul de distribuire naţională de colete, solicitantul consideră că ar fi inadecvat ca această piaţă să fie împărţită în servicii expres şi servicii standard, având în vedere că există o marjă considerabilă de substituire la nivelul cererii şi al ofertei (26). Solicitantul consideră că ar trebui să existe o piaţă unică pentru serviciile standard şi expres de distribuire naţională de colete. Comisia este de acord cu acest punct de vedere şi concluzionează că, în sensul prezentei decizii, serviciile standard şi expres de distribuire naţională de colete aparţin aceleiaşi pieţe. În ceea ce priveşte serviciile expres de distribuire internaţională de colete, solicitantul consideră că aceste servicii sunt deschise concurenţei (27); cu toate acestea, întrucât serviciile respective sunt excluse din domeniul de aplicare al cererii, Comisia îşi limitează analiza la serviciile standard de distribuire internaţională de colete (secţiunea 3.2.1.3).
(26)Punctele 47-54 din cerere.
(27)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 11 aprilie 2025.
(23)În anumite cazuri ar putea fi avută în vedere o segmentare suplimentară a serviciilor de distribuire de colete între cele distribuite către consumatori şi cele distribuite către întreprinderi [şi anume, servicii de distribuire naţională şi internaţională de colete către consumatori privaţi (C2X) şi servicii de distribuire naţională şi internaţională de colete (B2X) către întreprinderi]. Potrivit solicitantului, în cazul serviciilor de distribuire naţională de colete în Estonia, toate societăţile utilizează aceeaşi infrastructură pentru a gestiona coletele şi pentru a furniza servicii către consumatori (C2X) şi întreprinderi (B2X); coletele sunt sortate la nivel central şi au aceeaşi reţea de transport pe distanţe lungi, ceea ce implică faptul că nu există nicio diferenţă semnificativă de infrastructură între serviciile C2X şi serviciile B2X în ceea ce priveşte handlingul coletelor distribuite (28). Solicitantul a formulat consideraţii similare pentru serviciile internaţionale, clarificând faptul că, în general, majoritatea coletelor internaţionale fac obiectul comerţului electronic şi, prin urmare, se încadrează la segmentul B2X (29). Prin urmare, Comisia concluzionează că, în sensul prezentei decizii, serviciile C2X şi B2X aparţin aceleiaşi pieţe atât pentru serviciile de distribuire naţională, cât şi pentru serviciile de distribuire internaţională de colete.
(28)Punctul 190 din cerere şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 7 mai 2025.
(29)Punctul 102 din cerere. A se vedea, de asemenea, punctele 185-208 din cerere, în ceea ce priveşte serviciile de distribuire naţională de colete, şi punctele 97-112, în ceea ce priveşte serviciile de distribuire internaţională de colete, în care solicitantul furnizează estimări ale cotei sale de piaţă şi ale principalilor săi concurenţi.
(24)În ceea ce priveşte posibila distincţie între distribuirea de corespondenţă de mari dimensiuni cu un conţinut având o greutate de până la 2 kg care intră în domeniul de aplicare al serviciilor poştale universale furnizate de Eesti Post şi serviciile standard de distribuire internaţională de colete, pe baza informaţiilor furnizate de solicitant, aproximativ [95-100] % din obiectele de corespondenţă de mari dimensiuni sunt utilizate pentru livrarea de bunuri achiziţionate online (30). Principalul factor determinant al volumelor este reprezentat de vânzările internaţionale din magazine mari (predominant cu sediul în China), în timp ce volumele de pe piaţa naţională sunt marginale (mai puţin de [0-5] %) (31). Potrivit solicitantului (32), deşi produsele respective sunt clasificate drept corespondenţă de mari dimensiuni ca urmare a utilizării reţelei Uniunii Poştale Universale, acestea ar trebui să fie considerate colete de facto şi o alternativă la serviciile de distribuire a "coletelor de dimensiuni foarte reduse" furnizate de operatori precum SmartPosti şi DPD (33). Ambele servicii sunt similare în ceea ce priveşte dimensiunea şi funcţionalitatea, iar nivelurile preţurilor sunt, în general, comparabile (34).
(30)Punctul 37 din cerere.
(31)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 29 august 2025.
(32)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 29 august şi 5 septembrie 2025.
(33)Aceşti operatori nu oferă servicii de corespondenţă de mari dimensiuni. Tabelele 1 şi 2 de la punctul 83 şi punctul 84 din cerere, în care solicitantul clarifică următoarele aspecte: "[...]".
(34)Punctul 42 din cerere.
(25)Din punctul de vedere al clientului, în special în ceea ce priveşte articolele mici care fac obiectul comerţului electronic, serviciile de corespondenţă de mari dimensiuni urmărite implică o experienţă de distribuire care este în mare măsură echivalentă cu cea a coletelor de dimensiuni reduse (35). Această experienţă include o viteză de distribuire similară, notificări ale clienţilor şi capacităţi de urmărire similare. În plus, chiar dacă preţurile corespondenţei de mari dimensiuni sunt reglementate ca parte a obligativităţii serviciului universal, acest lucru nu ar elimina presiunea concurenţială exercitată de coletele de dimensiuni foarte reduse, astfel cum arată scăderea progresivă a cotei acestor servicii deţinute de Eesti Post (a se vedea secţiunea 3.2.1.4). În plus, în prezent, corespondenţa de mari dimensiuni este adesea gestionată prin intermediul unor reţele logistice avansate, cum ar fi PRIME Tracked şi IPC INTERCONNECT (36), care asigură monitorizare, au instituite standarde de distribuire şi un serviciu fiabil - similar cu ceea ce se aşteaptă de la reţelele standard de distribuire de colete. Prin urmare, din perspectiva consumatorilor, corespondenţa de mari dimensiuni internaţională constituie în prezent o opţiune comparabilă pentru livrările din cadrul comerţului electronic (37).
(35)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 18 şi 27 iunie 2025, precum şi la 29 august şi 5 septembrie 2025.
(36)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 18 iunie 2025.
(37)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 27 iunie 2025.
(26)Cu toate acestea, elementele de mai sus ar indica mai degrabă includerea obiectelor de corespondenţă de mari dimensiuni al căror conţinut are o greutate de până la 2 kg în aceeaşi categorie din care fac parte şi coletele de dimensiuni foarte reduse şi nu includerea acestora în categoria generală a serviciilor standard de distribuire internaţională de colete. Prin urmare, în sensul prezentei decizii, Comisia concluzionează că corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse fac parte din aceeaşi piaţă. Nu este necesar să se decidă dacă distribuirea obiectelor de corespondenţă de mari dimensiuni şi distribuirea coletelor de dimensiuni foarte reduse fac parte din aceeaşi piaţă cu serviciile standard de distribuire internaţională a altor colete sau fac parte dintr-o piaţă diferită, deoarece rezultatul analizei rămâne neschimbat în conformitate cu oricare dintre definiţiile pieţei produsului (a se vedea secţiunile 3.2.1.3 şi 3.2.1.4) (38).
(38)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 29 august şi 5 septembrie 2025.
3.2.1.1.2. Definiţia pieţei geografice
(27)Potrivit solicitantului, piaţa geografică relevantă atât pentru serviciile de distribuire naţională de colete, cât şi pentru serviciile de distribuire internaţională de colete ar trebui definită ca piaţă naţională, care acoperă teritoriul Estoniei (39).
(39)Punctele 61 şi 65 din cerere.
(28)În deciziile sale anterioare (40), Comisia a considerat că pieţele serviciilor de distribuire naţională şi internaţională de colete, precum şi toate segmentele acestora, fără nicio distincţie între piaţa internă şi cea internaţională, au o arie de acoperire naţională. Poziţia solicitantului este conformă cu practica decizională a Comisiei.
(40)A se vedea, de exemplu, Deciziile de punere în aplicare (UE) 2024/3224 şi (UE) 2019/1204, ambele menţionate mai sus. A se vedea, de asemenea, cazul COMP/M.5152 - Posten AB/Post Danmark A/S din 21.4.2009, punctele 66 şi 74.
(29)În absenţa oricărei indicaţii privind o arie de acoperire diferită a pieţei geografice, în sensul prezentei decizii şi fără a aduce atingere dreptului UE în domeniul concurenţei, se poate considera că zona geografică acoperită de pieţele serviciilor de distribuire naţională şi internaţională de colete este teritoriul Estoniei.
3.2.1.2.Serviciile (standard şi expres) de distribuire naţională de colete - analiza pieţei
(30)Începând din 2023, pe piaţa serviciilor de distribuire naţională de colete există 21 de furnizori activi de servicii (41), inclusiv filiale ale operatorilor naţionali de servicii poştale, cum ar fi DPD şi SmartPosti.
(41)Punctul 181 din cerere.
(31)Potrivit informaţiilor transmise de solicitant, cota de piaţă a Eesti Post, în ceea ce priveşte valoarea, pe acest segment al pieţei a fost de [20-25] % în 2022, de [20-25] % în 2023 şi de [15-20] % în 2024 (42).
(42)Tabelul 9 punctul 200 din cerere, precum şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(32)Cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post, în ceea ce priveşte valoarea, pentru perioada cuprinsă între 2022 şi 2024 sunt următoarele: pentru anul 2022, DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [10-15] %, Jet Express [5-10] %. Pentru anul 2023, cotele de piaţă sunt următoarele: DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [10-15] %, Jet Express [5-10] %. Pentru anul 2024, cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post sunt următoarele: DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [10-15] %, Jet Express [5-10] % (43).
(43)Tabelul 9 punctul 200 din cerere, precum şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(33)Potrivit informaţiilor transmise de solicitant, cota de piaţă a Eesti Post, în ceea ce priveşte volumul, a fost de [20-25] % în 2022, de [20-25] % în 2023 şi de [20-25] % în 2024 (44).
(44)Tabelul 10 punctul 200 din cerere, precum şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(34)Cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post, în ceea ce priveşte volumul, pentru perioada cuprinsă între 2022 şi 2024 sunt următoarele: pentru anul 2022, DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [10-15] %, Jet Express [5-10] %. Pentru anul 2023, cotele de piaţă sunt următoarele: DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [5-10] %, Jet Express [5-10] %. Pentru anul 2024, cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post sunt următoarele: DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [5-10] %, Jet Express [0-5] % (45).
(45)Ibidem.
(35)Cota de piaţă a Eesti Post a scăzut uşor în ultimii trei ani, spre deosebire de cotele de piaţă ale principalilor săi concurenţi, care adesea au crescut uşor. Prin urmare, decalajul dintre Eesti Post şi principalii săi concurenţi s-a redus de-a lungul anilor. Această schimbare confirmă, de asemenea, că Eesti Post este supusă tot mai mult presiunii concurenţiale. În plus, faptul că 26 % din piaţa totală, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi volumul, este rezervat altor operatori de servicii poştale mai mici confirmă, de asemenea, că activitatea este expusă concurenţei.
(36)Potrivit informaţiilor transmise de solicitant, spre deosebire de serviciile poştale tradiţionale care necesită o licenţă, pentru furnizarea de servicii naţionale de distribuire de colete nu este necesară o licenţă (46). Deşi societăţile sunt obligate să notifice autorităţii estoniene de concurenţă începerea activităţilor lor comerciale, solicitantul susţine că procesul de notificare este destul de simplu şi nu creează bariere în calea operatorilor care doresc să intre pe piaţă (47). De exemplu, înregistrarea unei întreprinderi intrate recent pe piaţa din Estonia, operatorul de servicii poştale Unisend Eesti OÜ, în 2023, indică faptul că procesul de intrare pe piaţă se derulează fără probleme (48).
(46)Punctul 27 din cerere.
(47)Punctul 25 din cerere.
(48)Punctul 182 din cerere şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 30 aprilie 2025.
(37)Pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, costurile totale pentru intrarea pe piaţă pot fi estimate între 1 şi 1,5 milioane EUR (49). Potrivit solicitantului, dimensiunea geografică relativ redusă şi infrastructura bine dezvoltată a Estoniei ar facilita construirea unei reţele competitive de către noii concurenţi într-un interval de timp rezonabil, estimat între trei şi şase luni (50). Potrivit solicitantului, noii concurenţi pot adopta "o abordare etapizată" în ceea ce priveşte intrarea pe piaţă, concentrându-se iniţial asupra regiunilor urbane cu densitate mare (de exemplu, Tallinn, Tartu), ceea ce le-ar permite să evite costurile asociate deservirii zonelor rurale în primele etape ale penetrării pe piaţă, şi îşi pot extinde apoi acoperirea pe măsura dezvoltării activităţii (51).
(49)A se vedea informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(50)Punctul 223 din cerere şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(51)A se vedea informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 13 mai 2025.
(38)Solicitantul a susţinut că intrarea pe piaţă a Unisend Eesti OÜ în 2023 a fost percepută ca un factor care va spori şi mai mult concurenţa pe această piaţă. În special, pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, începând din aprilie 2025, Unisend Eesti OÜ exploata 173 de distribuitoare pentru colete în Estonia (52), confirmând o tendinţă generală de expansiune.
(52)Punctul 183 din cerere şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 7 mai 2025.
(39)Având în vedere factorii descrişi în considerentele mai sus, în sensul prezentei decizii şi fără a aduce atingere dreptului concurenţei, Comisia constată că activitatea legată de furnizarea de servicii standard şi expres de distribuire naţională de colete în Estonia este expusă direct concurenţei. În consecinţă, având în vedere faptul că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE, se poate concluziona că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor pentru desfăşurarea activităţii legate de serviciile de distribuire naţională de colete.
3.2.1.3.Servicii standard de distribuire internaţională de colete - analiza pieţei
(40)Pe baza informaţiilor transmise de solicitant, pe această piaţă există 9 furnizori activi de servicii, inclusiv filiale ale operatorilor de servicii poştale naţionali, cum ar fi DPD şi SmartPosti, dintre care cel puţin cinci au o cotă de piaţă de peste 10 % (53). La fel ca în cazul pieţei interne, nu există bariere juridice sau de reglementare la intrarea pe piaţă, astfel cum indică înregistrarea operatorului poştal Unisend Eesti OÜ în 2023 (54), şi nu este necesară o licenţă pentru furnizarea de servicii standard de distribuire internaţională de colete (55).
(53)Punctul 91 din cerere.
(54)Punctul 182 din cerere şi informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 30 aprilie 2025.
(55)Punctele 145 şi 27 din cerere.
(41)Potrivit informaţiilor transmise de solicitant, în cazul în care piaţa serviciilor standard de distribuire internaţională de colete este definită ca excluzând corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse, cota de piaţă a Eesti Post, în ceea ce priveşte valoarea, a fost de [10-15] % în 2022, de [20-25] % în 2023 şi de [15-20] % în 2024 (56).
(56)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 18 iunie 2025.
(42)Cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post, în ceea ce priveşte valoarea, pentru perioada cuprinsă între 2022 şi 2024 sunt următoarele: pentru anul 2022, DHL [20-25] %, TNT/Fedex [20-25] %, DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, EKLT/UPS [5-10] %, Venipak [0-5] %. Pentru anul 2023, cotele de piaţă sunt următoarele: TNT/Fedex [20-25] %, DHL [15-20] %, DPD [10-15] %. SmartPosti [10-15] %, EKLT/UPS [5-10] %, Venipak [5-10] %. Pentru anul 2024, cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post sunt următoarele: TNT/Fedex [20-25] %, DHL [15-20] %, DPD [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, Venipak [5-10] %, EKLT/UPS [5-10] % (57).
(57)Ibidem.
(43)Potrivit informaţiilor transmise de solicitant, cota de piaţă a Eesti Post, în ceea ce priveşte volumul, pe această piaţă a fost de [10-15] % în 2022, de [25-30] % în 2023 şi de [25-30] % în 2024 (58).
(58)Ibidem.
(44)Cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post, în ceea ce priveşte volumul, pentru perioada cuprinsă între 2022 şi 2024 sunt următoarele: pentru anul 2022, DHL [15-20] %, TNT/Fedex [20-25] %, DPD [15-20] %, SmartPosti [15-20] %, EKLT/UPS [5-10] %, Venipak [0-5] %. Pentru anul 2023, cotele de piaţă sunt următoarele: TNT/Fedex [15-20] %, DHL [15-20] %, SmartPosti [15-20] %, DPD [10-15] %, EKLT/UPS [5-10] %, Venipak [5-10] %. Pentru anul 2024, cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post sunt următoarele: TNT/Fedex [15-20] %, DHL [15-20] %, SmartPosti [10-15] %, DPD [10-15] %, Venipak [5-10] %, EKLT/UPS [5-10] % (59).
(59)Ibidem.
(45)Această analiză nu se modifică dacă piaţa respectivă include corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse. Cotele deţinute de Eesti Post pe piaţa serviciilor standard de distribuire internaţională de colete, unde acestea din urmă sunt definite ca incluzând corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse, sunt următoarele: pentru anul 2021, [35-40] % în ceea ce priveşte volumul şi [20-25] % în ceea ce priveşte valoarea, pentru anul 2022, [25-30] % în ceea ce priveşte volumul şi [15-20] % în ceea ce priveşte valoarea, pentru anul 2023, [30-35] % în ceea ce priveşte volumul şi [20-25] % în ceea ce priveşte valoarea (60). Prin comparaţie, cotele de piaţă ale celor mai importanţi doi concurenţi ai Eesti Post au fost (în medie) de aproximativ [10-15] % în ceea ce priveşte volumul şi de [15-20] % în ceea ce priveşte valoarea în cazul DPD şi de [10-15] % în ceea ce priveşte volumul şi de [10-15] % în ceea ce priveşte valoarea în cazul SmartPosti (61). Alţi concurenţi puternici de pe aceeaşi piaţă sunt operatori privaţi precum TNT/Fedex, care, în aceeaşi perioadă, a avut o cotă de piaţă (în medie) de [15-20] % în ceea ce priveşte volumul şi de [15-20] % în ceea ce priveşte valoarea, sau DHL, care a avut o cotă de aproximativ [15-20] % în ceea ce priveşte volumul şi de [15-20] % în ceea ce priveşte valoarea (62).
(60)Punctele 3 şi 4 din cerere.
(61)Punctele 3 şi 4 din cerere.
(62)Ibidem.
(46)Aceste date arată că furnizarea de servicii standard de distribuire internaţională de colete este destul de competitivă în Estonia.
(47)Având în vedere factorii descrişi în această secţiune, în sensul prezentei decizii şi fără a aduce atingere dreptului concurenţei, Comisia constată că activitatea legată de furnizarea de servicii standard de distribuire internaţională de colete în Estonia (intrări, ieşiri) este expusă direct concurenţei. În consecinţă, având în vedere faptul că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE, se poate concluziona că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor pentru desfăşurarea activităţii legate de serviciile standard de distribuire internaţională de colete (intrări, ieşiri).
3.2.1.4.Corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse - analiza pieţei
(48)Prezenta secţiune analizează cotele de piaţă ale operatorilor de piaţă relevanţi, estimate de solicitant (63), în situaţiile în care corespondenţa de mari dimensiuni şi coletele de dimensiuni foarte reduse sunt definite ca o piaţă separată, distinctă de cea a serviciilor standard de distribuire internaţională de colete.
(63)A se vedea clarificările transmise de solicitant prin e-mail la 29 august 2025: "[...]".
(49)Potrivit solicitantului, Eesti Post s-a confruntat cu o scădere semnificativă a cotelor de piaţă pentru corespondenţa de mari dimensiuni. De exemplu, în 2021, Eesti Post a gestionat aproximativ 4,5 milioane de obiecte de corespondenţă de mari dimensiuni ([20-25] % în ceea ce priveşte volumul şi [10-15] % în ceea ce priveşte valoarea), acest număr scăzând la 1,6 milioane de obiecte de corespondenţă de mari dimensiuni în 2023 ([5-10] % în ceea ce priveşte volumul, mai puţin de [0-5] % în ceea ce priveşte valoarea, la [1-5] milioane EUR) şi la 1,3 milioane de obiecte de corespondenţă de mari dimensiuni în 2024, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 71 % (64). Potrivit solicitantului, scăderea înregistrată de Eesti Post este pusă, în principal, pe seama evoluţiei preferinţelor consumatorilor. În special, potrivit sugestiilor solicitantului, consumatorii înclină tot mai mult în favoarea coletelor de dimensiuni reduse, care pot fi trimise şi primite prin intermediul unor distribuitoare de colete care sunt mai accesibile, adesea disponibile 24 de ore din 24 şi care oferă opţiuni de colectare mai flexibile decât metodele tradiţionale de distribuire (65).
(64)Informaţii suplimentare furnizate de solicitant la 27 iunie şi 29 august 2025.
(65)Ibidem.
(50)În ceea ce priveşte coletele de dimensiuni foarte reduse, pe baza informaţiilor furnizate de solicitant, Eesti Post a înregistrat, de asemenea, o uşoară scădere de la aproximativ 5,7 milioane ([30-35] % în ceea ce priveşte volumul şi [10-15] % în ceea ce priveşte valoarea) în 2021 la aproximativ 5,3 milioane ([25-30] % în ceea ce priveşte volumul şi [5-10] % în ceea ce priveşte valoarea) în 2023 (66). Prin comparaţie, pentru aceeaşi perioadă, cota de piaţă a celorlalţi doi furnizori de servicii de distribuire a coletelor de dimensiuni foarte reduse din Estonia (şi anume, SmartPosti/Itella şi DPD) a rămas stabilă, în medie, la [10-15] % în ceea ce priveşte volumul şi la [5-10] % în ceea ce priveşte valoarea în cazul SmartPosti/Itella şi la [10-15] % în ceea ce priveşte volumul şi [5-10] % în ceea ce priveşte valoarea în cazul DPD (67).
(66)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 29 august şi 5 septembrie 2025.
(67)Informaţii transmise de solicitant prin e-mail la 29 august şi 5 septembrie 2025. Astfel cum s-a menţionat mai sus la nota de subsol 33, aceşti operatori nu furnizează servicii de corespondenţă de mari dimensiuni.
(51)Datele indicate în considerentele 49 şi 50 arată că Eesti Post a pierdut din cota de piaţă în perioada 2021-2023 în comparaţie cu alţi operatori care păstrează o poziţie concurenţială puternică. În plus, astfel cum s-a descris mai sus în considerentul 38, se preconizează că intrarea pe piaţă a unui nou operator (Unisend Eesti OÜ) va spori şi mai mult dinamismul acestei pieţe.
(52)Având în vedere factorii descrişi în prezenta secţiune, în sensul prezentei decizii şi fără a aduce atingere dreptului concurenţei, Comisia constată că activitatea legată de furnizarea de servicii de corespondenţă de mari dimensiuni şi de distribuire a coletelor de dimensiuni foarte reduse în Estonia este expusă direct concurenţei. În consecinţă, având în vedere faptul că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE, se poate concluziona că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor destinate să permită desfăşurarea activităţii sus-menţionate.
3.2.2.Alte servicii în afara celor poştale
(53)În ceea ce priveşte serviciile de imprimare şi de ambalare, acestea sunt oferite sub forma unui pachet de servicii pentru livrarea în masă, ceea ce este o practică curentă în ceea ce priveşte corespondenţa în masă. Pachetul include, printre altele, recepţionarea documentelor, imprimarea, plierea şi înfolierea, ambalarea. Pentru a-şi mări eficienţa din punctul de vedere al costurilor, întreprinderile externalizează deseori astfel de procese interne unor părţi terţe.
(54)Pe baza informaţiilor furnizate de solicitant (68) şi ţinând seama de deciziile anterioare ale Comisiei (69), piaţa relevantă a produsului este definită ca servicii legate de imprimarea şi ambalarea articolelor de corespondenţă. Poziţia solicitantului este conformă cu practica decizională a Comisiei (70).
(68)Punctul 55 din cerere.
(69)De exemplu, Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1195 a Comisiei din 4 iulie 2016 privind scutirea serviciilor de curierat şi a altor servicii în afara celor poştale din Polonia de la aplicarea Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE (JO L 197, 22.7.2016, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/1195/oj).
(70)Punctul 56 din cerere.
(55)În conformitate cu deciziile anterioare ale Comisiei, piaţa serviciilor de imprimare şi ambalare este, în principiu, naţională. În primul rând, imprimarea este organizată la nivel naţional, chiar dacă este posibil ca uneori imprimarea să fie realizată în afara teritoriului naţional. În al doilea rând, există diferenţe în ceea ce priveşte preţurile în diferite state membre. În al treilea rând, majoritatea acestor servicii sunt efectuate pentru expeditori naţionali efectivi sau potenţiali în vederea optimizării proceselor interne şi al reducerii costurilor (71). Definiţia propusă de către solicitant pentru alte servicii în afara celor poştale este în concordanţă cu practica adoptată de Comisie (72). Având în vedere că nu există niciun motiv să se presupună o arie de acoperire geografică diferită a pieţei, în sensul prezentei decizii, piaţa geografică pentru serviciile de imprimare şi ambalare este naţională.
(71)Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1195.
(72)Punctul 67 din cerere.
3.2.2.1.Serviciile de imprimare şi ambalare - analiza pieţei
(56)Eesti Post, care este singurul furnizor de servicii care face obiectul normelor privind achiziţiile publice pe piaţa serviciilor de imprimare şi ambalare din Estonia, deţinea o cotă de piaţă de [25-30] % în 2022, de [30-35] % în 2023 şi de [30-35] % în 2024, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi în ceea ce priveşte volumul (73). Pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, în cadrul planului său strategic pe termen lung, Eesti Post intenţionează să elimine treptat acest serviciu de imprimare şi ambalare până în august 2026. Din cauza acestei închideri planificate, Eesti Post nu prevede investiţii semnificative pe această piaţă (74).
(73)Tabelul 23 din cerere conţine date privind cotele de piaţă ale Eesti Post şi ale concurenţilor săi pe piaţa serviciilor de imprimare şi ambalare.
(74)A se vedea informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 25 aprilie 2025.
(57)Cotele de piaţă ale principalilor concurenţi ai Eesti Post sunt următoarele: Unified Post AS deţinea o cotă de piaţă de [55-60] % în 2022, de [50-55] % în 2023 şi de [50-55] % în 2024, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi volumul (75); Joon OÜ deţinea o cotă de piaţă de [10-15] % în 2022, de [5-10] % în 2023 şi de [10-15] % în 2024, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi volumul (76). În plus, trebuie remarcat faptul că aceşti concurenţi, spre deosebire de Eesti Post, nu intră sub incidenţa normelor privind achiziţiile publice, ceea ce le-ar conferi un avantaj concurenţial suplimentar în raport cu Eesti Post.
(75)Tabelul 23 din cerere conţine date privind cotele de piaţă ale Eesti Post şi ale concurenţilor săi pe piaţa serviciilor de imprimare şi ambalare.
(76)Cotele de piaţă ale Eesti Post şi ale concurenţilor săi se bazează pe estimările Eesti Post. În acelaşi timp, după cum susţine Eesti Post, cota sa de piaţă în ceea ce priveşte volumul se aliniază îndeaproape la cota sa de piaţă în ceea ce priveşte valoarea (calculate pe baza datelor interne ale Eesti Post). Din cauza lipsei unor date de piaţă mai specifice referitoare la volum, solicitantul presupune existenţa unei situaţii similare pentru concurenţii Eesti Post.
(58)Pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, activitatea de pe piaţa relevantă a serviciilor de imprimare şi ambalare nu face obiectul niciunei cerinţe de reglementare care să limiteze intrarea pe piaţă (77). În plus, în 2022 existau 381 de întreprinderi active în sectorul de activitate clasificat drept "tipărire şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor". Potrivit solicitantului, deşi acest segment este mai larg decât piaţa serviciilor de imprimare şi ambalare, prezenţa unui număr semnificativ de întreprinderi active în acest segment de activitate mai larg ilustrează faptul că sectorul este destul de competitiv şi, în general, accesibil (78). Astfel cum s-a subliniat în cerere, costurile de intrare pe piaţă pot fi estimate la un cuantum cuprins între 150 de mii şi 180 de mii EUR, care, potrivit solicitantului, este suficient pentru a genera o cotă de piaţă de cel puţin 10 % (79).
(77)Punctul 288 din cerere.
(78)A se vedea informaţiile suplimentare furnizate de solicitant la 25 aprilie 2025.
(79)Punctul 287 din cerere.
(59)Având în vedere factorii descrişi în această secţiune, în sensul prezentei decizii şi fără a aduce atingere dreptului concurenţei, Comisia constată că activitatea legată de furnizarea de servicii de imprimare şi ambalare în Estonia este expusă direct concurenţei. În consecinţă, având în vedere faptul că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, se poate concluziona că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor destinate să permită desfăşurarea activităţilor legate de serviciile de imprimare şi ambalare.
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor atribuite de entităţile contractante şi destinate să permită desfăşurarea următoarelor activităţi în Estonia:
- servicii (standard şi expres) de distribuire naţională de colete,
- servicii standard de distribuire internaţională de colete,
- corespondenţă de mari dimensiuni şi colete de dimensiuni foarte reduse,
- serviciile de imprimare şi ambalare.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 30 septembrie 2025.
Pentru Comisie Stéphane SEJOURNE Vicepreşedinte executiv |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 24 octombrie 2025